Mi a NER értelme?
2010. július 13. írta: NER-vita

Mi a NER értelme?

  Olvasónk, Zoli29 írása a Mandiner NER-vitájához:

  Az áprilisi választások előtt a Fidesz szavazói közül sokan élhettek abban a hitben (hogy pontosan hányan, azt nem tudom), hogy Orbán Viktor színrelépésével nagyon rövid időn belül érezhető javulás fog beállni a személyes életükben, elsősorban is az ő és családjuk anyagi helyzetében. E helyzet kialakulásához a Fidesz vezető politikusai is nagyban hozzájárultak azzal, hogy ezeket az irreális elvárásokat csak a választásokat megelőző utolsó 3-4 hónapban igyekeztek hűteni, az ellenzékben eltöltött hosszú évek során viszont egyáltalán nem törekedtek arra, hogy választóik felkészülhessenek az ország majdani rendbetételének nehézségeire, az elkerülhetetlen áldozatokra. (Ezzel együtt azt gondolom, hogy a 2,7 milliós Fidesz-táborban nagy többségben vannak azok, akik a megszorítások feleslegességét hangsúlyozó ellenzéki kommunikáció ellenére is tisztában voltak vele, hogy – ahogy mondani szokták – nem lesz kolbászból a kerítés 2010 áprilisa után sem.)

  Annak, hogy Orbán a választások megnyerése óta folyamatosan egy új rendszer (a NER) felépítéséről beszél, a legfőbb oka nem más, mint az, hogy amikor az önkormányzati választásokat követően az emberek szépen lassan (vagy talán nem is annyira lassan) elkezdenek majd szembesülni a kormányzati elképzelések rájuk nézve hátrányos elemeivel (elbocsátások a közszférában, minimálbér megadóztatása, intézménybezárások, összevonások, stb.), akkor a miniszterelnök újra és újra el tudja majd mondani, hogy mindennek igenis van értelme, van egy magasztosabb cél, amiért ezekre az áldozatokra szükség van, hogy végül mindenki (de legalábbis a nagy többség) jól járjon.
Nagy kérdés, hogy erre vevők lesznek-e az emberek, illetve hogy mekkora lesz az a sokaság, amelyik – ha talán nem is szívrepesve – hajlandó lesz Orbán szemüvegével látni a dolgokat; és ha hajlandó is lesz, vajon meddig fog tartani ez a hajlandóság, meddig fog tartani a türelem.

  Egy dolog szinte biztos: a NENYI kormányzati és közintézményekben történő kifüggesztéséről szóló kormánydöntés sem a közszféra dolgozóit, sem általában a magyar társadalmat nem fogja meggyőzni arról, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerének felépítése mindannyiunk érdeke. Sőt, könnyen előfordulhat, hogy az intézkedés esetleg olyanokban is megrengeti a kormány iránti bizalmat, akik mindezidáig jóindulattal és megértéssel viseltettek az újonnan felállt kabinethez.

  Annak érdekében, hogy ez mégse így történjen, a miniszterelnök és kormánya teheti a legtöbbet. Kérdés, az elmúlt egy hét bal- és jobboldalról egyaránt érkező kritikái után Orbánnak célja-e, hogy a „kifüggesztősdi” a következő évek kormányzati politikájának ne szimbóluma, csupán annak kellemetlen, de egyre inkább feledésbe merülő közjátéka legyen.

  Az LMP-s találkozó után tett kormányfői ígéret (miszerint tavasszal a NENYI lekerül a falakról) talán erre enged következtetni…

***

  A NER-ről a Mandineren eddig megjelent vitaposztok:

  NENYI (Kínai Kálmán & Trágár Tóni)

  NER-nyilatkozat: Fidesz-esély az MSZP-nek? (TuRuL_2k2)

  A Nyilatkozat kritikájának bírálata (Elpet)

  Hozzászólás a NER-konzultációhoz (tanársegéd úr)

  A NER-ről és a gúnyról (Aristo)

  A nagy restauráció (Bástya)

  NER: Értékek vagy rendszerek (Zoonpolitikon)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr732146540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.07.13. 20:41:48

Ajaj, ezt a cikket talán már nem kellett volna megírni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.07.13. 21:12:09

@Zoli29:!

Orb*n már nem visszakozhat. Az olyan fokú presztízsveszteség lenne, amit nem vállalhat fel. Ugyanakkor azon elgondolkozhat, hogy kikre hallgat. Kötcse óta dugóhúzóban zuhant ez a "koncept" és most (ezzel a kifüggesztősivel) becsapódott. Át kell ezt az egészet újra gondolni.... Nagy szégyen, hogy nem volt körülötte senki, aki felhívja a figyelmét a veszélyekre!

(Az avataromra kattintva tud emilt küldeni, ha tudunk időpontot egyeztetni állok rendelkezésére, Miniszterelnök Úr!) [................................................./.]

:-D (...) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

Thulsa Doom (törölt) 2010.07.13. 21:23:07

Zoli, azért tőled is megkérdem, mint narancs-fantól! Hogyan értékeled, hogy a Főnök meg sem mukkan az ügyben, még arra sem veszi a fáradságot, hogy előbújjon és elmagyarázza, mitől jó ez a kiakasztósdi?
Milyen vezető az, aki minden kritikus helyzetben szarban hagyja a híveit?
Netán látens dezertőr? höhöhö.

Zetek 2010.07.13. 21:24:12

@bbjnick: Tényleg, hogy tud felkelni és bekötni a cipőfűzőjét a nagyszerű tanácsaid nélkül magam sem értem. Amúgy gyenge kezdés után komoly visszaesés.

Zetek 2010.07.13. 21:26:34

@Thulsa Doom: Már elmondta. Mindenkinek külön kellene? Szegény LMP-seknek is megtette már.

elfelejtette 2010.07.13. 21:26:51

"Az LMP-s találkozó után tett kormányfői ígéret (miszerint tavasszal a NENYI lekerül a falakról) talán erre enged következtetni…"

Anno mikor ki lett függesztve, akkor azt írtam, hogy az alkotmányozási folyamat nyitánya lehet ez a kifüggesztés. Ha idővel tényleg le lesz cserélve az alkotmány bevezető szövegére, akkor talán nem nagyon lőttem mellé. Illetve, költséghatékonyan: Az Alkotmány kapja meg ezt bevezetőszövegként, így cserélni sem kell. :D

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2010.07.13. 21:27:50

Kicsit unalmas már ez a NER-vita. Vihar a biliben.

Alfőmérnök 2010.07.13. 21:31:02

Az nem jut eszébe senkinek, hogy ez az egész egy tudatosan, előre eltervezett forgatókönyv mentén halad, és ennek a NER-es bohóckodásnak csak az a célja, hogy elterelje a figyelmet és ne kelljen mindent részletekbe menően kikommunikálni a háttérben folyó komoly kormányzati munkáról?

Pelso.. 2010.07.13. 21:32:08

@El Topo (Sgt. Elias): Csatlakozom.
Kellemetlen, feledésbe merülő közjáték? -hűha.

Czelder Orbán 2010.07.13. 21:33:06

Uncsi a gumicsont, kérek újat! :/

elfelejtette 2010.07.13. 21:34:13

@Alfőmérnök: A nagy hisztériát kiváltó események után mindig megfordul a fejemben a konteo verzió lehetősége is. És mindig azzal hessegetem el, hogy nehéz előre kiszámítani a hatását.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.07.13. 21:37:34

@elfelejtette:

"Az Alkotmány kapja meg ezt bevezetőszövegként, így cserélni sem kell"

Hűűűb*ssszameg!!! #:-\

ü
bbjnick

elfelejtette 2010.07.13. 21:40:52

@bbjnick: Infarktust ne kapjon, viccődtem. Ott a szmájli. Egyébként milyen bevezetője kellene hogy legyen az Alkotmánynak, ha nem egy egyetemes értékekről szóló? Inkább az, mint az "istenes", lengyel mintára.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.07.13. 21:41:02

@Zetek:

Csekélységem szót sem érdemel. Ellenben azok, akik idáig vitték ezt a hibás koncepciót, így megvezették Orb*nt, no, ők már inkább.

ü
bbjnick

Thulsa Doom (törölt) 2010.07.13. 21:50:31

@Alfőmérnök: Az lehet, akkor viszont kiváló! Olyan szinten elterelte a "háttérben folyó komoly kormányzati munkáról" a figyelmet, hogy én sem látok ilyet. ))

Alfőmérnök 2010.07.13. 21:51:14

@elfelejtette: Nekem meg az jut eszembe, hogy az emberi természet viselkedési mintái úgy nagyjából ismertek, reakciói előre kiszámíthatóak. (Gondoljon a reklámcégek sikerességére.) A ballib értelmiség viselkedése meg még inkább megjósolható. :))

Alfőmérnök 2010.07.13. 21:53:09

@Thulsa Doom: Én sem, ez majd egy-két év múlva hozza meg a gyümölcsét (ha...). :-)

Thulsa Doom (törölt) 2010.07.13. 21:55:33

@bbjnick: Szóval megvezették a Kedves Vezetőt a háttérben lapító aknamunkások? Nem lehet, hogy inkább a Vezér szimplán hülye?

Ez olyan, mint mikor a Szovjetúnióban anno úgy siránkoztak a megmaradottak, miután deportálták a fél falut, hogy: Bárcsak Sztálin elvtárs értesülne erről... Ő biztos közbelépne, nem hagyná...
Hát persze. Mert Sztálin elvtárs jó elvtárs.

elfelejtette 2010.07.13. 21:55:36

@Alfőmérnök: "A ballib értelmiség viselkedése meg még inkább megjósolható. :)) "

Tény, hogy vannak érzékeny pontjaik, de akkor is nehéz előre kiszámítani, hogy nem-e akad épp akkortájt valami más érdekes téma. Mondjuk a nyár uborkaszezon, nagyobb az esélye annak, hogy valami nem túl lényeges ügyet kapnak fel.

Ugyanezt gondolom Kósa forintgyengítő nyilatkozatáról is, amiről ugye a kommentelők egy része meg volt győződve, hogy direkt csinálta, közben a Fideszben shortügyletekkel kaszáltak.

Alfőmérnök 2010.07.13. 22:03:38

@elfelejtette: Én is azt gondolom Kósa nyilatkozatáról, hogy direkt csinálta. Ja, majd biztos nem kommunikál egymással annyira Szjjártó, Kósa és Varga, hogy ekkora bakit vétsenek. Megjegyzem, a tőzsdéhez valamennyire értő ismerőseim is mind ezt a verziót (mármint hogy spekuláció volt és nem balfaszkodás) valószínűsítik.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.07.13. 22:17:52

@elfelejtette:

"milyen bevezetője kellene hogy legyen az Alkotmánynak, ha nem egy egyetemes értékekről szóló?"

Olyan: egyetem és koherens értékrendről szóló.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.07.13. 22:22:34

@Thulsa Doom:

"Nem lehet, hogy inkább a Vezér szimplán hülye?"

Az is lehet. De akár h*lye, akár nem, a körülötte lévő tanácsadóknak kötelességük volna értelmes tanácsokkal ellátni. Nekem úgy tűnik, most ez nem nagyon sikerült.

ü
bbjnick

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.07.13. 23:17:44

Azzal, hogy a kerítés nem lesz kolbászból, úgy gondolom, többé-kevésbé mindenki tisztában volt. Hogy a kormánynak a Fidesz által állítólag ráutaló magatartással keltett várakozásokkal el kellene számolnia, abban nem nagyon hiszek. Orbánnak egyszerűen nem kell magyarázkodnia. A két előző jobboldali kormányciklushoz képest ugyanis döntően különbözik a mostani helyzet, annak ellenére, hogy a baloldali véleményagresszor értelmiség ismét blitz-cel akarja elsöpörni a kormányzat társadalmi legitimációját. De ez nem fog sikerülni, és ebben nincs szükség a NER deklarációjára.
A magyar nép ugyanis végtelenül praktikus. Bármennyire is fel lehetett heccelni a ´90 -`94-es és a `98 -`02-es ciklusban, ez most nem fog menni. Ugyanis a nép óvatos és körültekintő. Vegyük észre, hogy az említett két időszakban volt reális kormányképes hatalmi alternatíva, most pedig nincs. Most a Fidesz az egyetlen reális lehetőség arra, hogy az ország egyáltalán működjön, vagy hogy elinduljon felfelé. Futhatja a ballib megmondóvilág a szokott köreit demokráciadeficitről, szakmai inkompetenciáról, az országot többé nem tudja vele lázba hozni, mert nem tud alternatívát mutatni és a nemzet nem szeret kalandokba bocsátkozni.
A NER-re nem magyarázatként van szükség. A NER és a Nyilatkozat már betöltötte feladatát, mert állásfoglalásra kényszerített mindenkit. Én úgy látom, a többség döntött: a ballib ideológiai heccparádék nem érdeklik többé.
Félre tetszenek értelmezni a dolgot: sem Orbán, sem más nem várta el, hogy az emberek ünnepeljék a Nyilatkozatot. Tessék már megérteni a magyarság államhoz való viszonyát: a kifüggesztett manifeszt fakul és porosodik, senki nem hajt előtte fejet, de ott van békességben a csendes vidéki hivatal falán. A magyar soha nem ünnepli a hatalmat, de szívesen békét köt vele. Lehet ez ellen értelmiségileg lázadozni, de mi szeretjük az álmos délutánokat.

naugyehogy 2010.07.13. 23:18:28

@bbjnick: tökéletesen egyetértek..

Nem ártana valami civil kontroll csoport a kormány mellé... Még azt is el tudom képzelni, hogy jót akart a nyomorú, tényleg azt hiszi, hogy korszakos dokumentum született, de tán bizony ezt át kellett volna futtatni olyanokon is bezengés előtt, akik még köszönő viszonyban vannak a mindennapi élettel, emberekkel...

Nyilván 20 év amit a politikában húz le valaki akárkit eltávolít az "átlagos" dolgoktól...ahhoz képest még jól is bírja, de könyörgöm, hol az a nagy mellénnyel bejelentett szerénység és alázat??? Teljesen mind1, hogy jót akartak é vagy sem, ha az emberek döntő többségének ez pont nem úgy jött le...

Hát de nem is értem, ekkora bakot lőni... nem erre készülnek 8 éve??? Csak állok mint Rozi a moziban... :-)

tevevanegypupu 2010.07.13. 23:45:03

Orbannak nem kell magyarazkodnia egyelore. Es foleg nem a balliberalis oldalnak, akikben lehetne annyi tisztesseg, szerenyseg es foleg onkritika - na persze nincs, mert ha lenne, nem kerultek volna a szakadekba - hogy egyelore nem bujnak elo a kuszob alol, ahova bedolgoztak magukat.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.07.14. 00:02:27

@naugyehogy: "Még azt is el tudom képzelni, hogy jót akart a nyomorú, tényleg azt hiszi, hogy korszakos dokumentum született..."

Eleinte kissé ellapult a képem a kifüggesztősdi miatt, de ma már úgy látom, hogy ez a performansz semmi más célt nem szolgál, minthogy rágcsáljátok a gumicsontot. :)

@bbjnick: látom már, Kötcse lesz a mi sokadik szellemi Mohácsunk. :))

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.07.14. 00:33:57

@Elpet: "hölgyeim és uraim! tessenek észrevenni: nincs más választás!" (horn gyula 1998 :)
egyébként meg igen. hadd lógjon. így is beszélünk róla, itt is, mindenütt. szépen lassan így legitimálódik. ott az első kocka. jövőre mgeszürkülve, kicsit porosan, de letéve.

egyébként grift miért nem szólt még hozzá?

Thulsa Doom (törölt) 2010.07.14. 00:35:00

@Elpet: Igazad van Orbánnak nem kell megmagyarázni semmit. Ő szakrális vezető. Belőle az Isten szól, ő csak közvetíti az Ég parancsait szeretett népe felé.
Tudja ezt nemcsak a hű, őt mindenhova követő rajongótábora, hanem a többi 99 százalék is. Ezért soha többé nem merül fel kétely senkiben a Szent Médium szavainak igazsága felől.
Hallelúja!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.07.14. 00:48:10

@vero: "egyébként grift miért nem szólt még hozzá? "

Az említett vezérkommentelő úr nyilvánvalóan már édes álmát alussza, hogy reggel hét óra magasságában rendet vágjon a sorok között. :)

Zoli 29 2010.07.14. 08:08:41

@Thulsa Doom:

"Hogyan értékeled, hogy a Főnök meg sem mukkan az ügyben, még arra sem veszi a fáradságot, hogy előbújjon és elmagyarázza, mitől jó ez a kiakasztósdi?"

Megmukkant. Előbújt, és megmagyarázta.
www.mr1-kossuth.hu/hirek/orban-ragaszkodik-a-nyilatkozat-kifuggesztesehez.html

winston01 2010.07.14. 08:59:40

"ennek a NER-es bohóckodásnak csak az a célja, hogy elterelje a figyelmet és ne kelljen mindent részletekbe menően kikommunikálni a háttérben folyó komoly kormányzati munkáról"

Gyurcsány is ilyesmit csinált, csak aztán kibukott, hogy nem folyt a háttérben semmilyen munka.

Pelso.. 2010.07.14. 09:05:14

@Zoli 29: A nyilatkozat kifüggesztésének kétségtelen, van szimbolikus jelentősége, ezt nem vitatom, viszont a tényleges változás üzenete csak az elkövetkezendő fél év kormányzati intézkedéseiben nyilvánul meg, -ahhoz a nyilatkozatnak komplexebbnek kellene lennie.
De, önmagában az, hogy ott lóg a falon, nem gátolja meg a lopást, hatalmaskodást, stb. Annyira nem kellene hülyének nézni az embereket, már-már holmi mágikus tulajdonságokkal ruházva fel.

Téglagyári Megálló 2010.07.14. 10:00:49

@Elpet:

Ehhez annyit tennék hozzá, hogy egy dologra biztos jó volt a Nyilatkozat. Ahogy Wittgenstein mondja, a filozófia feladata: nekimenni a nyelv határainak. Liberálisnak mondott kommentelők reakcióiból kijelenthetjük: ez megtörtént. A Fidesz azt próbálta meg: lehet-e új irányt szabni a kormányzásnak, egy nem-technokrata irányt? Látszik, hogy ez nem mindenkinek tetszik, de ettől még nem kell meghátrálni, sőt.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.07.14. 10:16:27

@Téglagyári Megálló:

"Ehhez annyit tennék hozzá, hogy egy dologra biztos jó volt a Nyilatkozat. Ahogy Wittgenstein mondja, a filozófia feladata: nekimenni a nyelv határainak."

aha, szóval biztos vesszőhibák vannak benne, attól fogja a feját mindenki, aki nem fidesz fan. tartalmi hülyeség hogy is lehetne benne, hiszen maga a vezér is részt vett a megírásában

Pelso.. 2010.07.14. 10:26:27

@Téglagyári Megálló: Pedig, elsősorban a gazdaságnak a technokrata irányra van szüksége, az IMF és EU tárgyalások szintén erre utalnak. 2010-ben a szimbolikus látványelemek alkalmazása már kevés.

Téglagyári Megálló 2010.07.14. 10:44:12

@Pelso..:

Szerinted ebből áll az egész kormányzás? Ez egy pontja, szerintem fontos pontja.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.14. 12:17:45

@Gasper:
szegény barátaim, elmaradt a 7 órai igazságosztásom is. hiába, ebben a melegben jobb félhétkor elindulni bingával úszni. aztán meg ma intéztem a család ügyeit, vagy hogy is mondják a keresztapában. :)

@vero: na mostan ehhez a poszthoz mit szóljak hozzája? :)

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.07.14. 13:57:54

Ez de kurva unalmas..... ez a vita.... már minden elmondatott rég.

Ami újdonság van, az a mai nap híre, h a főváros éppen szarrá égeti a NENY-t
(Miért írtok NENYI-t?)

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.07.14. 14:01:19

A NENY-nek és kifüggesztésének egyetlen értelme van (így utólag): visszajelzést kap Orbán és kormánya arról, h valójában mekkora is az a bizonyos támogatás, mire számíthat majd keményebb dolgok idején.

Lehet, h ez a szondáztatás volt a cél?
Ha igen, elég nagy butaság, mert lehetett volna sokkal egyszerűbben is:
dobnak nekem egy mailt, én meg megírom nekik.

Pelso.. 2010.07.14. 14:11:28

@Téglagyári Megálló: Fontos, de emellett lehetne sorolni a mindenki által ismert és elvárt teendőkből jóval fontosabbakat.
Igen, szerintem most mindenekelőtt a gazdasági erőfeszítésekről kellene szólni a kormányzásnak. Érdekes, a hozott intézkedések aránya ez ügyben aránytalanul kevés.
süti beállítások módosítása