Hagyjátok őket felnőni! − Gazdasági tűnődések egy (nem is annyira) idegentől
2014. június 03. írta: Redakció

Hagyjátok őket felnőni! − Gazdasági tűnődések egy (nem is annyira) idegentől

uzlet.jpg

Vendégszerzőnk, Peter Griffiths, Magyarországon élő és dolgozó brit állampolgár cikke.

*

Adam Smith, „A Nemzetek Gazdagsága” legendás szerzője, a mára ikonikus „láthatatlan kéz” elméletének kidolgozója valószínűleg forogna a sírjában, ha látná, hogy mi folyik most az EU-ban. Az EU-s pénzek ugyanis nem csak a magyar állam zsebében pihennek, hanem Budapest utcáin járva is észrevehető a hatásuk. Gyönyörű régi épületeket újítanak fel, az utcákat újrakövezik és a tömegközlekedésben is szembeötlő a javulás. Persze mindenkinek van ötlete, hogyan lehetne jobban elkölteni ezt a pénzt, de nem is ez a lényeg.

Az emberi természet ilyen: nyilván senki sem utasítana vissza egy csomó ingyen pénzt. De itt jön a bökkenő: mindenki tudja, hogy valójában semmi sincs ingyen. Ez a fajta, gyakorlatilag az EU-tól az államnak adott „ajándék” pedig többet árt a magyar gazdaságnak, mint amennyit használ. Ne felejtsük el, hogy csak egy generációval ezelőtt ért véget az a kommunizmusnak nevezett álomvilág, ahol az állam egyik fő szerepe az volt, hogy biztosította a megélhetést az embereknek. Bár ez az elképzelés már rég megdőlt, a mentalitás még kitart. Ezt finoman érezni lehet a javak és szolgáltatások átlagos színvonalában is. Az állam aránytalanul nagy, a felesleges papírmunkával pedig megfojtja a gazdasági életet. Az ország így jórészt bezárkózott a biznisz elől.

A legtöbb gazdaságot a munkaerő rugalmassága és mobilitása tette sikeressé. A magyarok viszont rögeszmésen ragaszkodnak a képzettségekhez és azok hivatalos igazolásához, ennek pedig nagyon káros következményei vannak. Persze vannak olyan munkák, amik tényleg végzettséget igényelnek, viszont megkockáztatom, hogy a foglalkozások nagy többsége nem ilyen: ezekhez pusztán egy kis tanulni akarás kell. Például egy sima szendvicsbárt miért ne lehessen megnyitni anélkül, hogy a tulajdonosnak ne lenne szakirányú végzettsége? Vagy egy borbélyüzletet? Pont ezek miatt a szigorú szabályok miatt lesz azonban nagyon nehézkes és rugalmatlan a munkaerőpiac.

Hadd érzékeltessem egy pár példával! Egyik nap besétáltam egy ismert bank budapesti fiókjába, mert számlát akartam nyitni. Az ügyféltér teljesen üres volt, csak hat-hét dolgozó volt a helyiségben. Elmondtam, hogy mit szeretnék, de azért sorszámot húzattak velem a gépből, amihez persze vagy nyolc opció közül kellett kibogarászni, hogy mi kell nekem és melyik ablaknál. Gúnyosan közöltem, hogy nem sorszámra van szükségem, hanem csak egy bankszámlát akarok nyitni. Erre persze letoltak és az lett a vége, hogy büszke tulajdonosa lettem egy sorszámnak egy olyan sorban, amiben én álltam egyedül.

Egy másik alkalommal a közértben álltam sorba. A két pénztárból csak egy működött, viszont ott állt egy alkalmazott, aki láthatóan nem csinált semmit. Felvetettem, hogy esetleg a fölös gép mögé beállhatna a fölös ember és akkor gyorsabban menne a sor, mire kiröhögtek, hogy hová sietek vasárnap, és közölték, hogy a másik gépet sosem használják.

Vagy a Deák téri metrómegállónál: a jegypénztár időnként bezár negyedórákra. Én persze szemtelenül észrevettem, hogy valami mozgás van a függöny mögött a pénztárban, ezért bekopogtam az ablakon – persze tudtam, hogy zárva van. Erre egy nő dühösen kinézett a függöny mögül és jól kioktatott, hogy még nem járt le a szünete. Viccből azért megkérdeztem, hogy akkor ez azt jelenti-e, hogy ingyen utazhatok, mivel nem tudtam jegyet venni?

Persze Angliában sem minden tökéletes, ott is vannak rossz szolgáltatások. Nem is akarom azt mondani, hogy ezek „rossz tapasztalatok rossz emberekről”. Egyszerűen csak látni kéne, hogy teljesen életképtelen az üzletvezetésnek ez a módja. A fenti példák is erre az intézményes betegségre mutatnak rá; és fel sem merül senkiben, hogy valójában mekkora árat fizethetnek ezért. Pedig a vásárlók elmesélik az enyémekhez hasonló tapasztalataikat az ismerőseiknek, rossz híre kel az üzletnek, egyre kevesebb lesz az ügyfél, kénytelenek lesznek pár alkalmazottat elbocsátani, így kevesebb adót fizetnek az államnak.

És tulajdonképpen még egy sokkal hétköznapibb következménye is van: azt a benyomást kelti egy idegenben, hogy az emberek, akik itt dolgoznak, fel sem fogják, hogy mit jelent megkeresni a megélhetésüket. A fenti történetek mindegyikéből sugárzik az a már-már kafkai tanulság, hogy ezek az emberek egyszerűen nem akarják, hogy az ügyfelek fizessenek nekik. A vevők besétálnak a boltba, gyakorlatilag tálcán kínálják a pénzüket − ami úgy tűnik, nem kell senkinek, és a végén úgy érzik magukat, hogy bár sose mentek volna be abba az üzletbe. Ennek pedig semmi értelme. Nem is lenne baj, ha az ilyen üzletek simán tönkremennének, de sajnos sokszor nem mennek tönkre, sőt az állam még támogatja is az effajta élőhalott-üzletelést.

Szeretnék még a magyar néplélek egy másik sajátos, és különösen veszélyes aspektusára is rámutatni. Ez pedig a gazdagokkal szembeni hozzáállás. Talán ez a legbetegebb és rombolóbb megnyilvánulása a '89 utáni „másnaposságnak”. Széles körben elterjedt az a vélekedés Magyarországon, hogy gazdagnak lenni egyenlő a korrupcióval, hogy lehetetlen becsületes munkával vagyont szerezni. Ez természetesen nonszensz. Ha valaki rá tud szokni arra, hogy félretegyen, és jó ötletekbe fektet, akkor még egy átlagos fizetésből is meglepően jó kis vagyont tud felhalmozni egy idő után. Ez nem optimizmus, hanem a kamatos megtérülés törvénye. Persze egy csomó más módon is lehet vagyont gyűjteni. Viszont egy gazdaságnak, főleg egy ilyen gyenge gazdaságnak nagyon nem tesz jót, ha a gazdagokat folyamatosan rágalmazzák, mert akkor nem fogják biztonságban érezni a vagyonukat és más helyet keresnek, hogy a pénzüket ott fektessék be.

Ezeket a gyengeségeket a magyar társadalom magának köszönheti. Jó részén pedig lehetne változtatni: nem is elsősorban pénz kell hozzá, hanem az, hogy változzon a mentalitás. Keynes egyszer azt mondta, hogy sokkal nehezebb elengedni a régi eszméket, mint újakat kitalálni. Sokkal többre lenne szükség, mint simán betömni a tagállamok kormányainak a száját egy kis zsebpénzzel. Aki sokat utazott Európában, az tudja, hogy miért nem eléggé versenyképes a Kelet a Nyugathoz képest. Nem kell hozzá éles előrelátás, közgazdasági szakértelem vagy történelmi tájékozottság: csak menj be egy boltba és vegyél valamit.

Pedig potenciál mindenhol van: a kreativitás az emberi agy minden tekervényében ott lapul. Csak egy olyan környezet kell, ahol szabadjára lehet ereszteni a kreativitást, és akkor a Kelet kiléphetne végre a Nyugat gazdasági árnyékából. Amikor F. Scott Fitzgerald megírta a Nagy Gatsby-t, az egy figyelmeztetés volt, hogy nem szabad túlságosan szeretni a pénzt. Nem szabad, hogy a pénz uralja az embert, mert sokkal fontosabb célok is vannak az életben, mint pénzt gyűjteni. Talán egy erős gazdaság nem is annyira fontos, és az is csak elhozza a maga problémáit...

Viszont ha fenntartjuk, hogy a vagyonépítés fontos a nemzet számára, akkor az embereknek és a vállalkozásoknak el kell kezdeni gondoskodni magukról. A nagybácsinak, aki eddig minden nap ajándékot hozott, végre egyszer szigorúnak kell lennie, megmondva az unokaöccsének, hogy ideje kirepülni és önállóan megélhetést keresni. Nem kell ennek feltétlenül fájdalmasnak lennie, de az alkalmi nyugati segélyek Afrikát se tették gazdaggá, és évtizedek múltán úgy tűnik, nem működnek Kelet-Európában sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr466262354

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hagyjátok őket felnőni! − Gazdasági tűnődések egy (nem is annyira) idegentől 2014.06.03. 10:13:02

Csak egy generációval ezelőtt ért véget az a kommunizmusnak nevezett álomvilág, ahol az állam egyik fő szerepe az volt, hogy biztosította a megélhetést az embereknek.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csigorin 2014.06.03. 10:39:57

Tudod hogy van ez, amig ok csak fizetgetnek addig mi csak dolgozgatunk.

Bell & Sebastian 2014.06.03. 10:43:53

Ennek a british mennek is igaza van. Ez egy lenyúlásra szakosodott, pelenkás ország (pályázati támogatások -típusú), csak most már nem csurog le az aljára semmi. Ez a felcsúti csoda.

___________________________ (törölt) 2014.06.03. 11:00:38

Szörnyű, mennyire nem érti a szerző.

Ott indul a dolog, hogy a nyugati médiából ömlik az emberre egy olyan életszínvonal normalizálása, amelyhez négyszeres-ötszörös fizetések kellenének. Ehhez hozzátartozik, hogy az árak és bérek nincsenek arányban - van, amiben igen, de ha mondjuk az ember összeveti az átlagos lakbért vagy egy használt autó árát mondjuk a minimál-vagy átlagbérrel Angliában és Magyarországpon, teljesen más számot lát.

Hát ezért van megsértődve a bolti alkalmazott. Ezért nincs kedve dolgozni - teljes joggal érzi úgy, hogy amit az élet neki ígért, kvázi, azt nem kapta meg, hogy vele ki van tolva és esélye sincs változtatni ezen.

Lehet, persze, hogy fordítva kellene - először dolgozni, aztán követelni - de ez a fenti okok miatt nem működik: a nyugati média és a plázák által diktált életszínvonal-elvárás miatt és az ár/bér viszonyok miatt.

Azt értsük meg, hogy van egyfajta elviselhető szegénység, ahonnan lehet viszonylag optimista módon, többet, keményebben dolgozva, megtakarítva, befektetve valahova jutni. Ez a harmadik világ helyzete - a vietnami helyzet, ahol mindenkinek jut valami bambuszputri kb. ingyen, ahol ez a szegénység normális, vannak kialakult módszerek ennek elviselésére, és akkor innen lehet menni felfele.

A magyar átlagember viszont úgy érzi, hogy ő nem egy ilyen normális szegénységben él. Hanem mintha koldus lenne gazdagok között. A média, a plázák, a boltok kínálata, az utcán járó autók ára, egy átlagos lakás bérleti díja, egy iPhone ára, még a tömegközlekedés ára is, folyamatosan egy olyan életszínvonal normalitását sugározzák, amely abszolút nem az ő pénztárcájához van szabva. A magyar ember nem úgy szegény, mint egy szegény országban, ahol ez normális és tisztes dolog, hanem úgy, mint egy gazdag országban, ahol ezt cikinek és igazságtalanságnak érzi. Magyarország valami bizarr módon gazdag ország szegény embereknek. Kínálati oldalon gazdag, keresleti oldalon szegény. (Nyilván a fekete jövedelmek miatt, meg ilyenek.)

Ezért van a te bolti eladód, banki alkalmazottad megsértődve, ezért nem akar dolgozni. Amit ő az ő jövedelméből megengedhet magának, azzal lenézett koldusnak számít. Nem olyan országban szegény, ahol a szegénység normális, megbecsült és megszokott, hanem olyan országban, ahol minden, kivéve a hivatalos jövedelmeket, kb. 2x - 3x akkora jövedelmhez van mérve, normalizálva. Ettől ilyen.

A túl merev munkaerőpiaci szabályokkal kapcsolatban mondjuk igaza van. De az EU pénzekkel nincs. Ez az egész megalázó mentalitás, hogy némi gyengéd nagybácsis szigor kellene végre a lusta magyarnak, hogy végre megtanuljon dolgozni... fenét. Vagy nyugati szintű fizetés kellene, vagy esetleg a fizetésekhez illő, harmadikvilágbeli életmód-elvárásbeli körülmények (plázák bezárása, nyugati tévésorozatok leállítása, valami kunyhószerű, de nagyon olcsó lakhatási lehetőség, szóval Vietnam vag Magyarország 100 éve: olyan körülények, hogy ahol amit azért a nettó százhúszért kapni lehet, az normális és megbecsült legyen). Nyilván persze az előbbi jobb lenne, utóbbit nem javaslom komolyan, csak illusztrációképpen.

Valamit értsen már meg, káeurópában a fogyasztás nem csak komfort, hanem presztízs és rang kérdése is. Ha kint van a kirakatban a húszezer forintos márkás farmer ugyanúgy, mint Londonban, de a fizetés meg a negyede, akkor mindenki, aki nem engedheti meg magának, megalázott kutyának érzi magát - és ettől nincs kedve dolgozni. Nem azért, mert annyira kell neki, hanem mert annyival kevesebbnek érzi magát azokhoz képest, akiknek elvileg azt lehet. Ezek a kérdés - rang, megbecsülés, önbecsülés, önbizalomhiány - itt abszolút központiak. Fontosabbak, mint a kényelem, a nyugodt vagy jó élet. (Lehet, hogy egy éles szemű külföldi megfigyelőnek inkább ezt kellene felvetnie: miért erőltetjük mi magyarok ennyire a presztízs, a rang kérdését, miért nem tudjuk magunkat és másokat egyenrangúként, átlagos presztízsűként elfogadni?)
Tehát csak akkor lesz kedve az embernek bármit is csinálni, ha vagy a fizetése megy fel, vagy eltűnik a kirakatból, de a tévéből is az a márkás farmer, amelyik az arcába röhög és azt mondja neki, hogy te egy értéktelen, lúzer senki vagy. (Utóbbi persze nyilván az esélytelenebb opció, de illusztrációnak megteszi.)

(Translation available upon request.)

teknős 2014.06.03. 11:30:12

Van némi igazsága a cikkírónak de nem sok. Nyugat a mi kizsákmányolásunkból gazdag most is és mindenkor.

A mi gazdagjaink pedig: 10-ből 9 az állam csöcsein gazdagodott meg, vagy egyszerű bűncselekmény (legyünk jóindulatúak) "árnyékában", nagyon sokszor egyszerű ingatlanspekulációból. Nem mentesen a korrupciótól.

Egy gazdag magyar vállalkozó nyugodtan kiad 30 milliót terepjáróra, duplán, mert az asszonynak is kell, de a mérnökének sokallja a havi 300ezret.

A magyarok részint a saját szervilizmusuk miatt szenvednek, mert individuálisak. Nem akarnak szolidárisak lenni egymással, inkább az aktuális "Döbrögi" háta mögött okoznak neki kárt.

Jellemző példa a magyar tulajokra: Zöldséges boltban vagyok és kiszolgál az alkalmazott, amikor kijön a raktárból a tulajdonos és utasítja az alkalmazottját, hogy hagyjon ott engem azonnal és menjen be neki segíteni a raktárba. Ők otthagytak engem a vásártérben, én is őket, azóta sem jártam ott.

vizipipa 2014.06.03. 11:33:34

Baromi egyoldalú képet fest a miszter. Különösen érdekelne ennek a bővebb kifejtése:
"még egy átlagos fizetésből is meglepően jó kis vagyont tud felhalmozni egy idő után". Kezdje talán az átlaggal. Aztán jöhet a meglepő.

Nem csak mentalitás van. Nyugaton meg keleten. Erőviszonyok is. Amiről egy szót sem ejt. De ejtett más, kb. így: összeengedjük a nehézsúlyút a papírsúlyúval, aztán a vesztesnek adunk kenőcsöt meg vitamint.

Érdekelne persze a véleménye: mentalitáscserével elérhető, hogy a papírsúlyú legyőzze a nehézsúlyút? Vagy esetleg még valami más is kell?

Tündér_Lala 2014.06.03. 12:08:08

Amit nem ért a cikkíró:
Itt egy egész társadalom került sokkal rosszabb helyzetbe, mint amiben volt (Egy szűk réteget kivéve). Mégpedig úgy, hogy nem teljesített rosszabbul mint azelött és többlet vagy minőségibb munkával sincs esélye előrébb lépni, sőt a puszta megélhetésért is naponta kell megaláztatásokat és igazságtalanságokat eliselnie (hogy legyen egyáltalában munkája). Akikre pedig fel kellene néznie (politikai, gazdasági, kulturális elit), azok jó része közönséges bűnöző.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.03. 12:18:15

Miközben a mandineren kívüli világban:

- a kormányoldal ismét leszavazza az ügynöknyilvánosságot,
- totális támadást indít a Norvég Alap civiljei ellen (feltehetően a görénykurzus viselt dolgait feltáró Átlátszó és társai miatt),
- kirúgatja a Lázár ügyeiről cikkező origo.hu főszerkesztőjét,
- reklámadóval sújtaná az újabb tévécsatornája vetélytársát,
- magára szabná a budapesti önkormányzati rendszert is,

aközben a mandinerről megtudjuk, hogy a magyarnak nem a zsemle kicsi, hanem a szája nagy. Amiben van igazság is, csak hát az időzítés... Ha mindez öt-hat éve történik, ugye máshogy nézne ki a címlap.

Legalább a második rész vicces: "Üzenjünk Mucsának: tiszteletet a gazdagoknak!"

S=klogW 2014.06.03. 12:50:04

Dear Mr. Griffiths,

Please allow me to contend your views by remarking that
you have almost certainly no idea about the _everyday practice_ in any of the communist states of the Warsaw Treaty,

the so called "actual communism" (megvalósult kommunizmus).

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.03. 12:50:46

@rajcsányi.gellért (ergé): Kit érdekel a hírszemle-oldal? Itt blog vagytok. Ha mindez öt-hat éve történik egy ballib kormány alatt, akkor mostanra Kínai Kálmán már nyakon öntötte volna őket egy vödör vitriollal, ezen kívül megtudnánk, hogy "ilyen ország pedig nincs". A máshol megjelenő hírek szemlézéséhez egyelőre nem kell bátorság, nektek aztán főleg nem.

Régen volt kinyilvánított véleményetek. Most pedig már lassan az olvasóitokkal íratjátok. Csatlakoztok a kivonuló középosztályhoz? :P :)

Amúgy a britnek igaza is van, meg nem is. Még nem érti.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.03. 12:56:43

@rajcsányi.gellért (ergé):

444.hu/2014/06/03/aljasok/

Öt-hat éve szerintem ti írtatok volna ilyet.

Néha találkozni kell egy bizonyos fiatalemberrel, néha pedig annak is kell lenni.

Kandeláber 2014.06.03. 13:33:28

Nagyon muris volt a jegyárusítós-sztori.
Még hogy akkor ingyen utazik...
Öt kaller húzta volna vissza a nyakánál fogva a mozgólépcsőtől.
Meg hogy elmeséli a rossz tapasztalatait, és akkor nem vesznek majd mások sem jegyet, és el kell bocsátani néhány dolgozót..
A kis naiv ánglius.

___________________________ (törölt) 2014.06.03. 13:49:12

@Holger Hartland:

"- kirúgatja a Lázár ügyeiről cikkező origo.hu főszerkesztőjét,"

Azért ez gyönyörű. Feltesz a 444 egy minden bizonyíték nélküli pletykát, hogy "állhat". Erre maga adja elő, mintha tény lenne.

Tényleg nem jön át, mennyire ciki és mennyire ártalmas egy ország politikai kultúrájának pletykákat tényként kezelni?

___________________________ (törölt) 2014.06.03. 13:54:32

@Holger Hartland: ebben sincs egy fia bizonyíták sem, ez is csak rágalmazás. Ilyet nem is kell lehozni, akármelyik kormány is van éppen.

Pontosan az ilyen rágalmzás, sárdobálás, bizonyíték nélküli vádaskodás az egyik, aminek el kellene tűnnie ahhoz, hogy végre valami normális politikai kultúra legyen.

Nem is bánnám, ha most ezért megbírságolnák a 444-et, persze tudom, hogy lennének, akik ezt az elnyomás jeleként értelmezném - én úgy, hogy az vádoljon, akinek bizonyíték van a kezébe, de a bizonyíték nélküli rágalmazás mint sajtószabadság tökéletesen abszurd.

Ez a kibaszott bizonyíték nélküli sárdobálás megy 25 éve. Az újságíró így fogja magát, és kitalálja, hogy meg nem nevezett forrásaink szerint te baszod az kutyád esténként, és nem lehet vele egyszerűen mit csinálni, a nép meg elhiszi.

S=klogW 2014.06.03. 14:01:19

@rajcsányi.gellért (ergé):

Világosítsátok már fel lécci ezt a hülye angol hülyét, mekkora egy naiv hülye. Köszi!

___________________________ (törölt) 2014.06.03. 14:13:47

@Holger Hartland: ugyan. Más egy hétköznapi vélemény és más a rágalmazás, amit a 444 elindított.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.03. 14:26:31

@Shenpen: Akkor őket pereld be.

Előtte nézz a tükörbe és felelj magadnak őszintén, ugyanezt gondolnád-e, ha ez 2007-ben történik ballib kormány alatt. Meg hogy amikor a hírek arról szóltak nemrég, hogy a szocik az Egyenlítő blogot rendszabályozzák, akkor is jöttél-e azzal, hogy ugyan kérem, ez pletyka, rágalmazás, ártalmas.

Olvasd el figyelmesen a 444 cikkét: régóta tartó politikai nyomásról írnak és kimondják, hogy valós információk alapján dolgoztak. Vállalják a felelősséget.

Közben az origo szerkesztősége is megszólalt:
444.hu/2014/06/03/az-origo-szerkesztosege-nem-latja-biztositottnak-a-munka-folytatasat/

Persze lehet választani, hogy föliratkozol-e, és ha igen, akkor a vadászok vagy a vadak listájára - tényleg nem mindegy.

___________________________ (törölt) 2014.06.03. 14:46:08

@Holger Hartland:

"Előtte nézz a tükörbe és felelj magadnak őszintén, ugyanezt gondolnád-e, ha ez 2007-ben történik ballib kormány alatt."

Nem. Ugyanis teljesen más a helyzet így, hogy a média és az értelmiség alapvető hozzállása alapvetően balos (és ez világjelenség, csak nálunk erősebben). A szociknak fölösleges volt nyomást gyakorolniuk: minden olyan médiamuksó, aki valamilyen oknál fogva nem definiálta magát expressis verbis jobbosként, az inkább velük volt.

Ennek sokféle oka van, a legfontosabb talán az, hogy a magyar jobboldal erkölcsi kérdésekben kissé karakteresebb, mint mondjuk az angol, nem lehetne eladni The Sun féle bulváros-csöcsös lapot jobbosként. Tehát a mainstream média, amikor csöcsökkel, vérrel, káromkodással és nyegléskedéssel akarja eladni magát, körülbelül automatikusan balratolódik. Ez van. És ezért nem volt rá szükségük.

Értsük meg, hogy a mai Magyarországon a bal nagyon sokáig, talán még kissé ma is, a háttérhatalom volt. Akinek nem kellett politikai nyomást gyakorolnia, automatikusan ugrált nekik a média, bankok, szakmai szervezetek, akárki. Mert ők mind egy brancs voltak.

A Fidesz azért tűnik annyira autoriternek, mert a politikai hatalmon kívül szinte semmi nem volt a kezében. Minden más civil vagy szakmai vagy egyéb hatalmi centrum, szerveződési centrum alapvetően a másik brancs tagja volt, mert végül is a másik brancs maga képezi a folytonosságot a régi rendszerrel és hát minden abban alakult ki.

Ezt így érdemes felfogni. Ettől van ez az egész harcias és autiroternek ható meg ellenségkeresőnek ható mentalitás - ez ebből a kényszerből jön, hogy mondjuk ha az előző rendszerben képezték ki a mai idősebb gyógyszerészek többségét, akkor mondjuk egy gyógyszerészkamara körülbelül automatikusan kommancs, abban az értelemben, hogy azokkal vannak jobban, akik a folytonosságot képviselik. Tehát ha a jobboldal úgy definiálja magát, hogy aki az előző rendszerhez képest törést akar létrehozni, az tényleg csak barátot és ellenséget talál, semlegest nem. Mert aki normális országban semleges, civil, független, az itt a folytonosságot képviseli, tehát inkább ellenséges. Gyakorlatilag a folytonosság és a törés között nincs semleges terület.

Ezért nem lehet 1:1 párhuzamokat mondani.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.03. 15:15:19

@Shenpen:

Ebben egy jó nagy adag igazság van.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.03. 15:24:12

@Shenpen: Már megbocsáss, de ennek a fele röhejes, a másik fele meg érthető tévedés, de azért mégis tévedés.

"a magyar jobboldal erkölcsi kérdésekben kissé karakteresebb, mint mondjuk az angol"

Ez a röhejes fele. Morálisan karakteres magyar jobboldal? A létező magyar jobboldal fent silány, úrhatnám, a lenyúláson kívül máshoz alig értő trafiktolvaj banda, középen gerinctelenül kussoló, a jövőt és az országot egy tál lencséért eladó, úri keresztény markát baksisért tartó birkanyáj (semmit sem változtak Márai óta!), lent pedig éhes csőcselék vagy kiszolgáltatott szerencsétlen. A partvonalán akadhat még, aki ér valamit, bár könnyen kívülre kerülhet, ha kilóg a sorból. Lásd a trafikbotrány helyi részleteit feltáró szekszárdi volt fideszes önkormányzati képviselő esetét.

Amit a ballib háttérhatalomról és brancsról írsz, az korábban volt igaz, mára vége. Az az állapot is rossz volt, sokunknak nem tetszett, és amíg elmondható volt, hogy a ballibek ilyen informális módon uralkodnak, addig utáltam is őket, de ma már nagyon más a helyzet. A ballibek szétestek, sarokba szorultak, nincs már akkora hatalmuk, hogy veszélyesek legyenek, csak a jobboldal pszichózisa (mert amit leírsz, azt így hívják) sorol mindenkit hozzájuk, az "ellenséghez", aki nem a NER engedelmes alattvalója.

Az új hatalom pedig a rég megvert ballibant brancs elleni folytonos küzdelem nevében sokkal durvább, ostobább és károsabb rendszert épít ki, mint amit már lebontott. Ezen már az sem szépít, hogy amaz tényleg méltó volt a lebontásra. Van az a pont, ahonnan a vadak pártján kell már lenni, és nem a vadászokén.

PhysisPhylos · http://torvenyszeret.blog.hu/ 2014.06.03. 15:30:19

@Shenpen: Várom, hogy valaki vitassa az állításaidat. Nem fogják. Ahogy ezt a zs...st sem amit a világ egyik légmérvadóbb publikációjában leműveltek a kommentelők. www.foreignaffairs.com/articles/136782/francis-fukuyama/the-future-of-history

PhysisPhylos · http://torvenyszeret.blog.hu/ 2014.06.03. 15:35:57

@Holger Hartland: Ez a pont még nem jött el. Pont 2002 és 2006 miatt. Ha ezek nincsenek, ma euróban fizetünk és legalább 10 evvel előrébb lennénk a múlt lezárásában.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.03. 15:37:42

@Holger Hartland:

"A létező magyar jobboldal fent silány, úrhatnám, a lenyúláson kívül máshoz alig értő trafiktolvaj banda, középen gerinctelenül kussoló, a jövőt és az országot egy tál lencséért eladó, úri keresztény markát baksisért tartó birkanyáj (semmit sem változtak Márai óta!), lent pedig éhes csőcselék vagy kiszolgáltatott szerencsétlen." --- írja.

:-D (...) :-D (...) :-D ...

Tehéntőgy 2014.06.03. 15:54:57

@Shenpen: Konkrét esettől eltekintve, egy nyilván informális úton zajló politikai nyomásgyakorlást hogy bizonyítanál újságíróként? A mindenkori Lázár János nem fog erről levelet írni a mindenkori T-csoportnak, amit publikálhatsz.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.03. 16:04:00

@Holger Hartland:

Ha magának az az ambíciója, hogy kiröhögtesse magát, akkor jó úton jár. Toljon még ilyeneket, minél többet, annál jobb.

Tündér_Lala 2014.06.03. 16:20:39

@Holger Hartland: Akkor szóljanak, ha a jelenlegi miniszterelnök is közli a műsorvezetővel, hogy "azért ne felejtse el, hogy honnan kapja a fizetését". Érdekes módon akkor abból nem lett világbotrány.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.03. 16:29:18

@bbjnick: Többet? Érje be eggyel. Még a retorikai túlzást levonva is közelebb van az igazsághoz, mint az erkölcsi kérdésekben karakteres magyar jobboldal képe. Mellé teheti a vajas fejű, gyáva, töketlen és értetlen létező magyar baloldal képét, ahol a tisztikar egy része már a mentőcsónakból biztatja a süllyedő hajón maradó legénységet a kitartásra. Szép album lesz.

@Tündér_Lala: A jelenleginek nem kell közölnie, tudják azok maguktól is, eleve úgy lettek odarakva. Meg aztán a jelenlegi nem is ereszkedik odáig, elvégzik helyette a piszkos munkát az alárendeltjei. Miért, valamelyik előző közölte? Ha jól sejtem, hogy melyik lehetett, az jól meg is bukott.

___________________________ (törölt) 2014.06.03. 17:12:48

@Holger Hartland: most erről nem nyitnék vitát, mert ezekről a erkölcsi kérdésekről egy fél könyvet kellene írnom, hogy ezt megcáfoljam. Maradjunk annyiban, hogy másfajtára gondoltam. Arra, hogy a jobbos újságolvasóközönség rosszul viseli a túlzott bulvárt, vértunkolást, öncélú meztelenkedést, és nyegléskedést, leszólogatást, értékesnek tartott dolgok sértegetését és így tovább. Elvár egy bizonyos fokú mértéktartást a szórakoztatásban is. És ettől az a média, ami nem hajlandó bizonyos szintet tartani, áttolódik a baloldalra. Most ezt erkölcsnek vagy ízlésnek vagy minek defináljuk, mindegy. Mai divatos kifejezéssel élve, nempolitikai témákban is egészen más a bal és jobb médiafogyasztási szokás és ez áttolja a mainstream médiát balra.

Azt akarom ebből kihozni, hogy a 444 azaz a Bede, Cink /Szily és végül is az egész Indexes brigád, ahonnan ők jöttek, nyilván nem a szadesz vagy szocik seggéből bújtak ki, úgy, ahogy mondjuk a 168 óra meg igen. Egyrészt túl fiatalok, másrészt nem az a típus, aki automatikusan valami párt szekerét tolja. Eléggé más a világképük. Ők valamikor függetlenül kezdték.

Csak éppen egy Bede vagy Szily egyrészt nem hajlandó magát korlátozni jó ízlés, sértődés vagy ilyesmi által. Ha éppen olyanjuk van, hogy csöcsöket mutogatnak vagy a Trianonról kissé tényleg furcsa módon megemlékezőket cikizik, akkor nem zavarja őket, hogy erről itt mi a vélemény. Nincs bennük tapintat, nem érdekli őket, hogy másokat mi sért, és van bennük egy ilyen menősködős, nyegléskedő, lealázó stílus. És egyszerűen a jobboldali közönség ízlésével ez annyira összeférhetetlen, hogy ez végül is áttolta őket semlegesből balra.

Vagy egy RTL. Ott sem hiszem, hogy igazából direkt hatalmi, politikai célokat szolgálnak. Csak pénzt akarnak csinálni, erkölcsi gátlások nélkül, tehát, Való Világ. Aki viszont így akar pénzt csinálni az előbb-utóbb összebalhézik a jobboldallal, mert ez itt nem elfogadott.

Azt akarom ebből kihozni, hogy adva van egy viszonylag fiatal, aki generációra és világnézetére nézve már nem pártok seggéből kibújt újságíróréteg, aki gyárilag semleges, de mivel képtelen megérteni vagy elfogadni a jobboldali ízlését, érzékenységét, minimális szintjét, értékromboló dolgokkal szembeni fenntartásait, automatikusan balratolódnak, mert végül is ők "csak" azt akarják, hogy minden szabad legyen, bármit köpködni, bármilyen alja módon szórakoztatni, és ez csak ott megengedett.

Persze ott se lenne kötelező, de ez más történet.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.03. 17:51:49

@Shenpen: A jobbos kultúrfölény elmélete? Muhaha, még a ballib változatnál is rosszabb. A nyegleség és az érzéketlenség nem baloldaliság, hanem korszellem.

Nézd meg, mit ír a mértéktartó és érzékeny jobbos közönség, amikor nem Trianonról, hanem a holokausztról van szó, vagy csak úgy általában a zsidókról. Nézz körül a mandineren. Tapintatért és tiszteletért nézz bele a tutiblogba vagy a jobbegyenesbe (a polgárdát nem írom, mert szerintem az egy vicc), vagy akár nézd meg azt, amikor konzis egykori szerzőtársad általános iskolába küldte a szegedi biológus professzort, vagy amikor a mandiner éhesnek tűnő (pedig szerintem jóllakatott) szerzőcskéje értelmiségi rendszerváltás jelszóval ment neki Ludassy Máriának. Nézd, milyen kifinomult módon szórakoztatja jobbos polgári közönségét Fábry. Milyen választékosan és igényesen nyilatkoznak a kormánypárti politikusok, akár a sajtónak, akár amikor a parlamentben kell beszólni egy női képviselőtársuknak.

Való Világgal pénzt csinálni összeférhetetlen a jobboldali közönség ízlésével, kisegzisztenciák tönkretételével, közpénzek lenyúlásával, haverok helyzetbe hozásával pénzt csinálni viszont összefér? Szép kis jobboldali közönség.

Hagyjuk ezt a vonalat szerintem.

Igen, a 444 és társai valóban liberálisok (nem feltétlenül baloldaliak, az nem ugyanaz), helyenként ugyancsak nyeglék és van, ami nálam is kiveri a biztosítékot, de nem mondom, hogy ellenség és tiltsák be, azon kívül akinek ez nem tetszik, bőven választhat a jobboldali médiumokból (az már nem a baloldal hibája, hogy ezek olyanok, amilyenek).

buta_lúd (törölt) 2014.06.03. 19:13:32

@Holger Hartland: Ha így írod le a magyar jobboldal fent-középen-lentjét, a baloldalról pedig nem részletezve, de szintén lesújtó véleménnyel vagy, akkor nem sokan vannak, akikről nem rossz a véleményed.
( Persze, persze, biztos "csak" a "politikusokról" beszélsz :)

Sztavrosz_ (törölt) 2014.06.03. 20:50:29

Nem mindenki jobb vagy baloldali. a világ nem fehér és fekete, még ha sokan annak is igyekszenek láttatni.

Óriási tévedés azt feltételezni hogy a fidesz a konzervatívkeresztényeszmeiség és a nemzetinek látszó álca miatt nyer.
Az átlagemberteket ez aligha érdekli. A munkanélküli szkinhed ráér ezekkel foglalkozni, meg az összelopott milliókon felnevelődő újgazdag tűzközeli csdalád gyermeke.

Sir Galahad 2014.06.03. 20:56:07

@Shenpen: Tökéletes válasz. Talán annyival egészíteném ki, hogy a t. szerzőnek nincs igaza abban sem, hogy teljesen életképtelen az üzletvezetésnek az általa több példában leírt módja. Mivel minden üzletet nagyjából ugyanúgy vezetnek, s mindenütt ugyanolyan alulmotivált alkalmazottak dogoznak, nem működik az a logika, hogy a csalódott vásárlók elmesélik a rossz tapasztalataikat az ismerőseiknek, rossz híre kel az üzletnek, egyre kevesebb lesz az ügyfél, kénytelenek lesznek pár alkalmazottat elbocsátani, így kevesebb adót fizetnek az államnak. Jó reggelt!

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.03. 21:01:59

@buta_lúd: "nem sokan vannak, akikről nem rossz a véleményed"
Nem szoktál engem olvasni. Nem baj, nem haragszom, jobb is így. :)
A politikusokról biztos rossz, a többieken erősen gondolkodom.

2014.06.03. 21:23:45

@Tündér_Lala: Már közöltette vele a szárjsegédje útján. Csak nézzem meg egy hiradót, egyből rájön.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.06.03. 22:41:54

@Shenpen: Nagyon egyetértek. Ma Magyarországon a legszegényebb rétegek is állandóan szembesülnek azzal ,hogy milyen javakhoz juthat hozzá az , akinek van pénze. Sőt ők szembesülnek vele a leginkább, mivel a szegény rétegek gyakran egyetlen szórakozási lehetősége a tv. Tehát az anyagilag rossz helyzetben lévő millók állandóan irritálva vannak , és meglehetősen frusztráltak emiatt.
Ennek legkártékonyabb következménye a fiatalkori bűnözés és prostitúció.
Ehhez képest például egy középkori jobbágy bár szegény volt, de nem dörgölték állandóan az orra alá azokat a javakat, amikhez nem juthat hozzá. A felső kaszttal ritkán találkozott, és inkább csak hírből ismerte életvitelüket, így ez nem volt napi élmény a számára.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.06.04. 07:56:19

Igen, ilyen a világ egy büszke brit gyarmattartó telepes szempontjából. Érdekes olvasni. De komolyan venni butaság.

buta_lúd (törölt) 2014.06.04. 10:43:35

@Holger Hartland: Ez most egy olyan értem, hogy értedből fakadó értenem kéne duplagondol válasz? Mert ha csak azt jelenti, amit elsődlegesen jelent, akkor nem értem, pontosabban tévedsz. Abban feltétlenül lehet igazad, hogy esetleg nem értelek meg, ezért is kérdezek.
De én sem haragszom Önre, Nida kapitány. :)

zenador 2014.06.04. 11:13:41

Jómagan egy vidéki nagyváros egyik könyvesboltjában dolgozok. Nem tudom, hogy Budapest hasonló munkahelyein mi van, de nálunk nem ez a mentalitás megy!

A cikkben pellengére állított pénztáros-eladó-legalja-kasztba tartozok, ami állítólag még a kádárista mentalitás nyomait hordozza. Nettó 75 ezerért dolgozok, mindenes vagyok, ami azt jelenti, hogy eladok, pénztáros vagyok, adminisztrálok, árut veszek át, rakodok. Ha kell, akkor a külföldi turistáknak Az ember tragédiájáról tartok minielőadást idegen nyelven (hogy fogyjanak az angol nyelvű magyar könyvek és építsek egy kis országimázst). Mondanom sem kell, ha külföldi vásárlók érkeznek, akkor hatványozottan odafigyelek. Egyrészt a kommunikáció szempontjából, és a pénztárnál is kétszer megszámolom a visszajárot! Ha egy külföldi úgy érzi, hogy ez a lehúzós Balkán, ahol még makogni sem tudnak idegen nyelven, az ne én miattam legyen!

Ha a cikkíróban még élne az a koncepció, hogy egy könyvesboltban alig kell dolgozni, helyette csak olvasgatunk a kádári langymelegben, akkor téved. Ezzel szemben néha arra is alig van időm, hogy "sutyiban" elolvassak egy fülszöveget, hogy képben legyek, mit árulunk, többnyire szabadidőmben nézek utána a könyvújdonságnak.

Minden egyes vásárlóval maximális tisztelettel kommunikálok. Mindig, minden idegszálammal arra törekszem, hogy segítsek. Ha nem emlékszik a keresett könyv szerzőjére, címére (az esetek kb. kétharmadában ez van), akkor sutyiban Google-ben utánanézek, mert mindent nem tudhatok én sem fejből. Olyan egyébként ritkán van, hogy nem tudom, nem lehet.

Minden nap úgy kelek fel, hogy koncentrálva fogok dolgozni, a vevők számára a legjobbat nyújtom, és még véletlenül se essek bele a "kádárista fertőbe", ahol az ügyfél csak egy szükséges rossz.

Ennek ellenére esténként én is érzem, hogy a mai nap is kitettem a lelkemet a semmiért. Megint összehozott a sors egy-két vásárlóval, aki úgy kezelt mint egy könnyen lecserélhető senkit. Például egy öntudatos értelmiségivel, mert kapásból nem tudtam az XY neomarxista-szeparatista-ókonzi-ultramáraista-pista szerzőt. Vagy egy újabb lánnyal, aki még nincs 20 éves, de már a legújabb iPhone-val villog és az n+1. übergagyi vámpíros könyvet veszi. Kérdem én, honnan és miből a 150 ezres teló? Egy olyan telefon, amiért nekem több hónapot kellene dolgoznom. Persze mindig nyelni kell, még akkor is ha lenyomorékoznak. Mert kedves cikkíró kettőn áll a vásár! A másik oldal mentalitását is meg lehetne vizsgálni...

A valóságban ebben az országban nincs langymeleg kádárizmus, hanem tűzforró vadkeleti kapitalizmus van! Ahol minden nap úgy kell bemenni, hogy meg kell küzdeni a fizetésért, ami a tisztes megélhetésre sem elég, mert állambácsi még a minimálbér után is egy rakás pénzt nyúl le, hogy épüljenek a stadionok a sok koldusnak. Ahol csak ámulsz a plázákban, hogy milyen gazdagság árad és persze ámulsz az árcímkéken. Persze én senkiházi-ingyenélősködő-későkádárista-csökevény! Van merszem plázákban álmodozni! Dolgozzál paraszt! Megmondta a nagy vezír, most munkaalapú társadalom van! Újra becsülete van a munkának! Bezzeg, a Kádár-érában! Ez az egy még megmaradt: jót röhögni a birkabégetősdin!

Minden bizonnyal a cikkíró a weberi protestáns etikán alapuló kapitalista mentalitást hiányolja. Ez valóban hiányzik, főleg a politikusainkból, nem érzékelem, hogy ebben a szép-új-focista-konzervatív-igazkeresztény országban kurvára számítana a teljesítmény, a tiszta kapitalista szellem.

Ezzel szemben, kedves cikkíró, inkább az ön készülékében látom a hibát. Már elnézést, de nem langymeleg, kádárista dolog a Párt hátszelét élvező blogban cikkeket írogatni és a valóságot ezzel az írással is egy kissé elferdíteni? Szerintem a cikkben felvázolt helyzet álprobléma. Ma Magyarországon az alkalmazottak túlnyomó többsége keményen dolgozik vicc fizetésért és nem hiszem, hogy velük van a baj.

A legnagyobb baj azonban tudja mi? Az, hogy a fizetésem és/vagy szabadidőm és/vagy energiám még arra sem elég, hogy a hardvert-szoftvert egyben tartsam és fejlesszem magam (pl.: szakmák/nyelvek tanulása, lelki-testi egészség megőrzése -- micsoda kurva nagy luxusdolgok ezek!) és megőrizzem a mentalitásomat a kádárista áttétektől (ami inkább felülről a politika felől és nem a kisemberektől jön!). Na ez az igazán nagy baj!

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.04. 11:25:07

@buta_lúd: Eh. Vicces próbáltam lenni. VICC OFF Igen, a magyar politikusok nagy részéről rossz véleményem van. VICC ON Az emberiség fennmaradó részét illetően még gondolkdom.

teknős 2014.06.04. 12:08:45

@Holger Hartland: Mindig meg kell állapítanom, hogy a szélsőjobb és a bal, ugyanaz.

Sokkal jobbnak néznek egy szélsőségesen balliberális hatalmat a legsikeresebb jobboldali kormányzásnál.

Lehet, hogy az ideológiájuk különböző, de a céljaik ugyanazok.

Alfőmérnök01 2014.06.04. 12:28:41

@rajcsányi.gellért (ergé): Ha már ezt így kitetted, elárulhatnád, hogy hányan látogatják a híroldalt és hányan olvassák a blogot?
Ismerem a google analytics-ot, tudom, hogy gyak. mindenről le lehet kérni részletes statisztikai adatokat.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2014.06.04. 12:52:06

@Alfőmérnök01: nagyjából 30-60 ezer egyedi látogató van naponta a kül. felületeinken naponta, összesen. a blogon minden egyes blogposzt olvasottsága látható jobbra fent, a számlálón.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.06.04. 14:01:15

@teknős: Nem tudom, ez mit akarna jelenteni, de biztosan elméleti kérdés, ugyanis a jelenlegi kormányzás
1) nem jobboldali,
2) nem sikeres.
A ballibek utoljára 2010 előtt kormányoztak, az pedig
1) nem volt baloldali,
2) nem volt sikeres.
Akkor nem is tudom, miről beszélünk.

buta_lúd (törölt) 2014.06.04. 14:57:10

@Holger Hartland: Phűűű. Megkönnyebbültem.
Eredeti válaszodat vigyorogva olvastam, de -tekintettel a Komoly Időkre- bevillant, hogy akár igaz megbántottságot is érthetnék belőle, azt meg nem volt szándékom elérni.
De minden jó, ha a vége jó!

kiir 2014.06.04. 15:30:48

@Shenpen:
"a magyar jobboldal erkölcsi kérdésekben kissé karakteresebb, mint mondjuk az angol, nem lehetne eladni The Sun féle bulváros-csöcsös lapot jobbosként"

Helyi Témát láttál már? Jelzem, több embert ér el, mint a Népszabi és a Magyar Nemzet együttvéve. És se erkölcs, se kultúrfölény.

Alfőmérnök01 2014.06.04. 18:32:10

@rajcsányi.gellért (ergé): Köszi! (A számlálót eddig nem vettem észre, pedig biztos kint van már egy ideje.)
süti beállítások módosítása