Újra kell születni, kicsi szívem!
2010. május 25. írta: Skrabski Fruzsina (lelkylola)

Újra kell születni, kicsi szívem!

  Készítettem nektek egy klipet az idei Csíksomlyóról. Hangulatos volt a keresztek vonulása, amikor a környező falvakból énekelve megérkeztek a tömegek Csíksomlyóra.

  Böjte beszéde egyszerű volt (inkább tisztelem azért, amit tesz és nem azért, amit beszél) -, de mégis őt idéztem a címben: Újra kell születni, kicsi szívem!

  Az egyik jezsuita bloggernél aludtunk Gelencén és kiderült, hogy ott van a világ egyik legszebb temploma. Reggel pedig frissen szedett erdei gombát ettünk. Örök hála!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr742030026

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Téglagyári Megálló 2010.05.26. 16:38:13

@bz249:

Igen, ezért is a fizikusokból lett pénzügyesek a felelősek!

Téglagyári Megálló 2010.05.26. 16:40:56

@bz249:

És még: itt annak az egyszerű igazságnak kellett volna érvényesülnie, hogy más pénzével nem játszunk (vö bot és csalán).

bz249 2010.05.26. 16:41:22

@Téglagyári Megálló: pontyosan. Igy jar az aki elhiszi, hogy spinuvegek fazisatalkulasara vagy diffuzios es szegregacios problemakra kidolgozott szamitogepes szimulaciok tudjak a legjobban kezelni a penzet.

bz249 2010.05.26. 16:42:43

@Téglagyári Megálló:

O egy ennel is egyszeru igazsag viszont ervenyesult: akinek nincs otlete a penzevel kapcsolatba, az ne akarjon gyujtogetni. Konzumalja el, vagy dolgozzon kevesebbet.

tanarseged ur 2010.05.26. 16:43:58

@Grift: A figyelmeztetése sajnos elkésett. De mi baja a genetikával?

Egyébként pedig: a "hitbeli igazságról" milyen alapon lehet eldönteni, hogy igazság, ha egyszer hitbeli?

@Téglagyári Megálló: Pedig mintha most is számítógépen cseverésznénk.

Téglagyári Megálló 2010.05.26. 16:51:59

@tanarseged ur:

Nézze, nekem diplomám van informatikából, de én nem értek a kvantumelektodinamikához. Szóval váltig állítom: nem kell a hétköznapokhoz.

Téglagyári Megálló 2010.05.26. 16:53:37

@tölgy1:

Nézze, a népnyelv máshogy fogalmaz, én úgy: más botjával a csalánosba menni. Represszív katolikus nevelésben részesültem.

tanarseged ur 2010.05.26. 17:00:35

@Téglagyári Megálló:
"nem érinti a mindennapjainkat" =/= "nem kell (a tudása) a hétköznapokhoz"

tölgy1 2010.05.26. 17:01:26

@Téglagyári Megálló: Jesszus! eddig önfeledten "informatikusoztam", de becs szó, mindig csak két családtagomra gondoltam.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.05.26. 17:12:29

@Grift: de ez a tanításod egy oltári nagy hülyeség, mert nem az a kérdés, hogy egyszerűen vagy bonyolultan beszél valaki, hanem az, hogy mennyire értelmesen. Ha szerinted Böjte atya beszéde sokatmondó volt, akkor írd meg, hogy neked mi tetszett benne. Én ott voltam, meghallgattam és nem tett rám semmilyen hatást. Nem azért, mert csak a bonyolult gondolatok tetszenek, hanem azért, mert ez a beszéd nem szólt semmiről, csak arról, hogy biztassuk egymást -, ennyi. Pl. olyat mondott, hogy szent István milyen türelmesen és kedvesen térítgette a magyarokat. Nem szeretem ezt az "Isten bácsi puszilgatja az édes kis homlokodat" típusú elmélkedést. Sajnálom.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.26. 17:15:28

@Tündér_Lala: & @Grift: & @tanarseged ur: & @Téglagyári Megálló: & @bz249: & @tölgy1:

Nem létezik egyszerűbb (magátólértetődőbb), mint a szeretet és nincs annál okosabb, mint aki birtokolja a szeretet "tudását".

"(...)

1822 A szeretet az az isteni erény, amellyel Istent önmagáért mindenekfölött szeretjük, felebarátunkat pedig úgy szeretjük, mint önmagunkat, Isten szeretetéért.

1823 Jézus a szeretetből új parancsot alkotott. [75] Övéit "mindvégig" szeretve (Jn 13,1), kinyilvánítja az Atya szeretetét, amelyet Ő maga kap. A tanítványok egymást szeretve Jézus szeretetét utánozzák, amelyet ők is kapnak. Ezért mondja Jézus: "Amint engem szeret az Atya, úgy szeretlek én is titeket. Maradjatok meg az én szeretetemben" (Jn 15,9). Továbbá: "Ez az én parancsom, hogy szeressétek egymást, ahogyan én szerettelek titeket" (Jn 15,12).

1824 A szeretet, a Lélek gyümölcse és a törvény teljessége megtartja Isten és az ő Krisztusának parancsait: "Maradjatok meg az én szeretetemben. Ha megtartjátok parancsaimat, megmaradtok az én szeretetemben." (Jn 15,9--10) [76]

1825 Krisztus irántunk való szeretetből halt meg, amikor még "ellenségek" (Róm 5,10) voltunk. Az Úr megköveteli tőlünk, hogy úgy szeressük, mint Ő, ellenségeinket is, [77] hogy a legtávolabbinak is felebarátja legyünk; [78] hogy mint Őt szeressük a kicsinyeket [79] és a szegényeket. [80]

Szent Pál apostol felülmúlhatatlan leírást adott a szeretetről: "A szeretet türelmes, a szeretet jóságos, a szeretet nem féltékeny, nem kérkedik, nem is kevély. Nem tapintatlan, nem keresi a maga javát, nem gerjed haragra, a rosszat nem rója fel. Nem örül a gonoszságnak, örömét az igazság győzelmében leli. Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel." (1Kor 13,4--7)

1826 Szeretet nélkül, mondja az Apostol, "semmi vagyok". Bármiféle kiváltság, szolgálat vagy erény (...), ha szeretetem nincs, "mit sem használ nekem". [81] A szeretet fölülmúl minden erényt. Első az isteni erények között: "Megmarad a hit, a remény és a szeretet, ez a három, de közülük a legnagyobb a szeretet" (1Kor 13,13).

1827 Valamennyi erény gyakorlását a szeretet élteti és indítja; ő a "tökéletesség köteléke" (Kol 3,14); az erények formája; összekapcsolja és egymás között elrendezi őket; az erények keresztény gyakorlásának forrása és végpontja. A szeretet megerősíti és megtisztítja emberi szeretőképességünket, és fölemeli az isteni szeretet természetfölötti tökéletességére.

1828 A szeretettől áthatott erkölcsi élet gyakorlata a keresztény embernek Isten fiainak lelki szabadságát adja. Már nem rabszolgaként áll Isten előtt, szolgai félelemben, nem is fizetséget kereső béresként, hanem mint fiú, aki válaszol annak szeretetére, aki "előbb szeretett minket" (1Jn 4,19):

Ugyanis vagy a büntetés miatti félelemből fordulunk el a rossztól, és akkor szolgalelkűek vagyunk; vagy a jutalom gyümölcsét keresve saját hasznunkra teljesítjük a parancsokat, és így a béresekhez válunk hasonlóvá; vagy a Törvényhozónk iránti megbecsülés és szeretet miatt (...), s így fiakká válunk. [82]

1829 A szeretetnek gyümölcsei az öröm, a béke és az irgalmasság; jótékonyságot igényel és testvéri feddést; jóakaró; kölcsönösséget ébreszt, kitartó, anélkül hogy a magáét keresné, és bőkezű; barátság és közösség:

"Ez minden cselekedetünk beteljesedése, a szeretet. Itt van a célunk: emiatt futunk; feléje futunk; ha odaérünk hozzá, meg fogunk nyugodni." [83]

(...)"

www.katolikus.hu/kek/

Írjuk bele az Alkotmányba!!!;-)

ü
bbjnick

Téglagyári Megálló 2010.05.26. 17:20:09

@tölgy1:

Ugyan, csak nyugodtan. El tudja képzelni, hogy éreztem magam az évfolyamtársaim között? Wittgensteinnel és Hamvas Bélával próbáltam túlélni a pozitivizmus sivatagában tett utazásomat.

Téglagyári Megálló 2010.05.26. 17:21:15

@tanarseged ur:

Maga nyelvész, tanársegéd úr? Egyébként igaza van.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.05.26. 17:27:13

@bbjnick: hát ez se egyszerű leírás..

De egyébként szeretem Griftet, ha ez volt a kérdés :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.26. 17:47:52

@tölgy1:
belátni nem tudom más vallásúként, és ezért ne nehezteljen rám! :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.26. 17:49:01

@lelkylola:
lola, én is szeretem ám magát. de a bonyolult beszéd gyakran kevesebb igazságot hordoz mint az egyszerű. és természetesen már rég nem böjtéről beszéltem, hisz fogalmam sincs mit mondott! :))

Alfőmérnök 2010.05.26. 17:54:08

Kár, hogy ez az izgalmasnak indult vita kishercegi giccsbe fulladt. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.26. 17:55:57

@Alfőmérnök:
tekintettel kell lennünk a beszélgetés színvonalát illetően a szőlőskertek királynőjére is! :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.26. 17:58:14

@lelkylola:

Böjte atya a szeretet zsenije, az ő tudása valamennyiünk tudása fölött való tudás. Hogy lehet az, hogy ő, a -nák-nékoló buta ferences szerzetes meg tudta azt csinálni, amit rajta kívül senki? Így.

Elolvastam a csíksomlyói beszédet, szerintem retorikai bravúr, a "legmagasabb" irodalomban is csak nagyon ritkán megnyilvánuló gondolati és érzelmi kohézió tartja egyben/hatja át.

www.hirporta.hu/?hir=18602

Szerintem.:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.26. 18:01:40

@Grift:

Te vagy itt a falangista kispróza bajnoka :-D, mondd meg te, hogy milyen (minőségű) szöveg az a csíksomlyói Böjte-beszéd! :-)

ü
bbjnick

tanarseged ur 2010.05.26. 18:03:36

@Téglagyári Megálló: Tényleg nyelvtannáci vagyok (ezt így kell helyesen írni, vagy kötőjellel? :-)), de csak amatőr alapon.

Tündér_Lala 2010.05.26. 18:04:40

@bbjnick: Azt hiszem, hiába írod bele az alkotmányba.
A vallásos és a valláserkölcs alapon álló világnézet lényege, hogy az egyén TÖREKEDJEN korlátozni a minden emberben megtalálható, a közösség szempontjából hátrányos tulajdonságokat. Ezt különböző szinteken képesek megvalósítani az emberek, de mégis egyfajta féket és korlátot jelent (belső morál).

Ezen tulajdonságok teljes eltűnése viszont szintén baj lenne. Az önzés és a hiúság teljes eltűnése megölné az ambiciót. A kevélység teljes eltűnése megölné az emberi hiarerhiákat, ami lehetetlenné tenné bármely közösség vezetését stb.

A kettő közötti kulcs egy egészséges társadalmi morál, közerkölcs helyreállítása lehet. Hiába írod alkotmányba a törvény által megfoghatatlant, ha az egyén nem érzi a belsejében, hogy amit tesz az helytelen vagy ha érzi nem törekszik helyesen cselekedni.

A társadalmi közbeszédet és elvárásokat kell úgy alakítani, hogy természetessé váljanak iratlan szabályok és törvények. Meg kell szüntetni a morál rombolását, a természetesen kialakult határok tologatását, a valódi értékek nevetségessé tételét, azok lesajnálását. Meg kell szüntetni azt a gyakorlatot, hogy a legkülönfélébb bűnözők és bűnelkövetők a személyiségi jogok mögé bújva a társadalom ítéletét, megítélését elkerüljék. Sokat segíthetnek a médiumok (ma inkább rombolnak) stb.

Azt hiszem, hogy ez az igazi út, amely az egész társadalomra hatással lehet, hívőre és nem hívőre.

Lehet, hogy zavaros voltam, de talán érthető, hogy mire gondolok.

tölgy1 2010.05.26. 18:10:59

@Grift: egy fallangista hogy lehet nem-katolikus.

A belátás intellektuális, még meg sem kell térnie.

Google 2010.05.26. 18:19:52

Máshonnan közelíteném meg.
Vajon miért gondolja Lola , hogy egy embernek - jelen esetben Böjte atyának -a beszéde és a tettei nincsenek, és nem kell összhangban lenniük?
Ha azt vesszük, nem tesz nagy dolgokat az atya. Csak gyerekeket ment meg a semmibe hullástól, ad nekik egy életcélt, egy családot, egy világot.

Azoknak, akik egy húron pendülnek valamennyire vele, ugyanígy nem mond nagy dolgokat. Csak éppen mindent, amit érdemes tudni magunkról, a világról.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.26. 18:25:09

@Tündér_Lala:

Tökéletesen értem, amit írsz. Ez az a pont, ahol a protestáns és a katolikus etika elválik.

Ez a bejegyzés is erről szól:

magyarido.blog.hu/2010/05/06/nem_velemeny_hatarozat_2010_majus_1

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.26. 18:26:12

@tölgy1:

:-D (...) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2010.05.26. 19:08:28

Jó beszéd, jellemző a mondójára, olyan (jó értelemben) infantilis szentferences.

A visszhangra játszik, amit ver (ha ver).
Az ördög-angyal párbeszédre. A ki nem mondottra, az el nem játszott, hiányzó hangra.
Ez egy népdal. Kiérlelt, egyszerű, hibás, sűrítő, tapasztalást átadó, iránymutató, esendő-emberi. Egy politikai beszéd ellentettje mindenben, őszinte. Napfivér, Holdnővér.
Nagyon igaz, dicsértessék hát!

Zefirelli, Firenze szülötte (mi másé?):
www.youtube.com/watch?v=9bkO1rbIm1g&feature=related

Bell & Sebastian 2010.05.26. 19:23:51

Tessék, tt van (még egy) másik Donovan Leitch nóta:
www.youtube.com/watch?v=UQUT6mS0eY8&feature=related

Ez maga, Szent Ferenc. A jobbik énünk, úgy a '70-es évek legelejéről.
(Mármint azoké, akik éltek már akkor.)

:)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.26. 19:26:41

@tölgy1:
a hitelvi belátás hitből fakad, nem intellektuális.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.26. 19:28:53

@bbjnick:
nagyon jó, hogy belinkelted és így elolvashattam. univerzálisan szép beszéd, tiszta, helyénvaló gondolatok, tehát magas minőség.
elmondhatná a kormány alakulóülésén is.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.05.26. 19:47:15

@Grift: az áteredő bűn nem hit kérdése, hanem észé. Ezt is beláthatná.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.26. 19:57:50

@tölgy:
most minek kötözködik?
én, és mink, ezt másképpen látjuk.
nem hiszünk starter emberpárban, nem hiszünk az eredendő bűnben, sem az áteredő bűnben, sem a megváltásban. horribile dictu abban sem, hogy van egy jóságos teremtő, aki teremt és még meg is hallgat minket.
elismerjük, hogy így is lehet látni, gondolni a dolgokat. erre a mi válaszunk szeretetteljes elnéző mosoly és valami olyan kedves legyintés amilyen a szülőé, a gyerekre: aranyos kis bolondom.
de szépnek és jónak tartjuk, hogy maguk is jót akarnak, vezérük a szeretet. jól van ez így, nem? :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.05.26. 19:59:42

@Grift: "szeretetteljes elnéző mosoly és valami olyan kedves legyintés amilyen a szülőé, a gyerekre: aranyos kis bolondom."

a sokat emlegetett Béla bácsi az ateistákkal gügyög ugyanígy ;)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.05.26. 20:01:58

@Grift: micsoda libi szövege tud lenni magának!

(Abban hisz, hogy 2X2=4?)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.26. 20:05:47

@tölgy:
a stílus az enyém a mondanivaló többeké. de kezd butaságba fordulni ez a beszélgetés. és mink nem vagyunk térítők, tehát ne várjon tőlem hitvitát.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.26. 20:10:45

@tölgy:
ja, még valami. a kétszerkettőre: igen és nem. ebben a tudatállapotban amiben vagyunk négy. másmilyenben már nem biztos. a valóság, a szemlélő tudatának egy állapota.... ehh a faszomba, ez mán hitvita. elég, lezártam. :)

tevevanegypupu 2010.05.26. 20:20:08

Aki igazan szeret az egyszeruen szeret es egyszeruen beszel rola. Jezus bacsi sem beszelt komplikaltan, egyszeru emberekhez beszelt, akik meg sem ertettek volna ha "angyaloknak nyelven" szol hozzajuk. Nem ertettek Ot a zsido nagytanacs tagjai sem..nekik is tul egyszeru volt, nem ilyennek kepzeltek a Messiast. Nem vagyok nagy hive a rettento nagy osszejoveteleknek, bar ertem azokat is, akiket elragad az ilyen tomeges ahitat es a tomeggel egyutt varjak a csodat.
Bojte Csabatol megkaptak.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.26. 20:25:37

@Bell & Sebastian:

"Ez maga, Szent Ferenc"

Igen. És ez is Szent Ferenc (és ez is a mi énünk):

www.youtube.com/watch?v=LDg1b7hzcKM

Rossellini: Ferenc, Isten lantosa (1950)

www.imdb.com/title/tt0042477/

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.26. 20:27:07

@Grift:

"elmondhatná a kormány alakulóülésén is"

Hmmm, ez nekem is eszembe jutott:-)

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2010.05.26. 21:12:19

@bbjnick:
Szerencsére a filmklub-tagsághoz nem kellett igazolni a politikai megbízhatóságot. Micsoda csemegéket láttam! Amiket még százan sem - itthon.

Mondjuk Pestre kellett menni értük. A Népstadionban összeszedett üvegek árából jutott mindenre. :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.05.26. 21:36:47

két egyszerű meszidzs van: Szeress! és Ne félj!

Az összes többi szócséplés.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.05.26. 21:51:36

@Google: nna! A bejegyzésbe azt írtam, hogy jobban tisztelem azért, amit tesz, mint amit beszél. Tehát nagyon tisztelem azért, amit tesz. Nekem ez a beszéde nem tetszett, ennyi a sztori.

Egyébként volt szerencsém három évig közvetlen közelből tanulmányozni a ferenceseket. Kevés hiányzott ahhoz, hogy kitérjek miattuk a hitemből, épp a bugyuta stílusuk miatt, a kisstílű gonoszságuk miatt. (Természetesen ott is volt néhány üdítő kivétel.)
Az más kérdés, hogy Böjte atya ellenpélda, tényleg hatalmas dolog, amít felépített. Az én ferences gimnáziumomban az elit gyerekeket oktatták és kirugtak mindenkit, aki minimális odafigyelést igényelt volna. Böjte azt teszi, ami egy ferences hivatásnak az igazi feladata: a szegényekkel, árvákkal foglalkozik, nem értem, hogy miért nem teszi minden ferences ezt.

bz249 2010.05.26. 22:32:46

@tevevanegypupu: azért abban a korban évi átlag 2 messiás felbukkant Izrael/Palesztína római provincia területén, szóval a Nagytanács csak statisztikai alapon döntött, hogy biztos ez is csak egy a szokásos zakkant marhák közül. Pechjük volt na. Túlságosan komolyan vették a hagyományt meg a vallást és elhanyagolták a hitet. De egyébként 100-ból 99-szer nekik lett volna igazuk.

tevevanegypupu 2010.05.26. 23:26:21

@bz249:
Nem csodalkozom en sem, hozzaveve meg a zsidok orokos ketelkedeset is..
Szegeny Mozes is mit szenvedett veluk.(:

tevevanegypupu 2010.05.26. 23:32:57

@bbjnick:
Nem kellett feltetlenul Pestre menni a Filmmuzeumba, nalunk Gyorben nagyon jo filmklub volt, Rosselini, Bunuel, Bergman, Fellini, Pasolini, Antonioni meg a francia ujhullamosokrol
sorozatok. Fogalmam sincs honnet szereztek meg olyan filmeket - egy fiatal ujsagiro srac tartotta a klubot es mindig o beszelt a filmek elott is -
amiket sehol mashol nem jatszottak, de eszmeletlenul jo filmeket lattunk..ugy a hetvenes evek kozepen. Pasolini Mate evangeliuma maig is az egyik legszebb film amit lattam..Es kicsit kesobb Zeffirelli Nazareti Jezusa. Eppen olyan volt a film, amilyen a valosagban is lehetett. Tokeletes.

Alfőmérnök 2010.05.26. 23:41:17

@tevevanegypupu: Zeffirellit nem hasonlítjuk Pasolinihez, Rosselinihez, Fellinihez, Bunuelhez. Pont.

tevevanegypupu 2010.05.27. 00:54:58

@Alfőmérnök:
Nem uti meg a merteket??
Akkor is a Nazareti Jezus nagyon szep film volt.Szep filmet is lehet szeretni nem csak a jo filmet.(:

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.05.27. 01:15:17

@rajcsányi.gellért (ergé):
Ostoba vagy, szentimentalis és demagóg.
Ez is egy meszidzs(barom),a további szócséplés elkerülése végett.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.27. 05:26:30

@Bell & Sebastian:

Látom, ismerted Rossellini Ferenc-filmjét:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.27. 05:41:10

@tevevanegypupu:

Van egy nagyon kedves barátom, aki nagy filmklub-bajnok és időnként együtt is szoktunk különféle filmklubos programokat csinálni. Ő a nyolcvanas évek eleje-közepe óta intenzíven űzte/űzi a "szakmát" és tőle tudom, hogy a hetvenes-nyolcvanas években is létezett az a gyakorlat, hogy a Filmintézet archívumában lévő filmkópiákat ki lehet(ett) kölcsönözni. A Filmintézetben (elvileg) minden Magyarországon bemutatott/forgalomba került filmből kellett lennie egy kópiának. Valószínűleg innen szerezhette az a győri újságíró is a filmeket.

És: Ha nagyon "odatett" Jézus-filmet szeretnél látni, ajánlom neked Rossellini A messiás c. filmjét. (Persze, csak ha még nem ismered. Ha ismered, akkor már nem kell ajánlanom:-))

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2010.05.27. 07:06:37

@tevevanegypupu: Na jó, egy nőtől ez még megbocsátható. Egyébként az a Szent Ferences meg a Rómeó és Júliás még nézhető volt.
Különben is, a filmművészet kora lejárt.

Ha már Jézus-filmeknél tartunk, engem meglepett, hogy hívő emberek körében mekkora sikert aratott A Passió (Mel Gibson) című okádék. Szerintem az is közrejátszott a sikerében, hogy némely paranoiás agyalágyult zsidó tiltakozott a film miatt, és van akik szerint ami a zsidóknak nem tetszik az csak jó lehet. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 07:21:17

@Alfőmérnök:
emlékszik mit mondott a pápa gibson filmjére? így történt. ezt.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 07:23:22

@tevevanegypupu:
nemá! a zeffirelli olyan volt, mintha a nagymama hálószobájából a szívét mutató, szépen kifésült hajú ndk-s hippijézus belépett volna a képesbibliába. :)

tölgy1 2010.05.27. 08:50:26

@lelkylola: ugyan Lola! Az Egyház olyan, mint a tárogató muzsika. Sötétben szép és a távolból.

(Ősi ferences bölcsesség.)

Bell & Sebastian 2010.05.27. 09:09:04

@Alfőmérnök:
Itt van például a másik MG film, az Apocaliptico. Most adta a Prosieben.
www.youtube.com/watch?v=O_99mcINufQ&feature=related
Azon gondolkoztam végig, vajon halandzsa-nyelven beszélnek-e? Magáról a filmről: pont arról szól, ami benne sincs, a faj(ok) testvérességéról egyéni, csoport, kulturális szinten. Ilyen értelemben túllépett az első filmes kísérletén.
Azért ez elég keresztényi megközelítés, még ha túlhangsúlyozott is bennük a Bűn (állatias elme).

Bell & Sebastian 2010.05.27. 09:16:11

@Grift:
A filmművészet kétségtelenül kommercializálódott.
(minek is hosszúhullámú adó, ha nem gyártódik érteni képes vevő)

Tündér_Lala 2010.05.27. 09:31:56

Nem értem a fanyalgásukat Zeffirellin. Tudom, hogy divat leszólni, De Názáreti Jézusa nagy hatású film. Csak nem maguk is a kiválasztott filmesztéták uszályába kerültek?

Bell & Sebastian 2010.05.27. 09:32:20

@bbjnick:
A végletekig polarizálódott társadalmak (a fasiszta eszmék) bizonyultak a legjobb katalizátornak a film készítésben, fogyasztásban. A baloldali látásmóddal készültek ezeknek csak gyenge parafrázisaivá bírtak válni.
(spanyol, olasz, franszia, pár német)

Mint a doktor apuka és egy szem hülye gyerekének (tipikus) esete.

(ez megint egybevág a konzerv axiómával, a kettő csak együtt értelmezhető, kezelendő)

Bell & Sebastian 2010.05.27. 09:40:48

@Tündér_Lala:
Voltak már viták akkoriban is.
Fontos, hogy firenzei, azaz nem általános-olasz. Florence reneszánsz zárvány maradt máig, ennek minden jó és rossz következményével. Innen kell indítani a halva boncolását. (ha van értelme egyáltalán)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 10:04:45

@Bell & Sebastian:

nekem apocaliptico is tetszett. főleg a vége, mikor az alemberi létformák kavalkádja után azt látjuk, hogy megérkeztek az öbölbe a falangisták hajói. az ember megérkezett a gyilkos majmok közé.
a passió, meg azon túl, hogy a pápa szerint is az evangélium szava, a legcsodálatosabb antiszemita film. megfelelő helyzetben a nézőtérről távozók fegyver után is kaphatnak. :)

Tündér_Lala 2010.05.27. 10:13:21

@Bell & Sebastian: Azt gondolom, hogy nincs értelme a boncolásnak. Arra emlékszem, hogy eltűnt a világ amikor néztük és amikor befejeződött prcekig csendben ült mindenki. Amikor pedig próbáltunk róla beszélni, az általános vélemény az volt, hogy "valahogy így történhetett".

Tudják zenei példával élve (ebben inkább otthon vagyok) egy mű nem attól lesz szép, hogy alig eljátszhetóan nehéz. Mint ahogyan az is röhejes, hogy Kurtág leszídja a közönséget (szégyeljék magukat muhaha) amikor egy átlag zeneszerető ember számára csak zajként érzékelhető "zenemű" elhangzása után, nem tetszését nyilvénítja.

Téglagyári Megálló 2010.05.27. 10:14:26

@Grift:

Látta a Hullaégető c. filmet? Magáról szól.

Alfőmérnök 2010.05.27. 10:22:01

@Bell & Sebastian: @Grift: Ezt az Apocalipticot nem láttam, de a Passió buta módon hatásvadász film. Hithez, valláshoz nem sok köze van, amennyire ezt meg tudom ítélni.

Názáreti Jézus...hát nekem Képes Biblia.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 10:23:12

@Téglagyári Megálló:
acsudába, de meg akart bántani! :))
nem láttam, a könyvet olvastam.
maga meg a kisherceg!

Téglagyári Megálló 2010.05.27. 10:25:16

@Grift:

Látom, maga pedig a Visszavágások Nagymestere!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 10:29:35

@Téglagyári Megálló:

"Visszavágások Nagymestere"

ez meg nagyon vacak fordulat. olyan számítógépes szakemberes panel. szokjon le róla. :)

Bell & Sebastian 2010.05.27. 10:52:47

@Grift:
Abból a kultúrkörből a kipu (zsinór/kötél számírás) mozgatta csak meg a fantáziámat. A képírásuk kulcsát képező kódexeiket elégették a falangisták. Szerintem erről a társadalomról keveset tudunk. Meglehet, jobb is így.

@Tündér_Lala:
Régi mániám a film belső ritmusára figyelni. Itt rontja el a többség. Zeffirelli ösztönösen tudta, a képi világa a középkori templom festészetből ered.
Innen a taszít vagy vonz érzés.

@Téglagyári Megálló:
A lepkegyűjtő (The Collector) jobb választás lett volna. :)

Bell & Sebastian 2010.05.27. 11:02:41

@Alfőmérnök:
Bármilyen életmű negyedik darabja a sorozatból a csúcs. Persze ez csak ökölszabály, de általában működik, főleg együtteseknél, rendezőknél.

A Passiónál nem fog jobbat csinálni, szerintem.
(fenntartva a tévedés jogát)

Alfőmérnök 2010.05.27. 11:03:06

@Bell & Sebastian: "a képi világa a középkori templom festészetből ered"

Hát ez egy nagy baromság.
A "ritmusa" egyébként tényleg rendben van a Zeffirelli-filmeknek (talán nem véletlen, hogy több operafilmet is rendezett).

Téglagyári Megálló 2010.05.27. 11:04:18

@Bell & Sebastian:

Azt nem ismerem.

Bell & Sebastian 2010.05.27. 11:10:24

@Alfőmérnök:
Lennének érveim, de ha baromság, akkor minek tornászni rajta. (Esetleg tornázni.)

Módosítom: Tom & Jerry képregények a Technicolor előtti időből.

Alfőmérnök 2010.05.27. 11:20:14

@Bell & Sebastian: :)))
Igen, valami olyasmi.

Bell & Sebastian 2010.05.27. 11:28:14

@Alfőmérnök:
IM:
- +
............................↑...

!

Alfőmérnök 2010.05.27. 11:38:28

@Bell & Sebastian: - Három font len.

tölgy1 2010.05.27. 15:06:04

@Grift: mostanában rendre birkózószart reggelizik?

(közhelyes kritika a kora XXI. századból)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.27. 17:44:02

@Alfőmérnök: & @Grift: & @Bell & Sebastian:

A Gibson-féle Passio elsőosztályú tömegtermék, a kultúripar hibátlan darabja. Minden kockája a filmipar előírásainak/szabványainak maximálisan megfelelően készült. Az Apokalyptico ugyanez. Nem az a baj, hogy vannak ilyen filmek, hanem az, hogy jóformán csak ilyenek vannak.

A Jézus-filmekről jutott eszembe Rossellini A messiás c. filmje. Ő (Rossellini) a hetvenes években megpróbált egy olyan filmnyelvet létrehozni, amin értelmesen és közérthetően el lehet beszélni közös ügyeinket. Egyfajta antihollywoodi narratívára (dramaturgiára és képi nyelvre) törekedett, amiben a (hollywoodival ellentétben) nem a sematizálás adja a "közérthetőséget", hanem a pontosság és egyszerűség. Megrázóan jó film A messiás.

www.imdb.com/title/tt0077925/

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2010.05.27. 18:19:41

@bbjnick:
Kibányásztam magának Ingrid Bergman levelét, akivel hat évet élt és akitől az ikerlányai és a fia született.

..........Dear Mr. Rossellini,

.....I saw your films Open City and Paisan, and enjoyed them very much. If you need a Swedish actress who speaks English very well, who has not forgotten her German, who is not very understandable in French, and who in Italian knows only "ti amo", I am ready to come and make a film with you.

..........Ingrid Bergman

Nem vagyok biztos benne, hogy itt filmcsinálásra is gondolt. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.27. 19:03:20

@Bell & Sebastian:

Az*nnya! :-D (...) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2010.05.27. 20:19:13

@bbjnick: Ok, értem, te nem mondhatsz rá rosszat, mer' a pápa is megmondta, hogy jó. Minden tiszteletem II. János Pálé, de most komolyan: azért az a film csak nem mélyen átélt hitnek a manifesztációja. :)

Rossellini filmjét nem láttam, csak a Ferenceset, az tetszett.
Az általam nagyra tartott C. T. Dreyer tervezett egy Jézus-filmet, végül nem készült el...talán jobb is...talán mert az evangéliumokból nem lehet jó filmet csinálni.
Transzcendentális film témában, ha érdekel egy elég jó könyv(a Taxisofőr forgatókönyvírójától), néhány része magyarul is megjelent vhol:
Paul Schrader Transcendental Style In Film
www.amazon.com/Transcendental-Style-Film-Capo-Paperback/dp/0306803356

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 20:37:29

uraim! a film mint műfaj egy hamis, üres, efemer szar. ami mai az divatos, ami régi idejétmúlt. a film igazi zsidó találmány. ne hülyéskedjenek mán! :)

Alfőmérnök 2010.05.27. 20:45:35

@Grift: Lumierék zsidók voltak? Vagy őket is csak mozgatták a zsidók? :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 20:53:52

@Alfőmérnök:
ne a technikán lovagoljon, hanem a filmtörténeten.
amúgy meg nevetséges mikor művészetként beszélnek róla az emberek. illetve a primitív ember művészete. nem véletlen a sikere. és az sem, hogy az is képes élvezni, aki mondjuk sosem olvas. lassan olyan, mint mikor a tahó azt mondja, leszarom a komolyzenét én a rockról tudok mindent. a filmkultusz, a filmben való jártasság ennek a kistestvére. ne is ágáljanak ez ellen! :)

Bell & Sebastian 2010.05.27. 20:56:33

@Grift:
A pornó-ágról mindig is tudtam...
De hogy Leni Riefenstahl is! Nahát, ezt nem gondoltam volna. Pedig kézenfekvő, hetek óta csak a halász-vadász csatorna nézhető.

Csak nem az is? Ha jobban meggondolom, de igen! Sose mutatták, hogy esznek is a vaddisznóból!

:)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 21:08:20

@Bell & Sebastian:
a fisinghanting is csak azért van, hogy el tudják adni a kajmáncsalit! :))

tevevanegypupu 2010.05.27. 21:22:37

@bbjnick:

Valoszinuleg valami ilyesmi lehetett, mert tenyleg sehol mashol nem jatszottak ezeket a filmeket akkoriban.Es mivel a srac KISZ titkar is volt - megbocsajtottuk neki a filmekert es az eloadasokert - ezert megkaphatta a legjobb filmeket.
Rosselinitol nem lattam A messiast, valahogy kimaradt..De igyekszem potolni, kulonben is kedvem van ujra vegignezni ezeket a filmeket..A mostani rendezok - nem azert mert "bezzeg az en idomben" - de halovany visszfenyei csak
ezeknek a zseniknek, es persze az akkori kortars sok magyar rendezonek is.
Szinte azt mondana az ember, hogy a jo filmeknek vege. Ilyen "sorozat" tobbet nem lesz mint ok voltak. Na persze vannak az effektusokkal, szamitogeppel keszitett filmek, hat olyanok is.

@Alfőmérnök:

TUDOM milyen egy jo film, de Zeffirellinek ez a Jezus filmje nagyon megfogott. A szereplok, a beallitasok, a ruhak, a helyszinek, mind-mind egy-egy nagy kep fenyekkel, szep es elgyotort arcokkal. Bebebeee...(:

@Grift:
Jezus szep volt, szuggesztiv, kepzelheti, hogy tetszett a noknek is, szoval csak nyugodtan torodjon bele, hogy Zefirelli nem veletlenul abrazolta ugy ahogy. Piszkos, apolatlan, tuzet okado megszallottaknak ott voltak a profetak es szegeny Keresztelo.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.27. 21:33:11

@tevevanegypupu:
ne legyen mán blaszfém,ne rángassa mán a leányszobákba jézust!

tevevanegypupu 2010.05.28. 02:31:13

@Grift:

Ugyan mar ki rangatja, jellemzo, hogy azonnal erre gondolnak. Csak azt akartam mondani, hogy sok no is kovette. Jezus szerette a noket, az sem veletlen, hogy a feltamadasa utan noknek jelenik meg eloszor.

Van egy tv csatorna, a Histoire, ott Husvet fele regebben mutattak Jezusrol es az apostolokrol egy sorozatot, de dokumentumfilm formajaban, csak eppen a jelenetek egy reszet szineszek el is jatszottak, szoval jatekfilm is volt egyuttal. Ott Jezus es "baratai" vidam fiatalemberkent jartak a videket, minden meltosagteljesseg hianyzott roluk. A beszedeknel is jott-ment, gesztikulalt es olyan volt mint barki a hallgatoi kozul. Nalunk valoszinuleg kiatkoztak volna a filmest meg a forgatokonyvirot, annyira keptelensegnek gondoljak, hogy a foldi eletet meg kellene probalni foldi eletkent ertelmezni. Ahogy Jezus is biztosan megelte.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.05.28. 07:20:43

@tevevanegypupu:
ó, ez egészen pompás kis cionista, kereszténycionista, vagy akár valami lazább ameroevangéliumi egyházi ihletésű film lehetett.
még közelebb hozná az emberekhez krisztust az embertt, ha ezek a film excrementumok bemutatnák jézus anyagcseréjét, vagy orrpiszkálási szokásait, hiszen zsidó volt, meg ilyeneket. nem?
maga néha fájdalmasan szélsőliberális! :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.28. 07:49:14

@Alfőmérnök:

A Passióról én már nagyon sok rosszat mondtam, sok konfliktusba is keveredtem még bemutatása idején:-) Az Egyház esztétikai kérdésekben igen ritkán foglal állást, most sem tette. Valóban úgy történt (Krisztus szenvedéstörténete), ahogyan a film bemutatja, de nem úgy, ahogyan bemutatja. Nagyon profi hollywoodi termék a Passió (sőt, megengedem, sok motívumában, eszközében merít a jobbféle filmtörténeti hagyományból is), de, szerintem, ez a filmnyelv alkalmatlan a Passió, a Szenvedéstörténet elmesélésére. Ez a film nem azért meséli így el ezt a történetet, mert az alkotók ilyennek látják, hanem mert ilyen klisékbe tudták belepasszírozni:-( Aki ebből a filmből ismeri meg a Krisztus szenvedéstörténetét, az félreismeri azt. Így gondolom.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.05.28. 08:02:18

@Grift: & @Bell & Sebastian: & @tevevanegypupu:

A film, ebben mélyen egyetértek @Grifttel, nagyon messze áll attól, hogy mint (a klasszikus művészetekkel azonos rangú) művészetről beszéljünk róla, ugyanakkor azt gondolom/látom, hogy a tehetség, a hivatottság, az ihletettség a filmben is megnyilvánul(hat). Egy jelentős alkotó, ha a filmhez nyúl, abban is nagyszerűt tud alkotni. Vannak művészek, akiknek éppen a film adta meg a lehetőséget és formát, hogy kifuthassák magukat (Szőts István, Tarkovszkij, Robert Bresson, Rossellini...)

ü
bbjnick

Alfőmérnök 2010.05.28. 09:36:09

@bbjnick: Egyetértek (az alatta levőkkel is). :)

tevevanegypupu 2010.05.28. 09:40:10

@Grift:
"maga néha fájdalmasan szélsőliberális! :)"

A, tenyleg? Orommel hallom.
Tanacsoltak mar el engem finoman katolikus listarol, hogy "humanistanak" ott inkabb nincs helye, acsargo gyulolettel tamadtak nacionalista konervativizmusom miatt liberalis listan is..Ugy latom akkor jo uton jarok.((:

A filmben egyebkent Isten fiakent beszeltek Jezusrol, szo sem volt arrol, hogy kozonseges halandokent abrazoljak, csak a foldi eletet mutattak be ugy, ahogy talan O maga is elhette meg akkor is, mikor elkezdodott az, amiert a Foldre kuldtek.
süti beállítások módosítása