Gerillafolk: utcára, metróba a néptánccal!
2016. április 10. írta: dobray

Gerillafolk: utcára, metróba a néptánccal!

5717_561025667255367_1669833288_n.jpg

„Jaj de szépen néznek minket,
áldja meg az Isten őket!”

A metrón is tolták a kalotaszegi legényest április elején a táncháztalálkozóról a folkkocsmákba tartó legények, a leányok pedig fennhangon énekeltek egy másik videó tanulsága szerint. Időről időre felbukkan a hír: buszon járt valaki pontozót, a zenészek nem rakták be tokjába a hangszerüket a villamoson, moldvaiztak a vonaton (azt mondjuk megnézném…) a magukkal nem bíró táncosok.

Tekintve, hogy már egy kalap viselését is megbámulják a tömegközlekedésben, képzelem, mennyire meglepődhettek a kettes metró utasai késő este. Ha valaki hangoskodik, az akkor általában részeg (ez mondjuk a táncosoktól sem áll távol), valami idétlen lakodalmas hiphopot hallgat a kihangosított telefonján vagy focidrukker, aki társaival ugrálva próbálja a kocsit leugrasztani a sínről. Semmi bajom a drukkerekkel, sem a kapatos mulatozókkal (a kihangosított telefont viszont megetetném a gazdájával), de mégiscsak felemelőbb élmény nótázó-táncoló ifjakkal együtt utazni.

Ha az egyszeri magyar véletlenül olyan esküvőre, házibuliba keveredik, ahol még zenészek is vannak, tuti kedve támad dalolni – ám a Száz forintnak ötven a felénél nem jut tovább. Pedig nincs katartikusabb élmény, mint összefogódzkodva énekelni éjjel kettő-három körül – vagy akár hajnalban – a kalotaszegi hajnalikat és a mezőségi népdalok melankolikusabbjait.

Mindez nem pusztán régi, poros ereklyék antikvárius őrzése. A népzenei lemezeket és a néptáncos produkciókat is az tudja értékelni igazán, aki tudja, milyen csinálni. Az agrárvilág számos, népdalokban megjelenő jellemzője ma már nem része életünknek, ám a népdalok szerelmi lírája és az egyéni keserűséget, rossz sorsot megéneklő sorai ma is mélyen meg tudják érinteni az embert. Hogy „kívül égek, kívül égek, belül fázom”, azt minden további nélkül is meg tudjuk érteni. Láttam én már, hogy a szerelmesek közti távolságot megéneklő dalt milyen beleéléssel fújta valaki, akinek épp pár országgal odébb volt ösztöndíjas a kedvese.

Erdő, erdő, erdő, erdő, de kerek vagy
Édes rózsám, édes rózsám, de messze vagy
Ha az erdőt levághatnám, édes rózsám megláthatnám
Aj-lala-la-lala-la-lala-lala-la

Kívül égek, kívül égek, belül fázom
De messze vagy, de messze vagy, édes párom
Küldj messziről vígasztalást, tudom, hogy te sem szeretsz mást
Aj-lala-la...

És láttam olyat, aki egyszer csak keservesen sírva fakadt egy „szakítós” népdal közben. Lehet, hogy a magyar népdalok „búsongósak”, legalábbis egy jó részük, de épp ez a búsongás az, ami segíti a lelki megtisztulást. A duhaj nótákkal meg az szokott a baj lenni, hogy túlságosan felszínesek és kávéháziak… pedig mekkorát lehet rájuk mulatni!

A Fölszállott a páva óta egyre szélesebb az érdeklődés a néptánc iránt. A gyerekpáva miatt tömegével jelentkeznek a kicsik a tanfolyamokra. A táncház-mozgalom olyasvalami volt évtizedeken át, ami a kívülálló számára láthatatlan tevékenységet folytatott. Tudta, hogy létezik, hagyományt őriz és ennyi. Amikor az Almássy téri táncház átkerült a Gödörbe, akkor sokan rácsodálkoztak – főleg a külföldi turisták, akik tátott szájjal fotózták a táncosokat a „kirakatban”. Aztán jött a Páva. A csendben dolgozó, mulató mozgalom, aminek talán százezer „tagja” is van, ha nem több, kicsit napvilágra került. Kiderült, hogy amúgy a szomszéd, az osztálytársunk, a rokonunk, a munkatársunk is táncol valahol, együttesben vagy folkkocsmában, mindegy.

Miközben az adatközlők kihalásán siránkozunk, évtizedről évtizedre „utolsó órát” élünk meg, rengeteg frissen végzett népzenész kerül ki a Zeneakadémiáról, meg amúgy autodidakta módon is sokan képzik magukat.

Mint annak idején írtam a Jobbklikken: (akármit: néptáncot, salsát, keringőt) táncolni premodern extázis, azon kevés kulturális-művészeti területek egyike, ahol testtel-lélekkel be tudunk vonódni az alkotás pillanatába. Együtt alkotunk. Használati zene, használati tánc, de mégis művészet; nem l'art pour l'art, épp ettől teljesebb. A festménynézegetés, regényolvasás is beszippanthat persze; de talán nem szorul magyarázatra, hogy a tánchoz képest ezek esetében kívülálló műélvezők, „kultúrafogyasztók” vagyunk. Évtizedekkel ezelőtt a Kolozsvár környéki, kalotaszegi, mezőségi falvakból a városba érkezett cselédlányok és fiúk egy-egy utcán, téren gyűltek össze a vasárnapi táncra. Ha nem volt zenész, némán táncoltak. Annak ellenére, hogy mindenki csak a saját faluja, tájegysége táncát tudta, mégis sikerrel hangolódtak egymásra.

Ma is szemtanúi vagyunk időnként, hogy a köztereken, aluljárókban fiatal népzenészek húzzák a muzsikát. Néha-néha még az is előfordul, hogy egy arra járó táncos legényest kér és eljár pár pontot. Ha szerencséjére táncos hölggyel sétál arra, akkor akár egy páros táncot is eljárnak pár percben. Látni kellene ilyenkor a járó-kelők tekintetét!

Lehetne ebből mozgalmat csinálni: gyakrabban táncra perdülni a köztereken. Szervezést igényel, egy-egy néptánc-flashmob van is időnként, például a Táncház napja környékén. Mennyire nagyszerű volna gyakrabban látni ilyet!

Ki a néptánccal a közterekre, be az aluljárókba! Ne csak indiánok és szintetizátorosok legyenek kint, hanem a táncház-mozgalom is! Legyen megszokott az utcai néptánc, mint Dél-Amerikában az utcai tangó!

A képen: táncos mulatság Kolozsváron. A Vechiul Cluj Facebook-oldal albumából.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr628574376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.10. 08:18:06

Ha egy Nézőpont-közlemény nyelvezetét keresztezzük dobray csökönyös és erőszakos társadalommérnökösködésével, akkor azon már az se segíthet, ha amúgy néptáncról szólna.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2016.04.10. 09:49:32

@Counter:
Az igazán szomorú az, hogy ezek a kultúrharcosok már a sokadik szórakozóhelyet teszik tönkre, mivel nem képesek megérteni, hogy a népzene/néptánc egy szórakozási forma volt a maga idejében és nem magas művészet, még kevésbé valami, amit fel lehet tűzni a nemzeti identitás zászlajára állami programok keretében. Vagyis a nap végén ártanak annak az ügynek, hogy a népi kultúra egyes elemei a mai magyarok mindennapjainak is részei legyenek - már akinek van kedve hozzá.

2016.04.10. 10:54:46

@Doomhammer:

biztos erre is van már pályázat, valami alapítvány megnyerte, amíg elfogy a pénz addig táncolnak, aztán vissza a balettba. már megint az andrássy-tisza-széll-wekerle féle galíciai bevándorlók gyártotta műmagyarság.

örüljünk hogy nem az egyiptomi időkben keresik a gyökereiket.

maroz 2016.04.10. 11:11:48

Ezek a pánkok mindenhol tolják a polgárpukkasztást:

www.youtube.com/watch?v=JMZ8DO9F4Mo

Bell & Sebastian 2016.04.10. 11:12:10

Mindennapi fanyalgóinkat add meg nekünk ma is, ámen!

Én azt értem, hogy a korszellembe nem fér bele (agrálkultúra, hehehe), meg nem is magaskultúra (Andy Warhol, hehehe), de azért mégiscsak a magyar, Szent Hagyonány azon része, ami szájról szájra (lábról-lábra, hehehe) terjed.

Aki meg itt fitymálja fityma híján, egyszerre kettő megjelenülési formájában is, ahelyett, hogy a plázafolyosót róná két ridiküllel, mert a másikban van a heveder, annak végképp és duplán semmi köze az egészhez.

A mai, szegedi gálára talán még rá lehet repülni, csak szólok.

A migráncshívő plázagörényeknek pedig brácsát a seggükbe, ámen!

maroz 2016.04.10. 11:19:18

@Bell & Sebastian: Amúgy meg van alternatíva: érdekel valakit az iszlám punk? :)

www.facebook.com/events/347255572065001/

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2016.04.10. 14:05:00

@Counter: Márpedig ez azon ritka pillanatok egyike, amikor jó közelítéssel 100%-ban egyetértek Dobray kollégával. Trendi, igényesen fogyasztható (vagy fogyaszthatóan igényes?) kulturális terméket összehozni a népi kultúrából, ez egyáltalán nem az ördögtől való még egy magamfajta ballibsi számára sem.

gyalog.galopp 2016.04.10. 14:33:36

@Doomhammer:
Ki mondta neked, hogy ebben a kérdésben véleményt kell nyilvánítanod , és mért hitted el neki?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.10. 15:48:29

@kesztió: Nekem nem tetszene, ha az egész országban mindenhol mezőségi táncokat ismernének és járnának a saját helyett. Hát még ha a népviselet is az a kettő lenne, a sajátot meg berekkentenék a skanzenba.

Műidentitás társadalommérnököktől, akik ezúttal a változatosság kedvéért pörgekalapot csapnak a fejükbe, nem pedig verescsillagot a hajtókájukra.

Hogy miért hiszi azt minden nadrágos ember, hogy neki kell identitást erőszakolnia az emberekbe, azt én nem tudom.

Conchobar 2016.04.10. 17:07:17

@kérem vigyázzanak, a rácsok záródnak!: "már megint az andrássy-tisza-széll-wekerle féle galíciai bevándorlók gyártotta műmagyarság" - Jó nagy ökörség azt feltételezni, hogy galíciaiak bármilyen tekintetben vissza akarnának emlékezni a magyar hagyományokra, vagy fel akarnák karolni azt bármilyen tekintetben. Mivégre tennék? Vannak nekik saját hagyományaik, és azokat nem is átallják a magyar kultúra részének mondani (jelenleg a magyar kultúra csúcsa, amit nemzetközileg villogtatnak: a Sorstalanság meg a Saul fia)

Conchobar 2016.04.10. 17:11:21

@Counter: "Hogy miért hiszi azt minden nadrágos ember, hogy neki kell identitást erőszakolnia az emberekbe, azt én nem tudom" - Azért az még nagyon messze van az erőszaktól, hogy "gyakrabban táncra perdülni a köztereken...Ki a néptánccal a közterekre, be az aluljárókba! Ne csak indiánok és szintetizátorosok legyenek kint, hanem a táncház-mozgalom is!"

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.10. 17:15:34

@Conchobar: A táncháznak is megvan a helye és az ideje; ha kéretlenül az emberek arcába másznak vele metrón, villamoson, éjjel, nappal, hétköznap, ünnepnap, akkor meg lesz utálva, akárcsak a jehovások.

Conchobar 2016.04.10. 17:33:18

@Counter: "A táncháznak is megvan a helye és az ideje; ha kéretlenül az emberek arcába másznak vele metrón, villamoson, éjjel, nappal, hétköznap, ünnepnap, akkor meg lesz utálva, akárcsak a jehovások" - Mert te utálod az aluljárókban pikulázó peruiakat? Utálod az ilyen-olyan alkalomból korhű öltözetben felvonuló 'huszárbanderista' hagyományőrzőket? Egyébként mászott már az arcodba néptáncos metrón, vagy villamoson? Felismernéd a pátriád népviseletébe öltözötteket? Felismernéd a pátriád (egykori) dalait?

Conchobar 2016.04.10. 17:38:36

@Counter: "akkor meg lesz utálva, akárcsak a jehovások." - Nekem úgy tűnik, hogy te leginkább a magyarságodat utálod/szégyelled (máskülönben, ha nem is lelkesednél az ötletért, de nem is lenne ellenvetésed). Gondolom, az utcán, buszokon, stb. elhelyezett reklámok nem másznak kéretlenül arcodba

Herr Stacheldraht Leger 2016.04.10. 17:44:44

ehhez képest múltkor a kék osztrigában még tangóztunk a dobrayval

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.10. 18:02:47

@Conchobar: Az általam írottak helyett a rólam szőtt fantáziáidra reagálsz.

Kérdésedre:
- nem, a reklám nem kezd el táncolni, ugrálni, hegedülni az arcomban
- az is felettébb zavaró, ha valaki a cigányhifijét kezdi el bömböltetni,
- sajnos nem túl jó hatásfokkal ismerem fel a szülőföldem viseletét, népzenéjét és táncait,
- ugyanakkor tisztában vagyok vele, hogy nem a széki hagyományt őrizték az őseim: tehát nekem sincs egy mikrogrammnyi okom sem arra, hogy hirtelen székinek tegyem magam, mert ez nem önazonos,
- ahogy nem önazonos a gyarapodó mozgalom résztvevők 99%-ától sem, akik szintén nem székiek,
- így a széki hagyományok oktrojálása egy egész országra a helyi hagyományok ellenében, azokat elnyomva, elfeledtetve: szégyen-gyalázat és ostobaság, kártétel,
- a huszárbandériumok nem akarnak napi rendszerességgel parádézni, hál'istennek, és nem is írogat ennek üdvös szükségszerűségéről senki, akit olvasnék.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2016.04.10. 18:53:40

@Counter: ebben tényleg van valami, csak én akkor nem ezt értettem ki az írásból.

2016.04.10. 19:19:08

@Conchobar:

a kiegyezés utáni kor a "nagymagyarság" kora. a bevándorlóknak kellett valami könnyen fogyasztható kulturális alap, a nacionalizmusban vélték megtalálni.

nem népi kultúra hanem népies, nem nemzetiségi hanem nemzeti.

magyar seggbe magyar lófaszt.

a népi és nemzetiségi a múltból ered, ezer gyökerű közösségi kultúra.
A népies és nemzeti viszont tökéletesen megfelelt, egyszerűsített verzió, a beilleszkedéshez elégnek gondolták. (elég rosszul)
aztán már nem volt meglepő a cionizus feléledése, ha nem sikerült itt (sem) majd megpróbálják máshol.

akik itt maradtak meg a szokásos kétlaki: kívül magyar, belül zsidó.

Bell & Sebastian 2016.04.10. 19:26:43

@Herr Stacheldraht Leger: Rákérdezek: csak nem magát menekítették ki lepedő alatt a rendőrök? :)

Egyébként kanásztánc is van, meg olyan is, amit csak lőképes férfiak járnak (Werbung). Mindenki a magáét.

Bell & Sebastian 2016.04.10. 19:30:37

@maroz: Nesze neked magaskultúra, Doom pont ezt imádja.

@Steve the Great: Majdnem ráhibáztam. Nikével életszerűbb lenne, mert ha jól tudom, az amcsi készítmény, ezért alapfelszerelésnek azt osztogatnak az ügynökök.

Herr Stacheldraht Leger 2016.04.10. 19:45:30

@Bell & Sebastian: ööö... nem nyilatkozom, nem nyilatkozom, meglehet ott se voltam :DDD

maroz 2016.04.10. 19:47:38

@Bell & Sebastian: Amúgy meg a poszthoz tartozó képen még az is meglehet, hogy a magyarokkal ünnepeltetik Trianont Kolozsváron. Az a román kiskatona, puskával a vállán legalábbis érdekes. Hogy mi mindenre jó a néptánc...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.10. 20:07:06

@maroz: Nem véletlenül alkalmazzák a "mit lát a képen?" kérdést lélektani és lélekgyógyászati helyzetekben. Sokat elárul a kérdezett gondolatairól, attitűdjéről, szempontjairól.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.10. 20:16:56

Nocsak.

www.flickr.com/photos/7438870@N04/430288925
www.flickr.com/photos/medicalmuseum/sets/72157645606508587/
www.flickr.com/photos/medicalmuseum/3297978221/in/album-72157645606508587/

Egy Merl LaVoy nevű fotós és filmes készítette a fényképet - az első világháború végén, balkáni haditudósítóként.
Heh, @maroz: vajon utánanézett és lest vetett?

Bell & Sebastian 2016.04.10. 20:44:49

@maroz: Egyáltalán nem kizárható, ugyan a fotó amerikai képtárban található és a keletkezéséről csak annyit tudni, hogy Merl LaVoy készítette, aki -gondolom- francia, az I. VH időszakában, a román-nacionalista felhasználói többségből ítélve, ez pont nem a mi ünnepünk lehetett.

Szerintem ráhibázott.

www.museumsyndicate.com/item.php?item=62128

Bell & Sebastian 2016.04.10. 20:46:35

@Counter: Bocs, nem figyeltem eléggé. Magáé az ezüst.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.10. 21:18:10

@Bell & Sebastian:
esat.sun.ac.za/index.php/Merl_LaVoy

"Merl LaVoy
(b.Royalton, Wisconsin, 14/12/1885 – d. Johannesburg, 06/12/1953). American photographer, cinematographer, director. One of the first internationally famous news photographers, Merl LaVoy was born in 1885 in the small town of Royalton, Wisconsin."

www.medicalmuseum.mil/assets/documents/collections/archives/2014/Guide-to-Collections-2014.pdf

"OHA 80—REEVE PHOTOGRAPH COLLECTION, 1917-1953
Partial finding aid, 140 cubic feet, 274 boxes, arranged, inactive, unrestricted, digitized.
Series of photographs taken by the Museum primarily during the tenure of Roy Reeve, chief
of photography from 1917 to 1948. The series began with the Museum's photographs
taken in Europe in cooperation with the Signal Corps during World War 1. The
photographs were taken primarily for medical illustrations; the series ended with the
formation of the AFIP Medical Illustration Service (MIS). Includes a group of photographs
taken by Merl Lavoy in Eastern Europe during World War 1, with military and civilian
scenes in Serbia, Turkey, Macedonia, Transylvania, and Greece."

Tehát amerikai és - ha a múzeum datálása precíz -, akkor 1917-18-ban készült a fotó. Az egyik flickr-es linken a tudósítás több fotója is látható, az is ezt erősíti.

Ami LaVoy haditudósítói működését illeti, az viszonylag részletesen le van írva a hivatkozott életrajzához megadott források közül itt:
Gerry K. Veeder (1990): The Red Cross Bureau of Pictures, 1917–1921: World War I, the Russian Revolution and the Sultan of Turkey's harem , Historical Journal of Film, Radio and Television, 10:1, 47-70

A szél - a DOI azonosítója birtokában - befútta az ablakomon a cikket, röviden ismertetném, ami minket érdekelhet és a fotó történetét kicsit is megvilágíthatja a korábban linkelt, több darabos sorozat adta információkon túl:
1915-ben részben vöröskeresztes összeköttetéseinek köszönhetően 22 hónapra Franciaországba utazik filmet forgatni a háborúról.
Howard Logan támogatásával az amerikai Vöröskereszt égisze alatt utazik ezután Szerbiába feltehetően valamikor 1917 második felében.
A háború után nem távozik hosszabb időre, de 1920 tavaszánál tovább nem marad Európában.

Szóval ami maroz hipotézisét illeti:
1, nekem sem megerősítenem, sem megcáfolnom nem sikerült;
2, a kép valóban az első világháború után maximum 1-2 évvel készülhetett Románia által fennhatósága alá vont vagy akkor pillanatnyilag megszállt területen;
3, szerintem ha kifejezetten Erdély elcsatolását ünnepelnék, aligha fényképeztettek volna egy fő román katonát a dák hódítók szerepében.

Bell & Sebastian 2016.04.10. 23:20:03

@Counter: Elöl jött egy, mögötte vagy ezer.

maroz 2016.04.11. 05:50:40

@Counter: Nekem személyesen is megvolt az egyesülés hórája, Ceausescunak táncoltam gyerekként, miközben autóval elhúzott az élőképünk előtt. Ilyen élmények hatására kicsit más jön ki a Rorschach-teszten.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.11. 07:51:03

@maroz: Na ja, hát az eléggé meghatározó lehetett.

Viszont szép észrevétel, mik ki nem derülnek a világháború utáni repülő riporteri témakörben. LaVoy az isztambuli szultáni hárembe is beférkőzött fotózni jártában-keltében, s micsoda filmipari jelentőségű munkatechnikákat, szervezést, kapcsolatokat hozott a kor! Érdekes cikknek bizonyult, amit találtam hozzá.

Conchobar 2016.04.11. 08:01:04

@Counter: "nem, a reklám nem kezd el táncolni, ugrálni, hegedülni az arcomban" - Mert a néptáncos az a te arcodban fog hegedülni, meg táncolni?

Conchobar 2016.04.11. 08:04:54

@Counter: "az is felettébb zavaró, ha valaki a cigányhifijét kezdi el bömböltetni" - Mert amúgy a nagyvárosok kibaszottul csendesek, ugye? Az erdő csöndjét tényleg kár lenne megzavarni, de itt nem erről van szó

Conchobar 2016.04.11. 08:06:37

@Counter: "ugyanakkor tisztában vagyok vele, hogy nem a széki hagyományt őrizték az őseim: tehát nekem sincs egy mikrogrammnyi okom sem arra, hogy hirtelen székinek tegyem magam, mert ez nem önazonos" - Ki a büdös f@sz várja el tőled, hogy székinek tegyed magad?

Conchobar 2016.04.11. 08:12:06

@Counter: "sajnos nem túl jó hatásfokkal ismerem fel a szülőföldem viseletét, népzenéjét és táncait" - Gondolom, ez fokozottan igaz a többi magyar viseletre és táncra. Egy 1848-as honvédegyenruhát fölismernél? Az egri várat vajon felismernéd? Ha nem tartjuk fontosnak a hagyományainkat, meg csak nem is ismerjük, akkor mi alapján határozzuk meg a hovatartozásunkat, mi alapján tartjuk magunkat magyarnak

Conchobar 2016.04.11. 08:17:13

"így a széki hagyományok oktrojálása egy egész országra a helyi hagyományok ellenében, azokat elnyomva, elfeledtetve: szégyen-gyalázat és ostobaság, kártétel" - Mi ez az állandó székeskedés? Valami gondod van vele? Valami tudatalatti? Nekem úgy tűnik, éppenséggel te vagy az, aki az írottak helyett a fantáziáid által szőttekre reagálsz.

Conchobar 2016.04.11. 08:23:05

@kérem vigyázzanak, a rácsok záródnak!: "a kiegyezés utáni kor a 'nagymagyarság' kora. a bevándorlóknak kellett valami könnyen fogyasztható kulturális alap, a nacionalizmusban vélték megtalálni." - Tehát a XIX.században a nacionalizmus fellendülése a galíciai zsidóknak köszönhető. A reformkori zsidó Kölcseynek, Kossuthnak, Petőfinek és társaiknak, aztán a zsidó Erkelnek és a többieknek

Conchobar 2016.04.11. 08:40:44

@maroz: "Amúgy meg a poszthoz tartozó képen még az is meglehet, hogy a magyarokkal ünnepeltetik Trianont Kolozsváron. Az a román kiskatona, puskával a vállán legalábbis érdekes" - Az melyik képen van? A jelen poszt elején lévő képen több katona van (a kép bal szélén), a táncosok közül a nők viselete kissé hasonlít a kolozsváriként jelzetthez, viszont a férfiaké eléggé romános (csángók?)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.11. 08:45:00

@Conchobar: Igen, az arcába másznak a közlekedő közönségnek.

A nagyvárosok elkerülhetetlen zajossága nem ok arra, hogy elkerülhető zajokkal fokozzuk azt.

A széki táncokat és táncrendet erőltető táncházmozgalom várja el, hogy minden magyar a széki hagyományokat sajátítsa el. Mert kitalálták, hogy az a legigazibb és a legmagyarabb.
Lónak a faszát, mondom erre én. Aki elsőosztályú és másodosztályú magyarokra osztogatja a nemzetet azon az alapon, hogy hogy táncoltak a nagyszülők, az egy barom.

Ha más magyarokra egy kizárólagos és szűk hagyományt oktrojálunk rá azt hazudva, hogy minden más kevésbé magyar, azzal megsemmisítjük a hagyományainkat.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.11. 08:46:29

@Conchobar: A nacionalizmus XIX. századi összeurópai fellendülése a párizsi jakobinusoknak köszönhető.

Conchobar 2016.04.11. 09:04:54

@Counter: "A nacionalizmus XIX. századi összeurópai fellendülése a párizsi jakobinusoknak köszönhető" - Persze. Mikor már rég túllépett rajtuk a történelem, mikor már csak rossz emlék voltak. Ennyire erővel mondhatnád Napóleont is (hiszen a Napóleon elleni harc felszította a hazafiságot a francia uralommal elégedetlen európai népek körében)

Conchobar 2016.04.11. 09:12:43

@Counter: "A széki táncokat és táncrendet erőltető táncházmozgalom várja el, hogy minden magyar a széki hagyományokat sajátítsa el" - Ezt nem tudom honnan veszed. Mindenesetre, egyáltalán nem lenne haszontalan dolog az, hogy sűrűbben lássunk erdélyi magyar népviseletet, hátha akkor majd meg tudjuk különböztetni a román népviselettől

Veder1 2016.04.11. 09:35:57

@Counter: valoszinu a szeki tancrend alpvetove valasa azert lehet, mert "nincs a magyar népterületen, sőt a Kárpát-medencében sem egyetlen olyan település, amelynek tánc- és zenehagyománya ilyen mértékben összegyűjtve állana a tudományos kutatás rendelkezésére"

folkradio.hu/folkszemle/molnarpeter_tanchazmitosz/index.php

Egyebkent erdekes a cikkben a pesti hagyomanyorzok visszahatasa az eredeti forrasra.

maroz 2016.04.11. 09:36:36

@Conchobar: Igen, az a kép bal szélén, valami kétméteres kováspuskával a vállán.

A tánchoz nem értek, nekem ilyesmiből generálfelmentésem van, mindösszesen csak annyit tudok róla, hogy utána dugni szoktak, tehát a folyamatot művésziesebben úgy lehetne leírni, hogy a tánc egy horizontális vágy vertikális kifejeződése, ezért valószínűleg nem lehet az a bármilyen tánc annyira rossz dolog, persze kivéve, ha kényszer hatása alatt történik. Gondolom esztétikai élményt a zenével együtt nyújt, ezért én nem is nagyon törekedtem arra, hogy belőlem értő táncbefogadó legyen.

Conchobar 2016.04.11. 10:05:57

@maroz: Hol látod te a kétméteres puskát? A puska tusa a térdéig se ér, a csöve vége meg tán egyvonalban van a sapkájával. Egyébként még mindig magyar táncosokat látsz a képen?

Conchobar 2016.04.11. 10:10:22

@maroz: "Igen, az a kép bal szélén, valami kétméteres kováspuskával a vállán" - Meg a közepén is vannak katonák vállukon puskával (az épület bejáratánál). Meg mintha a kép jobb szélén is lennének

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.11. 10:55:41

@Conchobar: Butaság. A XIX. századi nacionalista forradalmak Itáliától Lengyelországig, Spanyolországtól Magyarországig a jakobinusok nacionalizmus-eszméjét másolták, adaptálták. A "népek" nem lázadtak fel Napóleon ellen a Pireneusoktól északra és keletre - Napóleon ellen az abszolút monarchiák fordultak.
A népek vagy érdektelenek maradtak, vagy lázasan falták és másolták a Napóleonnal érkező ideákat és módszereket, hogy aztán megcsinálják velük a maguk forradalmait később.

@Vödör: Igen, azért van.

Ehhez képest kell hallgatni a ostoba magyarázatokat a legmagyarabbságáról. Dehogy az. Leggyűjtöttebb, de pont ugyanannyira magyar, mint bármely más táj tánchagyománya.

"A pesti hagyományőrzők visszahatása az eredeti forrásra"... amit erre mondanék, az vagy hazugság volna, vagy sértő.

Az uraknak elegük lett a moszkoviták társadalommérnökösködéséből, és úgy gondolták, hogy majd ők megmutatják, milyen az igazi társadalommérnökösködés.
Az eredménye: vasi, somogyi, nyírségi fiatalok széki táncházat majmolnak Pesten. Semmi sincs a helyén, de már legalább az se, amit eddig véletlenül ott hagytak.

Bell & Sebastian 2016.04.11. 11:26:09

Nem azé. de a táncrend, mint kifejezés, azt jelenti, milyen sorrendben következnek a különböző táncok. Nyilván olyanban, amilyenben húzzák a muzsikusok.

Nos, ez falvanként változott és nem utolsó sorban alkalmanként és zenekaronként. Azért ez már kicsit sok, még a valószínűségszámításban is.

A magyar attól jó, amitől az orosz balett, a hagyományból építettek magaskultúrát, míg a nyugati ennek a furdítottja, az úri muri szivárgott le a köznép közé (francia balett).

Ha úgy tetszik, többszörösen unicum, mert azt mondanom sem kell, hogy az itt élő népek kölcsönösen hatottak egymásra, például a tánc-zene terén.

Ennek ellenére a két, ellenkező előjelű trendet a mai napig meg lehet különböztetni (Nyugat és Kelet), a dunai svábban (amihez kicsit értek) például nincsen ugribugri.

Pontosabban már szivárgott be ugrálás a "modern" koreográfiák által, kérdés csak az, autentikusnak tekinthető-e?

Szerintem nem, de én nem vagyok hivatásos agrálkultúrharcos, ezért nem számít a véleményem.
De a magyarba' is van már tangóharmonika. ami senkit sem zavar.

Lényeg az, a faszbúkon túl is van élet.

maroz 2016.04.11. 11:58:31

@Conchobar: Nahát, tényleg nincs két méteres az a puska? ;)

Mikor láttam én magyar táncosokat? Mit értek én a folklórhoz? Ahol táncolnak ott én egy sajátos koreográfiát követek: kettőt jobbra... kettőt jobbra... kettőt jobbra... kettőt jobbra...

Volt valami a képen, amit viccesnek gondoltam, megírtam, nehogy már doktori értekezéssé köpüljük itt. :)

Conchobar 2016.04.11. 14:12:07

@maroz: "Volt valami a képen, amit viccesnek gondoltam, megírtam, nehogy már doktori értekezéssé köpüljük itt." - Baszki! Csak látsz tán némi lényeges méretbeli különbséget 2 méter és 1.40 között. Ami meg viccelődést illeti: az egyetlen állóképen azt nem látni, hogy mit táncolnak, pusztán azt látni, hogy mibe öltöztek. Lehet, hogy viccesnek találod azt, hogy nem ismered föl, hogy nem magyar népviseletet látsz

Conchobar 2016.04.11. 14:34:52

@Counter: "A XIX. századi nacionalista forradalmak Itáliától Lengyelországig, Spanyolországtól Magyarországig a jakobinusok nacionalizmus-eszméjét másolták, adaptálták" - Pusztán csak annyi volt a közös, hogy a jakobinusok is, meg a XIX. századi nacionalisták is beleértették a nemzetbe/nációba a köznépet is. A jakobinus mozgalom semmiképp nem volt előzménye a XIX. századi nacionalisták mozgolódásának (hiszen egyik a baloldalon működött, a másik meg a jobboldalon). Azt egyébként nem tudom, hogy te miféle nacionalista forradalmakról beszélsz, melyiket ítéled nacionalistának

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.11. 14:37:56

@Conchobar: De vajon a képszerkesztő és a cikket szerző sem ismerte föl?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.04.11. 14:40:48

@Conchobar: A XIX. századi nacionalizmusok egytől egyig baloldali mozgalmak voltak. Pont a rendiség meghaladása tette őket azzá, a nacionalizmus volt a jogkiterjesztés, egyenlősítés, emancipáció, az affirmative action és a pozitív diszkrimináció hívószava :-D

Az a te bajod, hogy fogalmad sincs azokról a dolgokról, amikhez hozzászólsz, a napi politikai sajtó jelszavaiból akarod megérteni a pár száz évvel ezelőtti eseményeket, no meg az eszmetörténetet.

maroz 2016.04.11. 14:42:52

@Conchobar: Sőt, biztos. Akkor le lehet végre görcsölni a témáról? ;)

Bell & Sebastian 2016.04.11. 14:45:12

@maroz: Jó a szeme, nem vitás. Van is benne valami disszonancia, mint általában a puliszkazabáló bagázsban. Ámerikai katasztrófaturista megörökítette ott és mindörökre, ámen.

maroz 2016.04.11. 14:52:00

@Bell & Sebastian: Szeretem a katona-tematikát a képen. Egyik kedvenc történelmi fényképemen valamelyik baltikumi kisállam parlamentje szavazza meg éppen a Szovjetúnióhoz csatlakozást. A kép felső harmadán az elnöki emelvény és rajta a méltóságok, az alsón a parlamenti székek bennük a képviselőkkel és az aranymetszésben egy szakasz orosz kiskatona, mintegy sorfalszerűen elhelyezkedve, arccal a képviselők felé, kéz a dobtárason. Ez ugyan nem folklór, de már majdnem az.

Bell & Sebastian 2016.04.11. 15:02:38

@maroz: Csigatáras, a dobtáras tengelyirányban adogat.

- Eszt elvtársak! (Kádár hangján) Mától a Szovjetunió teljes jogú tagjai vagytok és nem esztek!

maroz 2016.04.11. 16:43:45

@Bell & Sebastian: Nem állom meg, hogy elképzeljem a kakaóscsigatáras változatát. Hiába no, az én kezembe lapátnyelet nyomtak, abban viszont jó vagyok.

Bell & Sebastian 2016.04.11. 17:39:35

@maroz: Nna, a péké is egy szép szakma. Kenyér minden nap kell, lődözni meg nem annyira.
süti beállítások módosítása