Furcsa és megmagyarázhatatlan? Pozitív nemzedéki hősöket!
2015. február 14. írta: dobray

Furcsa és megmagyarázhatatlan? Pozitív nemzedéki hősöket!

van-valami.jpg

„Láttam nemzedékem legjobb elméit az őrület romjaiban”, „angyalfejű hipstereket égve az éjszaka gépezetében” – üvöltötte világgá Allen Ginsberg „üres tekintetű, intelligens pofájú cigarettázásokat” emlegetve – ez villant át az agyamon, amikor a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan kocsmajeleneteit néztem. Angyalfejű hipsterek égnek az éjszaka gépezetében és üres tekintettel, intelligens pofával isznak. Félreértés ne essék, nem az éjszakázással és az ivással van a gond. Kedvenc napszakom az éjszaka, és távol áll tőlem az alkoholellenes egészségfasizmus. Jó, ha vagyunk még, akik képesek vagyunk az önfeledtségre, és akár égni tudunk az éjszaka gépezetében, ha úgy adódik. Mégis nyugtalankodásra ad okot azonban, ha egy nemzedék életérzését egy ilyen film fejezi ki. Ha az életérzésünk, a nemzedéki tapasztalatunk a tehetetlenség, sőt mi több, a céltalan semmittevés, tétova céljainkat pedig mindig a távoli jövőbe toljuk – s a könyvet mindig csak holnap kezdjük el.

Nem a filmmel van a baj. Szinte csak fel kellett venni és megfelelően össze kellett vágni azt, amit tényleg csinál ez a nemzedék. De baj van azzal a nemzedékkel, akinek Áron a hőse.

 Pár évvel ezelőtt készült egy szociológiai felmérés a nyolcvanas években születettekről a Kontra Műhely jóvoltából, tulajdonképpen a Van valami… szinte ezen felmérés megfilmesítésének is tekinthető. „Posztadoleszcencia”, a „referenciapontok elvesztése”, kitolódó tanulmányok, munkahely nemléte, frusztráció… egyszóval: „elveszett nemzedék”. A Magyar Ifjúság 2012-ben az áll, hogy a budapesti fiatalok frusztráltabbak a vidékieknél, beleértve a falusiakat is – pedig amúgy sokkal több lehetőségük, kitörési pontjuk van. Csak éppen túlbonyolítják a világot.

A Kontra Műhely felmérése kapcsán már írtam a „töketlen nyolcvanasokról”, saját nemzedékemről, részint nemzedékem védelmében, részint viszont kissé az orrára koppintva.

Kezdem azonban azt gondolni, akármennyire is kifejezi a nyolcvanasok problémáját a Van valami…, baj van azzal a nemzedékkel vagy egy nemzedék azon rétegével, aminek az Áronok a hősei. Persze mindenkinek lehetnek megzuhanós időszakai, de mikor lesznek már pozitív hőseink?

Jelenits István azt mondta a Mandinernek: „Ma szétszórtabb a fiatalok érdeklődése, mint régen. Az életünk egy kicsit olyan, mint egy nagy fogadás, ahol megterítik az asztalt és ki-ki megrakja a tányérját azzal, amit enni szeretne. Számot kell viszont vetnünk azzal, hogy nem ehetünk mindenből, és a fontos, hogy jóllakjunk s olyat együnk, amivel meg vagyunk elégedve. Ahhoz, hogy mindent kipróbáljunk, kevés egy élet. Manapság ez a teríték eléggé bőséges, mindenki úgy érzi, hogy bármihez hozzáfoghat és nehéz valami mellett elköteleződni.”

Járay Márton pedig azt (már inkább a mai egyetemistákról szólva), hogy „a hozzáállásuk foglalható össze, hogy ’túl kell élni’: túl kell élni az egyetemet, túl kell élni a munkakeresést, de a munkát is – túl kell élni az életet. Nehezen érkeznek meg oda, hogy felismerjék: az élet önmagában küzdelmes dolog, de érdemes csinálni, mert a küzdés is jó dolog. Ezért aztán mindig a könnyebb utat keresik. Nagyon izgalmas ebből a szempontból a start-up cégek felvirágozása, a start-up-gondolat ugyanis épp ellenkező mentalitást képvisel, ahol az élet nem csak túlélés, s nemcsak fogyasztók vagyunk, hanem alkotni is kell valamit; sőt, az identitásunkat elsősorban a kreativitásra és alkotásra kell építeni, nem a fogyasztásra. A start-up egy ellenkultúra, mert a többség nem akar így közelíteni a dolgokhoz.”

Itt vagyunk, kint vagyunk a kommunizmusból, békeviseltek vagyunk, nem kell a kopár domboldalból is teraszos művelésű, hatvan centi széles padkákat csinálni, hogy legyen mit enni. És mégis úgy teszünk, mintha nekünk különösen szar dolgunk lenne, kitárjuk a karunkat a kilátástalanság miatt, a komcsik miatt, az Orbán miatt, a kiszámíthatatlanság miatt, a válság miatt, a bankok miatt, a tényleg szörnyű bürokrácia miatt, mintha az előttünk járó nemzedékek kollektíve beleülhettek volna valami készbe. Kiszámíthatóságot akarsz? A kommunizmusban az volt. Ott megvolt az egységesen alacsony szintű bizonyosság. De kivételek voltak azok, akik kertes házzal, magas fizetéssel kezdték az életet, és azok valószínűleg elég hamar meg is zakkantak.

Hol vannak a felmérésekből, a filmvászonról a nemzedékem pozitív hősei? Akik rámutatnak, hogy nem kell állandóan siránkozni, hanem csinálni kell az életet? Akik dolgoznak, megházasodtak, gyermeket nevelnek harminc évesen és lakást újítanak fel? Hétköznapi meló mellett, nem extra fizetésből. Nem kell mindehhez kitalálni egy Prezit!

Akik nem vihognak és nyafognak, nem eregetnek folyamatosan többszörösen kibontandó, triplafenekű, ironikus megjegyzéseket, mert bízni a fogalmakban, a kijelentésekben, az életben és komolyan venni másokat már ciki? Mert tartani kell az arcunkat kifelé, és aki őszintén vállalja az érzéseit, bizalmat szavaz, komolyan vesz, nem pedig röhögcsél és szidja az életét elcsesző politikusokat, az sebezhető lesz? Ez kamaszként még rendben van, de húszévesen már nem, főleg nem harminc − vagy negyven! − körül.

Hol vannak, akik nem vesztek el a kínálatban, akik tudják, mire használják a szabadságukat, akik elköteleződtek hivatásilag, emberileg, kapcsolatilag, akik nem szenvedik, hanem szeretik az életet? Mert vannak bőven ilyen emberek is, sokukat ismerem. Miért csak baráti beszélgetésekben ismerem őket, miért nem belőlük lesznek hősök a filmvásznon? Miért nem azokról készül nemzedéki film, akik nem lefelé, hanem felfelé húznak?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr907131965

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: [Szilvay Gergely]: Furcsa és megmagyarázhatatlan? Pozitív nemzedéki hősöket! 2015.02.14. 15:52:01

Itt vagyunk, kint vagyunk a kommunizmusból, békeviseltek vagyunk, nem kell a kopár domboldalból is teraszos művelésű, hatvan centi széles padkákat csinálni, hogy legyen mit enni. És mégis úgy teszünk, mintha nekünk különösen szar dolgunk lenne.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.14. 15:50:18

@dobray:

"Miért nem azokról készül nemzedéki film, akik nem lefelé, hanem felfelé húznak?" --- kérdezed.

Tessék, itt van: www.youtube.com/watch?v=fPWP0VslWzc

Urfang 2015.02.14. 16:10:01

@bbjnick:

Imádom ezt a filmet :) Az a legjobb rész amikor a férj azért veszekszik otthon a feleségével mert az nem dolgozik elég gyorsan a gyárban. Sőt a feleség még cserfesen vissza is felesel, de amikor a férj felveti neki, hogy kezd úgy viselkedni mint egy reakciós, akkor a nő úgy megszeppen mintha egy ávóspince lebegne a szeme előtt.

Bezony, hol vannak már az igazi hősök. Régen az emberek felnéztek Sztahanovra, ő még igazi pozitív példakép volt, nem úgy mint ezek a mai dekadensek. Ma már Sztahanovból is viccet csinálnak a liberális fiatalok, pedig melyikük lenne képes egy műszak alatt felhozni 120 tonna szenet?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.14. 16:44:39

@Urfang:

Nekem meg a ballibbandita mozgalmászokat juttatják eszembe ezek az élmunkások, ahogy mindig mindent mindenkinél jobban tudnak. #:-|

zipe moha 2015.02.14. 17:22:22

"Hol vannak a felmérésekből, a filmvászonról a nemzedékem pozitív hősei? Akik rámutatnak, hogy nem kell állandóan siránkozni, hanem csinálni kell az életet? Akik dolgoznak, megházasodtak, gyermeket nevelnek harminc évesen és lakást újítanak fel? Hétköznapi meló mellett, nem extra fizetésből. Nem kell mindehhez kitalálni egy Prezit!".....

hát így ebben a a formában ...nincsenek!

Akik dolgoznak, nem siránkoznak, megházasodnak, gyermeket nevelnek, 30 évesen és lakást újítanak fel....plussz minderre rá is mutatnak, na ilyenek nincsenek ...elmentek...nem is voltak..

zipe moha 2015.02.14. 17:24:01

...végül is egy sci-fit le lehetne forgatni rá...:)

Pelso.. 2015.02.14. 17:42:26

Kiknek a fogalmaiban s kijelentéseiben kell bíznia a leendő hősöknek?

Bell & Sebastian 2015.02.14. 17:43:05

A prezis csávó is fontosnak tartotta bejelenteni, hogy ő bizony köcsög. Még ezt a kis örömöt is sajnálta mitőlünk, amit éreztünk, vagy mi vaan? Hogyan kerül a csizma az asztalra?

Azt én elhiszem, ha nem nyafog egy szakajtó gyerek, nem panaszkodik a zasszony, nem kell esztékába vinni az apóst, akkor lehet hasítani. Csakhogy itt hasításról szó nincs, köldöknézés van. Felborult a vágyak és lehetőségek érzékeny egyensúlya.

Akárhogy csűrjük, az egyéni el-establishment-esedés áfiuma elleni, egyedüli orvosság a közösségi életre nevelés.

Ezek persze nem azok a civilek, akik politikai tűznél gazdasági pecsenyét sütkéreznek.
_ _ _

Ez bizony a gazdátlan birkalét ismérve, kedves Dobray, ami pontosan az ellentettje a pásztor terelte juhlétnek. Micsoda különbség!

Hogy praktikus tanácsot is adjak, minimum 3 hónap hadkötelezettség, amely igény szerint átváltható fél év kórházi ágytálhordozásra.

Szozializare necesse est!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.14. 17:47:12

@zipe moha:

Nem látsz ki a romkocsma mocskos ablakán!

Hogy konkrét példát mondjak: a feleségem egyik unokaöccse például harmincas évei elején jár. Szakközépiskolába járt, de a szakmájában nem tudott elhelyezkedni. Gondolt egyet, megszerzett minden létező jogosítványt és elment egy szállítmányozási céghez sofőrnek. Mindeközben megnősült, a felesége egy kórházban ápolónő, született két gyerekük. A munkája mellett a falujukban gépkezelőként, bérmunkában, szánt, vet, arat stb. A szállítmányozási cégtől átkerült egy másik céghez, ahol nehézmunkagépekkel építkezéseken földmunkákat végez. Pucér seggel mentek mindketten a házasságba, ma már van a falujukban nagyon fájintos kis házuk --- amit legnagyobbrészt a férj a barátaival újított fel --- és egy hitelprogram keretében a férj épp egy munkagép megvásárlására készül, amivel önállóan is végezhet különböző földmunkákat. A világ nem csak a genderszakból és a belpesti önfelszopó nyikhajkodásból áll...

Kandeláber 2015.02.14. 17:48:49

Baj van azzal is, aki egy ilyen filmnek nevezett baromságot megnéz.
Sőt, még egy recenzióféleséget is rittyent hozz.
Amúgy figyelemre méltó a rendező neve. D

Bell & Sebastian 2015.02.14. 18:02:33

@Pelso..: Jogos a kérdés akkor, amikor még a kommancsok is bepróbálkoztak egy állami szintű kvázi-vallással, "ezek" pedig csak ideológia megfontolások mentén pakolgatják az aranyat ide-oda.

Az Egyszer talán jobb lesz néptársak! -nem egy falvédőre kívánkozó szlogen, szent iratnak meg soványka. Különben is, Szent Iratnak már ott az Alapörvény, mely mindent elnyel, mint a fekete lik.

A mesében a kis gömböc egyetlen ellensége a bugylibicska olyan észjárással, mint egy kondásfiúé.
No, ez az, amire Bendő nincsen felkészülve.

Ez a neo-rabszolgatartó projekt nagyon nem jött be.

Bell & Sebastian 2015.02.14. 18:08:42

@bbjnick: Ez régen is így ment, Seneca csak azután került kézbe, ha az ól kitrágyázva, moslék szétporciózva, nem pedig ezek helyett!

Aki nem tart még disznót se, minek annak Seneca?

Pelso.. 2015.02.14. 18:36:02

@Bell & Sebastian: Talán soványka, de ez van, meg hát örök érvényességű. Ennél jobban csak a divatos feltételes módban dobott jövőképeket bírom...
Valaki meg kiállhatna már e szerencsétlen nép elé, s rövidre fogva: azt gondolhatjátok, amit én mondok, pont.
- de csak ennyit. Katalizátor hatása lenne, az meg immár mindegy, merre.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.14. 19:16:55

@Bell & Sebastian:

Ha nincs a társadalomnak stabil alapzata, úgy a genderfilozófusoknak is bizonytalanabb a helyzete.

tableno 2015.02.14. 19:35:26

"Hol vannak a felmérésekből, a filmvászonról a nemzedékem pozitív hősei? Akik rámutatnak, hogy nem kell állandóan siránkozni, hanem csinálni kell az életet?" - Londonban. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.14. 19:52:20

@tableno:

Ezt a romkocsmában hallottad valakitől?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.14. 20:25:05

@tableno:

Magyarországról látod át mélységében a londoni viszonyokat vagy Londonból a magyarországiakat?

tableno 2015.02.14. 20:30:40

@Bell & Sebastian: "A prezis csávó is fontosnak tartotta bejelenteni, hogy ő bizony köcsög. Még ezt a kis örömöt is sajnálta mitőlünk, amit éreztünk, vagy mi vaan?" - azt ugye tudod, hogy nagyon nem egészséges dolog, ha egyrészt más által elért sikerre vagy büszke, de ugyanakkor zavar, hogy az illető mit csinál a saját farkával... :)

tableno 2015.02.14. 20:32:35

@bbjnick: is-is. Tudod éltem már Magyarországon is hosszabb időt, meg máshol is. Jééé, ilyen is van!!!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.14. 21:20:34

@tableno:

És ezalatt megismerted @dobray nemzedékének valamennyi Magyarországon és külföldön élő magyar tagját és megállapítottad, hogy e nemzedék pozitív hősei, akik rámutatnak, hogy nem kell állandóan siránkozni, hanem csinálni kell az életet, kizárólagosan Londonban élnek? Nem vagy te egy egészen icike-picikét egy kötsög troll?

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.02.14. 21:22:01

@bbjnick: "ma már van a falujukban nagyon fájintos kis házuk --- amit legnagyobbrészt a férj a barátaival újított fel --- és egy hitelprogram keretében a férj épp egy munkagép megvásárlására készül, amivel önállóan is végezhet különböző földmunkákat"

Na most képzeld el, ha Ángyán programjából valami megvalósult volna. Ennek tettek keresztbe Orbánék.

tableno 2015.02.14. 21:26:16

@bbjnick: nem azt mondom, hogy KIZÁRÓLAGOSAN. De meglepően nagy arányban. Illetve az elmondható, hogy aki felkerekedik, és külföldön egyedül, segítség nélkül boldogul, az nem elveszett ember.

Bell & Sebastian 2015.02.14. 21:58:27

@tableno: Az ember már csak ilyen gyarló. hogy örül más sikerének, miközben alapból nem kíváncsi mások nemi életére. Ha pedig az orra alá dörgölik, felvetődik a jogos kérdés: vajon miért?

A kötelező betérés az amerikai piacra jutás kritériuma?

tableno 2015.02.14. 22:16:05

@Bell & Sebastian: akkor már nem tudsz örülni az illető sikerének, ha nem úgy kefél, ahogy neked tetszik?

jan 2015.02.14. 22:56:08

De hiszen ismerjük mind nemzedékünk hőseit: a tehetségtelen de lojális nyikhajokat (Szijjártó Péter, Havasi Bertalan), az uralkodó klánokba beházasodott aranyifjakat (Tiborcz István, meg pl. Mészáros Lőrinc leányának gavallérja), a MET-ben dolgozó ifjú strómanokat, a Pesti Srácok bértollnokait.

Na ők korunk, generációnk hősei, a magyar Rastignacok :)

Ellenük kellene kikelned, Szilvay barátom, ugyanis ők azok, akik miatt reménytelennek tűnik minden, nem a romkocsmás bölcsész srácok.

capacete 2015.02.14. 23:10:50

"mikor lesznek már pozitív hőseink?" v.ö.: "Kinyílott a pitypang, megírom!"

Bell & Sebastian 2015.02.14. 23:27:08

@tableno: Emberi minősége szenved itt csorbát. Az meg nem jó. Hogy tiszta legyen, nem a buzulástól, hanem ennek közhírré tételétől.

Márpedig a legrátermettebbeknek szabadna csak nyerniük, legalábbis egy igazságos világban.

@jan: Az öltönyösgeciket tudományos igényességgel kontra-szelektálják. Ha az egész műsor a szociál-darwinizmusról szól, akkor annak csak kreacionizmussal vehető el az éle, ezért nem vagyunk végtelen ciklusban a tűz- és a kerék feltalálása közt.

A legjobb isteneknek lenni, de azoknak születni kell.

Végül megint csak oda jutunk: system error with general failure.

tableno 2015.02.14. 23:50:12

@Bell & Sebastian: de hülye vagy! :)))))))

tableno 2015.02.14. 23:55:29

@Bell & Sebastian: Ha már ekkora darwinista vagy, arra nem gondoltál, hogy esetleg te definiálod rosszul a "rátermettséget"? Mint ahogy azon is érdemes elgondolkodni, hogyha a homokosság biológiailag annyira negatív dolog lenne, akkor hogy a fenébe nem szelektálta ki az evolúció? Az állatoknál sem?

tableno 2015.02.14. 23:56:34

@Bell & Sebastian: persze nem kötelező, hogy tessen neked. De a rátermettség, az nem ezen múlik.

annamanna 2015.02.15. 02:01:06

@tableno: @Bell & Sebastian:
"A kötelező betérés az amerikai piacra jutás kritériuma?"
"ha nem úgy kefél, ahogy neked tetszik?"
Úgy látom, itt két különböző dologról esik szó, már csak az a kérdés, a két kategória mennyire cserélhető fel egymással, mármint mennyiben fedik le egymást.
Mert ha kimutatható valamiféle trend a kettő között, az igen érdekes továbbgondolásokra késztet ebből a szempontból: hu.wikipedia.org/wiki/Szod%C3%B3mia

Mármint - a "hogyan kefél" bizony kőkeményen vallási kategória is egyben.
Az előbb láttam egy cikkben, hogy Németországot a 2. vh-ban a Gomorra-hadművelet keretében vetették alá terrorbombázásnak: index.hu/tudomany/tortenelem/2015/02/13/55_ev_csend/
Egyértelmű vallási utalás volt emögött, és Gomora Sodomával együtt a szexuális kicsapongásaik miatt pusztultak el (a másik bibliai vád Sodoma és Gomora ellen: "hazugságban járnak; sőt pártját fogják a gonoszoknak, annyira, hogy senki sem tér meg az ő gonoszságából").
Tehát a szexualitás vallási kategória, és ha ez együtt jár a betéréssel, akkor már csak az a kérdés, hogy ez miféle istenség miféle vallásába való betérést jelent?

És mellesleg, ha már témánál vagyunk, és a kérdés az, hogy mutassunk be egy 80-as években született pozitív hőst, íme - az én választottam minden kategóriába topon van:
www.borsonline.hu/cikk.php?id=92758

Itt a néger csávót érdemes nézni mert ő a "magyar", azaz az új évezred "újmagyara", igen sikeres multikulti, 3 földrészen is otthon van egyszerre. Egy évig élt együtt Conchitával, azóta a magyar könnyűzenét boldogítja, az öcsikéje épp az idén "zúzott" a Rising Starban, ahol kijelentette, hogy ő akkora király, hogy igazán kár volna megfosztani a magyarokat attól, hogy hódoljanak neki, és hordják neki az ingyenpitét.

Igazán előremutató a srác, ő, és az egész családja bemutatja, hogyan lehet itt kemény munkával, kitartó szorgalommal boldogulni.

És azt is, hogy ehhez hová kell betérni, milyen istent kell tisztelni és milyen szexuális magatartást kell elsajátítani.

tableno 2015.02.15. 08:52:21

@annamanna: komolyan mondom, tiszta humorfesztivál vagytok! A Lipótmezőt meg bezárták, baszki! :)))))))

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2015.02.15. 09:51:18

azt a prezis szarjankót valaki sikeresnek tartja? persze pénzt keres, lapok címlapján van, aztán meg mindenki csudálkozik majd, miért lett öngyilkos. az a köcsög a sátán embere. a sátán emberének lenni meg szomorúság.
valamelyik alember itten feljebb felveti, hogy kinek mi köze van ahhoz, hogy mit csinál valaki a farkával. bizony ahhoz mindenkinek köze van. mint ahhoz, hogy mit csinál valaki a kezével. mondjuk gyilkos tőrt tart benne, vagy gyógyszert ad a lázasnak. hát a farok is így van. sátánista cselekedet farkat végbélnyílásba erőltetni. a sátáni cselekedetet pedig meg kell nevezni, meg kell büntetni.

Herr Schwarze Liste 2015.02.15. 11:13:45

mindenesetre az anti-hősök listáján dobbi manó előkelő helyen van

slave to the system, feels bad, but pays right (billy idol cover by the mandiband)

Herr Schwarze Liste 2015.02.15. 11:19:07

@Disznóvári:

B&S mindössze a mai napig nem heverte ki, hogy a ZF nyomatékváltó túl gyengének bizonyult a tigriséhez és a defekt óta grossungarn matricás daciaval kénytelen rohamozni, ami 88-as panzergranate helyett csak letolt ablak mögül osztott humorbombákkal teríti le az ellent

ámde magához hasonlóan kényszeresen megfigyeli és osztályozza a bloggereket, szóval gyümölcsöző szakmai párpeszéd és egy bjútiful frendship kezdete is benne van a dologban

annamanna 2015.02.15. 12:33:21

@jose maria padilla: Szerinted a kiválasztott nép tagjaiba az istenük beépített egy buzigént? Mert nagyon úgy tűnik, hogy ezt állítják magukról. Őket a jóisten homokosnak teremtette. Ez az állítás vagy igaz, vagy hazugság.

tableno 2015.02.15. 12:43:58

@jose maria padilla: Éléééég, mert megszakadok a röhögéstől!!!!! :))))))

tableno 2015.02.15. 12:46:21

@annamanna: igeeeen! Mindenzsidócigánynégerbuzi!!!!

Bloodscalp 2015.02.15. 12:48:08

@bbjnick: az ájtatós kötsög troll-szokás szerint-te vagy.
a fél ország lelépett, a másik szeretne lelépni. De Te persze ezt hülyeségnek tartod:) Hiszen itthon kolbászból van a kerítés, szóval miért is menekülnénk:)

Bloodscalp 2015.02.15. 12:51:40

@Herr Schwarze Liste: nem értem én se a szerzőt, hogy nem tud már felnézni egy orbánra, simicskára, vagy legalább akármelyik ifjúkarrierista korrupt tolvaj g.cire.

vagy a sleppbe tartozó akármelyik "művészre" akikről időről időre megemlékezik az underground mandiner is.

annamanna 2015.02.15. 13:00:08

@tableno: Aha. Ezt nyilván alá is tudod támasztani. A kérdés az, hogy miért van ilyen szoros korreláció a "kiválasztottságtudat" és a szexuális aberráció között? A kiválasztottakat az istenük szexuális mássággal áldotta meg?

tableno 2015.02.15. 13:11:59

Dobray elvtárs! Így a törzskommentelőiteket elnézegetve, biztos hogy a romkocsmában merengő hipszterek Magyarország legnagyobb problémája?

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.02.15. 14:51:54

@Herr Schwarze Liste: A faszi nem csak a bloggereket figyeli meg, hanem a kommentelők facebook-profiljait is (persze nem magától azonosítja be őket, önerőből csak mellélövései voltak eddig).
Én lányok profiljait szoktam így percről-perce figyelemmel kísérni, éspedig olyan lányokéit, akiktől akarok valamit.
Szóval buzi lesz a'.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.15. 18:12:38

@tableno:

Igazad van! Nem a romkocsmában merengő hipszterek Magyarország legnagyobb problémája. Sokkal komolyabb probléma például a buziexpanzió. Azok a társadalmak, amelyek nem tartják kordában a deviánsaikat, rövid úton nagyon nagy bajba kerülnek.

tableno 2015.02.15. 18:21:46

@bbjnick: a deviánsok kordában tartásának szükségszerűségében egyetértünk. Mondjuk én nem a buzikat tekintem deviánsnak, hanem az éjsötét wannabe-fasiszta hülyegyerekeket.

Szindbad 2015.02.15. 18:30:49

@bbjnick: Az én szemeben te vagy a deviáns, ilyenkor mi van?

Herr Schwarze Liste 2015.02.15. 18:56:39

@Disznóvári: ej, mindig ezek a rosszindulatú feltételezések... és ha szegény BS mindössze csak aggódik a blogszerte leledző frusztrált fószerekért és időben akarja diszkrét lenyomozás után a családjukat értesíteni, mielőtt a klaviatúrájukba dőlnének? vagy szimplán überelni akarja alaposságban a saját szociológiai kutatásodat az Entartete Közéletiségről? Vagy rákos kiskutyája műtétjére kell a mellékes egy kis megfigyelésből? Csupa legitim indok.

több pozitív hullámot!

Herr Schwarze Liste 2015.02.15. 19:01:12

@bbjnick: lássuk... é-koreában zéro deviancia, é-amerikában szimplán magánügy, melyikbe is mennél...

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2015.02.15. 19:22:27

régen a sátán is jobb fej volt. fajsúlyos embereket fűzött be. most meg silány tömegemberekbe férkőzik. ennek mi a fasz az értelme?

tableno 2015.02.15. 19:27:05

@jose maria padilla: kérdezd meg tőle, hátha egy seggcsókért elárulja neked!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2015.02.15. 19:29:54

@tableno:
ki hatalmazta fel magát, ondószagot lehelő pondró, hogy hozzám szóljon?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.15. 20:29:45

@Herr Schwarze Liste:

Mindkét példa hibás!

Észak-Koreában több, mint fél évszázada egy személyi kultuszra épülő totális diktatúra van: honnét tudhatnánk mi azt, hogy mi van ott a fejekben és a lelkekben, mi micsoda és mihez képest, mi ott a dekadens és mi nem az?

Ami pedig az USÁ-t illeti: ha valahol, akkor éppen ott brutálkemény társadalmi viták tárgya a deviancia. Korántsem tekintik magánügynek a dolgot és korántsem egyesélyes játszmákat játszanak. (Igaz, hogy itt ezt nem nyomja a média, de például néhány hete a Kongresszus megszavazta, hogy terhességmegszakítást végző intézmények semmiféle szövetségi támogatást ne kaphassanak a jövőben...).

Szindbad 2015.02.15. 20:32:28

@bbjnick: Ha mi vagyunk többen, akkor nekünk van igazunk. De tudod mit, én nem akarlak kordában tartani, csak hagy békén másokat, és ne akarj az aljas ideológiád szerint kordában tartani senkit. Csak hagyj békén mindenkit.

tableno 2015.02.15. 20:40:31

Sok szeretettel mindenkinek, aki szereti! :)

m.youtube.com/watch?v=qcS0CVJ1KPg

tableno 2015.02.15. 20:51:09

És azoknak, akik még mindig azt hiszik, hogy egyes emberek színének, vallásának, szexuális preferenciáinak bármi jelentősége is van az emberi faj üdvözülése vagy elkárhozása szempontjából :

cink.hu/25-eves-es-1-napos-a-halvanykek-potty-1685931521

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.02.15. 21:54:06

tök jó ha olyan filmek készülnek, amiket sose nézek meg, csak ne az én pénzemből elvtársak

tessék mondani, vajna elvtárs, ez már a konjuktúra?

444.hu/2015/02/15/oszinten-remelem-hogy-mindenkinek-legalabb-olyan-jol-telt-a-valentin-nap-mint-vajna-timeanak/

tableno 2015.02.15. 22:05:01

@tesz-vesz: megnyugodhatsz. Nem a te pénzedből készült. Ellentétben a nézhetetlen kurzusfilmekkel, lásd pl Koltay Gábor egész munkásságát (mikor melyik kurzus, persze).

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.15. 22:11:11

@tesz-vesz:

Speciel ez a film egy forint állami támogatást sem kapott, valami 7 millió forintból barkácsolták össze a készítői és már több, mint 50000-es nézőszámot produkált.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.15. 22:15:30

@tableno:

Koltay Gábor nem jó példa, mert ő bizonyosan többet hozott az államnak a filmjeivel, mint vitt: ha csak a két legsikeresebb filmjét, A Koncert című Illés-koncertfilmet és az István, a királyt nézzük, már az több bevételt hoz(hat)ott, mint az állami támogatás, amit teljes munkássága alatt kapott.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.02.15. 22:29:53

@tableno: hát ja, a komcsik nem tudnak alkotni, mindegy minek hazudják magukat

ellenben reisz honnan vette a min. 7 millió forintját a diplomafilmjéhez? a padláson volt?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2015.02.15. 22:33:05

@bbjnick: nana, várjuk ki a végét, amíg a nyomozók leteszik az asztalra a jelentést, csak azt várjuk ki.

a hajnal tímeát még többet látták, 100 000+, akkor lehet lopni, ha a prolik élvezik?

tableno 2015.02.15. 22:34:57

@tesz-vesz: gondolom a magánbefektetés fogalmáról még nem hallottál. Tudon vannak olyan országok, ahol olyasmibe is tolnak pénzt, ami profitot termel. Még film is van ilyen...

tableno 2015.02.15. 22:38:58

@tesz-vesz: azért mindig megdöbbenek az itt uralkodó tömény gonoszságon, irígységen és rosszindulaton... Komolyan mondom, Zimbardo egy egészen új elméletet alapozhatna rátok: vannak emberek, akiket nem a körülmények tesznek szörnyeteggé, hanem egyszerűen csak maguktól azok.

sztd 2015.02.15. 23:02:14

A Mandinernél a tudás és az infrastruktúra is megvan egy ilyen film elkészítéséhez. Szóval a poszt kérdését nem az olvasóknak kellene feltenni.

@zipe moha: Igazából rengeteget ismerek, szóval léteznek.

annamanna 2015.02.16. 02:05:00

Azért legyen egy valóban pozitív példa is:
www.youtube.com/watch?v=bngX-uAsM-4
istvanzsakai.blogspot.hu/

Sajnos a felsorolt feltételeket: "Akik dolgoznak, megházasodtak, gyermeket nevelnek harminc évesen és lakást újítanak fel" ő sem tudja teljesíteni, mindennek ellenére maximálisan pozitív példa. Ha filmet nem is kéne forgatni róla, érdemes elgondolkozni azon, miért jutott oda, ahová, miközben semmiféle passzátszél nem fújta hátulról.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.02.16. 02:23:36

@bbjnick: "honnét tudhatnánk mi azt, hogy mi van ott a fejekben és a lelkekben, mi micsoda és mihez képest, mi ott a dekadens és mi nem az"

Hogy honnan? Hát mint mindent, ami fontos, ezt is nyilván Karafiáth Orsitól:

travelo.hu/tavol/2015/02/02/karafiath_orsolyat_alaposan_kiboritotta_eszak-korea/

Herr Schwarze Liste 2015.02.16. 03:28:43

@bbjnick:

mindkét helyen nagyon jól tudható, hogy törvényi szinten mi deviáns és mi nem. az egyikben spéci a frizurád is hivatalosan előírják. társadalmi vita nélkül.

az, hogy éppen imrikában engedélyezett-e a homoházasság, fűszívás, abortusz etc. rendszerint tagállam és kormány függvényében x évenként on/off változgat, az érintettek legfeljebb átcuccolnak a kedvezőbb vidékre. itt megjegyzendő, hogy a gazdasági motort adó partvidéki városok úgymond a legdeviánsabbak, szóval valahogy továbbra sem igazán látom a kapcsolatot a divatos moráltémák meg az összeomlás közt.

inkább a magántulajdon szentsége, vállalkozásszabadság minősége meg a kiszámítható gazdasági környezet az, amiben konzekvensen konzik a sikeres országok és társadalmak. érje meg évekre tervezni, dolgozni. nem egészen véletlenül a dekadens nyugat felé vándorol ki a magyar is, nem pedig a példásan antideviáns illib arab országok irányába, nemde?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.16. 05:14:33

@tesz-vesz:

Nyomozás folyik a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlannal kapcsolatban? Mi a tárgya?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.16. 05:16:39

@Disznóvári:

Má' nem azé' mondom, de ilyen élménybeszámolót Észak-Koreáról, mint a Karafiáth Orsi, még én is írtam volna, anélkül, hogy odautazom. :-]

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.02.16. 05:59:18

@Herr Schwarze Liste:

Mondom, Észak-Koreát szerintem hagyjuk, mert lila gőzünk sincs arról, hogy mi van ott az emberek fejében. Még történelmi párhuzamok alapján sem következtethetünk, hiszen nem ismerünk olyan személyi kultuszra épülő totális diktatúrát, ami több, mint fél évszázadon keresztül fennállt volna (a hitleráj tizenkét éve vagy a sztálinizmus nem egészen negyed százada kismiska az észak-koreai több, mint fél évszázadhoz képest). Hogy a törvényekben mi van, nem mérvadó. Milyen képet kapnánk pld. az érett vagy kései Kádár-rendszerről, ha a kor törvényei alapján próbálnánk következtetni az emberek észjárására, erkölcseire?

Ami pedig a sikeres gazdaság és a dekadencia viszonyát illeti: egy gazdag ország megengedheti magának akár azt is, hogy (egy bizonyos szintig) dekadens legyen, de egy dekadens társadalom sohasem hoz létre prosperáló gazdaságot. Nyugat-Európát, az USÁ-t sem dekadensek tették erőssé és gazdaggá, s minél inkább teret engednek a dekadenciának, annál veszélyeztetettebbé teszik gazda(g)ságukat is.

Hogy mi számít és mi nem egy társadalomban, minek milyen hatása, következménye van, az egy igen bonyolult kérdés. Szociálpszichológusok állítják, hogy annak, hogy az USÁ-ban a nyolcvanas évek elejétől a lakosság totálbrutál eladósította magát (a nyolcvanas évek elejéig az amerikaiak megtakarítás-állománya mindig magasabb volt, mint az adósságállománya, pár év alatt ez az arány megfordult) egyik meghatározó oka, hogy egy országos tévéadó bemutatta a Másnap című (egy atomháború másnapjáról szóló) filmet.

Herr Schwarze Liste 2015.02.16. 07:05:45

@bbjnick: az egy dolog, hogy a fényes elvek és a realitás között jellemzően eltérés van az akármilyen diktatúrákban, de a törvények igenis beszédesek arról, mi számít dekadenciának és mi nem (mi tiltott, szankcionált, avagy tűrt, támogatott).

és biza jellemzően azok a sikeres társadalmak, ahol nem a huszadrangú morális(an felfújt) dekadencia-izék (homogenderlmbtxyz stb vízgereblyézés) , hanem a becsületes megélhetést és érvényesülést akadályozó dekadenciák ellen hatásra fókuszál az írott/íratlan törvény és konszenzus.

ismétlem: a sikeres társadalmak létező legobjektívebb mérőeszköze megnézni, hogy hova települnek át a fiatalok honnan. abban nyilván igazad van, hogy nem a kék osztriga bárok pörgetik az usa gazdaságát, másfelől ha egy országban az ezek körüli vita a legnagyobb gond, akkor a lényeges kérdésekben szemlátomást sikeresek.

a fogyasztói társadalom vadhajtásai ofkorz rendelkeznek negatív hatással, de ha adott az a bizonyos "becsületesen lehet és éri meg érvényesülni" alapkonstrukció, akkor ezek idővel kiváltják a megfelelő társadalmi immunreakciót.

no és itt lyukadunk ki a hazai változatnál: vajon az tesz be a magyar haladásnak, hogy évi egyszer hantáznak a homók felvonuláson, vagy hogy bármikor elszedheti tőled a trafikod az "állam", veteményesed a "mélyszegény" stb.

párszázezer kivándorlónk már megadta a választ, a tendencia nem csökken

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.02.16. 08:56:10

@bbjnick: Sosem értettem, miért kapták úgy föl azt a hibbant csajt.

Egyébként meg ha valakinek választani kell, h É-Korea, vagy USA, és az előbbit választja, az nagy valószínűséggel tényleg nem normális.

Tehéntőgy 2015.02.16. 09:11:44

Rettenetes, hát hol vannak a generációs filmek amik ideológiaiailag megfelelően képzett rendezők keze alól kikerülve a Tisztességesen Dolgozó Családalapító Ifjúságot mutatják be, megfelelően tükrözve a magyar munkásság, a parasztság és a velük szövetséges dolgozó értelmiség tenniakarását?

tableno 2015.02.16. 09:17:20

@Tehéntőgy: szerintem már elkülönítették hozzá a keretet az MNB alapítványában.

tableno 2015.02.16. 09:46:38

@tableno: persze nem 7 millióba fog kerülni, hanem 70-be (minimum).

Tehéntőgy 2015.02.16. 10:39:51

@tableno: Befektetés nélkül nem lehet a nagy nemzeti célokat elérni. Majd létrehozzuk a Nemzeti Ifjúsági Filmalapot. A "Van valami nehéz közösségi szolgálat, de megküzdök vele" c. ifjúsági kalandfilm és "Fekete szögesdrót. Avagy hipszterkedhetsz, de mire mentek volna a buzulással ükapáid az isonzói sárban? Mire?" c. filmdráma mellett a "Néma sikoly 2." c. abortuszellenes akciófilmtől várhatók szép eredmények.

Jean Sol Partre 2015.02.16. 11:57:33

@bbjnick: lehet, hogy ők tévednek, de én nem. Te vagy a deviáns.

Bell & Sebastian 2015.02.16. 18:27:27

@Herr Schwarze Liste: Nyugi, nincs akta, csak jó a menóriám és összekombinátolom. Honnan tudja azt maga, éppen honnan írok? Nem tudja.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2015.02.16. 19:34:21

@tesz-vesz: "Reisz Gábor diplomafilmje 7-8 millió forintból készült el. Olyan kicsi összegből, hogy a külföldi fesztiválokon meg sem merték mondani, nehogy komolytalannak tűnjenek. Támogatta a produkciót a Nemzeti Filmalap a vizsgafilmes büdzséjéből. A Külalak című kisfilmjével Reisz Gábor közben elnyerte a Simó Sándor Alapítvány egymillió forintos díját, amelyet minden évben egy főiskolás kap és filmkészítésre kell felhasználni: ez is a diplomafilmre ment. Az Összpróba Alapítvány is beszállt az alkotásba, de a legnagyobb segítség a Proton Cinemától jött, Petrányi Viktória és Mundruczó Kornél cégétől. Reisz Gábor alkotótársa, Berkes Juli ott dolgozik."
m.168ora.hu/arte/reisz-gabor-elsofilmes-van-valami-furcsa-ferenczik-aron-mozi-131113.html

Ezt benézted, a film pont arra jó példa, hogy minimális költségvetésből is lehet elég jó nézőszámot produkálni.(7 milla kb. 1/20-a egy átlagos magyar játékfilm költségvetésének.)
@Tehéntőgy: Azért Szilvay ennyire nem demagóg. Szerintem csak azt akarta mondani, hogy kurva unalmas, hogy egy művészfilm csak arról szólhat, hogy a világ szar és nincs kiút.

Bloodscalp 2015.02.16. 19:36:39

@tableno: egyébként bébével igazi trollkirályt fogtál:)
néha még adok neki enni, megmosolyogtat a csőlátása:)

tableno 2015.02.16. 20:14:34

@tableno: amúgy lefogadom, hogy a szóbeli tanácsot osztogató és a lóvét bezsebelő fiúk nem a jövőt reménytelennek látó romkocsmai hipszterek soraiból kerülnek ki. És valószínűleg kivándorolni sem akarnak. Hát tessék, itt vannak a mi pozitív hőseink!

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2015.02.16. 20:55:25

@tableno: Amúgy nem láttam a filmet és nem is érdekel.
De az 50 ezres nézőszám miatt elismerésem az alkotóknak.
Nem egy film készült 100+ milliós állami támogatással, amit jó, ha néhány ezeren megnéztek.

Herr Schwarze Liste 2015.02.16. 22:37:36

@Bell & Sebastian: na ez az, amire a nagy klasszikus az egyetlen helyes válasz: m.blog.hu/ka/karhel/image/34976215.jpg

Bell & Sebastian 2015.02.16. 23:53:18

@Herr Schwarze Liste: Maga egy óvodás. Mert a kesztyűs báboknak szurkol, amit az óvónéni mozgat. Ami nem baj, ha ingyen és meggyőződésből teszi, de fizetségért már nem elegáns. A Merkel -imádata tart még, ha Obamakiból már kiszeretett?

Herr Schwarze Liste 2015.02.17. 06:47:20

@Bell & Sebastian: még mindig elképesztő hatékonysággal trafálsz mellé. skatulyázás helyett katyusázással próbálkozz, az területlefedő tüzérségi eszközként nagyobb sikerrel ér célba.

Publius Decius Mus 2015.02.17. 12:06:16

Az én környezetemben csupa keményen dolgozó gyerekeket nevelő családok vannak 37-42 éves szülőkkel. Lassan dolgozzák fel magukat egy polgári létbe, a gyerekek tanulnak és sportolnak. Magyarországon.

De had idézzem apámat: "Én rendesen végigdolgoztam az életemet, ez senkit sem érdekel, de ha mondjuk átoperáltatnám magam nővé az RTL limuzint küldene értem."
Ezt mindenki beláthatja, ilyen hősöket akarnak.

picur3ka 2015.02.17. 22:16:55

Már a cím rosszat sejtet, majd még elolvasom, ha lenyeltem ezt a buktatót, Porosenko is hősöket akar. Általában baj van, ha hősöket akarnak.

Herr Schwarze Liste 2015.02.19. 22:01:10

@picur3ka:

"Általában baj van, ha hősöket akarnak."

bölcs meglátás
süti beállítások módosítása