ObamOut
2017. január 19. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

ObamOut

obama_out.jpg

Nyolc év után távozik a Fehér Házból Barack Obama, az Egyesült Államok első színes bőrű elnöke. Ezzel a szimbolikus jelentőségűvé vált személyes adottsággal érkezett Washingtonba – és nyolc év után nagyjából ennyit is tud magával vinni örökségként.

Ugyanis színes bőrűségén kívül egyrészt önhibából, másrészt a politikai ellenfelek kemény ellenállása miatt nem marad különösebb értékelhető, sikeres elnöki öröksége.

Pedig 2008-ban minden összeállt: az igazi modern amerikai álomként bemutatható egész addigi élettörténete, felemelkedése, a politikába való okos belépése, a Bush-korszak végét váró amerikai balliberális tábor messiáskeresése, az akkor újnak számító közösségimédiás kampány tökélye – egyszerűen minden klappolt. A megfelelő ember a megfelelő időben, a megfelelő helyen. Elnöksége végére meg semmi nem klappol.

obama_anya.jpg

Hadd szögezzem le az elején: ha lehántjuk azt a baloldali-liberális, messianisztikus felhajtást és a konzervatív jobboldal részéről érkező gyűlöletcunamit a távozó elnök személyéről, Barack Obama a jelek szerint, minden bizonnyal egy normális fickó, amit különös módon az első számú világhatalom élén eltöltött nyolc év sem változtatott meg. E sorok írójának mindvégig szimpatikus volt Obama elképesztő nyugalma, szenvtelensége és fesztelensége, amivel ennek a hivatalnak az óriási terhét kezelni tudta.

Ez a lazaság pedig látható, érezhető intellektussal párosult: volt koherens elképzelése Amerikáról és saját követendő politikájáról is. Kiváló szónok is volt, humorral, (ön)iróniával. Ezek a személyes tulajdonságok egyébként elődje, George W. Bush és utóda, Donald Trump fölé emelik a demokrata elnököt – mondom ezt akkor is, ha egyébként Obama ideológiájával, nézeteivel nem értettem, nem értek egyet.

Gyenge közép

De attól, hogy valakinek szimpatikus tulajdonságai vannak, még nem lesz az illetőből jó elnök. Obama nem volt jó elnök: a saját céljainak teljes körű megvalósításában és az Egyesült Államok lehetőségeinek kiaknázásában is kudarcot vallott. 

Obama közepes, gyenge-közepes elnök volt.

2008-ban mi, európaiak érdeklődve vártuk, mihez kezd a mi kontinensünkön magától értetődőnek, Amerikában azonban nagyon sokak számára vörös posztónak számító általános egészségbiztosítás, társadalombiztosítás bevezetésével. Az amerikai jobboldal ennek kapcsán mindvégig szocialista rémképekkel fenyegetett. Az Obamacare-t az elnök nem tudta teljes mértékben megvalósítani: részmegoldásokkal félkész intézmény született, amely az első időktől kezdve a republikánus ellenfél dühödt támadásaitól rogyadozott. Most, Obama távozásával és a rögtön bekövetkező teljes republikánus hatalomátvétellel Obama bukott rendszerének maradékát is szét fogják verni.

A nyolc évnyi, hamarjában részben republikánus kontroll alá kerülő Kongresszus és a demokrata elnöki hivatal közötti, dühödt kétpárti csatározás után Obama egyéb törekvései is kudarcot vallottak. Szinte csak az amerikai Legfelsőbb Bíróság liberális többsége által az összes tagállamra rátuszkolt melegházasság az, ami a nevéhez lesz köthető. No meg az elnöki rendeletek útján történő kormányzás: miután Obama nem talált, s a végén már nem is igazán keresett partnert az esküdt ellenfél republikánusok között, a tehetetlenséget leküzdendő gyakorlatilag a rendeleti kormányzás ingoványos talajára lépett, e téren kifejtett rendkívüli aktivitásával veszélyes precedenst teremtve a következő elnökök számára.

Obama nagyívű progresszív víziója túlságosan nagyívű és túlságosan progresszív volt ahhoz, hogy a hétköznapi amerikaiak többségét maga mögé állítsa. A republikánusok minden szinten lassan a demokraták fölé nőttek: egy keményen konzervatív Amerika nézett farkasszemet az Obama-táborral és az azt segítő mainstream liberális elittel. Az utóbbiak pedig 2016 novemberében teljes vereséget szenvedtek.

obama_sad.jpg

Tépelődő Amerika

Barack Obama külpolitikája is kudarcos volt: készséggel elhiszem, hogy az alkotmányjog professzoraként a politikába lépő elnök tépelődő értelmiségiként, nagyon-nagyon megfontolva hozott döntéseket a külpolitikában; de ez a megfontoltság kívülről nagyon sokszor egyszerűen gyávaságnak vagy döntésképtelenségnek tűnt. Amerika hol ott avatkozott be és keménykedett, ahol nem kellett volna (például egy Székesfehérváron felállítandó szobor ügyében!), hol ott nem avatkozott be kellő keménységgel, ahol igenis kellett volna (például keményebb eszközökkel fellépve az Iszlám Állam nevű terrorformációval szemben). 

Obama nyolc éve az Egyesült Államok relatíve gyengülését hozta a nemzetközi színtéren, ahol újra egyre aktívabbak a korábbi kihívók, mint Oroszország és Kína. Az USA-t természetesen hajtja előre a meglévő ereje: világhatalmi elsőségét senki sem veszélyezteti közelről. De már nem a '89 utáni abszolút hegemóniát látjuk érvényesülni.

Otthon pedig a Remény és a Változás jelszavával kampányoló, igazi népmozgalom által elnökké emelt Obama öröksége egy minden korábbinál pártosabb, belső faji és társadalmi csoportok közötti feszültségektől terhes Egyesült Államok. Amerika gazdasága ugyan jobbára kilábalt az onnan pont Obama elnöksége előtt kitörő gazdasági válságból – de meglehetősen cammogó tempóban történt mindez, miközben az amerikai államadósság galaktikus méreteket öltött.

Barack Obama egy erősödő belső feszültségektől és külső kihívásoktól sújtott Egyesült Államokat hagy utódára, Donald Trumpra. Mondhatja most már, saját imázsának szobrát farigcsálva, hogy „utánam a vízözön”. 

Mert hogy igaza lesz: tényleg jön a vízözön, egy az Obamáék túltolt kultúrharca és elrontott gazdasági és társadalompolitikája miatti feszültségekből győzelmet kovácsoló, kiszámíthatatlan figura, Donald Trump személyében.

És akkor mic drop.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr1512138505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.01.19. 16:00:28

A Noble-háborúdíjas - mely díjat négerségéért kapta! - Obama Husszein teljesítette fő feladatát: bevezette a homokos "házasságot".

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.19. 18:12:18

már éppen azt hittem, poszt lesz arról, miért nem kapott meghívót vekker elvtárs a trump beiktató bulijára... helyette a versenyből kicsatlakozott lovat rugdossa ergé zsoké nem túl sportszerűen. mintha kompenzálná a trumpot hónapokon keresztül freakshow-zó fejtegetéseket, pfffff :DDD

Robinzon Kurzor 2017.01.19. 18:32:09

@Herr Schnapsidee Lieferant:

Arról van szó, hogy Trump baromságaiért is Obama lesz majd a felelős. Mert nem volt elég jó elnök, ezért jöhetett Trump.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.19. 19:40:31

@Robinzon Kurzor: ez tetszik-nem tetszik benne van a pakliban, gyaníthatóan nem a puszta unalom miatt billent át az addig stabilan demokrata rust-belt államok sora trump felé, míg a part menti városokban egyenest növelte előnyét ugyanez a párt. ergo az első elnöki ciklussal még területi eloszlásban is elégedett volt a szavazók többsége, a másodikkal már érezhetően kevésbé. ezt előre jelezte amúgy michael moore (vesztükre hilleriék le se szarták) utólag viszont obama sem tagadja, sőőőt, a tanulságok levonását szorgalmazza, jó jutubozást

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2017.01.19. 19:43:12

@Herr Schnapsidee Lieferant: nem kompenzálok semmit, Trump tevékenysége most is jórészt* freakshow, holnaptól már a világ vezető hatalmának hivatalban lévő elnökeként.

*mínusz a kormányalakítása, ami reményekre ad okot, a többcsillagos tábornokok meg óriáscégek veterán vezetői talán megfogják a kezét, ha vmi hülyeséget akarna csinálni

bispora 2017.01.19. 19:53:52

Obama egy fehér anya és fekete apa mulatt gyermekeként elősegíthette volna az etnikai békét az USA-ban. De ő négernek pozicionálta magát, mert az a pálya az elnöki székig repítette. A feketék iránti elfogultsága nagyobb békétlenséget hozott, mint őelőtte volt.
Chicagoból indult politikusi pályája, elnöki megbízatása végén emblematikus az a "rekord", hogy az acélvárosban gyilkosságok miatt 800 halottat és 4000 lőtt sérül esetet dokumentáltak ott 2016-ban- az áldozatok zöme néger volt, ahogy az elkövetők túlnyomó többsége is.

Bell & Sebastian 2017.01.19. 19:59:38

Eddig ez volt a legbutább azok közül, akiknek a nevét megtanultuk. Felgyújtotta a Közel-Keletet, majd ráfogta a nyuszira. Mellékesen: a nyúl farkát is felgyújtotta.

Ekkora kertaljai turmixot csak hamis születési bizonyítvánnyal találtak. Másra nem, arra jó volt, hogy ne egy kampós orrú ugorjon be első ránézésre. Csak másodikra.

Frontember-válság volt ott is, csak nehogy legközelebb egy buzi pingvint kérjenek fel erre a fontos posztra. A Steiff bármikor összeférceli nekik, aranygombbal a fülében lenne olyan cuki, mint egy beszélő négerbaba.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.19. 20:00:28

@rajcsányi.gellért (ergé):

na-na-na!

a mandiszerkesztőség célkoordinátái már be vannak táplálva a pentagonnál:

encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRnD6SvH_ej2NHScVLJBaFmeS8C5-IUucS_aXdWpBdbPH-3Yuo8Gg

előtte 10 perccel lesz twitter bejegyzés valami olyan szöveggel, hogy "crooked ergé never got as much attention as me, but maybe in his next life..."

all praise to the troll king!

Bell & Sebastian 2017.01.19. 20:05:33

@Herr Schnapsidee Lieferant: Nem mindegy, hogy Mazsola vagy Tádé? Amikor Manócska az állandó, holott a kutya nem választotta.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.19. 20:06:19

@Bell & Sebastian: szerintem egy pillanatra merengjen el azon, milyen lett volna a - való igaz - most sem túl fényes atlanti külpol, ha anno a vetélytárs hillary kapja az elnöki posztot.... valamelyik vikilíkszből kibukott, hogy a "mérsékelt terroristák" felfegyverzését annak totál kudarca (ki hitte volna, omg) után is tovább erőltette volna a clintonné-humaabedin géniusz tandem, úgy kellett lecsapnia obamának.

Bell & Sebastian 2017.01.19. 20:11:59

@Herr Schnapsidee Lieferant: Ómájgád, hány éves vagy, kingffy? Szopósné gyorsabban rántja magára az oroszt? Ez akkor maga szerint egy, kettő, vagy iksz, mifelőlünk nézve?

Bell & Sebastian 2017.01.19. 20:15:57

@Herr Schnapsidee Lieferant: Félretéve a viccet, ez az ember kurvára kibabrált Európával, név szerint az összes nemzettel. Vigye el az ördög a bokszos pofáját!

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.19. 20:29:12

@Bell & Sebastian: immer mit der ruhe, genosse. eleget láttam a hidegre tett háború végnapjaiból, hogy tudjam, azt a meccset csak elnapolták, de nem fejezték be. tudniillik érdemi békejobb meg második marshall terv helyett gordon gekkós rablóprivatizációs hullám, meg porszívóügynök stílusú smartassing volt a farba. az alulmaradt fél lekezelése pedig már az 1. vh után se bizonyult jó ötletnek, kitermelte a reboot utáni igényt, mint most is. mindezért igenis jó, hogy a hillerinél óvatosabb obama volt ott, ahol, vagy a jelenlegi failed projectek mellett még lubickolhatna plusz egy tucatban. obama maga se tagadja, hogy nem volt sikersztori az utóbbi idő, de higgye el, lehetett volna sokkal rosszabb, nem csak feltételezés részemről.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.19. 20:35:34

@Bell & Sebastian: nixugribugri, igazmondó juhász! még nem záródnak a rácsok. kérem vigyázzanak, konspirációs teória következik:

horrorhomework.com/blog/wp-content/uploads/2013/06/sleep1.jpg

Virág et. 2017.01.19. 21:25:14

Obama úgy ír, beszél, gondolkodik, mint egy felnőtt férfi. Trump úgy ír, beszél, gondolkodik (???), mint egy nyolcéves gyerek.

Obama sikertelenségeinek nagy része a belső (demokrata párti) és a külső (republikánus) obstrukciónak köszönhetőek. Első és legjobb példa Gitmo, de az Obamacare-t is annyian fúrták, hogy azt megszámlálni is nehéz. Ebből pedig akad bőven Tump környékén is: a saját pártjának bő fele rühelli, a republikánus elit jelentős része egy kanál vízben megfojtaná. A centristább McCain-től kezdve a Tea Partys-őrült vallási fundi Cruzig. A demokratáknak meg talán még Hitler is szimpatikusabb figura. Innen vagy nagyon vissza kell Trumpnak vennie majd, vagy pofontól pofonig fog szédelegni. Az én tippem: Trump egy nárcisztikus idióta, aki annál jobban erősködik, minél jobban próbálják lenyomni. Ennek az eredménye egy konstans belső fortyogás és harc lesz a politika élén. Abból jól meg csak a már felsorolt rivális hatalmak jöhetnek ki.

Obama mérlege mindezekkel együtt pozitív. Kudarcosnak azok mondják, akik a kampányígéreteivel állítják szembe. A nagy változás ugyanis tényleg elmaradt. Ahogy a "draining the swamp" is el fog maradni Trumpnál, aki máris beújított egy wall street-i milliárdos bankárt és egy olajmágnást a kisemberek plebejus kormányába. :) Ha Obamár közepes elnöknek értékeljük, akkor mi Bush Jr mérlege? Destabilizálta a világot az afgán, majd az iraki kalanddal, az utóbbival megteremtette az ISIS-t, amit a mai napig nyögünk és amivel megágyazott a szíriai krízisnek. Recesszióba hajtotta az országot, lényegében a pénzügyi válság csúcsán adta át a stafétabotot Obamának, a gazdaság romokban volt, az állam katonái két idegen országban harcoltak a Haliburton profitjáért. Obama innen hozta vissza, amit vissza lehetett hozni. A katonákat (ezt sokan vitatják is, talán okkal, de azt senki nem vitathatja, hogy oda se kellett volna menni) és a gazdaságot is. Amerikában ma rekordalacsony a munkanélküliség és még közmunka nevű önbecsapás se kellett hozzá, a gazdaság meg fejlődik, ha a bérek még nem is olyan gyorsan. Ez máris sokkal több, mint amit elődje két ciklusán át fel tudott mutatni.

tireless treehugger 2017.01.19. 21:45:20

jó elnök volt, sikerült kimaradni a legtöbb buliból, igazi felüdülés volt a bush klán után.

hogy nem oldódott meg semmi?, én nem így látom, a nyugati világ határozottan elhúzott a többi mellett, már a negyedik ipari forradalomban élünk (már aki), a pénzügyek kézben, korrupció sohanem látott mértékben visszaszorult, a népesség egyre nagyobb százaléka magasan/többszörösen képzett, a társadalmi fairness már tényleg a lehetőségek felső határán..

mondjuk nem minden obama érdeme, hanem az elnöki csapaté, beleértve a 11 kiemelt askenázi zsiványt, meg az általuk összefogott ~300 többi zsiványt, na meg ~70 jövendőmondót. plusz a többezer elemző és többtízezer koordinátor, na meg az ötmilliós gov bürokrácia.

a legsikeresebb legújabbkori adminisztráció, megakadályozták a 3 vh-t amikor kimaradtak szíriából, egyiptomot sikerült talpon tartani, szaúd új királyát korlátozni, iránnal kiegyezni, a zsidókat elkussoltatni, az afrikai úniót sínre tenni, az oroszokat korlátozni, kínának-indiának a dollárdömpinggel gazdasági korlátot emelni, a brics bank még mindig nem működőképes, a brics-ből a brazilokat-délafrikát kiütni, a mercosurral békét kötni úgy hogy mára csak bolívia-venezuela okoz gondot, ausztráliával és új-zélanddal új gazdasági-katonai megállapodások, világméretű természetvédelmi megállapodások, klímaegyezmények, olajszektor elgyengítése, kubai barátság, eu-usa együttműködés., nagyon hosszú lista, van még.
közben otthon is jól alakultak a dolgok, a válságból kimásztak, a vezető technológiákban méginkább az élen, elindult a kiborg-drón-robot-ai katonai integráció, már most erősebbek mint az összes többi hadsereg együttvéve.

de talán a legnagyobb obama érdem az ugribugrik féken tartása, nagyszerűen egyensúlyozott a megbolondult világban..

GNDL 2017.01.19. 22:05:13

Szokásos fideszes alternatív valóság...

Bell & Sebastian 2017.01.20. 00:15:40

@Herr Schnapsidee Lieferant: Mit ne mondjak, érdekes egy valóság lehet az, amiben Merkel Obama leghűbb spanja (éppen két napja hallottam, mennyi amerikai katona állomásozik hivatalosan Európában, akiknek a java káposztát zabál a menzán), majd ezek ketten az alapproblémák megoldása helyett újakat generálnak, mire az itteni, balfasz megmondók annak örvendeznek, milyen qurva jól megy a szekere Goldmanéknak, maga meg annak örül, lehetett volna rosszabb is.

Közénk is lövethetett volna, nem de bár?

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.20. 05:06:27

@Bell & Sebastian:

"Közénk is lövethetett volna, nem de bár?"

kb. szó szerint, hisz ha anno domini pölö McCain fut be elnökként, akkor az elbaltázott núlendista majdan-krim dolog nem patthelyzetbe áll be, hanem magácska az U-FOR csapatok tagjaként rohamozhatna a don kanyarban felségjelzés nélküli zöld emberkék hullámai ellen és vigasztalhatná a lövészárokban zokogó ergé sorkatonát. cserébe ugyanekkor a csúti stadion vip páholyában egy hangtompítós pukkanna, pont mikor a kisvasút kürtje elnyomja, nem feketelistával vacakolós típus az öreg.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.20. 05:23:12

@nix ugribugri:

"de talán a legnagyobb obama érdem az ugribugrik féken tartása"

nepszava.hu/picture/42430/normal/169/00169189.jpeg

valóban?

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.20. 05:39:09

@Virág et.:

na-na-na!

a "drain the swamp" a politikai lobbisták, pay-to-play huszárok és közpénzharácsolókra vonatkozik, nem pedig azokra, akik trumphoz hasonlóan a privátszférában lettek gazdagok (ellenkezőleg, ezzel állította szembe a főállású karrier-politikusokat). első lépés már be is lett dobva a vitába:

thehill.com/blogs/floor-action/senate/312571-cruz-desantis-push-for-congressional-term-limits

Virág et. 2017.01.20. 08:09:32

@Herr Schnapsidee Lieferant: Rex Tillerson, aki az ExxonMobil vezetőjeként az egyik legnagyobb washingtoni lobbit, az olajlobbit vezeti miniszter lesz. Rience Priebus az RNC elnöke meg Trump kabinetfőnöke, Rudy Guiliani meg főtanácsadója. :) Ezt a két nevet gondolom nem kell bemutassam. Ezen felül még egy rakás elnöki tanácsadó lesz a kabinet mellett, pl. Christie meg még Palin még szóba se került. És ezek csak a nagy nevek voltak, akiket talán a pocsolyán innen is ismerünk.

Ezek valóban politikától távol lévő emberek, tényleg.

De akkor vegyük sorba a Trump kabinetet:

Belügyminiszter: Ryan Zinke, montanai képviselő 8 éve.
Ig.ügy: Jeff Sessions, szenátor 1997 óta.
Mezőgazd.: Sonny Perdue, georgia-i ex-kormányzó
Eg.ügy: Tom Price, georgia-i képviselő 2005 óta
Housing: Ben Carson, azt hiszem ide nem kell bemutatás :)
Közlekedés: Elaine Chao, ő konkrétan munkaügyi miniszter volt Bush Jr alatt, akkor swampdraining ez :)
Energiaügy: Rick Perry, texasi kormányzó, 1985 (!!!) óta karrierpolitikus, képviselő vagy kormányzó
Oktatás: Betsy DeVos, michigani GOP elnök, testvére Erik Prince, aki a híresen nem swampos Blackwater PMC alapítója és elnöke a mai napig (ma már Academi néven)
Veteránok: David Shulkin, őt Obamától veszi át, ahol ugyanezt csinálta, swampdraining!

Tillersonról meg már beszéltem.

Lényegében az egész kabinetben csak a 4 pozícióban van nem politikus vagy lobbista és abból kettő a hagyományos katonai poszt, ahol rendszerint korábbi katonák, titkosszolgák szoktak amúgy is lenni. A pénzügyes Mnuchin is minden, csak nem eltávolodás a politikai lobbistáktól és Puzder sem a civil élet csúcsa, hogy finoman fogalmazzak. De őket mondjuk megengedve is vicc az egész draining the swamp ilyen gárdával.

Conchobar 2017.01.20. 08:47:44

Ez a Trump erősen emlékeztet a másik erősen leszólt republikánus elnökre, a western-színészre. Eleinte az a fickó is égszakadás, földindulás, csillagháború eljövetelével ijesztgette a nagyérdeműt, utóbb viszont egy éles kanyarral megegyezett a gonosz birodalmának májfoltos főtitkárával az atomfegyverzet (és a szembenállás) csökkentésében. Van aki azon örvendezik, hogy Obama féken tartotta az oroszokat, csakhát leginkább legostobább ruszofóbok nem veszik észre, hogy noha erősen hergelik őket, ők féken vannak. No hát ebben hozhat legfőbb változást Trump. Ő csökkentheti a kiújult kelet-nyugati szembenállást, illetve az iszlám világra nehezedő nyugati/zsidó nyomást

gyalog.galopp 2017.01.20. 11:12:07

@Conchobar:

Van igazság benne, az egyik színészként, Alzheimer kórral is el tudta játszani az elnököt a másik meg a jelek szerin végig fogja bohóckodni.

Az elnökök a lényeget tekintve mindig követik az elődeiket, fegyver, fegyver , fegyver.
Trump sem fog megbolondulni, nem fog összemelegedni az oroszokkal, egyhamar nem fog békét teremteni Észak-Afrikában, egyszerűen sokkal fogyaszthatóbb stílusban fogja érvényesíteni az amcsi érdekeket, mint az a gusztustalan, irritáló antinő.

Kandeláber 2017.01.20. 11:49:57

Washingtonban már nyilván gyülekeznek a buzeránsok, transzneműek, feministák, marxisták-anarchisták-mexik-fekák egy jó kis tüntire a megválasztott elnök beiktatásának apropóján.
A honi balliba sajtó pedig bejelenti majd, hogy kitört ott is a forradalom, mint tavaly Varsóban, előtte meg nálunk, amikor a 38 milliós Lengyelországban kétszáz "demokrata" ugrabugrált a szejm előtt, itt meg ezer tanár és kétezer nyolcelemis ordibált a Kossuth téren.
Kár, hogy Kálmán Olgi a felmondását tölti, milyen szépen forgatta volna a szemeit és húzogatta volna a szemöldökét valami "elemző" - mondjuk Ceglédi _ társaságában, és jót borzongana a zakkant TGM drámai bejelentésén, hogy tudniillik az USA-ban kiütött a náczizmus, holnap már könyveket fognak égetni, néhány gyár pedig átállt a szögesdrót készítésére, hogy legyen elég a rövidesen felállítandó koncentrációs táborok számára. Utóbbiak közeli létrehozását jelzi, hogy titokban megkezdődött a német juhászkutyák felvásárlása, és megugrott az importjuk is. :D

Bell & Sebastian 2017.01.20. 14:19:50

@Virág et.: A magyar, ex-álamellnök elhíresült esetére gondolt már? Hiába ismeri ezeket személyesen a legelőről, libapásztorlány korából, sosem tudja megjósolni, mi fog ebből kisülni a végére.

Marad a fanyalgás, Feri a király, yeah!

Bell & Sebastian 2017.01.20. 14:23:53

@Herr Schnapsidee Lieferant: És akkor Izrael már nem létezne, tegye hozzá bátran. Csókolja meg Hassan fekete seggét, oszt lapozzunk.

Pelso.. 2017.01.20. 15:08:27

@rajcsányi.gellért (ergé): Elrontott gazdaságpolitikája? Ugye ezt így egy az egyben nem csak az államadósság alakulása miatt mondatták ki veled, egyéb érv is akad?

Nálunk viszont nincsenek többcsillagos tábornokok és óriáscégek veterán vezetői, akik megfoghatnák az itthoni kezet. Ez most nekünk így előny vagy hátrány? - az országra vonatkozóan, hogy félre ne értsd.

gyalog.galopp 2017.01.20. 15:23:37

@Pelso..:

Izgalmas dolog lehet az USA gazdaságpolitikájáról értekezni, mikor ők nyomják a világpénzt.:(

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.20. 15:51:50

@Bell & Sebastian: jóuram.

1.) az nem hassan, hanem hussein
2.) izrael státusza terén a demokraták egységesen a 2 állam koncepció mellett vannak, bárki is vezeti a pártot, a republikánusok meg vagy messzemenően izrael felé hajlanak, vagy (főleg az alt-right felé haladva) legyintenek rá a palesztinokkal együtt és inkább az usa léte/nem léte foglalkoztatja őket. ez az információ sem újdonság. maga izrael konkrét sorsa egyiktől sem függ igazán: atomfegyverük van, erős gazdaság és hadsereg van... ami időzített bomba, no az ugyanaz mint ojrópában, az a helyi demográfia alakulása, ez meg nem a fehér házon múlik, ugye.
3.) ha maga 4-5 mondat után óhatatlanul csak oda tud jutni, hogy zsidóóóók, meg izráááhel, akkor forduljon szakorvoshoz, vagy szegődjön rabbinak, nem szólok bele és ezt a tanácsot sem ismétlem többé. mindenkinek megvan a maga fix mániája.
4.) alapfokú szövegértési segédlet: nem emelek oltárt obamának, mindössze rámutatok, hogy a rendelkezésre álló többi opció az elmúlt 8 évben nem lett volna jobb, ellenkezőleg.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.20. 16:04:44

@Virág et.: jóuram.

egyrészt nem ártana észrevenni, hogy a politikai lobbista az nem az iparmágnás, hanem aki a washingtoni kapcsolatait pénzre váltja egy iparmágnásnál.

a drain the swamp ezt a köztes here réteget célozza, merthogy inkább beemeli a veterán bizniszmeneket közvetlenül. ne eurobalos szemszögből nézze, a republikánus ethosz a minimálállam és do it yourself felé nyomul és a segílykefétis helyett a sikerkultusz a sajátja. piacgazdaság, you know.

a sok veterán katona/hírszerző meg a klasszikus kinevezett szakértők esete, nagy arányuk a law&order szemlélettel esik egybe, szintén megszokott konzi dolog.

nem utolsósorban meg beindították a fűnyírót a központi apparátus lefaragása terén is:

thehill.com/policy/finance/314991-trump-team-prepares-dramatic-cuts

Virág et. 2017.01.20. 17:20:21

@Herr Schnapsidee Lieferant: Nem, a draining the swamp kifejezetten azt jelentette, hogy a belterjes politikai réteget lecsapolja és friss vért hoz a rendszerbe. Nem pedig csak a köztes rétegre terjedt volna ki, sőt, eleve a kormányról volt szó, amikor szóba került. Az előző hozzászólásodban még te is így gondoltad, kell beidézzek? ("Főállású karrier-politikusok")

Még Obama kormányában is több volt a civil (értsd: nem főállású karrierpolitikus), mint Trump jelöltjei között.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.20. 17:51:43

@Virág et.: javítson ki, ha tévedek, de a valóban befolyásos szűk tanácsadói kör (bannon/kushner) az eleve nem mainstream (fújnak is rájuk az öregek és lesznek ebből még belső harcok), a többi java része is olyan republikánus, akik a bevett GOP csapásiránnyal szemben fantáziát láttak a protest-pártiságban. És nyilván a hagyományosabb republikánusokat is le kell kenyerezni valamivel, nem egy teljesen új párt hátán jutott elnökségig trump. A katonai vonal meg sokadszorra mondom nem választott képviselői, hanem szakértői rész, hiába próbálja egybekeverni, nyilván nem frissen besorozott regrutát tesznek hadsereg, cia stb élére.

Virág et. 2017.01.20. 18:24:43

@Herr Schnapsidee Lieferant: Nyilván kompromisszumok miatt néz úgy ki a kabinet, ahogy. Ezt nem vitatom. Csak az ígéret ugye nem ez volt. A katonai vonal meg megint csak nem tér el az elődök gyakorlatától.

Egy biztos, a Trump-kabinet nem mocsárcsapolást sejtet előre. A többit meg majd meglátjuk, elég harmatos volt ez a mai beszéd, mármint Trump mércével mérve. Innen nehéz bármit is előre látni.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.01.20. 18:36:28

@Virág et.:

"A katonai vonal meg megint csak nem tér el az elődök gyakorlatától."

Mert a hadsereg köszöni megbízhatóan megnyer minden csatát, csak az utólagos liberáldemokráciateremtés nem akar az istennek se menni fogadókészség és érdeklődés hiányában, de az nem a hadsereg sara. Az fbi az ugye egyenest nekiment hillary-nek, minek változtatni, a cia terén viszont már kerek perec be lett jelentve, hogy tisztogatások lesznek.

Abban viszont egyetértek, hogy meglássuk a többit. A fejek, azok viszont hullani fognak: közismerten könnyű Trump kegyeiből kiesni és ha elmaradnának a látványos sikerek, akkor pláne az a legkézenfekvőbb imázsnövelő eszköz, hogy a kudarcot a túl sok régire fogod és majd akkor lapátra teszed őket tömegesen.

Bell & Sebastian 2017.01.20. 23:54:03

@Herr Schnapsidee Lieferant: Lélegezzen mélyeket, mivel az egész, k.-k.i cécónak egyetlen nyertese van, pont az, akit maga gondosan elkerül verbális pettingezés közben.

Jó régóta van már itt (ezen a blogon) arról szó, hogy nem kéne siettetni a felállást Megiddó mezején.

Bár nem kérdezte elmondom magának is, az irányváltás végső okát abban látom, hogy Kína az idén letaszította trónjáról Amerikát (ahová álmodta magát), ami még nem publikus, ezért a valódi sorrend a következő:

1., EU
2., Kína
3., USA

Ezért nagyon nem mindegy az, kinek az oldalán állnak az oroszok. Hogy a balfasz Obamának mást adtak be a tartótisztjei, az nem én bűnöm.

Bell & Sebastian 2017.01.20. 23:57:10

@Virág et.: Sosem fogja kitalálni, mi lesz ebből, mert amiből következtet, az egy hülyeség. Csak így, bátran tovább.

morph on deer 2017.01.21. 00:57:16

"...és nyolc év után nagyjából ennyit is tud magával vinni örökségként."

Elcseszte, na!
Van ilyen is...
Ahelyett, hogy stadiont épített volna, meg kisvasutat, hogy legyen mit "magával vinni örökségként" - akármit is jelentsen ez a jól sikerült mondat...

(Örökséget vagy hátrahagy a távozó elnök, vagy kapja elődjétől az érkező, de nem viszi sehova egyik sem - ebben a kontextusban ez meglehetősen értelmetlen kifejezés.)

Jakab.gipsz 2017.01.21. 01:54:01

Döglött oroszlánt rugdosni mire való?
Obama exelnök úr igen is ki érdemelte a No-bel díját, azzal az egyetlen helyes cselekedetével, hogy legalább, mérsékelt két elmebeteg demokrácia exportőrt, amennyire tudott.
Tudod kit, vagy tudjátok kiket !

J.R. Ewing 2017.01.21. 04:45:34

@GNDL:

"alternatív valóság..."
Persze. Ti meg készüljetek a 2018-as hatalom átvételre, te szerencsétlen.

Nzoltan 2017.01.21. 05:41:12

Mindenki tudja, hogy az egyik legsikertelenebb elnökként tartják számon. Ez nem kis kérdés.

Jossarian 2017.01.21. 06:54:04

Ettol a nigger bohoctol az is nagy teljesitmeny volt, hogy nem szart a szonyeg kozepere a feher?hazban... Es meg vannak akik buszkek ra

Tamáspatrik 2017.01.21. 08:42:25

A cikk megállapításait LÉNYEGÉBEN jónak tartom, hasonlóan látom én is. Pár részlet azonban szerintem nem stimmel, és ezek is fontosak lehetnek.

1."Színesbőrű elnök": ez a legkevésbé érdekes a munkája megítélésekor. Felhívom a hölgyek és urak figyelmét arra, hogy az USA-ban a származás a legkevésbé jelentős. Obama volt a legjobb a demokraták között, ezért jelölté, nem azért mert "színesbőrű" (a lakosság kis részét alkotják csak az Afrikából érkezettek leszármazottai.) Clintont is MAJDNEM megválasztották, de ebben nem játszott szerepet az, hogy nő, hanem a PROGRAMJA és a FELLÉPÉSE. Az USA-ban az ALKALMASSÁG a legfontosabb és annak megítélése.

2.Nem Oroszország és Kína, hanem csak Kína az igazi globális játékos az USA mellett, Oroszország helyi hatalom, tele van etnikai problémákkal, a határos országokkal is, ezek lekötik az erejét.

Ettől függetlenül igaznak tartom, hogy Obama mintha széllel szemben akart volna pisilni...

Tamáspatrik 2017.01.21. 09:03:08

Az is szerepet játszhatott Obama sikertelenségében - és ez lehet az egyik oka Trump megválasztásának is, hogy az USA bizonyos szempontból a szétesés jeleit mutatja. Európában is megfigyelhető hasonló: az egységes állami irányítás helyett a németeknél, osztrákoknál, olaszoknál és máshol is erősödik a tartományi, kistérségi önállóság.
Az USA-ban is látható ez a tendencia, és a központi irányítás egyre nehezebben képes lekezelni a széttartó fejlődésű államok különféle törekvéseit. Ez egy lassú folyamat, de a politikai téren már látható, hogy a republikánusok is mennyire nem egységesek. Ez eljuthat egy olyan szintre, hogy a belső ellentétek teljesen leköthetik az USA-t, és nem lesz többé ilyen szintű világhatalom.
A szélsőjobb hívei is Európában amit leginkább szeretnének, hogy helyi szinten dőljenek el a dolgok, ne különféle központokban. A nemzetállamok át fognak alakulni.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2017.01.24. 00:50:00

@Virág et.: Nem vagyok nagy Drábik-fan, de mikor a hozzád hasonló ostoba szellemi éhenkórászokat olvasom, kedvem szottyan egy-egy Drábik-videót az ostoba pofátokba baszni. Tessék:
www.youtube.com/watch?v=dJFahxxKbEM

Szenvedj. Mert úgyis tudom, hogy nem tudod megcáfolni, amit mond.
süti beállítások módosítása