Minden szakma összeesküvés − A civilekről II.
2014. szeptember 19. írta: aristo

Minden szakma összeesküvés − A civilekről II.

civil_szfera_1.jpg

„Minden szakma összeesküvés a kívülállók ellen.” (G.B. Shaw)

Ott hagytuk abba az írás első részében, hogy az uniós belépés után megváltozott a civil szervezeteknek juttatható összegek nagyságrendje. Ezek folyósítására létre is hoztak több nagy közvetítő szervezetet. Az egyik alapvető probléma az volt, hogy mennyire képes a magyar civil szféra felszívni a meghökkentő mennyiségű pénzt; illetve hogyan lehet elválasztani a búzát az ocsútól, kiválasztani a valóban jó és támogatandó ötleteket. Mert lássuk be, itt egy komoly, megtárgyalandó metafizikai problémáról van szó: jelesül arról, hogy milyen is a támogatandó, „jó” ötlet és hogyan vegyük azt észre. Esetünkben a „jó” meghatározása – némileg Wittgensteint követve – olyan szavakkal történik, mint „helyes”, célszerű”, „odaillő” stb. Ezek azonban maguk is további, hasonló tartalmi magyarázatokra szorulnak és így tovább, a végtelenségig.

Az ügy eldönthetetlensége folytán a találékony emberiség azt a módszert találta ki, hogy kinevez egy vagy több embert, akiről feltételezik, hogy képes mintegy intuitíven megkülönböztetni a „jót” a rossztól, az alkalmast az alkalmatlantól. Aki pedig kinevezi a döntnököket, ki más lehetne, mint a nép választott, érdemdús képviselője: a politikus. Hogy honi viszonyaink között egy politikus hogyan állapítja meg a kinevezendő alkalmasságát vagy alkalmatlanságát, az nem metafizikai, hanem nagyon is porban járó, gyakorlati kérdés: sokszor az az alkalmas: aki rokona, aki fizet neki, vagy aki az ő politikai családjával szimpatizál. Ebben a sorrendben. Így lép elénk a döntnök figurája, aki ítél projektötletünk és beadott pályázatunk felett

*

Az EU-pénzek elosztása a következő lépések szerint történt:
- Valaki/k kitalálta/ták, hogy milyen jellegű programokra van szüksége és kinek;
- Valaki/k kitalálta/ták, hogy ezek a programok konkrétan milyen célokért és milyen keretek között bonyolódjanak és elkészítette a pályázati kiírást;
- Valaki/k elbírálta/ták, hogy melyik program felel meg ezeknek a kritériumoknak, majd győztest hirdettek.

Azután jött egy csomó bürokrata és ellenőrizte a végrehajtást. Erre az „ellenőrzésre” még visszatérünk.

Gondolom, mindenki számára világos, hogy hazánkban rengeteg kezelendő probléma volt/van. Azt is könnyű belátni hogy ezek igencsak sokfélék, társadalmi, gazdasági, erkölcsi jellegűek és a megoldásukat – vagy legalábbis enyhítésüket – célzó eljárások és módszerek is hasonlóan végtelen számúak lehetnek. Ugyanakkor – sajnálatos módon – a pénzek elosztóinak csak véges számú szakértő állt rendelkezésére. Ezt az ellentmondást úgy oldották fel, hogy olyan szakértőket alkalmaztak, akik mindenhez értettek, ezért azután bármilyen projekt elbírálásánál bevethetőek, a csillagvizsgálástól az agysebészetig. Ezt a mindenhez-értést nem holmi ecserin vehető iskolai végzettség vagy szakmai tapasztalat igazolta, hanem a fent leírt hármas kritérium. A döntnökök – és az egész apparátus, bürokratástul, mindenestül – személyét titoktartás is védte/védi, nem ismerhetőek személy szerint. Ennek okaként roppant szemforgató módon az illetők „személyiségi jogait” jelölik meg, holott a valóság az, hogy el kell titkolni, az adott marhaságot/lopást ki találta ki, ki szentesítette és ki mondta rá, hogy jó volt.

A 2007-es EU-költségvetési időszakban témánk szempontjából a legérdekesebb terület a hangzatos nevű Társadalmi Megújulás Operatív Program, röviden TÁMOP lett. Jobb- és baloldali kormányok közötti konszenzus született arról, hogy a társadalom megújítását – bármit jelentsen is az – a „hátrányos helyzetűeknek” juttatott pénzek segítségével lehet elérni; a „hátrányos helyzetű” pedig gyakran cigányok kódneve lett. A mindenhez értő szakértők – idegen kifejezéssel poliexpert – tevékenysége során aztán számtalan roppant mulatságos és költséges történet kerekedett. Ilyen volt például a romák esete a mezőgazdálkodással. Disznókat és kecskéket adtak nekik, de az állatok etetéséhez szükséges takarmányt és szakértelmet azt nem. Ennek eredménye a cigánysoron hetekig terjengő pörköltszagon kívül az lett, hogy jobb esetben az állatokat eladták még azok éhhalála előtt. Itt jegyezném meg, hogy a budapesti mezőgazdasági szakértők véleményével ellentétben a mezőgazdasági kistermelés igényli a szokásos emberi munkák közül a legváltozatosabb, szerteágazó ismereteket és ezen túl valamiféle takarékos, visszafogott fogyasztási, gazdálkodási ethoszt is. Nos, vajon mennyire rendelkeznek ilyen ismeretekkel és ethosszal a hátrányos helyzetű honfitársaink? Az, hogy valaki falun lakik, nem jelenti azt, hogy ért a mezőgazdasághoz; ahogyan az Opera mellett lakó sem biztos, hogy el tud énekelni egy áriát.

*

Így teltek-múltak az évek. Épültek a negyven centis kilátók és a kutyakozmetikák, roppant hasznos tanulmányok tömege született, térköveztek mindent, amit lehetett – rendületlenül folyt tehát a társadalmi megújulás. A „civil szféra” pedig minden kétséggel szemben bebizonyította, hogy ebben a formában bármennyi pénzt képes elkölteni. Kormányok jöttek, kormányok mentek, de a bonyolítást végző szakértők, valamint rokonaik és üzletfeleik mindig a tűz közelében maradtak. Az az elmés rendszer is megfigyelhető volt, hogy amikor a kormányok változtak, akkor a legfőbb résztvevők egyszerűen átmentek a másik, a „civil” oldalra. Az elosztást irányító nagyágyúból civil szervezeti vezető lett, a civil szervezeti vezetőből elosztást irányító nagyágyú; és a következő kormányváltásnál újra cseréltek. Egyszerű, praktikus, áttekinthető rendszer volt ez, könnyű volt eligazodni rajta és a résztvevők is meg voltak elégedve vele.

Villámgyorsan, néhány év alatt kialakult a szokásos magyar szimulákrum: pont olyan, mintha, de igazából nem. A programok folytak, az ellenőrzés megtörtént, a pénz fogyott. Ez utóbbi nem csak látszólag.

Ennél az ellenőrzésénél aztán megállhatunk egy pillanatra. Nálunk az ellenőrzés jellemzően pénzügyi-adminisztratív ellenőrzést jelent. Arra annyira nem kíváncsiak, hogy volt-e valamiféle pozitív – vagy akár negatív – hatása a célcsoportra, egyáltalán, valójában megtörtént-e. Mert ennek ellenőrzése roppant macerás. Fel kell keresni például az említett „hátrányos helyzetűeket” az élőhelyükön és beszélgetni velük. Továbbá nem fér bele a reggel indulok Pestről, de estére már otthon vagyok napirendbe. Készültek ugyan „hatásvizsgálatok”, ezeket azonban gyakran ugyanaz a kör írta – időnként meghökkentő összegekért –, amelyik az ügyeket intézte, így azután jellemzően kielégítő eredményekről számoltak be.

A rendszer közmegelégedésre működött, egyetlen változás történt, a kétezres években a standard „hátrányos helyzetűek” mellett megjelentek újabb védendő, hátrányos helyzetű csoportok a világmegváltás célkeresztjében: a szexuális kisebbségek. Ezek védelme a védelmezőik számára számos előnnyel járt. Mindenekelőtt őket nagyszerűen lehetett védeni Budapesten is, nem kellett Isten háta mögötti, ázsiai falvakba utazni értük, Budapesttel ellentétben ugyanis ott ugyanis nem nagyon fordultak elő. Az is nagy előnyt jelentett, hogy a védendő kisebbség jobbára kulturálisan, életmódilag is közülük valók is volt, így nem okozott nehézséget a velük való beszélgetés, kapcsolattartás. Mindezeken túl a „klasszikus” hátrányos helyzetűek védelme kezdett határozott negatív konnotációt kapni, még a lüke nyugati pénzadományozók között is. Nekik is feltűnt ugyanis, hogy bármekkora pénzeket is ölnek a dologba, nemhogy csökkenne, de Európa-szerte rohamosan nő a Kelet-Európából érkező, problémás hátrányos helyzetűek száma. Ez aztán elgondolkodtatta őket, hogy biztosan jó helyre tették-e a pénzüket.

*

Így érkezünk el napjainkig. Már csak egyetlen kérdés megtárgyalása maradt hátra: a fenntarthatóságé. A demokrácia kezdeteitől hosszú idő telt el. Az emberi jogok régi, hős védelmezői kiöregedtek, elfáradtak és alkalmatlanná váltak például a napjainkban dívó, felmászásos tiltakozási forma elkövetésére. Hogy nézne ki Konrád György a Lánchíd tetején? Ki vinné föl és ki hozná le?

Nem kell aggódni azonban. A számtalan különböző fő-civilnek van egy közös vonása: sokuk tanított vagy tanít a budapesti nagy egyetemeken. Folyamatos az ellátás az ifjú, lelkes és aktív fiatalokból, akikről azután mentoraik, a nagy öregek elragadtatott cikkeket írnak. Így születik a társadalmi csoportok megkülönböztető tradíciója.

Ezt a kialakult status quót akarja a Fidesz felborítani. Hogy azért teszi ezt, mert valami jobbat akar vagy azért, mert magának akarja, és hogy sikerül-e neki: azt a jövő rejti. Ám elnézve, ahogyan veszik vissza, alkalmazzák újra az új struktúrában is a bonyolító szervezetek nemrég kirúgott munkatársait, nekem rossz előérzeteim vannak. Mert ne feledjük: továbbra is megválaszolatlanul fennáll a metafizikai probléma, hogyan javíthatnánk a lecsúszottak helyzetén és e tekintetben milyen a „jó” program? Egyáltalán ebben a kialakult  helyzetben mi az, hogy „jó”?

*

Végezetül: mindaz, amit írtam, nem vonatkozik mindazon lelkes és önzetlen emberekre, a valódi civilekre − mert hála Istennek, vannak ilyenek is −, akik, mivel valódi, helyi problémákkal foglalkoznak, nem nagyon jutnak központi, állami pénzhez; és tényleg a saját idejüket és forrásaikat áldozzák céljaik megvalósításáért. Ők azok, akikről nem nagyon hallunk. Céljaik és munkájuk ritkán éri el az országos média botrányokra hangolt ingerküszöbét, de mégis ők teszik talán a legtöbbet azért az igazán civil célért, hogy közvetlen világunk valamivel élhetőbb legyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr26709117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Virág et. 2014.09.19. 08:37:29

Csak én tartom viccesnek, hogy aristo poliexpertekről ír? Ez hányadik írása is hányadik témában? 127? :)

Egyébként a cím félrevezető, ez az írás nem a civilekről, hanem a pályázatokról szól. A példáid között is több egyáltalán nem civil pályázat van: pl. térkövezés, kutyakozmetika, minikilátó, de több cigány-felzárkóztatási projekt is állami projekt volt. A tévedések elkerülése végett: gazdasági társaság az nem civil szervezet. A civil szervezet haszonszerzés nélkül végzi a tevékenységét, a cég meg fogalmilag pontosan azért (a nonprofit cégeket leszámítva, persze). A kutyakozmetika pl. egy cég pályázata volt.

"Ezt a kialakult status quót akarja a Fidesz felborítani."

Dehogy akarja. Az általad leírt pályázatok, a térkövezés és a többi, értelmetlen vagy annak látszó cél változatlan maradt. Annyi történt, hogy Lázáréknak nem tetszett, hogy az NFÜ osztotta a pénzt, nem lehetett olyan jól lopni, ezért csináltak helyette egy kézivezérelt valamit közvetlenül a Lézerblokkolók 'Vásárhelyi Ura alá. A bökkenő csak ott van, hogy az NFÜ-t nem lehetett csak úgy kivenni, mert pl. szerződésekben garantáltuk a létét a folyósítóknak (EU, de a norvégok is). A dolog nem formalitás, az NFÜ úgy-ahogy áttekinthető, áttekinthetőbb volt a folyósítónak, mint Lázár mellényzsebe. Erre leálltak a pénzek. Lázár meg keresett valami kamubotrányt, hogy tudja vele zsarolni a norvégokat és mellékvágányon leverni az okoskodó civileket, akik nem átallottak pl. a munkájukat végezni és felszólalni, amikor pl. a szabadságjogokat vették semmibe kormányzatilag. Dupla win. A cél itt is az alábbi: visszaszerezni a pénzt úgy, hogy ne egy transzparens szerv ossza el, hanem Lázár maga. És másodlagos cél: lehetőleg azt a pici, 10%-nyi részt, amit a civilek kaptak, azt inkább ne kapják és majd Lázár azt is odaadja mondjuk a CÖF-nek vagy valami hasonló karakteres szervezetnek.

Minden más csak melléduma és színjáték itt kémezéstől meg külföldi zsoldozástól kezdve. Az, hogy a közönségetek képező fiatal, értelmiségi és vezető beosztású (muhaha) agyamputáltak ezt megeszik, sőt, repetát kérnek belőle, az inkább csak őket jellemzi.

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2014.09.19. 09:07:02

@Virág et.: És maga hányszor tudta JOBBAN mint én, amiröl írtam?

Amúgy. A pénzosztás fogalma két felet tételez fel, aki adja és aki kapja. Nemigen lehet az egyikről a másik nélkül beszélni.

Arról, hogy "Lázár" mit akar - személy szerint - nekem fogalmam sincs, maga, telepatikus képességeinél fogva, nyilván tudja, mert ehhez is jobban ért.

Amit pedig a kommentelök írnak, azt ne verje rám, elég nekem azért megkapni a magamét, amit én összeírok.

legeslegujabbkor 2014.09.19. 09:16:10

"A döntnökök – és az egész apparátus, bürokratástul, mindenestül – személyét titoktartás is védte/védi, nem ismerhetőek személy szerint. Ennek okaként roppant szemforgató módon az illetők „személyiségi jogait” jelölik meg, holott a valóság az, hogy el kell titkolni, az adott marhaságot/lopást ki találta ki, ki szentesítette és ki mondta rá, hogy jó volt."

Te most tényleg ennek a kormánynak az átláthatatlan közpénz költését veszed alapul? Én például megbízom Lázárban, hiszen bármilyen pénzforráshoz a keze hozzáér, arról megbízhatóan fogom tudni, hogy elköltésének köze nem lesz a hasznosuláshoz. A probléma pont az, hogy ismerem a pénz ellopóinak a nevét, és mégsem tudok fellépni ellenük, mert nincs nyomozás, nincs vádemelés, nincs ítélet. Tudod, milyen érzés tétlenül nézni, ahogy ellopják a pénzedet (uborkádat, földedet stb), és nem tehetsz semmit ellene, és biztosan nem lesz büntetése?
A külföldiek által támogatott érdekvédő civil szervezeteket pedig a kormány hagyja békén.

Virág et. 2014.09.19. 09:26:41

@aristo: "És maga hányszor tudta JOBBAN mint én, amiröl írtam?"

Így vagyunk ezzel mi ketten poliexpertek. :) Én legalább nem ostorozom a tudálékos fajtánkat.

" A pénzosztás fogalma két felet tételez fel, aki adja és aki kapja. Nemigen lehet az egyikről a másik nélkül beszélni."

Persze. Nem is írtam, hogy baj, hogy a pályázatkiírásról szól a cikk, csak jeleztem, hogy ez itt úgy kb minden pályázatra igaz, nem csak a civilekre.

"maga, telepatikus képességeinél fogva, nyilván tudja, mert ehhez is jobban ért."

Nem kell ehhez telepátia. Elég ötödik éve figyelni. Nyilván lehet, hogy tévedek és van valami Nagy Terv, amit még a felsővezetésen kívül senki nem lát át és ami elemeiben szimpla lopások összességének tűnik az egyszerű szemlélő számára, de valójában valami nemes, nemzetépítő dolog van a háttérben. Ennek az esélyét matematikailag nem nagyon lehet mérni, de azért persze elképzelhető. Nehéz nemes és nemzetépítő szándékot sejtetni egész szektorok felszámolás, aztán a holdudvarnak kijátszása mögött. Nehéz komcsizni a sarki trafikost, aki ma már nem sarki trafikos, mert kellett a képviselő nejének boltja.

"Amit pedig a kommentelök írnak, azt ne verje rám, elég nekem azért megkapni a magamét, amit én összeírok. "

Az nem is neked ment, hanem a célzottaknak, akik majd mindjárt jönnek és konkrétan k...a anyáznak engem, as usual.

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2014.09.19. 09:36:21

@Virág et.: A végén még összekovácsolnak bennünket a közös kompetenciák és anyázások. Üdvözlöm a társaságban.

Bell & Sebastian 2014.09.19. 09:37:48

Ismét kösz Aristo.

Életemben kettő "független" "szakértő"vel (aki páros) találkoztam, egyazon felállás mellett.

Van az őszülő kommancs kan, aki nagy és drága kocsival megy mindenhová, mert abban tartja az irodát, mellette a húszassal fiatalabb kurvája (hogy milyen volt szőkesége? sötét), akinek a nevén fut a bót, aki pecsétel, aláír számláz és könyvel, üzemen kívül üzekedik, egyazon fizetésért.

Mondjak véleményt is, vagy megelégszünk a tényekkel?

legeslegujabbkor 2014.09.19. 09:37:51

"Ezt a kialakult status quót akarja a Fidesz felborítani. Hogy azért teszi ezt, mert valami jobbat akar vagy azért, mert magának akarja, és hogy sikerül-e neki: azt a jövő rejti. "

Hát akkor nézzük meg, mennyire átlátható az, amikor osztja a pénzeket:

"Az offshore háttér a Marketnél sem (mint ahogy más cégeknél sem) volt akadálya annak, hogy egy NFÜ-s pályázaton 10 millió forintot nyerjen: az Új Széchenyi Terv keretében kaptak támogatást egészségterv kidolgozására és megvalósítására a cégen belül."

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2014.09.19. 09:51:08

@Bell & Sebastian: A férfiúi és női munkamegosztás szép példája. Ezt kapják ki a feministák.

Bell & Sebastian 2014.09.19. 09:52:28

@legeslegujabbkor: Az NFÜ egy pénzmosoda, csak másképpen. A kezelésére bízott pénzek jó része (rendszerfüggetlenül) vezetői zsebében és vállalkozásainál landol. Elég az, ha egyet mondok; galuska.

legeslegujabbkor 2014.09.19. 09:59:32

@Bell & Sebastian: Kormány által támogatott civil szervezet:

"Az érdi Összefogás gyakorlatilag képtelen olyan célokat maga elé tűzni, ami ne egyezne a városvezetés céljaival. Az egyesület ugyanis maga a városvezetés: hivatalos képviselője és kuratóriumi elnöke T. Mészáros András, Érd polgármestere, a kuratórium tagjai pedig Segesdi János és Tóth Tamás alpolgármesterek, valamint Kéri Mihály közgyűlési képviselő. Mindannyian fideszes politikusok."

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.09.19. 10:01:59

"A pesti értelmiséginek nincs fogalma a mezőgazdaságról. Ezzel szemben az, aki falun él, tud földet művelni, mert a szülei és a nagyszülei is ebből éltek."

Aristo, maga pesti értelmiségi, hogy ennyire nincs fogalma a mezőgazdaságról, ennyire nem tudja, hogy aki falun él, az ért hozzá, mert oda szól a lakcímkártyája? :-)

Bell & Sebastian 2014.09.19. 10:05:53

@aristo: A nagyobbik rossz a szakmai fogalmatlanság, ezért indokolatlan fennhéjázás.

Amerre csak elhajtattak hintójukon, porig hajolt előttük a pórnép, csak kiintegettek, mint Brezsnyev elvtárs az úttörőknek, kettőt fényképeztek és álltak odébb szakérteni. Rövid, verbális interakciókba bonyolódni kizárólag egy az kaszttal alattuk lévő alattvalókkal hajlandóak (kizárólag a fronton), természetes élőhelyükön -a lakóparkban és pénztemplomokban- még azokkal sem.

mrZ (törölt) 2014.09.19. 10:20:50

Nem lehet hogy a rossz rendszereket csak gigantikus pénzköltéssel lehet fenntartani? Ahol a rendszer felépítése lehetővé teszi a hulladék beépülését, ott nem automatikus a sok feles súly cipelése?
Hogy még csak az elején járunk, mert öngerjesztő folyamatként magába olvasztja a 95%-ot, és mi leszünk a lakók nélküli házmesterek országa?

Ha meg természetes folyamat nem kellene nekünk is velük örülni?

Robinzon Kurzor 2014.09.19. 10:25:21

A mindenhez értőket kritizálja @aristo, aki természetesen mindenhez ért.
Sőt, mindenhez IS!

Robinzon Kurzor 2014.09.19. 10:26:33

"A döntnökök – és az egész apparátus, bürokratástul, mindenestül – személyét titoktartás is védte/védi, nem ismerhetőek személy szerint."

Szerencsére ilyen a NER-ben sehol nincs, még csak elképzelni sem tudja senki.

Robinzon Kurzor 2014.09.19. 10:29:43

"Ezt a kialakult status quót akarja a Fidesz felborítani. Hogy azért teszi ezt, mert valami jobbat akar vagy azért, mert magának akarja, és hogy sikerül-e neki: azt a jövő rejti."

Mi ez a kételkedés? Mi az, hogy a jövő rejti?

A NER ötödik évében ... aristokám te ingyen játszod a jó szándékú hülyét, vagy azért egy jelképes összeget elfogadsz azért, hogy ilyen jó megszakértetted ezt a kérdést (is)?

Bell & Sebastian 2014.09.19. 10:48:16

@Robinzon Kurzor: Mivel láttam egypár szakértő - simicska meccset, ezért azt tartom illendőnek, hogy elzavarják mindkét szereplőt a grundról. (ennyi év után csak leesett a tantusz) Hogy mit szánnak a helyükre, azt nem szokták az orrunkra kötni.

Reménykedjünk, hátha még a mi életünkben megvilágosodnak.

Azt is régóta mondom, hogy a bérekből tudjuk meg legelsőbb, ha elmozdulunk előre, aminek jele nincs.

gyalog.galopp 2014.09.19. 10:56:35

@Robinzon Kurzor:

Soha nem tudom megérteni, hogy egyes civilek, szervezet nélkül, mért vállalnak fel olyan olyan szerepeket, amelyek a saját civil létüket, komfort zónájukat ássák alá.

Ez rád is vonatkozik.

Helyes Írás 2014.09.19. 12:26:19

Hát ez most egy kicsit kuszára sikeredett, s oda is mar, ahol nem indokolt.

A pályáztatási rendszerben van politikai probléma (most nem ismétlem el az első részhez írott hozzászólásomat), s ezek közé tartozik az is, hogy nem átgondoltak a koncepciók, de azért nem kellene ezt filozófiai szintre emelni, elegendő lenne a szociológia tudományán belül maradni.

Érdemes lenne az EU-támogatásokat és a hazai forrásból finanszírozott támogatásokat egymástól világosabban elkülöníteni. Az EU-támogatások során az adminisztráció arra törekszik, hogy minél nagyobb "visszaosztás" legyen a támogató országok, illetve az ő érdekeiket szolgálók felé. Erről is szól az EU adminisztráció igen macerás ellenőrző tevékenysége. Ezt próbálja a jelenlegi kormány megváltoztatni, ahogy arról a kormányfő a nyári beszédében említést tett. Persze most jönnek azok, akik szerint csak a saját klienseikhez akarják átirányítani a pénzeket. A politikában az ilyesmi mindig benne van, ugyanakkor az EU-adminisztráció olyan alapossággal ellenőrzi a programokat, hogy ez a szándék féken tartható.

Ugyanakkor a cigány felzárkóztatást szolgáló támogatások jórészt hazai forrásból működnek. Ezt a programot jobban cincálja a politika és súlyos koncepcionális problémák övezik, amelyek a "liberális" szociológusok és a "konzervatív" szociológusok élesen eltérő helyzetértékelésére és terápiás javaslataira vezethetők vissza. S "aristo" úr ebben a kérdésben teljesen rossz irányba lő.

Az ún. szociális földprogram régóta folyik és alapvetően sikeres (ahogy a roma iskolai ösztöndíjprogram is). Ezekkel kapcsolatban az a probléma, hogy nem terjed ki mindenkire, akire csak ki lehetne terjeszteni. Ezeket nem pályázati alapon kellene működtetni. Minden nehéz körülmények között élő cigánygyereknek meg kellene kapnia a tanulásra ösztönző ösztöndíjat, s át kellene verni őket az általános és legalább a szakiskolán. (A harmadrészük jól tanul őket magasabb iskolához is hozzá lehet segíteni.)

Visszatérve a földprogramhoz, nem igaz, hogy ehhez valamiféle magasabb rendű tudás szükséges. Az alapszintű kertészkedés és állattartás gyorsan és jól oktatható, s éppen az a program célja, hogy a saját környezetüket rendben tartó beállítottságot lassan, fokozatosan "beültessék" a cigánytelepekről a faluba beköltöző cigány családokba. Erre a célra ez a legalkalmasabb program: a résztvevők azzal a feltétellel kapnak munkát az önkormányzat földjein szervezett, közellátást szolgáló tevékenységekben, hogy ennek fejében zöldséget termesztenek a saját kertjükben vagy felnevelik a csirkéket és malacokat. Lehet, hogy megesett valamikor olyan hiba is, hogy nem kaptak hozzá a támogatásból takarmányt, ez azonban nem jellemző. A takarmányellátás része a programoknak. A csirkét és a disznót túlnyomó részben fel is nevelik. A kecskeprogram valóban kudarcot vallott, mert rosszul volt kitalálva, a legtöbb faluban nincs hagyománya (kényesebb, mint a disznótartás) és nem szeretik a kecsketejet. A támogatottak kb. negyedrészénél még ez is működött, ami azt mutatja, hogy vannak a romák között olyanok, akikkel bonyolultabb és hosszabb távú, valóban tartós felemelkedést nyújtó programokat is végig lehetne csinálni. (Egyszerre mindenkit nem lehet kiemelni, s ezzel nem számolnak a szociológusok.)

Azok a programok nem sikerültek, amelyeket pesti liberális szociológusok találtak ki, s nem a kis lépésekre, a fokozatosságra alapultak, hanem "nagy ugrást" akartak véghezvinni. Egyszerre, egy időben, néhány hónap alatt(!), felszámolni a cigánytelepet, normális lakókörnyezetbe tenni át őket, egyúttal iskoláztatni a telep lakóit és munkába is állítani őket. Ez illúzió. A legtöbb ilyen program megbukott, még az első fázist sem tudták megcsinálni. Ráadásul meg sem kapták hozzá a beígért támogatást, mert a Gyurcsány kormány "zárolásai" ezekre a projektekre is kiterjedtek. Ezek a cigánytelep-felszámolási programok évek óta lezáratlanok, a lehetetlenre belerángatott és fentről össze-vissza lökdösött naiv, tapasztalatlan, bölcsész roma értelmiségieket bepalizták és tönkretették, s most még kiutat sem adnak nekik az adósságból. Apparátus (a régi már nincs ott) nem meri a miniszter elé terjeszteni a kudarcot, nem mer méltányosságot kérni a szerencsétlenek számára, mert fél, hogy őket is felelősségre vonják. Ide kellene lőni és tükröt kellene tartani a dokrinér ballibes fantaszták elé.

gyalog.galopp 2014.09.19. 12:44:45

@Helyes Írás:
csak némi kiegészítés:
A földprogramhoz egy rész tudás, három rész motiváció szükséges

A cigány közösség akkor fejlődik, ha közösséggé tud válni.
Amennyiben a motiváltakat kiszakítjuk a környezetéből, a környezet minta nélkül marad , nem fejlődik, a kiszakadó pedig kurva nehezen fogja megtalálni a helyét.
A "kiszakadó" akkor lesz eredményesebb, ha minél kisebb falat kell megmásznia. Magyarán az alapképzést nem az új környezetben kell elvégeznie, hanem már alapképzetten érkezik.

aristo · http://aristo.blog.hu/ 2014.09.19. 13:55:45

@Helyes Írás: Azt, hogy kuszára sikerült elismerem, mentségemre legyen mondva, rengeteg dologról kellene a témában írni, ez azonban messze meghaladja közönség tűrőképeségét és az én időmet.

Ami a cigányok ügyét érinti abban, azt hiszem, téved. A TÁMOP-pénzek cirka 2000 milliárdja cigány-programokra ment el, csak nem lehett ráírni, hogy cigány-program, mert az rasszizmus - vagy mi. Tisztán magyar pénzből - szociális földprogramon kívül - tudtommal nem is volt más, a fent összeggel összevethető. Az öszöndíjak néhány 10 milliót jelentenek csak évente.

Való igaz: vannak jó példák is. Csak sajnos elenyésző számban, különösen ha a ráfordításokat is tekintjük.

Helyes Írás 2014.09.19. 13:58:34

@gyalog.galopp:

A "szociális földprogram" és a hozzá hasonló tartalmú támogatási programok nevelő programok, éppen az a céljuk, hogy előcsalogassák a motivációt. Megkapja a család a krumplit, zöldségmagot, kapnak egy kis oktatást, hogyan, mikor kell előkészíteni a talajt, elvetni, gondozni, betakarítani a termést. Ugyanezt a gyakorlatban is megtanulják, mert az önkormányzat saját vagy bérelt földön a munkaügyi központ támogatásával alkalmazza a családfenntartókat. A szakmai felelős vagy a polgármester rendszeresen végigmegy a falun és ellenőrzi a kertjüket, megnézi a termést, segít, tanácsot ad, ha problémájuk akad. A saját termést értelemszerűen elfogyasztja a család, a közös megy az iskolai konyhára, piacra és a rászorulóknak, helyi igények és döntések szerint. A soha nem kertészkedő cigány család rájön, hogy ez jó dolog, a gyerekek látják, hogy a szüleik rendben tartják az udvart és kertészkednek, s ez természetessé válik számukra. Vagy kapnak malacot, csibét, s a falu közös földjén termesztenek kukoricát, takarmányt, nekik csak rendbe kell tenniük az ólat és az udvart. A polgármester azt ellenőrzi, hogy felnevelik-e az állatokat. Egy jó polgármester sokat ki tud hozni egy ilyen projektből, akár meg is szüntetheti a lopást, munkakerülést a falujában. Csodát azért nem lehet várni, egyszerre nem változik meg mindenki, de ilyen projektekkel és a mentorált ösztöndíjprogram minden szegénységben élő gyermekre és és fiatalra való kiterjesztésével (25 éves korig az első munkában töltött évekig) kb. 30 év alatt 80-90%-ban integrálni lehetne a cigányságot a (túlnyomó részt alsó)középosztályba. (Ezzel kapcsolatban az a szemléleti hiba, hogy mindenki a jó tanulókra, az úgymond "tehetségesekre" fókuszál, elsősorban őket akarja segíteni.)

Ezek a projektek is ott bicsaklanak meg kissé, amikor a cigány-önkormányzatok is pályáznak pl. szociális földprogram lebonyolítására. A közösség megvan (bár a politikai sokszor megosztja őket), de a szakértelem, iskolázottság, jogtudat bizony hiányzik a helyi "vezetők" jelentős részéből. Nem tudják a pénzt kezelni, nem értik az elszámolás szabályait, nem képesek két egyenes mondatot leírni, a számítógépes támogatási háttérprogramot kezelni, stb.

(Abban sincs igaza "aristo"-nak, hogy a támogatásokat nem ellenőrzik. Ahol a polgármesterek a pályázók, nem is nagyon kell, de van rendszeres ellenőrzés is. )

panelburzsuj 2014.09.19. 14:08:39

@aristo:
Szrintem nem olyan semmirekellő a mandiner-olvasó, hogy ne lenne képes ezt a kettőezer milliárdos TÁMOP-állítást részleteiben is megtekinteni.

Márhogy a 2000 milliárd mind fedett cigányprogram.

DE megfordíthatom: mennyivel joban ütne, ha nem aristo szája lenne az egyetlen hiteles forrás, hanem némi adatmelléklettel is meg lenne mindez dúcolva.

Vágyjuk az igazság minden szeletének kibontását!

Helyes Írás 2014.09.19. 15:07:45

@aristo:

Kedves "aristo"! A TÁMOP jelenleg a közmunkaprogramot finanszírozza és úgy látom rátette a kezét a képzési lobbi is. A többség talán cigánytámogatás, de hatalmas a nem cigány munkanélküliség is. (Magam is azt gondolom, hogy szerencsésebb lenne elkülönített cigánytámogatásokat is futtatni, mert úgy ellenőrizhetőbb lenne az eredményesség. Aki ebben rasszizmust lát, az nem normális.) S bár már régen foglalkoztam vele, úgy emlékszem, az elmúlt évtizedben kiszórt EU-s támogatások sem elsősorban a cigányügyről szóltak. De lehet, hogy tévedek, számokkal meggyőzhető vagyok. De nem ez a lényeg.

A lényeg az, hogy nem csak és nem elsősorban cigány értelmiséget kellene kiemelni közülük, hanem cigány munkás réteget, földműves réteget, kisvállalkozói réteget kellene létrehozni, mert ők húznák magukkal a többit. Illetve, vannak támogatási módok, amelyeket nem pályázat formájában, hanem mindenkire kiterjedően, állami feladatként kellene nyújtani. Nem jól tudja, az ösztöndíjak nem tízmilliókat jelentenek évente. Az EMET honlapjáról leolvasható, hogy tavaly csak az Útravaló-MACIKA ösztöndíj keretében közel 2,2 milliárd forintot osztottak szét közel 14,5 ezer döntő többségében cigány tanulónak és mentorának. Csakhogy százezer a cigány általános iskolások becsült száma, s többségük alighanem szociálisan hátrányos helyzetű vagy halmozottan hátrányos helyzetű besorolású családban él.

A jó példák szerencsére nem elenyésző számban vannak. Ezek egész jó hatékonysággal működő programok, csak a sajtóban a jó hír nem hír, ahogy ön mondja, "meghaladja a közönség tűrőképességét". Bezzeg a bűnöző és összeférhetetlen cigányságról szóló hírek elárasztanak bennünket. Átestünk a ló másik oldalára, ahogy szoktunk. Kár.

S még nagyobb kár, hogy a politikusok is elfordultak a cigány felzárkóztatás témájától, mondván "sínre tettük, megy az magától is". Sajnos nem tették sínre, ilyen tempóval száz év múlva is ugyanez lesz a téma. A számarányuk is nőni fog, mert ha nem középosztályosodnak, akkor nem fog csökkenni körükben a születések száma. Ez is szociológiai alapösszefüggés.

gyalog.galopp 2014.09.19. 15:54:29

@Helyes Írás:

A minap láttam a TV-ben, a lényege , egy faluban rászálltak a rendőrök a felszerelés nélküli kerékpárosokra, volt akit már ötször megbüntettek esetenként 10 ronggyal .
Aztán jött egy civil szervezet, akik ingyen kompletté fölszereltek vagy 50 biciklit.
Valami csoda folytán a megbüntetett és a felszerelt biciklik is cigány tulajdonban voltak, amit maguk az érintettek ismertek el.

Csak kérdezem, aki inkább kifizet ötször 10 ezret, mint pár ezerért maga megvásárolja, az megérdemel ingyen felszerelést?

Kin és mit segített ez a civil szervezet?
Ilyen ellenszeles civilkedés mellet igen nehéz lesz motivációt gerjeszteni.:(

Helyes Írás 2014.09.19. 16:51:48

@gyalog.galopp:

Valószínűleg azért büntethették meg ötször is az illetőt, mert egy büntetést sem tudna befizetni és jövedelem híján be sem lehetne hajtani rajta, legfeljebb leülné a büntetést. Nekem nincs bajom azzal, ha egy civil szervezet felszereli a cigányok biciklijeit. Ezzel más közlekedőket is óvnak.

A magyar cigánytársadalom nagyon sok helyen nagyon rossz állapotban van, a velük való együttélés rettenetes élmény. Ugyanakkor jobb állapotban van, mint negyven éve, amikor én voltam gyerek, vagy mint ma a romániai vagy szlovákiai cigányság. Van tehát "fejlődés" és van remény felemelni őket. Az a kérdés, hogyan, mennyi idő alatt és mennyibe kerül. Szerintem az összköltség annál kisebb lesz, minél hamarabb végrehajtjuk. De a felemelkedésük nem úgy fog megtörténni, hogy mindenki egyszerre. Vannak akik már ma készen állnak és kis segítséggel ki tudnak emelkedni vagy önellátókká válhatnak. Vannak sokan, akiket terelgetni, nevelgetni lehet, s a gyerekeik már be fognak illeszkedni. S vannak sokan, akik esetében némi kényszerre is szükség lesz vagy a többiek példája húzza majd fel őket. A kulcs a tanulás és az, hogy akik tanultak, munkához jussanak. Ha ez beindul, akkor a felemelkedésük üteme exponenciálissá válhat. A legalul maradók nehezen tolerálható viselkedésével és bűnözői szubkultúrájával viszont még sokáig együtt kell élnünk.

gyalog.galopp 2014.09.19. 17:06:15

@Helyes Írás:

Hát, nem ezt a választ vártam, civil választ vártam, felejtsük el.

gyalog.galopp 2014.09.20. 08:08:16

@Helyes Írás:

Szóval, nem vitatom, amit írtál.
A konkrét esetben közmunkás volt, tehát behajtható a büntetés.

Legalább az elért eredményeket ne romboljuk le következetlen álságos jótékonykodásokkal.
süti beállítások módosítása