Hogyan ne rasszistázd a jobboldalidat?
2013. február 07. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Hogyan ne rasszistázd a jobboldalidat?

rasszizmus.jpg

„Bizony, a rasszizmus az az ár, amit mindenkinek meg kell fizetni, aki csatlakozni akar a mai magyar politikai jobboldalhoz” – szól Ara-Kovács Attila írásának határozott tételmondata a Magyar Narancsban. Bár a szerző egy nappal később, a lapunkhoz eljuttatott önrevíziójában úgy egészítette ki saját mondatát: „A rasszizmus ELTŰRÉSE az az ár, amit mindenkinek meg kell fizetnie, aki csatlakozni akar a mai magyar politikai jobboldalhoz”, és megkövetett mindenkit, „aki úgy értette, hogy a jobboldali ember, mint olyan, mind rasszista”; azért ez így is egy tanulságos példája a zsákutcás magyar közbeszédnek, több szempontból is.

Az első tanulság a bántó, sőt, arcpirító eredeti általánosítás: akinek köze van a mai magyar politikai jobboldalhoz (jelentse a politikaiság a kormányt, a Fideszt vagy minden politizáló jobboldalit), annak rasszistának kell lennie? A magyarországi jobboldaliságnak nem feltétele a rasszizmus – szögezzük le a nyilvánvaló tényt, mielőtt Ara-Kovácsra eredeti írására (vissza)hivatkozva újabb csodás véleménycikkek jelennének meg Patásgulaschgárdistaorbánviktor-Magyarországról, mondjuk a német sajtóban.

A kijelentést ugyan a fentiek alapján módosította (bár az eredeti cikkben továbbra is változatlanul hagyta) Ara-Kovács; de azzal, hogy szerinte a rasszizmus eltűrése lenne a politikai jobboldalhoz való csatlakozás feltétele, csak visszatérünk a több évtizedes baloldali-liberális stigmához, hogy a jobboldal nem határolódik el eléggé a rasszizmustól. Itt jöhetne egy hosszú lista arról, hogy hányszor határolódott el, hányszor tette világossá saját értékrendjét a mérsékelt jobb; és hogy mennyien vannak a politikai jobboldalon belül is azok, akiktől mi sem áll távolabb, mint a rasszista nézetrendszer. Erre pedig jöhetne válaszul egy hosszú példasorolás, amikor nem időben, nem kellő hangsúllyal történt elhatárolódás, vagy pedig válaszolatlanul hagytak durva eseteket, provokációkat – mert ez is megtörtént, nem egyszer. Az adok-kapok így végtelenségig folytatható lenne, hiszen rasszista – vagy rasszistának címkézhető – cselekmények az ember természetéből adódóan mindig és mindenhol lesznek; és az elhatárolódás követelése, majd az elhatárolódás mértékének kifogásolása is örök sport lehet az erre érzékenyeknek és az ebből élőknek. Így a vitatott mondat felemás módosítása felemás módon enyhíti az eredeti kijelentés súlyosságát.

Az Ara-Kovács publicisztika másik, talán még súlyosabb tévedése maga a téma, a bécsi Schmidt Mária-előadás interpretálása. Az ugyanis igencsak félresikerült. A MaNcs szerzője a Wina című bécsi zsidó lap tudósítása alapján írta meg véleménycikkét Schmidt Mária bécsi előadásáról. A probléma, hogy a tudósítás nem sikerült valami jól; sőt, önellentmondásokat tartalmazott, miszerint a zsidókat diszkrimináló törvényekről nem beszélt Schmidt, majd a következő mondatban mégis elismeri, hogy beszélt a numerus claususról. A csapongó, rövidke tudósítás még olyan dolgokon is lamentál, miszerint a Páva utcai zsinagóga és az ottani holokausztmúzeum mennyire kiesik a városból, miközben a Terror Háza mennyire centrális helyen fekszik, és hogy ennek mi a politikai üzenete...

Ezzel szemben a Terror Háza oldalán elolvasható Schmidt Mária teljes, német nyelvű előadása, melyből kiderül, hogy részletesen, alaposan és kellő érzékenységgel beszélt az általa amúgy köztudattan évtizedek óta kutatott témáról. A magyarországi zsidók és nem zsidók 1944-45-ig tartó bonyolult viszonyát is részletesen, tabuktól és egyoldalúságtól mentesen bemutató beszéd legfeljebb szaktörténészi viták tárgya lehet, hogy hová helyezte vagy nem helyezte eléggé a hangsúlyokat; viszont egyértelmű, hogy elég távol esik „a zsidóság jól becsomagolt gyalázásától”, ahogy a bécsi lap és ennek nyomán Ara-Kovács ezt megállapította; és elég távol a rasszizmustól is, amiről a MaNcs szerzője a Schmidt-beszéd kapcsán ír.

Cigány = bűnöző. Magyar = lop. Liberális = hazaáruló. Zsidó = világösszeesküvő. Jobboldali = rasszista. Vagy legalábbis rasszizmust tűrő. Az ilyen leegyszerűsítések mindig nagyon kényelmesek, és persze legtöbbször csak az a címke fáj nekünk, amit a mi homlokunkra ragaszt valaki. Az Ara-Kovács-cikk és annak tanulságai talán alkalmasak arra, hogy minden közbeszédet művelő ember – a kocsmáktól a médián át a politikumig – egy pillanatra elgondolkodjon a címkézés és általánosítás felelősségéről. A közírók pedig arról, hogy a tollhegyre tűzött eseményekről az első forrásból, vagy legalábbis több forrásból tájékozódjanak, mielőtt régi paneljeikkel belevetik magukat az örök magyar politikai lövészárkokba.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr495065869

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hogyan ne rasszistázd a jobboldalidat? 2013.02.07. 09:52:01

Az Ara-Kovács-cikk és annak tanulságai talán alkalmasak arra, hogy minden közbeszédet művelő ember egy pillanatra elgondolkodjon a címkézés és általánosítás felelősségéről.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doctor Klauße 2013.02.07. 19:18:46

@takács bálint: Nem mintha a kereszténységet nem üldöznék a közel-keleten vagy a kommunista országokban, ahol a Bibliáért pl. nyilvános akasztás jár...

De a palesztinoktól.. stb. is elvettek jó pár jogot a "barátaid", "tuti nem faji alapon..."

Itt, az országban(Európában), pedig egyetlen rossz mondatért feketeöves fajgyűlölővé lehet válni.

Fair.

almodhi 2013.02.07. 19:19:45

@nookedli: Hol voltál eddig? Lemaradtál a fősodorról...

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.07. 19:28:10

@almodhi:

Ha te mondod!:-D

Nem csak elképesztően műveletlen, tudatlan vagy, hanem a vakságig ostoba is! Sz_rt sem tudsz te, csak ítélkezni (azt is csak következetlenül), s még olyan h_lye is vagy ráadásul, hogy fel sem merül benned a kétség tévedhetetlenségedben. A kommunista időkben a te fajtádból kerültek ki a legundorítóbb káderek, a minden ukázt nyomban, mérlegeletlenül végrehajtó, lelfelé tapos, fölfelé nyal típusból. Az ilyenektől szenvedett a legtöbbet a nép:-(

almodhi 2013.02.07. 19:29:38

@mk27soundmaster:
Nna, egy mérsékelt jobboldali. Miért nem ezzel kezdted?

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.07. 19:31:50

@almodhi:

No, no, ne a tükröt hibáztasd, ha torz pofát mutat!

Muzsikok közt 2013.02.07. 19:32:42

@almodhi: Megmondanád a rasszizmus definícióját?

almodhi 2013.02.07. 19:43:40

@Zuckerbrot: Tessék visszaolvasni... Ez már volt.

almodhi 2013.02.07. 19:44:41

@mk27soundmaster:

Közmondásozunk?

Tetves embertől ne kérj kucsmát!

Muzsikok közt 2013.02.07. 19:49:25

Holocaust is the greatest tragedy of mankind.

És ez vót-e?

almodhi 2013.02.07. 19:56:26

@Zuckerbrot:

Túlbecsülöd az átlagos szalonnáci-agykapacitást. Persze hogy volt. Most jön a ... holokamu?

takács bálint (törölt) 2013.02.07. 19:58:55

@Doctor Klauße:
szerintem a nacionalisták (értsd a birodalmi nemzetállam) hívei mindenhol hülyék. a magyar népnemzetiek ugyanolyan hülyék, mint a szlovák, a román, a székely, a palesztin és a zsidó társaik is.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.02.07. 20:02:23

@Virág et.: Elő ne add már itt az akadémikust, ostoba zsellér! A mandiner az mandiner, akár a blog, akár cset. Egyazon cég.
Lehet, hogy szerinted szétválasztható a két terület, de szerintem meg nem. Igaz, a csetesek ritkán jönnek ide. És? Ha szerinted csak a csetesek hülyék, akkor még nem olvastad magad.

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.07. 20:03:58

@almodhi:

Pontos!

Tudatlan vagy? Következetlen vagy? Kicsinyes vagy? Alantas vagy? (Tudom, hogy ez számodra érzékelhetetlen, de a legundorítóbb, s a hitelességedet a leginkább aláásó az volt, amikor Móricz neveltlányával való kapcsolatára kezdtél célozgatni, mintha annak bármi köze is volna témánkhoz --- alember vagy, no!)

Ki tartaná mérvadónak egy ilyen ember ítéletét?

Muzsikok közt 2013.02.07. 20:04:02

@almodhi: Hát ezt a zsidók mantrázzák, és tök jól illeszkedik az elméletembe, hogy náluk nagyobb náci rasszista társaság a világon nincs.

De nem ítélem el őket, ellenkezőleg: Ezt kéne átvennünk és mindenkibe belerúgni aki nem szeret minket vagy aki eltüri hogy valaki nem szeret minket. És mohácsot oktassák kötelezően Ausztráliában is, és legyen lelkifurdalásuk és fizessenek kártérítést. És az is fizessen aki eltüri hogy valaki nem fizet kártérítést.

Jogos nem? Hádehogynem!

anyadmajma 2013.02.07. 20:06:03

@sanyix: Nah, erről beszélek.
Szerinted amit te csinálsz az rendben van, mert igazolod magad. Ha más teszi ugyanazt, az már nem lehet.
Pedig én nem gyűlölök senkit, még azt sem, aki engem gyűlöl. cak nem tetszik, amit a jobboldalnak nevezett fasiszta brigád művel magyarországon, hogy háború kell, meg gyűlölet. Itt 90 előtt mindenki komcsi volt, aki pártfunkcionárius bármely oldalon. De mindegy is, a fanatikusok legnagyobb problémája a saját ostobaságuk, de legalább ők jól értik magukat.

almodhi 2013.02.07. 20:18:51

@mk27soundmaster:

Dehogy nincs köze.

Azt látom, hogy vért izzadva próbálod a teljes magyar irodalmat antiszemitának beállítani.
Erre leginkább a google-ba beírt "zsidó" és "antiszemita" szavakat használod, illetve néhány, náci oldalakon már kikutatott "példaértékű" idézetet másolsz ide. A módszer nem jó.

Egyrészt kihagyod, hogy ezek az idézetek teljesen mást jelentenek az adott történelmi kontextusban, másrészt kihagyod, azt hogy az adott emberek személyisége egy élet alatt bizony oda-vissza változhatott. Bajcsy-Zsilinszky fiatalon fajvédő volt, öregen hős. Tormay Cécile első regényei jók volt, a későbbiek meg...

Na de, vissza Móriczhoz:

Az egyik serpenyőbe kerül az az antiszemita maszlag, amit a Tanácsköztársaság bukása után írt, a másikba meg mondjuk a regényei.

És ilyen erővel Móriczot megítélhetnénk a Csibével fenntartott kapcsolata alapján is, amiért ma biztos hogy nem dicsérnénk meg. De nem ítéljük meg.

almodhi 2013.02.07. 20:19:42

@Zuckerbrot: Ez is volt már. Valami izgalmasabbat...

megtorolom 2013.02.07. 20:20:07

Jókat lehet itt röhögni! Valaki előbb megjegyezte,hogy akik a jobboldalt le rasszistázzák , ők maguk is azzá válnak. Belemehetnénk a szálka és gerenda magyarázatába, de szerintem kár az erőlködésért, úgysem értenék:)) Mondhatnám úgy is,: "Ti sem vagytok különbek a Deákné vásznánál."

almodhi 2013.02.07. 20:22:21

@megtorolom: Deák házaséletét gyalázod!!! Magyargyűlölő rasszista!

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.07. 20:26:57

@almodhi:

"Azt látom, hogy vért izzadva próbálod a teljes magyar irodalmat antiszemitának beállítani.
Erre leginkább a google-ba beírt "zsidó" és "antiszemita" szavakat használod, illetve néhány, náci oldalakon már kikutatott "példaértékű" idézetet másolsz ide. A módszer nem jó." --- írod.

Te így csinálnád, ugye?! Az fel sem merül benned, hogy esetleg valaki ismeri azokat a műveket, amelyekre hivatkozik?:-) Szánalmaska!

almodhi 2013.02.07. 20:29:03

@mk27soundmaster:

Őszintén szólva... veled kapcsolatban bizony nem merült fel :-).

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.07. 20:31:16

@almodhi:

Nyilván, nincsenek tapasztalataid a műveltségről.

Muzsikok közt 2013.02.07. 20:31:25

@almodhi: Már először sem válaszoltál. Vagy a kérdés is antiszemita?

mihenyuk 2013.02.07. 20:34:54

@Zuckerbrot: Csak a célja, amiért feltetted

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.07. 20:38:22

"Kirúgták az Érpatakon cigányozó konyári tanárt (...) A Hajdú-Bihar megyei Konyár általános iskolájában tavaly október óta részmunkaidőben dolgozó tanár a kijelentéseivel megsértette a vonatkozó törvényi rendelkezéseket, a pedagógusi titoktartást, a tanulók és szüleik emberi méltóságát, ezért viselkedése nem egyeztethető össze a pedagógusi munkakörrel - tették hozzá a közleményben."

hvg.hu/itthon/20130207_ciganyozo_tanar_kirugtak#rss

Meghallgattam a tanár szavait. Titoktartást nem sértett mivel semmiféle konkrétumot nem említett, méltóságot nem sértett, mivel egyetlen nevet sem említett. Mit lehet erre mondani?

ILLYÉS GYULA

EGY MONDAT A ZSARNOKSÁGRÓL

Hol zsarnokság van,
ott zsarnokság van,
nemcsak a puskacsőben,
nemcsak a börtönökben,

nemcsak a vallatószobákban,
nemcsak az éjszakában
kiáltó őr szavában,
ott zsarnokság van

nemcsak a füst-sötéten
gomolygó vádbeszédben,
beismerésben,
rabok fal-morse-jében,

nemcsak a bíró hűvös
ítéletében: bűnös! –
ott zsarnokság van,
nemcsak a katonásan

pattogtatott “vigyázz!”-ban,
“tűz”-ben, a dobolásban
s abban, ahogy a hullát
gödörbe húzzák,

nemcsak a titkon
félig nyílt ajtón
ijedten
besuttogott hírekben,

a száj elé kapott ujj
“pszt”-jében, hogy ne mozdulj,
hol zsarnokság van,
ott zsarnokság van

nemcsak a rács-szilárdan
fölrakott arcvonásban
s e rácsban már szótlan
vergődő jajsikolyban,

a csöndet
növelő néma könnyek
zuhatagában,
táguló szembogárban,

az van az éjben halkan
sikló gépkocsizajban
meg abban,
megállt a kapulajban;

abban, ahogy a “halló”
közben – érzed – a kagyló
csöndjén keresztül
figyel egy idegen fül;

nemcsak a telefondrót
közt vergődő Laokoon-mód:
vonat, repülő, sínpár,
gúzsbog, kötélszár,

mert zsarnokság van,
nemcsak a talpra álltan
harsogott éljenekben,
hurrákban, énekekben,

az ernyedetlen
tapsoló tenyerekben,
az operában,
a trombitában,

ott van az utca sarkán
az éppoly harsány –
vígan vagy kongó zordan
feszülő kőszoborban,

az van a derűtelen
tarkálló képteremben,
külön minden keretben,
már az ecsetben;

mert zsarnokság ott van
jelenvalóan
mindenekben,
ahogy a régi istened sem;

mert zsarnokság van
az óvodákban,
az apai tanácsban,
az anya mosolyában,

abban, ahogy a gyermek
dadog az idegennek,
ahogy, mielőtt súgtál,
hátrafordultál,

nemcsak a szögesdrótban,
nemcsak a könyvsorokban
szögesdrótnál is jobban
bénító szólamokban;

az ott van
a búcsúcsókban,
ahogy így szól a hitves:
mikor jössz haza, kedves,

az utcán oly szokottan
ismételt hogy-vagy-okban,
a hirtelen puhábban
szorított kézfogásban,

ahogy egyszercsak
szerelmed arca megfagy,
mert ott van
a légyottban,

nemcsak a vallatásban,
ott van a vallomásban,
az édes szómámorban,
mint légydög a borodban,

mert álmaidban
sem vagy magadban,
ott van a nászi ágyban,
előtte már a vágyban,

mert szépnek csak azt véled,
mi egyszer már övé lett;
vele hevertél,
ha azt hitted, szerettél,

tányérban és pohárban,
az van az orrba-szájban,
világban és homályban,
szabadban és szobádban,

mintha nyitva az ablak
s bedől a dögszag,
mintha a házban
valahol gázfolyás van,

ha magadban beszélgetsz,
ő, a zsarnokság kérdez,
képzeletedben
se vagy független,

fönt a tejút is már más,
határsáv, hol fény pásztáz,
aknamező; a csillag:
kémlelő ablak,

a nyüzsgő égi sátor
egyetlen munkatábor;
mert zsarnokság szól
lázból, harangozásból,

a papból, kinek gyónol,
a prédikációkból,
templom, parlament, kínpad,
megannyi színpad;

hunyod-nyitod a pillád,
mind az tekint rád;
mint a betegség,
veled megy, mint az emlék,

vonat kereke, hallod,
rab vagy, erre kattog;
hegyen és tavak mellett
be ezt lehelled;

cikáz a villám, az van
minden váratlan
zörejben, fényben,
szív-hökkenésben;

a nyugalomban,
a bilincs-unalomban,
a záporzuhogásban,
az égig érő rácsban,

a cellafal-fehéren
bezáró hóesésben;
az néz rád
kutyád szemén át,

s mert minden célban ott van,
ott van a holnapodban,
gondolatodban,
minden mozdulatodban;

mint víz a medret,
követed és teremted;
kémlelődsz ki e körből,
ő néz rád a tükörből,

ő les, hiába futnál,
fogoly vagy, s egyben foglár;
dohányod zamatába,
ruháid anyagába

beivódik, evődik
velődig;
töprengenél, de eszmét
tőle fogan csak elméd,

néznél, de csak azt látod,
amit ő eléd varázsolt,
s már körben lángol
erdőtűz gyufaszálból,

mert mikor ledobtad;
el nem tapodtad;
így rád is ő vigyáz már
gyárban, mezőn, a háznál;

s nem érzed már, mi élni,
hús és kenyér mi,
mi szeretni, kívánni,
karod kitárni,

bilincseit a szolga
maga így gyártja s hordja;
ha eszel, őt növeszted,
fiad neki nemzed,

hol zsarnokság van:
mindenki szem a láncban;
belőled bűzlik, árad,
magad is zsarnokság vagy;

mert már miattad dermed
dacba a gyermek,
s lesz az öledben ringó
feleség ringyó;

vakondként napsütésben
így járunk vaksötétben
s feszengünk kamarában
futva bár Szaharában;

mert ahol zsarnokság van,
minden hiában,
e dal is, az ilyen hű,
akármilyen mű,

mert ott áll
eleve sírodnál,
ő mondja meg, ki voltál,
porod is neki szolgál.

Muzsikok közt 2013.02.07. 20:40:39

@mihenyuk: A kritikai gondolkodás nem erősséged, ugye?

mihenyuk 2013.02.07. 20:45:22

@Zuckerbrot: mint például lerasszistázni egy népcsoportot? Nem, ez nem. Ilyen logikai bravúrokra nem vagyok képes

almodhi 2013.02.07. 20:56:33

@mk27soundmaster:

Na csakhogy tanuljak, fejtsd már ki, miért idézted itt a
"Zikcene, zakcene satöbbi"-t Adytól?
Iszom szavaid...

Doctor Klauße 2013.02.07. 20:59:03

@takács bálint: semmilyen birodalmi nemzetállamról nincs itt szó, csupán egyes emberekben nagyobb a hovatartozás érzése (esetleg a büszkeség), mint másokban, ettől nem lesz senki emberi minőséget nézve gyengébb, vagy kollektíven hülye...

ugyan úgy kirekesztőek, intoleránsak vagytok ti is, csak ti a máshogy gondolkodókkal szemben, dettó kommunizmus v. akármi hasonló

is 2013.02.07. 21:40:19

@Magánvéleményem: ez tökéletesen igaz, ebben döntetlen. csak azt felejted el, hogy ez nem az egész. van még ezentúl is, amit meg kell nézni náluk, na és az nem egyforma.

mihenyuk 2013.02.07. 21:40:34

És az indulatok szépen elcsitultak, mert elkezdődött a Barátok közt...

is 2013.02.07. 21:47:15

@mk27soundmaster: Rajtad kívül senki sem mondott olyat, hogy a jobboldal rasszista. A jobboldal ELTŰRI soraiban a rasszizmust. És Bayer Zsolttal a sorokban nehéz erről vitatkozni. Még ergé sem próbálkozik vele, csak te erőlködsz.

almodhi 2013.02.07. 22:24:48

@mihenyuk:
Na nem. Én a "Házibuli Attilával"-t néztem a Prizma TV-n. A "Barátok közt" jobbosoknak való...

Bell & Sebastian 2013.02.07. 23:19:49

Volna egy észrevételem. A rasszista csak attól érdekes, hogy pontfix a cigányt és/vagy zsidót nem szívleli. Nem úgy összességében mindet, hanem pont azt a szűkebb halmazt, akik elbasszák a teljes közösség renoméját, ami mögé bebújva farkast kiáltanak minden csintalanságuk után, ami persze kiváltja az ellenérzést, belendül a perpetuum mobile, energia termelődik a semmiből.

Célzott rasszistává, művelt rasszistává, pénzes rasszistává, súlyos rasszistává kell válni. Akinek ez nem megy, az ki fog halni, de rövidesen.

Ám ha beválik a törpe minoritás zsidó/cigány (tehát, nem csak úgy összességében, mindegyikről van itt szó) elméleti műhelyekben gondosan kimódolt taktikája, úgy el fognak szaporodni, mint a tetvek a rózsafán.

Ha van egészséges erotika, miért is ne lenne egészséges rasszizmus? Ami pont a cigányok/zsidók érdekében áll (am Block) magasabb szinten és elsősorban.

Ha már képtelenek maguktól kiközösíteni a vészesen elszaporodott, haszonleső und szimbióta fajtársaikat.

Nem Mein Kampf, a tiéd is, yiddele un cigno, bazmeg!

Bell & Sebastian 2013.02.07. 23:21:18

@is: Te bezzeg nem vagy rasszista, mi? :)

Bell & Sebastian 2013.02.08. 00:08:08

Na, most jön a kegyelemdöfés!

Kultúr-rasszizmusról van itt nagyba szó, csak nem szoktuk hozzátenni. De tudom ám még ezt is fokozni!

Az _etikai rasszisták_ -é a jövő! Hogy pont egynémely zsidó/cigány honfitársunk szenved súlyos, erkölcsi defektusban? Hát így járt, minek ment oda?

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.08. 05:38:00

@is:

Mi az, hogy eltűri a rasszizmust? Nézd, ez kollektív bűnösség-vád. Ugyan (állítólag) nem te követtél el valamit, de a csoporton belül, amihez (valamilyen vonatkozásban (állítólag) köthető vagy) (állítólag) valaki elkövetett valamit, ezért te is bűnös vagy! Ez ugyanaz, mintha azt mondanám, hogy a magyar politikai bal (kollektív) bűne, hogy eltűri köreiben a korrupciót (hiszen ítéltek már el baloldalit korrupciós vádakkal) vagy azt mondanám, hogy a cigányság (kollektív) bűne, hogy eltűri köreiben a bűnözést.

Ezt a bayerozást meg nyugodtan abba lehetne hagyni, mert kontraproduktív! Hogy Bayer milyen, arról Balavány-blogján elég érzékletes elemzés olvasható (Balavány hosszabb ideig munkatársa volt Bayernak). Nem ismerem személyes Bayert, de simán el tudom képzelni, hogy olyan, amilyennek Balavány leírja. De hogy rasszista lenne?!

...A napokban, úgy itthon, mint külföldön, nagy visszhangot gerjesztett és (komoly) tiltakozásokat váltott ki egy, a Magyar Hírlap véleményrovatában megjelent, B_yer Zs_lt-szöveg. A bírálók és felháborodók (ill. „elborzadók”) durva általánosítással, rasszizmussal, sőt, tömeggyilkosságra való fölbújtással vádolták a szerzőt. Nem szoktam Magyar Hírlapot olvasni, de a módfeletti kofalárma felkeltette az érdeklődésemet a horribilis jegyzet iránt --- és elolvastam. (Itt: magyarhirlap.hu/ki-ne-legyen)

Olvasni jó. És hasznos! Például nyomban kiderült számomra, hogy az inkriminált b_yeri sorok (s azoknak leginkább kifogásolt mondatai és tagmondatai (úgymint: „(...) ...a cigányság jelentős része nem alkalmas az együttélésre. Nem alkalmas arra, hogy emberek között éljen. A cigányság ezen része állat, és állatként viselkedik. (...) Az állatok meg ne legyenek. Sehogyan se. Ezt kell megoldani – de azonnal és bárhogyan!”) tkp. reakciók; Erd_s V_rág (költőnő) egy opuszára adott válaszok.

Erd_s V_rág így énekel (maga B_yer is ezzel az idézettel nyit):„kinek legyen hobbija a népi magyar hagyomány,/kinek jusson másfél bála angolpólya-adomány,/kinek bocskor, rámás csizma, cifra mente, kacagány,/kinek jusson, mér' is jutna, szar se jusson, ha cigány”. S műve arra a kérdésre fut ki, hogy: „mondjátok meg nagyokosok, mi legyen,/ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen”? B_yer nem tesz mást, mint az erd_sv_rági gondolatokra rezonál, majd (végül) a feltett kérdésre is válaszol: „Legyen minden Oláh Gergő, és éljen velünk boldogan. Az állatok meg ne legyenek. Sehogyan se. Ezt kell megoldani – de azonnal és bárhogyan!”

Hát, ez bizony ennyi! Se több, se komolyabb, se jelentősebb, se fontosabb. Hogy ebből aztán hogyan lesz hazai és nemzetközi felháborodást kiváltó „ügy”, az, nyilván, már egy másik (B_yer szövegétől teljesen független) történet...

Azonban (és mindazonáltal), ha ez az „ügy”, ugyan, „ennyi” is, azért, aki keres, mégiscsak találhat benne pikáns elemeket. Például eszébe juthat, hogy Erd_s V_rág (költőnő) egy népszavazás kapcsán, hogyan is énekelte meg a (szerinte) helytelenül (nép)szavazó magyarokat. Emlékezetőül: „...elindultak a mi-/sére/kukákat se/borogattak/kutyákat se/kurogattak/mise után/leszavaztak/bezabáltak/be is basztak/pöri volt tán/isler is/jóllakott az/isten is/nem az összes/csak a nagyja/aki tűrte/ki hagyta/aki tűri/aki hagyja/nem az összes/csak a nagyja...” (nokert.hu/index.php/irodalom/versgyjtemeny/913-erds-virag-van-egy-orszag) Bármilyen erősen töröm is a fejemet, sehogyan sem tudom felidézni, hogy emiatt az erd_sv_rági „durva általánosítás” miatt felháborodáshullám söpört volna végig a különféle ilyen- és olyanjogi és ilyen- és olyanvédelmi aktivisták és az emberi méltóságra oly különösen érzékeny magyar progresszívok soraiban; pedig „a nagyjáról” beszélni (mint ahogyan Erd_os V_rág teszi), úgy vélem, sokkal durvább általánosítás, mint a „jelentős részéről” (mint ahogyan B_yer). A tiltakozás, anno, valahogyan mégis elmaradt!...

Innét: mk27.blog.hu/2013/01/15/_nem_az_osszes_csak_a_nagyja

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.08. 06:58:36

@almodhi:

Nem mintha bármi értelmét látnám bárminemű magyarázatnak (eddigi megnyilvánulásaidból erősen úgy tűnik számomra, hogy igen erősen HHH (halmozottan hátrányos helyzetű) vagy az általános műveltség és, általában, a szövegértési képességek terén), de hátha járnak erre olyan nickek is, akik értit szavaimat; ha másért nem, hát azok kedvéért:

"Zikcene, zakcene, satöbbi

Rossz szivem és százszor rossz vérem
Dobog, zuhog, mindig fehéren.

Dobog, zuhog, egy kicsit kába
És vár valamit mindhiába.

Várja a nagy, nagy, nagy időket,
Várja az uj királyi nőket.

Ami szépség van, ami álom,
Azt mind, azt mind náluk találom.

Zikcene, zakcene, félek,
Övék a sors, a nő, az élet."

A korban, akik ezt a verset olvasták, felháborodtak vagy röhögtek, de, mind ugyanazt értették rajta: a zsidóság megszállja és lerabolja a magyar életet. A hívószavakra (amikkel egyértelműsíti Ady, hogy miről is beszél) mindenkinek nyomban a "zümmögő zsidó" és Tiszaeszlár jutott eszébe. Ady attitűdje egyértelmű: dekadens, provokatív.

(Egyébként milyen groteszk, hogy Ady nélkül, akit a progresszió, még ma is, oly gyakran "abszolút hivatkozásként" szokott használni, nem létezne magyar faji öntudat (ezt ő alkotta meg nekünk, javarészt zsidó mintára:-)), Ady előtt (mint azt, többek között, Szabó Dezső, Németh László, Kosztolányi vagy Vas István is megállapítja) nem volt modern értelemben vett magyar faji (vérségi) tudat, ő viszont olyan hatást volt képes gyakorolni a kultúránkra, ami teljesen új utakat nyitott meg és új irányokat adott annak. A két világháború közötti magyar kultúra --- a magyar kultúra máig legtermékenyebb időszaka --- teljesen másként alakult volna, korántsem lett volna olyan intenzív és virulens, három elképesztő erejű alkotó, Ady, Bartók és Szabó Dezső nélkül, s közöttük is Ady szerepe a legerőteljesebb.)

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.08. 07:00:58

@mk27soundmaster:

Ady, Bartók és Szabó Dezső nélkül=Ady, Bartók és Szabó Dezső hatása nélkül

takács bálint (törölt) 2013.02.08. 09:46:30

@Doctor Klauße:
a liberálisok erre azt mondják, hogy az országgyűlésnek (nemzetgyűlésnek) alapvetően szimbolikus szerepet kellene adni. és akkor úgy tüntethetné ki a nemzet kiemelkedő tudósait, művészeit, sportolóit, hogy azzal nem osztja meg a társadalmat.

persze ebben az esetben az országház többé nem a közjogi főhatalom. (hiszen csak szimbolikus szerepe van. az a célja, hogy nemzetiségi hovatartozást, a nemzeti büszkeséget erősítse). a liberálisok azt mondják, hogy uniós jogegységre kellene törekedni. tehát nem kell külön törvény a magyarra, szlovákra, románra, stb. hanem közös törvényhozás kell kontinentális méretekben. ehhez persze a legjobb szakembereket kell delegálni az unióba. mert másképp nincs hatékony nemzeti érdekérvényesítés.

de az is liberális jogelvekből következik, hogy egyetlen közjogi formáció sem kaphat teljhatalmat. így az uniós jogalkotás sem. ezért annak leginkább irányelveket és ajánlásokat kell megszabnia. és a rendeleteket helyhatóságoknak kell megszabnia megyei szinten. persze a megye sem tehet akármit. de szigoríthatja az uniós jogot. és kivételes eljárásban kivételeket is szabhat. mindaddig, amíg a rendelet nem ütközik az európai alkotmányos rendbe.

tehát mondjuk az állatvédelmi törvények irányelvei szerint általában nem lehetne állatviadalokat rendezni. de toledo megy úgy dönt, hogy bikaviadalt mégis csak le lehessen. és ott akár le is lehet szúrni a bikát. mert végső soron ez nem ütközik az alkotmányos rendbe. de azt nyilván nem mondhatja, hogy egy embert csak úgy le lehessen szúrni. persze általában nincs is ilyen igény. vagy mondjuk hajdú megye szabályozza a libák tömést és a tépést. na most mivel minden árun elvben fel kellene tüntetni, hogy az melyik megyéből (vidékről, county) származik. így az ejrópai polgár eldönti, hogy neki kell-e hajdú megyei hízott libamáj reggelire, vagy este belefekszik-e a hajdú megyei libatollal töltött ágyneműbe.

tehát az uniós törvényhozásból következnek a jogegységi törekvések. (egységes belső piac), de mégse lesz totális egység azért, mert a helyhatóságok (a megyék) szuverén módon alkotnak a rendeleteket. de most is ez lenne a felállás. csakhogy a pártok nem fogadják el azt, hogy az országgyűlésnek ezek után csak szimbolikus hatalma marad.

de leginkább a nácik mondják, hogy nem kell az unió. és azt, hogy az országgyűlést nem gyenge, hanem erős jogosítványokkal kell felruházni. és nem megyei, hanem országos rendteremtés kell.

a liberálisok azt mondják, hogy az "uruszág" szintjéről le kellene szakadni. a problémák egy részét ezen szint alatt, másokat meg fölötte kell megoldani. tehát az, hogy mi magyarok vagyunk az csak annyit jelent, hogy én mocsai lajos kézilabda csapatának fogok szurkolni még akkor is ha ő mucsai módon viselkedik (egyébként nem, de én nekik szurkolok akkor is ha de). de ez a drukkerdemokrácia ne terjedjen ki mindenre. a szimbolikus kérdéseken túl semmire se.

az ellentábor pedig azt mondja, hogy kell egy teljhatalommal felruházott nemzeti kormányzó. és akkor az ő mindenki vesse alá az ő szent akaratának. ez a birodalmi nemzetállamba vetett feltétlen hit. a nácizmus. de számomra a náci sem a gonosz. erre hozom példának oscar schindlert. aki szintén náci volt. birodalmi nemzetállamot akart. csak aztán rájött, hogy az hülyeség.

errefelé a népek egészen nem jöttek rá. az évszázados hagyomány, hogy ugyanazok a törvények vonatkoznak minden nemzetiségre. a kárpát-medencében évszázadokon át nem vonatkozott külön törvény magyarra, horvátra, szlovákra, szerbre, románra, ruszinra, zsidóra, cigányra. de volt egy megyei helyhatóság. az ispán és a vicispán (alispán) dolga volt rendet teremteni. vagy szlávosan a zsupáné. és a megyegyűlésnek. amit most már nyilván választani kell. nem lehet arisztokratikusan, vagy dinasztikusan fenntartani. ezt gondolom megint mindenki belátja.

szóval ha a közjogi hagyományokból indulunk ki, akkor abból nagyjából az jön ki, mint a liberális jogelvekből. és mellette nemzeti büszkeség is lehetne. csak vélhetően nem lesz. de nem a liberálisok miatt.

csuti_putyin 2013.02.08. 10:05:10

@dobzse.laci:
:DD, azért írtam, hogy lehet, mert magam sem vagyok benne biztos, hogy valóban létezik.
Más. Kedvencem a fideszes/jobbikos bázis egy része, a kis- és/vagy kényszervállalkozó (ismeretségi körömben van 3), aki habzó szájjal cigányozik és szidja a tolvaj zsidókat, számon kéri a szigorúbb törvényeket és ítélkezést, mindeközben mindent ellop, ami nincs bebetonozva, folyamatosan adót és járulékot csal.
Kíváncsi lennék, hogyan állna a szája, ha egyszer, nem törődve a következményekkel, szembesíteném azzal, hogy semmivel sem különb, mint azok, akiket ő tolvajoz le, illetve rajta kezdenék a törvények betartatását. A nagymagyar.

dobzse.laci 2013.02.08. 11:25:49

@csuti_putyin: Igen, a nagymagyar kapitalisták.
(A járulék, adó az véleményes, mert nem lehet kitermelni, legalábbis mikrovállalkozásnak. )
Amikor ezek egy kis térségben kvázi-monopolhelyzetben vannak, akkor 'annyi amennyi, kaptalizmus van kérem szépen'.
De ha beteg, akkor utazási kőccségtérítés, közgyógy az JÁR.
Beszarok rajtuk.
Egy sincs, aki ne akarna az állami csecsről szipkázni valamit.
'89-ben azt hittük, egy generáció és normalizálódik az életszemlélet.
De csak folyamatosan reprodukálódik, drága politikusainknak meg ez a jó, ekkor lehet 5000 osztogatással 5M-t zsebrerakni.

Kandeláber 2013.02.08. 12:13:13

Ez az Ara-Kovács Parakovácsnak valami rokona?
Mert mintha lenne olyan Kovács is.
Amúgy meg kit érdekel a MaNcs azon a maradék néhány ezer ex-eszdéeszesen kívül, akik már évek óta ücsörögnek a becsomagolt bőröndjükön mondjuk a Hollán Erdő utcában, de sajnos eszük ágában sincs követni kertészákit vagy mohácsivikit, illetve landeszmannrabbit Kanadába.

almodhi 2013.02.08. 13:19:27

@mk27soundmaster:

"A korban, akik ezt a verset olvasták, felháborodtak vagy röhögtek, de, mind ugyanazt értették rajta: a zsidóság megszállja és lerabolja a magyar életet. "

Aha. Ady nyilván erről ír provokatív verset. Lédával az oldalán, Hatvany Lajos báróval a háta mögött.

Mester! Izgatottan várom a "Bélyeges sereg" hasonló szellemű elemzését.

Vagy ha fárasztanak a versek, olvasd el ezt. Ady.

"„Szerencsénk vagy szerencsétlenségünk, hogy nagyszámú zsidó penderedett erre a mi nagyon is fátumos és szikes magyar földünkre. Sokféle zsidó, s ez megint szerencsénk vagy szerencsétlenségünk, de itt vannak körülbelül egymillióan eddig. Nagyobbrészt elromlottak, mert a zsidó csodálatosan elsajátítja, sőt kiélezi annak a fajtának, amelyhez betelepedik, minden vétkes karakterisztikonját. De elromlani egy masszában mégsem tud, mert nemes race, fáradhatatlan és fürge, hirtelen emelkedésében is – legalább garanciát ad a jövendő sarjaiban. A Lipótvárost a legjobban Molnár Ferencek csúfolják, de adja az isten, hogy a Lipótváros mai urai legalább két generációig termékenyek legyenek és – vagyonosak. A harmadik generáció már olyan lelkes, kulturális, szép magyar lesz, mint Apáczai Csere János… "

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.08. 14:49:46

@almodhi:

Nyilvánvaló, hogy nem érted, amit olvasol:-( Első késztetésem az volt, hogy porigalázlak (mert megérdemled --- mert nem elég, hogy ostoba vagy, de még csúfosan pimasz is hozzá), de aztán fölülkerekedett bennem a tanár:-)

Mi volna, ha visszábbvennél és olvasnál, tanulnál, tájékozódnál? Nem szégyen az! Például, kihúzhatnád a fejecskéd a seggecskédből és kitekinthetnél a kis beltenyész szubkultúrádból: elővennéd a korabeli szövegeket (a korabeli "mindenoldalról") és eredetiben olvasnád azokat (nem csak, mondjuk, Kőbányai-féle "megvágott", válogatott, kommentált szövegek alapján alkotnád meg az Ady-képedet)!

Itt van például mindjárt egy eredeti (és teljes) Ady-szöveg! Te mit olvasol ki belőle?

„Vallomás a patriotizmusról

Valló lelkű ember vagyok, izgat a magam lelkének boncolása, örülök, ha a kés valami rejtegetettet vághat ki belőlem. A babonátlanság nekem olyan kedves lapjában írván, tetszik nekem az, hogy kiválasszak egyet restellt babonáim közül. Azt már kevesen hiszik el, hogy nem volnék kissé túlságosan is magyar, s hogy hivatásnak érezném a magyarpusztítást. Szóval hát bizony én erősen magyar vagyok, persze evoltomat is kegyetlen kritikával kísérve. De most jön az igazi vallomás: nemcsak magyar vagyok, ki olykor talán túlságosan önérzettel fajtája exponensének hiszi magát, de patrióta is. Olyanféle és romantikus is egy kissé, mint az olasz hazafiaké s a jobbféle magyar és lengyel emigránsoké, de ez a patriotizmus ma még szunnyad bennem. Amilyen szinte bizonyos, hogy a fajgyűlölet gyökereit is kiirtottam magamból, elannyira, hogy Jászi Oszkáron kívül kevesen lehetnek még nálam gyengédebb és szeretőbb érzésűek a magyarországi nemzetiségekhez, olyan egész bizonyos, hogy a patriotizmus keserves helyzet, és alkalomadtán felébredne bennem.

Félek, nem lehetetlen, hogy ez a keserves helyzet és alkalom hirtelenebbül, mint hinnők és várnók, elénk borul. S itt foghat jutni minden mai különös, speciálisan magyar problémájánál kínosabba a magyar progresszívek különben is sokszínű tábora.

Én a jöhető veszedelemkor arra gondolnék, hogy a magyarság szükség és érték az emberiség s az emberiség csillagokhoz vezető útja számára. Hibáit, melyek óh nagyon-nagyon hibáim is, akkor félretolnám egy kicsit feledni, s csak az jutna az eszembe, hogy bármi áron meg kell védeni egy pláne katonai és ultramontán gyilkossággal fenyegetett fajtát.

De itt már azt is muszáj feltennem, hogy egy aulikus ősű magyar gróf, ki tavaly még minden nyugtalan magyart leöletett volna, véletlenül nem a maga kiskirályságát védi, hanem a magyarságot. Valószínű, hogy nem sok akadna ilyen, de akadna, s harcolhatok-e én akkor ezekkel, akik a veszedelem múltán megint azok lennének, akik voltak?

Ma úgy képzelem, hogy még ilyen katasztrófa esetén is külön harcolnék és védekeznék, de ki tudja[,] nem mást parancsol-e felébredt, romantikus patriótaságom.

Íme a patriotizmus, vagy ha úgy tetszik, az én patriotizmusom problémája, s íme itt az én vallomásom a patriotizmusról.

Leírtam, mert lehető, emberi, magyar és érdekes s biztató arra, hogy ki-ki keresse meg a maga magyar patriotizmusát, vizsgálja meg, s hasonlóképpen cselekedjék minden benne rejtőzhető, de minden tudománynál erősebb babonával vagy mondjuk egyszerűen érzéssel.”

Forrás: mtdaportal.extra.hu/szabadgondolat/1913/1913_10.pdf

Alfőmérnök 2013.02.08. 15:00:38

@mk27soundmaster: Szadó Dezső a németeket ugyanúgy gyűlölte, mint a zsidókat. Sőt, a '30-as évek végén még jobban.
Bartókot meg az akkori MézesRozik és tevevanegyfaszúk kiutálták. A Berényi Róbertek értették.

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.08. 15:07:11

@Alfőmérnök:

Tessék, @Alfi! Mit szeretnél mondani?:-D

almodhi 2013.02.08. 15:07:57

Vadász, vadász, te...

Ady az idézett szöveget egy szabadkőműves-újságban jelentette meg ("a babonátlanság nekem olyan kedves lapja").

A cikkben Ady
- magát a baloldali-liberális, antinacionalista Jászi Oszkárhoz méri magát (pozitív értelemben).
- a patriotizmusát restellt babonájának nevezi, amitől gyakorlatilag lehetetlen megszabadulni.

Nekem teszik. :-) Ma is aktuális...

Ja igen Ady, szabadkőműves főmester volt.

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.08. 15:21:22

@almodhi:

Ez eddig, mondjuk, egy gyenge elégséges, de csak mert olyan napom van.

Ha van még szuflád, akkor ezen a vonalon próbálj elindulni: "...olyan egész bizonyos, hogy a patriotizmus keserves helyzet, és alkalomadtán felébredne bennem. Félek, nem lehetetlen, hogy ez a keserves helyzet és alkalom hirtelenebbül, mint hinnők és várnók, elénk borul. S itt foghat jutni minden mai különös, speciálisan magyar problémájánál kínosabba a magyar progresszívek különben is sokszínű tábora."

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.08. 15:25:21

@Alfőmérnök:

Ok, @Alfi! Tőled nem is várunk többet.

almodhi 2013.02.08. 15:47:40

@mk27soundmaster:

Igen?

Ady őszinte. Tudja hogy mi a helyes, de attól tart hogy esetleg lehet olyan helyzet, amikor a rosszul cselekszik.

Hogy valójában mi történt (volna) nem tudjuk, ahhoz túl hamar halt meg. Az "Üdvözlet a győzőnek" talán arra utal, hogy mégsem cselekedett volna rosszul...

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.08. 16:15:01

@almodhi:

"Ady őszinte. Tudja hogy mi a helyes, de attól tart hogy esetleg lehet olyan helyzet, amikor a rosszul cselekszik. Hogy valójában mi történt (volna) nem tudjuk, ahhoz túl hamar halt meg. Az "Üdvözlet a győzőnek" talán arra utal, hogy mégsem cselekedett volna rosszul..." --- írod.

Mi a helyes?

Alfőmérnök 2013.02.08. 16:16:12

@mk27soundmaster: Ti lennétek a hétfejű baszdszájba?

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.09. 07:57:52

@Alfőmérnök:

Mi vagyunk, akik nem keverik a Berényeket a Berényiekkel.

tevevanegypupu 2013.02.09. 08:23:32

@mk27soundmaster:

Kizart, hogy Ady elfogadta volna a Tanacskoztarsasagot, a zsido komisszarokat es azt a gatlastalan brutalitast, ahogy azok mindenen es mindenkin keresztulgazoltak, ahogy kezdtek tonkretenni mindent, es foleg azt nem, ahogy "elinteztek" Trianont. Egyebkent eleg olvasni a 133 nap utani osszes jelentos magyar iro velemenyet, akik ezt ateltek, hogyan velekedtek arrol a barbarsagrol - amit aztan ezek visszahoztak 45-89-ig (es meg ma is tart) - nem nehez kitalalni, hogy Ady hogyan gondolkodott volna. Foleg ismerve vegtelen rokonszenvet amit a zsidosag irant taplalt..errol szeretnek elfeledkezni egyesek, akik Adyt (aki azert korantsem volt olyan zsenialis, inkabb csak botranyos) akarjak felhasznalni ervkent es urugykent..

tevevanegypupu 2013.02.09. 08:23:32

@mk27soundmaster:

Kizart, hogy Ady elfogadta volna a Tanacskoztarsasagot, a zsido komisszarokat es azt a gatlastalan brutalitast, ahogy azok mindenen es mindenkin keresztulgazoltak, ahogy kezdtek tonkretenni mindent, es foleg azt nem, ahogy "elinteztek" Trianont. Egyebkent eleg olvasni a 133 nap utani osszes jelentos magyar iro velemenyet, akik ezt ateltek, hogyan velekedtek arrol a barbarsagrol - amit aztan ezek visszahoztak 45-89-ig (es meg ma is tart) - nem nehez kitalalni, hogy Ady hogyan gondolkodott volna. Foleg ismerve vegtelen rokonszenvet amit a zsidosag irant taplalt..errol szeretnek elfeledkezni egyesek, akik Adyt (aki azert korantsem volt olyan zsenialis, inkabb csak botranyos) akarjak felhasznalni ervkent es urugykent..

MézesRozi 2013.02.09. 08:49:02

@tevevanegypupu:

A CSILLAGOK CSILLAGA

Sohse hull le a vörös csillag:
Nap, Hold, Vénusz lehullott régen
S ő dölyföl a keleti égen.

Sohse vörös a hulló csillag:
Rózsás, lila, zöld, kék vagy sápadt,
Szeszélye az égi világnak.

Hulló csillag, hullj, hullj, rogyásig,
Ezer eséssel, ezer jajjal:
Egy csillagból is jöhet hajnal.

Vörös csillag, ragyogj és trónolj,
Mióta ember néz az égre,
Vörös csillag volt a reménye.

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.09. 09:27:32

@MézesRozi:

"E vers Földessy szerint: „Szimbolikus vers, a hajnalcsillag jelenségéhez fűződő. Jelentése, értelme nyilvánvaló.” (Földessy: Amt 95.) Jelentése, értelme valóban nem kíván magyarázatot, de a hajnalcsillaggal való asszociáció kissé erőltetettnek tűnik. A vers megírásához az ötletet a Párizsban látott Dániel üstökös adhatta, melynek megjelenésekor 1907. jún. 9-én Ady még Párizsban tartózkodott. A párizsi Matin júl. 30-i száma Elle court la comèt (Elmegy az üstökös) címmel közölt cikket, Ady pedig, bizonyára ennek nyomán, a BN aug. 10-i számában. Többek között ezt írja: „Ez is elmúlt: az Eiffel toronyból néztük és bámultuk Dánielt. Dániel egy barátságos üstökös volt, negyedik égi csoda ez évben. Olyan fényes volt, hogy majdnem szabad szemmel láthattuk. Egy darabig azt hittük, hogy lejön a földre. Párizs külvárosaiban még a percét is tudták e látogatásnak. Végül is kiderült, hogy Dániel büszkébb akármelyik európai államfőnél. Egyszerűen nem kíváncsi Párizsra, s elvágtatott a Nap felé.” (AEÖPM VIII. 301.; 556.)"

mek.oszk.hu/05500/05552/html/av0121.html

:-)

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.09. 10:39:04

@tevevanegypupu:

Ady okos ember volt, nagyon okos ember volt (hogy milyen jellem volt, az már egy másik kérdés: egy züllött, alkesz kurvapecér volt, de az esze, legalábbis, amíg a szifilisz fel nem falta, az a helyén volt). S mint okos ember, pontosan látta kora ellentmondásait, voltak fogalmai azokról a folyamatokról, amik azokat (történelmi távlatban) szülték és arról is, hogy azoknak milyen következményei lehetnek. Mindezzel együtt, természetesen, kora embere volt, kora nyelvén beszélt, nem tudhatott (sokkal:-)) többet, mint kora emberei tudhattak és nem láthatott (sokkal:-)) előrébb, mint kora emberei láthattak. Valamint művész volt, akinek fogalmazásmódja nem konkrét és egzaktságra törekvő, hanem személyes és az általánosra törekvő.

Tehát, amikor Adyra hivatkozgatunk, ezeket mind figyelembe kell vennünk.

Tehát, amikor Ady a zsidósággal kapcsolatos megnyilatkozásait vizsgáljuk, akkor azokat úgy kell olvasnunk, mint egy, a maga korában élő, kora tapasztalataival rendelkező művész reflexióit a körülötte (éppen) zajló jelenségekre és folyamatokra.

Ady egy a polgári radikalizmus eszméivel kacérkodó protestáns vérdzsentri magyar költő volt, aki számára a zsidókérdés asszimilációs kérdés volt(minden történelmi előzmény és tapasztalat arra predesztinálta, hogy azt lásson benne), s egy pillanatig sem volt kérdéses számára, hogy ki asszimilál kit. Ha figyelmesen, nyitottan és értően olvassuk a témával kapcsolatos sorait, mindenütt ugyanazzal találkozhatunk: a kétely és óhaj hangjával: kételkedik benne és ugyanakkor óhajtja az asszimilációt.

Csakhogy! Ma ma van és nem 1907! Túl vagyunk több, mint száz év történelmi tapasztalatán. Milyen ajánlat volna ma egy zsidó számára az, amit Ady neki kínál? S milyen ajánlat volna Ady számára az, amit a ma zsidósága kínál a világnak?

:-)

Alfőmérnök 2013.02.09. 12:20:56

@mk27soundmaster: @tevevanegypupu: Ady nem politikus volt. A '10-es években meg már totál alkesz. Ettől még nagy költő, csak politikai kérdésekben nem hivatkoznék rá.
Egyébként Nietzsche volt rá a legnagyobb hatással.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.02.09. 14:01:16

@Alfőmérnök: pf. nícse hitlerre is nagy hatással volt

Alfőmérnök 2013.02.09. 14:02:06

@tesz-vesz: Ja, mert egy mukkot nem értett belőle.

Alfőmérnök 2013.02.09. 14:07:57

@tesz-vesz: www.agriafolyoirat.hu/index.php?article_ID=2023

Ady Nietzschéről:

"Õ volt a Szellem, az Értelem jó táncosa, aki sírva is csuhajgatott, s rogyásig táncolt. Nekünk már könnyebb nyernünk, mert õ éppen úgy megpecsételte a tanítását, mint az, akit gyûlölt. Akit Nietzsche gyûlölt, azt az alázatos Érzés - õt, Nietzschét pedig a fékezhetetlen érzelem vitte föl a Kálváriára. Ó, testvéreim, nem jó dolog Kezdetnek lenni akár kegyes zsidók, akár kegyetlen germánok vagy pogányok vagyunk. Õ, az értelem Krisztusa, szerencsés a jövendõre nézve azért, mert sokféle értelmû. Akiket mindenki egyformán ért, kerüljétek azt, mert vagy politikus, vagy színész. Õ táncolt, a feje tetején is táncolt, s csak annak az agya tud messzefényleni, aki táncolni így is tud. De mégis talán költõ volt, akiktõl legjobban megcsömörlött, mert a saját fajtája. De nem volt békítõ költõ, mert ezeket különösen utálta: csak azokat a költõket szerette, akik új költõi hasonlatot, tehát új Istent hoztak. Õ önmagát hozta, ez a Nietzsche Frigyes, új költõi hasonlattal, új istennel jött. Szeressétek õt, testvéreim, s ezerszer jobban szeressétek, ha magyarok vagytok."
mek.oszk.hu/00600/00623/

MézesRozi 2013.02.09. 15:10:42

@mk27soundmaster:
földessy gyula:
"1900-tól 1919-ig a budapesti V. kerületi főreáliskolában, 1919 májusától augusztusig a II. kerületi Mátyás király Gimnáziumban tanított. Ezután nyugdíjazták. 1929 után az MTA Szótári Bizottságában dolgozott. 1945-ben címzetes nyilvános rendes egyetemi tanári, 1946-ban címzetes gimnáziumi igazgatói kinevezést kapott.....
1960 áprilisában a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjává választották.

1951-ben „Ady Endre műveinek összegyűjtésében és kiadásában szerzett érdemeiért” megkapta a Kossuth-díj ezüst fokozatát. 1954-ben Munka Érdemrenddel, 1959-ben a Munka Vörös Zászló Érdemrendjével, 1964-ben a Munka Érdemrend arany fokozatával jutalmazták"
:))

azt mond a versről fgy., amit akar, ez akkor is a vörös csillagról mint az emberek örök reményéről szól, ami a keleti égen trónol. írhatja ezt ady szifilisze számlájára, de akkor is proletárbalos elhajló volt:)

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.09. 15:58:26

@Alfőmérnök:

Ez a nícsézés, s ez az egész századfordulós krízis- és dekadenciakultúra olyasmi volt azoknak a fiúknak, mint a hatvanas-hetvenes évek balos menőértelmiségieinek a "drogkultúra":-D

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.09. 16:33:58

@MézesRozi:

Ne felejtse el, hogy az ötágú pentagramma (verescsillag) csak valamikor az 1920-as években (szovjetorosz-mintára) vált általánosan bevett munkásmozgalmi szimbólummá (és a "szovjeteket" is, állítólag, az eszperentisták zöld csillagja ihlette meg --- khmmm! érti?! "eszperantisták"!:-])

Hogy a mi (szabadkőművesmester) Adynk hol, melyik titkos páholyban vagy progresszívpolgári szálónban, ki tudja milyen zavaros kommunista és/vagy misztikus és/vagy frankista és/vagy sátánista és/vagy ... katyvaszból "merítette", azt csak @ArmaGedeon tudná megmondani (vagy még ő sem:-))!

Ráadásul nem is ötágú vörös csillagról beszél Ady, hanem szimplán vörös csillagról! Ki tudja, hogy milyen élmények, (fél)ismeretek és tapasztalatok nyomán született meg a kép?! Ebben persze, masszívan lehetett kommunista és valamiféle "munkásmozgalmi" hatás is, de, ugyan, ki tudhatja, hogy mi minden még?!:-[

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.09. 16:39:50

@mk27soundmaster:

hogy az ötágú pentagramma (verescsillag) csakhogy az vörös pentagramma (verescsillag) csak=

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.09. 16:54:43

@Alfőmérnök:

"Ady nem politikus volt. A '10-es években meg már totál alkesz. Ettől még nagy költő, csak politikai kérdésekben nem hivatkoznék rá." --- írod.

Ady nem a politikára volt hatással, hanem a kultúrára (nem kicsit, nagyon). S, mint tudjuk, a politika (is) kultúrafüggő. Így politikai hatása, indirekt módon, óriási.

Alfőmérnök 2013.02.09. 22:19:09

@mk27soundmaster: Jó meglátás, de azért van egy kis különbség. Nevezetesen, hogy Nietzsche tényleg fontos gondolkodó, és Ady tényleg egyike volt azon keveseknek, akik nem értették félre. (Egyébként valamivel később Hamvas közel került hozzá, olvasd el, mit ír róla a 100 könyvben.)
Nem ír hülyeségeket a csaj a fent linkelt cikkben.

Egyébként még ha nem is értették teljesen, érthető, hogy vevők voltak nícsére, mert abban a korban minden értelmes embernek baszta a csőrét az ostoba fajtátok képmutatása és álszenteskedése.

MézesRozi 2013.02.10. 08:00:50

@mk27soundmaster:
"Az ötágú csillag ősi jelkép, melyet a közel-keleti vallások (a zsidó és a keresztény is) arra használtak, hogy megjelenítse azt az eretnek gondolatot, hogy a szent(ség) az emberiségben rejlik. Ez volt az oka, hogy Marx és Engels – mint radikális humanisták – kedvelték ezt a csillagot. Vörös színűre festették, és ezzel a „küzdelemben” hullajtott vért szimbolizálják, és azt is, hogy minden ember vére ugyanolyan, tekintet nélkül rasszokra, nemre és osztályra."

vagyis már használt szimbólum volt 1907-ben.

MézesRozi 2013.02.10. 08:07:31

@mk27soundmaster:
jó reggelt:)
ha esetleg akkor kibontaná, hogy mi a hóhér ez a vörös csillag a versben? mert ez az fgy.-féle magyarázat ehhez kevés. már ha túlléphetünk ezen az eiffel-torony tetején hulló csillagot láttam-értelmezésen:)))

Alfőmérnök 2013.02.10. 10:00:05

@mk27soundmaster: Hú, bazmeg, tényleg, most vettem észre. Igen, Berény Róbertre gondoltam, nem Berényire. Kibaszott okosak vagytok.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.10. 12:13:57

Nem nagyon értem, mi a probléma (pontosabban BBJ kételye) ezzel a csillagos verssel. Ezt az átkosban úgy tanították a hoffmannrózsák, mint A.E. elköteleződésének fényes bizonyságát.
Ebben vélhetően igazuk volt.

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.10. 12:54:48

@MézesRozi: @Hepci:

Nem tudom kibontani a kérdést, mert (mint mondtam) okkult ügyekben egyáltalán nem vagyok otthon (s nem is igen vágyom arra, hogy otthon legyek):-|

Annyit tudni vélek, hogy az ötágú vörös csillagot a szovjet-orosz bolseviki hatalom tette általánosan használt munkásmozgalmi és hatalmi jelképpé. Hogy előtte kik használták és mire (mi mindenre), tehát hogy Ady "mire gondolhatott", amikor a "vörös csillagot" emlegette, arról találtam maguknak egy kisszínest. Íme: mek.oszk.hu/06800/06897/html/0604.htm

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.10. 13:17:07

@Alfőmérnök:

"abban a korban minden értelmes embernek baszta a csőrét az ostoba fajtátok képmutatása és álszenteskedése." --- írod.

Nem tudom pontosan, milyen fajtára gondolsz, @Alfi, de arra azért kíváncsi lennék, hogy, szerinted, "abban a korban" vagy éppen most, kik is voltak/vannak azok, akik (természetesen, rajtad kívül) kiállták/kiállnák a nícseikritikát?:-)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.10. 13:48:37

@mk27soundmaster: Drábikot nem érzem annyira garanciának a tartalom hitelességére, hogy elolvassak egy ilyen hosszú vöröscsillagászati tanulmányt...

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.10. 13:50:20

@Alfőmérnök: mintha a Barátok közt c. remekben is lenne valami Berényi... esetleg Berény... :)

Alfőmérnök 2013.02.10. 14:41:16

@mk27soundmaster: Az alemberi műkeresztény fajtádra gondolok.

Alfőmérnök 2013.02.10. 15:03:03

@Hepci: Ady leginkább a polgári radikálisokhoz állt közel. És biztos olvasott Marxot is, meg mindenféle komcsi hülyeséget. De szerintem a személyiségét Nietzsche felől érthetjük meg legjobban. Amúgy meg itt van ez az André Kertész fotó Ady párizsi szobájáról...
24.media.tumblr.com/tumblr_lcnvpiwJQ41qcl8ymo1_500.jpg

Alfőmérnök 2013.02.10. 15:26:34

@Hepci: Ez viszont egy érdekes cikk, állítólag "beavatott" írta:
www.nagyoriens.hu/oriens-expressz/node/10
"Cikkeit, és verseit összevetve, egy olyan polgári radikális értékrendben, amelyet egyfajta szocialista eszmékkel rokon, egyetemes humanizmus jellemez. Ady radikalizmusa azonban nem értett mindig és mindenkor egyet a századforduló szabadkőműves páholyainak, olykor egymásnak is ellentmondó elveivel."
A szerző végkövetkeztetése:
"Ahogy a munkám elején már említettem; úgy a szabadkőművesség ellenes kritikák, mint néhány ortodox vélemény Ady Endre páholytagságát igyekezett életének, és pályafutásának jelentéktelen epizódjává sorvasztani. Mi azonban, akik beavatottak vagyunk, legyünk büszkék, amiért abba az egyetemes és magyar szabadkőműves testvéri láncba tartozunk, amelynek ő is tagja volt!"

Ez meg egy beszámoló Ady beavatásáról:

„Értékes láncszemet iktatott be a testvéri láncba a „Martinovics” Páholy Ady Endre személyében. Az avatás előtt Baracs Károly főmester testvér magasan szárnyaló avatóbeszédében ecsetelte Ady Endre érdemeit, aki lankadatlanul, gánccsal, félreértéssel nem törődve, folytatja küzdelmeit az Új Magyarországért. Dr. Barta szónok testvér költői gondolatokban gazdag beszédben, melyben Ady verseiből citált, üdvözölte az új testvért. A láncban Jászi Oszkár testvér gyönyörű költeményét olvasta fel. A jövő felvilágosodott, egészséges tartalmát rajzolta le mesteri szavakkal és hirdette, hogy ennek a szép jövőnek mielőbb el kell érkeznie, ha testvéri láncunk ilyen fáradhatatlan, elszánt harcosokkal gyarapodik. Azután dr. Nagy Dezső, a „Nemzeti” Páholy főmestere üdvözölte páholya nevében a „Martinovics” Páholyt. A vakoláson Ady megköszönte a testvérek szíves fogadtatását: „Hazajöttem a családomhoz – úgymond többek között – és ígérem, hogy hű testvéretek leszek.” A felavató este, melyen a testvéri páholyok tagjai igen nagy számban jelentek meg, felejthetetlen szép ünnepe volt a magyar szabadkőművességnek.”

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.11. 11:36:57

@Hepci:

Ez is egy válasz. Bár, szerintem, egyszerűbb lett volna annyit mondani: Tévedtem, köszönöm a tájékoztatást.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.11. 11:45:51

@mk27soundmaster: Nézd, BBj, téged se érezlek annyira hiteles forrásnak, ha nem haragszol érte.
Lásd S.Pál iránti "tudományos" vonzalmad.
Tehát engedd meg nekem, hogy kétellyel közeledjek forrásokhoz szerzők neve alapján, valamint ne olvassak el irgalmatlan hosszúságú, belinkelt cikkeket pár mondatnyi aránylag jelentéktelen vitázás kedvéért.
Köszönöm a megértést, és ha nyilvánvalóan tévedek, majd leírom: "tévedtem, köszönöm a tájékoztatást!".

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.11. 11:57:13

@Hepci:

Szeretnél az érzéseidről beszélni?:-D

Egyszerűbb ez ennél: ha nem érdekel egy téma, akkor minek trollkodsz bele? Ha nem így tennél, akkor nem kellene ilyen magasröptű válaszokat megfogalmaznod, mint: nincs igazad, de nem érdekel a téma, tehát, nincs igazad:-]

Alfőmérnök 2013.02.11. 13:24:26

@mk27soundmaster: Gondoltam világossá teszem, hogy mire gondoltam. Mert, mint jelezted, te például nem értetted ("nem tudom..."). Amúgy olvass Nietzschét, ha kíváncsi vagy a válaszra.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.02.11. 13:27:57

@mk27soundmaster: mi az, hogy beletrollkodik valaki?
Itt nem tudományos viták vannak, hanem "szeretemafidesztezértazértegyébkéntakurvaanyád" vs. "utálomafidesztezértazértegyébkéntakurvaanyád" típusú eszmecserék.
Sajnos Drábik továbbra se nyűgöz le, tehát ha olvastatni szeretnél, próbálj olyan nevet előhalászni, akiről nem az jut eszembe, hogy ez a pacák bogyókat szedhet.

Alfőmérnök 2013.02.11. 13:27:59

@Hepci: Vedd már észre, hogy ezt a faszkalapot csak püfölni, rugdosni lehet. Egyrészt az a típus, aki élvezi, ha ütik, másrészt csak abból ért. (Ezt javaslom azoknak is, akik aristoval próbának kommunikálni.)

Boltzmann 2013.02.11. 14:05:32

@mk27soundmaster:

hajjaj, a végén még bezárják az oszk-t antiszemantizmusért

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2013.02.11. 15:06:34

@Boltzmann:

Ha be talán nem is zárják, azért takarítgatni takarítgatnak (ott is). Én például Finkelstein "Holokauszt-ipar"-át (úgy emlékszem) még a MEK-ről olvastam magyarul, ma már, ha valaki el szeretné olvasni, a radioislam.org-ra kell kattintani érte:-)

bömböcz 2013.02.11. 18:20:58

@Boltzmann:
Ez a tréfa megfontolandó...

Alfőmérnök 2013.02.11. 20:42:13

@mk27soundmaster: Na jó, csak mert jó kedvem van, adok egy rövidke választ.
Először is, bizonyos korszakaiban vannak, akik megfeleltek a kritériumainak (pl Wagner, Schopenhauer). Másodszor, félrevezető a kérdésfeltevés: ugyanis aki azt tartja magáról, hogy tökéletes, az nem übermensch, hanem az „utolsó ember”.

bömböcz 2013.02.11. 21:09:52

@Alfőmérnök:
"aki azt tartja magáról, hogy tökéletes, az nem übermensch, hanem az „utolsó ember”. "
Hogy ez a megmondása mennyire reám illik, meg is forgok a tükör előtt...
süti beállítások módosítása