Mivel nem régóta vagyok autótulajdonos, ezekben a hónapokban szembesülök igazán az autó fenntartásával járó költségekkel, többek között az üzemanyagok égbe szökött árával. Ha a józan eszünkre, a szűkebb pénztárcánkra és a környezetünkre is egyaránt odafigyelve, tudatosan akarjuk használni az autónkat, akkor számos olyan ügyre akadhatunk, amiben nehéz dönteni.
Ezek közé tartozik a bioetanol, a bionak nevezett üzemanyagok ügye is. Híveik a hagyományos üzemanyagokat leváltani képes, környezetet kímélő megoldásnak tartják (ennek az érvelésnek komoly szerepe van az új bioüzemanyag-törvény indoklásában is); a másik oldalról viszont éppen a környezetvédők gondolják egyre inkább a természetre, a termőföldekre leselkedő hatalmas veszélynek, államilag támogatott, kétes környezeti hatású biobiznisznek. A többség pedig csak olcsón akar tankolni.
*
Essünk át egy kis bioleckén: a bioüzemanyagok olyan üzemanyagok vagy tüzelőanyagok, amelyeket a növényi vagy állati biomasszából állítanak elő. A bioüzemanyagok lehetnek szilárdak, cseppfolyósak (bioetanol, biodízel) és gázneműek (biogázok). A bioetanol növényi alapanyagból előállított, víztelenített alkohol. Bioetanol előállításakor keményítőtartalmú növényi alapanyagból (kukorica, árpa, búza) először cukrot, majd alkoholt állítanak elő erjesztéssel, majd lepárlással. Az etanolt elsősorban kukoricából, árpából, cukornádból és búzából lehet előállítani, de sok esetben a nyersanyagok között szerepel például a fa és a fű is.
Az Országgyűlés novemberben fogadta el a bioüzemanyag-törvényt: a Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter által beterjesztett jogszabály szerint 2020-ig a közlekedés energiaigényének tíz százalékát kell megújuló energiából fedezni. A törvény célja — a felhatalmazás alapján kiadott rendeletekkel együtt — a benzinre, a dízelolajra és a gázolajra vonatkozó követelmények és az üvegházhatású gázok kibocsátott mennyiségének nyomon követését és mérséklését célzó mechanizmus bevezetése, valamint a bioüzemanyagok közlekedési célú felhasználásának előmozdítása. A közlekedési célú energiafelhasználás során a megújuló energiával termelt elektromos áram két és félszeres, a hulladékból, erdő- és mezőgazdasági melléktermékből nyert energia kétszeres szorzóval számolható föl. Az üzemanyag-forgalmazóknak havi bontásban kell teljesíteni a kormány által meghatározott mennyiséget, illetve arányszámot, s arról havi elszámolásban kell tájékoztatást adni. Ennek elmulasztása bírságot von maga után. A kormány mostantól minden év első negyedének végéig rendeletben dönt arról, hogy a következő három évben mekkora legyen ez a részarány.
A parlament arról is döntött: legkevesebb 6 százaléknyi bioüzemanyag értékesítése kötelező a hazai üzemanyag-forgalmazók számára. 2020 végéig az üzemanyag-forgalmazóknak hat százalékkal csökkenteni kell a forgalomban hozott energiahordozókból származó szén-dioxid kibocsátást. A törvény indoklása a Kiotói Jegyzőkönyvre is utal: az EU a 2008-tól 2012-ig terjedő idő szakra a Kiotói Jegyző könyvben vállalásokat tett az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésére.
*
A cél tehát nemesnek tűnik: sajnálatos azonban, hogy nem került sor szélesebb szakmai és társadalmi vitára az ügyben. A Magyar Bioetanol Szövetség szerint az EU által is megkövetelt kodifikációs folyamat lassúnak és nehézkesnek látszik, a társadalmi és szakmai egyeztetésre pedig későn vagy csak nagyon rövid határidővel került sor. A szövetség szerint előfordult, hogy egyes szervezetek kimaradtak az egyeztetésekből, míg mások – akár nem is a fenntartható fejlődésben érdekelt gazdasági szereplők – véleménye a fenntartható érdekeket is háttérbe szorította. „Vélhetően ezért látnak napvilágot olyan – nem annyira tudományos intézetektől, hanem inkább megbízási díjért dolgozó magánszervezetektől származó – írások, amelyek azt próbálják elhitetni, hogy a kőolajszármazékok környezetbarátabbak a zöldüzemanyagoknál” - állítja a szövetség.
Kritikus hangok bizony léteznek: környezetvédők szerint a bioüzemanyagok alapanyagául szolgáló növények nagyüzemi termelése káros a természetre. A No emisszió blog szerzője szenvedélyesen érvel a bioetanol ellen. „A bioetanol-biznisz azt hazudja: zöld alternatívát kínál az előbb felvázoltakkal szemben. Holott a baj éppen az vele, hogy sokkal sokrétűbben, áttekinthetetlenebbül és beláthatatlanabbul pusztít, mint a legtöbb más energiaforrás” - írja a blogger, aki tart attól, hogy egy kialakuló bioetanol-lázban a termőföldeket és erdőket alárendelik majd az üzemanyagnövények termesztésének. „Csak az emberi felelősségtudat és józan belátás szabhat majd határt annak, hogy erdők és az élelmezés szempontjából fontos termőterületek ne essenek áldozatául az etanolláznak. Képzeljük csak el, amikor valakiknek a felelősségtudatára van bízva, hogy aktív mezőgazdasági termőterületet és értékes erdőt semmiképpen se vonjanak etanol-alapanyag termesztés alá.” A blogger szerint, ha az állam egyszer szabadjára engedi a bioetanol-bizniszt, akkor nagyon nehéz lesz megálljt parancsolni az eddigieknél is eszetlenebb természetpusztításnak.
A No emisszió szerzője által megkeresett autókereskedők inkognitóban kritizálták a bioetanol-bizniszt. „Ez egy jó nagy faszság, aminek a mezőgazdasági árak zuhanásokor elindult Európában a konjuktúrája, aztán ráépült egy maffia, meg egy kis marketing, és például a skandináv országokban mindmáig elég népszerű. Így aztán néhány modell esetében felvettük a kínálatunkba a bioetanolos verziót, de hivatalos kommunikáció nincs róla. Viszont ha valami idióta számonkéri, lehet azt mondani, hogy tessék van ilyen is, de mióta az unióban elindultak a komolyabb viták a bioetanolról, mi úgy csinálunk, mintha igazából nem is lenne etanolos autónk” - így egy kereskedő. Egy másik echte környezetvédő szöveggel érvelt: „Már az elején világos volt, hogy a világ ilyen túlnépesedése mellett még az sem lesz fenntartható, ha hússal táplálkozunk, és ennek érdekében az állatokkal etetjük meg a mezőgazdasági terményeket. Ebből egyenesen következik, hogy kész katasztrófához vezet, ha mindezt elautózzuk.”
A bioetanol-ágazat és annak kritikája már régebb óta jelen van az Egyesült Államokban: jelentős állami szubvenciókat nyújtottak gazdáknak a termelés átállítására, de ez végeredményben egyes kritikusok szerint az élelmiszerárak növekedését eredményezte, különösen a kínai élelmiszerimport megugrásával párosulva. A Bioüzemanyag blog idéz egy kutatást, mely szerint az új földek bevonása a bioüzemanyagok előállításába súlyos természetkárosító hatással járhat az esőerdők számára. Más kutatások a széndioxid-megtakarítás nagyságát, valósságát is megkérdőjelezték: ha számításba vesszük a termelés és szállítás során felhasznált üzemanyagot és műtrágyát, a megtakarítások igen szerények lesznek.
A keményvonalas környezetvédők humanitárius problémákat vizionálnak: aggasztóan növelik Afrikában az energiaültetvények területét az európai bioüzemanyag-igények kielégítése érdekében, és így csökken az élelmiszer-termelés - állapítja meg a Föld Barátai nemzetközi szervezet 11 afrikai országot vizsgáló új kutatására hivatkozva a Magyar Természetvédők Szövetsége. A michigani állami egyetem (MSU) kutatói szerint energetikai szempontból kifizetődőbb élelmezési célra termeszteni gabonát, mint üzemanyag célú fölhasználásra. A kutatók szerint az ideális megoldás, ha a gabonát élelmezési célra termesztjük, s a megmaradt szár és a levelek felét talajjavítási céllal a szántóföldön hagyjuk, s csak másik feléből gyártunk cellulóz alapú üzemanyagot.
*
De mit mondanak a bioetanol-pártiak? A Magyar Bioetanol Szövetség hasonló globális környezetvédő érveket hoz fel: „A világ fosszilis energiahordozó-készletei rövid időn belül kimerülnek, miközben az emberiség energiaigénye folyamatosan növekszik. Az üvegházhatást erősítő gázok kibocsátásának egyik legfőbb felelőse az EU-ban is a közlekedés. Hamarosan szembe kell néznünk a kőolaj és a földgáz fizikai hiányával, de ez idő alatt nagy mértékben és minden területen csökkentenünk kell a fosszilis eredetű energia felhasználását! Az egyik jó megoldás a bioetanol. Az alkohol tisztábban ég, mentes nehézfémektől, illetve 27%-kal alacsonyabb a szén-monoxid, 20%-kal alacsonyabb a kén-monoxid és 5%-al alacsonyabb a nitrogén-oxid kibocsátása. A bioetanol használatával hozzájárulunk a Föld megóvásához és az üvegházhatás mértékének csökkentéséhez, mert kedvezőbb a szén-dioxid-mérlege. A cukornád alapú etanol máris 85% nettó szén-dioxid kibocsátáscsökkenést jelent.” A szövetség szerint az etanol hazai előállítása csökkenti Magyarország importolaj-függőségét, miközben felvevőpiacot teremt az eladatlan készletektől szenvedő mezőgazdaságnak, és persze az Európai Unió is előírja a bioüzemanyagok részarányának növekedését.
A magyar bioetanol-törvény követi az EU irányvonalát, a törvényhozás és a kormányzat tehát eltökélt a bioüzemanyagok részarányának növelése mellett. Jó ez nekünk? Anélkül, hogy bármilyen világvége-ideológia szolgálatába állnánk, józan ésszel azt állítjuk: a környezetkárosítás csökkentése, a károsanyag-kibocsátás korlátozása jót tesz a természetnek. A bioetanol pedig önmagában kevesebb szennyezést okoz, mint a hagyományos üzemanyagok (bár többet, mint a gázüzemű autók). Másrészt viszont mederben kell tartani a folyamatokat: végzetes lenne, ha a benzinkészletek csökkenésével párhuzamosan hazánk és a nagyvilág termőföldjei egyre inkább gigantikus üzemanyag-termelő mezőkké alakulnának, tehát meg kell akadályozni, hogy bárhol akadályba ütközzön az élelmiszertermelés vagy állattenyésztés - mely ágazatoknak is megvannak a maguk környezeti problémái. Ha a fa- vagy növénytermelés melléktermékeiből állítanak elő üzemanyagot, az jó, ha a termőterületet direktben erre használják, az már kevésbé. Kérdéses az is, hogy jó helyre kerül-e az adófizetők pénze, ha az állam a bioetanol-üzletet szubvencionálja.
*
S hogy tankoljunk-e bioetanolt az autónkba? Nem régóta érhető el a bioetanol hazánkban, s nincs még kiforrott autós társadalmi ítélet a bioüzemanyag fölött. Az E85 ára ugyan kedvezőbb, mint a benziné, azonban érezhetően megnöveli az autó fogyasztását, így legfeljebb kis megtakarítás érhető el. Ahogy az etanolblog fogalmaz: „Bevallom, ha én nem elkötelezett E85 használó lennék, nem hiszem, hogy egy percig is tovább foglalkoznék az E85-tel. Szomorú a dolog, de így van és, ahogy tapasztalom egyre több az ekként gondolkodó. Eddig is határon mozgott, de most gyakorlatilag elértük azt, hogy benzinnel és E85-tel ugyanolyan áron autózunk, ha szerencsénk van.”
A Bioetanol Szövetség szerint 50% benzin, 50% E85 keveréket minden autó szó nélkül elbír. Egyes típusok fedélzeti számítógépe gond nélkül kezeli a tiszta E85-öt is. Ha probléma adódik, a számítógép a Check Engine lámpával figyelmeztet a nem megfelelő működésre. Ilyen esetben a szegénykeverék-képzés motorkárosodást okozhat. Kipróbálhatjuk ugyan, de lehetőleg csak arra felkészített járművet használjunk E85-tel. Ha a gyári rendszer kezeli is, hidegindítási nehézségeink lehetnek.
Az alapigazságot állítja a Totalcar autódoktora is: „A fele-fele arányú tankolás nagyjából minden benzines autónál működik. Némi többletfogyasztás, nehézkesebb hidegindítás és magasabb fordulaton egy kevés teljesítményveszteség az, amit észlelhető, más negatívum valószínűleg nem jelentkezik. A motor szerkezeti elemeit és a katalizátort semmilyen módon nem károsítja az etanolos üzem. Az üzemanyagrendszerre vonatkozó problémákról sokat hallottam és olvastam, de én magam még nem találkoztam az etanolra egyértelműen visszavezethető meghibásodással.”
Amit az autódoktor feltétlenül ajánl mindenkinek az etanol-üzem első lépéseként, az az üzemanyagszűrő cseréje a próba előtt, és lehetőleg az első 5-600 etanolos kilométer után is. Ezzel a tapasztaltak szerint megakadályozható, hogy az üzemanyagrendszerben az etanol által kioldott, egyébként benzinálló szennyeződések dugulást okozzanak.