Tudatos vásárlók vagyunk?
2011. július 06. írta: Redakció

Tudatos vásárlók vagyunk?

  Békés megye éves vízfogyasztását lehetne megspórolni minden évben, ha az ország összes lakója elzárná a csapot fogmosás közben. Mezőgazdaságunkra kiugróan jó hatással lenne, ha nem a spanyol paradicsomot vagy a kínai fokhagymát, hanem a hazai idényzöldségeket fogyasztanánk. Arról nem is beszélve, hogy folyóvizeink és a bőrünk is hálásak lennének, ha nem bombáznánk őket mindenféle kozmetikumnak álcázott kemikáliával. Tudatos vásárló-kiképzés következik – nem adatokkal, annál több egyszerű praktikával.

  Zalka Szilvi írását híroldalunkon olvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr253044924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.06. 19:41:04

"Mezőgazdaságunkra kiugróan jó hatással lenne, ha nem a spanyol paradicsomot vagy a kínai fokhagymát, hanem a hazai idényzöldségeket fogyasztanánk."

Fel vagyok háborodva a szövetségeseink elleni sunyi uszításon! A mandiner szerkesztősége azonnal határolódjon el!

Altaïr 2011.07.06. 20:10:06

"Mezőgazdaságunkra kiugróan jó hatással lenne, ha nem a spanyol paradicsomot vagy a kínai fokhagymát, hanem a hazai idényzöldségeket fogyasztanánk."

Spanyol paradicsom: x forint, magyar paradicsom: 2x forint. Kínai fokhagyma: y forint, magyar fokhagyma: 3y forint.

Család: apa munkanélküli, anya gyártósoron dolgozik, két iskolás gyerek.

Sikerült rájönni, mekkora fasságot írtatok, vagy leírjam?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.07.06. 20:30:46

Mi van, LMP ügynökök szivárogtak közétek? :)

"Mezőgazdaságunkra kiugróan jó hatással lenne, ha nem a spanyol paradicsomot vagy a kínai fokhagymát, hanem a hazai idényzöldségeket fogyasztanánk."
És ha Magyarországon narancsot termelnének és mi azt fogyasztanánk a spanyol narancs helyett azzal is jót tennénk a magyar mezőgazdaságnak?

A mandíner szerkesztősége 2011.07.06. 20:35:24

@Doomhammer:

Oh, bocsánat, hogy még nem kértük el a számlaszámát.

makacshalacska 2011.07.06. 20:42:19

@Altaïr: Lehetne mondjuk apának állása, meg olcsóbb a termék ha ésszerűen működtetnénk és támogatnánk a hazai termelést, idényen kívül persze kell a spanyol cucc nem vitás.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.06. 20:50:49

@A mandíner szerkesztősége:
Sejtettem. Ti gúnyt űztök a szövetségeseinkből.
Én határolódom el akkor a mandínertől.

Tessék, ti akartátok.

l60 2011.07.06. 21:01:46

"Sodium Lauryl Sulfate vagy Sodium Fluorid"

Mélységesen fel vagyok háborodva, hogy a legtöbb terméken ilyen feliratok vannak. Nem mintha érteném, de ragaszkodom, hogy magyarul írják őket. Legközelebb már rá sem írnak semmit csak angolul.

Hasonlóan a ma látott koncertmeghívóhoz:
"Kodály, ... Stravinsky, Shostakovich, ... stb"

Ennyire lakájok vagyunk? Ezt úgy hívják, hogy cselédmentalitás.

Alfőmérnök 2011.07.06. 21:16:56

"Mezőgazdaságunkra kiugróan jó hatással lenne, ha nem a spanyol paradicsomot vagy a kínai fokhagymát, hanem a hazai idényzöldségeket fogyasztanánk."

Látom ez a mondat kicsapta a biztosítékot az őskreténeknél. Pedig nem olyan bonyolult ez.
(Persze télen nem lehet helyettesíteni friss magyar paradicsommal a kínait. Kérdéses azonban, hogy feltétlenül szükséges-e télen paradicsomnak kinéző valamit fogyasztani. Régebben pl. egész jól megvoltak e nélkül az emberek.)

egy_vélemény 2011.07.06. 21:20:19

Örülök, hogy végre ilyen cikket is olvashatok.
A téma hálátlan. Olyan mint az anyuka, nagymama feladata, milliószor mondom el, ápolom a csemeték mindenféle egészségtelen életmódból kialakuló rendellenességeit, árgus szemmel összefüggést keresek a tanga és a szűk naci viselése miatti kínokból...aztán a gyerek, mire meg is érti, amit végtelenített magnószalagként évek óta mondok, addigra újabb ősz hajszálakkal lettem gazdagabb, erősebben fújatok a lépcsőn fölfelé és megint lankadt a hév, amivel át szeretném adni mindazt a 'tudományt', amit Mama nekem is annyiszor, de annyiszor elszajkózott.
Emiatt viszont, talán én is tudatosabban mondom a magamét.

A munkanélküli és a gyártósoron dolgozó ugyan nem olvashatja a mandínert, de ő valszeg a zsíroskenyértől is boldog, ha hagymával eheti. Mert ő megeszi.
Akik pedig búslakodnak a magyar paradicsom 2x árán, ők valszeg csatnit, dipet, pizzaszószt csinálnak belőle. Műkörömmel, naná.
Most megsértődnek a célzott személyek, de körülbelül ilyet érez a cikk írója is a hsz-eik alapján.
:(

Több ilyen cikk kellene.
Tematikusan lebontva.
Fogalmam sincs, milyen tálalással, körítéssel, hogy ne a fikázásba fulladjon bele a vitaindítás.
Annak, aki így él, természetes.
Aki nem, annak pedig mondani kell.
Mondani, milliószor sem árt.
Aki

Alfőmérnök 2011.07.06. 21:20:45

@Alfőmérnök: Mármint a spanyolt, de mindegy.

bdi 2011.07.06. 21:24:05

Az vicces, hogy egy mezgazból masszívan exportáló országban állandó téma a ne együnk külföldit propaganda.

Mi lesz velünk, ha ez elterjed azokban az országokban is, ahova exportálunk?

egy_vélemény 2011.07.06. 21:37:21

Amit nem tudok (többek között) megfejteni:
miért terjed el futótűzként a kitekert, természetellenes divat, és mitől ósdi, maradi az, amit a nagyi mond?
Hiszen ő megérte a szép kort, mindenféle divatot.
Akár maga is kipróbált ezt azt, bár bölcsen hallgat róla.
Bőven volt alkalma összehasonlítani, mi milyen kárral járhat?

Nem lenne jobb először a nagymamákat helyzetbe hozni, hogy egyáltalán elfogadják azt, amit ő tanácsol?

Anyám nagyon haragudott annakidején a fülbevaló, mint olyan miatt.
Mindig azt mondta, hogy az állatokat szokták megbillogozni. Volt benne igazság?

Manapság abszolút elfogadott, hogy a pacákoknak csüng valami a fülükben... és ilyenekre kell a jól fizetett állás?

Alfőmérnök 2011.07.06. 21:42:54

@bdi: Mi lenne, nyomi? Az exportálandó árút belföldön adnák el. Ennek egyik következménye, hogy a termelők (azaz, akik a valódi értéket előállítják) keresnének többet, nem azok, akik csak továbbadják az árút. Ez persze neked szarul jönne (mert te képtelen vagy értékeket előállítani, csak azt tudod mantrázni, amit valamelyik hozzád hasonló agyatlan a fejedbe programozott), de a társadalomnak jól jönne.

Rm 2011.07.06. 21:51:35

Alapvetően értelmes dolgok vannak a cikkben, bár elég egyszerű, kissé bugyuta megfogalamzással; pár gondolat/kérdés:

"szintetikus nátrium-glutamát" mi a különbség a szintetikus és a természetes ~ között?

("sütő olajat" sütőolajat - nyelvtannáciként)

"Vásároljunk energiatakarékos izzót, mosógépet, hűtőt"
ez nem ilyen egyértelmű, befektetés-megtérülés ráta miatt (környezeti, pénzügyi, stb.)

"termelő polgártársainknak" wtf - vagy ezt így feltétlenül bele kellett írni?

bdi 2011.07.06. 21:53:15

@Alfőmérnök:

Először érdemben:

Masszív mezgaz export többletünk van, tehát elemi érdekünk a mostani állapot. Amin javítani lehetne, az a feldolgozott termékek exportjának aránya, termelők bevonása a feldolgozóiparba.

Az sem volna igazi, ha egy hónapig csak paradicsomot ennénk, aztán meg csak almát... Akinek van egy gyümölcsfája is, azt tapasztalta már, hogy milyen az amikor egyszerre belefullad a termésbe. Mit csinál, elosztogatja a barátoknak, rokonoknak, szomszédoknak. Ezt csináljuk nagyban.

A nem érdemi része meg:
A JÓ KURVA ANYÁDAT HÍVD NYOMINAK ÉS AGYATLANNAK

egy_vélemény 2011.07.06. 21:58:42

Amikor tudatosan vásárolunk, akkor pl. a lehető legkevesebb alkalommal megyünk vásárolni.
Annyi pénzt viszünk csak, amennyi saccra elég kell, hogy legyen.
Valóban, mindig jóllakottan érdemes vásárolni menni.
Amikor látom, hogy a bió, vagy a hazai termék drágább, akkor alkudni kezdek a piacon. Inkább kevesebbet veszek belőle, nem a zabálásra hajtok.
Annyi apró gyakorlati tanács van.
Érdemes ceremóniakaént megélni pl. a piaci vásárlást.
Nem elkapkodni azt a heti egy alkalmat.
Időt szánni rá, szóba elegyedni.
Én egyszer, nagyon ramaty állapotban voltam, de mégis az Anyámtól tanult komótos módszerrel ejtettem meg a pécsi piacon a vásárlást.
Elvégre nem mindegy, hogy mit eszünk.
Mustrálok, körbejárok, nézem az árut, saccolok. Addig vonszoltam magam föl-alá, míg megállapodtam egy asszonyságnál, aki addigra rég fölmérte az én állapotom.
Kapásból mondta, hogy nyers céklát, sárgarépát és almát reszeljek össze, mézzel öntsem nyakon. Vettem is nála. Megcsináltam otthon. És lássatok csodát, egy hatalmas vitamin- és regenerálóbombaként hatott.
Többek között, ezért is érdemes hazai árut venni egy piacon.

Alfőmérnök 2011.07.06. 22:06:28

@bdi: "A JÓ KURVA ANYÁDAT HÍVD NYOMINAK ÉS AGYATLANNAK "

Miért? Az anyukám nem is kurva, nem is nyomi és nem is agyatlan, rólad viszont az utóbbi kettőt feltétlenül el lehet mondani. Akkor miért az anyukámra mondjam, és nem rád?

evil overlord (törölt) 2011.07.06. 22:13:04

@Alfőmérnök: Eljött a jó, erre maga bezizzen? Jelzők nélkül többet ér a mondanivalója.

@Rm: A természetben nem nagyon szokott előfordulni a Na-glutamát.
Az energiatakarékos világítótest (nem izzó, hiszen épp azért takarékos) elég hamar behozza az árát. A fénycsövek persze nem bírják jól a kapcsolgatást, jelentősen csökken az élettartamuk.

bdi 2011.07.06. 22:45:58

Ami a kaják országok közötti ide-oda hurcolását jelenti, sajnos jó eséllyel magától meg fog szűnni. Minden a szállítás költségein múlik, és szerintem az olajár közepes távon el fogja ezt lehetetleníteni, a vasút meg nem hiszem, hogy elég gyors és rugalmas lesz, ezekhez a nagyrészt romlandó cuccokhoz.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.06. 22:52:33

Szánalmasnak tartom a stílust, amit egyes kommentelők itt egy ilyen fontos téma tárgyalása közben megengednek maguknak. Ilyenkor érzem úgy, hogy lenne helye az IQ határ alatti kommentelők kiszűrésének. Egy egyszerű IQ teszt beépítésével az indapass login-ba mindez technikailag meg is oldható lenne.

bdi 2011.07.06. 22:53:54

Általában véve a tudatos vásárlás csak annyi jelent szerintem, hogy igyekszem a magam által fontosnak tartott értékek figyelembe venni vásárláskor.

egy_vélemény felsorolt milliónyi példát a lehetséges tudatos döntésekre. Én szinte mindegyikre tudnék pro és kontra érveket is hozni.

pl. Hetente egyszer bevásárolni
+ kevesebbet szennyezek a közlekedéssel
+ nem lesz alkalmunk sok hülyeséget megvenni, elég a heti kaját cipelni
- biztos nem sikerül egy egész hétre pontosan előre vásárolni, biztosra megyünk, és lesz kidobott felesleg
- nagyobb hűtő, nagyobb áramfogyasztás
- kevesebb friss kaja

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.07.06. 23:02:29

@Doomhammer: Ezen hozzászólása alapján valószínűleg maga sem menne át egy ilyen IQ-szűrőn.
Például tudhatná, hogy a stílus és az intelligencia nem állnak egyenes arányban egymással. Vagy az új IQ-tesztek már mérik a stílust is? (pl. hogy hogyan karikázzák be a 3 lehetséges válasz közül az egyiket)

egy_vélemény 2011.07.06. 23:14:47

@bdi: én rutinosabb háziasszony vagyok, régebb óta áttértem arra, hogy kiküszöbölöm, amennyire tőlem telik az adalékanyagos főzést, a fűszerrel agyonnyomott ízfokozást. Itthon cserépben is megeterm sokféle friss fűszer, kertem is van, pincém is a tárolásra és befőzök. Természetesen szezonban.
Az, hogy mit reggelizünk, ebédelünk és vacsizunk, az nagyban függ a szokásainktól is. A Férjem szereti a császári reggeliket, én nem. Nem kellett nagyobb hűtőt sem venni.
Mivel rutinos vagyok, ráadásul úgy neveltek, hogy nem szabad ételt kidobni, ezért elég jól meg tudom saccolni, hány főre mekkora lábast kell használnom.
Pár gyereket felneveltünk, így tíz főig, becsukott szemmel eltanálom a mennyiséget.
Ha többre kell főzni, akkor van maradék. Azt mindig túlsaccolom. Olyankor bizony, maradékot eszünk, vagy amit lehet, komposztáljuk.
A legnagyobb tudomány vásárlásnál, főzésnél az, hogy se kevés ne legyen, se degeszre ne együk magunkat, ill. ne tukmáljunk.

A legtöbbet azon lehet spórolni, ha az ember megtanulja a mértéket. Mértékkel egyen, igyon.
A jóléti társadalmak annyira föltunningolták a fogyasztást, hogy mi magunk nem vesszük észre már, mikor lenne elég.

Ha valaki látta azt a McDonaldso filmet, amiben kiderült, hogy mekkorát nőttek az elmúlt évtizedekben az adagok...vagyha valaki járt a Szent Jupátban, akkor tudja, mennyire káros, ha elénk raknak egy hatalmas tányér ínycsiklandozó finomságot.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.06. 23:15:50

@Disznóvári:
Na, jellemző a mandiner kommentelőinek színvonalára ez a demagóg és személyeskedő hozzászólás. Ha valaki jogos kritikát fogalmaz meg, akkor itt mindjárt effektíve lehülyézik?

Stílusról és intelligenciáról szólván most csak annyit mondok, hogy olvasson utána a téma rendkívül széles szakirodalmának és utána gondolja át, helyes volt-e kommentelnie olyasmiről, amiről lövése sincs.

Kezdetnek itt van ez a cikk:
Ritchey, P. A. and LaShier, W. S. (1981), The relationship between cognitive style, intelligence, and instructional mode to achievement of college science students. Journal of Research in Science Teaching, 18: 41–45. doi: 10.1002/tea.3660180107

Most pedig tünés innen, de kurva gyorsan.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.07.06. 23:31:16

@Doomhammer: Kognitív stílus? Az meg mi a pöcs?
De szerintem maga sem erről írt. Idézem:
"Szánalmasnak tartom a stílust, amit egyes kommentelők itt egy ilyen fontos téma tárgyalása közben megengednek maguknak. "

Ha a kognitív stílusra gondolt, miért nem ezt írta?
"Szánalmasnak tartom a kognitív stílust, amit egyes kommentelők itt egy ilyen fontos téma tárgyalása közben megengednek maguknak. "

egy_vélemény 2011.07.06. 23:31:42

A további viták elmélyülésének kiküszöbölésére közkinccsé tenném a sváb kovászos uborka receptjét.
Lakótelepi lakásban is lehet csinálni, 3 nap alatt megvan.
Liternyi víz, egy evőkanál só fölforralva.
Nagyobb dunsztos üveg, alul kapor, azon 3-4 karika nyers, hámozott krumpliszelet. Jöhet rá egy-két-há fokhagyma is, koriánder, vagy mustármag, és a felhasított, végeitől megszabadított uborka. Erre megint 3-4 karika nyers krumpli, kapor.
Ha langyos a sós lé, rá kell önteni, tányért rá...és tűzhely mellé, ablakpárkányra is lehet rakni. Három nap alatt kész, tiszta marad a leve, iható, roppanós az ubi.
Magányosaknak hűtőben is eláll jó hétig. Kimondottan férfias, nyers azamatot ad neki a fokhagyma, közben lehet IQ-fejlesztős társasjátékokat játszani.
:-), jó éjszakát Mindenkinek!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.06. 23:34:45

@Disznóvári:
Na látja, éppen itt van a baj. Mi a fasznak magyarázzak egy olyan nímandnak, aki azt se tudja, hogy mi a kognitív stílus? Az egész okfejtésem gyöngy szórása lenne disznóváriak elé, a gyöngyöt meg inkább megtartom magamnak és nem szórom féleszűeknek.

Maga pedig ne merjen beleirkálni a szövegembe, mert beperelem szerzői jogok megsértéséért!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.06. 23:36:29

@egy_vélemény:
A nagymamám sváb volt, de ilyenről sose mesélt. A krumpliról azt gondolom, hogy ez inkább román kovászos uborka lehet.

egy_vélemény 2011.07.06. 23:43:59

@bdi: bocs, most visszafordultam a fürdőből, mert kapcsoltam közben, mi az a szervezés, ami nem megdrágítja, hanem megolcsúsítja a heti egy vásárlást.
Elsősorban az, hogy egy hétre előre tervezem meg mindig a menüt.
A hűtő ajtaján van egy cetli, amire folyamatosan írom, mit kell majd venni.
Aztán, előre nem látható vendégség esetére mindig van itthon dunsztosüvegben liszt, cukor, tisztított dió, vaníliaszeleten cukor. Kevesen tudják, hogy nem molyosodik be, ha tiszta dunsztosüvegbe tesszük. De bab, lencse, sárgaborsó, sav.káposzta, tészta, befőtt is van, szóval lehet és kell olyan vésztartalékot képezni, hogy ne kelljen szíre-szóra lerohanni valamiért.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2011.07.06. 23:50:00

@Doomhammer: Maga nem veszi észre, hogy fordítva ülünk a lovon. Én vendégszövegként használom a maga másodosztályú trágyáját és komoly tudományos szöveggé nemesítem, erre maga beperelne szerzői jogok megsértése miatt? Kicsoda maga? Ja, hogy sváb volt a nagyanyja? Így már minden érthető.

bdi 2011.07.06. 23:50:03

Épp beleszaladtam egy cikkbe, ami szerint az időjárás (konkrétabban a napsütés) kimutatható hatással van a vásárlási szokásainkra.

www.kylemurray.com/MDFP_JRCS2010.pdf

Így nehéz lesz tudatosan vásárolni.

egy_vélemény 2011.07.06. 23:51:30

@Doomhammer: nem, nem. Ugyanis németajkú vidéken élek. Kicsit magasabban is a nekem tetszőnél. Itt már nem mindig alszik meg a tej, nem tudok rendes koviubit sem csinálni, nem lesz jó.
A klíma más. Kevesebbet süt a nap.
Az aludtejet úgy tudják csinálni, hogy egy szelet rozskenyeret tesznek bele, pl. A krumpli pedig erjedése alatt nem igényli azt a napos helyet, amit a kenyérrel kovászolt uborka kívánna.
A magyarországi svábok nem ezzel a módszerrel kovászolnak.

bdi 2011.07.06. 23:54:47

@egy_vélemény: Nemrég kényszer-kísérletben vettünk részt: hónapokig nem volt kocsink, csak heti egy este kölcsön. Az addigi 2-3 naponkénti boltba menés helyett egyszerre kellett beszerezni majdnem mindent. Talán tényleg kevesebbet vettünk, mert rosszabb volt egyszerre látni a pénztárnál a végösszeget mint máskor több alkalomra elosztva.

bdi 2011.07.07. 00:04:12

@egy_vélemény: "A klíma más. Kevesebbet süt a nap."

Így könnyű keveset vásárolni:)

evil overlord (törölt) 2011.07.07. 00:04:55

@Doomhammer: @Disznóvári: Vagyoni alapú cenzusra van szükség, hogy a lumpen elemek ne tudják összehányni a mandarint. A részvételi díjat majd Berija elvtárs szedi.

egy_vélemény 2011.07.07. 00:05:15

@bdi: pontosan. Ez is egy motiváció arra, hogy visszafogjuk a saját fogyasztásunk. Megéri. :)
Picit egyszerűbben kell enni. Rendszeresen és változatosan, de fölösleges agyoncifrázni.
No és aza rengeteg szakácskönyv, recept, mindig valami újdonság....nagyon nincs szüksége egy egészséges szervezetnek az állandó ingerlésre.
Igazándiból nem is vagyunk éhesek legtöbbször, amikor asztalhoz ülönk, vagy nassolunk valamit a hűtőből ... csak megszoktuk. Nézd a buta sorozatokban, mindig van pohár, cigi, valami luxus glanc és flanc. Az emebrek zömének pedig beég az agyába a kép, amit lát. Reklámban is.

egy_vélemény 2011.07.07. 00:08:37

Sok az elütésem....fáradok. Jó éjszakát Mindenkinek!

Alfőmérnök 2011.07.07. 00:11:40

@evil overlord: A szabadkereskedelmi világrend szektarianusaival nem nagyon van értelme kulturált vitát folytatni, oda kell nekik baszni, ha máshogy nem megy, verbálisan, az hatásosabb, mint az értelmiségi cincogás. :)

Pelso.. 2011.07.07. 05:40:16

@Alfőmérnök: Az export minőségű hazai mezőgazdasági termékre lenne fizetőképes kereslet itthon, azt kétlem, valamint bedőlne a külker egyenlegünk, ugyebár.
Nem csak a termelő állít elő valódi értéket, hisz az mg termelés jelentősen támogatott a többi ágazathoz képest, gyakorlatilag adóforintjainkkal mindnyájan részt veszünk a folyamatban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.07. 07:55:19

@egy_vélemény:
"A magyarországi svábok nem ezzel a módszerrel kovászolnak."

Na tessék, most ismerted be, hogy a "sváb" kovászos uborkád valójában nem is sváb. Én megmondtam, hogy a recepted igazából román, mert a magas hegyek között nincs elég nap. Szerintem töröld a kommentedet a "sváb" kovászos uborkáról és írjál helyreigazítást.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.07. 08:00:24

@evil overlord:
"Vagyoni alapú cenzusra van szükség, hogy a lumpen elemek ne tudják összehányni a mandarint."

Ja, hogy az újgazdag vállalkozók, a bizniszmen-gengszterek idejárjanak dicsekedni a smukkjaikkal meg a luxusautóikkal? Netán maga is egy ilyen "bizniszmen"? Nem lennék meglepve.

Aki nem elég civilizált, aki nem ismeri a kognitív stílus fogalmát, az húzzon a bélbe alacsonyabbrendű blogokra vagy a faszbúkra a prolik közé. Amint az általam idézett tudományos irodalom is bizonyítja, az evolúcióban elmaradottakat legjobban IQ-teszttel lehet kiszűrni.

IQ-tesztest az indapass-ba!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.07. 08:04:00

@Disznóvári:
Már mi a fenét nemesítene maga, amikor maga által nem is ismert fogalmakat illeszt teljesen stílusidegen módon az én szövegembe? A vak is látja, hogy magának lövése sincs a kognitív stílusról, sőt, többet mondok: magának nincs is kognitív stílusa. Magának még néhány száz év civilizálódásra volna szüksége, mert maga lemaradt a reneszánsz előtti korban. Ne itt dobálja el a csirkecsontot zabálás után, ha megkérhetem.

Jól értem, maga svábozni mert?

VI. Béla 2011.07.07. 08:30:45

Doom, maga romlott kovászos uborkát evett?

Kabbe (törölt) 2011.07.07. 08:51:27

nem tetszik a kínai fokhagyma? - kérdezte Virág elvtárs

polgarkitty 2011.07.07. 10:02:59

Doomhammer! Szerintem az lenne a legjobb, ha te a Föld bolygótól is elhatárolódnál. Ha valaki ennyire nincs képbe a körülöttünk történő negatív dolgokról, akkor inkább jobb ha felülsz a legelső UFO járatra.
Az IQ szűrés tekintetében, inkább ne kérd ezt, mert azonnal repülnél.

Alfőmérnök 2011.07.07. 10:50:34

@Pelso..: Kétlem, hogy az export minőségű hazai árúra ne lenne fizetőképes kereslet. Egyébként meg ha az import és az export is csökkenne pl. almából, akkor miért dőlne be a külker egyenleg?
Amit maguk csinálnak, az egy elmélet tankönyvszagú alkalmazása egy (lényegében) agrárországra, ahol a termőföldek kihasználtsága a béka segge alatt van, és eközben alapvető élelmiszerigényeket is import árukból fedezünk.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.07. 11:24:58

@polgarkitty:
UFO-hivokkel normalisan nem szoktam vitatkozni, ugysem lehet oket racionalis ervekkel meggyozni, ha Roswellrol van szo. Vilagos, hogy az Area 51 nem Nevadaban van, ahogy az elmeroggyantak hiszik, hanem New York kellos kozepen!

De vissza az IQ-szuresre es a zoldsegekre. Te talan a naptejet is "karos kemikalianak" tartod? Ilyen teveszmek terjesztesevel hiszekeny fogyasztok tizezreinek egeszseget sodrod veszelybe es meg neked all feljebb.

Torold a regisztraciod, mert ilyen beeges utan mar nem vagy hiteles.

egy_vélemény 2011.07.07. 11:45:40

@bdi: egyszer ez is ok lehet.
Jeleztem, szubjektív (ez a tudatos része a vásárlási kultúránknak), ki mikor és hogyan tölti és költi ki az időt és a pénzt.
Persze, hogy nem vagyok ráutalva bolt közelségére, ha magam sütöm a kenyeret, ha van spájzom, vagy pincém, ha van kiskertem.
Nem mellesleg a család létszáma, a kor is beleszámít, valamint a legfontosabb, amit minden alkalommal konstatálok:
a civilizáció kifejlesztette a kultúrának azt a szintjét, ahol a szabadidős tevékenység a vásárlásban áll. No meg a stílszerű és korszerű testápolásban. Ezenkívül a fennmaradó időt valamelyik divatos sporttal, vagy nyaralással szabad még eltölteni.
E három faktor az, amiben a civilizált kultúra kimerül.

A fiatalok, de az én korosztályom is (60 körül) abban merült ki, hogy azt leste, lépést tud-e tartani a jóléttel.
Jó állás azért kell, hogy ezt tudják bebiztosítani.

vizipipa 2011.07.07. 11:51:53

@Doomhammer:
Hmm. Hogyan lehet törölni a regisztrációt? Információt kérek!

egy_vélemény 2011.07.07. 11:58:44

@Doomhammer: azt hiszem, Nálad az alapokkal kellene kezdeni.
Ugyan szokatlan nekem, hogy egy mellékszálon lovagolva verjem szét a témát Kedvességeddel egyetemben, de kurtán megválaszollak, ha engeded.
A sváb kovászos uborka nevet nem áll módomban és hatalmamban visszavonni, mert én is ez alatt a címszó alatt kaptam a receptjét. Így terjedt el. Szűkös ismereteidre utal, hogy egyrészt nem ismerted, másrészt korlátoltságra, hogy egy gyűjtőnevet velem akarsz módosíttatni.
Olyan lehet, mint a kocsi elnevezés megváltoztatására irányuló törekvés.
Vonasd vissza.
Vagy hasonló példákat sorolnék még.
A habcsók régi neve apácza-fingocska volt.
A zserbót, Gerbaud előtt emeletes tortátának hívták.
A macedónok egyszerűen magyar pitának hívják ma is.
Tiltakozzál a macedónoknál...
Hogy magas hegyről Neked miért csak a románok jutnak eszedbe, erre lenne tippem. Majd ha több időm lesz, akkor ragozhatjuk tovább.

Atisz 2011.07.07. 14:55:36

Ejnye-ejnye, lehetnénk egy kicsit empatikusabbak a hazaárulókkal: azok akik zsigerből utálnak mindent ami magyar, miért pont a mezőgazdasági termékekkel tennének kivételt? Elvből nem vesznek magyar élelmiszert, még akkor sem ha finomabb, megbízhatóbb, sőt olcsóbb, mint a külföldi.

Emlékezzünk csak, hogy a Mester milyen vehemenciával próbálta bebizonyítani, hogy miért és mennyivel is jobb a szlovák tej, mint a magyar.

evil overlord (törölt) 2011.07.07. 16:01:25

@Alfőmérnök: Nem értelmiségi cincogásról van szó, hanem arról, hogy így többet ért volna a mondása:
"Az exportálandó árút belföldön adnák el. Ennek egyik következménye, hogy a termelők (azaz, akik a valódi értéket előállítják) keresnének többet, nem azok, akik csak továbbadják az árút. Ez persze egyesekenk szarul jönne , de a társadalomnak jól jönne."

@Doomhammer: Doom, a reneszánsz előtti korozással elárulta magát: ön egy igazi haladár, ergo az újgazdag vállakozók a maga barátai (és üzletfelei), nem az enyémek.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.07. 17:46:36

@evil overlord:
Miért, mi a baj a reneszánsszal? Remek kor volt az, vége lett a gyilkos kereszteshadjáratoknak, az inkvizítoroknak kezdett leáldozni és elkezdődött a reformáció. Reformáció nélkül még ma is ott tartanánk, mint a hülye törölközőfejűek.

Sebastian Knight 2011.07.07. 17:47:53

@evil overlord: "A természetben nem nagyon szokott előfordulni a Na-glutamát."

Azért tegyük hozzá: a Na és a glutamát is elég lényeges (élettani) szerepet játszik az emberi szervezetben.

evil overlord (törölt) 2011.07.07. 18:22:02

@Doomhammer: Pfej, maga egy haladár, a világ romlása a reneszánszban kezdődött.

@Sebastian Knight: Arra próbáltam utalni, hogy a természetes élelmiszerekben nincs túl sok szabad glutaminsav, a nagy része fehérjében, kötött formában fordul elő (kivételt képeznek bizonyos fermentált élelmiszerek, bár a fermentáció miatt nem feltétlenül van értelme természetes eredetről beszélni).

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.07. 18:25:10

@evil overlord:
Érvei erre nincsenek, mi? Annak nem örül, hogy a gyilkos kereszteslovagoknak elkenték a száját a reneszánsz előtt?

evil overlord (törölt) 2011.07.07. 18:28:05

@Doomhammer: Azok a keresztes lovagok a hitet védelmezték a szaracénok és az eretnekek ellen.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.07. 18:36:23

@evil overlord:
Tömeggyilkosok voltak a keresztes lovagok, akik a pápa parancsára gyerekeket mészároltak. De ami sokkal rosszabb, hogy a végén jól meg is verték őket. Aztán jött a visszavágó a törökökkel, de amiatt is mi szívtunk, miközben a Nyugat röhögött a markába!

A keresztesháborúk miatt kárpótlás jár nekünk! Vatikán, fizess!

lorantka_a_gall 2011.07.07. 21:35:49

@egy_vélemény: A kommentjeidet élvezetes volt olvasni nagyon! Sok apróságot ismertem, sokat ki fogok próbálni.
Köszönöm szépen! :)

Alfőmérnök 2011.07.07. 21:38:37

@evil overlord: Nekem az eredeti verzió jobban tetszik. :)

egy_vélemény 2011.07.07. 23:55:16

@lorantka_a_gall: ez a piarc itten csak olyan, mint minden piarc...közönségesen... örökké hallunk is valami újat.
:)

Pelso.. 2011.07.08. 08:07:59

@Alfőmérnök: Rendben, ha van rá kereslet akkor a potenciális termelők miért nem futtatják fel az ágazatot?(feltételezem, valamiféle piaci infókkal rendelkeznek..)
Nagyon kemény, de az alap helyzetet tudomásul kell venniük, tudnak-e a jelenlegi keresleti-kínálati viszonyok között termelni, vagy sem.

Az alma nem a legjobb példa, búzára, kukoricára, baromfira gondoltam az egyenleg kapcsán.

Alfőmérnök 2011.07.08. 12:14:34

@Pelso..: "ha van rá kereslet akkor a potenciális termelők miért nem futtatják fel az ágazatot?"

Talán mert nem a fizetőképes kereslet hiányzik, azaz nem az a baj, hogy nem tudnák kifizetni, hanem valami más miatt nincs rá kereslet. Ezen próbálnak az ilyen gaz propagandák, mint az inkriminált mondat, változtatni. (És van is eredménye, mert egyre többen vásárolnak szívesebben hazai terméket, mint külföldit.) A termelők meg olyan piaci információval rendelkeznek, hogy a multik gyakorlatilag minden élelmiszer árát leszorítják, akár a beszerzési ár alá is, mivel a bevételük nagy része nem élelmiszerből jön, úgyhogy megtehetik. Ilyen piaci viszonyok között nem nagyon van értelme belekezdeni nagy vállalkozásokba. Ezen kétféleképpen lehet változtatni, vagy szabályozni kell állami szinten (pl. hány százalék hazai terméknek kell a boltokban lenni, hoztak is ilyen törvényt még a szocik idejében is asszem, vagy a multik adókedvezményeit csökkenteni, stb.), vagy meg lehet próbálni a vásárlói preferenciákat befolyásolni, ezzel olyan sokat nem lehet elérni, de a semminél azért több.

evil overlord (törölt) 2011.07.08. 14:51:45

@Alfőmérnök: Vigyázzon, a kevélység halálos bűn :)
BTW, az általan nem igazán kedvelt Kossuthnak abban igaza volt, hogy pusztán a mezőgazdaság nem elég. A XXI. sz-ban végképp nem, nem lehet eltartani belőle 10M embert normális életszínvonalon.

@Doomhammer: Az Úr (nem az, akire gondol!) bizonyára szétválogatta a búzát és az ocsút. Avagy ahogy öreg barátom, Lavrentyij Pavlovics szokta mondani, ahol gyalulnak, ott hullik a forgács.

Miért épp a Vatikán? A másodszülöttek és a lumpen elemek tolták el. Az ő jogutódjuk leginkább az EU (viertes Reich, höhö), szóval ők fizessenek!

@Pelso..: A magyar mezőgazdaság alaposan el lett cseszve, és az erősen nyomott felvásárlói árak sokat ártanak. A termelőknek viszont sokkal proaktívabbnak kellene lenniük, pl. értékesítési szövetkezetek, saját feldolgozóüzemek létesítése (ha már gyakorlatilag megszűnt a magyar feldolgozóipar).

Pelso.. 2011.07.08. 18:37:34

@evil overlord: Így van. Hozzátenném, a multival szemben kizárólag pont a multi termelési és értékesítési módszereit használva lehet valamennyi eredménnyel csatázni. Közben nem ártana a termelőknek félretenni bármiféle termelési ill. értékesítési szövetkezéssel kapcsolatos zsigeri gyanakvásukat, a kamarák viszont jelenlegi hatékonyságukkal nullák.

evil overlord (törölt) 2011.07.08. 23:11:54

@Pelso..: Sajnos a TSZ a Rákosi-féle elmebaj miatt 50-60 év múlva is rossz emlékeket idéz.

Alfőmérnök 2011.07.08. 23:25:48

@evil overlord: Naná, hogy nem elég a mezőgazdság, de stratégiai ágazat (kéne, hogy legyen).
További probléma, hogy a földek nagy részét is tőkés társaságok bérlik, és az eu-s támogatások nekik kedveznek.
süti beállítások módosítása