2001 ősze óta mérik a hatodikos, a nyolcadikos és a tizedik osztályos tanulók szövegértési és matematikai képességeit. A mérésben alkalmazott feladatok nem a Nemzeti Alaptanterv, a kerettantervek, illetve az azokhoz fejlesztett tankönyvek által közvetített tudástartalom elsajátításának mértékét mérik; a felmérés célja nem az adott év tananyagának számonkérése, hanem azt vizsgálja, hogy a diákok az adott évfolyamig elsajátított ismereteiket milyen mértékben tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatok megoldása során, áll a kompetenciamérés hivatalos honlapján.
Egy ilyen felmérés a gyakorlatban úgy néz ki: a diákoknak előre szólnak, hogy kedden ne a szokásos óráikra készüljenek, hanem kompetenciamérésre. Nekik ez csak jó, mert bár szintén reggel nyolcra kell bemenniük, általában tizenegykor vagy délben már mehetnek is haza. Aztán az se rossz, hogy a feladatlapokon a kitöltő neve nem szerepel, csak egy kódszám. Nemhogy osztályzatot nem kapnak teljesítményükre, de tanáraik meg sem fogják tudni, kinek mi szerepel a beadott dolgozatában, így részükről semmi tétje nincs a dolognak. Nem így az iskoláknak:
Az eredményekről a tanév rendjéről szóló rendeletben meghatározott időpontig minden iskola visszajelzést is kap. Ez segíti az iskolákat abban, hogy objektív képet kapjanak teljesítményükről, megismerjék erősségeiket és gyenge pontjaikat e két felmért tudásterületen. A mérési eredmények megismertetése az iskolákkal az alkalmazásképes tudás jelentőségének felismerésére és a javítás igényének erősítésére is alkalmas. Az évről-évre ismétlődő mérési eredmények a módszerek eredményességének mutatói is lehetnek az elkövetkező években.
A minap befújt a szél egy szép vastag fotóalbumot. A képek nagyrészt a dolgozatok szövegértést vizsgáló részéről szólnak, ebből szemezgettünk.
Az egyik szöveg a BKV-ról szólt, ahogyan a kapcsolódó kérdés is:
Retorikára és médiaismeretre is kíváncsiak voltak:
Kíváncsiak voltak arra is, vajon miért kaphatta egy szervezet azt a nevet, hogy TeÉrted:
Rákérdeztek arra is, mi legyen az űrszeméttel:
Volt pár feladatlap, ami önmagában, kérdés nélkül is szép volt:
És volt egy tanuló, aki szabadságharcot hirdetett a rendszer ellen: