Fa Nándor: egy másik Magyarország hőse
2017. február 08. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Fa Nándor: egy másik Magyarország hőse

spirit.jpg

Olyan ez, mint a friss tengeri szellő egy áporodott szobában. Mint egy hűvös vízpermet a tikkadt arcunkba. Mint egy kilátó, amiből a Föld túloldalára látsz − onnan meg vissza.

Fa Nándor 93 nap alatt a saját tervezésű és építésű, Spirit of Hungary nevű hajóján megkerülte a Földet az extrém Vendée Globe vitorlásversenyen, nyolcadikként érve a célba. Ő egyébként az első külföldi, nem francia vitorlázó, aki teljesíteni tudta a Vendée Globe-ot a kilencvenes évekbeli első indulásakor.

Óriási teljesítmény és siker, egy igazi hőstől és példaképtől.

És egy tükör is, Magyarország valósága elé tartva.

Gyerekkoromból emlékszem a Szent Jupát útjára, Fa Nándor és Gál József kalandjára, első világ körüli vitorlázásukra. A Kádár-korszak végén egy új, jövendő korszakot testesítettek meg, és ebből valamit még gyerekként is felfogtam. Egy olyan korszakot, amikor a magyar emberek szabadok lehetnek fizikailag és szellemileg is; amikor emberfölötti, embert próbáló, életre szóló célokat fogalmazhatnak meg, és amikor a céljaikat kellő kitartással és teljesítménnyel meg is valósíthatják.

Fa Nándor a magyar glóbusz közepéből egyszer kitekintett, majd elindult és megcsinálta azt, amit akart. Egyszer, aztán többször is. És most, 63 évesen még egyszer.

A Vendée Globe egy egyszerre iszonyatos és felemelő verseny. A szabályai szerint egyedül, egy 60 lábas (18 méter) hajóval, kikötés és külső segítség nélkül kell körbehajózni a Földet. A mostani versenyen huszonkilencen indultak el, de eddig tizenegyen feladták.

A Földet felfedeztük, a műholdak bolygónk minden négyzetméterét (és ha kell, a lakóit is) pásztázzák. Nem maradtak már vakfoltok a térképen, csak a tengerek legmélyén. A nagy földrajzi felfedezések kora rég véget ért. De saját magunknak, kedvtelésből, elszánásból, rögeszméből még mindig felfedezhetjük a bolygónkat. És önmagunk határait. Meg ami még azokon is túl van.

Erről szól többek között a Vendée Globe: ugyan a legmodernebb eszközökkel és ufótechnológiával felszerelt vitorlásokkal, de még mindig az egyéni kitartásra, felkészültségre, rátermettségre alapozva lehet teljesíteni a versenyt. És aki elakad útközben, aki egy hirtelen baleset vagy más probléma miatt kénytelen feladni a versenyt, szintén megérdemli a mély tiszteletet.

Hát még az, aki teljesíteni is tudja! Főleg, ha nem vitorlás dinasztiába született tengerparti emberként, hanem szárazföldi magyarként, éltesebb korban tudja ezt véghez vinni.

fa_nandor_1.jpg

Fa Nándor a magyar férfiak, fiatalabbak és idősebbek példaképe is lehet. Sok magyar hatvanas (ötvenes, negyvenes, stb.) férfi élete autós bevásárlásokkal, lottózó- vagy kocsmalátogatásokkal és otthoni tévébambulással írható le, esetleg alkohol-problémával, súlyos elhízással vagy más betegségekkel megspékelve. Fa Nándor egy különleges példa arra, hogy mire lehet képes egy férfi ennyi idősen is.

De Fa Nándor nem csak az éltesebb férfiak, hanem általában a magyarok példaképe lehetne. Még mindig egy jövendő Magyarország jelképe ő.

Ahol kitűzhetjük a legmerészebb céljainkat és ahol a céljainkat tűzön-vízen keresztül megvalósíthatjuk. Ahol a teljesítmény mérhető és tiszteletet keltő, s ahol a verseny szigorú szabályai működnek. Ahol a fejet nem lefelé kell hajtani, hanem előre és fölfelé kell nézni, mert ott van a jelen és a jövő, amit meg kell nyerni magunknak, társainknak és nemzetünknek, minden másodpercben. Ahol a gyávaság és megrettenés helyett a bátorság és merészség az alap. Ahol szabadok lehetünk szellemünkben és tetteinkben. És ahol, ha akarjuk, koravén lötyögés, általános közöny, kiégés és hervadás helyett akár körbehajózhatjuk a világ tengereit. Akár a valóságban, de minimum az álmainkban. Milyen csoda is lenne, ha tízmillió Fa Nándor országa lehetnénk.

Fa Nándor a példa, mire lehetünk mi, magyarok képesek, ha igazán elszánjuk magunkat. Itt hát az ideje az elszánásnak. 

Dicsőség a hősnek!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr3212237470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2017.02.08. 22:04:45

@Conchobar: Ne is akard!
Mert ma itthon emberek tízezrei lennének hasonlókra képesek a saját területükön! De a általad képviselt filozófia miatt kutatók, fejlesztők, tanárok nem élhetnek normálisan, nem teljesedhetnek ki, mert nemcsak esélytelene a korrupt politikusokkal és haverjaikkal szemben, hanem még meg is vannak bélyegezve, ha ugrálnak még meg is ütik a bokájukat.
Ahogy ma egy fejlesztőnek esélyes sincs akár egy világszabadalom létrehizására, úgy Fa itthon el sem indulhatna egy Tisza tavi csónaktúrán. Csak ha előbb belesímúl a NER rendszerébe. Ő azt a példát is elént teszi, hogy változtatnunk kell, mert normális világban élhetünk, ebben azonban nem...
Persze értem, hogy az a jó, ha a Fa-félék elhúznak az országból. Nem okoznak gondot, és még büszkék is lehetnek rá a galádok!

GNDL 2017.02.08. 22:30:35

Ti egy kibaszott álomvilágban éltek... :D

Hallja Menjeninnen_ 2017.02.08. 22:33:01

@Bolsi Buster:

Brühühü jön Soros, rettegjünk mind.
Bezzeg régen milyen rendes volt az öreg, egyengette sok tehetség életútját :

www.youtube.com/watch?v=4Zw4_fxdhoQ

tireless treehugger 2017.02.08. 22:49:54

"Fa Nándor a példa, mire lehetünk mi, magyarok képesek, ha igazán elszánjuk magunkat. Itt hát az ideje az elszánásnak."

mi magyarok?, magyarok. magyarok. magyarok.. magyarok!!!

a világ összes tengerét teleírjuk marhaságokkal, ülünk a tévé előtt és meghódítjuk az óceánokat, megmutatjuk a világnak hogy mi MAGYAROK, mi tudunk csak igazán hajózni a világtengereken. hajósnemzet leszünk, meg vadakat terelő juhász, aludj el szépen kis gellért.

2017.02.08. 22:51:29

@Bolsi Buster:

Hiába, az üzlet fiatalon tart :)

Jakab.gipsz 2017.02.08. 22:54:53

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ:
Azt kérdezed, " mi ebben az hobbiútban a nagyszerű és hősi elem", próbáld ki egy fürdőkádba nyolcvan napig, egyedül, majd megtudod.

Conchobar 2017.02.08. 23:20:27

@annamanna: @paperboy: @kolomparrikardo99: "Azt hiszem kevés olyan kihívás van a földön, amit teljesíteni ennyire nehéz. Fizikailag, mentálisan, anyagilag is bírni kell" - No most ha én fényes nappal pucéran kiállok a Parlament elé és mindenki szeme láttára a mutatóujjamat a seggemlyukába dugom, akkor engem is hősnek, rendkívüli kihívást teljesítőnek fogtok nevezni? Büszkék lennétek a teljesítményemre? Mert nem sokan csinálnák a dolgot utánam. Értelme meg pont annyi lenne, mint körbehajózni a Földet, csak úgy, kihívás teljesítésként

paperboy 2017.02.09. 00:06:13

@Conchobar: hát ha ezt fizikailag mentalisan es anyagilag is kibirod, emberek szazai kisernek az utolso par millimeteren, es eloben kozvetitik ahogy beerkezel a celba, rolad is megemlekezik a sajto.

annamanna 2017.02.09. 00:11:59

@Conchobar: ehhez mit kell megtanulnod, évtizedekig gyakorolnod, ehhez hová kell felfejlődnöd egy kiinduló mentális-fizikális szintedről?
Ha ehelyett például azt mondanád, képes vagy napokig mezítláb üldözni a vadat a szibériai hóban (Dmitrij Likov képes volt rá en.wikipedia.org/wiki/Lykov_family ) akkor valóban átlag feletti képességekkel rendelkeznél.
Vagy ha felnevelnél húsz gyereket egy villany nélküli tanyán, és közben milliárdossá válnál, mint Lukács Ernő www.hetek.hu/interju/201102/lukacs_erno_egy_igazi_anticeleb akkor is világszínvonalú volna a teljesítményed, amit mindenki joggal megsüvegel.
Vagy ha jó eredményt érnél el a szakácsversenyen, mint Széll Tamás. Ami amúgy tök fölösleges flanc, mert el lehet élni zsíros deszkán is.
Viszont az ilyen teljesítményekhez rengeteget kell befektetni. Tanulni, dolgozni, fejlődni, időt, energiát rászánni.
Ha mutogatod a meztelen valagadat, azzal nem fejlődsz sehová.
Én pl nem szeretem nézni a sportközvetítéseket, olimpiát, mert mitől lesz nekem jobb, ha azt bámulom, mások milyen teljesítményre képesek? De önmagukban ezek az emberek rengeteget küzdenek és fejlődnek, hogy elérhessenek oda, ahová eljutnak.
Nekem nem lesz tőle jobb, hogy X jól síel, Y szépen táncol, Z remekül énekel, V ügyesen főz stb. De ezeknek az eléréséhez idő, energia, küzdelem, fejlődés, TANULÁS kell. És aki azzal tölti az idejét, hogy önnön teljesítőképességét újra és újra meghaladja, az közben nem arra koncentrál, hogy másokat hogyan tegyen tönkre. Aki kiemelkedően teljesít, az általában nem rosszindulatú. Sőt, képzeld el, az még arra is képes, hogy örüljön más teljesítményének.

Robinzon Kurzor 2017.02.09. 00:18:57

A posztból csak az maradt ki, hogy ez is Pinyőt, de főleg Orbánt igazolja.

Veder1 2017.02.09. 01:14:35

@annamanna: ez a Lukacs Erno sztori nem semmi!

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.02.09. 07:21:29

@room_101:

Miért tenném ezt? Semmi bajom nincs a hajós gyerekkel: szeret hajózni, hát hajózik, minden szuper így. Én is szeretek furcsa dolgokat csinálni, pl. a valósággal semmilxen kapcsolatban nem álló problémákról elmélkedni. De én lennék a legjobban meglepődve, ha ezért valaki hősnek kiáltana ki.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.02.09. 07:28:41

@Jakab.gipsz:

Ez a hobbija, pont. Mit kell ezen elemezgetni meg rácsodálkozni?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.02.09. 07:30:34

@Jakab.gipsz:

Ez a hobbija, pont. Mit kell ezen elemezgetni meg rácsodálkozni?

ostvan1 2017.02.09. 08:27:02

@Conchobar: "most ha én fényes nappal pucéran kiállok a Parlament elé" Próbáld meg télen, esőben, hóban, heteken, hónapokon keresztül, alvás nélkül (mert vállaltad hogy állva maradsz). Nemhiába tisztelték a régi Indiában az oszlopszenteket.
Utána fikázhatod Fa Nándort. Aki még közben vitorláshajózott is, nem csak üdült.

Amorphis 2017.02.09. 08:28:30

Mi a büdös lófaszt kell itt politizálni a sok unásig ismert, egybites világképű bérkommentelőnek?!
Ez egy óriási sport és emberi teljesítmény amit Nándi megcsinált, legyünk rá fenntartások nélkül büszkék!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2017.02.09. 08:35:36

fa nándor egy proli. mint a hegymászók. az értelmetlen életkockáztatás teremtés ellenes dolog.
ráadásul csakis beteges onánista lehet ha ennyire csak egyedül szeret lenni.
ezt a barmot nem tisztelni kell, hanem kiröhögni.

Conchobar 2017.02.09. 08:38:51

@ostvan1: "Próbáld meg télen, esőben, hóban, heteken, hónapokon keresztül, alvás nélkül (mert vállaltad hogy állva maradsz). Nemhiába tisztelték a régi Indiában az oszlopszenteket." - Mi a f@sznak próbálnám? Ami meg a tiszteletet illeti, állítólag az indiánok is tisztelték a bolondokat (eszelőseket), itt a blogom meg van aki hősnek tartja őket

room_101 2017.02.09. 08:39:34

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ:
Például egyik gyakori, de a valóságtól egészen távoli elmélkedésed, mikor ballibázol. De most már értem, te "ballibák" alatt (ideológiájuktól teljesen függetlenül, sőt néha annak ellenére) a sikeres embereket érted, akik közé sose fogsz kerülni, viszont a saját lelki nyomorodat rajtuk kéred számon. Téged ezek zsákmányolnak ki, nyomnak el, minden bajodnak ők a forrása. Más sikere, más tehene. Hogy dögöljön meg.

Jakab.gipsz 2017.02.09. 09:53:43

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ:

Nem lenne-e egyszerűbb azt mondanod, hogy bocs skacok, ez a szarkazmus most nem jött ki jól.

És az ügy ellenne intézve.

Mert ha csak azt vesszük figyelembe, hogy a Nándor által megtervezett árbocra nem kellett felmászni egy ötvenezer kilométeres út során egy szer sem, ez egy kiváló mérnöki munka. Tehát a befektetett munka az amit tisztelünk és amiből majd még más hajósok is tanulhatnak. Tegyük hozzá még azt is, hogy csak az új típusú hajók előzték meg és azok amelyek 1.5-2 tonnával könnyebbek, nyilvánvalóan a drágább és költségesebb anyagok miatt.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.02.09. 09:56:04

@room_101:

Fogalmam sincs, hogy Fa Nándor politikailag melyik csapat híve, azaz nem értem miért kevered ide a politikát.

A sikeres emberek zöme liberális, ennek oka az, hogy a siker kulcsa a legtöbb esetben a másik ember lenézése, s a liberalizmus az az eszme, mely amásik lenézését pozitív értéknek vallja.

De ismétlem: nem látom a kapcsolatot a hajókázás és a politika között.

deckard_r 2017.02.09. 10:15:57

@Jakab.gipsz: csak a tények kedvéért: az előtte végzett hajók fele, 7-8 évvel régebbi, mint az övé...

Bell & Sebastian 2017.02.09. 10:16:32

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Ha a Spirit of Hungary főbb szponzorai az MVM, Közgép és MFB, akkor vajon mi lehet benne a politika?

Olcsóbban kapjuk az áramot, nagyobb megrendelés-állománya lesz Lajosnak és a fejlesztési bank többet fejleszt?

Nem hinném. Inkább valamiféle kármentésről lehet itt csak szó, hogy átragadjon valami ezekre is Fa fasza gyerek -címéből.

deckard_r 2017.02.09. 10:20:08

@deckard_r: az új hajók 20 nappal (közel 30%-al), a régi (2006-2007-es) hajók 16 nappal verték. Ez, egyébként, a vitorlázóteljesítményéből mit sem von le, igazán jó lett volna megtudni, hogy egy profi hajóval mire képes...

annamanna 2017.02.09. 10:39:30

Akiknek Fa Nándor nem jön be, azoknak itt egy igazi hős, értelmes kockázatvállalással: www.youtube.com/watch?v=5vkj-t1ytzo

Skankhunt42 2017.02.09. 11:09:53

@Conchobar: ha teszel egy "Orbán takarodj" táblát a nyakadba akkor igen, még az ATV-be is meghívnak

Bell & Sebastian 2017.02.09. 11:12:51

@annamanna: Ha Fa Nándor nem jön be, ott van még Plastic Bertrand zenéje, vagy Aczél Endre úszókarrierje, Vass Albert kardja és kaszája, végszükségre Alumínium Feri szakácstudománya.

komszikomsza 2017.02.09. 11:17:00

@Conchobar:
Erre szokta azt mondani a tanár.:
Hülye vagy fiam ülj le !

Valószínüleg tengert is csak képeslapon láttál.
A földet(!) egyedül(!) körbehajózni mindenkor TELJESÍTMÉNY. Érted?
Akkor is ha kőgazdag vagy akkor is ha szponzoraid vannak, de főleg akkor ha 63 éves vagy.
Nyílván maga miatt és nem a Te örömödre tette , de ez rendben van.

komszikomsza 2017.02.09. 11:21:18

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ:

hát ezt a baromságot meg honnan vetted?
" a siker kulcsa a legtöbb esetben a másik ember lenézése" ez inkább Mr. Trump-ra illik aki ugye meg nem az a méretes libsi.

Conchobar 2017.02.09. 11:38:10

@komszikomsza: "Hülye vagy fiam ülj le !" - Te viszont olyan okos vagy, hogy sikerült megmagyaráznod, hogy mi értelme volt belefektetni rengeteg időt, pénzt, munkát abba, hogy Magellánék után majd' 500 évvel millió+1.-ként körbehajózza a Földet. Vinnie kellett valami küldeményt, hoznia kellett valamit, vagy azt mérte le, hogy összébb ment-e vajon a Föld? Nem zavar téged az, hogy egy teljesen felesleges és értelmetlen vállalkozás volt

Conchobar 2017.02.09. 11:40:32

@komszikomsza: "Nyílván maga miatt és nem a Te örömödre tette , de ez rendben van" - Szerinted örömet okoz ennek a Fa Nándornak a szenvedés és a nélkülözés? Netán arra gondolsz, hogy a felesége már nem hajlandó felvenni a korbácsot és dominaszerkót

Ballib cenzúrázók réme 24 2017.02.09. 11:44:20

Örülök az ilyen blogoknak.

Megismerheti a kívülálló is, a ballibek beteg lelkivilágát, és magyargyűlöletét.

Láthatják hogy minden valódi teljesítményt, gondolkodás nélkül lehúznak, ha magyar van mögötte.

Csak meg kell jegyezni ezeket a nickeket, hogy ignorálhasd a véleményüka jövőben, ennyi a dolgotok !

calen 2017.02.09. 11:48:29

"Ahol a teljesítmény mérhető és tiszteletet keltő, s ahol a verseny szigorú szabályai működnek. Ahol a fejet nem lefelé kell hajtani, hanem előre és fölfelé kell nézni, mert ott van a jelen és a jövő, amit meg kell nyerni magunknak, társainknak és nemzetünknek, minden másodpercben. Ahol a gyávaság és megrettenés helyett a bátorság és merészség az alap. Ahol szabadok lehetünk szellemünkben és tetteinkben."

Van olyan érzésem, hogy igazából emiatt hányják az epét a balos agyú betegek. Számukra nincs rémületesebb, irtani valóbb dolog, mint a verseny és a teljesítmény.

kerecsen2010 2017.02.09. 12:47:03

calen és ballib cenzúrázok réme 24: Zavaró lehet, hogy aki itt fikázott, az egyik sem liberális vagy balos mentalitású, ellenben közismert fidesz-barát kommentelő. De nem baj, a valóság titeket sosem zavart, nyomjátok a hivatalos dumát, már a látszatra sem ügyeltek. Mit számít, hogy az egész világ látja, hogy fehér, ha nektek azt kell mondani, hogy fekete, akkor az bizony fekete. Egy rendes országban kezelnének, de itt persze a ballibák bezáratták a pszichiátriát (ez egyébként legnagyobb bűneik egyike).

kissiú 2017.02.09. 13:17:18

Gratulálok Fa Nándornak, büszkék lehetünk rá!

narancshej 2017.02.09. 13:17:55

Nem tudom, de én csak örülni tudok neki, egyszerűen, magamban. Látni, ahogy beér, és megszólal a Himnuszunk, jó érzéssel tölt el, büszke vagyok rá! Ahogy a magyar lobogó neki leng, ahogy megöleli a szeretteit, ahogy "földet ér" a lába 93 nap után, mindezt 63 évesen. Csodálatos! A teljesítmény fantasztikus, aki itt célba ér NYERTES, nagybetűkkel! Sajnálom, hogy egyesek csak saját magukra képesek gondolni, és képtelenek arra, hogy egész egyszerűen örüljönek más sikerének, és a rosszindulatú megjegyzéseket megtartsák maguknak. Azt szoktam mondani, "lehet utána csinálni", és majd akkor meglátjuk! A cikk szerzőjének köszönet az írásért!!!

kissiú 2017.02.09. 13:20:24

@calen: "Számukra nincs rémületesebb, irtani valóbb dolog, mint a verseny és a teljesítmény. "

Gondolom ezért zsírozták le Tiborczék is Szekszárd közvilágításának felújítását, még mielőtt kiírták volna a pályázatot. De említhetném Vajna pályáztatás nélküli internet-kaszinó koncesszióját is. Meg még vagy száz másik esetet, szigorúan a verseny kedvelőitől.

jandera 2017.02.09. 13:30:11

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Az, hogy te soha, de soha nem fogsz a közelébe sem érni!

gigabursch 2017.02.09. 13:33:01

Én ennek a Magyarországnak a drukkereként szurkoltam Fa Nándornak, ahogy minden más sportolónak is.

Hogy jössz te ahhoz, hogy minket. Mármint Fa Nándort és engem külön országba sorolj?
Kreténke...

metax 2017.02.09. 13:49:11

@TG69: "...és ilyen középszerűvé konzerválta a ballibek által szétvert országot."

Nem konzervált semmit, lökte tovább az országot a mélybe.

annamanna 2017.02.09. 14:03:04

@annamanna: Ez de jó.
Ez nem annyira www.youtube.com/watch?v=ijUXpKMxkhs de van benne egy kis plusz csavar; az überelhetetlen anya Hernádi Judit, az énekesnő ugyanis a lánya.

nu pagagyí 2017.02.09. 14:06:20

@Ballib cenzúrázók réme 24: Ez a blog a becsületes versenyben mutatott emberi teljesítményről szól. Politika csak annyi van benne, hogy helyesen érzékelteti, a mai magyar valóság nem kedvez a valódi teljesítménynek. Az eszmei elvtársaid által rittyentett világ ugyanis a versenytársak kizárásáról, lejáratásáról, exkluzív surranópályákról szól. De hát tudod te ezt, hiszen a tízmilliárdokból kitömött ideológiai műhelyetek, a Századvég szerint (ahonnan a brosúrákat kapod) ez a hivatalos politika, ami az óvatlan vallomás nélkül is nyilvánvaló volt. Persze titokban te is arról álmodsz, hogy egyszer Fa Nándor lehessél, hogy valódi teljesítményed miatt tiszteljenek. Nem leszel. Maradsz az szánalmas senki, aki nemtelen módon szerzett pénzzel próbálja bizonygatni a sikerességét.

apro_marosan_petergabor 2017.02.09. 14:18:08

@AAfan: A pédaképed valószínüleg Szigetvári Viktor, ennek a csapatnak vannak ilyen minden alatti kommentjei - csak azt nem értem, miért - ő ugyanis f e l n ő tt politikusként fogyasztotta orrváladékát.

nu pagagyí 2017.02.09. 14:18:18

@gigabursch: Azt csak te tudod, melyik világba szeretnél tartozni.

apro_marosan_petergabor 2017.02.09. 14:21:48

Fa Nándor ragyogó teljesítményt nyújtott. 20 év szünet után, épített egy szép, új - jó - hajót, majd részt vett a Barcelona World Race-en még utolsó előttiként, majd tanulva aproblémákból és formába lendülve komoly teljesíménnyel késztette tiszteletre a világot!
Jó lenne ha az óceáni vitorlásversenyeken nem állna le a részvételünk az Ő visszavonulásával.

Jakab.gipsz 2017.02.09. 14:22:35

@deckard_r: Műszaki hajózási újdonságokra gondoltam, mint szárazföldi patkány valóban nem értek a hajózáshoz, ezért biztosan neked van igazad. De a hajó tömege szerintem lényeges, az előtte végzők lehetséges, hogy régebbi építésűek, viszont könnyebbek, és azonos vitorla felület esetében ez sokat számíthat + a balszerencse, például akik valamilyen tárgyal ütköztek. Nem baj az ha objektívek maradunk.

IdomitottFoka 2017.02.09. 15:17:25

@Ballib cenzúrázók réme 24: Mindig is sejtettem, hogy padilla ballib. Sőt, szoci.

Jakab.gipsz 2017.02.09. 15:29:10

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ:
Ezt kérdezted "ez a hobbija pont (...), minek ezt elemezgetni.
Max ez csak a sima irigység, csak szebben mondjuk, a vén csont csak megcsinálta azt amit mi álmunkban sem gondolnánk, ja és a szerencséjét istenre fogjuk.

Rohadjmegorban 2017.02.09. 15:47:40

Sok geccci aljamagyar, összesen nem tesztek le annyit az asztra, mint ez az ember az életében. Csöves, otthon megsavanyodott szarkupacok vagytok, akiket vasárnaponként a pap kúrt meg, vagy a kocsmából hazatántorgó retkes apátok.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2017.02.09. 16:47:25

@Rohadjmegorban:
ilyenekről ábrándozhat fa/tökű/ nándor, mikor 93 napja matyizik

Ballib Ceruzázók Réme 2017.02.09. 17:05:06

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Az, amit a magadfajta szardarabok soha az életben nem fognak elérni sohasem. :)

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.02.09. 18:50:16

@jandera:

Valami szabály van, hogy mindenkinek kötelező a hobbihajókázás, s aki nem teszi, az értéktelen ember?

jandera 2017.02.09. 19:36:43

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Valami szabály van, hogy mindenkinek kötelező a libsizés, komcsizás, s aki nem teszi, az értéktelen ember?

Союз (törölt) 2017.02.09. 20:02:35

@Conchobar:
Totál igazada van. Szüntessük meg az összes sportot A-tól Z-éig. Teljesen értelmetlen. Nem kell F1 sem, foci sem. Ha a vitorlázásnak nincs értelme, akkor a többi sportnak sincs.
Csak tudod manapság már a sport nem választható szét a gazdaságtól. A létesítmények, a technika, a média, a kiszolgáló személyzet beleértve high-tech IT szakembertől az utolsó takarítóig mind megtalálható.
A te Magellán logikádból kiindulva eljut az ember arra a pontra, hogy a Mercedes mi a francért gyárt autókat 2017-ben, amikor már 1886-ban legyártotta az autóját. Az is gurult vazeg!

Bogs (a skot zsido) 2017.02.10. 01:27:25

Ki mennyit hajozott, annyit er..

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.02.10. 07:18:41

@Rohadjmegorban: Veled mind a 2 +történt,h rögtön ez ugrott be neked?

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Hogy mi ebben a hősi elem? Mindenesetre nem Szófiából, rubelért árulja a hazáját.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.02.10. 07:21:07

Különben aki nem érdekel a vitorlázás, az miért is fikázza ezt a teljesítményt?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.02.10. 08:08:20

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Rossz hírem van birca! Az ügyfél kapun beadott kérelmedet elutasítottuk, a 3. nem bevezetése itthon még tervbe sincs véve.
Esetleg légy norvég állampolgár! Neked hazát cserélni úgysem jelent lelki problémát.

index.hu/mindekozben/poszt/2017/02/10/norvegiaban_bevezethetik_a_harmadik_nemet/

Bell & Sebastian 2017.02.10. 15:12:26

@Rohadjmegorban: A saját apjuk vagy több apát? A klerikális vagy vérfertőző vonalon haladunk-e tova, koma?

Bell & Sebastian 2017.02.10. 15:21:24

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A hős definíciójából.

Képzeljünk el egy olyan mondát, amiben Odüsszeusz tengerre száll, vitorlázik, eveznek a haverjai, ezer veszéllyel megküzdenek, egypáran otthagyják a fogukat, majd egyszer csak kikötnek, mert megérkeztek a piacra, eladják a halat, elisszák a pénzt és mennek haza.

annamanna 2017.02.10. 20:09:34

@Bell & Sebastian: Képzeljünk el egy olyan mondát, amiben Odüsszeusz tengerre száll, vitorlázik, eveznek a haverjai, ezer veszéllyel megküzdenek, egypáran otthagyják a fogukat, majd egyszer csak kikötnek, mert megérkeztek valamelyik rohadt büdös kurvához, ottmaradnak, vége.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.02.11. 06:29:22

@Bell & Sebastian: Ha iszol, ne lődözz összefüggéstelenül!

Bell & Sebastian 2017.02.12. 20:35:37

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Te mondtad, hogy F.N. egy hős, Birca meg azt, hogy nem. Szerintem sem, mert csak meg kell nézni, mit értettek hős alatt a különböző korokban. Ne nálam reklamálj, ha nem érted fel ésszel, amúgy meg vörldpísz és kumbaja.

pitcairn2 2017.02.12. 22:04:18

@Bell & Sebastian:

ha jól látom az utolsó komolyabb baleset 19 éve volt

en.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal_accidents_in_sailboat_racing#Accidents_during_Solo_Round_the_Worlds_Races_and_Record_Attempts

pl. Erőss Zsolték ennél jóval nagyobb veszélyt vállaltak, mondjuk annak sem volt sok értelme

Bell & Sebastian 2017.02.13. 13:22:35

@pitcairn2: Az a titok, hogy a _közösség_ érdekében kell valami életveszélyes, emberfeletti küldetést végrehajtani. Aki önmaga tudatos feláldozásával megmenti a csoportját, az a hős.

gyalog.galopp 2017.02.13. 14:25:44

Nem Fa Nándorral van baj, hanem a cikkel. Mért kell őt viszonyítani, szembe állítani bármivel és bárkivel?
Fa Nándor sikere sem nélkülözi a csapatmunkát, ezt szerintem ő maga sem tagadja.

pitcairn2 2017.02.18. 23:53:39

@Bell & Sebastian:

manapság sokan a közösséget képviselő sportolókban is hőst látnak, persze ez vitatható

mindenesetre az öncélú őrült kockázatvállalásnak rengeteg formája van, pl. mit szól ahhoz ha vki illegálisan behatol egy építési területre és 650 méter magasra mászik? :)

Breathtaking video: Daredevils skywalk world's 2nd-tallest tower in Shanghai
youtu.be/F4a7SpxtqmE?t=105

és persze közben még filmezik is egymást, hogy jobb legyen a buli

Bell & Sebastian 2017.02.19. 00:10:37

@pitcairn2: Csak annyit, hogy van ilyen, önsorsrontó betegség, adrenalin-függés. Rendes helyen ezt mederbe terelik, például minden vasárnap délelőtt toronymászás van, biztosítókötélen. Mert toronyháznak minden városban lennie kell, ha Kelet, ha Nyugat, ami szintén valami betegség, de ennek leírására nem vállalkozom.

pitcairn2 2017.02.19. 00:24:19

@Bell & Sebastian:

attól tartok még vadabb példák is vannak:)

www.youtube.com/watch?v=8CVQWXUVT6I

Bell & Sebastian 2017.02.19. 13:22:58

@pitcairn2: A félelemérzetet a tapasztalat hívja elő, tényleg izgalmas a kúpcserepeken sétálgatni, vagy villanymotort cserélni a darukaron, biztosítás nélkül, félméteres kilengésnél. Az öreg ácsok egy-két felest is bedobnak előtte. Csak egyre kell vigyázni, arra is csak egyszer.

pitcairn2 2017.02.19. 13:38:46

@Bell & Sebastian:

az a legszebb az egészben, hogy mindig jön egy még őrültebb:)

www.youtube.com/watch?v=VK_sgbeWlRw

ez már a (a kitűnő fizikai állapotban lévő) komplett elmebeteg kategória...

(azt azért irigylem tőle, hogy egy kézzel is ilyen jól meg tudja magát tartani, de minek kell ezt több száz méter magasan gyakorolni?!)

pitcairn2 2017.02.19. 13:42:24

@Bell & Sebastian:

erre az "egykezesre" gondoltam a fenti klipből...

youtu.be/VK_sgbeWlRw?t=97

fiatalság bolondság...

Bell & Sebastian 2017.02.19. 13:49:00

@pitcairn2: Ötven méter felett már oly mindegy..., de szélben ez még nekik sem menne.

annamanna 2017.02.20. 06:24:05

@pitcairn2: nem kellene ennyire az őrültségig elmenni, ha valóban tömegeknek lenne lehetősége értelmes módon sportolni, már gyerekkortól

www.facebook.com/peopleareawesome/videos/1162732730442570/

www.facebook.com/peopleareawesome/videos/1234584349924074/

www.facebook.com/skiutahyeti/videos/10158137666365431/

Talán nem véletlen, hogy az őrült kockázatot vállalók száma kelet felé emelkedik; az orosz (ukrán) területeken valamiért kevesebbet ér egy emberélet, mint nyugaton. Több fájdalmat viselnek el, mert egyszerűen kénytelenek hozzászokni. Az ivási szokásaik is egészen mások, ugye. Általánosságban sokkal "kockázatvállalóbbak".

Bár nyugaton is vannak, akik azt mondják, ezt azért már tényleg nem kéne erőltetni librarius.hu/2017/02/17/mount-everest-beck-weathers-athenaeum/

De az extrém sportolóknál lehet egy olyan oka is a teljesítménykényszernek, hogy a sportoló kénytelen igazodni a szponzor elvárásaihoz. A szponzorok pedig egyre nagyobb teljesítményeket várnak el. Ez nem csak az extrém- hanem mindenféle sportra vonatkozik.

Erőss Zsolték Himalája-túráit például Demszky főembere finanszírozta (ahogy Enyedi Ildikó mostani díjnyertes filmjét is): hu.wikipedia.org/wiki/Mesterh%C3%A1zy_Ern%C5%91_(%C3%BCzletember) Ahogy a szövegből kiderül, nagyon közel került ahhoz, hogy gazdasági bűncselekményekért lesitteljék.
Tehát nagyon gyakran előfordul, hogy a szponzori pénz miatt van egy erős nyomás, teljesítménykényszer a sportolón; a pénz viszont milyen forrásból származik? A háttérből ki diktálja az iramot?

pitcairn2 2017.02.20. 11:44:56

@annamanna:

ezek hót ziher, hogy "értelmes módon sportoltak már gyermekkortól"

különösen az "egykezes" játékot játszó erőművész, az a produkció hihetetlen fizikai erőnlétet kíván meg...

a klipek kapcsán egyébként nekem inkább a "féktelen szabadságvágy" gondolata jelent meg

a sztálini időkben nem voltak efféle produkciók... ezek inkább beszüremlő nyugati értékrend vadhajtásai...

annamanna 2017.02.21. 07:06:46

@pitcairn2: Biztosan így van, egyszerűen képtelen voltam végignézni, már az elsőtől rosszul lettem.
Nekem nem a féktelen szabadságvágy jutott eszembe róluk, hanem hogy az oroszok általában dilisek és kiszámíthatatlanok. Egyetlen, pár másodperces példa rá: www.youtube.com/watch?v=uo4Wv2p62vM
Egészen elképesztően képesek viselkedni, mintha rájuk nem vonatkoznának a természeti törvények, és emberfeletti módon sérthetetlenek lennének. Ez a benyomás alakult ki róluk, ez csapódott le pl az Armageddon c. filmben is, ahol az orosz űrhajós úgy javítja meg az elromlott ketyerét, hogy rávág egyet és kész, onnantól működik.
Vagy: " Artur Kornyejev sugárzási szakértő, a reaktort borító szarkofág egyik felügyelője, aki valószínűleg mindenkinél többször látogatta meg a területet, és ennek folyamán szinte mindenki másnál több sugárzást kapott a történelemben anélkül, hogy ebbe belehalt volna." www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20160127-csernobil-katasztrofa-titokzatos-foto.html
Az ortodox Lykov család több mint 40 évet élt túl úgy a szibériai vadonban, hogy nem találkoztak emberekkel. en.wikipedia.org/wiki/Lykov_family Az egyik fiuk képes volt napokig üldözni a vadat, hóban, mezítláb.
Tömegek fürdenek télen (az egyébként radioaktív) Jenyiszejben galeria.index.hu/kulfold/2016/01/22/indul_a_sziberiai_strandszezon/7
A Szibériai borbély c. filmben a részeg orosz tiszt üveget eszik. www.youtube.com/watch?v=xuHgaJ4qqUk&t=150s
Ennek mintájára persze abban sem biztosak, hogy másokra vonatkoznak a természeti törvények, és úgy gázolnak át másokon, hogy csodálkoznak, hogy az belepusztul.
Túl sokat tűrtek már és túl sokszor kellett a határaikat a végsőkig feszíteni ahhoz, hogy elfelejtsék, egyáltalán léteznek határok. Akkor is bőven bevállalnak valamit, amikor azt már rég nem kéne, amikor nekik is fáj; de ezt nem vallják be, mert megszokták, hogy muszáj minden fájdalmat eltűrni.
"a sofőrök számos kényelmetlenséget és viszontagságot kénytelenek elviselni." (Kamazzal az Ingyigirkán: a jégbe fagyott folyó szuperhősei, index nagykép)

annamanna 2017.02.21. 07:52:43

@pitcairn2: Ez is meglehetősen extrém, de mégis, ellenőrzött körülményeket biztosítanak hozzá, és nem jár súlyos életveszéllyel: www.youtube.com/watch?v=KIjivnSyldY
Mivel pedig nagy körülötte a médiafelhajtás, természetesen követők is akadnak: www.youtube.com/watch?v=C7SeoX9mTRI
Szerintem ami nagyon hiányzik az orosz fiatalok teljesítményéből, az a társadalmi támogatás: elismerünk, megünneplünk, segítünk, veled vagyunk, támogatunk, nagyszerű vagy és megérdemled a jutalmat. Ezt megkapják az amerikaiak, de az oroszok nem.
Szerintem ők is elfogadnák az ellenőrzött körülményeket, a kontrollt (amivel nem agyonnyomni és megtörni, megalázni akarják a versenyzőt), és a jutalmat - ha nem gondolnák azt, hogy a kontroll a végletekig való leuralásról és csicskáztatásról szól.

Ebből a szempontból lehet, hogy mégiscsak igazad van, és amit művelnek, abban a szabadságvágyuk fejeződik ki.

pitcairn2 2017.02.21. 21:49:23

@annamanna:

ezek a "skywalker"-ek még a játszóteret is életveszélyesen használják...

youtu.be/R-vjutwJyY4?t=822

bár mondjuk egy fokkal ez talán jobb annál mint amikor 200 méter magasan produkálják magukat...

PS.: a fenti klipek hősei közül többen már nem élnek...

pitcairn2 2017.02.21. 21:54:15

@annamanna:

"Szerintem ami nagyon hiányzik az orosz fiatalok teljesítményéből, az a társadalmi támogatás: elismerünk, megünneplünk, segítünk, veled vagyunk, támogatunk, nagyszerű vagy és megérdemled a jutalmat. "

a Russia Today és az orosz adók rendszeresen közlik az elmebeteg akcióikat

kb. "hőst" csinálnak belőlük...

pl. az előző klip is egy RT dokumentumfilmből jött...

annamanna 2017.02.22. 06:48:55

@pitcairn2: ó, Istenem ;( ez borzasztó.

A hozzájuk hasonló amerikai srácok viszont nemhogy bekerülnek a hírekbe, hanem túlélik a produkciót, tömegek ünneplik őket ujjongva, ráadásul kegyetlen mennyiségű pénzt is felmarkolnak azért, amit produkálnak. A társadalmi elismertségnek kicsit más szintje ez, ráadásul az edzési lehetőségeik is mások.
Az őrült kockázatvállalás sok tekintetben nem az ő hibájuk, hanem azé a társadalomé, ami magukra hagyja a "hőseit", vagyis a hőseit. :(
(A "hétköznapi hősök" helyett viszont ájult személyi kultusszal ünnepli a cár atyuskát és tsait :().

Nagy Zoltán J. 2017.02.28. 09:09:52

@deckard_r: Voltál szives egy emeletes baromságot írni. Az első négy hajó, a legújabb támasz uszonnyal felszerelt hajó. Közismerten 5-8 csomóval nagyob bátlagsebességre képes. Az 5-6-7. helyezett hajók valóban hamarabb épültek mint Fa Nándoré, de épp ezért mivel engedékenyebb szabályok szerint épültek, másfél két tonnával könnyebbek, és teljesen átépítették őket hogy most indulhassanak.

Nagy Zoltán J. 2017.02.28. 09:14:16

@deckard_r: A tájékozatlanság nem bűn, csak kellemetlen. Azok a hajók ( három db) valóban korábban kerültek vízre, csakhogy az akkor érvényes szabályok jóval kevesebbet követeltek, ezért sokkal könnyebbek. Azt állítani hogy Fa Nándor hajója úgymond nem eléggé profi, roppant érdekes annak fényében hogy 11 hajó kiesett, és több másik is súlyos sérülésekkel ért vagy ér célba, Fa hajója pedig gyakorlatilag sértetlenül ért célba

Nagy Zoltán J. 2017.02.28. 09:21:02

@pitcairn2: Nem jól látod, a jelen versenyen is előfordult hogy kiszakadt egy hajó tőkesúlya, és sűllyedni kezdett, csak időben kimentették. Vagy szerinted csak az a baleset ha meghal valaki?

pitcairn2 2017.02.28. 21:06:10

@Nagy Zoltán J.:

klikk alább

youtu.be/VK_sgbeWlRw?t=187

ez lenne a valóban kemény produkció...

és még méregdrága vitorlás sem kell hozzá...

(mondjuk a fickó szerintem igen sajátos lelkivilággal bírhat... )
süti beállítások módosítása