Mennyire ismerheti a valóságot egy politikus?
2015. március 01. írta: Lándori.Tamás

Mennyire ismerheti a valóságot egy politikus?

sakk.jpg

Az Orbán-kormányról, pontosabban magáról Orbán Viktorról mondott nemrégiben egy emócióktól fűtött beszédet Schmidt Mária a XXI. Század Intézet rendezvényén a Terror Házában. A történész által elmondottak egyik kevésbé hangsúlyos gondolata azóta is foglalkoztat. Schmidt Mária azt mondta, Orbán Viktor felvetései „a valóság ismeretéből fakadnak”.

„Vak dióként dióban zárva lenni”

Állíthatja-e bárki, hogy ő ismeri a valóságot? Az ember be van zárva saját nézőpontja, gondolkodásmódja, értékrendje, érzékelése, habitusa és úgy általában, a személyisége alkotta csonthéjba. Ez egyszerre jelenti a héjon kívüli világ objektív megismerésének és a saját gondolataink héjon túliak számára maradéktalanul való kézbesítésének nehézségét − ahogy erről Babits verse, A lírikus epilógja is szól. Ezek alapján meglehetősen bátor dolog azt állítani, hogy a valóság ismeretének birtokában vagyunk. Ugyanilyen bátor ezt valaki másról kimondani, hiszen ezzel egyben azt is állítjuk, hogy mi ennek eldöntésére alkalmasak vagyunk, tehát mi is ismerjük a valóságot.

„Bűvös körömből nincsen mód kitörnöm”

Az azonban kétségtelen, hogy a valóságtól való távolság, a csonthéj, nem mindenkinél egyforma. Például előfordulhat, hogy éppen egy vezető politikus körül a legvastagabb ez a csonthéj. Állítom, hogy – országtól, kormánytól és politikai beállítottságtól függetlenül – egy országvezetőnek sokkal kevesebb esélye van ismerni a valóságot, mint bárki másnak.

Egyfelől azért, mert az ember elsősorban saját tapasztalatai révén ismeri meg a világot, a vezető politikus viszont attól elszigetelten, egy furcsa, kreált közegben él. Egy olyan éterben, ahol nincs sorban állás postán, rendelőben, hivatalban, nincs közlekedési dugó, műtéti várólista, munkanélküliség, anyagi bizonytalanság, értelmetlen bürokrácia és sok más olyan probléma, amire egyébként éppen tőle várnának megoldást a hétköznapok valóságának részesei. Aki titkárok, kormányőrök és sajtófőnökök által letisztított, steril mindennapokban él, jó és rossz harcának polaritásában (ahol nyilván ő a jó), az bármikor egészen őszintén érezheti úgy, hogy „lendületben az ország” és „Magyarország jobban teljesít”. Az ő életében ugyanis egészen más gondok lépnek azon általános, mindenkit érintő problémák helyére, amiknek a létezéséről könnyen megfeledkezik az, aki nem szembesül velük folyton.

Másfelől az is nehezíti a valóság megismerését egy politikus esetében, hogy a világról és az igazságról alkotott képünket a másokkal folytatott érintkezések által, új nézőpontok és tapasztalások megismerésével, egyszóval eszmecsere útján csiszoljuk. De kivel tud eszmét cserélni egy vezető politikus? Elsősorban stábjával, párttársaival, támogatóival, politikája haszonélvezőivel, rajongóival. Olyanokkal, akiknek az eszméik, nézőpontjaik alapvetően ugyanazok, illetve akik nyilvánvalóan képtelenek objektív álláspontra helyezkedni vele szemben. Olykor persze szóba kell állnia ellenzéki politikusokkal és újságírókkal is, akik ugyancsak nyilvánvalóan képtelenek objektív álláspontra helyezkedni vele szemben, és a zsigeri utálatukból fakadó piti kötözködésük árjában elvesznek a korrekt kritikai érvek, amik mentén megvalósítható lenne az önkritika és a saját álláspont felülvizsgálata. Nem csoda hát, hogy a politikus utóbbi társaság megnyilvánulásaiból a tömör gyűlöletet látja ki, és amelyikük megteheti, messze elkerüli az érintkezést velük, és inkább feloldódik a hozzá hű körök akolmelegében. Ki tenne másként?

„A mindenséget vágyom versbe venni, / de még tovább magamnál nem jutottam.”

Persze arra valók a tanácsadók − akik a politikai dramaturgjai hivatottak lenni −, hogy megteremtsék a tényleges összeköttetést a politikus bűvös köre és a valóság népe között. De kérdés, hogy sikerülhet-e ez olyan tanácsadóknak, akik ugyanabba a bűvös körbe tartoznak, mint maguk a politikai vezetők; akik épp ugyanabban érdekeltek, mint az aktuális politika legnagyobb haszonélvezői; és épp annyira elfogultak, mint a legnagyobb rajongók.

Az objektív megismerés eszközeinek látszatát keltik a statisztikák. De visszaadják-e a számok a valóságot? A közvélemény-kutatásokból kiderül, hogy a többség szerint jó vagy rossz irányba mennek-e a dolgok; de az nem, hogy mehetnének-e jobban, hogy mik a valódi problémáik, és hogy egy-egy most még támogatóként nyilatkozónál mennyire kezd betelni a pohár, mennyi kell még az elfordulásához. A 2006-os miniszterelnök-jelölti tévévitából pedig tudjuk, hogy egy olyan kormány feje is, amely „nem csinált semmit négy évig”, hosszan tudja sorolni azokat a statisztikai mutatószámokat, amelyek a hallatlan sikerek bizonyítékai.

„Én maradok: magam számára börtön”

Soha ne csodálkozzunk, ha bűvös körükbe záródva mindenkori vezetőink elhiszik, hogy túl vannak a valóság megismerésének problémáján; és azt gondolják, hogy az ország soron következő legfontosabb problémájára kínálnak kiváló megoldásokat, amikor mondjuk az internet megadóztatását vagy az iskolások évenkénti drogtesztjét javasolják.

Reálpolitikus legyen a talpán, aki ilyen pozícióban és környezetben nem hagyja el a realitások talaját. Vakrepülés azonban úgy dönteni folyamatosan a mindennapi dolgainkról. ha nem ismerjük azokat pontosan, ha nem élünk együtt a tömegek hétköznapjaival. Mennyire tud tisztában lennie egy politikus az internet aktuális szerepével, funkcióival és lehetőségeivel, vagy mondjuk a fiatalok és a drog kapcsolatának alakulásával?

Egy vezető politikusnak fogalma sincs − és nem is lehet fogalma − arról a valóságról, amiben „az emberek” élnek. Hogy ennek ellenére mennyire végzi jól a munkáját, azt mindenki ítélje meg maga, attól függően, hogy melyik oldal bűvös körének vonzáskörzetében tartózkodik.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr817225269

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Lándori Tamás: Mennyire ismerheti a valóságot egy politikus? 2015.03.01. 14:39:02

Egy országvezetőnek sokkal kevesebb esélye van ismerni a valóságot, mint bárki másnak. Az ember elsősorban saját tapasztalatai révén ismeri meg a világot, a vezető politikus viszont attól elszigetelten, egy furcsa, kreált közegben él.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2015.03.01. 14:26:27

"Állíthatja-e bárki, hogy ő ismeri a valóságot?"

természetesen, igen, balfaszkám. és ritka esetben, de joggal.
nyálas picsogás.

Tresy Sheperd 2015.03.01. 14:31:17

Semmi nem akadályozza meg a politikusokat abban, hogy minimálbérből éljenek, tömegközlekedéssel vagy kerékpárral járjanak, és a háziorvosuknál sorbanálljanak, közkórházban kezeltessék magukat.
Burkaikat maguknak generálják.
Nem is igen érdekli őket a valóság.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.03.01. 17:14:13

@jose maria padilla: Mekkora egy barom troll vagy! Miért tűrik meg a moderátorok az ilyeneket?

toportyánzsóti 2015.03.01. 17:18:15

@jose maria padilla: Az orbán szintje elérte a szádat,már csak az jün belőle.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.01. 17:26:56

@Lándori.Tamás:

Meg tudnád fogalmazni egy (nem bánom, összetett) mondatban posztod mondanivalóját? Ugye, hogy nem! Elárulom neked: azért, mert nincs.

dívamacska 2015.03.01. 17:34:46

Bár csak 12 éves voltam, a mai napig élénken él bennem a Ceausecu-házaspár arca a tárgyalásuk alatt. Az utolsó pillanatig, amíg agyon nem lőtték őket, őszinte értetlenség látszott rajtuk, tényleg nem értették, miért történik ez velük. Olyan régen és annyira elveszítették már a valósággal a kapcsolatot, hogy fel sem fogták, miért végzik ki őket.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.01. 17:42:15

@dívamacska:

Te milyen arcot vágtál volna a helyükben?

élhetetlen 2015.03.01. 18:17:05

@bbjnick: Megpróbálom helyette. Ha egy politikus a munkájának tekintené a munkáját, és csak azért azt csinálná, mert azt szereti, és nem kapna ingyenes VIP ellátást, sem az egészségügyben, sem máshol, ha bejárna a saját fizetéséből saját költségen dolgozni, ha arra kényszerülne, hogy bemenjen egy közértbe is, akkor többet tudna a valóságról. És ne gyere a marha nagy felelősséggel, mert, ha egy orvos kicsinál egy beteget, az felel érte, ha egy politikus egy hülye ötlettel kicsinál háromezer embert, akkor semmi nem történik. Baj, hogy három lett?

Ez a nap se múlt el Rogán botrány nélkül 2015.03.01. 18:17:41

Megélhetési udvari kretén schmittek, géfodorok nyalják fényesre a vezérük seggét.

Ha olvas valaki a 80-as évekből Ceaucesu meg Kádár udvari bérseggnyalóitól beszédeket, ódákat, akkor rájön, hogy semmi kükölnbség nincs a 80-as évekbeli komcsi és a mostani fideszkomcsi szemét banda között.

De hamarosan el lesznek takjarítva, a híveik meg rohanhatnak Moszkvába, hogy küldjön nekik Putyin felszabadító szakadár gerillákat.

phoenixke 2015.03.01. 18:25:14

Jose, tudom hogy Neked ezt nehéz felfogni, hiszen narancssárga szemüvegen át nézed a világot, de ha minden politikai szemetet leveszel a poszt mondanivalójából, akkor van egy benne egy pszichológiai alap tétel, miszerint a valóság nem objektív. Mert nem az, az agyad feldolgozza.... Tehát Te sem állíthatod pökhendien, hogy "Természetesen, igen, balfaszkám", mert akkor Te meg egy pontosan ugyanolyan "jobbfaszkámmá" válsz mint azok, akikről szól a cikk. Bár én nem teszek különbséget a balf és a jobbf között, az elit baljobbf úgy ahogy van.

Mr. Waszabi 2015.03.01. 18:41:24

Fikarcnyit sem. Orbán és társai legalábbis biztos nem. Ezért történhettek elmebeteg intézkedések mindkét kormányzása alatt. Egy dolog a hit, meg egy másik, hogy mit képes valaki abból megvalósítani. Nekem pont 25 évembe fájt a munka frontján tanulni a valóságot és alkalmazkodni ahhoz, annak változásaihoz, amely idő alatt Orbán és sleppje csak bohóckodtak a parlament vagy az ellenzéki pártpolitika színpadán. KDNP dettó, sőt. Többségük - élen Orbánnal - utoljára az MSZMP ére alatt "dolgozott", akkor is csak valami pártvonalom tologatott aktát, vagy még azt sem.
Ezért aztán biztos, hogy fogalma sincs egyiknek sem sem az elmúlt 25 év magyar gazdaságáról, hogy az hogy működött, alakult, vagy hogy abban melyik társadalmi réteg helyzete mikor, hogyan alakult.
Mondjanak le. Azért, mert addig senkit nem zavart a politikusok eme alkalmatlansága, amíg nem ártották magukat a gazdaságpolitikába, főleg nem ártó, romboló szándékkkal, eredménnyel. Abban biztos vagyok, hogy amikor bárki megfelelő információk, tapasztalat ellenére okosabbnak hiszi magát a valóságnál, akkor csak kárt tehet, hasznot nem képes hajtani. Ma ott tartunk, hogy az orbáni gazdaságpolitikánál még az MSZMP-s is racionálisabb volt. Orbán egy elvakult rákosista-sztalinista kommunista geci ma, nem egyéb. Simicska jól mondta.

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2015.03.01. 18:47:56

A politikusok egy része egy párhuzamos világban él. Elvesztették a kapcsolatot a mi világunkkal.

phoenixke 2015.03.01. 19:16:02

Elég kár hogy utópisztikus fantasy lenne a versenyszféra embereive vezetni az országot és gazdaságát.... Pedig egy kicsivel jobban működnének a gépezetek. Sajnos a világ nem így működik és a népnek agymosás kell.

2015.03.01. 19:21:23

@Vállalhatatlan fordulat: Nézd levegőnek, és gondold át, aki a szabadideje nagy részét arra áldozza, hogy névtelenül baszakodjon emberekkel, mennyire nyomorult élete lehet. A Mandiner jó, csupán a komment régiót kell figyelmen kívül hagyni.

2015.03.01. 19:23:12

Felvetnék még egy szempontot: egy demokráciában a politikus annyira ismeri a világot, amennyire a választói RÁKÉNYSZERÍTIK.

Amennyiben egy megfelelő méretű csoport csak arra vágyakozik, hogy egy általa felemelt mesehős az álmait hangszóróba kiabálja, akkor evolúciós módon ki is szelektálja ezt az alakot. Orbán Viktor nem az egyetlen, csupán a legsikeresebb ezek közül.

Továbbá elnézést, egy politikust a rá leadott szavazatok száma értékel, számára EZ a valóság, nem a sarki pékség. Akik értéket próbáltak a mai magyar közéletben jól-rosszul képviselni, már régen kihullottak a rostán. Példaként Hankiss Elemér bizottsági meghallgatása jut eszembe: teljesen igaza volt, mégis mintha egy másik bolygóról jött volna...

sutyerák 2015.03.01. 19:28:50

orbán és schmidt is ismeri a valóságot:a lenézett ,ostoba plebs dolgozzon,gürizzen az ő jólétükért.
-ennyi-

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2015.03.01. 19:36:23

S. Mária idejét érezte, hogy felszopja O. Viktort.
Mit lehet ezen ennyit elemezni?

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2015.03.01. 19:53:10

Na és mennyire ismerheti a valóságot egy ügyvédbojtár, akinek még szárad a tinta a diplomáján? De nem csak a szerzőről kérdezhetnénk ezt, hanem bármelyikünkről.

Ezért inkább azt kérdezem: ezt is ő írta?
www.168ora.hu/cikk.php?id=5506

Mert ha igen, akkor milyen embernek kellett lenni ahhoz, hogy valaki 2006-ban a 168 órában írjon "Vitor und sein Kampf" címmel? És mit keres itt most? (Hogy miért ír ostobaságokat, az ebben az esetben elég nyilvánvaló.)

rodrigez 2015.03.01. 20:24:01

Szerintem Deutsch Tamás például jól ismeri a valóságot. Őt kellene kellett volna előre megkérdezni a kormányban a példaként felhozott témákban is :D

dívamacska 2015.03.01. 20:41:50

@bbjnick: Arra utaltam, hogy ha ismerték volna a rögvalót, ami az akkori Románia volt, meglepetés nem ült volna a képükön, az tuti, inkább csak az, hogy bassza meg, ezt buktuk.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2015.03.01. 20:47:06

Orbán már inkább csak korrupt, semmint politikus.

Huess 2015.03.01. 20:47:40

@dívamacska: kb 26 éve én magam sem értem, miért

pitcairn (törölt) 2015.03.01. 21:04:25

@Tresy Sheperd:

a politikai realitások azonban nagyon is foglalkoztatják őket:)

pitcairn (törölt) 2015.03.01. 21:06:58

@dívamacska:

te is meglepődnél azon ha a tegnapi cimboráid végeznének ki

kb. azért kellett olyan gyorsan likvidálni őket, mert egy hosszabb per során valószínűleg a kivégzőik is börtönbe kerültek volna

hisz ők sem voltak sokkal jobbak náluk

pitcairn (törölt) 2015.03.01. 21:10:39

@élhetetlen:

újragondolnám az orvosos analógiádat

Évente 6000 haláleset Magyarországon orvosi dilettantizmus miatt
nikkp.blog.hu/2007/06/04/evente_6000_halaleset_magyarorszagon_orv

Herr Schwarze Liste 2015.03.01. 22:04:28

ajjaj, aristo konkurenciát kapott maszatolásban

Mérges 1234 2015.03.01. 22:32:25

Nem jó a cím:

A kérdés helyesen: mennyire akarja,???

Pont azon mérgelődök minden nap, hogy Viktor és a többiek, miért nem olvasnak újságot, miért nem kérdezik a népeket mi a probléma.

De nem változik semmi, szerintem a mostani kormány hisz abban, amiről beszél. Így tulképpen nem is hazudnak.

kvadrillio 2015.03.01. 23:05:50

..HMMM....HA SOKKAL KEVESEBBET JÁRNA WC-RE, AKKOR SZTEM MEGÉRTENÉ.

alexian 2015.03.02. 02:59:59

Ez az egész katyvasz nem olyan bonyolult, egy nagy rakás fostalicska. Az utolsó gerinces politikus aki ráadásul társadalomtudományi intézetet is létrehozott, hogy ne félhülye agyamentek kerüljenek vezető posztokba, nos ez Bajnai Gordon volt. Ez a cikk egy gyáva, gerinctelen gondolatmentes rakás szar. Abban az országban ahol éltek minden politikus korrupt gazember, beleértve az ellenzéket is, akiknek a jól fizető parlamenti hely anyagi biztonságot és privilégiumokat jelent. Az uralkodó (nem kormányzó) elit pedig büntetlenül rabol, gátlástalanul törvényt sért, titkosít, miközben államférfiaknak tartják magukat. A nemrégiben ajándékba adott Öcsi+Viki, meg a piruettező Lázár képzőművészeti alkotások csak habony a tortán..

dbeata 2015.03.02. 06:04:59

@Hepci: Flekkenként fizetnek.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.02. 07:03:40

@Holger Hartland:

Maga kezd paranoiásabb lenni, mint a vincentblog törzsgárdája együttvéve. Idelinkel egy tízéves böszmeséget, amelyet még ha e poszt szerzője is írt (ami erősen valószínűtlen), azt nagykamaszos bizonyításvágyból követett el. Nem vagyunk messze attól, hogy a "demokratikus közvélemény" egymás pelenkáinak (egymás) orra alá dörgölésében fog kimerülni. Maga vágyik erre?

2015.03.02. 08:03:53

Nagyon nagy tévedésben vannak a kommentek és a poszt írója is ! Tökéletesen tisztában vannak a valósággal a politikusok, csak egyszerűen lazán nem vesznek róla tudomást . Mind a 8 millió magyar nem férhet a húsos fazékhoz hozzá, ezért éppen annyit adnak nekik, nekünk, hogy éppen ne haljunk éhen. De esély se legyen a kitörésre .
Tehát ismétlem, tökéletesen tisztában vannak a helyzettel a társadalom direkt van lenyomorítva ilyen szintre ahogy most van !
Minden más csak körítés és mellébeszélés.

2015.03.02. 08:10:51

Javítok !
Még annyit sem kap sok ember, hogy ne dögöljön éhen , így lassan de biztosan araszolunk egy É. Koreai állapothoz .
A diktatúra mindig a szegény országokra jellemző , mert a csóró tömeget nem lehet máshogy a kerítésen belül tartani !

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2015.03.02. 09:29:22

@bbjnick: Szerintem ő írta, de mentségnek elfogadom, hogy ifjúkori ballépés. Mint ahogy ez a posztja is az. ;) A maga korában viszont nincs mentség, pl. mások levincentesezésére! :D Javaslom, azokat hagyjuk a saját levükben rotyogni.

rodrigez 2015.03.02. 10:16:49

@Diorella Queen: És mi volna a "direkt lenyomorítás" oka és célja? Nem az a cél, hogy a választók újraválasszanak? Ehhez legalább egy széles csoportot támogatni kell. A baloldal például segélyek osztogatásával nyomta ezt.

csillagkúll · www.:madeinfidesz.eu 2015.03.02. 12:49:06

a politikát a politikust nem kell ilyen mélységeiben vizsgálni

Bell & Sebastian 2015.03.02. 14:32:41

A minap adták, hogyan ugrott be Amerika szétnézni Irakba. Elvileg az amcsi ellnök csücsül a legkomolyabb információs pókháló kellős közepén, mégis átlendült a palánkon.

Tökmindegy, lássa vagy nem lássa, célok vannak és ezeknek alárendelt eszközök.

Sokkal izgalmasabb az a kveszcsen, kik töltögetik beléje a célokat? És miért? A magyar suttogókról -akik föltámasztják a döglött lovat- szeretnék látni egy összeállítást. Négyet tudunk, de bizonyára van ott több is.

Szóval, a törzskaron tessenek rugdosódni, mert válogatott brigád.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.02. 14:42:18

@Bell & Sebastian:

Neveket akarunk!:-)

program készítő 2015.03.02. 18:30:20

Az a mai politikus aki legalább a látszatát fenntartja a becsületességének?:hirtelen nem jut eszembe a neve.

2015.03.02. 20:51:17

@program készítő: egy próba? Szegény, szegény Ángyán József, aki most éppen a Jobbik környékén keresi a támogatást, borítékolom, hiába. Pedig amit mond...

www.youtube.com/watch?v=YuXS0eJwjA4

Ruprecht. 2015.03.02. 22:33:35

@Kedves Loránd x: Ángyán bukni fog a jobbiknál is, mert nem rasszista. A háttérhatalom jellegzetes stratégiája, hogy a globalizáció-, szabadkereskedelem-, pénzügyi rendszer-kritikus szervezeteket, pártokat rasszista szólamokat hangoztató ügynökökkel tölti meg. (Hogy "szélsőségesnek", "párbeszédképtelennek", "szalonképtelennek" titulálhassák őket.) Ilyen volt Csurka is. Ángyán nem ilyen, ezért bukásra van ítélve.

Bell & Sebastian 2015.03.02. 22:39:22

@bbjnick: Szövetség Fiai (B'nai B'rith) és Château Lafite - Rothschild.
Birnbaum, Finkelstein, Tellér, Habony és az apraja (Fellegi vezetésével).

2015.03.02. 22:53:43

@rodrigez: Hogy ne legyen ideje, ereje
senkinek politizálni,. tüntetni és mindenki kiszolgáltatott legyen a hatalomnak, tehát a hatalomra szavazzon akkor is, ha gyomorból gyűlöli az egész kormányt !
Mert nincs annyi pénze az országnak, hogy mindenki jól éljen benne !
Ez a diktatúrák lényege, hogy csak a szűk kör éljen jól, a többi pedig le legyen nyomorítva minden módon .
Most pont ez van .

2015.03.03. 04:01:11

@Ruprecht.: És visszatérünk a korábban említett kiinduló pontra: a politikus a "tömeg" tükörképe.

Ha a tömeg gyerekes kliséket szajkózó, zsigeri szinten "gondolkodó" egyedek szervezetlen halmaza, akkor ripacsokat emel a magasba, és igen, zsigeri manipulációval terelgethető. Csak azzal, mert az értelemre nem fogékony.

Ha az egyén végre tudomásul veszi, hogy az emberi civilizáció NEM demokratikus, hanem minden tündérmese dacára szigorú hierarchiák révén vagyunk többek a gilisztáknál (tudomány, ipar, törvények, ellátórendszerek, stb.), akkor a "hatalom" sem kell a háttérbe húzódjon, hanem korrekt viszonyt lehet és kell kiépíteni vele.

Ez megint tündérmese? Nyilván. De nem feltétlenül a mumusként lefestett irányítók, hanem az agyatlan masszaként viselkedő, ugyanakkor félelmetes, jelen állapotában globális szinten önpusztító tömeg rövidlátása miatt reménytelen, amely a lehető legrosszabb evolúciós feltételrendszert támasztja az elittel szemben.

Elég csak nyitott szemmel olvasni ezeket a hozzászólásokat.

Ruprecht. 2015.03.03. 17:46:35

@Kedves Loránd x: Hierarchiák és autoritás nélkül semmilyen közösség nem életképes.
Még az anarchista közösségekben is kialakulnak spontán módon hatalmi viszonyok.

2015.03.04. 06:01:03

@Ruprecht.: Pontosan. A közösség értelmi, viselkedési szintje pedig MEGHATÁROZZA az irányítók személyiségét és az irányítás módját. Iskolapélda: Orbán Viktor.

Hatalomra kerülni azzal lehet, hogy eladja az istenadta népnek, mennyire tisztel minket, milyen okosak vagyunk, mennyire fontos, hogy beleszóljunk a saját ügyeinkbe. Lásd, Orbán Viktor, Paks 2008
www.youtube.com/watch?v=VvtqE09cqvY

Szép, tetszik, vicces, komoly. Okosnak érezzük magunkat tőle.

Az irányításba viszont (teljesen jogosan) ne szóljon bele az irányított tömeg, mert nem ért hozzá. Orbán Viktor, Paks, 2015.03.02: a szerződés nem tíz, hanem HARMINC évre titkosított.

És akik 2008-ban tapsoltak, még mindig ugyanazt az embert emelik a magasba, mert álmokat kívánnak látni, nem a tényeket - és nincs alternatíva, mert a tényeket senki nem kívánja látni, csak más mesélőket, akik az "Orbántakaroggy"-on kívül nem tudnak többet. Az értelem pedig elsikkad az indulatos fröcsögésben.

Na erre mondom azt, hogy ha egy társadalommal ezt meg lehet, akkor meg is KELL csinálni, és ez nem valami sértődött hőbörgés, hanem elemi matematika.

Helyes Írás 2015.03.04. 17:54:14

Meglehetősen sekélyes szellemi produkció ez az írás, s azonnal látszik, hogy a szerzője soha nem dolgozott közigazgatásban vagy önkormányzati testületben, se egyetemen, érdekképviseletnél vagy tudományos területen. S a gyakorlati politikai életben, pártban sem vett részt soha.

Közhely, hogy az ember önmagában nagyon korlátozott valóságismeretre és értelmezésre képes, az emberi közösség azonban már rég megtalálta az ismeretek bővítésének módszereit.

A valóság ismerete nem azt jelenti, hogy utazunk a villamoson és sorban állunk az orvosnál. (Ezt is megteszik egyébként a politikusok rokonai, barátai és támogatói. A miniszterelnöknek is van magánélete, s teljes tévedés azt gondolni az alacsonyabb szintű politikusokról és támogatókról, hogy mamelukok, akik meg sem mernek szólalni a „nagy emberek” előtt. Hajaj, de még mennyire. Le se lehet őket lőni, úgy sorolják a problémákat.)

Mindannyian korlátozott mozgásterűek vagyunk, akkor is, ha minden nap felszállunk egy villamosra. Nem az tesz bennünket korlátozottá, hogy hivatali autó hordoz ide-oda és testőrök akadályoznak a mozgásban. Mert a valóság ismerete nem azonos a közvetlen tapasztalattal.

Az emberi közösség már régen kitalálta, hogy adatokat, információkat gyűjt a valóságról, s erre a célra, illetve az adatok értelmezésére és döntés-előkészítésre való feldolgozására professzionális szervezeteket hoz létre. Ilyen a statisztikai hivatal, ilyenek az egyetemek és a kutatóintézetek, a közigazgatási hivatalok, de magánszervezetek is állítanak elő a köz számára hasznos információkat. A szakmai érdekképviseleteknek és a sajtónak, valamint a pártoknak is van olyan funkciója, hogy közzéteszik és megvitatják az adatokat és információkat. A minisztériumokban, a kormányzó pártban és döntéshozó képviselőinél, s legfőképpen a kormány tagjainál és a kormányfőnél összegeződnek elvileg ezek az információk. Ha rosszul szervezik a munkát, akkor a gyakorlatban nem feltétlenül, de a dolog lényege az, hogy ellentétben a cikk feltételezésével, éppen a kormányfő rendelkezik a valóságról a legtöbb információval. Össze sem lehet hasonlítani a villamoson utazó átlagos polgár informáltságával, lényegesen informáltabb, mint a sajtó, s jó esetben jelentős többletinformációval rendelkezhet a tudomány, az érdekképviselet és az ellenzék képviselőihez képest is.

(Ceausescu - és Elena - azért csodálkozott, kedves kollégák, mert őkelme véreskezű zsarnok volt, mindenki rettegett tőle, s az egész fent sorolt konglomerátum azt mondta neki, amit hallani szeretett volna, nem azt, amit tudtak a valóságról.)

Pelso.. 2015.03.04. 18:48:30

@Ruprecht.: Így van. Ugyanakkor felettébb nem mindegy, hogy adott közösségben a hatalmi pozícióban levők milyen eszközökkel/módon kerültek oda, ill a tagság miért emelte őket ki, már ha.
süti beállítások módosítása