Négyes sztráda: a NER négyes metrója
2015. április 10. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Négyes sztráda: a NER négyes metrója

m4_sztrada.jpg

„Government does not solve problems; it subsidizes them.” (Ronald Reagan)

Azt hittem, nem lesz tökéletesebb szimbóluma a hamarosan ötödik születésnapját ünneplő Nemzeti Együttműködés Rendszerének, mint a TAO-pénzekből Orbán Viktor felcsúti nyaralója mellé épített makovecziánus csodastadion, ami a „Bármit Lehet” időszakának betonba öntött, tartós emlékműve marad.

De ahogy Orbán Viktor tegnap Tapolcán elmondta: „már nem '14-et, hanem '15-öt írunk”. Valóban. Változnak az idők. Egyre nagyobb tömbök hullanak ki az együttműködés gránitszilárdságúnak hitt rendszeréből. Olyan autósztráda méretűek. Az M4 autópálya építésének leállítása a '14 utáni fideszes kormányzás állatorvosi lova, ami olyan léptékű emléke lehet majd korunknak, mint a rég véget ért elmúltnyolcévnek a négyes metró.

A Budapestet Szolnokon keresztül Debrecennel, illetve elágazással a román határral összekötő négyes út (szomorú jelzős nevén: a halálút) szükséges bővítése és kiváltása régi történet, és rendszeresen toldoztak-foltoztak is az út vonalán: itt egy elkerülő szakasz, ott egy bővítés − csak egy egységes új út nem valósult meg soha. A 4-es főutat kiváltó M4 autópálya  már ilyen lenne − illetve lett volna, de ennek központi jelentőségű szakaszának, az Abony és Fegyvernek közötti, Szolnokot északról megkerülő, a Tiszán átívelő szakaszának építését most lefújta a kormány, arra hivatkozva, hogy nincs rá pénz

Csak a kérdések sorakoznak: hogyhogy nincs rá pénz? Az elején ez még nem látszott? Hogyan kezdhettek akkor bele az építkezésbe? „Majd csak lesz valahogy” alapon vág bele a magyar állam százmilliárdos projektekbe?

 

Miben bízott a kormányzat, a közbeszerzés kiírója? Európai uniós támogatásban? Miközben a Bizottság a kezdetektől nemet mondott a projekt finanszírozására? A végső, konkrét brüsszeli döntés kézhezvétele nélkül ugrottak bele az építkezésbe? És miért is kell igazából egy Szolnokot északról elkerülő autópálya-szakasz, bónusz Tisza-híddal, ha egyébként már rég létezik a Szolnokot délről elkerülő 4-es országútszakasz, természetesen szintén Tisza-híddal?

És ha már belekezdtek: hogyan kerülhet egy 29 kilométeres, az Alföld tökéletesen sík kellős közepén végigfutó sztrádaszakasz 112 milliárd (112 ezermillió) forintba, vagyis kilométerenként 3,86 milliárdba? És az egy dolog, hogy józan paraszti ésszel mi azt mondjuk, hogy ez drága, de azt hogyan magyarázza meg a kormány, hogy Lázár János tavaly még arról beszélt: „Megítélésem szerint az M4-es autópálya-beruházás kilométerenkénti fajlagos költségének mértéke nem minősíthető irracionálisnak”?  Miért beszélnek most már a Miniszterelnökség részéről az Európai Bizottság által felvetett kartellgyanúról? Egyébként ellentmondásosak a kormány kijelentései: a Bizottság informálisan vagy formálisan vetette fel azt a kartellgyanút? Hogy lehet az, hogy ezt az egészet viszont cáfolja a Bizottság, mondván, hogy ők pont a tendereztetésben nem láttak problémát, több más dologban viszont igen?

És egyáltalán: ha tényleg van kartellgyanú, azt Brüsszeltől kell megtudnia a magyar kormányzatnak? A magyar illetékeseknek, hatóságoknak, döntéshozóknak nem tűnt fel egy esetleges kartellgyanú? De ha valójában nincs is EU-s kartellgyanú, hanem a Bizottságnak magával a projekt megalapozottságával, szükségességével, fenntarthatóságával van problémája, azt szintén Brüsszelből kell megtudnia a magyar félnek? Miközben Lázár tavalyi tájékoztatása szerint a fejlesztéspolitika illetékes intézményei folyamatosan vizsgálták az M4-es autópálya építésének költséghatékonyságát? A magyar állam nem képes belátni, milyen léptékű közlekedési infrastrukturális beruházásokra van valójában szükségünk? Mit árul ez el döntéshozóink és az államot képviselő szakértőink hozzáértéséről?

Tényleg folytatnunk kell a túlárazott, túlépített sztrádaberuházások kormányokon átívelő gyakorlatát? Folytatjuk az M6 baranyai dombhajlatokba épített alagútsorának, meg az M7 kőröshegyi megaviaduktjának közpénzégető, bicskanyitogató hagyományait? Nem az ilyen megalomán, ellenben kiváló pénzkilapátolási lehetőségeket rejtő, szimbolikus ügyekre mondtak kétharmados nemet a választók még 2010-ben?

Ha elkezdték az M4 ezen szakaszát és ha már beleöltek eddig 60 milliárdot (ennyit fizettek ki az építkező cégeknek, igaz, ennek csak kétharmada leigazolt teljesítés, nagyjából 20 milliárd előleg), akkor már nem inkább befejezni kellene ezt az átkozott szakaszt? Úgy, ahogy az új kormány és az új fővárosi vezetés más jobb és olcsóbb megoldás híján inkább befejezte a négyes metrót?

Mi lesz most? A kormány tízmilliárdokat akar majd az építő cégektől, a cégek tízmilliárdokat követelnek majd a kormánytól? Hány tízmilliárd forintnyi közpénzt veszítettünk el végleg mi, adófizetők? És megindulnak majd a végtelen perek, amik csak tovább emésztik majd a közpénzt?

És mi lesz az eddig megépült, igencsak nagy mennyiségű műtárgytól, a Tisza-híd alapjaitól az autópálya nyomvonalának, felüljáróinak elemeiig? Lebontják majd őket és visszaállítják az eredeti környezetet, termőföldestül, ártéri erdőstül, folyómedrestül? Vagy ott maradnak begyógyíthatatlan sebként a tájban? Ott maradnak majd mementónak az Alföld közepén, a NER megroggyanásának betonba öntött emlékeként?

Ki a felelős? Kik lesznek a felelősök? Kire lehet majd mutogatni? Nem ám a fél évtizede, megérdemelt politikai bukással véget ért gyurcsánybajnai korszakban kezdődött a buli, hanem az igencsak közeli 2013-as évben. Elszámoltatás, valaki?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr47356086

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Meddig bűzlik még az Illatos út? 2015.04.11. 09:18:32

10 év agyhalál után tennünk is kellene végre valamit! Ne hagyjuk, hogy egy veszélyes-hulladéktározó a főváros közepén mérgezze a talajt, ivóvízkészletünket és szennyezze a levegőt! Nem várhatunk tovább, túl kell lépnünk a végeláthatatlan pereken, fel...

Trackback: Mandiner blogajánló 2015.04.10. 16:52:03

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Rajcsányi Gellért: Négyes sztráda: a NER négyes metrója 2015.04.10. 13:26:01

Az M4 autópálya építésének leállítása a '14 utáni fideszes kormányzás állatorvosi lova, ami olyan léptékű emléke lehet majd korunknak, mint a rég véget ért elmúltnyolcévnek a négyes metró. Sorakoznak a kérdések.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TG69 2015.04.10. 13:48:02

Ez a látszatok kormánya, a mélyen azonban semmi sem működik jól. Egy kis adalék ehhez kisebb léptékben :

www.szeretgom.hu/content/77461-esztergom-budapest-vasutvonal-teljes-bizonytalansag-es-kerdesek

Oktatás, eü rendben az állam vállalkozásbarát, Simicska óta megszünt a korrupció, Matolcsy szárnyal Kazahsztán a mi hazánk :). Tetszik vagy nem tetszik a rendszer? :)

I_Isti 2015.04.10. 13:49:08

"Simicskáék 11 milliárdos osztalékot vettek ki a Közgépből"

"A mérlegadatokból látszik, hogy a Közgép Zrt. 2014-ben kis híján 113 milliárd forintos árbevétel mellett 13 milliárdos adózott eredményt ért el. A tulajdonosoknak kifzethető osztalék 11 milliárd forint, ezt az összeget pedig az utolsó fillérig már fel is vették a tulajdonosok, köztük Simicska Lajos. "

:)

www.origo.hu/gazdasag/20150409-simicskaek-11-milliardos-osztalekot-vettek-ki-a-kozgepbol.html

Persze, hogy így szép az élet, és m.agyarország jobban teljesít!

freehckr 2015.04.10. 14:01:23

Minden az M4-re eltékozolt adófizetői forint után egy botütés Orbánnak. Aztán ha már pástétom lett belőle, következik a beosztásban alatta lévő fideszes gyökér, majd így tovább egészen a legutolsó fideszes gyakornokig... és még így is csak a töredékét lehetne leverni rajtuk... de nagyon megérné. :)

Ha pedig kiderülne, hogy tényleg csak és kizárólag a Simicska vs. Orbán fideszes belháború áll a közpénzherdálás mögött, akkor csak egyszerűen falhoz kell állítani az összes fideszes köcsögöt.

tommybravo 2015.04.10. 14:13:22

Várom aristo szakszerű, számszerű, szakmailag és szociálisan kikezdhetetlen, latin idézetekkel megtámogatott, a klasszikus konzervatív elmélettörténeten alapuló, értékelvű okfejtését a témában.

Illetve hasonlóan várom, hogyan sikerül a Lobbikosoknak ezt a témát elzsidózni, cigányozni.

Virág et. 2015.04.10. 14:45:04

"Ki a felelős?"

Miért kérdezel ilyen hülyeségeket, Gellért? Természetesen Gyurcsány a felelős, ki más lenne.

Néha nem értem, mit kell ezen ennyi értetlenkedni. Tessék a megoldókulcs, nem bonyolult:
valami jó történik -› Orbánnak kell köszönni
valami rossz történik -› Gyurcsány a hibás

Nincs mit.

Messzi Vetek 2015.04.10. 15:24:56

na, kimondtuk végre, hogy pfej.
ez mondjuk nem változtat azon, hogy többek közt az én pénzem van most ott "betonba öntve" elbaszarintva.

Pelso.. 2015.04.10. 17:19:21

Mármint a fideszes felsőtíz együttműködésének rendszeréből hullanak tömbök, más együttműködés itt nem volt.

Herr Schwarze Liste 2015.04.10. 19:07:38

@Pelso..: nyugi. ergét helyettesítjük gfg csajával, oszt jónapot. nix ugribugri.

Herr Schwarze Liste 2015.04.10. 19:09:30

apropó, kissé megcsappantak a Zzzillyenországnincsis posztok

Buday András · http://polgarda.blog.hu 2015.04.10. 19:58:09

Szerintem magadtól sose találtad volna ki, de az lesz, hogy Simit kiszórják a buliból, és szépen befejezik, ahogy minden mást is.

Ne reménykedjen senki, hogy rájuk rohadna, ez nem Demszky és csapata.

Meglepő válasz?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.04.10. 20:47:13

Ami itt történt, az ismét azt mutatja, hogy a piac nem működik és a spekulánsok turbókapitalizmusának véget kell vetni. Ha csak egyetlen Állami Autópályaépítő lesz, akkor az majd nem fog tudni kartellezni saját magával.

niemand1 2015.04.10. 21:49:39

kvadrillo te valami fizetett troll vagy?

Szerinted ahol nincs kapitalizmus, ott nem fordul elő mérgezett étel? Dehogynem, Kína például nem éppen liberális / demokratikus:

mno.hu/hirtvkulfold/olommal-szennyezett-bebietel-kerult-a-polcokra-1243481

Az ólom egy "kicsit" rosszabb, mint az atropin, ami gyógyászatban is használatos, kisgyermemekenél is:

www.hazipatika.com/gyogyszerkereso/termek/atropinum_sulfuricum-egis_1_mg_ml_oldatos_injekcio/132

Idézek a betegtájékoztatóból:

"Gyermekek esetében 0,1-0,5 mg, serdülőknek max. 1 mg adandó vénásan. Ez az adag szükség esetén 5 perc múlva ismételhető"

Nézzük, a szóban forgó bébiételben mennyi atropint találtak:

"Az érintett tételben a német hatósági ellenőrzéskor mért alkaloid mennyisége 12,1 µg/kg volt"

Vagyis 1 kg bébiételben volt 12,1 MIKRO gramm atropin (1 mikrogramm = 0.000001 g), vagyis 1 kg bébiételben volt 0.0000121 g atropin. Tehát ahhoz, hogy egy 1 mg-os dózis kerüljön a gyerek szervezetébe, 86 KILÓ bébiételt kéne elfogyasztania!

És ez csupán az (orvosi értelemben vett) HATÁSOS adag, nem pedig HALÁLOS adag, ami ennek többszázszorosa. Vagyis ahhoz, hogy ettől a bébiételtől meghaljon egy csecsemő, több TONNA bébiételt kéne egyszerre elfogyasztania belőle...

Na ennyit arról, hogy "halálos méreg" volt a bébiételben. Az atropin kis dózisban orvosság, amelyet kisgyermekeken is alkalmaznak, persze a szenzációhajhász média halálos méregről beszél. Ennyi erővel az Aszpirint is nevezhetnéd halálos méregnek, mivel túladagolva halált okoz...

A hülye trollok, mint te, pedig beposztolják egy teljesen más témájú cikkhez (pl. sztrádaépítés), azt példázva, hogy Nyugatról mennyi "szemét" bejön hozzánk. Ember, nem tűnt fel neked, hogy a figyelmeztetés éppen az Európai Unió élelmiszer- és takarmánybiztonsági riasztási rendszerén (RASFF) keresztül érkezett? Itthon a Nemzeti Együttműködés Rendszerében lehet, hogy fel se tűnt volna senkinek, hogy atropinos bébiétellel eteti a gyerekét, mivel olyan kis mennyiségben volt jelen a tápban, hogy nem okoz semmilyen tünetet.

Ekkora hülye trollt mint te! Ezért fizetnek neked a Pártközpontban?

Jean Sol Partre 2015.04.10. 21:53:01

@Doomhammer: akarod mondani Nemzeti Autópályaépítő

KissGecihuszár 2015.04.10. 22:12:23

Kérem szépen, ilyen és ehhez hasonló nettó BTK-s ügyek lesznek itt még a jövőben is, amennyiben a Magyar Nép továbbra is nagy ívben szarik a nagypolitikára, mondván az "úri huncutság"... Azért az tényleg vérforraló, hogy az Észak-Erdélyi autópálya most kivitelezésre kerülő 60Km-s szakaszát 70MRD HUF-nyi Lei-ért fogják megépíteni egy síknak a legnagyobb jóindulattal nem nevezhető területen és ez még akkor is elgondolkodtató, ha tudjuk, hogy 2 folyóhidat és sok kisebb csatorna, patak hídat kell az M4-hez kapcsolódóan építeni. Több, az útépítő szférában valamit az asztalra letevő cég vezetői jelentették ki, hogy ők ezt az egészet, ugyan ezzel a műszaki tartalommal, nyomvonallal max 2.5MRD /Km áron képesek lettek volna abszolválni! Brutális ez az ár, főként hogy már nem is 110, hanem 165 MRD-s végösszegről folyik a disputa, de ennél sokkal többe fog a szó szoros értelmében féjni, ha most lefújjuk, elzavarunk minden kivitelezőt (akik nyilván perelni fognak, ha akárcsak 1% esélyük van kártérítésre) , majd esetleg 1-2 év múlva -mert mégiscsak lesz egy választás 2018-ban- egy teljesen új nyomvonalon, új feltételekkel és esetleg új szereplőkkel nekiállunk! Én az egészben csak a szerencsétlen Szolnok megyeieket sajnálom, mert velük -főként Szolnokkal- csúnyák kib@sztak, pláne hogy az egész beruházásnak értelmet, tartalmat adó M4-M8 csomópont, illetve az M8 Szolnok-Kecskemét közti szakasza is a sci-fi kategóriában leledz, legalábbis momentán. S ha tovább nézzük pl az M8 pályát, annak immár 10 éve quasi a semmiből a semmibe vezető Duna-hídját, nos akkor tényleg az ember legszívesebben kalasnyikovért nyúlna, mert ha az elmúlt 10 év alatt minden évben csak 30 Km-t megépítettek volna, akkor már kész lenne a legfontosabb Veszprém-Szolnok szakasz! Az M9-be már bele sem kezdek, mert az már tényleg az eszelős szopatás mintapéldája...

Nzoltan 2015.04.11. 07:41:04

Valamiért az autópálya mindig kampánytéma volt. Az is marad. Közben mindkét oldal leszarja a választóit. A fidesz a magyar oligarcháknak adta a zsét, az mszp meg a külföldieknek. Azok meg irígykednek, hogy a fideszes kötōdésekkel mennyivel több pénz jut a pártkasszába.

Nzoltan 2015.04.11. 07:43:54

Egyébként még egy-két ilyen botrány és a pártok nem engedhetik meg maguknak ezeket a böszmeségeket. A fidesz tapolcát már így is elvesztette. De még van három évük feltornázni magukat.

Hidvégi Mihály 2015.04.11. 07:57:57

@Doomhammer: Kár, hogy nem élted át a szocializmust. Ott volt nemzeti és állami autópálya építő, nemzeti és állami lakásépítő, nemzeti és állami ruhakészítő s mégis (vagy inkább éppen ezért) minden bedőlt.

Mennyit kell még a tirpákbokrétás magyar nemzetnek tanulnia ahhoz, hogy megtudja: vagy szegénység, butaság, szolgaság az állami-nemzeti cselekvés erőltetésével, vagy pedig gazdagság, büszkeség és szabadság a nyugati s a gazdaságban pedig piaci értékek átvételével?

Vagy a nyugati jólét és szabadság, vagy a teljes halál vár Magyarországra. Nos, válasszatok.

Beer Ninja 2015.04.11. 10:47:12

Tanár vagyok, és az iskolánkba a héten beállított a helyi gázszolgáltató szakember párosa, hogy elzárják a gázcsapot, mert a KLIK hónapok óta nem fizeti... Gyors telefon a 'központba', hogy mi van? Az ukáz egyszerű volt: ne engedjük be őket az épületbe, mert majd egyszer megérkezik a pénz. Elvileg. Ahányszor bepróbálkoznak, mindig legyünk résen...
Köszönjük Fidesz, Hoffmann Rózsa stb. Volt értelme központosítani, klikesíteni, most meg szedegetik szétfelé a nagy szakértelemmel és brutális pénzből összelapátolt trágyahalmot.

Nzoltan 2015.04.11. 13:26:06

@dr. dodó: Ez inkább a klik problémája. Sokszor olyanokért is a politikusokat szídjuk, ami szervezéssel megoldható lenne. Nem azzal van a baj, hogy van egy klik, hanem ottnem hozzáértōk vannak.

Lesből Támadó Szárítókötél 2015.04.11. 16:46:40

wow, 5 év alatt csak eljutottunk az első igazán csúnyánnézésig az eddigi finom fejcsóválások helyett. Persze az igazi tökösség még hiányzik, hogy az amúgy kétségtelenül nagyon is jogos, ámde némileg objektív kérdések mellett felvessük nyíltan azt a lehetőséget, hogy - már csak az időbeliség miatt is - itt bizony szimplán Orbán-Simicska harcról van szó: azaz a polgári, keresztény, nemzeti, kormánypárt, akiknek mindene a dolgozó kisember, akár tízmilliárdokat is eltapsol csak azért, hogy az eddigi folyamatosan és pofátlanul helyzetbe hozott, ámde mára a pixisből kiesett oligarchájának alávágjon, azaz egy igencsak nagyívű, fideszes belharc érdekében.

Hát köszi.

De azért szavazzatok csak nyugodtan rájuk 2018-ban is, hátha kapnak egy harmadik esélyt a további elbaszásra.

Lesből Támadó Szárítókötél 2015.04.11. 16:48:28

@dr. dodó:

Ha nem gyerekekről lenne szó, akkor azt mondanám, menjenek csak be: egy elzárt gázcsap igencsak meg tudná gyorsítani az ügyintézést alapból is, de akkor aztán főleg ha felkapja a média.

Kandeláber 2015.04.11. 17:27:16

Remélem senki sem sajnálja a zsírdisznó Simlicskát.
Így jár aki beleharap a fenékbe, amely enni ad neki. :D

búvár kondér 2015.04.11. 18:27:23

@Kandeláber: Ki kibe harapott s ki kinek adott enni???? ...vagy fordítva?

búvár kondér 2015.04.11. 20:53:23

@Kandeláber: ó azért azokat a bizonyos bányákat a Simicska tette Orbán papa zsebébe-kezébe..

Kandeláber 2015.04.11. 21:47:07

@búvár kondér: A megnyert közbeszerzésekért kapott milliárdocskákból nem volt nehéz.
Ócska kis oligarcha, semmi több.
Csak most a balosok szentté avatják, mert beszólt a haverjainak.
atlatszo.hu/2012/11/12/kis-oligarchatarozo-simicska-lajos/

Bell & Sebastian 2015.04.11. 21:52:48

Csak ki ne derüljön, hogy az érintett cégek már Adolfot is szolgálták és politikai pártok futtatásával szerzik a megrendeléseiket.

Továbbá: magyar kapacitás a töredéke sincs az igényeknek. Ám, ha kitör a botrány, az egyszeri, magyar KKV -kat garantáltan nem fizetik ki a címeres (németül beszélő) gazemberek.

Végső soron: a korrupció elősegítésére (és a pocsék minőség felé) tett legkomolyabb lépés a nyilvános kivégzések eltörlése.

búvár kondér 2015.04.12. 02:18:44

@Kandeláber: Jaj Te nem ismered a közelmúlt magyar történelmét? Az 1990-es évek eleji székház eladás pénzének felhasználását? A Fidesz mint bűnszervezet gazdasági alapjainak lerakását?
....pedig bizony bizony a polip kiépítését Simicskának köszönhetjük. Orbán nyugodtan kitehetné szobája falára Szt. Simicska képét mert neki köszönhet szinte mindent!

Kandeláber 2015.04.12. 11:44:20

@búvár kondér: Te most önmagaddal vitatkozol, vagy mi történt?
Simlicska pedig az állami megrendeléseknek köszönhet mindent. Olvasd el a belinkelt cikkeket...
Csak most egyes balos f. kalapok szemében hős lett az oligharchából.

búvár kondér 2015.04.12. 11:53:23

@Kandeláber: még veled sem vitatkozom nem hogy magammal ....csak a tényszerűség kedvéért Simicska gazdasági zsenialitásának köszönheti Orbán Viktor és családja a gazdagodását ....majd jóval ez után lett Orbán mini...elnök és lerótta háláját a Simlisnek. .....csak Orbán már nagy fiúnak érzi magár s dobta Simlist ....de ez Simicskának bizony nem tetszik. Ezért Simicska kinyírja Orbánt képletesen vagy ...ha újra szólnak majd a hatlövetűek kinyírják egymást tényszerűen! ...mert a szaporacsúzli örök!

búvár kondér 2015.04.12. 11:55:19

@Kandeláber: .... majd elfelejtettem azt az örök igazságot, hogy két ember csak úgy tud titkot tartani ha az egyik legalább halott.

tanna 2015.04.13. 01:28:47

Barom libsi. A stadion fából épült. Miért utálnak mindent, ami magyar? Nem lehetett volna csak az M!-ről írni? Mert az tényleg botrány!

tanna 2015.04.13. 01:37:48

Bocs
a cikk nagyon jó!
De Makit nem kellett volna cikizni

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2015.04.13. 09:34:05

@tanna: Abban a stadionban több száz tonna beton van már csak ránézésre is (látszóbeton ui.).

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2015.04.13. 09:35:49

@Hidvégi Mihály: Miféle teljes halál?

Belső-Mongóliában az élet úgy 8-10 ezer éve lényegileg változatlan.
Ez nem halál! :-D

Google 2015.04.17. 14:00:33

Simicska már a Mandiban is érdekelt? Valami tulajdonosféle, akinek be kell fejezni a 4-es autósztrádáját? Kerüljön, amibe kerül?
Csodálkozom. Tehát vagyogatok.
süti beállítások módosítása