Brexit után: mi lesz Skóciával?
2016. július 20. írta: bakó.bea

Brexit után: mi lesz Skóciával?

brexit_scotland.jpg

Ahogy az várható volt, a nagy arányban a maradásra szavazó skótok mindent megpróbálnak a Brexit-népszavazás után, hogy elkerüljék: az Egyesült Királyság akaratuk ellenére kirángassa őket az EU-ból. Nicola Sturgeon skót miniszterelnök elszánt lobbizásba kezdett Brüsszelben és Londonban, miközben – egyébként normatív jogi alapokat nélkülözve – a Brexit megvétózásával és újabb skót függetlenségi népszavazás kiírásával fenyegetőzik. Elszánt kardoskodása valamennyire még a Brexitet végrehajtani hivatott új londoni kormánynak is jól jöhet, hiszen így időt nyernek.

Másrészt az is érdekes kérdés, hogy mi lesz az Egyesült Királyság tengerentúli területeivel és a Csatorna-szigetekkel, valamint Man szigetével, amelyek bár nem tagjai az EU-nak, pont Nagy-Britannia EU-tagsága miatt élveztek eddig különleges státuszt és kedvezményeket. Elképzelhető lenne-e vajon egy hasonló státusz a Brexit után Skóciának? Egyelőre ezt sem a skót, sem a brit kormány nem akarja elképzelni, hiszen előbbi feltétlenül a teljes maradást, míg utóbbi a kilépést szorgalmazza a skótoknak, akik viszont hatalmasat profitálhatnának belőle, ha úgy maradnának az Egyesült Királyság része, hogy az EU-val szorosabb kapcsolatot tarthatnának fenn.

May és Sturgeon patthelyzetben: skót vétó nincs, csak politikai zsarolás

Bár elmúlt a Brexit utáni első sokk és megalakult az új kormány is, azért az Egyesült Királyság szétesése továbbra is fenyegető opció az EU-tagságról szóló népszavazás után. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy Theresa May első hivatalos miniszterelnöki útja Edinburgh-be vezetett, hogy Nicola Sturgeon skót miniszterelnökkel tárgyaljon. A megbeszélésről szóló sajtóbeszámolók szerint egy elsőre elég erősnek ható ígéretet tett May: addig nem fogja aktiválni EU Szerződés 50. cikkét – vagyis elindítani a kilépési folyamatot –, amíg nem alakul ki az Egyesült Királyság összes nemzete által elfogadott tárgyalási célrendszer és stratégia.

Persze a nagy arányban a maradásra szavazó skótok várhatóan semmilyen, az EU-ból való kilépést célul kitűző stratégiát nem fognak támogatni, szóval praktikusan ez azt is jelentheti, hogy a végtelenségig húzhatják vagy megvétózhatják a kilépést. Hogy ezt a kézenfekvőnek tetsző értelmezést elkerülje, utóbb gyorsan közölte a Downing Street, hogy szó sincs arról, hogy May vétójogot ígért volna a skótoknak Brexit ügyben. Ezt egyébként Sturgeon szóvivője is elismerte, miközben a Brexit után közvetlenül még azt is belengették, hogy eleve megvétózhatja a skót parlament a törvényt, amit majd a kilépésről kell meghoznia a westminsteri parlamentnek. Ez az ígéret bátor nagyotmondásnak bizonyult, mivel a nemzetközi és EU-s ügyek csakis London hatáskörébe tartoznak – nem véletlen, hogy nem is nagyon erőltette a skót kormány a későbbiekben ezt a vonalat.

A második függetlenségi népszavazást viszont annál kitartóbban nyomják: Sturgeon a May-jel való találkozó után is kijelentette, hogy az új miniszterelnök sem akadályozhatja meg a második skót függetlenségi népszavazást. Nos, az a helyzet, hogy de. Az olyan alkotmányos kérdések, mint a skót függetlenség, nem a skót parlament, hanem Westminster hatáskörébe tartoznak, a népszavazásokról pedig esetről esetre külön törvényt alkotnak. A 2014-es népszavazást ugyan a skót parlament által hozott törvény alapján tartották meg, de ehhez a londoni és az edinburgh-i kormány külön megállapodása is kellett, amiben kivételesen megengedték az eltérést.

Csakhogy abban a helyzetben sokkal könnyebb volt gentlemannek lenni London részéről. Akkor a Brexitről szóló népszavazásnak is még csak a halovány lehetősége létezett (hiszen a kiírás feltétele a toryk 2015-ös egyedüli választási győzelme volt), és a londoni kormány okkal bízhatott abban, hogy a skótokat a pénztárcájuk a maradásra motiválja, miközben a függetlenségpártiakat a devolúció kiterjesztésével kecsegtették. A taktika akkor bejött. Most azonban a skótoknak az EU és az Egyesült Királyság között kellene választaniuk, ami bizony érzelmileg és pénztárcaügyileg is teljesen más helyzet. Ilyen kockázat mellett már aligha lesz gentleman a londoni kormány, hogy nagyvonalúan megengedjen egy újabb népszavazást.

A skótok persze megtarthatják engedély nélkül is: jogi kötőerő híján, politikai zsarolásra így is kiválóan alkalmas eszköz. Épp ezért is zarándokolt Edinburgh-be May, hogy elejét vegye a módszerek eldurvulásának. De ha nem vétójogot ígért a skótoknak, akkor mit?

Tulajdonképpen csak egy kis időhúzást: „ne akarjatok egyelőre függetlenedni, hiszen még be se adtuk az 50. cikket”. A kilépési nyilatkozat elküldését egyébként a Brexit-miniszter, David Davis is jövő év elejére saccolja, tehát onnantól kezdve két évig ketyegne a kilépésre a határidő. A skótok sem rejtik véka alá, hogy hiszik, ha látják a Brexitet: ugyan már látványosan elkezdték jogilag előkészíteni a népszavazást, azt mindenképp csak az 50. cikk aktiválása után tartanák meg. Vagyis akkor, amikor már biztos, hogy a Brexit az tényleg Brexit.

skocia.jpg

Függetlenség helyett „társult státusz”?

Hogy a jövő év elejéig, a kilépési nyilatkozat beadásának legutóbb kikiáltott határidejéig sikerül-e dealt kötni a skótokkal, az erősen kétséges, ugyanis nem úgy tűnik, hogy a skótok bármilyen opciót elfogadnának, ami nem EU-tagság. A különféle „társult státuszokra” példaként felmerülhetnek a Csatorna-szigetek (Guernsey és Jersey), valamint az online szerencsejátékról elhíresült Man szigete, amelyeknek az Egyesült Királysággal való szoros kapcsolatuk révén sajátos társult státuszuk van az EU-hoz. Isle of Man-nek különösen, ugyanis brit EU-csatlakozási megállapodás egyik jegyzőkönyve alapján vám-, jövedéki adó és áfa-ügyekben brit, és így – egyelőre – EU-s területnek számít.

A skótok egy ehhez hasonló forgatókönyvvel valószínűleg nem elégednének meg, nekik EU-tagság kell, pedig egy „társult státusszal” sem járnának rosszul. Philip Hammond volt külügy-, új pénzügyminiszter a minap elég határozottan helyre tette a skót elvárásokat, amikor kijelentette: „elképzelhetetlen, hogy Skóciának más viszonya legyen az EU-hoz a jövőben, mint az Egyesült Királyság többi részének”. Nyilván, hiszen hatalmas helyzeti előny lenne a skótoknak, ha úgy maradnának az Egyesült Királyság része, hogy közben, ha nem is tagok, de szorosabb a kapcsolatuk az EU-val. Nem sok idő kellene, hogy már ne csak egy csóró, lesajnált régió legyen; hamar odavándorolna egy csomó cég és tőke.

Más kérdés, hogy egy ilyen forgatókönyv nem csak London ellenkezése miatt valószínűtlen, hanem az autonómiát és függetlenséget követelő kisebbségekkel és területekkel rendelkező EU-s tagállamok miatt sem. Egy külön a skótoknak tett gesztussal például Spanyolország és Románia is „lábon lőné” magát.

Egyelőre viszont nem csak a skótok, de más európaiak, sőt, maguk a Brexit-pártiak sem igen tudják elképzelni, hogy mégis milyen lesz a viszonya az EU-hoz az Egyesült Királyság többi részének?

Egyes Brexit-párti politikusok épp a Csatorna-szigeteket hozták fel arra példaként, hogy ilyen viszonyt kellene az Egyesült Királyságnak kialakítania az EU-val a kilépés után. Persze ez csak egy ötlet a sok közül, a legharcosabb Brexit-párti UKIP-osok például a szavazás másnapján már Norvégiával példálóztak, amelynek a státusza egyes területeken egészen olyan, mintha EU-tag lenne, egy sor EU-s jogszabály vonatkozik rá, és az ország a kohéziós alapba is fizet. Azt pedig mintha elfelejtenék az ötletelők, hogy kettőn áll a vásár, és talán a maradék EU-tagállamok vezetői nem fognak a legnagyobb örömmel azon igyekezni, hogy a lehető legjobb dealt kösse meg a nekik épp hátat fordító Egyesült Királyság – ami ráadásul a fél világnak beszóló Boris Johnsont küldi oda Brüsszelbe trollkodni.

Ez már konteóba hajlik, de még az is lehet, hogy Boris Johnsonék jól felbosszantják az uniós külügyminisztereket és a végén valami igazi bosszúálló deal kerül az asztalra – akkor aztán viszonylag mérsékelt arcvesztéssel ki tudna a londoni kormány hátrálni a Brexitből; még egy újabb népszavazást is lehetne tartani annak tényleges – adott esetben hátrányos – tartalmáról. Persze tudjuk, Theresa May megmondta: a Brexit az Brexit, nincs második népszavazás. Azonban a skótok se véletlenül vannak úgy vele, hogy hiszik, ha látják: lehet itt még Brexitre Scoxit, meg mindennek az ellenkezője is.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr988900806

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bakó Bea: Brexit után: mi lesz Skóciával? 2016.07.20. 08:26:01

Bár elmúlt a Brexit utáni első sokk és megalakult az új kormány is, azért az Egyesült Királyság szétesése továbbra is fenyegető opció az EU-tagságról szóló népszavazás után.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S=klogW 2016.07.20. 08:58:14

ha UK kilép akkor Skóciának külön kell kérni felvételét és kivárni a sorát:

1. ahhoz ki kell lépnie az UKból - és kilépnie a fontból
2. saját pénznemet kell kreálnia, hiszen miért is járna neki automatikusan az euro

hát kiváncsi lennék annak a skót fontnak/dollárnak/forintnak/koronának a vásárlóerejére ...

én szívesen szurkolnék egy skót függetlenedésnek (köthetnénk velük pl. olajért élelmiszert szerződést), de nem látom a gazdasági-pénzügyi realitását

S=klogW 2016.07.20. 09:04:59

@S=klogW: aminek lenne realitása - és már nagyon ideje lenne - és tisztességes is lenne:

visszaadni é-ír megszállási övezetet és gyarmatot írországnak, az ott levő angolokat meg hazazsuppolni

Conchobar 2016.07.20. 09:06:29

Úgy tűnik valóban, hogy a skót vezetők inkább csak zsarolnak. Mert ha még meg is valósulna az álmuk, hogy független országként az EU tagjai legyenek, akkor is észrevennék pár év múlva (mikor már elmúlnak a függetlenség mézes hetei), hogy cseberből vederbe kerültek Londonnak Brüsszelre való felcserélésével

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2016.07.20. 10:01:44

"Egy külön a skótoknak tett gesztussal például Spanyolország és Románia is „lábon lőné” magát."

Hopp, a nemzetstratégia!!!
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2014/10/ezt-mondjak-skotok.html

"Először arra gondoltam, hogy lehetne az a tanulság, hogy ha Skócia kiválhat az Egyesült Királyságból, akkor Székelyföld is kiválhat Romániából. Sajnos a skótok nem e mentén a tanulság mentén szavaztak, így kénytelen vagyok egy másik, nemzetstratégiailag előnyös tanulságot levonni."

Most azonban újra megnyílik a lehetőség!

2016.07.20. 10:24:03

ha a brexit sikeresen lesz lemenedzselve, akkor mindenképpen maradnak. most új lehetőségek nyíltak a skótok előtt is, ha sikerül ezeket kihasználni akkor komoly lendületbe kerül a brit gazdaság és társadalom, csak példaként figyeljétek a brit-commonwealth-anglosaxon kereskedelem erősödését és a navigare necesse est újjáéledését.

nem tudom mit tud kínálni az únió ami a skótok érdeke lenne, a korlátlanul beözönlő 0% finanszírozású eu export és eu szabályozások az egyébként széles vertikumú bázist teljesen tönkretették, hal-wiszki-olaj szintre redukálták a gazdaságot.

valamint mióta salmond kiszállt a skót nacionalizmusból, az angol ellenesség lecsillapodott, a freedom feelinget felváltotta a kijózanodás. sturgeon és a másodvonal csak karrier nacionalista, nem hiteles.

mondanám azt hogy orbán klón, szabadságharc és végkiárusítás.

Pelso.. 2016.07.20. 10:46:29

@Doomhammer: Ne feledjük: több országra vonatkoztatva itt a lehetőség a megtisztulásra. A következő hátsó s mellék (ja, fő, de mindegy) elemektől abszolút mentes nemzetstratégiai koncepció megalkotása, mint megélhetési karrierizmus, első és sokadvonalas mutyirendszerek, hétköznapi hazudozás.
Lehetne akár a felvilágosodás no.2., na?

2016.07.20. 10:55:06

@S=klogW: Már bocsánat, de szerintem ez marhaság.
A világ a globalizáció felé törekszik nagyon is helyesen. A nemzeteket össze kell fogni és nem szétzilálni. ok kis pöcs államocska egymaga nem megy semmire.
Betudom neked hogy a tipikus magyar mentalitás szólt belőled. Húzzunk szét !

S=klogW 2016.07.20. 11:08:08

@Diorella Queen: az, amit más szavai mögött feltételezel, saját gondolkodásod színvonaláról árulkodik

Conchobar 2016.07.20. 11:38:38

@Diorella Queen: "A világ a globalizáció felé törekszik nagyon is helyesen" - Ez a globalizáció olyasféle valami, mint az EU: szóban minden népnek egyenlőséget, testvériséget és boldogságot kínál, de a valóságban csak pár nép, a legerősebbek és a leggazdagabbak profitálnak belőle

Kovi1970 2016.07.20. 11:49:50

Itt a lényeg:
"Azt pedig mintha elfelejtenék az ötletelők, hogy kettőn áll a vásár, és talán a maradék EU-tagállamok vezetői nem fognak a legnagyobb örömmel azon igyekezni, hogy a lehető legjobb dealt kösse meg a nekik épp hátat fordító Egyesült Királyság – ami ráadásul a fél világnak beszóló Boris Johnsont küldi oda Brüsszelbe trollkodni."

Lehet a híres kompromisszumos megoldások itt nem annyira fognak működni. Az EU működése a házassághoz hasonlítható, de ez itt most egy tankönyvi válóperes eset lehet...

Conchobar 2016.07.20. 11:52:07

@Diorella Queen: "Sok kis pöcs államocska egymaga nem megy semmire" - Félő, hogy Svájc, Norvégia, Ázsiából Szingapúr, Tajvan és Hongkong példája nem ezt sugallja (de még Kuwaité és Dubajé sem). Hongkong példája még árulkodó is, mert nem ők voltak azok, akik fenemód szorgalmazták az egyesülést egy jóval nagyobb állammal. Sokan vannak, akiknek az Egyesült Európai Államokkal kapcsolatban illúzióik vannak (mint ahogy illúzióink voltak 2004 előtt az EU-ba lépéssel kapcsolatban), sokan vannak azok, akik elhiszik, hogy mi is haszonélvezői leszünk majd az egyesülésnek. Most még nem akarjuk látni, hogy az egyesülésnek a haszonélvezői az EU leggazdagabb és legerősebb népei lesznek, mert hátuk mögött az egyesült Európával a mostaninál már jóval nagyobb súllyal avatkozhatnak majd be más országok belügyeibe a világ különböző részén, jóval nagyobb súllyal nyomhatnak le nekik nem tetsző országokat és népeket

Kovi1970 2016.07.20. 11:56:41

@S=klogW: bár elsőre nem logikus, az euro "jár". a Kintmaradást kell kiérdemelni.

Ettől függetlenül viharos évek köszönthenének be, mindazonáltal a kiválásig menne a font, az euro esetén pedig majd kiderül, most is vannak országok amelyek jobb híján használják az eurót.

Itt inkább az államadósság-megosztással lehetnek gondok....

@Conchobar: nagyon nem vagy tisztában az erőviszonyokkal és hogy mekkora terhet jelent egy kormányzat (UK total budget: 45%os GDP újraelosztás) és a brüsszeli architektúra (EU budget: 1%-os GDP újraelosztás)...

pitcairn2 2016.07.20. 12:04:14

@Kovi1970:

a 45%-os UK újraelosztás azonban nagyon szoros kapcsolatban van a hatályban lévő uniós jogszabályokkal

S=klogW 2016.07.20. 12:07:12

@Kovi1970: >>"jár"<< - de nem rögtön, és addig is kell fizetni valamivel; én ezt mondtam/írtam

Conchobar 2016.07.20. 12:08:42

@Kovi1970: " nagyon nem vagy tisztában az erőviszonyokkal és hogy mekkora terhet jelent egy kormányzat (UK total budget: 45%os GDP újraelosztás) és a brüsszeli architektúra (EU budget: 1%-os GDP újraelosztás)" - Azt mondod, hogy ha az európai kormányzatokat megszüntetjük, a feladatait átadjuk a Brüsszeli EU-szerveknek, akkor nyerünk legalább 45% GDP-t, amit eddig a nemzeti kormányok kaptak. Az EU 1%-ból fogja majd azt megoldani, amit eddig a nemzeti kormányok oldottak meg. Valami hasonlót mondott már Orbán is, mikor 2010 táján minisztériumok megszüntetésével, és ezzel a kormányzás olcsóbbá tételével kecsegtette a jónépet. Mostanában meg az intézmények megszüntetésével és vele a spórolással kecsegtet. Illetve már nem annyira

2016.07.20. 12:30:02

@Conchobar: Gondolkodj kicsit hosszabb távlatokban mint a holnap és a jövő hét.
És bár egyikőtök sem tette fel a kérdést hogy mi a francnak van szüksége az emberiségnek a globalizációra, azért én még is megkockáztatom kitalálni a célt. Méghozzá azt, hogy a világon mindösszesen egy fajta pénz legyen. Világdollár. Ezzel párhuzamos a devizatőzsde és a válságok is megszűnjenek létezni. Másik nyomós ok az pedig a terület. Előbb utóbb a gyengébben teljesítő országok területei is kelleni fognak. Vagy háborúval veszik el, vagy globalizációval. Ez már csak részletkérdés. És hogy még tovább menjek, ha az emberiség nem tud összefogni , vagy legalább egy jókora része, akkor lőttek az utazásnak az univerzumban, illetve az új lakható bolygó betelepítésének is. Ezzel párhuzamosan az emberiség jövője már csak idő kérdése mindössze.

2016.07.20. 12:37:54

@Conchobar: Igen.
Ez így lesz, bármennyire is sajnos.
Az egyenlőség, testvériség satöbbi szép szólamok csak papíron léteznek és fejben. A valóságban soha, de ezzel szerintem mindenki tisztában van. A gazdagabb államok elnyomják a szegényebb államokat. Kifosztják, kizsigerelik őket. Ez mindig így lesz mindaddig, míg az anyagi dolgok motiválják az embert.
Az egész emberiség pedig soha nem jut el arra a szintre ahova Buddha királyfi.

Conchobar 2016.07.20. 12:51:41

@Diorella Queen: "És hogy még tovább menjek, ha az emberiség nem tud összefogni , vagy legalább egy jókora része, akkor lőttek az utazásnak az univerzumban, illetve az új lakható bolygó betelepítésének is" - Az emberiség úgy jutott erre a mostani szintjére, hogy nem alkotott egyetlen bolyt, kommunát. Hiszen ami valóban előrevitte és előreviszi az emberiséget, az az egymással folytatott verseny (egyénenként is, meg közösségekként is)

Conchobar 2016.07.20. 12:56:51

@Diorella Queen: "Méghozzá azt, hogy a világon mindösszesen egy fajta pénz legyen. Világdollár. Ezzel párhuzamos a devizatőzsde és a válságok is megszűnjenek létezni." - Hát persze. Magyarországon 1945-1990 között, a kommün alatt nem volt se devizatőzsde, se válság (csak lassú, de biztos lemaradás). De egy kicsit elmaradtál, mert pénzre, világdollárra se lenne szükség. Megtenné a 'munkaegység' is, mint hajdanán a tsz-ekben

Conchobar 2016.07.20. 12:58:44

@Diorella Queen: "Ez mindig így lesz mindaddig, míg az anyagi dolgok motiválják az embert" - Nem az anyagi dolgok motiválják igazából az embert, hanem az emberbe is belekódolt rivalizálás

Kovi1970 2016.07.20. 13:00:13

@pitcairn2: nem egyáltalán nincs szoros kapcsolatban. Ne hazudj.
Norvégia és Izland is kb EU átlagot hoz.

ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/6899478/2-07072015-AP-EN.pdf/797f4af9-c37f-4631-8211-5dd0b32fcb31

@Conchobar: Nem, nem azt mondom. Te írtad "Londonnak Brüsszelre való felcserélésével". Ilyenről aligha lehet szó bármikor is.

Ez a kijelentés így aljas félrevezetés, mert egy tagállami szövetségi vagy központi kormányt az EU-hoz hasonlítasz.

A teljes EU befizetés 1,x %. Ebből van az ún "vízfej" (a teljes EU igazgatás kisebb mint egyik másik nagyváros közalkalmazotti létszáma), és a teljes EU pénzes juttatás, agrártámogatással, K+F fejlesztéssel meg infrastruktúra-építéssel.

Ha a skótok UKXIT és EU belépéssel nem cserélnek el semmit mert a kettő igencsak nem azonos liga.

Ha kilépnek akkor az a 44% ami átmegy a UK Treausryn (javts ki ha tévedek), az most a Skót kormány hatáskörébe kerülne, és befizetnék az 1%-ot az EU ktsvetésbe.

Hülyeség amit itt írtak hogy elcserélnének bármit az EU-ra a kilépéssel.

Most cseréli el London a tagságot a totális bizonytalanságra...

pitcairn2 2016.07.20. 13:26:18

@Kovi1970:

Norvégia és Izland afféle lájtos EU tag

azaz

az uniós joganyag túlnyomó részét átvették

pitcairn2 2016.07.20. 13:28:15

@Kovi1970:

"A teljes EU befizetés 1,x %"

az uniós jogszabályok költségvonzata azonban nem csekély...

elvégre lényegében szociális piacgazdaságot vázolnak fel, ami nem olcsó mulatság...

2016.07.20. 13:36:59

@Conchobar: Hiszen ami valóban előrevitte és előreviszi az emberiséget, az az egymással folytatott verseny (egyénenként is, meg közösségekként is)

Válasz erre;
Nem értek egyet.
Ami előrevisz az a túlélés. És ez egy közösségben könnyebb volt mint egyedül. Ez mellesleg most is így van és rögtön vissza is érkeztünk a szép nagy globalizált közösséghez. Az EU-hoz.

Conchobar 2016.07.20. 13:53:15

@Kovi1970: "Ha kilépnek akkor az a 44% ami átmegy a UK Treausryn (javts ki ha tévedek), az most a Skót kormány hatáskörébe kerülne, és befizetnék az 1%-ot az EU ktsvetésbe" - Node, nemzeti kormánya akkoris kell Skóciának, ha Nagy-Britanniától független EU-tag lesz, márpedig az pénzbe fog kerülni. A függetlenedéssel csak annyit spórol, hogy meg fognak szűnni a skót kormány-brit kormány közti jelenlegi fedések, párhuzamosságok. Egyébként meg, nem értetted meg a 'észrevennék pár év múlva, hogy cseberből vederbe kerültek Londonnak Brüsszelre való felcserélésével', valószínűleg azért, mert úgy teszel, mintha a világ dolgaiban csakis az anyagi szempontok dominálnának. Példának: vagy fiatal házas, aki a gazdasági szempontot helyez előtérbe és noha gyakoribbak a súrlódások, mégis a szülei házában marad, mert akkor a szülők besegítenek. Más viszont úgy van vele, hogy inkább szűkölködve megy albérletbe, de legalább önálló életet fog élni

Conchobar 2016.07.20. 13:58:51

@Diorella Queen: "Ami előrevisz az a túlélés" - A túlélés az eleve nem visz előre, az nem visz sehová. Nem a túlélés motiválja az embert, mikor nagyobb lakást, kocsit, pénzt, nőt, családot akar

Conchobar 2016.07.20. 14:03:33

@Diorella Queen: "És ez egy közösségben könnyebb volt mint egyedül. Ez mellesleg most is így van és rögtön vissza is érkeztünk a szép nagy globalizált közösséghez. Az EU-hoz." - Ha már a túlélést emlegeted, úgy gondolod, hogy az EU tagjaként megfordult a magyar születési ráta? Úgy gondolod, hogy 2004 óta növekszik a magyarság létszáma?

Conchobar 2016.07.20. 14:16:58

@Diorella Queen: "És ez egy közösségben könnyebb volt mint egyedül. Ez mellesleg most is így van és rögtön vissza is érkeztünk a szép nagy globalizált közösséghez. Az EU-hoz." - Nem akarlak megbántani, akiket a túlélési stratégiával lehet jellemezni, akiknek az a túlélési stratégiája, hogy közösséghez tartozzanak, azok a birkák például. A ragadozókat másfajta stratégia jellemzi. Meg az embereket is

Kovi1970 2016.07.20. 14:17:46

@Conchobar: nem vagy tisztában az EU kötelezettségeivel és annak pótlásával járó többletmunkával, vagyis az arányokkal

Ez EU még mindig meglehetősen visszafogott kötöttségekkel jár. És főleg nagyon jó betét kivét arány. Persze nem azonosak az előnyök és a hátrányok, de pont erről szól a kompromisszum.

Egy UK kiválással rengeteg dolgot kell majd megteremteni, viszont tekintélyes pénz is jár hozzá.

A nagy vita valószínűleg az államadósságon lenne.

Kovi1970 2016.07.20. 14:38:07

@Conchobar: ne gondold hogy a BREXIT-re szavazók többsége egy percig is igennel szavazott volna, ha valaki elmondja nekik hogy most szűkölködni fognak.

Azzal hülyítették őket, hogy most heti 350mio fonttal többet fognak kapni.
www.telegraph.co.uk/news/2016/06/24/nigel-farage-350-million-pledge-to-fund-the-nhs-was-a-mistake/

Ami elve duplája annak amit bruttó (!!!) befizet rebate alapján. Tehát még a 190mio font sem a "nettó" befizetés,

Conchobar 2016.07.20. 14:51:03

@Kovi1970: "ne gondold hogy a BREXIT-re szavazók többsége egy percig is igennel szavazott volna, ha valaki elmondja nekik hogy most szűkölködni fognak." - Mert majd szűkölködni fognak?

Conchobar 2016.07.20. 14:53:18

@Kovi1970: "Ez EU még mindig meglehetősen visszafogott kötöttségekkel jár." - Baszki! Te olyan vagy mint a taliga, mondjon bárki bármit, ugyanazt nyikorogja

Conchobar 2016.07.20. 14:57:55

@Kovi1970: "Egy UK kiválással rengeteg dolgot kell majd megteremteni, viszont tekintélyes pénz is jár hozzá" - Kitől? Sorostól?

Kovi1970 2016.07.20. 15:24:53

@pitcairn2: ha innen nézed, akkor Észak Korea biztos jobb.

Talán az USA is, de ugyebár az UKIP azzal kampányolt h TB-re fordítják a pénzt, szóval nem biztos h az ő példájuk releváns.

De mondjuk a táblázat alapján sok EU állam is soványabb büdzsével bír.

@Conchobar: szerinted?

Kovi1970 2016.07.20. 15:31:24

@pitcairn2: "az uniós jogszabályok költségvonzata azonban nem csekély..."

Korlétan mennyi is az amit tényleg megspórolnának?

"elvégre lényegében szociális piacgazdaságot vázolnak fel, ami nem olcsó mulatság"

Mert a UK mi? Lehet más, de olcsóbb biztos nem, mert amellett az EU követelményeit is teljesíteni kell, ha exportálni akarnak...

@Conchobar: te nem érted miről beszélünk.

A skóciában élők befizetik a GDP 45%-át adóba, ami átmegy jelentős részben a Brit kincstáron.

Ha kilépnek az UK-ből, akkor az a 45% náluk marad. Viszont ki kell építeni mindezt amit eddig a UK központilag biztosított.

Olyan nehéz ezt felfogni? Mit "sorosozol" itt ?

pitcairn2 2016.07.20. 15:31:25

@Kovi1970:

a brexit movie teljes mértékben hanyagolta a vesszőparipáid...

BREXIT THE MOVIE FULL FILM
www.youtube.com/watch?v=UTMxfAkxfQ0

pitcairn2 2016.07.20. 15:32:52

@Kovi1970:

sokkal olcsóbb lehet, mi több még a nemzetközösségi királyságban is találnak működő példákat

pl. Új-Zélandon nemes egyszerűséggel az összes mezőgazdasági szubvenciót kivezették a rendszerből

pitcairn2 2016.07.20. 15:33:47

@Kovi1970:

Kína is lazán exportál az EU-ba...Indonézia is... stb.

Kovi1970 2016.07.20. 15:37:00

@pitcairn2: ez a film egy populista viccgyűjtemény, néha nyilvánvaló hazugság, néha hangulatkeltés.

szűrópróbaszerűen néztem bele de 1-2 perc után elegem lett annyi marhaság volt benne.

Kovi1970 2016.07.20. 15:38:11

@pitcairn2: és ez most hogy kapcsolódik?

pitcairn2 2016.07.20. 15:50:20

@Kovi1970:

kb. úgy hogy jóformán bárhonnan lehet exportálni bárhová...

ezért aztán végképp nem kell EU-tagnak lenni...

pitcairn2 2016.07.20. 15:52:35

@Kovi1970:

ha az a film "populista", akkor te már csak über-populista lehetsz:)

PS.: különben szó sem esik ott olyan dolgokról, amikről irkálsz...

Kovi1970 2016.07.20. 15:56:44

@pitcairn2: ????????

Valamiért mégis mindenki a közös piac körül legyeskedik, nem?

Conchobar 2016.07.20. 16:00:15

@Kovi1970: "szerinted?" - Fogalmam sincs, hogy mire vonatkozik ez az odavetett kérdés

Conchobar 2016.07.20. 16:06:15

@Kovi1970: "Olyan nehéz ezt felfogni? Mit 'sorosozol' itt ? " - Hát azt írtad, hogy "Egy UK kiválással rengeteg dolgot kell majd megteremteni, viszont tekintélyes pénz is jár hozzá", holott nem jár hozzá semmi. A különbség csak annyi lesz, hogy a skót adófizető pénzét nem Londonban csatornázzák, hanem Edinburgh-ben, ennélfogva az adója Skócia határain belül lesz felhasználva

pitcairn2 2016.07.20. 16:21:27

@Kovi1970:

GATT, WTO mond vmit?

a segílyektől eltekintve piaci szempontból már több hátránnyal jár az EU tagság mint előnnyel

Kovi1970 2016.07.20. 17:22:06

@pitcairn2: nem, mond semmit, taníts mester...

Ez hogy jön ide?

"a segílyektől eltekintve piaci szempontból már több hátránnyal jár az EU tagság mint előnnyel"

Ha ilyen viccideókból tájékozódsz akkor biztosan.

pitcairn2 2016.07.20. 20:21:11

@Kovi1970:

az EGK megalapítása óta finoman fogalmazva egy "kissé" visszanyesték a védővámokat...

az utóbbi 60 év (azaz az európai integráció időszaka) pedig Európa folyamatos - és egyre gyorsuló - relatív leértékelődéséről szólt

(igencsak gyorsan jönnek fel a sokkal dinamikusabb versenytársak)

Willkommenskultur 2016.07.20. 22:01:07

@pitcairn2: Ez így igaz. De ha nem lett volna EU, vagy legalábbis közös piac, akkor Európa még gyorsabban értékelődött volna le. A közös piac azért volt hogy a gyarmatok elvesztése után lassabban szakadanak le a világról.

Amikor az EU bővítést kitalálták, az már eleve a nyugati válságra adott válasz volt. Nem tudtak már tovább gazdagodni, mert már akkor fogyott a nyugati népesség és nem volt munkaerő se. Ezért vették fel a közép-európai gazdaságokat, hogy emeljék a saját életszínvonalukat és kitolják a társadalmaik totális elöregedését. Ez volt 90ben, mára annyi változott hogy már tudják hogy ez kevés lesz, és pánikszerüen akarnak munkaerőt bármi áron.

Bafana 2016.07.20. 23:10:09

Minden birodalomnak az a sorsa, hogy megszűnik. A Brit Birodalom a XX. század elején kezdett bomlani és a megszűnésének jelenleg a tanui vagyunk.
Le fog válni Skócia is és a többi rész is. Lehet, hogy megéljük, hogy a királynőt is el fogják zavarni nem is oly sokára, és marad az Angol Köztársaság.
Miért akkora probléma ez?

midnight coder 2016.07.21. 07:11:53

@Bafana: Mert a skótok olyan remekül járnának, ha a remekül működő EU részei lennének. Beállhatnának a portugálok, olaszok, görögök, spanyolok közé. Rólunk nem is szólva. Remek perspektíva, ezért tényleg érdemes harcolni.

Imrebá 2016.07.21. 07:50:48

Mindenki úgy odavan ezzel az unióval.
Megvesszük õket kilóra.

consul 2016.07.21. 08:53:36

Ne legyünk annyira naivak, hogy azt hisszük az angolok úriemberként megengednék a skótoknak, hogy kiváljanak. Elég csak Észak-Írországra nézni, ott hogyan járnak el a britek a függetlenedési próbálkozások esetén (még Blair idejében is gyakorlatilag a hadsereg péppé vert minden megmozdulást), pedig ott is teljesen jogos igény Írország egyesítése.

2016.07.21. 09:11:25

@Conchobar: Mert izolált nemzetként létezni maga a sikertörténet, igaz?

2016.07.21. 09:18:57

@Conchobar: "az EU tagjaként megfordult a magyar születési ráta? Úgy gondolod, hogy 2004 óta növekszik a magyarság létszáma? "

És te úgy gondolod, hogy ez érdekel bárkit is? Hol van az megírva, hogy a magyar nemzetnek, amennyiben közösségként életképtelennek bizonyul, nem kell átadnia a helyét okosabb népeknek? Gondolod, hogy a gyerekem német identitásának kialakulását nem fogom szorgalmazni, ha az (a magyarokkal szemben is) versenyelőnyt jelent? :-)

Bell & Sebastian 2016.07.21. 09:44:51

Ki a francot érdekel, hogy a skótokkal mi lesz, engem az érdekel, hogy a saját országommal mi lesz? Kiürül, szétlopják, felszámolják, mégis betelepítik?

Erről kéne valamit büfögni, mert ha nem sikerül visszaállítani a legfontosabb tartópillért, ami az igazság, de mondják jogszolgáltatásnak is, akkor nekünk nagyon gyorsan harangoztak.

Ha Orbán végre kijut Brüsszelbe és végre adnak neki valami funkciót, az kétségkívül az ő sikere, csak pont mi gebedtünk bele.

Azért ez ránk nézve kurva nagy szégyen lenne, ha az út itt véget ér, sikeresen szembeköptük az összes felmenőnket.

Mi lesz holnap? Erről mondjon valamit a kontra szelektált, zsi-ci magyar elitünk. A 176 ezer forintos átlagbér nyilván úgy jön ki, hogy Rogánnak 6 millió, harminc másiknak meg 75 ezer.

Elvtársak az úrban, menjetek el végre a picsába, és hagyjátok békében a magyarokat, lépjetek ki ti az országból, impotens csürhe!

pitcairn2 2016.07.21. 10:21:02

@Conchobar:

az EU alapjáraton anglo-amerikai projekt és nagyon okosan mindenütt érdekeltté tették a helyi politikai-gazdasági elitet a rendszer kialakítása során

Gery87 2016.07.21. 11:20:57

"mi lesz az Egyesült Királyság tengerentúli területeivel ...Elképzelhető lenne-e vajon egy hasonló státusz a Brexit után Skóciának?

Nem, mivel Skócia az UK része, a Koronafüggőségek viszont nem.

Semmi értelme a népszavazás intézményének, ha egy döntést állandóan meg lehet másítani, visszavonni, újratárgyalni ha épp valakinek nem tetszik...
(Ilyen alapon választások is havonta lennének..)
Ez a skót és az EU-s népszavazásra is vonatkozik.

A cikk is jól írja: semmiféle kivételezést nem kapnának a skótok, mert az a tagállamok kisebbségeinek és autonómiáinak lenne precedens üzenet: "kiválhattok úgy, hogy közben az EU-ban maradtok.."
Szóval ilyen nem lesz.

Gery87 2016.07.21. 11:23:48

@Doomhammer:

"Először arra gondoltam, hogy lehetne az a tanulság, hogy ha Skócia kiválhat az Egyesült Királyságból, akkor Székelyföld is kiválhat Romániából. "

Románia nem szövetségi állam és területi autonómia sincs a területén...
Székelyföld nem válhat ki, mivel jogilag nem is létezik....szemben Skóciával...ahogy London sem válhat ki Angliából....hülyeség az egész felvetés.

pitcairn2 2016.07.21. 11:24:50

@Gery87:

"Nem, mivel Skócia az UK része, a Koronafüggőségek viszont nem."

ha már most is van átfedés a két rendszer között akkor miért ne lehetne a jövőben is?

steery 2016.07.21. 13:38:14

Az elmúlt 100 év arról szólt, hogy a nagy brit birodalom sorra veszítette el az általa megszállt területeket. Mára igencsak picire zsugorodott a maradéka, de nagyképű módon még mindig Nagy-Britanniának hívják magukat. Ha a skótok, majd az írek, végül a walesiek is kiválnak belőle, a maradékot át kell majd nevezni Kis-Britanniának. És Egyesült Királyság helyett hívhatjuk Különvált Királyságnak a romjait.

backbencher 2016.07.21. 13:58:38

Kedves Bako Bea,

Mint tobb eve UK-ben elo es dolgozo magyar (aki 06.23-an a RemaIn EU-ra szavazott) erdeklodessel olvastam a fenti es az ebben a targyban illetve a Brexit-hez kapcsolodoan irt korabbi cikkeit is (2014.09.17. Legyen-e fuggetlen Skocia, 2016.06.29. Brexit: A Megfelelo es a Nem Megfelelo Eredmenyekrol).
Osszessegeben tetszett a cikkei hangvetele, a civilizalt stilus, es a gondolatmenetek.

Azonban van nehany a fenti cikkeben kifejtettek kozul, ami pontositasra szorul, illetve nem helytallo, amikre pontokban valaszolok.

1. Skocia jelenlegi UK-n beluli statusanak alapjai
Eddig ossz. 3 referendumot tartottak eddig Skocia nagyobb UK-n beluli onallosagarol (1979: nem, 1997: igen) illetve fuggetlensegerol (2014: nem).

Ez alapjan 1998-tol Skocianak van sajat parlamentje (Holyrood), kormanya (First Minister - Nicola Sturgeon) sajat ktsgvetese (kis reszben sajat bevetelek ami minimalis, jelentos reszben Londontol evenkent kapott ktsgvetesi tamogatas (ld. 3. pont) az 1.2 szerinti sajat hataskorok ellatasara.

skot ktsgvetes 2015-2016 link: www.gov.scot/Resource/0046/00462296.pdf

2. Sajat es UK-nak fenntartott hataskorok
link: www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-20314150

Ez egy 18 ev alatt tobb lepcsoben kialakitott, patikamerlegen kisakkozott kenyes egyensulyu rendszer, amit 1998 ota 3 evenkent mindig modositgattak.
2.1 Sajat onallo hataskorok
(a) oktatas,
(b) kornyezetvedelem,
(c) energia (kiveve vezetekek es offshore kitermeles),
(d) mg. (farmok es halaszat),
(e) egeszsegugy,
(f) epitesugy, teruletfejlesztes,
(g) igazsagugy (rendorseg, birosagok),
(h) helyi onkormanyzatok (32 db),
(i) kozlekedes egy resze (kozuti, komp, sebesseghatarok es kozl. birsagok),
(j) kultura, tudomany, sport (kiveve szerencsejatekok, radio es tv-musorok sugarzas, internet, postai, tavkozlesi szolg-k, mertekegysegek, fogyasztovedelem, munkavallaloi jogok, tudomany es kutataspolitika).

2.2 Nem onallo hataskorok (Westminster)
A 2.1-ben emlitett kiveteleken kivul ide tartoznak:
(a) penzugy (ezen belul alt. gazd. pol., fiskalis pol., MONETARIS POL., allami hitelnyujtas vagy felvetel),
(b) vedelem (hadugy),
(c) kulugy,
(d) bevandorlas, allampolgarsag,
(e) szocialis ellatasok,
(f) kozuti kozlekedes egy resze (legi, vizi, vasuti, parti orseg).

3. Skocia penzugyi fuggese UK-tol

3.1 Skocia reszesedese UK "nagy" ktsgvetesbol evente (UK block grant).

3.2 Barnett formula
Ez egy eredetileg 1978-ban ideiglenes megoldasnak kitalalt koltsegvetesi korrekcios rendszer UK reszerol UK egyes regioi kozott (England, Wales, Scotland Northern Ireland), ami azonban mindmaig ervenyes (kisebb valtoztatasokkal).
Ez alapjan a UK "nagy ktsgvetesbol" az egyes regioknak jaro aranyokat a Barnett formula alapjan korrigaljak, ami Skocia szamara mindig egy kicsi pluszpenzt jelentett egeszen 2016-ig.
link: en.wikipedia.org/wiki/Barnett_formula

3.3 Skot-UK kormany megallapodas Skocia finanszirozasarol

Ez egy 2000-2015 kozott 3 evente letargyalt es megkotott ketoldalu megallapodas Skot es UK kormany kozott, ami a 2.1 szerinti hataskorok ellatasahoz adja az anyagi alapot.
De a legutobbi megallapodas (2012) lejarta utan 2016 elejen megkotott uj 2016-os megallapodas mar 6 EVRE szol.
Ez resze volt annak az alkunak, ami alapjan London elfogadta 2012-ben a 2014-es skot referendum kiirasat.

link a 2016-os megallapodashoz:
www.ft.com/cms/s/0/a12f0b90-da1d-11e5-9ba8-3abc1e7247e4.html

4. Osszefoglalas
Skocia helyzete UK-n belul mind a terulete mind (Wales-hez es Northern Irelandhez viszonyitott) nepessegaranya alapjan specialis.

A skotok jelenleg nem akarnak addig kilepni UK-bol, amig nem valik vilagossa, hogy UK mit is akar konkretan, illetve ha London az Article 50 szerinti kilepesi nyilatkozatot benyujtja, akkor a targyalasok alatt meg barmikor elojohetnek vele.

FF 2016.07.21. 13:59:54

@steery: Már most is hívják annak...

backbencher 2016.07.22. 08:02:09

Kedves Bako Bea,

Akkor a folytatas a fenti 2016.70.21. 13:58:38 kommentemhez

UK kormanynak 2016.06.24 ota 4 "fronton" kell stabilizalnia EGYSZERRE.

1. Egyben tartani UK- mint allamszovetseget (teruleti egyseg, kormanyzati rendszer) -> a skot, eszakir fuggetlenedesi torekveseket (elsosorban) politikai (masodsorban gazd.) eszkozok alkalmazasaval visszanyesni.

(a) Ulsterrel (Northern Ireland) szemben egybol a kemeny hang es kez politikajat hasznaltak (nem lehet elszakadas es Irorszaggal egyesules).
(b) Skociat az 5. pontban irom alabb.

2. UK gazd. helyzetet stabilizalni, a Brexit okozta pu. befektetoi sokk es panik megakadalyozasa, enyhitese
Ez csak reszben sikerult :
(a) sterling kb. 8-10% arfolyameseset nem tudtak erdemben megallitani,
(b) tozsde (LSE) csak reszben szenvedett el korrekciot, de ez nem UK gazd. utesallosagat jelzi, hanem, hogy LSE-n sok nem brit ceg papirjai is forognak,
(c) tobb UK bef. alap is felfuggesztette a kifizeteseit 2016.06.27-07.10. kozott a hirtelen meglodult kivetek miatt, es varhato hogy lesznek meg hullamszeruen hasonlok.

Az (a)-(c) tompitasara a Bank of England (BoE) tobb intervenciot is vegrehajtott 06.24-30. kozott, de egyelore nem tudni hany db es esetenkent mekkora osszegu volt.
Kiindulopontkent a 2008.10.01-12. kozott vegrehajtott BoE intervenciokat kell alapul venni, amik akkor megmentettek UK-t a pu. osszeomlastol.
Mivel UK-t erinto pu. valsag most elhuzodobb lesz, es tobb hullammal tarkitott, mint a 2008-as, a kilepesi targyalasok varhato elhuzodasa (bejelentes, targyalas, hosszabbitas) miatt, ezert a BoE-nak is tobbszor, a hullamokkal parhuzamosan kell beavatkoznia. Ezekbol a 2016.06.24-30. kozotti intervenciok csak az elsok voltak.

3. Belpol. egyseget teremtenie, mind az alt. nepesseg koreben, mind a konz. parton belul.
Ez eddig meg mindig csak reszben sikerult:

(a) Mr. Cameron 2016.06.24-i lemondasat es a referendum eredmenyet bejelento beszedeben ugyan mar surgette az eredmeny UK lakossag altali elfogadasat, de ennek vajmi keves eredmenye van maig.

(b) Leave parti elso vonalbeli vezeralakok (Farage, Govin, Johnson) mind eltuntek a balfeneken 2016.06.30-ig (!), Mr. Cameron pedig lemondott, ugyhogy gyorsan kellett talalni vkit, aki partbeli, van kormanyzati tapasztalata, nem exponalta tul magat referendum kampanyban (ertsd: mind Leave, mind RemaIn partiak fele elfogadhato) -> igy lett Mrs. May premier.

(c) UK kormany a referendum eredmenyet gyorsan felmerte es ertelmezte, es 2016.07.05-tol mar Mrs. May kovetkezetesen kiallt amellett, hogy a UK munkas es dolgozo retegek szamara valtozasokat kell a munkavallalasi eselyeknel, es a dolgozoi kepviseletben. Konz. parti oldalrol probalnak nyitni a szegenyebb retegek fele is.

(d) Konz. parton beluli egyseg vagy, (ha az nincs, min.) a tobbsegi hangsuly megteremtese ugy, hogy ne boszitsek fel se a Leave, se a RemaIn parti szavazokat.
Erre szolgalnak a kampanyizu nyilatkozatok 2016.06.30. ota
(i) a Brexit partiak fele - "a Brexit az Brexit", vegig fogjuk csinalni a kilepest", tiltakozas uj referendum mostani kiirasa ellen, uj elorehozott valasztasok elvetese, es
(ii) a RemaIn partiak fele - kilepes hivatalos bejelentesenek elhuzasa, UK demokracia irott es iratlan szabalyainak betartasa, kivarasa a 2016.09.05-i UK parlamenti vitanak a 2016.05.25-i peticiorol uj referendumrol (link a peticiohoz: petition.parliament.uk/petitions/131215 )
(link a 2016.06.26-i ujsagcikkhez: www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-petition-second-eu-referendum-latest-news-vote-leave-a7104076.html)

es a UK Magistrate Court (High Court) 2016. oktoberi donteseinek kivarasa a UK kormannyal szemben benyujtott alkotmanyjoginak minosulo keresetekrol.

4. EU fele finoman tapogatozni, es (miutan EU visszapattintotta az elozetes informalis targyalasokra szolo UK kormany kerest), kepviselni azt, hogy UK kormany akkor fogja a kilepest benyujtani , ha mar megvan a kiforrott allaspontja es strategiaja a kilepesnel elerni kivant celokrol, es osszerakta hozza a kormanyon belul es amogott a megfelelo politikusi szakertoi csapatot (ld. Mrs. May elso kulfoldi utja Merkelhez vezetett 2016.07.20-an).

5. Osszefoglalas

A fenti 1-4. pontbol kitunik, hogy Skocia sorsa csak egy a jelenleg UK kormanyra leselkedo kihivasok kozul, de a fenti 1-4. pontban irt kihivasok mindegyike barmikor felerosodhet vagy robbanhat annyira, hogy az UK kormany ujabb (nyilatkozat, osszetetel) valtozasat, vagy akar ujabb referendumot, vagy uj elorehozott valasztasokat eredmenyezhet.

Skocia vagy UK EU-hoz valo kapcsolodasanak eselyerol terjedelmi okok miatt mindjart kulon kommentben irok.

backbencher 2016.07.22. 08:49:41

Kedves Bako Bea,

A fenti 2017.07.21. 13:58:38 kommentembol kiindulva Skocia EU-hoz kapcsolodasanak eselye tobb tenyezo idoben parhuzamos alakulasatol fugg:

1. 2016.09.05-i UK parlamenti vita es dontes a 2016.05.25-i peticiorol uj referendumrol (link a peticiohoz: petition.parliament.uk/petitions/131215 )

2. UK High Court 2016. oktoberre varhato dontese a UK kormany kilepesi nyilatkozatanak benyujtasahoz szukseges UK Parlament hozzajarulasrol
(link: metro.co.uk/2016/07/19/brexit-faces-first-legal-challenge-at-high-court-today-6015128/)

3. UK kormany nyomasgyakorlasa Skot kormanyra a 2016 vegen esedekes ujabb UK Block grantbol Skocianak juttatando resz kapcsan (ld. 2016.07.21. 13:58:38 kommentem 3. pont).

4. Skocia UK-n beluli onallosaganak kerdeseben London mar eddig is "elment a falig" (ld. 2016.07.21. 13:58:38 kommentem 2. pont).
A skot-UK hataskormegosztasnal minden tovabbi Londontol atengedett feladatkor mar a tenyleges skot fuggetlenseget kesziti elo.

Ezek alapjan Skocia UK-bol valo kilepese akkor erosodhet fel, ha
(a) UK kormany tenyleg benyujtja a hivatalos kilepesi nyilatkozatot EU-hoz, ES
(b) a kilepesi targyalasok soran nem sikerul kolcsonosen elonyos feltetelekben megallapodni 2 ev alatt, ES
(c) a kilepesi targyalasok elhuzodasa miatt a 2016.02.23-i 6 eves Skot-UK funding agreement-et reszben vagy egeszben ujra akarja targyalni barmelyik fel.

Kovi1970 2016.07.22. 09:25:40

@pitcairn2: nagyobb hülyeséget nem tudsz leírni?

Alapvető és elfogadott történelmet nem vagy képes olvasni csak a debil alteros konteókat?

pitcairn2 2016.07.22. 14:16:20

@Kovi1970:

bocsi de ez "mainstream" történelem...

American Committee on United Europe
en.wikipedia.org/wiki/American_Committee_on_United_Europe

a konteós verziók nagyságrendekkel durvábbak ennél:)

pitcairn2 2016.07.22. 14:21:40

@Kovi1970:

a fenti szervezet elnöke egyébként az OSS (később CIA...) feje volt....

"In 1949, he became chairman of the newly founded American Committee on United Europe, which worked to counter the new Communist threat to Europe by promoting European political unity.[14] The vice-chairman was Allen Dulles, and Walter Bedell Smith sat on the board as well"

az alelnök - Alles Dulles - később szintén a CIA élére került....

en.wikipedia.org/wiki/Allen_Dulles

és igen cifra történetek kapcsolódnak hozzá...

Kovi1970 2016.07.22. 15:38:51

@pitcairn2: egn egy marha nagy konteo amivel itt hülyítesz minket. Mi is ez a "Bizottság"?

Amik nyilvánvaló tények, csak te igyekszel ignorálni:

Az ESZAK-kból kimaradt Anglia/Nagy Británnia. Sőt mág a közös piacból is jó ideig. Konkrétan a franciák 10 évig blokkolták a csatlakozási kérelmüket.

akkor most milyen " anglo-amerikai projekt", amiből Angliát kihagyták, és csak hosszú kanosszajárás után engedték be?

Ezzel az erővel a mai japánt is lehet anglo amerikai projektnek nevezni. Sőt a mai Független Államok Közösségét, csak viszonyítás kérdése.

Ha arra gondolsz, hogy az amerikaiak juttattak pénzt, mondjuk az egész Marshall segély erről szólt, emellett az ilyen civil szervezetek mint az általad linkelt már nem nagy tényezők.

Főleg ahhoz képest hogy épp ebben az időben a nagy fal túloldalán a keleti blokkban épp lágerekbe internálták a helyi elitet, és megfosztották vagyonuktól.

Szerintem te próbálsz árnyékra ugrani, találtál valami hüvelyeséget a neten és többet akarsz belelátni, mint amit takar...

pitcairn2 2016.07.22. 17:00:21

@Kovi1970:

most látom csak, hogy az előbb kimaradt az egyik link:)

"In 1949, he became chairman of the newly founded American Committee on United Europe, which worked to counter the new Communist threat to Europe by promoting European political unity.[14] The vice-chairman was Allen Dulles, and Walter Bedell Smith sat on the board as well."

William J. Donovan
en.wikipedia.org/wiki/William_J._Donovan

pitcairn2 2016.07.22. 17:03:06

@Kovi1970:

" Mi is ez a "Bizottság"?"

akármi is legyen a __google TUDÓS__ kereső igen élénken foglalkozik vele...

"American Committee on United Europe"
scholar.google.hu/scholar?q=%22American+Committee+on+United+Europe%22&btnG=&hl=hu&as_sdt=0%2C5

pitcairn2 2016.07.22. 17:18:12

@Kovi1970:

"Főleg ahhoz képest hogy épp ebben az időben a nagy fal túloldalán a keleti blokkban épp lágerekbe internálták a helyi elitet, és megfosztották vagyonuktól."

az anglo-amerikai elitnek köszönhetően, amely cirka 2 Marshall tervnyi támogatást ölt bele az elvtársak felfegyverzésébe...

en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease#US_deliveries_to_the_USSR

az igazán csúnya konteók különben innen indulnak:)

pitcairn2 2016.07.22. 17:29:52

@Kovi1970:

OSS, CIA and European unity: The American committee on United Europe,
1948-60
Richard J. Aldrich

www2.warwick.ac.uk/fac/soc/pais/people/aldrich/publications/oss_cia_united_europe_eec_eu.pdf

ihol lenne a szerző

www2.warwick.ac.uk/fac/soc/pais/people/aldrich/

A University of Warwick és a University of Nottingham (ott írta meg ezt a tanulmányt) a legjobb brit egyetemek között van

szóval ez nem "konteó"...

Kovi1970 2016.07.29. 22:15:45

@pitcairn2: neked tényleg elgurult a gyógyszered...

Vazze, neked "bizottság" és EUrópai Bizottság teljesen ugyanaz, vagy most én értek félre valamit?

Persze "bizottság"minden olyan "izé", ami rangos emberekből áll, csak nem mindegy hogy valaki létrehoz egy baliklubbot pár akadémikusnak aki nem zavar sok vizet, vagy fogják a legfontosabb nehézipari ágazatot és egy kvázi kormány alá helyezik.

pitcairn2 2016.07.30. 00:51:07

@Kovi1970:

te meg álomvilágban élsz:)

PS.:

személyeskedés = érvek hiánya:)
süti beállítások módosítása