Leviatán tényleg ébredezik – Zárug Péter Farkas az orbáni illiberalizmusról
2015. június 23. írta: Redakció

Leviatán tényleg ébredezik – Zárug Péter Farkas az orbáni illiberalizmusról

zarug_peter_farkas_3.jpg

Csurka István tanácsadója volt a MIÉP fénykorában, egykori csurkistaságát most se tagadja; viszont ma konzervatív, jobboldali elemzőnek tartja magát Zárug Péter Farkas. Új könyvében mégis arra mutat rá: az Orbán-hű értelmiség tévedett, amikor azt hitte, az illiberális állam csupán annyit jelent, hogy nem liberális. Az elemző úgy látja, az illiberalizmusnak valójában nincs pozitív tartalma. Zárug a Leviatán ébredése című új könyvében végigveszi a „pártpretorianizmus” logikája szerint elfoglalt intézményeket és azokat is, amelyek betöltik eredeti funkciójukat. Interjúnk.

„Milyen érzés, hogy új könyve, amely egyébként a könyvfesztivál nagy sikere, már a megjelenése pillanatában elavult?

Már miért lenne elavult?
 

Egy útját kereső és nem találó kormánypárt képével zárja, aztán tessék, azóta itt van a bevándorlásügy, s megint a Fideszé a kezdeményezés. 

Ez egyetlen ügy, amely a könyv kicsengését egyáltalán nem vonja kétségbe. Mechanizmus- és struktúraleírást adok a kötetben, s a pártpretorianizmus vagy a hiperaktivizmus leírása nem lesz érvénytelenebb a bevándorlásügytől. Sőt. Ebben is fellelhetők ugyanezek a mozzanatok, csak ez most épp győztes témának látszik. Ettől még nem biztos, hogy azok a dilemmák feloldódnak tőle, amelyek megjelentek tavaly ősz óta a kormánypárt háza táján. 

Melyek?

Mondjuk a Fidesz-tábor csigaházba húzódása, az értelmiség távolmaradása. A struktúraleírást tekintve szerintem minden megáll, ami a kötetben van. 

Egykori Csurka-tanácsadóból mára liberális elemzővé »nőtte ki« magát?

Nem. Hangsúlyozottan konzervatív leírását és kritikáját adom az Orbán-rendszernek.

»Illiberális rendszerelemekről beszélhetünk, amelyeket szabadon bírálhatunk, s ezek kritikájával mindig védelembe lehet és védelembe is kell venni a szabadságot a magyar demokráciára leselkedő mindenkori Leviatánnal szemben.« Ezt írja. Tipikusan liberális kritikai hozzáállás.

A politikának vannak olyan premisszái, amelyek bárhonnan nézve alapnak tekintendők. Sok ponton akár össze is érhet a leírásom más eszmerendszer vizsgálati alapállásával, de igyekszem azért cezúrát húzni. Nem véletlen, hogy például Scrutonnal támasztom alá a mondandómat. Sem a hiperaktivizmus, sem a forradalmiság, sem az Orbán-kormány által működtetett hatalomtechnikai mechanizmusok nem férnek bele minden tekintetben a polgári, konzervatív eszmevilágba.

Az önmeghatározása, az imidzse miatt igyekezett cezúrát húzni?

A valóság miatt. Ha csak az illiberális kifejezést nézzük, van egy jobboldali értelmiségi alapállás arról, hogy hát igaz, hogy ez nem valami trendi szó, de valójában nem jelent mást, mint hogy nem liberális...

Meg hogy angolul mást jelent, mint magyarul – ahogy Orbán is mondta.

Ami egyértelműen nem így van. Magyarul ez nem jelentett semmit. Senki sem használta Orbán Viktor tavalyi, tusnádi beszéde előtt. Ez egy politológiai műszó Zakariától a '90-es évek közepéről, amely eredetileg is negatív értelmű. Pozitív tartalma, ahogy a diktatúrának, ennek sincs. Az Orbán-hű értelmiség mégis igyekezett azzal mentegetni, hogy nem jelent mást, mint hogy nem liberális, tehát hogy konzervatív, hogy nemzeti: azaz éppen olyan, amilyenek mi vagyunk. A másik oldalt pedig meg »na ugye-érzés« kerítette hatalmába. »Lám-lám, ezt mondtuk, ez egy illiberális mintaállam!« De egyik sem igaz. Egyszerre meg nem is lehetnek igazak.”

Stumpf András interjúját híroldalunkon olvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr977567368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2015.06.23. 15:53:59

Ha két jobboldal lesz, ezek a zsúrpubik a pad alá esnek. Már alig várom.

Vagyis nem, mert az ideológiai háttere mindkettőnek szeplős. Kellene egy harmadik is, annak az egypár megmaradt őrzőnek.

Az igazi Trebitsch, vagyis az LMP sem a szívem csücske, de mostanában mintha jókat mondana-nának. Őket már nem nyomjuk, Bástyáék le vannak szarva?

freehckr 2015.06.23. 16:17:38

@Bell & Sebastian: „ha két jobboldal lesz”

Egyelőre ha egy lenne már azzal is beljebb lennénk... :)

Jelenleg nincs Magyarországon jobboldal, sőt, a legutóbbi választáson kiderült, hogy igény sincs rájuk (bár nem tudjuk, hogy az aktuális 40-45-50%-nyi „pártot nem választó” kire szavazna a jelenlegiek helyett).

A közpénzen eltartott rezsiharcos prolik és a rejtett erőforrás közmunkások újra a prosztószocialista szlogenekkel leghangosabban kampányoló posztkommunista utódpártot választanák meg, ahogyan az elmúlt évtizedekben is tették. Egy jobboldali politikai szervezet ellen jelenleg az MSZP-DK mellett pont a Fidesz-KDNP uszítana a legerőteljesebben: elveszik a rezsicsökkentést a nyugdíjasoktól, kirúgják a rejtett erőforrás közmunkásokat, leépítéseket hajtanának végre a bürokratikus államigazgatásban, privatizálnák a jelenleg kizárólag közpénznyelőként működő MÁV-ot és BKV-t, megszüntetnék a Nagy Nemzeti Rezsiközművet... ugye... :)

Kádár országában nincs esélye a jobboldalnak, ráadásul eddig azt hittük, mire az MSZMP nyugdíjasai kihalnak, változni fog a helyzet. Hát nem fog, a Fidesz-KDNP megteremtette a posztkommunizmus újabb ingyenélő tömegeit.

Jean Sol Partre 2015.06.23. 16:36:28

@Bell & Sebastian: "Ha két jobboldal lesz"

elsőre elég lenne egy is :)

Toportyán Zsóti 2015.06.23. 18:24:15

Jobboldal benyalta rendesen a csuti liberálszélkakas orálmuzsikot és csapatát,se erkölcs-se morál sem emberség,csak mélymagyar nemzeti lózungok,analfabéta tákolás és tolvajlás.Nyomokban sem emlékeztetnek normális keresztény magyar emberre.

Veridicus76 2015.06.23. 18:32:36

Háborúban azon fintorogni, hogy a tiszt csúnyán beszél, a bakának meg büdös a lába - hát ez nem vall túl életszerű valóságérzékelésre.

Bell & Sebastian 2015.06.23. 18:57:46

@Jean Sol Partre: Szerintem sincs, mert mindenki tőlem balra áll, én pedig el sem mozdultam - középről.

Ha a sötét lovat, a Jobbikot nem számoljuk, mert őket még nem volt alkalmunk megkóstolni. Vagy nekik minket.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2015.06.23. 19:17:07

@Veridicus76:

nos igen, egy politikus, sőt a miniszterelnök is néha hazudhat egy öblöset, ha az érdekei úgy kívánják. kivéve persze, ha a gyurcsánsátán hazudik, mert az természetesen azonnal takarodjon a picsába, és forradalom.

Bell & Sebastian 2015.06.23. 19:29:32

@freehckr: Két jobboldal alatt a megfelezett Fideszt értem, a többi ráadás.

Nem mindegy, hogy jobbos gazdaságpolitikáról vagy ideológiai alapokról van szó, ennek a kettőnek a kombóját ezeddig hibátlanul talán a falangisták hozták. Vagy a fasiszták, de megjegyzem, zsidókérdés egyik formációban sem merült fel, cigány még annyira sem, mondjuk a spanyoloknál furcsa is lett volna, ahol fele cigány - fele zsidó, némi túlzással.

Ezért az annyira áhított ősmagyar-nemzeti-radikális-jobb -hoz még a Jobbik áll a legközelebb.

Nagy kár, hogy eddig még nem volt idejük felvenni a kereszténységet és mindent, ami ezzel jár(na).
Ahogyan elnézem, lassan a cigány- és zsidókérdést is leveszik az étlapról a néppártiasodás és modernizáció jegyében. Hja, aki merőkanállal közelíti a fazekat fogyasztás céljából, az jó, ha előbb megszerzi a Szanhedrin és a Vajdák támogatását.

Egyébként Zárug jól látja a fideszragya mibenlétét. Dolgozni ezek sem szeretnek, csak elvenni a pénzt és levenni a harminc százalékát.

Mivel Gyéefet sem csukták le, nekik is megvan a menlevelük.

Ha komolyan gondolták volna, de nem gondolták, a Rózsadombi Paktum felrúgásával kezdik és lenne felsőházunk, például.

Ezek a proli-tológusok azért komolytalanok, mert szépen megbeszélik egymással bikkfanyelven, hogy milyen csúnya dolog lopikázni.

Holott egy komolyan vehető államban (ez nem az) ügyesebben intézik az ilyesmit.

Akárhogyan is forgatjuk, „a zemberek” két főellenséggel néznek farkasszemet: az állammal és óriásvállalatokkal (amik gyakran bankok is).

Ebben az a szép, hogy mindkettő a kirablásunkra törekszik és nem átallanak összefogni nemtelen céljaik elérése érdekében. Hogy időnként összeverekszik a kardfogó tigris az Agriotheriummal a konc(unk)on, az csak parasztvakítás.

Más a mozi és más a valóság. Facebook -kal nem lehet legyet agyoncsapni! -tartja a paraszt.

Tündér_Lala 2015.06.23. 19:50:53

Nehéz kérdés ez.
A (neo)liberalizmus Magyarországon megbukott, (azóta Európában is jól látható módon) minden kierőszakolt agylovésével együtt, ami nemzetstratégiai szempontból katasztrofális állapotokt idézett elő (gazdaságban, népesedéspolitikában, társadalmi állapotokat tekintve).
Ahhoz hogy az országot visszarántsák a szakadék széléről, cselekvési szabadság kellett. (A fékek és ellensúlyok a töketlenkedés intézményei, amelyek nyugodt békeidőben hasznosak lehetnek, de amikor nem ilyen idők járnak hátráltatják a krizis kezelést. Az ilyen helyzetekben még egy-egy rossz döntés is jobb, mint a cselekvésképelenség.) Azért azt ne felejtsük el, hogy a görögök sorsát kerültük el ezekkel a módszerekkel.

Az egy másik kérdés, hogy a fidesz gyüjtőpárttá válásával (az előző kurzus ellenállóivel) rengeteg féle ember került oda, akik sokféle nézetet képviselnek, tisztességesek vagy kevésbé. Ráadásul a kétharmad megszokása óvatlanná tett embereket, vezetőket. A nagy feladat ezt felismerni és ezen változtatni és nem mindent erőből megoldani. (Valódi érdemi kritikát az ellenzéktől nem kaptak és nem is fognak kapni, mert bőven felülírja a közjó akaratát (ha megvan egyáltalán) a pártpolitikai érdek. Sajnos.)

Összességében nálam a mérleg még mindig bőven pozitiv. Történelmi felelőssége a fidesznek, hogy a megkezdett úton tovább menjenek és ehhez támogatást szerezzenek. A fejlődés amelynek gyümölcse lehet csak most indult el és még nagyon sokat kell tenni a boldogabb jövőért.

Tündér_Lala 2015.06.23. 19:59:47

@Bell & Sebastian: Vigyázzon. Valaha híve voltam a felsőháznak, ma már nagyon nem. Pont azt ne nyúlná le a ballib nagyon haladó és progressziv értelmiség ? Na abban a pozicióban lehetnének ám a kerékötők .

freehckr 2015.06.23. 20:04:23

@Tündér_Lala: „a görögök sorsát kerültük el ezekkel a módszerekkel”

index.hu/gazdasag/magyar/2010/06/05/letette_jelenteset_a_csontvazbizottsag

„a világ befektetőinek figyelmét Magyarországra irányította Kósa azon csütörtöki kijelentése, amelyben államcsőd-közeli helyzetről beszélt a kormánypárti politikus, a forint és a tőzsde két nap alatt hatalmasat bukott. Varga jelezte, hogy "nem voltak szerencsések a kijelentések az államcsőddel kapcsolatban; a *helyzet konszolidált, a hiánycél tartható*, de ehhez intézkedések kellenek."”

Az hogy „a görögök sorsát kerültük el” csak a kampány része volt a dolognak... :) De jól láthatóan vannak akiknek még mindig nem esett le.

„Történelmi felelőssége a fidesznek, hogy a megkezdett úton tovább menjenek”

A „történelmi felelősség” stimmel... remélem mielőbb elő is lesznek véve a fideszes elvtársak, és felelhetnek. :)

„fejlődés amelynek gyümölcse lehet csak most indult el”

Lehet? És csak most szólsz??? Bakker, akkor talán nem kellett volna két éven át lopott közpénzek milliárdjaiból azt hirdetni, hogy „jobban teljesít”... :)

freehckr 2015.06.23. 20:28:52

@Bell & Sebastian: „Két jobboldal alatt a megfelezett Fideszt értem”

Egyelőre nem látszik, hogy mely ismertebb politikai kalandorok, mely csoportok lennének azok a Fideszben, amelyek inkább jobboldaliak lennének. Pedig az elmúlt években volt nem kevés lehetőségük a „kiugrásra”, hogy hallassák a „jobboldali hangjukat”... mégsem tették... most sem teszik... pedig hát megint itt egy újabb költségvetés, a rekord adókkal, a rekord állami bürokráciával, a rekord szocialista osztogatással, és ezt is szó nélkül benyelik... :)

Ez a Fidesz már veszett fejsze nyele, Orbán generalissimo gondosan összeválogatta a legelvtelenebb és leglojálisabb talpnyalóit 2010-re. A legidiótábbakat is, lásd Szijjártó mint külügyminiszter, ami Göncz elvtársnő után egy újabb rekord mélypont az amúgy sem túl sikeres külpolitikánkban. Igaz, hogy évek óta már csak radikális/szélsőbaloldali populista programot hajtanak végre állott húgyszagú Nyugat- és Európa-ellenes kommunista retorikával, de igazság szerint nem szívesen kevernék ide bármiféle politikai ideológiákat. A Fidesz-KDNP céljai évek óta világosak: a) mindent megtenni a megvásárolható és megvezethető prolik szavazataiért, hogy a hatalom biztosítva legyen; b) mindent megtenni az elvtársak és a holdudvar lopott közpénzekből való feltőkésítéséért; c) az „a” és a „b” pontokhoz a megfelelő költségvetési források és állami beruházások biztosítása.

A Fidesz-KDNP egyszerűen csak egy közpénztolvaj bűnszervezet, se programjuk, se céljuk, igazság szerint se kedvük kormányozni, hiszen ellenkező esetben nem ötletszerűen „szarok bele” hozzáállással kormányoznának évek óta hanem nyilvános, konkrét, rövid és hosszabb távú programok mentén.

Ráadásul mennyire lenne hiteles az a „jobboldal”, amely a Fideszből jönne?! :) Mindenképp érdekes lenne, hogy éveken át asszisztáltak a fideszes romboláshoz, utána meg egy éles jobbkanyarral elkezdenének kiállni a Fidesz által sanyargatott vállalkozások, munkaadók mellett? Elutasítva a kommunista rezsiharcot, a világrekord adókat, az elmúlt években szinte megduplázott állami bürokráciát, a haszontalan szocialista osztogatásokat? :)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2015.06.23. 20:29:33

@freehckr:

talán kezdjük két aprósággal.

egy, a görög államadósság nincs egy súlycsoportban sem a magyarral. kettő, a magyar államadósság pár százalékát 3000 milliárd ellopikálásából fedezte a kormány.

három, éppen most vettünk fel egy ennél valamivel nagyobb kölcsönt valutában orosz pajtásainktól egy olyan beruházásra, amelyről épp most került elő a tanulmány, hogy drága, veszteséges, és pont paks i lesz majd tőle felesleges.

négy, a görög csődhelyzethez köze volt egy kiváló presztizsberuházásnak, az úgynevezett olimpiának, amely meglepő módon nekik is sokkal többe került, mint amennyivel számoltak.

öt, magyarország éppen most szándékozik belevágni egy ilyen pompás beruházásba, ami a tervek szerint 2 négyesmetróba fog kerülni, vagyis olyan 5-6 négyesmetró lesz kábé a vége. jó, szerencsére úgysem kapjuk meg (isten irgalmazzon magyarországnak, ha mégis), de költeni így is kurva sokat fogunk rá.

erősen úgy néz ki, ha minden így fog folytatódni, nem hogy elkerülnénk a görögök sorsát, hanem éppenséggel maximális sebességgel rohanunk felé.

de hát ez már csak ilyen. ahogy van jókomcsi (fog még kapni pozsgay eftás szép keresztecskéket, mert olyan szépen bomlasztotta a kb-ben és a pb-ben a komonizmust) meg jóbesúgó is (kárpáti besúgó urat épp nemrég ünnepelte a fél fidesz vezérkar), úgy van jóadósság is.

freehckr 2015.06.23. 20:48:12

@mavo: „épp most került elő a tanulmány, hogy drága, veszteséges, és pont paks i lesz majd tőle felesleges”

Az állítólag nem most készült, mert azóta már újravizsgálták a dolgot, és pont az ellenkezője jött ki. De a biztonság kedvéért ezt az újat már titkosították, nehogy az imperialisták megneszeljék, milyen fasza boltot kötöttünk, mert akkor ők is be akarnak majd szállni, és egy idő után el fog fogyni, nem marad nekünk... :)

mavo · http://polmavo.blog.hu 2015.06.23. 22:04:01

@freehckr:

nekem az tetszik benne a leginkább, hogy ha már tök értelmetlen az egész, ráadásul évente bő uszkve 80-100 egység menekültügyi költségegység veszteséget fog termelni (az eu-s hányad beszámolásával, mert anélkül olyan 500-600 egységet), még jó alaposan alul is becsülték a költségeit. amelyet ha minden igaz, már fizetünk is vissza orosz testvéreinknek.

ugye alapból kicsit több pénzről van szó, mint a magánnyugdíjpénztárak összes 2010-es lóvéja, ha tehát még többe fog kerülni, az igen fasza lesz. és mindez azért, hogy utána 10-15 évenként kitermelje még egyszer a saját árát veszteségben. :(

az évszázad biznisze. lófaszt, az élvezredé. a hanyatló nyugat egymás sarkára taposva tolong, hogy őkis, őkis. :)

szóval így van, ahogy mondod. jól megmutattuk az imprilistáknak. nagyon jó alaposan. :)

kicsit komolyabbra véve: nagyjából a nevezetes pacsi után nem sokkal, amikor a kedves vezetőék büszkén elárulták, hogy mennyiért adnák a paksi áramot, már elég tiszta volt, hogy az az ár totálisan verenyképtelen. németország nem azért hagyott fel az atomerőművesítéssel, mert ők olyan jó fejek, hanem mert a megújuló erőforrások mára olcsóbbak, mint az atomenergia.

ergo olyan nagyon nem kellett ide tanulmány, hogy az ember kiokoskodja, ez a biznisz vastagon veszteséges lesz. persze, nyilván a haladó nyugat majd tőlünk vesz jó drágán áramot, mert hülye.

a nagy baj ezzel az, hogy nekem továbbra is az a gyanúm, a paksi projekt orosz pénzei valójában másra kellettek eredetileg, aztán valószínűleg csendben elsikkadt volna project, csak aztán amilyen okosak ezek a fiúkák, egy kicsit túl erőteljesen beleálltak, és most már kénytelenek végigcsinálni gecidrágán, hogy aztán masszív veszteséget termeljen.

azért ez a gyanúm, mert gyanúsan hamar kellett elkezdeni törleszteni, illetve mert néha még mindig vannak naív elképzeléseim arról, hogy ok, ezek segghülyék, na de ENNYIRE már talán mégsem. persze mindig csalódom, de hátha egyszer majd nem.

Bell & Sebastian 2015.06.23. 22:56:22

@Tündér_Lala: Én még ma is híve vagyok. Páratlan számú erőszakszervezetnek kell lennie, talán akkor nincsen ekkora tespedés, ameddig tart a paktum. Most (talán) össze fognak veszni a független bírósággal. Előre megmondom, ki húzza a rövidebbet? A jogszolgáltatás, ami már így is cirkuszi attrakció lehetne bohóccal és műlovarnővel, annyi a botrányos ítélet és ami azért kódexhubákat is sejtet. Hogy ne menjek el a Kalaptörvényig.

Bell & Sebastian 2015.06.23. 23:14:20

@freehckr: Nézze, ha kicsiből és magánérdek felől indítok, ez a formáció volt eddig a legkárosabb mind közül, amit csak megtapasztalhattam, szerte Európában.
Nem azt kell nézni, mit tettek (mi szép és jó), hanem azt is, mit _tehettek_ volna, ennyi ugribugri helyett.

Mondok egy példát: nálunk olyan trafikozik, aki nyűgnek tartja, de mivel nincsen versenytárs, ezért a fogyasztók kénytelenek átmenni a szomszédba, ami alkalmanként 20 kilométer, így lesz az amúgy is drága még drágább.

Mondok egy másikat: az építőiparból a szoclibek bárcás kurvát csináltak. Orbán tudta még ezt is fokozni, fizet érte, hogy megbassza egy narancsos, undorító tahó, kora a tojás-segg és nyelv-vizsgátlan diploma közt, valahol.

Ugyanakkor azt is látom, hogy kvalitásaik alapján messze verik a magyar mezőnyt és még az uniós hüvelymatyiknál is jobbak (hehe, nem nagy kunszt).

A kormányzati szintre emelkedett korrupció konspirációval lefedése (lapulevéllel) iszonyatos energiákat emészt fel.

annamanna 2015.06.24. 04:28:32

Ez ZPF-nak bizonyára tetszik, már csak az erdélyi származás miatt is (Kányádi is erdélyi):
www.youtube.com/watch?v=n-IsfHrBwZY

Jean Sol Partre 2015.06.24. 09:56:15

@Bell & Sebastian: szerintem a sötét lovat is beleértve mind kommunista és nem állnak semmilyen oldalon. Ahhoz elvek és értékek is kellenének, nem elég a hatalomvágy.

Veridicus76 2015.06.24. 12:44:22

A formáljog-fetisizmus életszerűtlen, tehát káros.
Háború van.

Robinzon Kurzor 2015.06.24. 12:50:44

@freehckr: "Ráadásul mennyire lenne hiteles az a „jobboldal”, amely a Fideszből jönne?! :)"

Nincs másik elit, még annyira sem, mint esetleg 1990-ben.
A legkevésbé hiteltelen figurákkal kellene (lehetne) belevágni egy posztorbáni rendszerbe.
És ezek jelentős része a Fidesz környékén van/volt a NER dicsőséges éveiben is.
A "ballib" vonal (MSZP,DK,PM stb.) totális csőd, onnan egyes, nem teljesen vállalhatatlan arcokat el lehetne fogadni.

Aztán ebből összeáll egy olyan massza, ami az elején még szar, de legalább pozitív irányba változik, akkor talán egy újabb emberöltő alatt élhető ország leszünk.

De ez alapvetően a keresleten múlik, tehát hogy lesz-e igény mondjuk egy CDU-típusú jobboldalra.

Robinzon Kurzor 2015.06.24. 12:53:53

@Robinzon Kurzor:

mármint HA összeáll egy olyan massza...

Bell & Sebastian 2015.06.24. 13:30:02

@Jean Sol Partre: Amennyiben kommunista alatt azt értjük, aki fogékony a Kabbalából levezett zsidó miszticizmusra, amit (haladva a korral) akár goldmansachsizmusnak is átkeresztelhetünk, van ebben igazság.

Azt is látni kell, hogy a goldmansachsizmus csak „modern”-liberális keretek közt működik.

A kérdés tehát az, ki képes lebontani ezt a génkezelt liberalizmust? Ami a gazdatest által terjesztett kórságnak tekinthető.

A magyar elosztás keresztény-szocialista, miközben az ideológia, amiből a nagyobbrészt öröklött transzferek rendje fakad, nehezen meghatározható.

Egyszerre mutat nemzeti-szocialista, falangista és fasiszta jegyeket, változó összetételben.

A probléma az, hogy nincsen ráillő kifejezés. Valami posztmodern roncs, valaminek az erodált csontváza.

De ami végső soron mozgatja az élőhalottat, az bizony a goldmansachsizmus. Dollár isten és az ő baromfia, Euró isten. Próféták, papok, templomok, szertartások, rítusok, szent szövegek, minden, ami kell.

Ebben etikát / erkölcsöt / elveket keresgélni olyan, mint átpasszírozni a budi tartalmát az aranygyűrű után. Jobb nem bolygatni és veszni hagyni.

Ha a létező szocializmus csak groteszk parafrázisa lehetett a Mennyei Királyságnak, akkor ez mi, amibe beleléptünk?

Ez egy kurva jó kérdés, amit mindenkinek fel tennie saját magának, a Poklok Kapujában. Mielőtt belép.

Jean Sol Partre 2015.06.24. 14:00:40

@Bell & Sebastian: kommunista alatt az elvtelen görényeket értem, akik más emberek bármi áron való kizsákmányolásából akarnak megélni.

Amit nálunk liberalizmusnak neveztek, annak vajmi kevés köze volt az eredeti jelentéshez. A mi liberálisaink leginkább besszer visszer komcsik voltak és vannak.

Robinzon Kurzor 2015.06.24. 15:12:05

@Bell & Sebastian: " miközben az ideológia, amiből a nagyobbrészt öröklött transzferek rendje fakad, nehezen meghatározható"

Van erre pontos szakkifejezés: "történelmileg így alakult".

Bell & Sebastian 2015.06.24. 19:55:51

@Jean Sol Partre: @Robinzon Kurzor: Örülök, hogy átment, pedig magyarul van írva. Európában vagy marxul értenek (ez a többség) vagy keresztényül.

Jobboldali nyelv is van.

(Nem pontos a kifejezés, mert jobb dominanciára utal, ami nem igaz. Helyette szívesebben mondanék kiegyenlítettet, mert egy kommancs eszik-iszik-ürít és tesz ő a transzcendentálisra, ezzel szemben a jobboldali műveli mindkettőt.)

Például a Magyar Hüperión azon íródik, aztán vagy értik a népek, vagy nem. Belépő szint Hamvas kétkötetes műve: A magyar Hüperion.

Jotányit engedünk.

Robinzon Kurzor 2015.06.24. 21:22:14

@Bell & Sebastian:

Egyébként szerintem nem lennél te tized annyira sem korlátolt, mint amennyire annak mutatod magad.

Ott buksz le, hogy állandóan ezeket a nagyon primitív hamis dilemmákat dobod fel kiindulásnak.

Bell & Sebastian 2015.06.25. 00:16:37

@Robinzon Kurzor: Nincsen rajtam semmiféle megfelelési kényszer. De abban, hogy te kellőképpen utálhass, nagyon sok munka van. Ha nem jött össze, valamit elszúrtam. Az egyetértés az inspiráció szöges ellentéte. Ezért hát: köpdösődéshez vissza!

Robinzon Kurzor 2015.06.25. 09:37:28

@Bell & Sebastian: "Nincsen rajtam semmiféle megfelelési kényszer. De abban, hogy te kellőképpen utálhass, nagyon sok munka van."

Vagyis mégiscsak van megfelelési kényszered: hogy utáljalak.

Nos, ez nem jött össze. De ezért ne hibáztasd magad: utálni (vagy szeretni) egy arctalan nicket, az számomra nem értelmezhető.

Pusztán érdekesnek találom, hogy komoly szellemi erőfeszítéseket teszel annak érdekében, hogy látszólag logikusnak tűnő következtetésekkel juss el a kívánt (általában előre borítékolható és elég egysíkú) végkövetkeztetéshez.

Ehhez általában szándékosan hibás premisszákból indulsz ki és/vagy hamis dilemmákat állítasz fel.
Szellemi teljesítményed abban áll, hogy ezeket nagyon pontosan, a saját célod -- megfelelési kényszered -- szempontjából általában hibátlanul állítod fel.
Maguk a téves premisszáid persze tartalmukat tekintve általában könnyen meg- és felismerhetők, de a gyanútlan (és tájékozatlan) olvasó számára az egész olyan kereknek tűnik.

Persze amikor kiderül a premissza valótlansága (vagy a hamis dilemma), akkor átmész köpködésbe, mert a megfelelési kényszer nagy úr.

Na, de ennél többet nem ér ez az egész, csak egy kis színes érdekességként jegyeztem meg.

2015.12.04. 08:21:17

ZPF valóban egyenes volt. Eddig is tudta hogy honnan fúj a szél és oda állt. Most is ezt teszi. Ahol fizetnek oda nyal.
Szegény Csurka ! Isten nyugtassa, ha élne elszégyelné magát, hogy ilyen emberekkel volt egy pártban , ült egy asztalnál.
Bár ezen nem kell csodálkozni, hiszen a "Kárpátok hős géniuszát " is ilyen emberek vették körbe. Amig jól éltek, kiváltságokat kaptak, addig tapsoltak. Utána meg köpködtek. Ezek az igazi gerinces emberek.
süti beállítások módosítása