A Nagy Devizahitel-háború után
2014. november 18. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

A Nagy Devizahitel-háború után

devizahitel.jpg

Miután benyújtották a devizahitelek forintosításáról szóló törvényjavaslatot a parlamentnek, úgy tűnik: lezárul egy sokéves csata, mit csata, háború a kormányzat és a bankok között; s a háború kimenetele kedvező lesz az eddigi devizahitelesek számára.

Mi, magyarok gyakran estünk nemzeti delíriumok, tévképzetek, saját vágyaink által vezérelt jövőképek csapdájába. Most, 2014-ben látjuk, hogy a kétezres évekbeli magyar devizahitelezés, nagyjából az elmúlt tíz év is nemzeti delírium volt, s rögtön kettő is akadt belőle.

Persze mindannyian utólag vagyunk okosak. Ma, sok évvel a világgazdasági válság kitörése után, miközben hozzászoktunk a permanens válságjelenségekhez és pesszimistább jövőképet farigcsáltunk magunknak, hajlamosak vagyunk elfelejteni, milyen hangulat uralkodott hazánkban és a világban, milyen hangulatban éltünk mi magunk is egy évtizeddel ezelőtt.

Emlékszünk a világgazdaság pénzbőségére? Amikor az egész nyugati féltekén gátlás nélkül osztogatták s vették fel a hiteleket a tömegek? Amikor a hitelbuborék kipukkadása még csak néhány körberöhögött anti-mainstream közgazdász jóslata volt? Ekkoriban indult el nálunk is a devizahitelezés. Csatlakoztunk az Európai Unióhoz, majd a schengeni rendszerhez, s az euró hazai bevezetése − emlékszünk? − mindig négy-öt évre volt előttünk. Annyi fogadkozás után már végre tényleg utol akartuk érni Ausztriát. Nagyobb lakást, nagyobb autót, újabb és újabb kütyüket akartunk magunknak, s volt, aki még a nyaralását is hitelből finanszírozta magának. Fogyasztási és növekedési delíriumba kerültünk, s ezt a rózsaszín lázálmot készséggel szolgálta ki az egész rendszer.

*

A legfőbb és legvégső felelős mindig az, aki aláírja a hitelszerződést. Ezt húzzuk alá háromszor! Senkinek nem volt kötelező felvennie a hitelt, pláne nem devizában. És nagyon sokan nem is éltek a hitel felvételével, s továbbra is addig nyújtózkodtak, ameddig a takarójuk ért − amit szintén hajlamosak vagyunk elfelejteni a devizahitel-ellenes szabadságharc hevében. De a hitelek felvevőin túl nagy felelősség terheli a devizahiteleket két kézzel szóró bankokat is. Közel öt évnyi különadóztatás és a sorra elvesztett devizahiteles csaták sora után már ők is beláthatják, hogy magának a bankrendszernek is önkontrollt kellett volna tanúsítania a devizahitelezés legvadabb, legfelelőtlenebb éveiben. Nagy a felelőssége a bankfelügyeletnek is, amely nem kapcsolt időben, nem lépett fel kellő eréllyel a hitelezőket és hitelfelvevőket egyaránt komoly kockázatoknak kitevő devizahitelezés korlátok közé szorítása érdekében. És persze a mindenkori kormányzatnak (értelemszerűen leginkább a 2002-2010 közötti szocialista-liberális kormánynak) is nagy felelőssége van abban, hogy támogatta vagy tűrte, tétlenül szemlélte, ahogy egyre szélesebb tömegek sétálnak bele a devizahitelezés csapdájába.

A devizahitelezési őrület tehát egy kollektív delírium volt, amiben minden félnek megvolt a maga felelőssége. A gazdasági válság (különösen annak itthon hamarabb kezdődő s még súlyosabb hatású magyar változata) a 2010-es évekre tarthatatlanná tette a kialakult helyzetet. Lehet valaki a pénzügyek és a hitelezés terén is a lehető legszabadabb piac és az államtól való távolságtartás híve; de a devizahitelezés olyan össztársadalmi, gazdasági, pénzügyi és szabályozási problémakomplexummá állt össze, ami miatt már látni kellett, hogy elkerülhetetlen lesz az állami közbeavatkozás. Persze az a nem mindegy, hogy miként történik ez a beavatkozás. A kormány és a bankok közötti konfliktusokat az elmúlt években túl sokszor nagyította fel a propaganda egyfajta szabadságharccá, amelyben a bankvilágot le kell győzni, a problémákat pedig majd az állam oldja meg az emberek helyett.

Így alakulhatott ki a devizahitelezés körüli második nemzeti delírium: az, hogy ez az egész történet majd úgy érhet véget, hogy a gonosz bankok végleg legyőzetnek, az emberek terheit majd átvállalják a bankok, de ha ők nem, akkor a mindent elbíró állam. És a devizahitelesek úgy léphetnek túl ezen az évtizedes csapdahelyzeten, mintha mi sem történt volna, s terhek nélkül haladnak tovább a szebb jövőbe.

De ez nem valósult, nem is valósulhatott meg. A devizahitelek körüli háború nem zéró összegű játszma, ahol a kormány Robin Hoodként mindent elvesz a bankoktól és mindent odaad majd az addigi hiteleseknek. A jól működő, vagy legalábbis még működőképes bankrendszerre szükség van, éppen a gazdaság egészségesebb pályára való tereléséhez, az egészséges hitelezés beindításához. A hiteles sem kaphat vissza mindent a bankjától vagy az államtól: ő maga írta alá a hitelszerződést, s a könnyítések, segítségek, támogatások ellenére a cehh nagy részét a legvégéig neki kell állnia. Ebből az újabb delíriumból is föl kellett ébrednie a nemzetnek.

*

Az elmúlt évekre visszatekintve és a mostani forintosítási döntést látva azt mondhatjuk: a háborút megvívták, a csatákban szinte kivétel nélkül az állam (és a devizahitelesek) nyertek, s a bankok veszítettek. A háborúnak azonban nem lehetett célja a bankrendszer tönkretétele. A végtörlesztés lehetősége, az árfolyamgát bevezetése, az árfolyamrés és az egyoldalú kamatemelés tisztességtelennek nyilvánítása mind-mind nagy horderejű fejlemények voltak, amelyeket merész kormányzati döntések előztek meg. Mindezek a vívmányok brutálisan érintették a bankokat: több mint 1100 milliárd forintos pluszterhet jelentenek a pénzintézeteknek. Az összeg nagyságát jól szemlélteti, hogy a becslések szerint nagyjából ekkora összeg az áfarés, vagyis az elcsalt, be nem fizetett áfa; s az idei magyar költségvetés éves főösszegei nagyjából 16-17 ezer milliárd forintot tesznek ki.

A végtörlesztés, az árfolyamgát, majd az árfolyamrés és egyoldalú kamatemelés elleni fellépés után a hitelesek túlnyomó többségének terhei egyértelműen (bár az adott hitelszerződéstől függően különböző mértékben) csökkenni fognak. A fő cél kemény küzdelmek árán teljesült. Az, hogy a forintosítás nem kedvezményes árfolyamon, hanem az aktuális piaci árfolyamon történik majd, nem kudarc és árulás, hanem egy méltányos békekötés a kormányzat és az immár keményen megsarcolt, további terheket már nem elviselő bankok között. Méltányos és belátó ez a békekötés, hiszen nem csak devizahitelesekből áll a nemzet, hanem forinthitelesekből, sőt, hitel nélkül élőkből is, s mindannyian egyről a kettőre szeretnének jutni, lehetőség szerint nem egymás rovására.

A békekötés pontjainak megvalósítása, a háború nyomainak az eltakarítása a jelen hírek szerint még egy évet, nagyjából az egész 2015-ös esztendőt igénybe veheti. El fog még húzódni az elszámolás, a devizahitelek kivezetése. A kormány célja az egészséges hitelezés beindítása, s ezzel a gazdaság növekedésének elindítása. A jövőben rendkívül szigorú feltételekkel lehet majd devizahitelhez jutni; míg a fair bankokra vonatkozó, német-osztrák mintán alapuló új szabályozás megerősíti a fogyasztók védelmét és korlátozza a bankok egyoldalú szerződésmódosítási lehetőségeit.

A Bankszövetség összességében úgy látja, hogy a devizahitelek kivezetésével mindenki jól jár. Mi is úgy gondoljuk (bár a későbbi árfolyamváltozások árnyalhatják a képet – utólag leszünk igazán okosak, ugye). Egy évtizednyi rózsaszín delírium, majd tömeges rémálom után jöhet a nemzeti kijózanodás időszaka. Mind a kormányzatnak, mind a bankoknak, mind a hitelfelvevőknek van mit tanulniuk az elmúlt időszakból, amely hosszú évekre hátravetette a magyar gazdaságot és súlyosan korlátozta szereplőinek mozgásterét.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr496910587

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Nagy Devizahitel-háború után 2014.11.18. 10:39:02

A devizahitelezési őrület egy kollektív delírium volt. A forintosítás mikéntje nem kudarc és árulás, hanem egy méltányos békekötés a győztes kormányzat és az immár keményen megsarcolt bankok között.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F. A. Hayek 2014.11.18. 10:04:41

"A legfőbb és legvégső felelős mindig az, aki aláírja a hitelszerződést."

Az egyik aláíró mindig bank volt.

I_Isti 2014.11.18. 10:18:00

@F. A. Hayek: A jelzálog-szerződések kihagyhatatlan része volt a közjegyző, ő meg elméletileg pártatlan szereplő, az állam által megbízva... :)

A vége, és a lényeg három felelős volt és van:
Az állam, a bank, és az adós. :)

Pelso.. 2014.11.18. 10:30:42

Után? Az ügy lezárva, úgy-ahogy?

A Bankszövetség meg merné másként látni.

Urfang 2014.11.18. 10:36:18

De nem úgy volt, hogy a ballibek vannak a bankok és multik oldalán, a fidesz meg az emberekén?

Ha végül a bankok nyertek, akkor nyert a ballib?

Ki van most az emberek oldalán?

A fidesz önszántából állt át a bankok és multik oldalára vagy a korrupciós kenőpénzek is segítettek térfelet váltani?

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2014.11.18. 10:58:07

@Urfang: Te olvastad a fentebbi cikket?

Pont a kérdésedre írja le a választ...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 10:58:19

Ez a cikk ergé hűségesküje, mint arra a mandiner.hu-n bátorkodtam utalni. Úgy is kell olvasni. Ilyen nyelvezettel manapság csak a Magyar Hírlapban, a sajtótörténetben pedig csak vonalas pártlapokban írogattak.

Szomorú.

Urfang 2014.11.18. 11:07:57

@Prof. William:

Az emberek ezt nem értik. Ez csak a romkocsmákban ücsörgő liberálisok narratívája, amiről az embereknek éppen elég annyit tudni, hogy liberális.

Az emberek azt értik és érzik ami a nemzeti oldal régóta konzekvensen képviselt narratívája. Ballibek a bankokmultik oldalán, fidesz az emberek oldalán.

Ezért szerették az emberek a fideszt. Mert az ő oldalukon állt. A bankokén meg a ballibek. Most meg örülnek a bankok. Örül a ballib. Az emberek meg haragosak. Úgy érzik, hogy a fidesz átállt a bankok oldalára, átállt a ballib oldalára.

A nemzeti oldalon meg nem maradt csak a jobbik.

Félelmetesen megnőtt a ballib oldal a fidesszel kiegészülve és az emberek csontjai belereszketnek a bankok és multik velőtrázó kacagásába.

Szindbad 2014.11.18. 11:12:22

Senki sem gondolta, hogy jön egy debil kormány, és 310-ben határozza meg a célárat, hehe.

TG69 2014.11.18. 11:13:43

@ergé:

Az aláírt hitelszerződés jogszerűtségét nem a hozzá nem értő ügyfélnek kell szavatolnia, hanem a szolgáltató bankoknak a felügyeletükkel és hitelminősítőikkel, tehát a teljes bankrendszernek, amit végsősoron az állami szabályozás tesz tisztába!!!!

Az árfolyamrés és a kamatemelések jogszerűtlenségéért a bankoknak állni kell a felelősséget. A korábbi kedvezményes árfolyamú végtörlesztésért az államnak. Marad a devizakockázat, ami az adósé. Most erre azt mondja a kormány, hogy akkor 309-es árfolyam elviszed a teljes kockázatot, mert így a bankokat megmentjük a saját hülyeségeiktől (árfolyamrés, kamatemelés) és ami hülyeségünktől (végtörlesztés). 320 forintos árfolyamba Gyurcsány belebukott!!! Marha tisztességes eljárás, főként, hogy a forintosítás megint úgy lesz választható, mint a manyupok felszámolásánál az átlépés az államiba. Nem ergé ebben semmi méltányos dolog nincs. Gondold át mégegyszer...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 11:18:30

@TG69: Én attól tartok, hogy alaposan átgondolta.

De nem egészen azt, hogy ez méltányos békekötés-e, viszont már a cikk megírása előtt.

És aztán megírta a cikket, ezt, így.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 11:20:12

@rajcsányi.gellért (ergé):

Ez nagyon szar duma!

Ha egy csecsemőtápszertől, amit a gyártó hatalmas kampánnyal reklámozott, a hatóságok biztonságosnak minősítettek, több tízezer kisgyerek megbetegszik-meghal, akkor mennyiben áll meg a szülő felelőssége, aki megvásárolta?

Már 2010-ben nyilvánvaló volt, hogy a Fidesz nem megoldani akarja a problémát, hanem szétteríteni a társadalmi krízist, hogy ne egyszerre bukjanak a hitelkárosultak, hanem lelassítva, ütemezve következzenek be a tragédiák. Utolsó lépésével pedig úgy jár el, mint a sebész, aki földdel takarja el a hibát: azzal, hogy forintosítják a hiteleket, új hitelszerződések megkötésére kényszerítik az adósokat, eltüntetik a régi szerződéseket, a bűnjeleket, úgy, hogy az azok által okozott károkat nem orvosolják, a hitelkárosultak kiszolgáltatottságát nem szüntetik meg.

Nagyon aljas történet ez!

I_Isti 2014.11.18. 11:49:11

@bbjnick: A gyermektápszer mellé mindazáltal nem adnak egy, esetleg több oldalas aláírandó papírt, amin rajta van az, hogy ha esetleg megeteted a gyerekedet, akkor az káros hatással lehet az egészségére...

(egyébként ebben most egyetértünk...)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.11.18. 12:00:38

@bbjnick:
Józan megoldás született...
Az más kérdés, hogy ehhez mit szólnak az érintettek, akiknek eddig azt mantrázták, hogy a kormány az oldalukon áll a gaz, karvalyorrú-implista-jellemtelen bankárokkal szemben, és kíméletlenül elbánik velük a zemberek érdekében.
Másrészt a kormánynak van felelőssége a jelenlegi árfolyam létrejöttében. Attól a féreg, idegenszívű Bajnaitól, ugye, nem ezen az árfolyamon vették át a stafétát.
És hát abban is van felelőssége, hogy ezután mit tervez. Nyilván valamiféle leértékelést-adósságelinflálást, miután az adósság elleni nagy háború (és annak a számlálója) elveszett. Ezért olyan sürgős most ezt és így megcsinálni, meg azért, mert OV-t feltehetőleg alaposan seggbe rúgták, valahol Németországban, egy nehéz levegőjű szobában...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 12:11:55

@Hepci: "Nyilván valamiféle leértékelést-adósságelinflálást"

Igen. A kormány könyvelője mintha jelezte is volna a minap, hogy tavaszra már gyengébb forintot vár.

No meg lehet tapsolni az inflációs terveknek, hogy hurrá, csökkennek az adósságok; csak abba nem szívesen gondolnak bele, hogy nem csak az adósságok vannak forintban, de sokak jövedelme, megtakarítása (muhaha) és vagyona is forintban méretik.

Szindbad 2014.11.18. 12:52:22

Egészen elképesztő károkat okoz ez a kormány az országnak minden téren, a szerencsétlen jobboldaliaknak is, ők meg könnyező szemmel nyelik.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.11.18. 12:58:20

"Mi, magyarok gyakran estünk nemzeti delíriumok, tévképzetek, saját vágyaink által vezérelt jövőképek csapdájába. Most, 2014-ben látjuk, hogy a kétezres évekbeli magyar devizahitelezés, nagyjából az elmúlt tíz év is nemzeti delírium volt, s rögtön kettő is akadt belőle."

Hát döbbenetes, hogy a magyar hitelfelvevők "fogd a pénzt és fuss" mentalitása óriási hitelválságok kialakulásához vezethet.

Itt van a Hosszú Válság (korábban Nagy Világválság néven futott, mielőtt a '30-as évek válsága át nem vette tőle a nevet), amikor a kiegyezés után a magyar gazdaság annyi hitelt vett fel, hogy belerokkant az osztrák bankrendszer, az meg magával rántotta az európai bankrendszert.
en.wikipedia.org/wiki/Long_Depression

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 13:32:54

@I_Isti:

A gyermektápszeren is föl vannak tüntetve az összetevők. Ha egy szülő abból nem tudja kikalkulálni, hogy milyen (vélhető) veszélyei vannak annak az anyagnak, akkor rossz szülő?

A devizahitel egy veszélyes termék volt. Amikor forgalomba hozták, akkor az állami felügyeleteknek fel kellett volna/kellett volna felhívnia a figyelmet a veszélyeire. Nem tette, egy szót sem szólt. A bankok ügyféltájékozatása pedig kb. annyira terjedt ki, hogy "pamm-pamm-pamm-pamm". A Bankszövetség még 2007-ben is olyan tanulmányt adott ki, hogy az akár húsz éves futamidejű devizahitelek sem jelentenek komoly kockázatot. Ha az állam és a bankok "nem látták" a veszélyeket, akkor mit kér(het)ünk számon egy mezei polgáron?

Ennek a történetnek egy tanulsága van: nem bízhatsz sem a bankokban, sem az államban. A mezei polgár felelőssége áll (ha volt, ha nem), az állam és a bankok felelősségüket bármikor lerázzák magukról.

Mondjuk, ezt devizahitel-krízis nélkül is tudtuk.

Google 2014.11.18. 13:41:37

Pár kérdés lóg a levegőben, pár kérdés pedig megválaszolatlan maradt. De most hagyjuk is a cikket...

Miért kellene elhinnünk, hogy ez a forintosítási manőver "1 100 milliárd forint pluszterhet ró a bankokra"?
Majd mindenki mindenben kételkedik, fenntartom magamnak a jogot.

Rogán mondta mostanság*, hogy az adósok 90% jól jár (megköszönni ők sem fogják senkinek, gondolom), mi lesz a maradék 10%-l? Még belegondolni is rossz.
*máskor még mást mondott

Még egy gyötrő kérdés: arról volt szó, hogy a devizahitelesek nem járhatnak jobban, mint a forinthitelesek. (Bár ez a kérdés is úgy helyes: melyikük jár rosszabbul?)
Na most az van, hogy számítások vannak arra vonatkozóan, hogy egy 2007-ben felvett 7 milliós devizahitel, még így forintosítva is valami 2 millióval kerül majd többe a végére, mint egy forinthitel (kerül majd, ugyanannyi időre felvéve). Arról nem is beszélve, hogy így forintosítva is _most_ (hét év törlesztés után) még mindig nagyobb a tőketartozás, mint amennyit felvett a luser.

Az ember bankba azért ment, mert azt hitte, ott szakértelemmel találkozik. Lehet, volt is ott némi belőle, de éppen hogy másra, átverésre használták. Történt mindez akkor, amikor egy nagy liberális politikus, János Kóka azzal bölcselkedett, hogy az emberek pénzügyi analfabéták. Nosza rajta, mihamarabb kijátszani őket!
Sem állam, sem pénzpiaci felügyelet, sem MNB nem vetett véget a mókának, Bajnai ajándékozta meg csupán a bankokat egy etikai kódexszel; olyan ez mintha az oroszlánnak adnánk egy lapit arról, kímélje a nála kisebbeket, elesettebbeket!

A szerződéseket, kedves Gellért, mint már fentebb is jelezték, többen írták alá. A felelősség legalább hármas, de maga még fiatal és tanulni sosem késő!

Másik kérdés: az árfolyamgát most hogyan játszik?
Az is egy megoldás volt, 180-ban volt. Tényleg már csak volt?

Egy szónak is száz a vége, erre a megoldásra szavak sincsenek. A várakozások nagyok voltak, a szavak is. És a vége az lett, ami lett. Ha 200-on, 220-on (CHF/F) fog a ceruzájuk, megértem, megértettem volna, többet nem tudtak kiharcolni, ez van, de ez így egy semmi. Ahogy Kósa mondta: olyan, mintha eddig semmit sem segítettek volna. Nagyon olyan. Úgy is mondhatnánk, eddig meleget mondtak, de hideg lett belőle.

(Ezekről a kérdésekről olyannak lenne érdemes írni, aki érintett, aki a bőrén érezte, érzi a dolgot, és ezért külön díjazást sehonnan sem kap. Hitelesebb volna.)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 13:42:31

@Hepci:

Lehet, hogy most józan megoldás született, de a kétezres évek elején, amikor hagyták elszállni a devizahitel-piacot, akkor felelőtlen megoldás született. S annak a felelőtlen döntésnek ma azoknak kell viselnie a következményét, akik anno a legkevesebb információval rendelkeztek a döntéshez, a legkevésbé voltak korrekt döntési helyzetben.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 13:46:27

@bbjnick: Következményt nem az informáltság, hanem a viselt felelősség arányában illik telepíteni.

mrZ (törölt) 2014.11.18. 13:47:13

Ha nincs a hitelezés már 2004-ben milliós elvándorlás lett volna.

A hitelezés működött volna ha nem lassul le az infláció.

Hogy milyen más lehetőségek lettek volna az infláció felpörgetésére a leértékelésen kívül?

@Doomhammer:

Nem a magyar gazdaság vett fel hitelt, hanem a keletről bevándorolt csóró zsidók, akik ebből a pénzből csinálták a monarchia aranykorát.
És miért egy zsidó magánbank, a creditanstalt finanszírozta őket?
És honnan vette a bank a fedezetet?
És mi történt a creditanstalt hitelezőivel és betétesekkel?
És hova lett a bankban lévő fedezet, az aranybetétek és záloglevelek?
És miért kezdődött a cionizmus?
És miért lett magyarország antiszemita?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 13:47:30

@Google: Úgy emlékszem, maga a végtörlesztéskor még nagyon értett a devizahiteles élethez. Hova lett a szakértelme? Óvatosan távolságot tartani látja jónak a kormány ambivalens megítélésű döntésétől?

I_Isti 2014.11.18. 13:53:04

@bbjnick: "A devizahitel egy veszélyes termék volt."
A forint elinflálása egy sokkal veszélyesebb és károsabb "termék". Ez a "veszélyes termék" olyan, mint a hipó, ha normálisan használják, akkor fertőtlenítőszer, ha nem akkor méreg... Ha a kormány az öt éves hatalombebetonozás helyett normális gazdaságpolitikát folytatott volna, és a bankokkal tárgyalt volna, és nem szívatta volna őket, akkor már rég megoldották volna mind a Magyarországot sújtó hitelezési válságot, mind a gazdasági válságot, mind a devizahiteles-problémát.

A bankban nem "hinni" kell, ahogyan a gravitációban sem kell hinni, ezek olyan dolgok, amelyek hit nélkül is működnek. (Mondjuk az üdvösséggel ellentétben, amely csak akkor működik, ha helyes hitünk van...:)

I_Isti 2014.11.18. 13:56:25

@mrZ: Már akkor is a zsidók értettek a pénzügyekhez, a magyarok meg nem. És ez a helyzet azóta se változott...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 13:57:29

@Counter: @I_Isti:

Ezek súlyosan erkölcsifogyatékos-szövegek.

I_Isti 2014.11.18. 14:02:08

@mrZ: Ja, da nagyon hülye antiszemiták kedvéért, csak egy kérdésre egy válasz:
"És miért kezdődött a cionizmus? "

Nagyon egyszerű: mert ugyanaz (az Isten) aki szétszórta a zsidókat az erec területéről - ugyanaz (az Isten) össze is gyűjti őket, hogy aztán némi fegyelmezés után egy Jeruzsálem központú világbirodalmat hozzon létre, amelyben a zsidók lesznek a politikai és vallási vezetők - meg a keresztények.

I_Isti 2014.11.18. 14:03:26

@bbjnick: Egy üzletben az az átverés, amiről nem tudod, hogy a _másik_ félnek mi a haszna.
Az az üzlet, amiben a _másik_ félnek nincs haszna: átverés.

Még egyszer: a világ így működik!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.11.18. 14:04:14

@mrZ:
"Nem a magyar gazdaság vett fel hitelt, hanem a keletről bevándorolt csóró zsidók, akik ebből a pénzből csinálták a monarchia aranykorát. "

Ne feledje a cigányokat és egyéb gyanús népeket, mondjuk a románokat. Lehet, hogy ők is részesei voltak az összeesküvésnek?

www.komment.hu/tartalom/20090120-velemeny-tortenelmi-parhuzamok-az-1873as-magyar-valsaggal.html
"Az 1873-as válság a bécsi tőzsdekrach miatt, az Osztrák-Magyar Monarchiából indult, ahol - mint a téma amerikai kutatója írja - a kiegyezés után, Poroszországhoz és Franciaországhoz hasonlóan, az uralkodóház a jelzáloghitel-piac ösztönzésébe fogott. A cél mindenhol az iparosodás elősegítése volt, de a hitel-boom eszköz lett Bécs, Párizs és Berlin fényes fejlesztésére is. Mindenki építkezett, a bankokból ömlött a pénz, a könnyű hitelek miatt a telek- és ingatlanárak az egekbe szöktek, a további áremelkedésre spekulálva pedig az újabb és újabb jelzáloggal fedezett kölcsönökből felfújódott az ingatlanbuborék. (Ismerős.) A "gründolási lázban" - ahogyan Berend T. Iván könyvében leírja - a hazai jelzálogkölcsön-állomány a nyolcszorosára emelkedett néhány év alatt, s rengeteg hitelintézet alakult kizárólag spekulációs céllal. Az alapítási láz az iparra is átterjedt: míg 1867 előtt alig néhány részvénytársaság működött Magyarországon 1867 és 1873 között 170 létesült. A gazdasági fundamentumok azonban ingatagok voltak, hiszen közben beütött a korabeli globalizáció. A rohamosan fejlődő, olcsó, új földön, alacsony költséggel gazdálkodó, gépesített amerikai mezőgazdaság veszélyes konkurenciát hozott, letörte a gabona, a takarmány, következésképpen a hús árait is a világpiacon. Magyarországon 1873-ig sokan úgy gondolták, hogy a kiegyezés után a tartós, háborítatlan gazdasági növekedés korszaka köszönt be. 1873 májusában aztán összeomlott a bécsi és pesti tőzsde."

A párhuzamokat nyilván az idegenszívűek okozták és nem a hiteléhes magyarok meggondolatlansága.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 14:08:31

@I_Isti:

Ezt Németh Sándor mondta neked?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 14:08:35

@bbjnick: Nem.

A felelősség felelősség, az informáltság informáltság. Nem keverendő.

Nekem az a benyomásom, hogy maga szeretné visszahozni azokat a középkori, késő ókori társadalmakat, amelyekben a jog nem az életviszonyokra, hanem a személyekre adott eligazítást, azok aktuális kiváltságállapotának megfelelően. Ez egy csúszós lejtő.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2014.11.18. 14:08:59

"A legfőbb és legvégső felelős mindig az, aki aláírja a hitelszerződést. Ezt húzzuk alá háromszor! "

Ez tévedés, lásd TG69 példáját. Meglehetősen aljas húzás valamiféle hiperkapitalista "erkölcs" mentén mindig a fogyasztót felelőssé tenni.

Ha valakit becsapnak, akkor mindig ő a felelős mert miért hagyta magát?

Feltételezve de meg nem engedve hogy így lenne: akkor az igazságszolgáltatás is legyen átengedve a becsapott félnek.

Tehát legyen oké hogy átverték az illetőt, nade akkor az is legyen oké hogy megkeresi a bankárt és föllógatja az első fára.

Vagy pedig a kormány tegyen igazságot, ami a fölvételi árfolyamon való forintosítást jelenti.

Mérjük egyenlő mércével.Vagy a kormány tesz igazságot vagy pedig hajrá civil igazságtétel.

A fidesz-féle köztes megoldás embereket fog az utcára vinni.

Jut eszembe: elkapták már a motoros gyereket, aki a bankok előtt robbantott?

Pedig elég rendes hajtóvadászat folyt utána.

Szóval azt hinni hogy itt majd a fidesz azt mondja hogy legyen ez elég és mindenki fogadja el, eléggé visszaüthet rövid és hosszú távon egyaránt.

A netadó elleni tüntetések megmutatták. hogy a fidesz húzd meg-ereszd meg politikája ezesetben kudarcot vallott.

A jövő kérdése hogy ez mire adhat alkalmat, mindesetre az emberek egy része már ettől vérszemet kapott. Nagyon helyesen, teszem hozzá.

A netadó kapcsán a fidesz látványos vereséget szenvedett, akárhogy is próbálta a felcsúti ezt valamiféle hatalmas győzelemnek eladni. A netes konzultáció a dajcstompi meg a szililaci segítségvel már most röhejbe fordult.

Ki lehet nyugodt szívvel jelenteni hogy a több tízezernyi (százezernyi?) tönkretett adós és akik most nyögnek a törlesztőrészek alatt, legföljebb fölháborodni fog amikor e kormány által lediktált moslékot olvassa.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 14:09:52

@bbjnick: Helyesbítek: az a benyomásom, hogy maga hülye.

Két lépésből elkezdi a vitapartnere vallási meggyőződését pedzegetni, ahelyett, hogy az érveivel foglalkozna. Szánalmas. Igyon, ha nem bírja józanul, de ne igyon többet, ha már ivott :-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 14:10:23

@I_Isti:

Jól emlékszem, hogy te vagy az a nick, aki az "elragadottak" közé pályázik?:-)

I_Isti 2014.11.18. 14:10:51

@bbjnick: Egy "BIBLIA" című könyvben olvastam...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 14:14:34

@I_Isti:

Linkelnéd nekem a Bibliából a Moses Hess, Herzl Tivadar, Judapest és a cionizmus című részt?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 14:15:53

@Counter:

"A felelősség felelősség, az informáltság informáltság. Nem keverendő." --- írja.

A csalás, megtévesztés pedig csalás, megtévesztés.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 14:17:50

@bbjnick: A fogolyszökés pedig fogolyszökés.

De hogy jön ez ide?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 14:18:30

@Counter:

"Két lépésből elkezdi a vitapartnere vallási meggyőződését pedzegetni, ahelyett, hogy az érveivel foglalkozna." --- írja.

A vitapartner nem érvelt, hanem kijelentett.

I_Isti 2014.11.18. 14:40:00

@bbjnick: Tessék, kommentárral is ellássam mindet?

Mózes V. könyve:4:48 Aróertől fogva, mely az Arnon patakának partján van, a Sion hegyéig, amely a Hermon;
Józsué könyve:19:19 Hafaráim, Sion és Anaharath;
Sámuel II. könyve:5:7 Bevevé mindazáltal Dávid a Sion várát, és az immár a Dávid városa.
Királyok I. könyve:8:1 Akkor összegyűjté Salamon az Izráel véneit és a nemzetségeknek minden fejeit, az Izráel fiai atyjaiknak fejedelmeit Salamon királyhoz Jeruzsálembe, hogy az Úr szövetségének ládáját felvigyék a Dávid városából, mely a Sion.
Királyok II. könyve:19:21 Ez az, amit az Úr ő felőle mondott: Megutál téged és megcsúfol téged Sionnak szűz leánya, utánad fejét hajtogatja Jeruzsálem leánya.
Királyok II. könyve:19:31 Mert Jeruzsálemből fog származni a maradék, és a megszabadult a Sion hegyéről; a Seregek Urának buzgó szerelme cselekszi ezt!
Krónikák I. könyve:11:5 És mondának Jebus lakói Dávidnak: Ide be nem jössz! De megvevé Dávid a Sion várát; ez a Dávid városa;
Krónikák II. könyve:5:2 Akkor Salamon összegyűjté az Izráel véneit és a nemzetségek összes fejedelmeit és az Izráel háznépének fejedelmeit Jeruzsálembe, hogy felvigyék az Úr szövetségének ládáját a Dávid városából, amely a Sion.
Zsoltárok könyve:2:6 Én kentem ám fel az én királyomat a Sionon, az én szent hegyemen!
Zsoltárok könyve:9:12 Zengjetek az Úrnak, aki Sionban lakik; hirdessétek a népek között az ő cselekedeteit.
Zsoltárok könyve:9:15 Hogy hirdessem minden dicséretedet Sion leányának kapuiban; hadd örvendjek a te szabadításodban.
Zsoltárok könyve:14:7 Vajha eljőne Sionból Izráelnek a szabadítás! Mikor az Úr visszahozza népének foglyait, Jákób örül majd és vigad Izráel.
Zsoltárok könyve:20:3 Küldjön néked segítséget a szent helyről; és a Sionból támogasson téged.
Zsoltárok könyve:48:3 Szépen emelkedik az egész föld öröme, a Sion hegye, a szélső észak felé, a nagy királynak városa.
Zsoltárok könyve:48:12 Örül Sion hegye, ujjonganak Júda leányai a te ítéletedért.
Zsoltárok könyve:48:13 Vegyétek körül a Siont, kerüljétek meg azt, számláljátok meg tornyait.
Zsoltárok könyve:50:2 A Sionról, amelynek szépsége tökéletes, fényeskedik Isten.
Zsoltárok könyve:51:20 Tégy jól a te kegyelmedből a Sionnal; és építsd meg Jeruzsálem kőfalait.
Zsoltárok könyve:53:7 Oh, vajha eljönne Sionból Izráelnek a szabadítás! Mikor az Úr visszahozza az ő népének foglyait, örül majd Jákób és vigad Izráel!
Zsoltárok könyve:65:2 Tied a hódolat, a dicséret, oh Isten, a Sionon; és néked teljesítik ott a fogadást.
Zsoltárok könyve:69:36 Mert megtartja Isten a Siont, és megépíti Júdának városait; és ott lakoznak majd és bírni fogják azt.
Zsoltárok könyve:74:2 Emlékezzél meg a te gyülekezetedről, amelyet régen szerzettél és amelyet megváltottál: a te örökségednek részéről, a Sion hegyéről, amelyen lakozol!
Zsoltárok könyve:76:3 Mert hajléka van Sálemben, és lakhelye Sionban.
Zsoltárok könyve:78:68 Hanem a Júda törzsét választá; a Sion hegyét, amelyet szeret.
Zsoltárok könyve:84:8 Erőről erőre jutnak, míg megjelennek Isten előtt a Sionon.
Zsoltárok könyve:87:2 Szereti az Úr Sionnak kapuit, jobban mint Jákóbnak minden hajlékát.
Zsoltárok könyve:87:5 És ezt mondják a Sion felől: Mind ez, mind amaz ott született, és ő, a Felséges, erősíti azt.
Zsoltárok könyve:97:8 Hallotta és örvendeze Sion, és örülének Júdának leányai a te ítéleteidnek Uram!
Zsoltárok könyve:99:2 Nagy az Úr a Sionon, és magasságos ő minden nép felett.
Zsoltárok könyve:102:14 Te kelj fel, könyörülj a Sionon! Mert ideje, hogy könyörülj rajta, mert eljött a megszabott idő.
Zsoltárok könyve:102:17 Mivelhogy az Úr megépítette a Siont, megláttatta magát az ő dicsőségében.
Zsoltárok könyve:102:22 Hogy hirdessék a Sionon az Úrnak nevét, és az ő dicséretét Jeruzsálemben.
Zsoltárok könyve:110:2 A te hatalmad pálcáját kinyújtja az Úr Sionból, mondván: Uralkodjál ellenségeid között!
Zsoltárok könyve:125:1 Grádicsok éneke. Akik bíznak az Úrban, olyanok, mint a Sion hegye, amely meg nem inog, örökké megáll.
Zsoltárok könyve:126:1 Grádicsok éneke. Mikor visszahozta az Úr Sionnak foglyait, olyanok voltunk, mint az álmodók.
Zsoltárok könyve:128:5 Megáld téged az Úr a Sionról, hogy boldognak lássad Jeruzsálemet életednek minden idejében;
Zsoltárok könyve:129:5 Megszégyenülnek és hátraszorulnak mindazok, akik gyűlölik a Siont.
Zsoltárok könyve:132:13 Mert a Siont választotta ki az Úr, azt szerette meg magának lakhelyül:
Zsoltárok könyve:133:3 Mint a Hermon harmatja, amely leszáll Sion hegyeire. Csak oda küld áldást az Úr és életet örökké!
Zsoltárok könyve:134:3 Áldjon meg téged az Úr a Sionról, aki teremtette az eget és a földet!
Zsoltárok könyve:135:21 Áldott az Úr a Sionon, aki Jeruzsálemben lakozik! Dicsérjétek az Urat!
Zsoltárok könyve:137:1 Babilon folyóvizeinél, ott ültünk és sírtunk, mikor a Sionról megemlékezénk.
Zsoltárok könyve:137:3 Mert énekszóra nógattak ott elfogóink, kínzóink pedig víg dalra, mondván: Énekeljetek nékünk a Sion énekei közül!

I_Isti 2014.11.18. 14:40:54

@bbjnick: II.
Zsoltárok könyve:146:10 Uralkodni fog az Úr örökké, a te Istened, oh Sion, nemzedékről nemzedékre! Dicsérjétek az Urat!
Zsoltárok könyve:147:12 Dicsőitsd Jeruzsálem az Urat! Dicsérd, oh Sion, a te Istenedet!
Zsoltárok könyve:149:2 Örvendezzen Izráel az ő teremtőjében: Sionnak fiai örüljenek az ő királyukban!
Énekek éneke:3:11 Jőjjetek ki, és nézzétek, Sionnak leányai, Salamon királyt a koronában, melylyel megkoronázta őt az anyja, az ő eljegyzésének napjára, és az ő szíve vígasságának napjára!
Ézsaiás könyve:1:8 És úgy maradt a Sion leánya, mint kunyhó a szőlőben, mint kaliba az ugorkaföldön, mint megostromlott város.
Ézsaiás könyve:1:27 Sion jogosság által váltatik meg, és megtérői igazság által;
Ézsaiás könyve:2:3 És eljönnek sok népek, mondván: Jertek menjünk fel az Úr hegyére, Jákób Istenének házához, hogy megtanítson minket az Ő útaira, és mi járjunk az Ő ösvényein, mert tanítás Sionból jő, és Jeruzsálemből az Úrnak beszéde;
Ézsaiás könyve:3:17 És szól az Úr: Mivel Sion leányai felfuvalkodtak, és felemelt nyakkal járnak, szemeikkel pillognak, és aprókat lépve járnak, és lábokkal nagy zengést bongást szereznek:
Ézsaiás könyve:3:18 Megkopaszítja az Úr Sion leányainak fejtetőjét, és az ő szemérmöket megmezteleníti.
Ézsaiás könyve:4:2 És lészen, hogy aki Sionban meghagyatik, és Jeruzsálemben megmarad, szentnek mondatik, minden, valaki Jeruzsálemben az élők közé beiratott.
Ézsaiás könyve:4:3 Ha elmosta az Úr Sion leányainak undokságát, és Jeruzsálem vérét eltisztítá belőle az ítélet lelkével, a megégetés lelkével:
Ézsaiás könyve:4:4 Akkor teremteni fog az Úr Sion hegyének minden helye fölé és gyülekezetei fölé nappal felhőt és ködöt, s lángoló tűznek fényességét éjjel; mert ez egész dicsőségen oltalma lészen;
Ézsaiás könyve:8:18 Ímhol vagyok én és a fiak, kiket adott nékem az Úr jelekül és csodákul Izráelben: a Sion hegyén lakozó seregeknek Urától vagyunk mi!
Ézsaiás könyve:10:12 Ezért ha majd elvégezi az Úr minden dolgát Sion hegyén és Jeruzsálemben, meglátogatom az Assiriabeli király nagyakaró szíve gyümölcsét és nagyralátó szeme kevélységét.
Ézsaiás könyve:10:24 Azért így szól az Úr, a seregeknek Ura: Ne félj népem, Sionnak lakosa, az Assiriabeli királytól! bár botjával megver tégedet és pálcáját felemeli rád, miként Égyiptom egykoron;
Ézsaiás könyve:10:32 Még Nóbba megyen ma, hogy ott megálljon, és emeli már kezét Sion leányának hegye és Jeruzsálemnek halma ellen!
Ézsaiás könyve:12:6 Kiálts és örvendj, Sionnak lakosa, mert nagy közötted Izráelnek Szentje!
könyve:14:32 És mit felelnek a népek követei? Azt, hogy az Úr veté meg a Sion alapját, és abban bíznak népe szegényei.
Ézsaiás könyve:16:1 Küldjétek a föld Urának bárányát Szelából a pusztán át Sion leányának hegyére.
Ézsaiás könyve:18:7 Abban az időben ajándékot viszen a seregek Urának a magas és derék nép; a nép, amely rettenetes, mióta van és ezután is, a hatalmas és hódító nép, amelynek földét folyók hasítják át; a seregek Ura nevének helyére, Sion hegyére.
Ézsaiás könyve:24:23 És elpirul a hold, és megszégyenül a nap, mikor a seregek Ura uralkodik Sion hegyén és Jeruzsálemben: s vénei előtt dicsőség lészen.
Ézsaiás könyve:28:16 Ezért így szól az Úr Isten: Ímé, Sionban egy követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet, erős alappal, aki benne hisz, az nem fut!
Ézsaiás könyve:29:8 És lesz, mint mikor álmodik az éhező, és ímé eszik, és midőn fölserken, üres a hasa, és mint mikor álmodik a szomjazó, és ímé iszik, és midőn fölserken, ímé szomjas és lelke eped: így lesz minden pogányoknak sokasága, akik hadakoznak Sion hegye ellen.
Ézsaiás könyve:30:19 Mert te nép, mely Sionon Jeruzsálemben lakol, nem fogsz te sírni többé, bizton könyörül rajtad Ő kiáltásod szavára, mihelyt meghallja, megfelel néked;
Ézsaiás könyve:31:4 Mert így szólott az Úr hozzám: amint mormol az oroszlán és az oroszlánkölyök zsákmánya mellett, amely ellen összehívatnak a pásztorok sereggel, és szavoktól ő meg nem retten, és meg nem ijed sokaságuktól: így száll alá a seregek Ura, hogy hadakozzék a Sion hegyén és halmán!
Ézsaiás könyve:31:9 És kőszála félelem miatt menekül, és a zászlótól fejedelmei elfutnak, szól az Úr, akinek tüze Sionban van, és kemencéje Jeruzsálemben.
Ézsaiás könyve:33:5 Felmagasztaltatott az Úr, mert magasságban lakozik, betölté Siont ítélettel és igazsággal.
Ézsaiás könyve:33:14 Megrettentek a bűnösök Sionban, félelem fogja el a gazokat: ki lakhatik közülünk megemésztő tűzzel, ki lakhatik közülünk örök hőséggel?
Ézsaiás könyve:33:20 Lássad Siont, ünnepeinknek városát, szemeid nézzék Jeruzsálemet, mint nyugalom hajlékát, mint sátort, mely nem vándorol, melynek szegei soha ki nem húzatnak, s kötelei soha el nem szakadnak;
Ézsaiás könyve:34:8 Mert bosszúállás napja ez az Úrnak, a megfizetés esztendeje Sionnak ügyéért.
Ézsaiás könyve:35:10 Hisz az Úr megváltottai megtérnek, és ujjongás között Sionba jönnek; és örök öröm fejökön, vígasságot és örömöt találnak; és eltűnik fájdalom és sóhaj.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.18. 14:42:50

@bbjnick: Elnézést kérek a lehülyézéséért, tévesen azt hittem, hogy a vitapartnere egy másik (a szomszédos) állítására kezdett el hitgyülizni.

A biblia-szakkört játsszák le egymás között :-)

I_Isti 2014.11.18. 14:44:41

@bbjnick: III.
Ézsaiás könyve:37:22 Ez a beszéd, amelyet az Úr felőle szól: Megútál téged, gúnyt űz belőled Sionnak szűz leánya, fejét rázza utánad Jeruzsálem leánya;
Ézsaiás könyve:37:32 Mert Jeruzsálemből megy ki a maradék és a maradvány Sion hegyéről; a seregek Urának buzgó szerelme művelendi ezt!
Ézsaiás könyve:40:9 Magas hegyre menj fel, örömmondó Sion! emeld föl szódat magasan, örömmondó Jeruzsálem! emeld föl, ne félj! mondjad Júda városinak: Ímhol Istenetek!
Ézsaiás könyve:41:27 Sionnak először én hirdetém, ímé itt vannak a tanúk, és örömmondót adtam Jeruzsálemnek.
Ézsaiás könyve:46:13 Elhoztam igazságomat, nincs messze, és az én szabadításom nem késik, Sionban lesz szabadításom, és Izráelen dicsőségem.
Ézsaiás könyve:49:14 És szól Sion: Elhagyott az Úr engem, és rólam elfeledkezett az Úr!
Ézsaiás könyve:51:3 Mert megvígasztalja az Úr Siont, megvígasztalja minden romjait, és pusztáját olyanná teszi, mint az Éden, és kietlenjét olyanná, mint az Úrnak kertje, öröm és vígasság találtatik abban, hálaadás és dicséret szava!
Ézsaiás könyve:51:11 Így térnek meg az Úrnak megváltottai, és ujjongás között Sionba jőnek, és örökös öröm fejökön; vígasságot és örömöt találnak, eltünik a fájdalom és sóhaj!
Ézsaiás könyve:51:16 És adtam beszédemet a te szádba, és kezem árnyékával födöztelek be, hogy újonnan plántáljam az egeket, és megalapítsam a földet, és ezt mondjam Sionnak: Én népem vagy te!
Ézsaiás könyve:52:1 Serkenj föl, serkenj föl, öltözd fel erősségedet, Sion, öltözzél fel ékességed ruháiba, Jeruzsálem, szent város, mert nem lép te beléd többé körülmetéletlen, tisztátalan!
Ézsaiás könyve:52:2 Rázd ki magad a porból, kelj fel, ülj fel Jeruzsálem, oldd ki magadat nyakad bilincseiből, Sion fogoly leánya!
Ézsaiás könyve:52:7 Mily szépek a hegyeken az örömmondónak lábai, aki békességet hirdet, jót mond, szabadulást hirdet, aki ezt mondja Sionnak: Uralkodik a te Istened!
Ézsaiás könyve:52:8 Halld őrállóidat! felemelik szavokat, ujjonganak egyetemben, mert szemtől-szembe látják, hogy mint hozza vissza Siont az Úr!
Ézsaiás könyve:59:20 És eljő Sionnak a megváltó, és azoknak, akik Jákóbban megtérnek hamisságokból, szól az Úr.
Ézsaiás könyve:60:14 És meghajolva hozzád mennek a téged nyomorgatók fiai, és leborulnak lábad talpainál minden megútálóid, és neveznek téged az Úr városának, Izráel Szentje Sionának.
Ézsaiás könyve:61:3 Hogy tegyek Sion gyászolóira, adjak nékik ékességet a hamu helyett, örömnek kenetét a gyász helyett, dicsőségnek palástját a csüggedt lélek helyett, hogy igazság fáinak neveztessenek, az Úr plántáinak, az Ő dicsőségére!
Ézsaiás könyve:62:1 Sionért nem hallgatok és Jeruzsálemért nem nyugszom, míg földerül, mint fényesség az Ő igazsága, és szabadulása, mint a fáklya tündököl.
Ézsaiás könyve:62:11 Ímé, az Úr hirdette mind a föld határáig: Mondjátok meg Sion leányának, ímé, eljött szabadulásod, ímé, jutalma vele jő, és megfizetése ő előtte!
Ézsaiás könyve:64:9 Szentségednek városai pusztává lettenek, Sion pusztává lőn, Jeruzsálem kietlenné.
Ézsaiás könyve:66:8 Ki hallott olyat, mint ez, ki látott hasonló dolgokat? Hát egy ország egy nap jön-é világra, és egy nép egyszerre születik-é? mert vajudott és meg is szűlé Sion az ő fiait!
Jeremiás könyve:3:14 Térjetek meg, szófogadatlan fiak, azt mondja az Úr, mert én férjetekké lettem néktek, és magamhoz veszlek titeket, egyet egy városból, kettőt egy nemzetségből, és beviszlek titeket Sionba.
Jeremiás könyve:4:6 Emeljetek zászlót a Sion felé; fussatok, meg ne álljatok, mert veszedelmet hozok észak felől és nagy romlást!
Jeremiás könyve:4:31 Mert mintha vajudó asszony szavát hallanám, mintha az először szűlőnek sikoltozását: olyan Sion leányának hangja; nyög, csapkodja kezeit: Jaj nékem! mert roskadozik lelkem a gyilkosok előtt.
Jeremiás könyve:6:2 A szép és elkényeztetett asszonyhoz tettem hasonlóvá Sion leányát.
Jeremiás könyve:6:23 Kézívet és kopját ragad, kegyetlen az és nem könyörül; szavok zúg, mint a tenger, és lovakon nyargalnak, fejenként viadalra készen te ellened, oh Sion leánya!
Jeremiás könyve:8:19 Ímé, az én népem leányának kiáltó szava a messze földről: Nincsen-é ott az Úr a Sionon? Nincsen-é azon az ő királya? Miért ingereltek fel engem az ő faragott bálványaikkal, az idegen semmiségekkel?
Jeremiás könyve:9:19 Mert a Sionról siralomnak szava hallatszik: Oh, hogy elpusztultunk! Igen megszégyenültünk, mert elhagyjuk e földet, mert széthányták lakhelyeinket!
Jeremiás könyve:14:19 Egészen elvetetted-é Júdát, avagy a Siont útálja-é lelked? miért vertél úgy meg, hogy semmi orvosságunk se legyen? Békességet vártunk, de nincs semmi jó; és gyógyulásnak idejét, de ímé, itt van a rettegés!
Jeremiás könyve:26:18 A móreseti Mikeás prófétált Ezékiásnak, a Júda királyának idejében, és szóla az egész Júda népének, mondván: Ezt mondja a Seregeknek Ura: A Siont megszántják, mint szántóföldet, és Jeruzsálem elpusztul, és e háznak hegyét erdő növi be;

I_Isti 2014.11.18. 14:46:05

@Counter: igaz, de még csak a 104-nél tartok a 163-ból...
@bbjnick:

Helyes Írás 2014.11.18. 14:54:52

Csak a pontosság kedvéért:

2005-ben Magyarországon elkezdődött a gazdasági visszaesés, amit a kormány úgy adott elő, hogy néhány átmeneti évre van szükség és újra beindul a növekedés. A társadalom többsége ezt elhitte és a fogyasztás visszavétele, elhalasztása, ill. a megtakarítások növelése helyett hitelfelvétellel pótolta ki az átmeneti időszakra kalkulált reáljövedelem-csökkenést. 2008-ban pedig jött a világválság és tömegesen vesztették el a munkahelyüket és váltak fizetésképtelenné az emberek. Nem "fogyasztási és növekedési delírium" volt ez, hanem politikai megvezetés.

A másik: arra az ezer milliárdos ÁFA-csalásra semmilyen bizonyíték nincs. Ez egy politikai lufi. Horváthnak ilyen becsléshez nem lehetett rálátása, mert egy szem volt a láncban, az információk nem nála futottak össze. Az adóhivatal működését ismerő szakemberek kizártnak tartják ezt a nagyságrendet. Nem lenne jó, ha a Mandiner is magáévá tenné ezt a demagóg állítást.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 14:59:19

@I_Isti:

S láttam a Bárányt, ott állt Sion hegyén, és vele száznegyvennégyezer, aki viselte az ő és Atyjának homlokára írt nevét. (Jel 14.1)

Mi is Sion?

I_Isti 2014.11.18. 15:09:13

@bbjnick: "Sámuel II. könyve:5:7 Bevevé mindazáltal Dávid a Sion várát, és az immár a Dávid városa."

1. A Sion (Cíón) egy hegy, egész pontosan AZ a hegy, amelyikre Ábrahám felvitte a fiát Izsákot, és kész volt feláldozni ott őt,
2. A hegyen épített vár,
3. Átvitt értelemben Jeruzsálem.
A Templom azon a helyen épült föl (mind a kettő, az első, amit kr e. 1000 körül Salamon építtetett, és a második is, ami a babilóni fogság után épült.)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 15:16:36

@I_Isti:

Sion (a jeruzsálemi inkább domb, mint hegy) egy jelkép, az Isten és az ember szövetségének jelképe. Hogy hogyan lesz ebből zsidó világbirodalom (pláne, a soviniszta-militarista Izrael állam bázisán), annak már csak Németh Sándor a megmondhatója.

I_Isti 2014.11.18. 15:29:03

@bbjnick: Ú, azér' ez nagyon torzra sikerült! Statisztikázzam ki neked, hogy a cion 163 bibliai előfordulásából hányszor konkrét fizikai helyre vonatkozik, hányszor meg nem?
Ezen kívül szerintem soha senki nem mondta, hogy a _jelenlegi_ Izrael állam bázisán lesz ez a világbirodalom!

Először mind meg fognak térni (már aki marad) és csak utána következik az etnikumok vas vesszővel történő legeltetése/összetörése...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.11.18. 15:36:11

@I_Isti:

Szerinted ezt ki írta?

" 'És miért kezdődött a cionizmus?'

Nagyon egyszerű: mert ugyanaz (az Isten) aki szétszórta a zsidókat az erec területéről - ugyanaz (az Isten) össze is gyűjti őket, hogy aztán némi fegyelmezés után egy Jeruzsálem központú világbirodalmat hozzon létre, amelyben a zsidók lesznek a politikai és vallási vezetők - meg a keresztények."

A cionizmusnak, mint politikai mozgalomnak, mégis, mi köze az Utolsó Ítélethez?

mrZ (törölt) 2014.11.18. 15:36:16

@Doomhammer:

Akkor miért a creditanstalt dőlt be? Pont európa leggazdagabb családja, a rotschild egyik bankja. És miért pont a bank of england, ami szintén rotschild bank, vonja ki az aranyat a creditanstaltból, megelőzve egyéb hitelezőket-betéteseket. És hogyan kapta meg a creditanstalt vissza az mnb-ben őrzőtt letéti pénzeket és aranyat, miközben azok a magyarországi működés fedezete voltak?

Hmmm...

Nem összeesküvés, csak a szokásos ügymenet.

És majd ha túl vagy a válaszkeresésen, itt az utolsó kérdésem:

Hogyan kapcsolódik a mostani devizahitel válság mindehhez?

vénkujon 2014.11.18. 16:10:56

pár öngyi-hitelest azért bele kéne varrni mondjuk peti, meg lali nyakába. nameg vikiébe is...itt a nagy csata végén

Google 2014.11.18. 16:24:37

@Counter:

Férfiasan bevallom, szemem fennakadt, állam leesett, szó bennakadt stb. Ezt a rideg tartást, és ezektől, nos, ezt nem vártam volna. Mondom, meleget mondtak és jéghideg lett belőle. Hogy nagyon őszinte legyek, mástól még ennyit sem várok.
De ahogy itt hallom a kollegáktól, egyeseknél mindig jobb helye van a pénznek. Nevezzük őket bankoknak. Ezeket az egyeseket.

Alvarez 2014.11.18. 16:49:24

Jól kicsesztek a svájci frank hitelesekkel.

ugyanis a frank az euróhoz képest nem tud erősödni, mert beavatkozik a svájci jegyban, így a forinthoz képest csak akkor erősödik, ha gyengül a forint az euróhoz képest.

A másik oldal viszont az, hogy a svájci frank gyengülhet az euróhoz képest, mér örülnének is neki a svájciak és a forint is erősödhet az euróhoz képest.

Így a rosszabbik irányba nehezebben mozdul el, mint a jobbik irányba. Nagyobb az esélye annak, hogy csökken a frank árfolyama, mint annak, hogy nő. Erre a helyzetre bebetonozni a hiteleket ostobaság és igazi fideszes átverés.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2014.11.18. 16:52:40

@Helyes Írás: "arra az ezer milliárdos ÁFA-csalásra semmilyen bizonyíték nincs... Az adóhivatal működését ismerő szakemberek kizártnak tartják ezt a nagyságrendet. Nem lenne jó, ha a Mandiner is magáévá tenné ezt a demagóg állítást. "

Ember, maga Vida Ildikó, a NAV elnöke ismerte el a Magyar Nemzetnek adott interjúban az ezermilliárdos nagyságrendű áfarést!

mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/vida-ildiko-semmilyen-korrupcios-ugynek-nem-voltam-es-nem-vagyok-a-reszese-1256795

Vida: "Az áfarés a beszedhető és a ténylegesen beszedett áfa közötti különbözetet jelenti. Ez Magyarország esetében 2011-ben és 2012-ben még ezermilliárd forint körüli összeg volt, most pedig azt írta le az Európai Bizottság, hogy 2013-ban már csak 900 milliárd forint volt a különbözet."

5perc 2014.11.18. 16:58:05

Kedves ergé!
Bravó. Szerintem nem hazudsz, csak nem érted.
Hogy ki engedte meg törvényben 2002 előtt, ki volt az mnb elnöle 2007-ig (járai), ki a pénzügyi labla (pszáf károly), hogy néz ki egy árfolyamgrafikon 2008-tól és hogyan realizál kötelezően veszteséget a tőkében és az újra induló kamatfizetésben egy pillanat alatt millió család (aki nem kérte! hogy mentsék meg, csak azt, hogy hagyják békén a forintot).
Te csak ilyen naív vagy.

A tüntetésnek vége. Menjetek a picsába! 2014.11.18. 17:16:56

@Alvarez:

"Nagyobb az esélye annak, hogy csökken a frank árfolyama, mint annak, hogy nő." --- írod.

2008 előtt minek volt nagyobb esélye?

Bell & Sebastian 2014.11.18. 17:21:44

Orbán még a kormány közelében sem volt, amikor megjósoltuk, hogy átváltatja forintra és elinflálja mindenki kétmillió forint adósságát. Így szokta.

Hogy a másik, fejenkénti kétmillióval mit tud kezdeni, az is nagy kérdés, mert gyakorlatilag az elmúlt négy és fél évben nem történt semmi, eddig késett az úgynevezett növekedés.

A posztot Ergé már elfurulyálta tegnap este a tévében, akkor sem értettem vele egyet - ma sem.

Nem látom a felelősség minimum harmadolását és azt sem, mitől szálltak el a törlesztők ennyire, hogy még 30% Sonderangebot se billenti vissza az elfogadható szintre.

Ugyanakkor az a főhomály, mi tartott ezen ennyi ideig és miért nem lehet ebből még nagyobb bukta.

Aki spekulációs céllal vett fel ilyesmit, az már kiszállt és jól járt. A többinek még sok-sok éve van hátra a törlesztésből úgy, hogy bizonytalan minden, mint a kutya vacsorája, mert mindig akad egy-két jótét lélek, aki megpiszkálja még azt is, ami egészséges.

Kényszeres buherálásnak nem szok jó vége lenni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.11.18. 17:31:43

@mrZ:
"Akkor miért a creditanstalt dőlt be?"

Nem csak a Creditanstalt dőlt be, hanem nagyjából 100 német és osztrák bank. Ha pedig már bűnbakot keresünk, akkor miért nem Ferenc Józsefet nevezzük ki annak? Az ő uralkodásának 25. évfordulójára épült a bécsi világkiállítás, amitől sok cég remélte a forgalmának növekedését. Amikor kiderült, hogy ez nem következik be, akkor ütött be a krach.

publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?docId=ft287004zv&chunk.id=d0e8451&toc.id=d0e8451&brand=eschol
"In the fall of 1872 the magic word, according to März (1968, p. 172), was the Weltaustellung (World Exhibition) to open on May 1, 1873, in Vienna to celebrate the twenty-fifth anniversary of the accession to the imperial throne of Francis Joseph. Hotels, cafés and places of amusement were built in abundance for the Exhibition which was expected to attract hundreds of thousands of people from all over Europe and to promote widespread prosperity. These hopes were widely exaggerated.
The Creditanstalt pulled back from participation in the market to ready itself to provide help if it were needed (ibid., pp. 177–8) — an action of a major bank getting ready to serve as a lender of next-to-last resort, and paralleling other action by money-center banks at other times, especially the largest New York banks under the National Bank Act (Sprague, 1968, pp. 15, 95, 147, 153, 230, 236–7, 239, 253, 273–4; summarized in Kindleberger, 1989, pp. 188–90), and the action of the New York banks in the spring of 1929 in cutting down brokers' loans to prepare to fill in for "out-of-town banks" and "others" when they withdrew in crisis (Kindleberger, 1986, Table 9, p. 100). Stock-market near-panic broke out in the fall of 1872, and again on April 10, 1873, but the market held on, waiting for the deus ex machina sought in the opening of the Exhibition (Wirth, 1968, p. 519). This period of distress has been called "a silent moratorium" (ibid., p. 508). On May 1, 1873, the Exhibition duly opened. No brilliant success was evident for the first week and on May 9 the stock market collapsed, one of a series of Black Fridays."

"Hogyan kapcsolódik a mostani devizahitel válság mindehhez? "

Szerintem meglehetősen egyértelmű a kapcsolat. Hitelezéssel felfuttatott gazdasági növekedés, irracionális optimizmus ("irrational exuberance"), a gazdasági realitásoktól elszakadt optimizmus. Magyarországon: mesterséges fogyasztásélénkítés egy rendkívül veszélyes hitelformával, a devizahitellel, amelytől azt várták, hogy a válság rövid évein átsegíti a gazdaságot. A válság tovább tartott, mint várták, ennek megfelelően a hitelválság kirobbanásakor a magyar gazdaság mélyebbre zuhant, mint a szomszédoké, mivel az már a válság elején veszélyes hitelekkel volt terhelve.

A magyar reakció sem meglepő. Amikor kiderült, hogy a magyar közgazdász-zsenik milyen mély válságba lökték a gazdaságot, akkor a hibát nem magunkban és pláne nem a kókler gazdasági és politikai elitben keresték a magyarok, hanem idegengyűlölet lángolt fel, amelyet az elit még támogatott is. Más magyarázat nincs a Jobbik szárnyalására, hiszen azt a pártot már évekkel ezelőtt a hatályos magyar törvények alapján be lehetett volna tiltani, a vezetőit pedig börtönbe küldeni. Valahogy kényelmesebb volt másokban keresni a hibát, nem magunkban.

Mindez megtörtént 1873-ban is.

2014.11.18. 17:43:25

@Google: "de ez így egy semmi." Finoman fogalmaz.

Feriék után, ez a kormány is szépen átkúrta ezeket a 'lapostévés, mediterránlakásos szerencsétleneket'.

Várja majd őket az utca.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.11.18. 17:45:06

@Lion K:
"Várja majd őket az utca. "

Nem az utca, mert tömegesen nem lehet kilakoltatni őket. Ha végre fellendül a gazdaság és lesz kereslet a mediterránlakásaikra, akkor mehetnek a Havanna lakótelepre szociális bérlakásba.

Herr Schwarze Liste 2014.11.18. 18:43:55

Ulfkotte könyvében külön fejezet foglalkozik a mandilakájmédiával. Mmmmoney über alles.

mrZ (törölt) 2014.11.18. 19:02:43

@Doomhammer:

A sok bank bedőlése a normál üzletmenet része, a monarchiában többezer "bank" volt, ezek csak ügynökök voltak a nagybankok megbízásából. A creditanstalt története különleges, a monarchiában a nemzetközi pénzhatalom megtestesítője, a többi nagybank ipari- és kereskedelmi egyletek részére a tevékenység finanszírozását vitte.

Az idézeted 50 évvel az események előtti, van köze hozzá, de nem kiváltó ok.

>>....a gazdasági realitásoktól elszakadt optimizmus. <<
Akkor pontosan megfelelt a realitásoknak, a számítások az egekbe mutattak. 2006 előtt semmi jele a gondoknak. A károgók nem számítanak, mindig vannak, 99,9%-uk sohasem tenné rá a pénzét a jóslataira.

>>...a hitelválság kirobbanásakor
NINCS HITELVÁLSÁG! Korlátlan mennyiségben van likviditás.

>>...Más magyarázat nincs a Jobbik szárnyalására....
Khmm.... A jobbik is kóser.

huKKK 2014.11.18. 21:34:28

@I_Isti:
Azt akarja bizonyítani, hogy a Biblia Istene cionista?

huKKK 2014.11.18. 21:45:49

"a vitapartner nem érvelt, hanem kijelentett."

Tegye föl a kezét, aki a saját érvelésében sosem tett kijelentést!

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.19. 09:31:30

@Disznóvári: A fenntartható rendszer a Történelem Vége.

Van-e olyan, konzikám?

I_Isti 2014.11.19. 09:55:14

@huKKK: "Azt akarja bizonyítani, hogy a Biblia Istene cionista? "
ÉN?
A törtélelem bizonyítja: i.sz. 70-től egészen 1948-ig _nem_ létezett Izrael állam.

Ha Isten nem lenne cionista, akkor _MA_ sem létezne.

TG69 2014.11.19. 10:19:14

@rajcsányi.gellért (ergé): Mivel látom, hogy visszaolvasol néha, ezért megpróbálom mégegyszer megvilágítani mitől hibás a cikked fogyasztókat érintő része. Amikor te hitelszerződést kötsz, akkor egy intézményrendszer által szavatolt bblanketta szerződést írsz alá, amibe neked semmi beleszólásod nincs, egyetlen sor sem adhatsz hozzá/vehetsz el. Egy jogod van aláírni vagy nem. Ebből persze következik az, hogy kétszer olvasd el amit így aláírsz, de a másik része az, hogy mivel egy hitelesített szerződést írsz alá, ezért annak jogszerűségét elfogadod és aszerint döntesz az egyes bankok között, hogy a feltételek melyik esetben kedvezőbbek a számodra. Ha te azt mondod, hogy egy mezei aláírónak ezen felü a teljes szerződést + a általános szerződési feltételek + a polgári jog vonatkozó jogszabályait is feltétlenül ismernie kell, akkor nincs miről beszélni. Ha pedig itt már egy kicsit elbizonytalanodtál, akkor csak egy lépés addig eljutni, hogy itt egy fogyasztóvédelmi történettel van dolgunk, és a szerződés jogszerűtlenségéért nem lehet hibáztatni a fogyasztót (jó is lenne, ha pl hibás autót veszel, pl egy új váltórendszer meghibásodása okán, akkor rád kennék a kárt, mert minek vettél ilyet, mért nem olvastál utána a technológiának stbstb).

Ez így érthető?

TG69 2014.11.19. 10:29:51

@TG69: A másik problámás dolog az, hogy aki devizahitelt vett fel az árfolyamkockázatot belekalkulálva (de egyébként azt is aki nem értette meg a konstrukciót azt is), azt most egy képzeletbeli sávszél árfolyamon kényszerítik a forintosításra, holott erre ebben a formában senki nem kérte a kormányt. Ez a lépés nyílvánvalóan a bankoknak kedvez és sérti a vétlen fogyasztót, de ha még egyesek megnyugodnának mert mentesülnek az árfolyamkockázattól, akkor is felmerül, hogy mi a franctól lesz ez kötelező és mért nyúlnak be ilyen módon megint magánszerződésekbe (azon felül persze, hogy a jogos érdeksérelmeket az állam szabályozással megszüntette)?

Robinzon Kurzor 2014.11.19. 12:55:59

@TG69:

A devizahitelekkel kapcsolatban nem az a kérdés, hogy a fogyasztó (vagyis az adós) minden eljárásjogi részlettel tisztában volt-e, hanem az, hogy egyértelmű volt-e a kockázatviselés megoszlása.

Az adós alapvetően négyféle kockázatot fut, és ezt tudta is (tudnia kellett volna): árfolyam, kamat, nemfizetés, biztosíték értékvesztése.

Ebből itt és most az első kettő okozta a fő problémát: egyrészt nem számítottak a forint ilyen gyengülésére (a CHF-fel szemben). Vagy esetleg aki igen -- mint egy volt kollégám, aki ki is számolta, hogy az akkoriben egyébként elképzelhetetlen 240-es árfolyamig gond nélkül tudja fizetni --, az viszont nem számolt a kamatok emelkedésével.

Ahogyan a korábbi jogszabályi háttér és felügyeleti gyakorlat túl tág tered engedett a kamatok egyoldalú változtatásának, úgy az idén nyári statáriális jellegű, ártatlanság bizonyítására kényszerítés szintén nem volt jó megoldás.

Ennél már az is jobb lett volna, ha az állam visszamenőleg úgy nyúl bele a szerződésekbe, hogy a svájci alapkamat változását és az országkockázat növekedése miatti forrásköltség-növekedést valami egységes algoritmus szerint elismeri, a többit meg nyelje be a bank.

De így most az MNB-n kívül mindenki szív.

Sir Galád 2014.11.19. 13:51:19

Pfff. Micsoda poszt. Bár a devizahitelesek jó szarul jártak és évekig vártak a semmire, amit most megkaptak, de legalább a bankok jó rosszul jártak. Ez volt minden idők legfeleslegesebb háborúja. Vagyis mit beszélek,micsoda győzelem!!!!!!

Google 2014.11.19. 14:29:56

@mrZ:

Hogy milyen a Jobbik?

Szememnek nem hittem, amikor tegnap Vollner (Jobbik) az RTL-ért szállt síkra - sajtótájékoztató keretében. Reklámadó, ugye.
Azért az RTL-ért, melyet még nem is oly régen, pártja elnöke a földdel tett volna egyenlővé. Elzúgtak forradalmaink, vagy belezúgtunk az RTL-be? Kedves Jobbik.
Mert olyan szépen szidja a Fideszt, csak azért? Bolhából az elefántot. De ezért sok fordított műveletet, mennyit? vagytok képesek megemészteni?

TG69 2014.11.19. 14:53:51

@Robinzon Kurzor: A fő problémát az okozta, hogy a bankrendszer olyan szerződéseket terített, amik egy része semmisé lettek nyílvánítva, és pl az árfolyamrés esetén már 2005-től volt AB határozat, hogy az költség, mégsem szerepelt a legtöbb szerződésben, pedig ennek mértéke egyre csak nőtt. Az egyoldalú kamatemelésnél elvileg minden esetben megvolt a megfelelő törvényileg megfelelően alátámasztott háttérszámítás. Nem kért a bíróság mást, mint hogy ezeket mutassák be. A bankrendszer elkövette ezeket a hibákat és a várt, de jogszerűtlen haszon elveszett, de ez sosem volt az övé!

A többi kockázatról nem beszéltem, azokból 3 a forinthiteleseknél is fenállt. Az árfolyam elszállása persze sok kárt okozott és ezt most jól orvosolják is egy teljesen elszállt árfolyammal... Bravó!

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.19. 14:58:15

@Google: "De ezért sok fordított műveletet, mennyit? vagytok képesek megemészteni? "

Maga fideszes, ugye? :-D

Google 2014.11.19. 15:35:30

@Counter:

-re szoktam szavazni, igen.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.19. 15:39:12

@Google: És meglátta egy másik párt szemében a szálkát, már ami a korábbi véleményhez nehezen illeszthető új vélemény kinyilvánítását illeti? :-)

Csak mert, bár egy légüres térben igaza volna, azzal együtt, hogy maga fideszes, katasztrofálisan hiteltelen kifogás.

Maguknál az ilyesmit csodálatos alkalmazkodóképességnek, az uralkodó széljárás zseniális felismerésének és a korszakos államférfiúi tehetség egyértelmű bizonyítékának mondják (ütemes taps).

Google 2014.11.19. 16:06:21

@Counter:

Mióta szorul az Ön védelmére a Jobbik? (Nem tudom, nem tudom.)
Megláttam? Hát megláttam hát! Ön pedig más egyebet lát meg, így kerek a világ. Tudta?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.19. 16:10:36

@Google: Zaklatottnak tűnik.

Nem a Jobbik szorul az én védelmemre, hanem a Fidesz (vagyis a fideszesség, konkrétan pedig az ön fideszessége) szorul némi élcelődésre.

Én úgy látom, hogy manapság talpas fideszesként célszerűbb lapítani, ez a kivagyi odamondogatás túl könnyen és túl egyszerűen fordul defenzívába.

Vicces, de néhány hete tényleg megkezdődött a maguk lejtmenete. A részletes végkifejlet még nem látszik, de már igencsak elkerülhetetlen. Kérdés, hogy lesz-e brezsnyevi értelemben vett pangás, sikerül-e a kormányuknak terepszínűvé válnia nagyobb súlyú események mellett, vagy az asztal letakarításának esik áldozatul.

Google 2014.11.19. 16:15:06

@Counter:

Azt hiszem, mára már eleget barátkoztunk.
Na, pá!

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.11.19. 16:18:35

@Google: Hűha, milyen lehet az, amikor ellenségeskedik?!

I_Isti 2014.11.19. 16:22:42

@Counter: Eddig is lejtmenet volt az, csak most már nem lehet letagadni...

Helyes Írás 2014.11.20. 12:59:40

@rajcsányi.gellért (ergé):

MEGKÖVETEM SZERKESZTŐ ÚR! Amióta Horváth András fellépésével az ÁFA beszedésének a kérdése átpolitizálódott Magyarországon, nagyon vigyáznunk kell, hogyan fogalmazunk, illetve mit olvasunk ki az ÁFA témáját érintő szövegekből. Én ebben az esetben felületesen olvastam, és ezért elnézést kérek!

De ha már benne vagyunk, szálazzuk szét az állításokat:

Horváth András azt állította, hogy az adóhivatal vezetői tudatosan akadályozzák több száz, akár ezermilliárd forintra is tehető áfacsalás felgöngyölítését. Ha ez igaz lenne, az korrupció lenne. Bizonyítékokat nem hozott nyilvánosságra. Beosztott alkalmazott nincs olyan helyzetben a NAV-nál, hogy az esetleges ilyen korrupció mértékét meg tudja becsülni. Száz ellenőr hatvanezer oldalnyi jegyzőkönyvét nyomtatta ki és olvasta át, ezekből vont le ilyen következtetést. (Azért bocsátották el, mert ezzel foglalkozott a saját munkája helyett.) Az adóhivatalnál működik egy összetett belső ellenőrzési rendszer (ezért tudták rövid idő alatt ellenőrizni Horváth úr állításait), amely ilyen jelenséget nem észlelt.

Az elvileg beszedhető és a befizetett adó közötti különbség az úgynevezett áfarés. Ez szakmai fogalom. Tartalmazza a tudatos adócsalás miatt elmaradt befizetéseket és a vállalkozások bukása (csődje, felszámolása) miatt elmaradt befizetéseket. Azt nem tudjuk, hogy a NAV számolja-e az áfarést. A számlázott, de be nem fizetett adót számon tartják (kb. ötszáz millió), de az elcsalt részről nem nyilatkoztak.

Az EU apparátusa közöl összehasonlító adatokat az áfarésről. A beszedhető adó mértéke azonban becslésen és nem számításon vagy statisztikán alapul. Feltehetően makrogazdasági mutatók felhasználásával kidolgozott matematikai modellt alkalmaznak a becsléshez. Valószínűleg nem véletlen, hogy az EU keleti és déli országai (Szlovénia és Észtország kivételével minden új csatlakozó) az átlag felett van. Egyrészt instabilabb a gazdaságuk, több vállalkozás megy tönkre, nagyobb a számlázott, de be nem fizetett adó, másrészt köztudottan rosszabb az adómorál, mint az északi országokban.

A magyar sajtó az EU által közölt adatot nem becsült, hanem tényszámként kezeli, pedig érdekes lenne összevetni a magyar adóhivatal, vagy minisztérium esetleges becslésével, amelyet mi itt valószínűleg pontosabban el tudnánk végezni, mert több tényadatból tudnánk kiindulni és a gazdaságunk általunk ismert belső struktúráját is figyelembe tudnánk venni. (Egy többfázisú adónem esetében ez nagyon sokat jelent.)
Ha viszont az EU 2012-re vonatkozó kilencszáz milliárdos becsléséből levonjuk a NAV ötszáz millióra tett számlázott áfarését, akkor kb. négyszázmilliárd forint a Magyarországon elcsalt ÁFA becsült nagyságrendje, és nem ezermilliárd. Ez az adóhivatalhoz bekötött pénztárgépek hatására valószínűleg jelentősen csökkenni fog, s a vádaskodások következtében alighanem a NAV is fokozni fogja az ellenőrzéseket a leginkább érintett agráriumhoz tartozó vállalkozások körében.

I_Isti 2014.11.21. 08:34:35

@Helyes Írás: Most ezzel azt állítottad, hogy évi 400 milliárd forintnyi áfacsalás _van_. Az kettő és fél év alatt már össze is hozza az ezermilliárdot.
süti beállítások módosítása