Nem kapták vissza a költségeiket a tanfelügyeletet és a tanárok minősítését végző szakértők, ráadásul még azzal megfenyegették őket, hogy visszaminősítik őket, ha nem vállalják a további megbízatást – írta több lap a közelmúltban. Mindez azonban csak a jéghegy csúcsa. A Mandiner utánanézett, hogyan dolgoznak a szakértők: kiderült, hogy a rendszer tele van buktatókkal, példaszerűen mutatva, miként lehet elrontani egy jó ötletet a gyakorlatban. Az Oktatási Hivatal épp nyomozásunk közben enyhített valamelyest az adminisztratív terheken. Nagyriportunk a tanfelügyeletről és elképesztő bürokráciájáról.
Képzelje el a következőt: kora este elbúcsúzik családjától és vonatra száll Budapesten, mivel péntek reggel nyolckor jelenése van egy soproni iskolában, ahol tanfelügyeleti feladatot kell ellátnia. Eddigre már átnézte a látogatandó pedagógus kolléga portfolióját, az iskola pedagógiai programját, SZMSZ-ét, a kérdőíves (önértékelési, szülői, munkatársi) felmérések összesítését, az adott intézménynek a pedagógussal szemben megfogalmazott elvárásait. Vesz magának a boltban vacsorának és reggelinek valót, egy olcsó hotelben száll meg.
Másnap reggel legkésőbb hét körül találkozik az úgyszintén tanfelügyelő, azaz szakértő kollégájával, majd az iskolába érve megismerkedik az aznap ellenőrizendő tanárral és a nevelőtestülettel. Beszélgetnek egy kicsit, nyolctól az ellenőrizendő kollégájának két órájára beül, majd megbeszélik mindezt. Megtekinti a kolléga tanmenetét; az adott tanítási egységre vonatkozó dokumentációját; az egyéni fejlesztési terveket, tanórán kívüli programterveket; osztálynaplót és egyéb foglalkozási naplókat; a tanulói füzeteket, produktumokat. Ezután felvesz vele és az iskola egyik vezetőjével egy-egy interjút – egy 17 oldalas kérdőív alapján. Szakértő kollégájával értékelik a látottakat, majd jegyzőkönyvet ír, dokumentumokat nyomtat, szkennel, adatokat adminisztrál.
Jó esetben délután hat körül kilép az iskola kapuján, útnak indul Budapestre, és péntek este tíz-tizenegy körül már újra együtt lehet a családjával. Otthon feltölti a jegyzőkönyvét, majd kitölti az értékelő lapot, megjelöli a kiemelkedő és fejleszthető területeket, majd várja, hogy kollégája jóváhagyja a már korábban közösen megbeszélt értékelést.
Ha ez megtörtént, lezárult a folyamat. Ha nem, újra egyeztetniük kell, míg egyetértésre nem jutnak. Erre 15 nap áll rendelkezésükre, de sietniük kell, mert nagy valószínűséggel a következő héten újabb helyszínre delegálja őket a Oktatási Hivatal, s azt a látogatást is elő kell készíteniük. Mindezt önnek nyolc óra munkaként számolják el, viszont a saját iskolájában lehet, hogy neheztelnek önre emiatt a tanárkollégái.
Szilvay Gergely riportját híroldalunkon olvashatják.