Európa romkocsmája - Az eltűnt vendéglátás nyomában
2010. augusztus 09. írta: Doktor Kottász

Európa romkocsmája - Az eltűnt vendéglátás nyomában

  Igen sokan felháborodtak az Index turistaátkúrós videóján, joggal persze, pedig nem ez volt az első ilyen. Szinte minden közszolgálati és kereskedelmi tévé csinált ilyet, hol rejtett kamerával, hol provokatív kérdésekkel, sőt Zimmer Feri személyében játékfilmünk is van a témában. Tiszteletben tartva a befektetett munkát, elismerve a minőséget és a jobbító szándékot, úgy vélem, hogy ezekben a riportokban csak „fecseg a felszín, hallgat a mély”.

  Itt és most persze nem merülünk alá a hazai vendéglátás pörköltszaftos mélyébe, csak egy kicsit eltávolodunk a hiénatarifás taxistól és a szervízdíjjal kufárkodó éttermektől. Utóbbi tarifa egyébként ideális kiindulópont: emlékszem az első étteremkritikára, amiben a szervízdíjat mutatta be a szerző. A bujtatott és a számlán trükkösen feltüntetett borravaló tulajdonképpen forradalmi kiáltvánnyá alakította a kritikát, épp csak az hiányzott belőle, hogy melyik utcáról érdemes közelíteni a Molotov-koktéllal.

  Ehhez képest a szervizdíjat ma már egyre több étterem alkalmazza. Mert leszartuk, vagy visszamentünk, mert a cigánypecsenyén alkarnyi szalonna kunkorodott, vagy a pincérnőnek volt dinnyényi melle. Vagy leszartuk, mert nem volt más. Ezt pedig tudták az élelmesek, és erre építették fel az ipart, nem a vendégre. Rövid távon ez persze jó, egy 3 ezer forintos tarifa egy Keleti-Nyugati távért a hülyének is megéri, nemhogy a taxisnak, csakhogy ha hazamegy a turista és ezt elmeséli, akkor kedves barátai nem itt akarják elverni a pénzüket.

  Vagy mégis? A Heti Válasz nemrég címlapon hozta, hogy a Magyarországra látogató turisták már nem olyanok, és nem azért jönnek mint régen. Vagyis nem meglett német turisták jönnek hekket enni a Balatonra, vagy végignézni a Nemzeti Galéria gyűjteményét, hanem elsősorban fiatal olaszok, franciák is britek jönnek behányni a Szimplába és a Szigetre.

  Ami valahol jó, hányjanak együtt ugyebár, és hagyják itt a pénzüket persze, de valahol azért szomorú, hogy mi lettünk Európa 93 ezer négyzetkilométeres romkocsmája, ahol endúróterepen és akadálypályán jut el a kedves vendég az egyik fröccstől a másik Unicumig. Éppen ezért baromi képmutató „kimondottan romboló hatásúnak” nevezni egy pesti szálloda vírusvideóját, ami nem tesz mást, mint bemutatja a valódi állapotokat. Be kell ismerni: jelenlegi viszonyaink ismeretében egy „hagyományos”, Tony Curtisszel készült imázsfilm valóban giccses.

  Hol lehet a baj? Valahol ott, hogy a minőségről áttettük a hangsúlyt a mennyiségre. Idei kimutatások szerint a felvételizők közül magasan a legtöbben a vendéglátóiparban vagy a turizmusban képzelik el a jövőjüket. Ismerve a hazai oktatás színvonalát és fejkvótavadász filozófiáját, itt nem egészséges verseny alakul ki, hanem brutális kontraszelekció. Így olyanok kezdenek felszolgálni, főzni, sütni, szállodát vezetni, akiknek ezen a területen jó esetben csak takarítaniuk lenne szabad.

  Fatornyos szülőfalum közelében pár éve elindult egy vendéglátóipari szakközép, oda ment boldog-boldogtalan. Lecsúszott, alkoholista tanáraik átrugdalták őket kettessel, az itt végzett pincérek, szakácsok, és pincérek meg ellepték a fővárost, mivel környékünk finoman szólva nem egy turistaparadicsom. Úgyhogy földijeim most jó eséllyel „tradísönell lecsauó szauszzal” mérgezik az idetévedteket.

  Nem a szakértelmet hiányolom én, az amúgy is csak bolsevik mítosz, mint tudjuk. Sőt: Jávor Béla már 15 éve azon siránkozott, hogy a vendéglős nem tanul „empátiát, barátságosságot, emberekkel való foglalkozást” mert nincs rá ideje a Venn-diagrammok mellett, vagy inverz függvényeket tanulmányoz és nem Petroniustól a Trimalchió lakomáját. Van benne valami és ez azóta így van, ezért lehet, hogy ma is magyar vendéglátósok ezreit motiválja a Zimmer Feri leggyakoribb mondata: haszon kell őszire. Viszont, mivel a matematika emelt szintű ismerete továbbra is alapkövetelmény, ezt nagyon ügyesen ki tudják számolni.

 Sőt: túl ügyesen.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr982205209

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Összevonások a turizmusban 2010.08.10. 10:53:03

Összevonja, és egységes szakmai szervezetet hoz létre takarékossági megfontolásokból a kormány a Magyar Turizmus Zrt-ből, az Agrármarketing Centrumból és az ITD Hungary-ből - kormánydöntés ősszel lesz az ügyben.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.08.09. 07:34:59

Mi a baj a pörköltszafttal? A pörköltszaft csodálatos, még az átlagos pörkölté is! Még fordulatként is illetlen bántani.

A másik a szervízdíj. Ha fel van tüntetve az árlapon, nincs vele semmi baj, világos viszonyokat teremt, és akinek annyira ízlett az ebéd, adhat még hozzá.

Harmadszor: a legénybúcsús aljanép pedig nem csak hozzánk tódul, hanem az arany Prágába, galambos Krakkóba, és mindenhová, ahol olcsó (a mieink Horvátországba, de ők természetesen jól viselkednek, bekötik a cipőfűzőjüket és előre köszönnek a horvát néniknek). Ezek nem fognak elmenni addig, amíg megfizethetők maradunk. Kell melléjük vonzani értelmesebb embereket is, akik mondjuk a belvárosi szecesszióra vagy a lovakra kíváncsiak.

A többi rendben van. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 07:50:25

egy másik blogon éppen eleget foglalkoztunk a témával és nem ezen az elemi iskolás szinten, ezért csak annyi:
a magyar vendéglátás nem az idelátogató, többségében munkanélküli, vagy valami ócska proli külföldi miatt tragédia, hanem mink miatt. nem érdekel, ha turista tahót lehúzzák, arra van. legalábbis a felénk járó. a baj az, hogy a magyarnak fel sem tűnik, hogy mit zabáltatnak vele és hogyan.

Alapvető élelmiszer 2010.08.09. 08:20:52

Ma Magyarországon egyszerűen nincs értelme becsületesen csinálni a dolgokat. Ha szerény haszonkulccsal próbálsz dolgozni, normális munkaerővel, akkor az ötvenvalahány adótól gyakorlatilag alig marad valamid. Közben a nyakadra jár az ÁNTSZ, az OMF, az APEH, a "védelmi pénz"-es banda.
Viszont ha alapítasz egy Jézus Szíve Bt.-t? Lehúzod a turistát, ahol tudod? Kapsz néhány bírságot, majd amikor már nem éri meg (elterjedt a rossz híred), bedöntöd a bt-t és alapítod a következőt. És ezen sehol nem talál fogást a jelenlegi rendszer. Na itt a gond.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 08:27:42

@Alapvető élelmiszer:
szar kaját éppen annyi energia, pénz, munka csinálni, mint elfogadhatót.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.08.09. 08:47:05

Trógerek, senkik, svihákok. Ezek töltik ki ma a tereket.
Ezek közt bóklászik pár jobb sorsra érdemes, de azokat is magával húzza a szenny. Kedélybeteggé tesz ez a kor.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2010.08.09. 09:22:54

@Grift: Mármint egy előfagyasztott, panírozott kordon blút annyi munka elkészíteni, mint egy kacsasültet?

tevevanegypupu 2010.08.09. 09:29:55

A magyar atlagturista is irtoztatoan tud kulfoldon viselkedni: bizalmatlan, kovetelozo, fukar, fennsobbrendusegi erzesben szenved es meg mindig csak vasarolni es enni akar. Ugy a hetven szazalekunk ilyen. Az otthoni vendeglatas legfobb hianyossaga nem is annyira a jo etel vagy az ettermek tisztasaga, az tobbszor mar elfogadhato. Hanem az a buta, ostoba baratsagtalansag es kelletlenseg, ami persze nem csak a turizmusban dolgozokra jellemzo, hanem az uzletek kifestett 19-20 eves szepsegkirlyno eladoira is. Hogy tegeznek esz nelkul mindenkit, azt peldaul keptelen vagyok megszokni..Nagyon egyszeruve valt minden es nagyon igenytelenne.

blerocs 2010.08.09. 09:36:41

@Grift:
bocs, de ez, hogy "az idelátogatók többsége munkanélküli, ócska proli", nem igaz. Nem tudom, miért kell ilyet írni.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2010.08.09. 09:50:33

sziget már régóta csak a pénzről és a nyugati aljanép(scum - azaz, az ottani tahók, stb) féktelen ihb-zásáról szól.. (i szunk h ányunk b elefekszünk).

ld párhuzamosan a magyarországi legénybúcsúztatás fejlődésével/felfutásával.... (ugyanazon jelenség másik vetülete)

zenéről tavaly egy angol túrista korrekten annyit mondott (persze magyarítva):
"mintha időutazásban 10 évet visszerepültem... volna"
igen.
minden szemptból. a zenék, előadók, ...

capor_ 2010.08.09. 10:03:55

Nekem egy külföldi barátom mondta ezt jó pár éttermi kaland után (itt él budapesten):
"Hungarians don't believe in service" És bármennyire is akartam cáfolni de nekem is ez a tapasztalatom :(

Mo. az egyetlen hely ahol sohasem a vendégnek/betegnek/ügyfélnek/vásárlónak van igaza hanem a pincérnek/orvosnak/ügyfélszolgálatosnak/boltosnak ....

betyár (törölt) 2010.08.09. 10:04:15

@Pallos Levente:
azt az előfagyasztott, bepanírozott húst valaki valamikor előfagyasztotta, bepanírozta. vagyis lehet, hogy még több munka is van benne. ráadásul a kacsasült is lehet előre elkészített mikrózott. a frissen panírozott, sütött rántott hús pedig kiváló. a probléma ott van, hogy ha már csinálja, akkor megpróbálja a legjobban csinálni vagy nem.

@Grift:
solymáron van a jókenyér sváb pékség. az árujuk magyar viszonyok között meglehetősen jó volt. a pékség egyre népszerűbb lett, már nem csak solymáriak álltak sorban szombat délelőttönként, hanem budaiak is kijártak vásárolni. az üzlet egyre jobban ment, elkezdtek fiókpékségeket nyitni Nagykovácsiban, budakeszin, hidegkúton. a végső csapás az volt, amikor a szépvölgyi útnál is megnyitottak, és bekövetkezett, ami egyébként várható volt: a szinvonal rohamos zuhanása. a szomszédunkban is nyílt egy, de amíg régebben akár solymárra is átmentem egy jó mákoscsomóért vagy vajaskifliért, ma már nem veszem a fáradságot arra sem, hogy a közeli üzletbe elmenjek. bár a tésztát még mindig a solymári üzemben készítik, mert közben üzem lett belőle, a fióküzletek személyzete érdektelen, a kelesztést, sütést elrontják, a termékek középszarok. mégiscsak a lélek számít:)

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2010.08.09. 10:07:59

@betyár: Igen, de nem az éttermesnek van több munkája vele, hanem a húsgyárnak.

teknős 2010.08.09. 10:09:02

@Alapvető élelmiszer: Itt van a 10 pont.

Két alapvető baja van a vendéglátásunknak és a túrizmusnak.

Az első, amit már írtál. Azonnali haszonszerzés és nem a hosszútávú előrejutás, amiben maga az állam mindig is élenjárt. Egyenesen generálja a folyamatot, már 50 éve, egyre jelentősebb sikerrel.

A másik, hogy nem lehet kitünni, nem ehetsz heyli specialitást, mert az nem EU konform...

és OMG, de én is elgondolkodtam azon, hogy a Mekiben legalább tudod, hogy mit kapsz a pénzedért.
Egy hete voltunk a szomszéd falu vendéglőjében. Jó fideszes hely. Képesek voltak úgy kihozni az ételt, hogy azon sem só, sem fűszerek nem voltak és a szezámmagosnak rendelt ételben egyetlen darab szezámmagot sem találtam. Ellenben a pincér egyenesen csapkodott, a borravaló elmaradása miatt.
A rendszeresen koszos terítőkre és csorba tányérokra
már szót sem érdemes vesztegetni.

everyday_normalguy 2010.08.09. 10:10:50

Hát a magyar vendéglátásról mindenképp elmondható, hogy 1990-re menthetetlenül elveszett (akár azt is lehet mondani, hogy kiirtották) egy kultúra.

Az ital- és cigarettamárkák logoival ellátott napernyőktől, székektől, lámpabúráktól az unalmas étlapokon, silányan vagy közepesen elkészített ételeken keresztül a kiszolgálásig.

Nem tudom, hogy egyáltalán valahogy újrateremthető-e ez a kultúra, vagy már örökre erre vagyunk ítélve. Az a gond, hogy aki ezt jól csinálja, az nem iskolában tanulta, hanem igen jó vendéglátós kultúrában nőtt fel, mint a régi kávéházakban, ahol a piccolóságtól a főpincérségig végig kellett dolgoznia magát az embernek. Vagy nem is tanulta, hanem erre született, mint a Hawelkát alapító házaspár, ahol a feleség a haláláig heti hat napot töltött a kávéházban, meghalni is az egyetlen szabadnapján halt meg, a férj pedig talán a mai napig bejár...

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.08.09. 10:14:34

@teknős: pedig meg kellett volna neki mondani - még ha jó fideszes is - hogy miért kaki, amit csinál. hogy tudja, hol a helye.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2010.08.09. 10:15:38

@tevevanegypupu: prolik, azert tegezodnek. Otthon sem tanultak meg rendesen magyarul. Derogalna nekik azt kerdezni, hogy mit tetszik kerni egy 30-eves embertol, holott csak siman egyeszam harmadik szemelyben kellene megszolitania. De a bunkok (palik laszlok is) nem ismerik jol ezt a nyelvezetet es ugybeszelnek mint egy gyerek a nagymamaval.

regression 2010.08.09. 10:15:46

@tevevanegypupu: Jajaaj, mert a német átlagturista SOKKAL jobb. Vagy az olasz. Hehh, vedd már le a sötétített kontaktlencsédet, ami miatt mindent sötétebben látsz ami magyar.

regression 2010.08.09. 10:18:45

@Chaoyang: Ott a jó válasz. Nem azért mert MAGYAROK, hanem mert PROLIK. Nem jobb a proli német, a proli francia vagy a proli olasz sem. Ennyi.

MEDVE1978 2010.08.09. 10:24:50

Hát nem értem igazából a cikket. Nekem az egész a "szar is ízetlen" című polémiát juttatja eszembe.
Mivel is vonzanánk a turistákat? Gyógyvízvidékekre mondjuk wellnessel. Ez meg is történik, azért, aki Zalakaroson, Hajdúszoboszlón, Egerszalókon járt, az talál nyugati nyugdíjasokat szép számmal. Ők fürdőznek, boroznak, Donau und Puszta kirándulásoznak.
A fővárosba mivel csábítsunk? Valójában a kultúrán kívül mit tud igazából nyújtani Budapest nyáron?
Fürdeni nem lehet, meleg van és szmogos a levegő.
A SZiget, a FORMA 1, az augusztus 20-a még mindig jó mágnes arra, hogy legalább valamiért idejöjjenek több napra a külföldiek. Mert egyébként rohadtul nem éri meg a dolog nyaralásként. Akkor külföldiként inkább Balatonra megyek és az 1 Tag Budapester Sehenswürdigkeiten programot választom (1 nap budapesti látnivalók).

Nem tudom miért kell lesajnálni a mennyiséget, az is fizet és a pénze nem büdös.

tanarseged ur 2010.08.09. 10:33:56

Egy kicsit a vendégek is tehetnének azért, hogy jobb legyen. Ha például a pincér tegezve köszön, szívbaj nélkül ott kell hagyni a helyet. Érdemes ilyenkor az arcokat megfigyelni. :-)

Abba már úgy-ahogy beletörődtem, ha baráti sörözéskor tegez a pincér. De ha a feleségemmel ülök be vacsorázni, akkor nincs bratyizás. Nyugat-magyarországi kisváros háromcsillagos szállodájának éttermében alig ültünk le, de miután a 25 körüli pincér harsány "sziasztok"-kal köszönt oda három asztallal odébbról, mondtam a feleségemnek, hogy akkor most menjünk. Megfizethetetlen élmény volt látni a pincér döbbent arcát, amikor hangsúlyozott "viszontlátásra" mellett kivonultunk. :-) (Bár ha belegondolok, a "viszontlátásra" helyett legközelebb ilyenkor "további jó estét" lesz a köszönés, mert viszontlátni nem feltétlenül fogjuk egymást.)

De van jó példa is: a főtér túloldalán a hasonló korú pincér "kezét csókolom, tiszteletem, jó estét kívánok"-kal és meghajlással fogadott minket. Lehet, hogy van, aki ezt már egy kicsit túlzásnak tartja, de a fenébe is, én fizetek...

a katona fehérben 2010.08.09. 10:34:30

A legrosszabb az a vendéglátós, aki nemcsak felszámítja a szervizdíjat, de még hosszú í-vel is írja...

tevevanegypupu 2010.08.09. 10:52:39

@tanarseged ur:

Nem tulzas. Nem azert mert az ember elvarja a szolgai viselkedest, hanem mert viszonzast var: ha en udvarias vagyok mindenkihez, akkor legyenek velem is azok es kesz. Az udvariassag pedig legyen osztonos, hogy a fene egye meg oket.(:

ddrum77 2010.08.09. 10:55:11

Ha már cikket írsz, írj helyesen. Szerviz rövid i.

2010.08.09. 11:00:57

@capor_: Abszolúte igaz!!!!!

A második mondatot kiegészíteném a poharát véletlenül eltörő vendég - takarítónő párosítással...

nemecsekerno_007 2010.08.09. 11:04:10

@capor_:

teljesen egyetértek :( sajnos :(

monyon le 2010.08.09. 11:08:41

Na mármost! Liszt Feri téren az egyik Gerendai K. intézmény, nevezzük mondjuk Buena Vista-nak. Fizetős pincér kihozza a számlát, majd mi kedvesen érdeklődünk a vastag filctollal kiállított számlát látva, hogy
- szerviz díjat tartalmaz a számla? -
-Igen, természetesen! -
-Ja, akkor a pontos számlán feltüntet összegből kérünk vissza.
- Ööööö. Nincs apróm vissza adni!!! (néz ki a fejéből mert nem kap jattot)
- old meg, meg a visszajárót, mivel ez nem a mi problémánk.
Majd miután, nem tudott a helyzet magaslatára állni, és kimantrázni tőlünk a "jattot", gőgösen kijelentette, hogy akkor hagyjátok. Mi nyertünk 500 pénzt. Felszolgáló és maga B.V. tőlünk egy virtuális faszkorbácsot.
Budapest én így szeretlek!

jzs · http://kyokushinblog.blogspot.com 2010.08.09. 11:27:29

Igen, kicsit már lejárt lemez. de hát uborka szezon van. Mellékelt linken Niklai Ákos van. Egyszer vagy 10 éve mondta nekem, viccesen, hogy még nem adják át a staféta botot nekünk fiataloknak a turizmus és a vendéglátás terén.

Én aztán pár évre rá elhagytam ezt a szakmát. Megértettem a viccet.

Ennyi. Sikerült beleszarni ebbe is.

www.euroastra.info/node/5795

drazsé 2010.08.09. 12:27:58

hátizé...

nem állítanám azt, hogy a helyzet rózsás lenne vendéglátás terén, sőt, azért nem az igazi, de visszatérve Olaszországból:

szervizdíj ott is van, sőt... adott esetben elég brutális

más kérdés, hogy jattot nem várnak el - megfizeted a számlával

kávézókban, bisztrókban kétféle árlap van: "álló" (tehát a pultnál rendelsz) és "asztalos" (kijön a pincér)

2-3-szoros árkülönbség - ja, meg szervizdíj pluszban :)

a pincérek kb 100%-át sokan parasztnak tartanák itthon, tegeződnek, közvetlenek, megy a vállamra teszi a kezét, hogy mit kérsz, barátom, nem kérsz hozzá esetleg egy kis bort is... második alkalommal a "desszertet" már kérés nélkül hozta, merthogy friss a gyümölcs és jót fog tenni (egyébként igaza volt)

tény és való, hogy amikor szabályszerűen "elédbasszák" az ételt (lévén a hely teljesen tele van, pörögni kell, fel kell vennie még 3 asztal rendelését és a konyha is folyamatosan dolgozik) akkor azt is mosolyogva, "udvariasan" teszi, nem veszed bántásnak

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.08.09. 12:29:46

Budapesti háromcsillagos szálloda a hatodik kerületben. Mindössze féléve működik, ezért teljesen természetes, hogy a zónataxis nem talált oda a reptérről, a pontos cím megadása ellenére. Összevissza kanyargott az egyirányú utcákon, közben engem szidott, hogy miért ide akarok jönni, mert ő ezt nem találja. (Természetesen nem kapott borravalót, de akkor is, az ilyen ember mit keres ebben a szakmában??).
A szoba tiptop volt valóban, viszont a személyzet... Barátom egyik este rosszul lett, gondoltam szerzek neki egy kis citromlevet, mert az jó a hányinger ellen. Recepció: - Jóestét, kérhetnék egy kis citromlevet? - Sajnos nincs, ajánlom az éjjelnappalit a közelben... (hozzá a már ismerős szomorú fejingatás, karkitárás, amitől az embernek sürgős letéphetnékje támad)
tehát az éjszakai bárral rendelkező szállodában nem volt egy evőkanálnyi citromlé a vendégnek, hanem menjek ki az éjjelnappaliba és vegyek egy fél literrel, majd dobjam ki. Kösz.
Szóval tényleg az embereken múlik, és tényleg nem pénz kérdése a színvonal.
Pár éves miskolci emlék:
fika.blog.hu/2008/05/12/amikor_a_dolce_keseru

Bitter Brunó · http://www.nextwave.hu/blog 2010.08.09. 12:29:56

Váncsa a magyar vendéglátás "mélyéről" 1979-ben: www.sajnos.hu/?p=541

Fájdalmas, hogy milyen sok része aktuális még mindig.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2010.08.09. 12:41:40

@Rékuc: Úgy látszik, a citrom gondot jelent másnak is. Kellemes kis étterem a Paulay utcában. 35 fok, limonádét kérek. Nincs. De tud citromot rakni az ásványvízbe. ?????
HÜLYÉK EZEK????

total eclipse (törölt) 2010.08.09. 12:47:16

a Liszt téren élve tudom, hogy a mi házunkban lévő garzonokat kispénzű angol, francia, olasz 'legénybúcsúsok' veszik ki, megveszik a boltban a 300 forintos bort, és ordítoznak egész éjjel. ezeket vonzzuk, tömegével.

fourgee 2010.08.09. 12:49:44

@Grift: "szar kaját éppen annyi energia, pénz, munka csinálni, mint elfogadhatót. "

Én konkrét példát láttam arra, hogy szar kaját drágábban hoztak össze mint jó minőségűt. A jó minőségű az családi vállalkozásban ment, a szar meg egy nagy cégnél, valószínűleg ott a beszállítók azok a vezetők ismerősei.
Így történhetett az, hogy az egyik helyen jó minőségű kenyér volt, minden nap friss, viszonylag elfogadható áron, míg a másik helyen fagyasztottan érkezett a kenyér (már megsütve), szarabb minőségben, kereken 2x-es áron...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.08.09. 12:54:20

@Pallos Levente: minden, ami a legalapvetőbb, mondhatni kötelező feladatokon túlmutat, már elviselhetetlen nyűg és lehetetlenség. Kb. annyira erőltetik meg magukat, hogy ne történjen feljelentés vagy azonnali kirúgás. Efölött minden erőfeszítés fölösleges, sőt veszélyes és kerülendő.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 12:55:15

@Pallos Levente:
pontosan annyi idő, mint rozéra sütni egy kacsamellet. igen.

tevevanegypupu 2010.08.09. 13:03:15

@Chaoyang:

Ez a tegezodes-magazodas neveles kerdese is, de az ember erzi, hogy kivel es mikor lehet..18 eves fiatal not es ferfit mar biztosan nem, pedlaul..de tehetjuk a korhatart akar alacsonyabbra is. Persze magazodva is lehet valaki udvariatlan ez teny, de ha raadasul tegezve az, nahatakkor!(:

@regression:

A helyzet az, hogy nem erdekel hogy viselkedik az olasz, nemet francia..az erdekel, hogy a magyarok hogy viselkednek.

hosegriado 2010.08.09. 13:22:58

@Grift: De aranyos vagy:-))) Hát az a "mink miatt" mi a tökömet jelent?:-DDD Csak nem tán a "miattunk" szinonímája?(2.komment)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 13:44:33

@hosegriado:
dehogynem, csak éppen műnépi, műarchaizálok vele.

kkk666 · http://www.vizvezetekszereles.info/ 2010.08.09. 13:49:34

Tényleg sok szar étterem van, de akad egy pár teljesen jó, sőt néhány kiváló is.
Bock bisztró
Stand bisztró
Cafe Kör
Klassz bisztró
A fenntieket példálul bárkinek bátran ajánlanám.

pokemon 2010.08.09. 13:55:40

Vidéki 4*-os szállodában a felszolgáló fizetése szervízdíjjal 70-75ezer netto. Ezért napi 14 órát dolgozik. A szervízdíjat nemcsak ők, hanem az egész vendéglátás kapja(mosogatónő, konyhalány is), tehát legalább 60-65 ember osztozik rajta. Ha megemelik a minimálbérét egy ezressel a mosogatónőnek, akkor 1000Ft-tal többet kap a szervízdíjból. Fel van tüntetve a szervízdíj az itallapon és a számlán is, ezért csak minimális a borravaló, ami valóban a pincéré. Tegyük fel megiszol egy üveg bort 2000Ft-ért, rajta lesz a számlán hogy felszolg.-i díj: 300Ft. Azt gondolod ezután már nem adok neki egy fillért sem, és nem érted hogy miért nem mosolyog a pincér.Miközben a ráeső pénz a 300 Ft-os felszolg.-i díjból adózás után, elosztva kb. 2,5 Ft!
Hogy miért dolgozik mégis ott? Mert vidéken örülnek ha van munkájuk.

Vegaaa 2010.08.09. 13:59:09

bár nem pincér, hanem árufeltöltő vagyok egy bazinagy áruházban, azért kénytelen vagyok foglalkozni a vevőkkel. egy átlagos napon úgy 20-30 segitségre szoruló "vendégem" van, karácsony táján 100 felett pedig sosem számolom... mivel országhatár/autópálya mellett vagyunk, ezért viszonylag sok külföldi vevőnk akad. őket általában jobban segitem, mert azért nekik mégis csak nehezebb idegenben boldogulni, másrészt pedig szeretek jó képet kialakitani hazánkról. azon nem szokták összeszarni magukat, hogy tudok angolul, úgyhogy ezen a téren szerintem nagyjából jól állunk. az extra/kedves kiszolgálást viszont példátlanul honorálják. volt egy sietős német bácsika, akinek segitettem bevásárolni, másnap pedig visszajött és hozott egy doboz bonbont. egy német házaspár pedig valami drága cuccot akart venni, viszont nem tudták hogy hány ft hány ojró. elövettem a telefonom és 5 másodperc mulva megmontam a cuccuk árát, hozzátéve hogy a kasszánál csak bankjegyet fogadnak el, úgy tessék vásárolgatni. erre nekiálltak bravózni meg tapsolni:)
aztán volt még egy orosz fazon aki zárás elött esett be fogfájással, csak beszopta mer a patika már bezárt. montam hogy mázlija van, mert pont van nálam cataflam, viszont le kell hozzam az öltözöböl. elövett egy köteg lóvét hogy mennyit kérek érte, de elutasitottam. montam hogy én most gyorsan veszek ezt-azt, utána lehozom a gyógyszert a vevöszolgálathoz, szóval ott várjon meg. állok a kasszánál a motyókámmal, amikor egyszercsak odajön a fazon, hogy akkor legalább azt fizesse ki amit éppen veszek. volt boldogság:)

v. jókormányzósember 2010.08.09. 14:04:32

Ajrópa romkocsmája? Becses barátaim- talán nem ártana megnézni pl. (már, ha pari-ban szeretnél lenni- én pl. szeptemberben szeretnék Pari-ban lenni- igaz- én úgy írnám: Párizs). Szóval, hogy MIÉRT is járnak oda az ölebek (bocs- celebek) nyomában fiaink- lánykáink- de főként inkább NEM a miénk, hanem pl. az Ámerikánusok (s Ámerika most nagyon fontos ám- egy mosolygós szakállas /bocs- bajuszos/ bácsi címlapfényképe óta tudjuk: vissza /bár egyesek szerint inkább: BE/ integet.

Szóval MIÉRT is megy a java banda oda?

MER' ÓCSÓN LEHET VÁSÁROLNI/Na, persze a drága divatcucc ott az olcsó-bb/!
Na, ezt gondolta volna Da Vinci, és Renoir? Esetleg Ady?

Hát- nem!

Aszt úgy emlegetik a franciák Pari-t, mint Ajrópa "shápping-bugyra"? Ahová parfümöt jó venni - jönni? NEM! Mert tudják, mi is hazájuk, s városuk értéke.
Talán, nem ártana Budapestet is hasonlóképpen kezelni (no, nem nekik- mert ők jönnek-)NEKÜNK - magyaroknak.

Üdv! VJK

mildi 2010.08.09. 14:06:57

@tevevanegypupu: ha már megnézed a seggét, akkor magázd. ez a legkönnyebben alkalmazható szabály sztem.
egyébként nem zavar a tegezés, ha udvariasan teszik. pl pincér odajön az asztalunkhoz(!) "Sziasztok! Mivel szolgálhatok? etc..." és mosoly kötelező.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.09. 14:08:08

@kkk666: a Stand bedőlt, ott már nem eszel többet jókat vagy kevésbé jókat.

A hazai vendéglátást a hazai vendégekre lehet építeni. Nem túl bonyolult gondolat. Kérdés, hol vannak azok a vendégek, akik eltartanának a jelenleginél számottevően jobb átlagos színvonalú és magasabb árszintű éttermeket. Ugyanis - ellentétben Grift fenti mondatával - a jó étel elkészítése lényegesen több költséggel jár, mint a szaré.
No, hol vannak a tömegek, akik hajlandóak adni 4000 forintot egy normális adag, valódi borjúból készített, friss nokedlivel körített borjúpaprikásáért, amibe nem Tesco vagy Aro tejfölt bajszintottak, hanem valami házi terméket?

v. jókormányzósember 2010.08.09. 14:11:37

@Vegaaa: Ez nem is igaz! Vegaaa barátunk az imperialisták (vagy, most más irány van?) beépített ügynöke! (Akiknek, egyébként, minekutána B. elvt. a citrommal megszívatta őket- de leginkább magát- nem szeretnék a helyükben lenni.)

SZÓVAL- sokan a lehúzást vették elő- ha a vendéglátásról volt szó. Mindannyian láttunk már ilyet. De van VALÓBAN jó, s tisztességes (ha úgy tetszik: correct) vendéglátás hazánkban. Nemrég az egyik amerikai oldal válogatta be hazánkat - s a fővárost a "10 legvonzóbb úticél" közé. Igen, én is látom, hogy Pesten, s máshol hazánkban VAN MIT javítani- de itt a JÓ is. Pl. a Michlen-csillagos étterem, vagy egyszerűen csak a (le lehet írni vendéglő nevet? - Ha nem- szegjétek nyakamat érte!) Gyuri Bá grilljét, a Dob- Akácfa sarkon. Szóval- ITT A JÓ is- csak vegyük észre.
S még az olyan dolgokon is- amik a "polgári" (civil) magyar vendégszeretetet élvezik- amit VEGAAA írt le, pl.
S megjegyzem, igyekszem én magam is így tenni. A múltkor két ausztrállal beszélgettem így el- s azt mondták- gyönyörű a fővárosunk. Higgyünk nekik?

Szerintem igen!

tsk 2010.08.09. 14:14:28

@pokemon: Vicces dolgokat irsz. Fogadjuk el hogy 300 forint borravalobol tenyleg csak 2,5 forint jut a pincernek es ezert olyan mogorva. Akkor talan ha 100 forint jutna valtozna a hozzaallasa? Meglehet. Igy a kedves vendeg a 2000 forintos bor melle csupan 12000 forint borravalot kell adjon ha azt szeretne hogy normalis hangnemben, mosolyogva szolgaljak ki?

Ssipak 2010.08.09. 14:21:14

Mennyi sznob köcsög gyűlt itt össze.

thetriggerhappy 2010.08.09. 14:42:54

@Ssipak:

mennyi nyavajgó fasz gyűlt itt össze! mindenhol a világon átverik a turistát és mindenhol a világon ismerni kell, hogy hová érdemes menni és ez így van prágától anchorageig.

érdekes, hogy a hozzám évente érkező 4-5 külföldi barátom mindig elégedetten hagyja el a várost mert jó helyre viszem őket és ha nem tudok velük tartani, megírom nekik, hogy hol és mit érdemes megnézni/csinálni/enni-inni. soha nem verik át őket és majdnem mindig készséges, normális személyzetbe futnak.

érdekes, ha külföldre megyek én utánaolvasok, ha pedig mégsem, akkor nem lep meg, hogy nem botlom bele a turista központok bugyraiban az igazi lokális ízt nyújt helyekbe.

megint hajlamos a blog közönsége sötétebbnek látni a helyzetet, az országunkat mint a valós helyzet.
a sziget pedig a maga nemében (ne a bayreuthi wagner játékokhoz hasonlítgassuk) absz megállja a helyét. azok akik ma ide jönnek inni, hányni, tíz-húsz év múlva majd a michelin csillagos éttermeket fogják látogatni.

Silent Bob 2010.08.09. 14:45:50

@Hepci: Kicsit soknak tűnik nekem ez a 4 rongy, levezetnéd?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 14:48:39

@Hepci:
pontosan hivatkozzál rám. azt írtam elfogadhatót lehet annyi idő alatt mint szart. és a mindennapok konyhájára gondoltam. a kifőzdére. egy szarul, kotányival fűszerezett fasírt miért gyorsabb, mint egy jó, vagy egy rossz tök főzelék mitől gyorsabb, mint a jó, vagy a pörkölt.... nem a csúcs gasztrórol beszéltem. tessen elmenni az " új főutcába", és tessék leülni a kisharang teraszára és megkóstolni néhány ételt. minősíthetetlenül szar. pedig az az ételválaszték, elfogadhatóra készítve éppen annyi energiába kerülne mint a moslék.

pokemon 2010.08.09. 14:50:30

@tsk: Inkább szomorú mint vicces. Ne keverd a borravalót a szervízdíjjal.És nem arról írtam hogy neked mennyi borravalót kell adnod. Hanem arról, nem biztos hogy mindenhol örülnek a pincérek a szervízdíjnak hiszen az nem feltétlenül az övék. És arról hogy a munkáltatók mennyire kihasználják a munkavállalókat.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.09. 14:55:22

@Grift: ezt írtad: "szar kaját éppen annyi energia, pénz, munka csinálni, mint elfogadhatót."

Ez remekül hangzik, de nem igaz, mindegy, hogy kifőzdéről vagy a Costesről beszélünk. A szarhoz szar alapanyagot használnak, elég hozzá egy szar (= olcsó) szakács, szar konyhatechnika és nem kell vesződni a piacra járkálással. A jóhoz meg jobb kell minden elemből és utánajárás, ez mind pénzbe kerül.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.09. 14:58:12

@Silent Bob: ha tudod, mibe kerül a valódi borjúhús, tudod, hogy az alapanyagok árát minimum meg kell szorozni hárommal, hogy egy vendéglő életképes legyen, és elképzeled, hogy normális szakácsot vagy pincért nem kapsz 1000 Ft nettó per óra alatt, nagyjából ki lehet szorozni...

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2010.08.09. 15:01:31

@Hepci: Hagyd, szerintem nem fogja megérteni.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 15:04:08

@Hepci:
bekattantál, baszki: idézed, hogy elfogadhtót írtam, aztán a bukottétterem tulajdonos idegességében, megint a jóval veted össze a szart.
ne mond már nekem, hogy kifőzdei szintem nem lehet szart is csinálni a kommersz alapanyagból, és nem lehet elfogadhatót is. ki a tököm beszél még a piacra járásról, meg a jó szakácsról. amiről én beszélek, ahhoz egy közepes háziasszony kell. ezzel szemben moslékot árulnak ezeken a szinteken. kicsi lépés amiről én beszélek. meg ezen a blogon már ez is ugrás, hagyd mán a koszteszt, bazmeg. :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.09. 15:09:39

@Grift: de csúnyán beszélsz. Meg sportszerűtlen vitázó is vagy ezzel a bukottétterem döféssel. Meg se kóstoltad, hogy főztünk.
Szóval, akkor sincs igazad, pont. A főzni tudás is pénzbe kerül, ha minden más feltétel azonos. Kurvára nem lesz neked mindegy, hogy én főzök neked tökfőzeléket, vagy a Kachnics Pista, baszkikám. :)

Silent Bob 2010.08.09. 15:10:23

@Hepci: Mondjuk 3 roncs egy kiló hús, adsz 25 dekát, akkor is max egy ezresből megvan az adag (bár szerintem kevesebb), ha azt 3-mal megszorzod még mindig nem 4000-nél járunk. (Szerintem 2500 a reális egyébként.)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 15:20:03

@Hepci:
:) akkor is igazam van, pont. :)
nekem, nem, de egy kifőzde jobban járna a te főztöddel, mint a mostani konyhai alkalmazottéval. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 15:25:55

@Hepci:
a sportszerűtlenséggel kapcsolatban igazad van, elnézést érte, kicsit elkapott a gasztrohév! :)
persze jól jössz ki belőle, legalább rendkívül értelmes árfelelős vitapartnereid láthatják, nem nyeretlen kétévessel van dolguk :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.09. 15:27:23

@Silent Bob: VALÓDI (tejes) borjúról beszéltem, nem véletlenül. A húsból se úgy lesz 25 deka, hogy veszek egy kiló húst és négy porció kijön belőle... És akkor még az a la minute (lol) elkészített nokedliről nem is beszéltem.
Egyébként nézd meg, a 2500-ért (kb. ennyibe kerül ma egy középkategóriás helyen) milyen borjúpaprikásokat lehet kapni manapság Budapesten. Nyilván ez se véletlen, a kedves vendéglős urak nem a saját zsebük ellenségei, ennyiért ilyen alapanyagokból tudják elénk gazdálkodni a cuccot, többért pedig nem remélnek eladni egy borjúpaprikásnak nevezett valamit.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.09. 15:30:06

@Grift: semmi baj, nem vagyok sértődős, meg nem is mindig-mindenkinek-mindenért szólok vissza. Kivéve a Nagy Levin nevű péniszfejfedőt. :)

Silent Bob 2010.08.09. 15:33:59

@Hepci: OK, mennyi egy kiló VALÓDI borjú? És mennyivel kerül többe (alapanyagban) az a la minute nokedli, mint az előre kifőzött. Munkaórában persze, több. Tényleg érdekel, nem kötekszem, de nekem irreális a 4 k.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.08.09. 15:36:08

@tanarseged ur: Eszerint tölgy is a jattért magázódik? Korábban is szólhattál volna...

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.09. 15:51:35

@Silent Bob: vettünk olyan valódi borjút is 6500-ért, aminek még a 15-20%-kát kidobta a szakács. Nem azért, mert a minőség nem stimmelt, a bélszínt is "megpucolják".
A frissen és jól elkészített dolgoknál pedig az a döntő árfelhajtó tényező, hogy sokkal több és hozzáértő ember kell hozzá. Magam se értettem, hogy a túróba nem tud két szakács flottul kiszolgálni 8-10-nél több vendéget. Mert nem tud, ha így akarsz főzni és semmi sincs mélyhűtve/mikrózva/hetekig újramelegítgetve, a zöldségek pedig frissek, nem egy mexikói mirelit keveréket bajszintanak a hús mellé zöldköretként.

Silent Bob 2010.08.09. 16:10:00

@Hepci: Ez durva, eddig azt hittem jó henteshez járok, ott 7k az extra bélszín.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.09. 16:16:52

@Silent Bob: a - magyar szinten - jó bélszín nem drágább, mint az általam emlegetett VALÓDI borjú. Amit pedig széles e hazában borjú néven eléd tesznek az asztalon, majdnem 100%, hogy nem borjú, hanem - jobb esetben - fiatal marha.
A bornyú ritkaság és ínyencfalat, csak nem tudjuk, mert a szó gyakorlatilag elvesztette a valódi jelenését az évek során. Sok más szavunkhoz hasonlóan. :) és :(

muhi 2010.08.09. 16:20:02

Jó poszt, csak egy tényleg apróság: a kontraszelekció ebben az esetben nem játszik, az említett képzés körül inkább az lehet a gond, hogy nincs igazi szelekció.

A kontraszelekció kifejezetten az alkalmatlanok érvényesülését segíti elő, az alkalmas meg leülhet, egyes. Tipikus példája ennek a Rákosi-korszak, amikor adott esetben acélipari munkás került a TSZ élére azzal az indokolással, hogy ő szakértelem híján nem fogja elszabotálni a kommunista tervgazdálkodás által kitűzött célokat.

kovacsguszti68 2010.08.09. 17:27:56

@drazsé: én sokszor visszasírom Olaszországot, az ottani kiszolgálást: ahol kell, ott udvarias, ahol kell, ott pörgős. Az autópálya melletti Autogrilleknél ne várj sok udvariasságot (persze azért néha találkozni vele) de 10 perc alatt kiszolgálnak egy busznyi embert friss kávéval és megmelegített ciabattával. Egy hangulatos kisvendéglőben viszont az udvariassághoz az esetek nagy részében a tegeződés is hozzátartozik, vagy a kicsit bizalmasabb hangnem is. Ugyanakkor a kiszolgálás itt is gyors, precíz és figyelmes. Ilyenről kis hazánkban sok helyen csak álmodozni lehet.

Vannak már korrekt helyek, ahol tényleg figyelnek az emberre (szűkebb - 30 km-es - környezetemben szerencsére két ilyen étterem is akad), de ebből még nagyon kevés van. És amilyen manapság az utánpótlás, félek, hogy egy ideig nem is fog gyarapodni a számuk.

muskotály küvé 2010.08.09. 17:34:32

@Hepci: a horvát henteseknél 3 féle marha van: "telestyina", vagy hasonló: ez a borjú: fiatal, világos rózsaszín; "junjetyi", vagy hasonló: növendékmarha, ebből szokott a legtöbb lenni, ezt használják csevaphoz, stb. - nálunk az ilyet hívják borjúnak a hentesek; "govedzsi", vagy hasonló: ez az "öreg" marha. Mi még itt nem tartunk...

Megköszönöd az italt,hazamész, kivered 2010.08.09. 17:35:01

@monyon le: Szintén LF tér, a hely neve Kamra vagy vmi ilyesmi.
Öten voltunk pár korsó sör, néhány feles, szóval nem voltunk egy bonyolult csapat, pultnál feltette az italt a tálcára, asztalra le. Fizetésnél 16e-re 17-t adtunk, erre a figura visszaadta az ezrest, hogy ez még 10% sincs és ő "ennél többet tett le az asztalra".
Így járt.

muskotály küvé 2010.08.09. 17:37:46

@Grift: szerintem abban igazad van, hogy adott helyen, adott alapanyagból és körülmények között készített ételeket sem kéne feltétlenül annyira elszabni, amennyire el szokták: a sárgaborsót nem kéne leégetni, a főzelékben a sok liszt legalább ne legyen csomós, vegetát és pirospaprikát meg ne rakjanak mindenbe - ráadásul ez utóbbiak költségnövelő tényezők is... Persze lehet, hogy itt jön be a drágább személyzet kérdése.

kovacsguszti68 2010.08.09. 17:46:56

@muskotály küvé: nálunk csak "vagy hasonló" van... :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.09. 18:10:44

@muskotály küvé:
igen, ebben igazam van, és csak ennyit mondtam :)

tevevanegypupu 2010.08.09. 19:01:47

@mildi:

Vendeglatoiparban nem tegezzuk a vendeget, de persze ugy latszik vannak akik konzervativabbak (en(:).

kényszerbagoly 2010.08.09. 19:22:49

Ide csak a hányásturisták, az autótetőakrobaták jönnek, érdemes megnézni reggel a sokat emlegetett hatkert.
Éjjel meg hallgatni őket!!!

Ganger 2010.08.09. 21:01:54

@muskotály küvé: janja az bárány, a többi stimmol.

pösti 2010.08.10. 00:35:41

1.Egy egész borjú (kéz alatt ,számla nélkül,ami ha szerencséd van nem "fiatal marha", azaz kb 20-25kg) minimum 40 ezer!(a "hentesnél" ne is próbálkozzatok)
2.Nincs szakma(aki megfőzi/eladja),de igényes fizetőképes magyar vendégek is alig...
3.Ellenben a tömegturizmus ami Budapestet érinti a maga 2-3 vendégéjszakájával nem igényli (vagy csak nem kockáztat?) a "slowfood" adta élményeket.
4.Kifőzdékből van néhány túlélő:Kádár étkezde,Városház grill,Lukáccsal szemben a nemtudom a nevét,...(?)
5.ÉS VAN:Onyx,Costes,Olympia,(Kistücsök,Bock,Pierrot,...?)
6. A romkocsma "intézménye" pedig az egyik legismertebb hungaricum.

pösti 2010.08.10. 00:37:03

...és persze a SZIGET

szubjektiv 2010.08.10. 00:44:39

"Éttermünk több, mint tíz éves fennállása óta meghatározó szerepet tölt be a magyar vendéglátás leendő szakembereinek képzésében. Korábban a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolai Karának égisze alatt, napjainkban pedig - a főiskolával együtt működve - Önálló gazdasági egységként üzemelő Alma Mater Étteremnek mindig is egy jelmondata volt: A vendég - vagyis Ön - mindenek előtt!"

Rendkívül kínos. Van egy idősebb pasas, aki kedves és udvarias, a fiatalok mind taplók. Ha megkérdezi az ember, hogy miből is van egy adott étel, akkor már szenvednek, udvariatlanok, és lövésük sincs, hogy miből is készül a kaja. Van egy idős, vörös hajú nő, aki folyamatosan baszogatja a tanulókat úgy, hogy az étkezni vágyó közönségnek is kínos hallgatni.
És itt tanulják az ételkészítést és kiszolgálást a szerencsétlenek.
Ez a vendéglátóipari főiskola étterme az Alkotmány utcában.
Évek óta járok oda, de normális hangnemmel csak ennél az idősebb faszinál találkoztam. Meg a pénztáros lány is normális.

kackia 2010.08.10. 08:37:35

@Grift: Tegnap megláttam a boltban egy hatalmas 3-4 kg-os-nak tűnő kerek, gusztusos, barnára sült cipót, az volt a cetlijére írva, hogy házikenyér és nem az , hogy házi jellegű és még az is , hogy csütörtökig friss.
Karizmaimat kissé megfeszítve emeltem volna át a pulton, a meglepettségtől mégis majdnem elejtettem a pillekönnyű kenyeret. Azonnal egy látványpékségre kezdtem gyanakodni. Kértem a kiszolgálót, tegye már a mérlegre, meglepetésemre 1 kg-ot nyomott és mivel a zsebemben mindig tartok mérőszalagot, kíváncsiságtól hajtva rögvest az eladó előtt meg is mértem, 45 cm volt az átmérője, magassága 26 cm.
Magyarország a magas sikértartalmú búza hazájáról volt híres , az amerikai tőzsdén a legmagasabban jegyzett ára ennek a búzának volt.
Ma mégis a legszarabb kenyeret esszük Európában.
Érdekelne miféle kapzsi szándék húzódik meg emögött.
Miért van az ha Németországban járok és a legszimplább vasúti restibe bemegyek mégis a legkiválóbb péksüteményt kapom a ( brőtyen ) ropogós , jóízű és még kétnaposan is ehető.
Miért tűri még mindig a prosztó, igénytelen magyar nép az atomjaira hulló felfújt szarokat. Tessék szóvá tenni és ott hagyni.

fourgee 2010.08.10. 11:56:05

@kackia: "Miért tűri még mindig a prosztó, igénytelen magyar nép az atomjaira hulló felfújt szarokat. Tessék szóvá tenni és ott hagyni. "

Azért, mer' az "ósános" kenyér olcsó. Sokan megveszik, aztán persze szidják, hogy régen nem volt ilyen szar a kenyér, de nincs mit tenni. Az emberek szemébe egy szűrő van beépítve, ami csak az árat engedi láttatni. Nem egy ember mondta el, hogy bezzeg régen napokig elállt a kenyér és finom volt, most meg milyen rossz. Most ugyanez az ember inkább megveszi a legolcsóbb, legszarabb kenyeret, kidobja a felét, lehet hogy tudat alatt érzi hogy hosszú távon olcsóbb lenne a drága kenyér, mert azt mind megenné, nem lenne belőle egy falat sem kidobva, de csakazért is ragaszkodik az olcsóhoz. Mert az olcsó. Lényegtelen hogy a végén drágább lesz a sok kidobált félkiló miatt...

Egyszer rámjött, hogy pont ugyanolyan hamburgert szeretnék enni, mint amilyenhez Angliában szoktam. Először valamelyik nagy kereskedelmi láncban megvettem a legdrágább marhahúst hozzá. Megcsináltam a fasza kis húspogácsákat, aztán amikor megsütöttem, kétharmadára összeugrott és qrva sok lé kifolyt belőle. Ízre sem volt az igazi. Aztán elmentem egy tényleg megbízható henteshez, ahol elég magasak az árak, ott vettem húst a hambugerhez. De, amikor megsütöttem, akkor nem ugrott össze és nem állt víztócsában a húspogácsa...

Vagy pl. arra is láttam példát, hogy egy picike tejszínhabért valaki megvett egy egész doboz "tejszínhab" spray-t, amiben valami bizonytalan eredetű növényi zsír van. Persze aztán az egész dobozzal ki lett dobva, meg az íze sem volt olyan, de olcsóbb volt mint az igazi tejszín...

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.08.10. 12:15:19

@fourgee: sütni kell a kenyeret otthon. Nem kell hozzá gép, a legegyszerűbben kivitelezhető recepthez (DNK = dagasztás nélküli kenyér) nem kell dagasztás és kovász se, pusztán egy kerámiaedény vagy jénaitál. A konkrét munka vele maximum 5 perc, a végeredmény pedig a legegyszerűbb liszt használata esetén is már első kísérletre finomabb, mint a Magyarországon bárhol kapható kenyerek 99,99%-a.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.08.10. 12:38:04

@kackia:
nézze, generációk nőttek úgy fel, hogy szemetet ettek. egyre szemetebbet. kádár alatt legalább a kenyér rendben volt. ha más nem is. elfelejtettek enni az emberek. már a nagyi sem főzött, az üzemi konyháról hordták a szart haza, vasárnap meg kirántotthús 40 szelet, azt egyébazmeg. elmegy vidékre szombaton, és tonnás farú egészséges parasztlányok állnak sorban a fornettiszarért, ahelyett, hogy betennének a sütőbe egy tepsi tésztát. a receptek még megvannak. ezért nem mennek az éttermek, és ezért tudnak eladni bármi szart. itten senki nem evett már50 éve egy normális házi ételt. elhaltak az ínyek. jártam valaha bácskába sonkáért húsvétkor, akitől vettem, mondta jövőre nem lesz, minek, az unokák pizzát esznek.
a magyar egy hagyományok nélküli, szar csürhenép ez az egyik tünet. vizsgáljon meg bármilyen életspektrumot, hasonló tünetekre lel. nem véletlenül ítélt minket halálra a világ vezető hatalma.

greybull 2010.08.11. 11:16:26

@betyár: A Lipóti Pékség is erre az útra lépett. Egyre több boltot nyit Budapesten, és a termékek minősége szépen elkezdett lefelé kúszni. Az Újpesti Piacon nyitott pékség katasztrófa. Számtalanszor vettem kilós kukoricás kenyeret náluk, ami gyurma volt, ehetetlen. A nagy ökörkör kenyerük meg savanyú, nem fér be még a negyedes darab sem a kenyértartóba.
Nem értem őket, hogy hagyományos kilósban mért nem készítenek nem kukoricásat?
A fekete (régen úgy mondták katona nyelven: komisz) kenyerük meg: édeskés.
Ilyen tényleg szinte fekete kenyeret annak idején az oroszok sütöttek, míg közben megszállva voltunk általuk - kifejezetten jó kenyér volt - abszolút egészséges, teljes kiőrlésű, tutira mentes minden adaléktól, na az savanykás is volt, annak is kellett lennie.
Azóta nem vásárolok a Lipótinál.

greybull 2010.08.11. 11:25:02

Évek óta az a sanda gyanúm, hogy az éttermek egy jelentős része semmi más, mint alibi, szimpla pénzmosoda. Annyi vendéget írnak be és bevételt, amennyit akarnak, a piszkos pénzek tisztára mosásának legtisztább módja!
Amelyik meg tényleg ebből akar megélni, ott egészen egyszerűen nem tudnak főzni - Laci bácsi-konyhája megy, a lebutított virtikli kádári-proli ételekkel (?).
Hangzatos - amúgy tök hülye - elnevezések alatt.
Olyan, mint a borminősítés: enyhén lágy mandulás íz keveredik füstös földes virágkertes aromákkal blablabla...
süti beállítások módosítása