Belgium: nem esünk szét!
2007. október 08. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Belgium: nem esünk szét!

 

 

 

 

 

 

Tovább folyik a flamand oroszlán és a vallon kakas harca a nem létező országban. Megnyugtató iránymutatást küldött szét a belga nagykövetségeknek a brüsszeli külügyminisztérium: ha megkérdezik tőlük, hogy szétválik-e az ország, azt kell felelniük: „Nem”.

Négy hónap telt el a parlamenti választások óta, és Belgiumban még mindig nem sikerült kormányt alakítaniuk a pártoknak. A több évtizedes forgatókönyvnek megfelelően a flamand pártok még több autonómiát szeretnének, míg a vallon-francia politikai erők az egységes Belgium pártján állnak. A belga médiában és a közvéleményben egyre inkább erősödik az a felfogás, hogy most már jobb lenne, ha szétválna a két országrész.

Karel de Gucht ügyvezető külügyminiszter azért mutatott irányt a nagykövetségeknek, hogy megnyugtassák a külföldi partnereket. „A flamand és a frankofon lakosok békésen együtt tudtak élni a történelem során” – szól a feljegyzés. A megnyugtatónak szánt szövegben ennek ellenére azt is olvashatjuk: „Százhetvenhét év együttélés után, bár a flamand és a vallon közösségek politikai ambíciói megnőttek, még mindig fontos számukra, hogy elkerüljék az erőszak bármely formáját”. Vasárnap egy flamand kistelepülésen egyébként belga zászlókat égettek a nacionalisták.

Belgiumban hatmillió flamand, négymillió vallon, több százezer harmadik világból érkezett bevándorló és több tízezer uniós hivatalnok, alkalmazott él együtt egyre kevesebb egyetértésben. A regionális parlamentektől a kábeltársaságokon és a cserkészmozgalmon át a galambreptető szövetségig minden szervezet meg van kettőzve a flamand és a vallon régiókra. Arra a kérdésre, hogy mikor alakul meg az új kormány, de Gucht külügyminiszter csak annyit mondott: „Amikor eljön az ideje.”

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr97189881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tréfás kedvű felhasználó 2007.10.08. 11:53:19

néhány belgával találkozok mostanság, többnyire flamandok, de szeritük hülyeség ez a kakaskodás. ja, egyetemisták ők is.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2007.10.08. 12:02:23

fárasztó lehet a "belga" diákoknak az indexben u.azt az órát vallon és flamand tanárokkal is aláíratni! :O))

ergé 2007.10.08. 12:07:08

Egyébként izgalmas kérdés, hogy egy két, közel egyenlő méretű népcsoportból álló országban hogyan lehet a gyerekek fejében közös identitást teremteni. Születésüktől fogva két nyelven tanulnak? Vagy elsődleges identitásuk a flamand/vallon, és a "belga" csak utána jön? Természetesnek veszik, szeretik, avagy éppen kényszernek érzik-e a közös létet? Valszeg egyre inkább az utóbbi...

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2007.10.08. 12:19:16

az eladósorban lévő 19 éves forma, szőkés királylánnyal nem akadtál össze? :P

tréfás kedvű felhasználó 2007.10.08. 13:19:03

konkrétan haverék kb. anyanyelvi szinten beszélnek franciául is. azt viszont nem értem, hogy a tanároknak miért kéne kétszer aláírni az indexet. van olyan ország, ahol az ilyesmi működik (pl Svejc), van ahol meg kevésbe (Belgium)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2007.10.08. 13:33:10

mea maxima culpa... az index pojén... lett volna...
monnyá' le! :)

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.10.08. 13:53:50

a belga helyzet a legszebb példa arra, h miért is nem működik (nem is fog soha) az európai "únió". sajnos - teszem hozzá..

a nagy levin 2007.10.08. 14:23:07

bobbyperu - ez nem igz. Ugyanis mind a flamandok, mind a vallonok meglehetoen EU-partiak.

Az unio meg rovid u. :-) (bocs, nincsenek ekezeteim)

A szetvalas nem lenne tragedia, hiszen majd'minden intezmeny regionalis, illetve nyelvi alapon szervezodik (beleertve a nemet kisebbseget), meg az adozas egy resze is.

Ugyanakkor megis a nacionalizmus, a szuklatokoruseg es a "nemzeti onzes" gyozelmekent lehetne erteklni, ha nem tudnak megegyezni es esetleg tenyleg felbomlik Belgium.

Kulonben az egyetemeken nem kell 2x alairni, mert vagy flamand vagy vallon nyelvuek. Azt sem mindenki erti, hogy Belgium nem ketnyelvu orszag. Egynyelvu, kivetel Brusszel (90%-ban francia). Kuon tv-vel, kulon ujsagokkal, kulon szinhazakkal es parlamenttel. Persze a praktikum raviszi az embereket, hogy tobb nyelven beszeljenek, mivel a gazdasagot pl. nem lehet csak ugy kettevagni es sok munkahoz kell nyelvtudas. Ebbol sok-sok elonye szarmazik az orszagnak.

A belga identitas erdekes kerdes. Ugy latom, hogy a flamandok a flamand, a vallonok a vallon identitast es kulturat 'adjak el' a gyereknek belga azonossagtudatkent.

VIII. Nagyapó 2007.10.08. 14:42:55

Hát én nem tudom, mire veszi rá a praktikum a belgákat, de személyes - nyilván szubjektív - tapasztalatom szerint a francia részeken angolul, németül nemigen szólalnak meg az utcán. Ellentétben a szomszédos hollandokkal.

A flamandokat nem tudom, alig láttam belőlük, de akit igen, annak sztem több köze volt a hollandokhoz, mint a vallonokhoz.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2007.10.08. 14:51:20

(előre is elnézést mkitől...bár az indexes hülyeség után aki ezt is komolyan veszi...)

ha Bi= belga identitás, EUi=uniós, FLi=flamand, Vi=vallon identitás valamint BRi=brüsszeli identitás:
ha
Vi+FLi+BRi = Bi
és ha
Bi-EUi = Vi+FLi
akkor behelyettesítve Bi-t
(Vi+FLi+BRi)-EUi = Vi+FLi
ami egyszerűstíés után
BRi-EUi = 0
azaz

BRi=EUi

íme, bizonyíték a vízfejűségre (és nem sok jó az unió jövőjére nézve..) !
:DDDD

belga_lako 2007.10.08. 15:39:33

nagy levin: belgium haromnyelvu orszag: francia, flamand es nemet..

ReggeliKarma · http://karma.blog.hu 2007.10.08. 15:45:43

Nincs közös identitás, a gyerekek flamandok/vallonok (esetleg németek, egy maroknyian) és csak utána belgák. Brüsszeli identitás nem nagyon van, tekintve hogy ott leginkább arabok élnek (jó, ez félig vicc, a lényeg h a brüsszeliek 95%-a franciául beszél). Mindenki jobban járna, ha az ország háromfelé szakadna: Flandria (+a zsebkendőnyi német rész), Vallónia, Brüsszel (francia+flamand+angol hivatalos nyelvvel, mint "Capital of Europe", vagy ilyesmi).

Szmöre 2007.10.08. 15:46:51

Nagyapó,

A vallon részen valóban nem szólalnak meg németül és angolul az utcán - már ha egymás között vannak. Azonban ha külföldi fordul hozzájuk, akkor hozzáállásuk összehasonlíthatatlan a franciaországi társaikhoz képest. Én egyenest azt állítanám, hogy a takarítóval bezárólag szinte mindenki beszél angolul, még ha nem is ez a kedvenc nyelvük. Bárcsak itt tartanánk.

fool.fighter · http://foolfighter.blog.hu/ 2007.10.08. 16:27:25

Skacok, kimaradt a legfontosabb, h mindez - ti. a flamandok "szakadarsaga" es a vallonok "unitariussaga" miert is van. Hat azert, mert belgiumot a flamandok tartjak el. vallonia beleragadt a korszerutlen iparba, nem tud kikecmeregni a modernizacio nyujtotta lehetosegek fele (holott egyebkent erre minden lehtosege megvan). ettol fuggetlenul a fejlett resz flandria, a fejletlen pedig vallonia.

ReggeliKarma · http://karma.blog.hu 2007.10.08. 17:12:43

fool.figther Ebben igazad van, de nem szabad elfelejteni, h pár évtizeddel ezelőtt még fordítva volt: a vallon bányászat + nehézipar tartotta el az elmaradott, agrárjellegű Flandriát. Azóta fordult a kocka. Flandria high tech lett, Vallónia pedig kűzd a nehézipar leépülésével.

OftF 2007.10.08. 17:18:07

Belgium nem is létezik, soha nem is létezett, csak propaganda az egész.

LiBerti 2007.10.08. 17:18:26

Hát, erről a két nagy klasszikus jutott eszembe:
"Na de hova álljanak a belgák?"
illetve
"Ha kedd, akkor Belgium"

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2007.10.08. 17:19:42

jaja, Ergé, ezt holnap kellett volna... :D

Mar C 2007.10.08. 17:43:12

A flamandok verik a mellüket, de a szétválást ők is megszívnák mert a népességük elöregedett, így nyugdíjra fog elmenni az összes pénzük, tehát lőttek a versenyelőnyüknek a vallonokhoz képest.

Mindezek ellenére el tudom képzelni, hogy minkét fél a vesztébe rohan a nemzeti öntudat jegyében, akkora egy nacionalista brigád.

Észnél kell lenni ha autóval hajtunk keresztül Belgiumon mert a városok neve hol francául, hol hollandul van kiírva, könnyű eltéveszteni (pl. Anvers-Antverpen, Gent-Gand, Louvain-Leuven).

Kiemelném, hogy nincs flamand és vallon nyelv. A flamandok hollandul, a vallonok franciául beszélnek, mindkettő a maga tájszólásával.

A francia nyelvű brüsszelieknél megfigyeltem, hogy leflamandozzák egymást ami olyan sértés mintha Magyarországon lecigányoznak. Amúgy lassan több flamandot hívnak \"Dubois\"-nak mint vallont és több vallont \"Van Den Brouck\"-nak mint flamandot, tehát annyira nagyon mégse gyűlölhetik egymást...

csurtus · http://csurtus.blog.hu/2007/08/16/belgium_bevezeto 2007.10.08. 17:48:00

Amint az világosan látható, Flandria szép lassan (30 éven belül) összeolvad Hollandiával és ismét lesznek Egyesült Németalföldi Tartományok.

A vallonok viszont (szerintem) nem kellenek Franciaországnak, és majd létrejön egy születésekor eleve halálra ítélt országocska. Egy esélyük van: ha Brüsszel kiharcolja, hogy az EU fővárosaként területenkívüliséget élvezzen és nagyvonalúan azt mondja majd, hogy Vallónia kell neki, mint "hátország".

Varázsos Barát 2007.10.08. 17:52:51

ReggeliKarma: A németajkú kisebbség (valóban nem sok, mintegy bő százezres, max. 200 E) nem a flamandokhoz csatlakozna, hanem inkább a vallon részhez. (Most is oda tartozik bizonyos részben.)
Olyan nyelv nincs, hogy flamand. A falamandok kicsit leegyszerűsítve a holland tájnyelvi változatait beszélik egymás közt, a sajtóban pedig az ún. szabványos hollandot (SN), mivel nem értenék meg egymást. A vallonok viszont mind franciául beszélnek, amint a brüsszeli lakosság kb. 85-90%-a is. Brüsszellel a flamandoknak az a bajuk, hogy francia nyelvi többségű szigetet képez Flandriában...
Így van, kb. 100 évig a vallon régió ipara adta az ország gazdagságát (1830-1950), a helyzet az elmúlt negyven évben változott, de inkább az elosztási rendszerek különbözősége az, ami böki a flamandok csőrét.

Varázsos Barát 2007.10.08. 17:55:31

csurtus: Alig hiszem ezt az összeolvadást. A flamandok többsége ki nem állhatja a hollandokat sem, mivel hangoskodó bunkóknak tartják őket...

Maccika 2007.10.08. 18:00:29

Belgium olyan, mintha Mátyás király találta volna ki: háromnyelvű is, meg nem is:) 3 autonóm régió van: Flandria, Vallónia és Brüsszel. Ezek közül csak Brüsszel kétnyelvű hivatalosan (de ott is gondosan elkülönülnek a francia és holland nyelvű negyedek), Flandriában a hivatalos nyelv kizárólag a holland (vagy flamand, ha tetszik), Vallóniában pedig kizárólag a francia (vallon, ha tetszik:)). Tapasztalataim szerint (flamand részen éltem egy ideig) a flamandok tudnak valamennyire franciául (anyanyelvi szintnek amúgy nem nevezném), de nem szívesen beszélik. Illetve franciák mesélték, hogy ha rájöttek (meghallották a különbséget a vallon és a franciaországi francia között- de sokan annyira se tudnak jól, hogy felismerjék a különbséget), hogy franciák, tehát külföldiek, akkor gond nélkül átváltottak franciára. Egy vallonnal ezt már nem tennék meg elég sok helyen (boltban, szolgáltatások esetén még talán, de utcán, útbaigazítást kérve lehetnek kellemetlenséget). Amúgy mindenki igen jól beszél angolul a flamandok közül, tényleg még a takarítónő is (nem vicc, tapasztaltam, széles szókincs, frankó nyelvtan). A vallonok francián kívül nem nagyon beszélnek semmilyen nyelvet, hollandul sem, pedig flamand részen könyebb lenne munkát találni...tapasztalataim szerint angolul sem, nemhogy a takarítónő, de még a bolti eladó sem (kíváncsi lennék, hogy aki az ellenkezőjét tapasztalta, biztos-e benne, hogy vallon területen járt:)). Vallónia egy részén valóban hivatalos nyelv a német, de szerintem ez csak nagyon szűk helyen, szűk körben érvényesül.

Egyébként az ellentét abból ered, hogy régen a vallonok voltak az "uralkodó osztály", azaz kisebb létszámuk ellenére ráerőltették akaratukat a lenézett, csóró flamandokra. (NB. a királyi család is francianyelvű). Mára a helyzet teljesen más: a flamandok kiharcolták a jogaikat, ráadásul ma már ők a gazdagabbak (hatalmas különbségek vannak, pl. egyes vallon részek fejletlenebbek, mint Magyarország egyes részei, míg Flandria az egyik leggazdagabb terület az egész EU-bn), és ők tartják el a lepukkant vallon régiókat, ráadásul ők is vannak többségben.

Én úgy látom egyébként, hogy Belgium már "különvált" bizonyos értelemben: a fent nevezett autonóm régiők már "kiszerveztek" rengeteg hatáskört, pl. oktatás. Így tehát sok "közük" már nincs egymáshoz sok területen. Szerintem sok flamandnak nincs is vallon ismerőse, és fordítva (mivel területileg is elkülönülten élnek).

Viszont ami miatt nem tudnak különválni: Brüszzel. Ugyanis Brüsszel flamand területen fekszik, ugyanakkor hagyományosan francia nyelvű (bár egyes külső kerületek, pl. Zaventem, ahol a reptér van, vagy Anderlecht, ami a focicsapatáról híres), és Brüsszelről igazából egyik fél sem tudna lemondani, és fizikailag sem lehetséges elosztani. Hát szóval ezért nem lesz ebből semmi szerintem.

Julkó 2007.10.08. 18:01:44

Belgium olyan, mintha Mátyás király találta volna ki: háromnyelvű is, meg nem is:) 3 autonóm régió van: Flandria, Vallónia és Brüsszel. Ezek közül csak Brüsszel kétnyelvű hivatalosan (de ott is gondosan elkülönülnek a francia és holland nyelvű negyedek), Flandriában a hivatalos nyelv kizárólag a holland (vagy flamand, ha tetszik), Vallóniában pedig kizárólag a francia (vallon, ha tetszik:)). Tapasztalataim szerint (flamand részen éltem egy ideig) a flamandok tudnak valamennyire franciául (anyanyelvi szintnek amúgy nem nevezném), de nem szívesen beszélik. Illetve franciák mesélték, hogy ha rájöttek (meghallották a különbséget a vallon és a franciaországi francia között- de sokan annyira se tudnak jól, hogy felismerjék a különbséget), hogy franciák, tehát külföldiek, akkor gond nélkül átváltottak franciára. Egy vallonnal ezt már nem tennék meg elég sok helyen (boltban, szolgáltatások esetén még talán, de utcán, útbaigazítást kérve lehetnek kellemetlenséget). Amúgy mindenki igen jól beszél angolul a flamandok közül, tényleg még a takarítónő is (nem vicc, tapasztaltam, széles szókincs, frankó nyelvtan). A vallonok francián kívül nem nagyon beszélnek semmilyen nyelvet, hollandul sem, pedig flamand részen könyebb lenne munkát találni...tapasztalataim szerint angolul sem, nemhogy a takarítónő, de még a bolti eladó sem (kíváncsi lennék, hogy aki az ellenkezőjét tapasztalta, biztos-e benne, hogy vallon területen járt:)). Vallónia egy részén valóban hivatalos nyelv a német, de szerintem ez csak nagyon szűk helyen, szűk körben érvényesül.

Egyébként az ellentét abból ered, hogy régen a vallonok voltak az "uralkodó osztály", azaz kisebb létszámuk ellenére ráerőltették akaratukat a lenézett, csóró flamandokra. (NB. a királyi család is francianyelvű). Mára a helyzet teljesen más: a flamandok kiharcolták a jogaikat, ráadásul ma már ők a gazdagabbak (hatalmas különbségek vannak, pl. egyes vallon részek fejletlenebbek, mint Magyarország egyes részei, míg Flandria az egyik leggazdagabb terület az egész EU-bn), és ők tartják el a lepukkant vallon régiókat, ráadásul ők is vannak többségben.

Én úgy látom egyébként, hogy Belgium már "különvált" bizonyos értelemben: a fent nevezett autonóm régiők már "kiszerveztek" rengeteg hatáskört, pl. oktatás. Így tehát sok "közük" már nincs egymáshoz sok területen. Szerintem sok flamandnak nincs is vallon ismerőse, és fordítva (mivel területileg is elkülönülten élnek).

Viszont ami miatt nem tudnak különválni: Brüszzel. Ugyanis Brüsszel flamand területen fekszik, ugyanakkor hagyományosan francia nyelvű (bár egyes külső kerületek, pl. Zaventem, ahol a reptér van, vagy Anderlecht, ami a focicsapatáról híres), és Brüsszelről igazából egyik fél sem tudna lemondani, és fizikailag sem lehetséges elosztani. Hát szóval ezért nem lesz ebből semmi szerintem.

ergé 2007.10.08. 18:01:51

nem vagyok nyelvész, annyit tudok: a vallon = a francia, de a flamand nem = a holland nyelvvel (sztem kábé cseh-szlovák különbség).

A holland lapok cikkeit olvasva 80 százalékukat megértem az angol és a német nyelvtudásom alapján. A flamand ettől a nyelvtől kissé eltér. De ez csak megérzés.

Julkó 2007.10.08. 18:03:25

Upppsz, bocs a duplázásért, csak azt hittem, nem ment el az első, és akkor már nevet is váltottam:) Lécci törölje, aki tudja :)

Varázsos Barát 2007.10.08. 18:04:38

A brüsszeli franciaajkúak azt is kikérik maguknak, ha levallonozzák őket, ők brüsszeliként azonosítják magukat. (Nemegyszer vannak a felmenőik között flamandok és vallonok is egyaránt. A XIX. század elején Brüsszel még jórészt a helyi holland tájszólást beszélők városa volt, de a királyság központjaként a franciás műveltségű korabeli belga politikai elit értelemszerűen az akkori világ általuk is jól beszélt és az elit tagjai közti érintkezés nyelveként használt franciát tette meg a központosított állam "munkanyelveként". Aki a politikában, gazdaságban stb. érvényesülni akart, az megtanult franciául, a gyerekét a jobb jövő reményében franciául taníttatta. Az eredmény: a XIX. század végére Brüsszel elfranciásodott.)

ergé 2007.10.08. 18:08:47

Julkó: "Brüsszelt fizikailag sem lehetséges elosztani".

Isten ments, de: Berlin, Belfast, Nicosia, Jeruzsálem... 20., 21. században...

Varászos Barát 2007.10.08. 18:08:59

Maccika/Julkó: Nem a vallonok voltak az uralkodó osztály, hanem a francia nyelv volt az "angol" a korban, ezért mind a "vallon", mind a "flamand" elit franciául beszélt.

Varázsos Barát 2007.10.08. 18:09:05

Maccika/Julkó: Nem a vallonok voltak az uralkodó osztály, hanem a francia nyelv volt az "angol" a korban, ezért mind a "vallon", mind a "flamand" elit franciául beszélt.

ergé 2007.10.08. 18:11:14

de jó, ennyi belgász okosít minket :-)

Julkó 2007.10.08. 18:14:28

Ergé, tévedsz (kicsit). A flamandok hollandul beszélnek. A nyelvtan ugyanaz, szókincsben vannak különbségek (pl. a sonka hollandul ham, flamand területen hesp...de néha ham-nank írják a flamandok is), meg a kiejtésben is. De egységes flamand nyelv nincs, inkább nyelvjárások vannak, akártcsak a hollandoknál. Azaz szerintem ez olyan, mint a magyarban van a székely, meg a palóc tájszólás:) Ráadásul ha megnézel egy balga honlapot, a holland nyelvet mindig Nederlands-ként választhatod ki, angolul pedig rendszerint Dutch-ként hivatkoznak rá (nagyon ritkán és csak szóban Flemish-ként). További érvem, hogy az EU hivatalos nyelvei között nem szerepel a flamand, hanem csak a holland (mint ahogy osztrákra sem fordítják le a hivatalos iratokat:))Különben meg a franciaországi francia és a vallon sem teljesen azonos, ott is vannak különbségek.

Annyit még hozzátennék, hogy vannak olyan hollandok, akik szerint a flamandok nem is hollandul beszélnek...persze azért jól elbeszélgetnek velük hollandul...:) Ezt persze a flamandok rendszerint kikérik maguknak, és állítják, hogy ők is hollandul beszélnek. Persze azt is kikérik maguknak, hogy őket, mint népet valaki hollandnak nevezze. Nem, ők flamandok:) Szóval vicces. Talán az lehet az értelme, hogy a Nederlands csak a Németalföldre utal, aminek Flandria is része ugye, de erről kapta a nevét Hollandia egyes nyelvekben (míg pl. Holland csak egy tartomány a mai Hollandiának), tehát a Nederlands nem egy országhoz kötődik számukra, hanem az az ő nyelvük és kész. Jajj, bocs, már megint sokat írtam, csak a szép emlékek:)

Julkó 2007.10.08. 18:18:09

Ergé, Brüsszelt azért nem lehet elosztani, mert fizikailag nem érintkezik Vallóniával, hiszen, mint mondtam, Flandria kellős közepén van (najó, nem pont aközepén:)).

Varászos Barát: igaz, köszi a helyesbítést.

Szerintem meg van még egy ok,ami miatt egyben marad Belgium. A SÖR. :D

ergé 2007.10.08. 18:27:03

az adcocatus diabolii beszél belőlem: Nyugat-Berlin sem érintkezett az NSZK-val (cca 200 km volt közöttük + Vasfüggöny + betonfal + aknazár + gépfegyverrel lövöldöző határőrök...

dowNLoad 2007.10.08. 20:22:47

A végén még bejön Belgiumban, amit Magyarországnak is javasoltam, 3részre kell osztani, flamand, vallon, és egy adómentes főváros. (magyar modell: Keleti, Nyugati és Bp. mint adómentes városállam) Egyből csökkenne a széthúzás, mert nem lehetne olyan törvényt hozni ami a távoli régiókra hátrányos, mert nem lennének távoli régiók, és a vízfejű főváros is megszűnne főváros lenni!

dowNLoad 2007.10.08. 20:26:38

A végén még bejön Belgiumban, amit Magyarországnak is javasoltam, 3részre kell osztani, flamand, vallon, és egy adómentes főváros. (magyar modell: Keleti, Nyugati és Bp. mint adómentes városállam) Egyből csökkenne a széthúzás, mert nem lehetne olyan törvényt hozni ami a távoli régiókra hátrányos, mert nem lennének távoli régiók, és a vízfejű főváros is megszűnne főváros lenni!

VIII. Nagyapó 2007.10.09. 00:19:14

Szmöre

Hát nem tudom, Liége vallon határváros, én ott próbáltam angolul érdeklődni egy sima buszmegálló után. Nem volt könnyű... És annyira Brüsszelben sem, legalábbis ami a külsejét illeti.

Amit a soknyelvű takarítónőkről mondasz, azt én csak a Hollandoknál tapasztaltam.
süti beállítások módosítása