Négyes metró helyett...
2007. március 11. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Négyes metró helyett...

Az Index idézi az MTM mélyépítő szakmai magazin tavaly őszi interjúját Vörös Attila egyetemi docenssel, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszékének tudományos főmunkatársával. A cikk mellékleteként olvashatunk egy összeállítást arról, hogy mi minden is épülhetne a Demszky Gábor monomániás álmára, a négyes metróra költendő irdatlan mennyiségű közpénzből.

A metróprojekt az Unió húzódozása miatt amúgy is döglődik, terjesszük hát az igét a Demszky-korszak alfáját és omegáját jelentő négyes metró valódi költségeiről.

 A 4-es metró építése hozzávetőleg 386 milliárdba fog kerülni a fővárosnak a jelenlegi számítások szerint. Ez a közel 400 milliárd, szintén közelítő adatok alkalmazásával, az alább felsorolt beruházásokra volna elegendő, melyek hatékonyság tekintetében sokszorosan meghaladják az új metróvonal jelentőségét.

• 4 db új budapesti Duna-híd (a hozzákapcsolódó úthálózattal) 150 Mrd
• 5 km alagút (a hegyvidék és a pesti Belváros összekapcsolása) 50 Mrd
• a budai alsó rakpart négysávosítása (É–D-i irányú tranzitforgalom biztosítása, budai kerületek tehermenetesítése) 20 Mrd
• a fővárosi autóbuszpark kétharmadának cseréje (kb. 1000 jármű) 50 Mrd
• villamosjárműpark és -pályák korszerűsítése (az UV-k kivonása a forgalomból) 50 Mrd
• a rossz minőségű utak felújítása (500 millió/km-rel és 100 km-rel számolva) 50 Mrd
• a Moszkva tér átépítése 20 Mrd

A rendelkezésre álló összeget még el sem költöttük, mégis látványos forgalomcsökkenést tapasztalnánk a városban. Ha ehhez hozzáadjuk az M0-ás befejezését, amivel a tranzit-teherforgalmat kizárjuk Budapestről, ugyan kicsit meghaladjuk a keretet, de az esetenkénti útfelújításokon kívül nem találkoznánk dugókkal, a közlekedési zaj kikerülne a gyérebben lakott külső városrészekbe, sőt még a tömegközlekedés helyzetén is javítottunk. (MTM)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr2945473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nomante · http://rosszpcjatekok.blog.hu/ 2007.03.11. 21:27:09

1.!

egyébként valahol olvastam, hogy volt vmi SZDSZ-es...(?) tanulmány még 90 környékén (előtt, után), hogy a négyes metró ötlete elavult, gazdaságtalan etc.

Ha megtalálom újra a neten leírom ide. Addig ezt a kommentem az "urbanlegend" kat. sorolom :o)

ergé 2007.03.11. 21:29:30

2. Nomante: ez nagyon érdekes, keresd elő, ha megvan, belinkeljük a szövegbe.

Addig meg járjatok bicigglivel ;-)

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.03.11. 21:42:44

Én nem tartom hülyeségnek a négyes metró megépülését, főleg ha egyszer a távoli jövőben a külvárosi szakaszai is elkészülnek és istenments még össze is kapcsolódik majd valami külvárosi vasúttal.

Persze ezzel nem azt mondom hogy nem lehetne jobb, ésszerűbb, és pláne olcsóbb. Én jelenleg azon a környéken lakom, ahol a metró épül, és időnként sokért nem adnám, ha reggelente nem mindenki autóval próbálna meg átvergődni, a Budafoki út, Kosztolányi tér, Bocskai út környékén.

Mellesleg az egészről, (kivéve az esetleg megvonandó EU-támogatás) a legutóbbi narancsban van egy publicisztika Dancs Gábortól a metró védelmében.

Nomante · http://rosszpcjatekok.blog.hu/ 2007.03.11. 22:05:02

www.mno.hu/index.mno?cikk=119877&rvt=40

"...A fővárosi SZDSZ-es képviselő, Vargha Márton a Beszélő 1992. június 27-i számában írt hosszan arról, miért ellenzi az új metró tervét..."

Nem ez volt, de hasonló. De isten a tanúm rá, hogy olvastam valami ilyesfélét.

A témához egyébként nem igazán tudok hozzászólni, mert nem budapesti vagyok, és nem ismerem a helyzetet.

Viszont ha nem segítik, és elbukik a 4-es metró terve, Demszkynek gondja lesznek az "OrbánViktormiattnemépültmega4-esmetró" c. szlogennel.

Igaz, ugy is kimagyarázza. Mert mindent meg lehet magyarázni. :)

bugris 2007.03.11. 22:34:18

"istenments még össze is kapcsolódik majd valami külvárosi vasúttal"

Hát ez a terv egyik legfőbb problémája. Elköltenek 400 Mrd-ot úgy, hogy össze sem kötik a felszíni síneket a Kelenföldi meg a Keleti között.

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.03.11. 22:50:12

Bugris, ez az egész budapsesti tömegközlekedés rgyik legnagyobb problémája sajnos. Viszonylag jó a hálózat, annyira a géppark sem lepusztult, de az hogy minden sarkon át kell szállni, na az basz fel.

Ezt viszont már szerintem elkúrták, nem tudom mi nagyobb para, az hogy ez így most megépül és majd át lehet szállni, vagy ha most leállítják az egészet, és áttervezik. Asszem az utóbbit már nemigen lehetne megcsinálni

Remélem előbb-utóbb arra is indítanak egy programot, hogy ezeket hogyan lehetne felszámolni.

bugris 2007.03.11. 22:57:46

Basszuskulcs, eredetileg is úgy kellett volna megtervezni, egy ekkora beruházásnál talán oda lehet figyelni. És ezt úgy kúrták el, hogy a tervezés közben sokan figyelmeztettek erre. Nyilván pl. a Batyin mindig át kell majd szállni a hévre, de ahol át lehet majd építeni, évek múlva 100 Mrd-okat kell kifizetni.

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.03.12. 00:07:51

Ebben teljesen igazad van. Úgy tűnik nekem, hogy ez a dolog mintha most kezdene leesni az iiletékeseknek, 4-es metró ide, vagy oda. csak ebben a helyzetben szerintem ezt már nagyon nem lehet visszacsinálni. Évek, meg újabb 100 milliárdok. Sajnos:(

dejavubazz 2007.03.12. 00:12:02

Pont a heten volt rola szo, hogy az EU osszevonta szemoldoket a metroval kapcsolatban, de az index mar korabban racuppant a metro temara.

Idorendben:
- kerdesek, problemak felvetese:
index.hu/politika/belfold/budapest/11m4rfz/
index.hu/politika/belfold/budapest/1129m4ltrn/

- a metroprojektert felelos ceg valasza:
index.hu/politika/belfold/budapest/0113m444

bugrissal ertek egyet. Elkoltenek egy valag penzt, es kozel se pazar cuccot kapunk erte. A HEV jovobeli bekotesekor pedig majd uj tender, uj tervezesi szakasz, ujra felvonultatni a gepparkot - penz, penz, penz.

Mi meg most elolvashatjuk a Dancs (kozlekedesi szakember es Demszky spanja) pro metro cikket. Ugyan mar kerem... :)

Ehhez kepest a combino ugy picsafust.

tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2007.03.12. 00:41:53

Há' nem egy hülye ötlet.
És mennyibe kerülne mindenkinek venni egy biciklit?:) Bár ez meg hülye ötlet, de most tényleg..:)

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.03.12. 00:56:17

Na a Combino megint egy szép történet. Azzal együtt, ahogy a budapestiek izzó gyűlölettel tekintenek az alacsony padló miatti kerékdobokra az utastérben, mer az is annak a szemét Demszkynek a műve...:D

Különben meg mi baj azzal a narancsos cikkel? Annak a csávónak legalább láthatóan van valami köze a közlekedésszervezéshez.

dejavubazz 2007.03.12. 02:19:43

Felreertheto voltam. :)) Nem akarom kizarolag Demszky nyakaba varrni egyik ugyet sem: tuti mindket esetben ott ult es bologatott par szakember a dontesnel-donteselokeszitesnel, na oket szivesen beallitanam 24/7-ben kutyaszart szedni. :)

Dancs szakertelmet nehez megitelnem. Mivel nevevel a mediaban leginkabb akkor talalkoztam, amikor Demszky helyere ult a Varoshazan, gondoltam megnezem a neten fellelheto adatlapjat. Van is nemi marketingszoveg (meg a valasztasokra keszult), de semmi konkretum ami alatamasztana, miert expert a srac.
A 'szakmai tapasztalatok'-nal explicite semmi nem utal arra, hogy elmelyedt volna a temaban. Volt ugyvedjelolt, adotanacsado, PM adoszakerto, majd EP asszisztens. 2004-tol melozik a Varoshazan irodavezeto-helyetteskent, lehet azota intenziven kozlekedesszervezessel foglalkozik - azert ez nem tul acelos tapasztalat.

forras:
demszky.hu/dokumentumok/dancs.html

De a gond nem is igazan vele vagy a narancsos cikkel van, hanem hogy ugy erzem, megint at lettunk baszva de emberesen. Epulhetett volna valami josag, amivel elhetobb lehetett volna a varos, helyette ezt kapjuk amit, raadasul jo dragan. Es mindez azert eshet meg, mert bizonyos pozociokban ulo emberek nem hatekonyan vegzik a munkajukat. En mar masnap pakolhatnam ossze a cuccaim az irodaban, ha a lehetosegekhez kepest ennyire alulteljesitenek. Kivancsian varom mikor lesz felelos, es remelem, nem egy darab nyamvadt(bocs) mernokot neveznek majd meg.

Remelem tovabba, hogy legalabb az EU-t lehuzzuk a beigert lovera, kulonben nyakig leszunk a trutyiban.
Na, megyek aludni, hogy holnap pihent legyek es ne hibazzak nagyot. :)

:-S 2007.03.12. 02:22:12

"a budai alsó rakpart négysávosítása (É–D-i irányú tranzitforgalom biztosítása, budai kerületek tehermenetesítése) 20 Mrd
"


Na EZT akkor nagyon gyorsan felejtsük el. Autópálya megy keresztül a város közepén épp elég; tranzitforgalomnak építsék csak meg gyorsan azt az M0-st; a Dunára pedig lejárási lehetőséget kérünk...
Ezt rendeljük inkább a Budapest szíve programhoz!

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2007.03.12. 07:58:50

Rakpart-szélesítés tényleg nem kéne. Inkább befedni a meglévőt és parkosítani...

bugris 2007.03.12. 09:02:05

Ha már it tartunk, egy kis érdekesség Zalából, Keszthely-Hévíz villamos. (Sajnos, jobb linket nem találtam.)

kep.tar.hu/nyunyuka/50442216/28746540

Bakura az okostojás · http://bakura.buzz.hu 2007.03.12. 09:36:26

Én sem vagyok Pesti, így nehéz véleményt mondanom, de én sem erőltetném a Metrót! Mire elkészül(ne) még inkább az autókázás lesz a divat...
Sokkal olcsóbb, de hasznos beruházások kellenének.
Az viszont jó kérdés, hogy a szadi hogyan tudná kivenni a metrót a Bp-i programjából...

Guild 2007.03.12. 10:36:13

Kötött pályás biciklit a metró helyett:
knuttz.net/hosted_pages/Funny-Ride-in-Japan-20070307

Egyébként nincs egy kicsit késő a metró terv elvetéséhez?

bugris 2007.03.12. 10:53:58

Mihez lenne késő? Nincs pénz, nincs metró.
Az uniót rohadtul nem érdekli, hány kampányban lett megígérve. Ha baromságnak látják, nem adnak lét. És mivel ők nem elkötelezettek, tartok tőle, igazuk van, mi meg sok pénzt kúrtunk el ismét feleslegesen.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2007.03.12. 10:58:06

Ez a Hévíz-Keszthely villamos nagyon tetszik, csak annyit szeretnék kérni, hogy nálunk, Gyenesdiáson is álljon meg. :)

Ludovique 2007.03.12. 11:33:45

ÖÖö, miért beszél mindenki úgy a metró-beruházásról, mintha azt már késő lenne visszacsinálni? Alagutat nem fúrtak, néhány gödröt ástak mindössze. Valószínűleg töredékébe kerülne ezek betemetése, mint ennek az elcseszett tervnek kííínos véghezvitele...

bugris 2007.03.12. 11:47:09

Ludovique, látod, ezt nem bírom én sem felfogni.
Ha nem lépünk gyorsan, nyilván egyszer csak elkezd megépülni magától, mi meg fizethetünk :)

dejavubazz 2007.03.12. 12:04:25

Ludovique 2007.03.12. 11:33:45

Azert is eroltetik a dolgot, mert ha bukik a mertopepites, megmarad a tamogatas egy resze, viszont nem igazan van talonban olyan projekt, amire elkolthetnenk.

Tkp barmerre mozdulunk, szopika van.

Nomante · http://rosszpcjatekok.blog.hu/ 2007.03.12. 12:20:47

Én azért megnézném demszkijt nagy kínok közt, ahogy a bukott 4-es metróról beszél, orbánozás nélkül. :-)

abuhasz 2007.03.12. 12:23:23

Azert remelem, hogy az iras inkabb csak a penzmennyiseg lehetseges elkolteset reprezentalja, mintsem egy valodi veghezviheto tervet. Ugyanis szereny velemenyem szerint Bp-en ideje lenni az autos kozlekedest nem elonyben reszesiteni, es nagyobb tamogatasokat adni a gyalogos, tomeg- es kerekpar-kozlekedesnek. Kerekparozni peldaul lehetetlen. Mert az nem megoldas, hogy lehet cangazni a Soroksarin, es kozben fulladjak bele az egestermekekbe... Az olyan terveket, amelyek a tranzit kozlekedes elkerulesere mennek termeszetesen tamogatom, de talan a legfontosabb lenne a villamos es tomegkozlekedes, ha mar ez a szaros kampanymetro nem is mukodik... de ezt a metrot is lehetne helyettesiteni, csak a meglevo buszokat buszsavos trolikra cserelni... Nem beszelve a kulso hev-vonalak leepitese es ritkitasa helyett is inkabb a korszerusitesre es metrovonalakkal valo osszekotesre odafigyelni!

abuhasz 2007.03.12. 12:25:44

"Én azért megnézném demszkijt nagy kínok közt, ahogy a bukott 4-es metróról beszél, orbánozás nélkül. :-) "

Ez az, ami nem fog bekovetkezni. Inkabb kussol rola meg 4 evet, es majd a kovetkezo valasztason is azzal kampanyol, hogy azorbanviktor miert allitotta le a 4es metrot, azert nem epult meg mindig meg... szoval tobb demszki, tobb metro!

bugris 2007.03.12. 12:32:48

Én meg azt remélem, nem az összes pénzt fogják Budapestre költeni.
Turul is megkaphatná a gyenesdiási villamosát :)

Nomante · http://rosszpcjatekok.blog.hu/ 2007.03.12. 12:35:43

Nekem van egy jó ötletem.

Mi lenne ha digitális táblákra költenénk?

ergé 2007.03.12. 13:12:32

abuhasz, osztom a véleményedet. egyébként egy használható kerékpárút-hálózat a négyes metró költségvetésének ezrelékéből kivitelezhető lenne.

annál több megy el most a zsebekbe, úgy sejtem...

Pallos Levente 2007.03.12. 13:31:28

Két, sínnel összekötött vasútállomás között metrót építeni olyan elementáris baromság, hogy ki sem lehet fejezni.
Aki Kelenföldről a Keletibe akar mennni a belváros elkerülésével, annak 1-2 milliárdból kiépíthetnék a vonatkapcsolatot (ahogy pl. Szöulban is a metróhálózat részét képezi egy vasúti szakasz. Mennek rajta tehervonatok is, és metró/ hév/ akármi szerelvények is).
Akinek meg bent van dolga, annak ott a villamos meg a 7-es busz. Mind a kettő felújítva ill. buszsávval Budán.

bugris 2007.03.12. 13:39:42

A Keleti és Kelenföld között van vasúti kapcsolat, csak éppen nem a belvároson keresztül. Ha összekötnék a felszínit a föld alattival, épp az lenne a poén, hogy például Budafokról közvetlen vonattal járhatnál a belvárosba dolgozni. Csak ehhez össze kellene kötni, ugye.

bugris 2007.03.12. 13:41:40

Csak Érdről ez kb 60e ember lenne.

abuhasz 2007.03.12. 14:18:32

Na hat ez is igaz, Kit erdekelne, hogy kerulo uton kell vonatozni, ha gyorsabb lenne...
Szoval lehet, hogy egyaltalan nem szukseges a 4es metro epitese, ehelyett inkabb felfejleszteni a belvarosi tomeg-kozlekedest, jelentos buszsavokkal, trolival, villamosokkal, kerekparsavokkal es az autos forgalom teljes elterelesevel, es nem beengedesvel a belvarosi teruletekre. Legalabbis korlatozasaval. Esetleg ezek a penzek jo nagy parkolohazak (fold ala) epitesere is elegsegesek lehetnenek, ahol is az auto leteheto, es egy gyors, tokeletes tomegkozlekedessel akarhova el lehetne jutni.
Ha mar ennyibe belekerul ez a metro, annyit nem segit a Bp-i kozlekedesen...
De most tenyleg, mi fog valtozni? Az, hogy eltunik a 7es busz? es, meg egy autos-sav keletkezik dugokkal, mert a kozeli utak nem feltetlenul tudnak elbirni a forgalom novekedest.

bugris 2007.03.12. 14:35:02

Nem konkrétan így gondoltam, de a Kelenföld-Keleti menetidő most is csak 14 perc.

ergé 2007.03.12. 23:34:41

továbbra is egyetértek abuhasszal...

tudatlan 2007.03.12. 23:43:40

total dilettanskent kerdezem: nincsenek metrougyben mar megkotott szerzodesek, amik miatt most mar marha sokba kerulne lefujni az epitest?
süti beállítások módosítása