„Az MTI délután 16 óra 6 perckor kiadott híre szerint éjféltől emelkedik a benzin ára. Az egyes üzemanyagfajtákért oktánszámtól függően csaknem a dupláját kell fizetnünk, mint korábban.”
Első nap: és lőn felháborodás. Húsz éve zajlott le a taxisblokád. A Mandiner a korabeli napilapok cikkei és az MTI hírei közül válogat a következő napokban.
1990. október 25., csütörtök. Az MSZP megbékélős nyilatkozatot ad ki '56-tal kapcsolatban fél órával azután, hogy az MTI jelenti a benzináremelést. A Kossuth téren szinte az '56-os gyertyás megemlékezőket váltják a taxis tüntetők.
Október 26-án, pénteken 0 órakor lép életbe az a kormányhatározat, amelynek értelmében az üzemanyagok jelentősen megdrágulnak. Ettől az időponttól a 86-os oktánszámú benzin 56, a 92-es oktánszámú 59, az ólommentes 61, a 98-as oktánszámú benzin 62 forintba kerül literenként. A gázolajok fogyasztói ára - kéntartalomtól függően - 42 és 43,50, illetve 45 forint literenként. Mindezt Kardos Antalné, az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium szóvivője jelentette be a Parlamentben csütörtökön délután tartott sajtótájékoztatón.
Mint mondta, az áremelést a szovjet olajszállítások bejelentett és azon túli csökkenése, valamint az Öböl menti térségben kirobbant válság okozta, illetőleg az, hogy e körülmények miatt egyre nagyobb mennyiségű kőolajat kellett beszereznie hazánknak magas világpiaci árakon. Mint ismeretes, hazánk összes energia-felhasználásának több mint 60 százalékát szerzi be importból, főként a Szovjetunióból. Az idén 6,5 millió tonna kőolaj szállításáról kötöttek szerződést, eddig azonban körülbelül egymillió tonnával kevesebbet szállítottak a partnerek, mint amennyit időarányosan teljesíteniük kellett volna. Az üzemanyagok fogyasztói árával kapcsolatban elhangzott: az eddigi árképzés a 17 dolláros olajat tekintette árközpontnak, a mostani áremelés révén az irányadó ár 29 dollár - vagyis ezt alapul véve alakították ki az üzemanyagok fogyasztói árát.
A sajtótájékoztatón elhangzott az is: mivel az energiahordozók termelői árát általában a kőolaj határparitásos árához viszonyítva állapítják meg, a mostani áremelés kihat a többi energiahordozó termelői árára is, amelyek esetében az áremelés átlagosan 90 százalékos. Mivel a nyár folyamán az üzemanyagok fogyasztói árát már emelték, most e termékeknél 65 százalékos fogyasztóiár-emelésre került sor. Más energiahordozók fogyasztóiár-emelését erre az évre a kormány nem tervezi.
November 1-jétől a kőolaj termelői árát 90, a benzint átlagosan 65, a gázolajét - a háztartási tüzelőolaj kivételével - 90 százalékkal, a sugárhajtómű üzemanyag termelői árát 90 százalékkal, a fűtőolaj termelői árát 90, a földgáz termelői árát pedig 80 százalékkal emelik. Megváltozott az üzemanyag fogyasztói árának szerkezete is. Eddig az Útalapra 4300 forintot fordítottak tonnánként a benzin árából, ez most 8300 forintra növekszik. A benzin fogyasztói árának összes adótartalma egyébként - 86-os oktánszámú benzin esetén – 74 százalék.
Mint elhangzott, ez megfelel az európai gyakorlatnak. Az áremelés révén egyébként az üzemanyagok fogyasztói árának színvonala elérte a nyugat-európai átlagot, így a jövőben mód van arra, hogy a világpiaci árakat követve a fogyasztói árak akár csökkenhessenek is
- mondta a minisztériumi szóvivő. Elhangzott az is: a mostani üzemanyagár-emelés a 30 százalék körülire jelzett inflációt további egy-két százalékkal növeli az idén. A költségvetés bruttó bevétele várhatóan 10 milliárd forint lesz, a költségvetés az idén egy-két milliárd forintot fordít az áremelkedés ellentételezésére.
16:32: A Magyar Szocialista Párt elnökségének nyilatkozata
1990. október 25., csütörtök - A nemzeti megbékélésért. A Magyar Köztársaság többpárti parlamenti demokráciája jó esélyt ad arra, hogy közös erőfeszítéssel fogjunk hozzá a nemzet felemelkedését, boldogulását szolgáló feladataink teljesítéséhez. A közös cselekvés alapfeltétele a nemzeti egység és megbékélés. A forradalmakban - így 1956 tragikus őszén is - az egymáson ütött sebek nem válhatnak új viszályok forrásává. 1956-ban sok olyan honfitársunk esett el, aki egy új, független, demokratikus Magyarországban hitt. Haláluk ma is fáj, emlékük ma is kötelez. A magyar szocialisták Nagy Imre miniszterelnök történelmi beszédének évfordulóján ebben a szellemben helyezik el a kegyelet virágait 1990. november 1-jén 15.00 órakor a Köztársaság téren, majd 15.45 órakor a Kerepesi úti temetőben az áldozatok sírjánál, amint azt tették 1990. október 23-án a Rákoskeresztúri temető 301-es parcellájában. A szocialisták József Attila szellemében vallják: közös emlékezéssel békévé oldani múltbéli harcainkat a jövő építésének kezdete. E kegyeleti megemlékezéssel is hitet kívánnak tenni a nemzeti megbékélés, a közös jövő mellett. (OS)
18:02: Antall József kisebb műtéten esett át
Antall József miniszterelnök állapota kifogástalan, a körülményekhez képest jól van - mondta László Balázs kormányszóvivő csütörtökön a Parlamentben. Mint ismeretes, Antall József miniszterelnök október 23-án estétől van kivizsgálás miatt kórházban. A vizsgálatok jelenleg is folynak, kisebb műtéti beavatkozásra is sor került. A vizsgálatok előreláthatóan 8-10 napig tartanak. A kormányszóvivő mindehhez hozzáfűzte: a miniszterelnököt nem hirtelen kellett kórházba szállítani, hanem egy, már régóta tervezett kivizsgálásra került most sor.
A szóvivő - a Parlamentben tartott, a benzinár-emelést bejelentő sajtótájékoztatót kihasználva - beszámolt a kormány csütörtöki ülésének egyik fontos mozzanatáról is. Mint mondta, az ülésen több órás eszmecsere folyt a tervezett Budapest-Bécs világkiállítás előkészületeiről. A kormány elé Baráth Etele megbízott kormánybiztos terjesztette a koncepciót. Az ülésen megerősítették azt a korábbi álláspontot, amely szerint a világkiállítást vállalkozói alapon, a külföldi működőtőke nagy arányú bevonásával, koncessziók adásával lehet megvalósítani. A kormány úgy határozott, hogy a kiállítás kormánybiztosának előterjesztéseit átadja a most felállított Fővárosi Közgyűlésnek állásfoglalásra. Annak ismeretében terjeszti majd azt az Országgyűlés elé, amely várhatóan még az idén véglegesen dönt e kérdésben. A kormány késő délután az adórendszer egyes elemei továbbfejlesztésének megvitatásával foglalkozott. Az ülés pénteken folytatódik.
20:49: Tüntetés a Parlament előtt
A 34 éve történt véres Parlament előtti eseményekre emlékeztek csütörtökön este a Kossuth téren. Mint ismeretes, akkor mintegy 300 halott és több száz sebesült maradt a téren egy eddig még mindig nem tisztázott vérengzés következményeként. A demonstrációt a Magyar Nemzeti Párt és a vele szövetséges politikai szervezetek kezdeményezték. Mintegy kétszáz résztvevője a tragédia máig ismeretlen felelőseinek felkutatását és felelősségrevonását követelték. Egyúttal azonban szélsőséges kijelentések hangzottak el a mai kormányzati munkáról és a sajtóról is. Rendbontás nem történt.
21:08: Taxis tüntetés
Csütörtökön az esti órákban magántaxisok százai gyűltek össze Budapesten, a Hősök terén, hogy a néhány órával azelőtt bejelentett benzinár-emelés ellen tiltakozzanak. A hosszú gépkocsisor ezután a Kossuth Lajos térre, a Parlament elé hajtott.
Siklós Csaba közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter a Parlament épületéből kiment a tüntetőkhöz, és meghallgatta követeléseiket. A taxisok alkalmi szóvivője, Horváth Pál kifejtette: a benzinár emelésének ez a mértéke - úgy érzik - megélhetésüket fenyegeti immár, ezért arra kérik a kormányt, hogy vonja vissza az intézkedést. Siklós Csaba azzal válaszolt, hogy erre nincs mód, hiszen a kormány kényszerhelyzetben van, nincsenek olyan tartalékai, amelyekkel a szovjet szállítások kiesése miatt dollárért importálni szükséges nyersolaj árát fedezni tudná. Hozzátette: az áremelés egyik célja volt az is, hogy üzemanyag-takarékosságra késztessék az autósokat. A taxisok képviselői jelezték, hogy a tiltakozó akciók valószínűleg folytatódnak majd.
22:06: Taxis tiltakozás a benzinár-emelés ellen
Csütörtökön az esti órákban magántaxisok százai gyűltek össze Budapesten, a Hősök terén, hogy a néhány órával azelőtt bejelentett benzinár-emelés ellen tiltakozzanak. A hosszú gépkocsisor ezután a Kossuth Lajos térre, a Parlament elé hajtott. A mintegy 600 magántaxis nevében, szenvedélyes megnyilatkozások közepette Horváth Pál, a budapesti taxis ipartestület alelnöke fejtette ki követeléseiket Siklós Csaba közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek. A taxisok szerint a most bejelentett benzinár-emelés már létükben fenyegeti a mintegy 40 ezer magántaxist, s ezért kérik a kormányzatot, hogy vonja vissza döntését. A miniszter válaszában utalt arra, hogy a kormány kényszerhelyzetbe került a szovjet olajszállítások kiesése miatt. Az áremelés egyúttal azt is célozta, hogy üzemanyag-takarékosságra kényszerítsék az autósokat. Siklós Csaba egyúttal ígéretet tett arra is, hogy a pénteki rendkívüli kormányülést követően 15 óráig választ adnak a taxisok követeléseire. A meglehetősen ingerült és indulatos taxisok ezt követően lezárták a főváros összes hídját, s így lehetetlenné tették a Pest és Buda közötti átkelést, órákra megbénítva Budapest közlekedését a Duna-hidak környékén. A tüntetők egyúttal kilátásba helyezték azt is, hogy ha követeléseiket nem teljesítik, akkor az egész országra kiterjesztik demonstrációjukat.
22:16: Taxis demonstráció Debrecenben
A benzinár-emelés elleni tiltakozásul 800 debreceni taxis bénította meg a hajdú-bihari megyeszékhely forgalmát este fél 9-től éjfélig. A taxik egymás mellett négy sávban haladtak, s kürtjeik megszólaltatásával tiltakoztak a benzinár-emelés ellen. Többen elmondták: ezzel az intézkedéssel a kormányzat gyakorlatilag lehetetlenné tette a személyszállítók megélhetését. Ilyen arányú üzemanyagár-emelést ugyanis olyan tarifaár-emelésnek kellene követnie, amire válaszként aligha ülnek majd taxiba az utasok. Ha pedig nem emelnek árat - mondták a debreceni taxisok - az utasok többségének ők fognak majd fizetni azért, amiért elszállíthatták. Az összes debreceni taxisvállalkozás képviselői úgy döntöttek,hogy az éjfélig tartó demonstrációjukat pénteken reggel fél 6-tól újra kezdik, s ezzel gyakorlatilag megbénítják a 220 ezres nagyváros reggeli csúcsforgalmát.
23:52: Taxis tüntetés - Fejlemények
A fővárosi taxis tüntetésben részt vevők még a késő éjszakai órákban is csaknem teljesen megbénították Budapest közlekedését. A Budataxi diszpécserétől éjjel fél 12-kor kapott tájékoztatás szerint a Parlament előtt még mindig több száz taxis várakozott, a megmozdulásban részt vevő sok száz más társuk pedig a budapesti hidak pesti, illetve budai oldalán foglalt el „hídfőállást”, megakadályozva a járművek hídra hajtását. Éjfél előtt a Petőfi- és a Szabadság-híd volt még többé-kevésbé járható, a többi Duna-hídon nem lehetett átjutni.
Az ilyenkor máskor már jobbára néptelen főútvonalak zsúfoltak voltak, sok helyütt véglegesen megrekedt, állt a kocsisor. A forgalmi helyzetet tovább bonyolította, hogy sok autós még az benzinár-emelés érvénybelépése előtt fél órával is az utolsó olcsóbb tankolásra várva állt sorba, ezért a budapesti benzinkutak környékén több száz méteres kocsisorok nehezítették, esetenként tették lehetetlenné a közlekedést.
Szemtanúk szerint több helyütt éles szóváltás alakult ki a hazajutni, vagy benzint szerezni igyekvő autósok és a forgalmat eltorlaszoló taxisok között, bár abban végül mindenütt egyetértettek az alkalmi „gyűlések” résztvevői, hogy a benzinár-emelés valamennyiüket sújtja. A rendőrség egy-egy, különösen nagy fennakadást okozó forgalmi dugóban megpróbált közbeavatkozni, ám a megmozdulásban részt vevők elszántságról tanúskodó, indulatos fellépése nyomán a rendőrjárőrök kénytelenek voltak elállni szándékuktól. Így például kölcsönös fenyegetőzésekkel tarkított, már-már a lincshangulatot jelző utcai vitáról érkezett hír a Szent István körút Margit-hídhoz közeli szakaszáról - a körúton egyébként egészen a Marx térig teljesen leállt a forgalom -, de tettlegességig, információink szerint, sehol sem fajult a túlfűtött hangulat. A taxisok, akik CB-, illetve URH-rádióhálózatukon folyamatosan kapcsolatot tartottak egymással, mindenütt úgy nyilatkoztak: a benzinár-emelés visszavonásáig folytatják akciójukat.
Az utolsó 100 komment: