Populista és baloldali lenne Ferenc pápa?
2013. december 13. írta: dobray

Populista és baloldali lenne Ferenc pápa?

ferenc_papa.jpg

A napokban a Time magazin által az év emberének választott Ferenc pápa úgy látja, a szegénység egyre szélesebb méreteket ölt, szakadékot teremtve a társadalom rétegei között. Ezért a gazdasági modellek átgondolását szorgalmazta a túlzott pazarlás megfékezésével. Új egyensúlyt kell teremteni a bérek és lehetőségek elosztásában. A Föld adta forrásokat arra kell felhasználni, hogy a világban véget vessünk az „éhezés tartós szégyenének” – olvasom Ferenc pápa újévi, béke világnapi üzenetét. 

Idézhetjük a nemrég megjelent Evangelii Gaudium (Az evangélium öröme) című „apostoli buzdítás” gazdaságra vonatkozó mondatait is. A szegénység szerkezeti okainak megoldása nem várhat többé; s amíg nem oldódnak meg a szegénység gondjai, nem oldódnak meg a világ problémái – írja a pápa, aki bírálja a globális gazdasági rendszert és a „pénz idealizálását”. Egyben felszólítja a világ vezetőit, szálljanak szembe a szegénységgel és az egyre növekvő egyenlőtlenséggel. Arra kéri a politikusokat, hogy biztosítsanak minden embernek „méltóságteljes munkát, oktatást és egészségügyi ellátást”.

Mit kezdjünk a pápa gazdasági elképzeléseivel?

„Hogy lehet, hogy manapság az a hír, ha két pontot esik a tőzsde, viszont az nem hír, ha egy idős hajléktalan megfagy az utcán?” – tette fel a kérdést a pápa. A tízparancsolat első pontjára (Ne ölj!) utalva kijelentette: nemet kell mondani a kirekesztésen és az egyenlőtlenségen alapuló gazdaságra, mert „az ilyen gazdasági rendszer öl”. Hozzátette: tudja, hogy van, akit zavar a gazdasági reformok sürgetése, a világméretű szolidaritás hangoztatása, a javak igazságos elosztása, a munkahelyek védelme. Az egyháznak és a politikának azonban figyelmet kell fordítania a szegénység és az elesettség új formáira, közöttük a hajléktalanokra, drogfüggőkre, menekültekre, az egyre magányosabb idősekre. Ferenc pápa kitért a trickle-down („lecsöpögő”) gazdaság elméletére is: szerinte ez nem jött be, még mindig várunk az eredményekre, a hatékonyságát pedig sosem igazolta semmi. Ferenc hitet tett az állami beavatkozás légjogosultsága mellett.

Érdemes mindezzel összevetni XVI. Benedek szavait (Deus caritas est enciklika): „Nincs olyan igazságos államrend, amely feleslegessé tenné a szeretet szolgálatát. Aki a szeretet meg akarja szüntetni, az arra törekszik, hogy az embert mint embert szüntesse meg. Vigasztalásra és segítségre szoruló szenvedés mindig lesz. (…) A totális gondoskodó állam, mely mindent magához von, végezetül olyan bürokratikus intézménnyé válik, mely a lényegeset nem képes nyújtani, amire a szenvedő embernek – minden embernek  szüksége van: a szeretetteljes, személyes odafordulást. Nem mindent szabályozó és uraló államra van szükségünk, hanem olyan államra, amely a szubszidiaritás elvének megfelelően nagylelkűen elismeri és támogatja a különböző társadalmi erőkből született kezdeményezéseket, melyek összekapcsolják a spontaneitást a segítségre szoruló emberekhez való közelséggel. (…) Az a fölfogás, mely szerint az igazságos struktúrák fölöslegessé tennék a szeretet gyakorlását, valójában materialista emberképet rejt: azt a babonát, hogy az ember csak kenyérből él – ez olyan meggyőződés, amely lealacsonyítja az embert, és éppen sajátosan emberi mivoltát tagadja.”

A Magyar Nemzet már több cikkben is megéljenezte Ferenc pápa gazdasági nézeteit. Amerikai keresztény körökben viszont elszörnyedtek rajtuk, és Ferenc pápát marxistának kiáltották ki. Ez persze erős leegyszerűsítés. Persze az is nevetséges, amikor a Népszava publicistája üdvözli a szerinte ásatag Ratzinger lemondását és Ferenc megválasztását, majd vatikáni intervenciót kér Magyarország felé. A baloldali sajtó ugyanis pontosan ugyanúgy olvasta a magyar egyház fejére Benedek különféle szavait, ahogy most Ferencét. Azaz egyszerűen csak az a fontos nekik, hogy ha mond valamit egy pápa, legyen az egy általánosság, az ráolvasható legyen a hazai egyház fejére.

A teológiai belvitákat mellőzném, jelezve: a gazdaság bajaira adott esetleges konkrét pápai megoldási javaslatokat sosem kötelező elfogadni, de a pápák általában tartózkodnak is a konkrét javaslatok megfogalmazásától. Kár volna tagadni, hogy Ferenc pápa is nagy hangsúlyt helyez a személyes odafordulásra. Azt sem állíthatnánk, hogy szavai logikai ellentétben állnak elődje mondataival, aki máskor, máshol úgyszintén megfogalmazott Ferencéhez hasonló kijelentéseket. A pápák béke világnapi üzenete mindig olyasmiről szól, mint a mostani is.

Ugyanakkor mégiscsak azt kell mondanunk: Ferenc pápa radikálisan máshova helyezi a hangsúlyokat, mint elődei. Mintha csak azt mondaná, amit hallani akarnak tőle a népek. Benedek és II. János Pál lefutotta a kötelező köröket béke- és igazságosságügyben, hiszen ki ne akarnak békét és igazságosságot? Ezek banalitások, amik maguktól értetődnek. Ha viszont nem az üzeneteiket olvasgatjuk, hanem enciklikáikat és más, kifejtősebb szövegeiket, akkor nem éppen egy ferenci világ tárul elénk. Ferenc viszont más alkat, mint ők, és más taktikát választott. II. János Pál és különösen XVI. Benedek úgy tartotta, erőltessék meg magukat, akik enciklikákat olvasnak. Ferenc pápa viszont eleget tesz a kommunikációs kényszereknek: a világ társadalmi igazságosságot, struktúraváltást és szegénységfelszámolást akar? Oké, akkor hangsúlyozzuk ezt. Ferenc pápa kommunikációs gépezete egyszeriben olajozottan működve hozza a várva várt közhelypaneleket. Jóságos, dél-amerikai papként, aki számára (nagyon helyesen) fontos volt a nyomornegyedek népe, teljesen hiteles is.

Benedek elitista volt. Ferenc populista. 

Az Institute of Economic Affairs szabadpiaci, katolikus elemzője, Philip Booth, aki egykor könyvet írt a katolikus társadalmi tanítás és a szabadpiaci gondolkodás kapcsolatáról (Booth interjút adott a Mandinernek is), szeptemberben kritizálta Ferenc kapitalizmus-felfogását. Booth rámutatott: sosem létezett „neoliberális” világrend, Ferenc nyitott ajtókat dönget, a kapitalizmust pedig félreérti. Persze mondhatjuk, egy angol közgazdász és egy dél-amerikai között kódolva van az ilyen konfliktus.

A The Atlantic december 11-i cikke azt hangúlyozza: a pápa egyszerűen hamis tényekre alapozza meglátásait. Például hogy a szegények és gazdagok közti olló folyamatosan nő, ami nem igaz, csak jól hangzó bonmot, amin mindenki el tudja intézni a napi erkölcsi felhördülését. Ma még az Egyesült Államok is többszörösét osztja újra a száz évvel ezelőttinek (akkor 7 százalékot, most 40-et); 2005 és 2010 között pedig másfél milliárddal csökkent a világ szegényeinek a száma.

A modern kapitalizmus iránti ellenszenv ugyanakkor nem Ferenccel kezdődött az egyházban, hanem az ipari forradalom idején. Csakhogy: a feudális-agrárius korszak is laissez-faire volt a javából. A kapitalizmust pedig nem csak marxista alapokon lehet kritizálni, hanem korporativista és más egyéb alapokon is. Azt se felejtsük, hogy (az egyébként kissé felszínes) táblázatok, amelyek a kulturális és gazdasági jobb-bal elhelyezkedést mutatják koordináta-rendszerek segítségével, általában a gazdasági balra sorolják a pápákat – Benedek is így járt. A világ és a pápák gondolkodása persze ettől bonyolultabb. Sem Ferenc, sem az elődei nem marxisták. Az Atlantic szerint sem marxista Ferenc, inkább Polányi Károlyéra hasonlítanak nézetei. Mindenesetre az antikommunizmusról az antikapitalizmusra való váltás jelei mutatkoznak a Vatikánban.

Az olyan pápai kijelentések, hogy az embereknek és nem a pénznek kellene lenni a középpontban – azon túl, hogy laposak és közhelyesek (ámbátor igazak) –, nem csak Ferenc sajátjai: az egyház mindig is figyelmeztetett az anyagiasság és a pénz veszélyeire. Valamiért úgy tűnik: mintha Ferenc elődeinek hasonló szólamai inkább fanyalgást váltottak volna ki. Ellenben jött Ferenc, és rögtön felfigyelnek az ilyen mondataira, isszák a szavait. Ferenc nem az életünkbe akar beleszólni, hanem az igazságosságért szólal fel? Ha minket figyelmeztet egy pápa, akkor miért szól bele; ha a struktúrákat szidja, és azokat, akik fenn vannak, akkor minden oké? (Valahogy az abortusz ellenzésének és a női papság elvetésének megerősítését nem emelték ki az Evangelii Gaudiumból.)

A katolikusok egy részében (ez ma Magyarországon mainstream) mindig is megvolt az igény egy „jézusi alapú” „igazságos társadalomra”, akkor is, ha az tervezőasztal mellett készül. Valahogy így: cserélgetjük a gazdasági modelleket, le a polcról, fel a polcra, hátha bejön valamelyik. A mennyország azonban fent van, mi meg itt lent. A fent és a lent megfordítására tett kísérletek meg nem azzal jártak, hogy a mennyország eljött, hanem hogy lepotyogtunk a semmibe.

Van különbség abban, hogy Benedek az igazságos struktúrák lehetetlenségéről és a személyes odafordulás fontosságáról beszélt – hozzátéve, hogy nem a tisztes szegénységgel van a gond, hanem az elembertelenítő mélyszegénységgel ; míg Ferenc számára a szegénység felszámolása a legsürgetőbb feladat. A világ megkapta a szólamokat, amiket hallani akart a pápától. Jézus pedig azt mondta, hogy szegények mindig lesznek veletek.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr795687462

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Populista és baloldali lenne Ferenc pápa? 2013.12.13. 07:26:02

A világ megkapta a szólamokat, amiket hallani akart a pápától. Jézus pedig azt mondta, hogy szegények mindig lesznek veletek.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 19:56:21

@biboldó:

Még szerencse, hogy legalább te elhiszed, amit hazudsz!:-)

tevevanegypupu 2013.12.13. 19:57:33

@biboldó:

Igen, Horthy is észrevette, hogy túl sok mindent átengedtek a zsidóságnak, amiért a zsidók akkoriban hálásak is voltak. És nem az arisztokrácia haragudott meg a zsidókra, hiszen a gazdag zsidósággal barátságban voltak ugyan úgy, ahogy a zsidó értelmiséggel is. Akik nem kedvelték őket, az a polgárság volt. A mezőgazdaságban nem voltak annyira otthon, viszont a falvakban megtelepedtek a kis boltjaikkal és szívesen hiteleztek is a parasztoknak. De földet nem műveltek és gyárakban sem dolgoztak munkásként.Magyarország befogadta őket, lehetőséget teremthettek és ezt ki is használták. Kicsit túlzásba is vitték..

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 20:00:27

@bbjnick: Nemrégiben kioktattál az érvelés mibenlétéről. Most meg demonstrálod, grat!

vantaan 2013.12.13. 20:06:55

@tesz-vesz:No a mostani papoknak biztosan nem adná oda! Mélységes csalódás és csak undor fog el ha a mai egyházi vezetés némely tagjára gondolok.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 20:07:55

@tevevanegypupu: Földet is műveltek, mihelyt lehetőségük adódott rá. Voltak intézők is, de legfőképp nagykereskedők, kik exportáltak, piacot csináltak. Nem ez a lényeg, hanem, hogy pörgött a verkli. Túlzásba vitték? Nézőpont kérdése.
Van a birtokomban olyan korabeli héber nyelvű imakönyv, mely tartalmaz fohászt a mindenkori uralkodóért, országért, annak népéért.
Értékeld ahogy akarod.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.12.13. 20:10:41

@Shenpen: milyen mechanizmussal lehetne eldönteni, hogy az kapja a fejlesztési hitelt? a kisvállakozók, a céhek igényei szerint, hosszútávú gazdaság életbentartása szerint.

elb*sszák? hát így beszél egy arisztokrata? ejnye.

maga a hitel nem probléma, a hitel akkor probléma szerintem, ha nagyobb, vagy jóval nagyobb, mint az infláció. mert akkor már megint a nagytűkéseknek kedvez, persze ha állami a bank, akkor ez köztulajdon lesz, ami nem baj. sőt, kell a bevétel a deficit miatt.

na most a sortolásba, meg hedzselésbe nem akarok belemenni, mert nem értek hozzá, ahogy a tőzsdéhez se, de pont ezért kell betiltani az összeset, szúrják a szemem, az egyszerű dolgok a jók, amivel nem lehet spekulálni, csalni, hazudozni. amivel nem lehet buborékot képezni
érdemes lenne példát venni az arab bankokról, ahol talán kevesebb buborék képződik, ezáltal talán stabilabb a gazdaság, mert a bank kamattilalom lévén abban érdekelt hogy sikeres legyen a vállakozás, ennek profitjából osztoznak. nem kamatot kap, hanem kereskedelmi nyereséget, amit engedélyez a Korán

arról meg nem is beszélve, hogy védjük a fákat, nem kell mindig új tankönyv, simán lehet könyvtári is, amit kölcsönöz, ha elszakítja fizet. és ezt a takarékoskodást csak állami szinten tudod megoldani, mert a magánnak termelni kell folyton, etetni kell, hogy éljen

én amúgy azzal egyetértek hogy a KKV legyen magántulajdon, de azon már érdemes elgondolkodni, hoyg hosszútávon jó-e ha a nagytőkés multi azt tesz amit akar, és országok felett áll.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.12.13. 20:11:32

@biboldó: Az igazsággal nem mindenhol lehet népszerűsködni.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.12.13. 20:11:57

@vantaan: lusztráció kéne ott is, átvilágítás, de egyelőre nem végzik el a komcsi narancsok. majd 3/3-nál elkenik a szájukat a komcsi szegfűknek.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 20:14:56

@biboldó:

Az én érvelésmódom minősége milyen módon befolyásolja a te "posztprogesszív" történelemvíziód igazságtartalmát?:-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 20:15:50

@bbjnick:

"posztprogesszív"="posztprogresszív"

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.12.13. 20:16:19

@tevevanegypupu: A polgárság megteremtői a zsidók voltak. A polgárok zöme zsidó volt. A problémák gyökere kulturális, és nem politikai.

Valóraváltógép 2013.12.13. 20:18:26

@vantaan: Nem tudom hogy néhány tucat, vagy nagyon jó esetben 1-200 ember bármit képes-e tenni. Azt sem, hogy kell-e nekik. Sokkal igazságosabb lenne, ha az emberek szépen megennék, amit főztek maguknak.
Annál is inkább, mert láthatóan nincs igényük arra, hogy ők meg legyenek mentve.
Abban a világban ami nekem ideális, ők biztosan szenvednének. Szerintem a tiédben is.

@Shenpen: Nem, teljesen komoly volt. Majd meglátod, csak figyeld. ;)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 20:18:46

@Mr Falafel:

"A polgárság megteremtői a zsidók voltak."

Hol?:-)

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 20:19:47

@bbjnick: Nem létező dolog semmilyen módon nem befolyásol semmit.

vantaan 2013.12.13. 20:24:04

@tesz-vesz: Ó az általam az egyedüli tisztességes vezetőnek tartott Várszegi Asztrik főapát urat, címzetes püspököt egyből félre állították amint Kiss-Rigó és társai viselt dolgait/együtt működését a komcsikkal vizsgálta.
Kéz kezet mos.
Erdő Péter MTA tag lett mert kellett az egojának s kritika nélkül beterelte-beterelné a népet a komcsi narancsosok karámába.
Kövér "térdre csúhások" László aki mindig megtalálta a maga Gyuláját Horn után simán befogadást nyert Márfy Gyula ölébe.
No ilyen világ ez!

Alfőmérnök 2013.12.13. 20:37:23

@bbjnick: " Ami végül a zsidóknak az ország gazdasági és politikai és szellemi életében való térfoglalását illeti, ez egyenes függvénye a magyar társadalomfejlődés megakadásának, melynél fogva a magyarság alsó osztályai, mindenekelőtt a magyar parasztság többsége teljességgel feudális-arisztokratikus keretek között rekedt meg, míg a magyarországi németség és zsidóság a maga belső világában egy feudális elemektől mentes, lényegében polgári társadalmat alkotott. Így ezeken belül parasztok és proletárok feltörekvése csupán azokon az elsősorban anyagi akadályokon múlott, melyeket ez elé a polgári társadalom állított, míg a magyar társadalom alsóbb osztályait a feltörekvésükben az anyagi nehézségeken kívül s azoktól függetlenül mindazok az emberi és társadalmi és lélektani gátak is szorították, amiket a feudális-arisztokratikus társadalmi szervezet és beidegzések jelentenek. Ebből a különbségből adódott az, amit német és zsidó térfoglalásként tartottak számon, amiben a térfoglalók energiája teljesen másodlagos kérdés a térfoglalás közegének, a magyar társadalomnak ettől teljesen függetlenül meglévő válsága mellett."
mek.oszk.hu/02000/02043/html/387.html#394

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 20:40:06

@biboldó: @Mr Falafel:

Ti ilyennek képzelitek a kultúrfölényt?:-)

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 20:44:54

@Alfőmérnök: Mindez érthetően a gyakorlatban az volt, hogy nem tért foglaltak, hanem űrt töltöttek be. Azaz nem privatizáltak, nem államosítottak, nem kivásároltak, hanem előzmény nélkül megcsinálták.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 20:47:15

@bbjnick: Nem. Te próbálod ezzel magyarázni a szellemi sivárságodat.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 20:47:38

@Alfőmérnök:

Mondom, hogy szeretem Bibót!:-) Itt most épp azt "magyarázza", hogy a gyökértelen könnyebben mozdul:-)

Valóraváltógép 2013.12.13. 20:51:41

@bbjnick: Az miért baj? Ha egyszer mozdulni kell, akkor mozdulni kell. Az intelligencia alkalmazkodik.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 20:59:44

@biboldó:

Nem csináltak meg semmit. Apu bebatyuzott Dél-Oroszországból, ahonnét a hatóságok kiutasították, mint kétes elemet; itt kérdezetlenül befogadták; a hitközség támogatásával nyitott egy kis kocsmát; rossz minőségű szeszből és a parasztok uzsorázásával összegyűjtött annyi pénzt, hogy a fiát kitaníttassa; s a fiatalúr már szakemberként ülhetett bele egy korabeli "multi" által felajánlott alkalmazotti állásba. Ha én korabeli multi lettem volna, én is olyan munkatársakat alkalmaztam volna, aki nem kérdez, nem vitatkozik, nincs sem ide, sem oda elköteleződve, hanem végrehajt (ma úgy mondanák, hogy rugalmas munkaerő).

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 21:08:16

@Valóraváltógép:

Nem baj. Bibó az idézetben azt magyarázza, hogy az erőltetett, túlpörgetett modernizáció nem a műveltséget, nem a tudást, nem a hűséget díjazta, hanem a vak alkalmazkodást.

Valóraváltógép 2013.12.13. 21:12:59

@bbjnick: A vak alkalmazkodás is jelenthet túlélést, ha úgy hozza a sor. A többi meg majd kialakul.
Most már éppen igazán lenne alkalma mindenkinek művelődni, tanulni is, aztán ahhoz képest nincs nagy tülekedés érte. Sőt, nem is tartják fontosnak. Sőt, aki fontosnak tartja, az sem nagyon tudja megmagyarázni, hogy a személyes komfortérzetén túl őneki ebből milyen haszna adódhat.

Szóval lehet hogy a műveltség, az egy zsákutca. Hm? :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 21:17:00

@biboldó:

Európai (német/francia/osztrák székhelyű) bankok. Az első körben pénzintézetekbe (leánybankokba) öntötték a pénzt, majd több hullámban (vasútépítési, építkezési, bányászati, nehézipari, gabonakereskedelmi, élelmiszeripari stb.) nagyberuházásokba.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 21:19:29

@Valóraváltógép:

Ha te mondod!:-)

Olvasd el Mikszáth Két választás Magyarországon c. regényét! A humor mögött nagyon pontosan ott vannak a korabeli magyarság tragédiája.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.13. 21:20:25

@bbjnick:

a korabeli magyarság tragédiája. = a korabeli magyarság tragédiájának stációi és okai.

Valóraváltógép 2013.12.13. 21:24:32

@bbjnick: Engem a jelenlegi magyarság tragédiájának a stációi érdekelnek, nem a korabeliek. :)

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 21:24:57

@bbjnick: Nemá, a bankok lennének a fejlődés motorjai? Ezt ne velem vitasd meg, hanem a rotschildozókkal, vakolózókkal.
Egyébként ha mégis igen, a hiteleket tudni kell valakiknek jól felhasználni. Merthogy minden más esetben az eladósodás az eredmény. Aztán meg lehet pampogni a tudatos eladósosítás miatt......

Valóraváltógép 2013.12.13. 21:28:55

@biboldó: Az eladósodásnak szerintem az lesz a megoldása, hogy egy ideig még nő, aztán mindenki közösen úgy dönt, hogy akkor ezt most elfelejtjük (aki nem akar úgy dönteni, azt meg agyonverjük, és azt mondjuk hogy elcsúszott a lépcsőn).
De ez csak amolyan megérzés.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.12.13. 21:36:17

@bbjnick: Számomra az a szó, hogy kultúrfölény, nem értelmezhető. Persze, nyilván igen, de érted, miért mondom? A másik totális elutasítása nem teszi szerethetőbbé az álláspontod. Talán észrevetted, hogy az utóbbi hónapokban nem csesztetlek téged. Nem azért, mert ráuntam, hanem azért, mert értékelem,amiket írsz. Nem mindennel értek egyet, de ez nem is követelmény. Néha érdemes odafigyelni másokra. S ha erre én képes vagyok, másnak sem lehet olyan nehéz.

Valóraváltógép 2013.12.13. 21:37:34

@Mr Falafel: Fejlődik a személyiséged, Fali? :D Vagy szerelmes vagy. Harmadik ötletem nincs. :))

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 21:38:27

@Valóraváltógép: A sokat basztatott eladósítók nem hülyék. Jól tudják, soha nem fogják viszontlátni a tőkét sem, nemhogy a kamatyot. Ez kb úgy működik, mikor a család összedob egy kis lóvét a feketebáránynak, hogy ne hozzon szégyent a pereputtyra. Egyetlen kikötést szeretnének eszközölni, hogy a hülyegyerek ne gépezze el ezt is. A hülyegyerek meg lázadozik a terror ellen ....

Valóraváltógép 2013.12.13. 21:40:47

@biboldó: Igen, valami hasonló. Mondom hogy a végén kénytelenek leszünk őket agyonverni. Hogy utána honnan szedünk pénzt, az jó kérdés. Majd egymástól, ahogy régen, gondolom.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 21:50:20

@Valóraváltógép: A hónapok óta tartó bebaszásnak ugyanolyan logikus oka van, mint az adósságválságnak. Nem józanodok ki, mert nincs annyi pénzem, hogy bebaszhassak.

Valóraváltógép 2013.12.13. 21:55:42

@biboldó: Ez logikusan hangzik. Ebben az esetben keresned kell valakit, akit agyo... hitelt ad neked.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 22:05:57

@Valóraváltógép: Hmmm. Lehetséges, hogy attól vagyok általában negatív figura, hogy a tökömet sem érdekli, ki tart hitelesnek vagy nem?

Valóraváltógép 2013.12.13. 22:11:36

@biboldó: Az álmoskönyv szerint az emberek a szerethető negatív figurákat többre tartják, mint a tökéleteseket.

Azokkal nem tudnak azonosulni, úgyhogy gyanakodni fognak rájuk, aztán előbb-utóbb elpusztítják őket.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.13. 22:18:42

@Valóraváltógép: Ez tény, én is baromira tudok drukkolni az esélytelennek. De a lúzer nem a szimpátiámra, hanem a győzelemre áhítozik.

Valóraváltógép 2013.12.13. 22:28:02

@biboldó: A lúzer sorsa már csak ilyen, akkor hiteles, ha lúzol.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.12.14. 00:00:10

úgy illik, hogy mielőtt valaki _állítólagos_ katolikusként szájára veszi ferenc pápát, először elszámol saját maga és elefántpuskás főnöke kereszténységének minőségével, legalább benedeki szinten.

xxiv 2013.12.14. 00:40:50

@tesz-vesz: Malevics hihetetlenül zseniális festő, pár évig kapott katedrát majd a komcsik feledésre ítélték. Semmi bajom Munkácsyval, de korszakalkotónak semmiképpen nem lehet nevezni.
Ízlésről nem érdemes vitatkozni, de Malevics nagyobb név a festészetben (és joggal)

gmower (törölt) 2013.12.14. 07:53:40

Hát a kommunisták mindig is egyházellenesek voltak, semmilyen hazugságtól nem riadnak vissza, hogy támadhassák, ma sincs ez másképp...

tevevanegypupu 2013.12.14. 08:44:16

@Mr Falafel:

Egyébként mindenféle okfejtés, politikai-vallási-népszokási különbözőségek ellenére is vidéki városokban egész jól megfértek egymással zsidók és magyarok. Régi városképeket nézegetve - visszaemlékező már nem igen van - úgy látom, a főbb boltok mind zsidó tulajdonban voltak, és ez nem zavart senkit. Trianon után változott a helyzet. Meg nyilván Budapestről indult az egész.

tevevanegypupu 2013.12.14. 08:53:34

@biboldó:

Nem tudom..Trianon a választóvonal. Talán az emberek, akik nem ismerték azt a régi zsidóságot akik betelepedtek, a mostaniak viselkedése miatt haragszanak visszafelé is. Bár mondjuk például Németországban a két világháború közötti visszaemlékezéseket olvasva azért elég okot adott a nagypolgári zsidóság és a művész világ is arra, hogy utálják őket. És aztán Nürnberg után jöttek szépen sorban..de ha végre el tudnának hallgatni és nem akarnának még most, a háború után is ennyi idővel állandó bocsánatkéréseket, anyagi kárpótlásokat, ha nem vennék tökéletesen semmibe azt, amit például a fidesz kormány is tesz értük, ha nem gúnyolnák folyamatosan a keresztényeket, ha nem lett volna az szdsz olyan hozzá nem értő és mégis végtelenül gőgös és lekezelő, az emberek elfelejtették volna már régen ezt az egész gyűlölködő cirkuszt.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.12.14. 10:42:17

@tevevanegypupu: Először is, a magyar egy megalkuvó, szar nép, egy alja nép. Hogy miért lett ilyen azzal a történelemmel, amit maga mögött tudhat, elindulva egészen a valódi őstörténetünktől, - ami természetesen nem a finnugrizmusban gyökeredzik - azt nem tudom. Nyilván nagyon sokat ártottak a bolsevizmus évtizedei, s árt ma is, hogy bolsevik eszmék reneszánszát éljük. Itt Lukácsokat és Bibókat istenítenek, és az Antallok a nagy emberek. Szobra van Károlyinak és Hornnak. K

tevevanegypupu 2013.12.14. 14:00:40

@Mr Falafel:

Nem tudom..létrejöttünk a tatárok, a törökök után is, akik ugyan mindent leromboltak, szétvertek nálunk, nagyon kevés történelmi emlékünk, épületeink maradtak, de ahogy látni lehet, a bolsevik gondolkodásmód és szellem volt az, ami ha szar néppé nem is, de megalkuvóvá viszont tett. Hogy mennyire félre vittek bennünket - kezdve a finnugorizmustól és a magyarok eredeti történetéről is -azt most kitűnően láthatjuk, ezzel az Antall kultusszal kapcsolatban. Amit most rendeztek az évforduló kapcsán, az valami példátlan. Csak bámulni lehet ..és kérdezheti az ember, hogy mit fognak vajon majd tanulni történelemből a mostani gyerekek..nyilván azt és olyanoktól mint mi. Hazugságot. Nekünk elvették a történelmünket és most is azt csinálják, pedig most állítólag jobboldali és polgári kormányunk van. Hihetetlen.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.14. 19:21:58

@biboldó:

"...a hiteleket tudni kell valakiknek jól felhasználni. Merthogy minden más esetben az eladósodás az eredmény. Aztán meg lehet pampogni a tudatos eladósosítás miatt..." --- írod.

A gründolás nem a "jól felhasználásról" szól, hanem a "minél nagyobbat szakításról".

Ajánlott olvasmány: Reymont: Az ígéret földje

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.12.14. 19:25:01

@Mr Falafel:

"A másik totális elutasítása nem teszi szerethetőbbé az álláspontod." --- írod.

Nem utasítok el senkit. Reagálok olyan kijelentésekre, amelyeket hamisnak és veszélyesnek gondolok.

Hogyaza 2013.12.14. 20:42:50

Baloldali pápa, aha...

aki nem látja, hogy a mai gazdaságban embertelen folyamatok zajlanak, az vagy
1. egy ideológia foglya, és ezért akarja igazolni az igazolhatatlant
2. a rendszer nyertesének érzi magát tehát (vagy részben ezért) igazolni akarja
3. igazából nem érti, mi folyik körülötte
4. felszínes gondolkodása alapján ami nem "tiszta kapitalizmus" (bármi legyen ez) az már kommunista/baloldali/marxista...

ne csináljátok ezt...

Valóraváltógép 2013.12.14. 20:51:35

@Hogyaza: Jah, szó szerint embertelen. Éppen építik a Skynetet, mi meg trianonon síránkozunk. :) Meg azon ezen a jobb sorsra érdemes jóemberen.

Alfőmérnök 2013.12.14. 21:25:03

@Hogyaza: Ez a szemlélet Hayek Út a szolgasághoz c. könyve hatására terjedt el.

Hogyaza 2013.12.14. 21:51:23

@Alfőmérnök: hát, a wiki-s idézetei szerint ennek a Hayeknek is volt egy kis "baloldali" beütése (vagyis józan esze):

"There is no reason why, in a society which has reached the general level of wealth ours has, the first kind of security should not be guaranteed to all without endangering general freedom; that is: some minimum of food, shelter and clothing, sufficient to preserve health. Nor is there any reason why the state should not help to organize a comprehensive system of social insurance in providing for those common hazards of life against which few can make adequate provision"

bömböcz 2013.12.15. 03:19:01

A jezsuiták a Vatikán kommandósai/ agymétely-vírusai.
Igazi zsidó-keresztények.

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 12:19:45

@Nemzetstratégia:

„töredékes tartalékon alapuló kamatos hitelrendszer”

Azt inkább részleges tartalékolásúnak szokták aposztrofálni…

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 12:24:34

@Nemzetstratégia:

"Átlag Pista fölvesz egy hitelt egymillió forintért. Mire ilyen-olyan törlesztőrészletek lejárnak, nagyjából 2x-3x annyit(2-3 milliót) fizetett vissza, mint amennyit fölvett. "

nominálértéken...

reálértéken azonban ez egyáltalán nincs így mivel _folyamatosan leértékelt_ pénzben veszi fel azt a hitelt...

ez a pénz osztódással szaporodik, ergo, napról napra kevesebbet ér...

a monetáris inflációról nem kéne elfeledkezni...

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 12:29:35

@Nemzetstratégia:

ez a rendszer elsősorban nem kamatra, hanem pénzmultiplikálásra és pénznyomtatásra épül

az inflációs konjunktúra azonban nem tarthat sokáig...

ha addig tartana akkor a sztori és a rendszer hiperinflációval érne véget ez pedig nem áll érdekében a rendszer mögött álló erőknek

ergo, egy bizonyos ponton be _kell_ húzni a jegybanknak a kéziféket és meg kell emelnie a jegybanki alapkamatot....

ezen a ponton omlik össze az inflációs konjunktúra rengeteg rossz befektetést (malinvestment) hagyva maga mögött...

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 12:30:49

@Nemzetstratégia:

inkább békén kéne hagyni a piacot...

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 12:31:49

@Nemzetstratégia:

az általad felvázolt és sokszor kipróbált agymenés pedig még a jelenlegi rendszernél is rosszabb...

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 13:03:34

@Nemzetstratégia:

és azzal is illene szembesülni, hogy a jelenlegi rendszer is egy kvázi-állami rendszer

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 13:05:47

@Nemzetstratégia:

az általad propagált, sokszor kipróbált és mindig kudarcot vallott rendszerben semmilyen fedezet sincsen a pénz mögött...

a te "pénzed" lényegében inflációs _adó_

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.12.15. 13:20:13

@xxiv: haha. mak-mak

hogy klasszikust idézzek

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.12.15. 13:23:24

@Shenpen: nap, szél, vízi hullám, vízerőmű mi van még?

Valóraváltógép 2013.12.15. 13:46:09

@bömböcz: Van ott egy pár rosszabbfajta galeri is, mint a jezsuiták. De én már azoktól is félek. :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.12.15. 14:20:54

@vantaan: akkor megjegyzem Várszegi Asztrik nevét

Alfőmérnök 2013.12.15. 15:49:33

@Mr Falafel: Bibót lehet nem szeretni, lehet túlértékeltnek tartani, de Lukáccsal semmiképpen nem említhető egy lapon, bolsevik meg végképp nem volt.
Az Antall-kultusz tényleg röhej, egy tróger hazaáruló volt.

xxiv 2013.12.15. 16:11:40

@tesz-vesz: nem idézel csak simán beszélsz, faszfej

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.15. 21:27:21

@tevevanegypupu: Hol látod az állandó bocsánatkérési igényt? Bőven elég lenni nem zsidózni örökösen. Csak példaként nézz körül itt a mandin, minden topik témától függetlenül a harmadik komment után arról szól hogy merazsidók. Bocsikázás hiányáról egy kukk se.
Csak szólok egyetlen zsidó sem kap magyar államtól kárpótlást. A kárpótlási jegyek időszakában volt valami hercehurca, de megnyugtatlak, ugyanúgy jártak, mint a többi kárpótolt, azaz sehogy.
A fidesz kormány mit tesz? Csak nem azt akarod mondani, hogy diszkriminál?

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.15. 21:30:07

@bbjnick: Azt mondtam, hogy a hitelt fel lehet használni hasznosan is. Lehet nyerészkedni is rajta, de az vezet az eladósodáshoz.

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 21:43:11

@bbjnick:

a pénz- és a bankrendszer azonban lényegében soha sehol sem ment teljes mértékben piaci alapon...

jó ezt észben tartani a "bankározás", a "multizás" és a "kamatos kamatozás" során...

valódi piaci körülmények között prudensen kéne működni a bankoknak...

egyszerűen nem lenne már választásuk...

hiszen csőd esetén igen gyorsan kapaács alá kerülne a bankárok, ill. a bankrészvényesek teljes vagyona...

calabria007 (törölt) 2013.12.15. 21:44:58

@bbjnick:

jav:

"hiszen csőd esetén igen gyorsan kalapács alá kerülne a bankárok, ill. a bankrészvényesek teljes vagyona... "

pl. Skóciában így mentek 1696 és 1845 között a dolgok...

talán ott jutott a bankrendszer a legközelebb a valódi piaci ideálokhoz...

tevevanegypupu 2013.12.15. 22:25:05

@biboldó:

Úgy tudom, a fidesz kormány felemelte 50 százalékkal a holocaust túlélőknek a nyugdíját és mintha a mazsihisz is elég sok pénzt kapott volna és meg kap ma is, de nem is ez a lényeg, illetve nem ez a legfontosabb, hanem az egyenlő mérce, vagyis ugyanolyan áldozatnak tekintsék a kommunizmus áldozatait is. Amíg pedig itt vannak a kommunisták kissé átalakulva, addig nehéz higgadtan beszélni a témáról. Képzelje el, ha most mondjuk a nemzetiszocialista párt létezhetne mind ujnemzetiszocdemek..úgy, ahogy a kommunisták pillanat alatt átvedlettek szociáldemokratákká. Képzelje el, hogy mondjuk Szálasi unokaveje, a nemzetiszocialista vagyonból meggazdagodva és egy nemzetiszocialista villájából járna szónokolni és oktatná ki Orbán Viktort demokráciáról..

Valóraváltógép 2013.12.15. 22:28:01

@tevevanegypupu: Maga szeret magasan labdázni. Ha egyszer túl nagyot ugrik, majd ügyeljen, hogy a talpára essen.

biboldó · http://menekulttabor.blog.hu 2013.12.15. 23:00:07

@tevevanegypupu: A hír félig igaz. A fidesz kormány másfélszeresére emelte a gettóban töltött idő munkaviszonynak való elfogadását. Ez nyugdíjasonként kb havi nyolc forint ötven fillér emelkedést jelent.
A mazsihisz az egyháztörvény alapján részesül mindenből, miként a többi történelmi egyház.
Komcsizás, Szálasizás más téma, valóban magas labda. Belemehetünk, de nem biztos, hogy én jönnék ki rosszul.

Alfőmérnök 2013.12.15. 23:28:14

@biboldó: Nyugi, teve írt már alá a Népszavában tiltakozást az újnyilasok ellen. Most meg a náci B&S-el bájcseveg. (Csak hogy mennyire kell komolyan venni a nőt. Nyilván azt hiszi magáról, hogy megvilágosodott és ezért változott meg a világképe. Az igazság ezzel szemben az, hogy mikor antifasiszta volt, akkor is ugyanolyan birka volt, mint most antiszemitaként.)

Valóraváltógép 2013.12.15. 23:36:20

@Alfőmérnök: Én mondom, hogy az "okos nőkkel" csak a baj van. ;)

Tevében még valami potenciál is lenne, ha végre helyre tudná rakni magában a... múltját. Én meg abbahagytam, mert megint bereklamál valamelyik, hogy konyhapszichotizálok.

Bell meg igenis vonzó, legalábbis annak alapján, ami itt átjön róla. Élőben az ilyenek ritkán azok, de ez nem változtat azon, hogy jó vele dumálni. A nők ragadni fognak rá, ha fejre állsz is.
Ebből egyféleképpen tudsz jól kijönni: legyél elegáns, és lökd elé őket.

:D

Alfőmérnök 2013.12.15. 23:45:28

@Valóraváltógép: Bell vonzó azoknak, akiknek a gyűlöletük tárgyai megegyeznek az övéivel. Amint nem dodonai nyelven beszél, kiderül, hogy hülye, mint a segg.
A fickó eljátszotta a családi vagyont és bekattant tőle. Persze, hogy a zsidókat hibáztatja mindenért. Egy geci sváb, ismerem a fajtáját. Öregkorában egész nap a tévé előtt fog ülni és hangosan zsidózni, miközben halálra issza magát.

Valóraváltógép 2013.12.15. 23:52:49

@Alfőmérnök: Én nem tudom kit gyűlöl, szóval ez abszolút nem befolyásol semmit. Az jön át róla, hogy úriember.
Általában ugyan azok szoktak lenni a legótvarabb geciládák, de a nők hülye lények, ezért ha okosan viselkednek mellé, ez elnézzük nekik. Aztán persze megsértődünk, mert közben elfelejtjük, hogy a modor önmagában semmire nem garancia. :)

Bekattant, bekattant... itt mindenki kattant. Te is, én is, nem kell azzal hízelegni magunknak, hogy bárki kimaradt. A játék titka, hogy érezd magad jól.

Alfőmérnök 2013.12.16. 00:01:55

@Valóraváltógép: Nem tudod kiket gyűlöl? Akkor valószínűleg nem olvasod a kommentjeit.

"Az jön át róla, hogy úriember."

Szerinted egy úriember ilyeneket ír?

"Bell & Sebastian 2011.11.16. 23:09:26
@Alfőmérnök: Inkább gyógyszer érdekelne? A csehek még gyártanak Zyklon B -t, az kiváltja az összeset, amit szedned kell.
mandiner.blog.hu/2011/11/15/megfizet_a_nyomorult/fullcommentlist/1#c14968782

„Te vagy az élő példa a fajkeveredés hátulütőire, hiába a kiemelkedő intelligencia, ha nem párosul megfelelő éntudattal, ha úgy jobban tetszik, identitással. És a fenébe a polkorrekt beszéddel! ... AMF - Ki vagy te?

Mikor megismertünk örültél, hogy köszöntünk
Befogadtunk egyből, egy voltál közöttünk
De fejedbe szállt valami, nem az ész az biztos
Ellenünk fordultál más lett neked fontos

Azt hiszed okos vagy, mert elolvastál könyveket
Elszálltál magadtól, nagy arc lett belőled
Pár év alatt többet elértünk, mit Te meg nem fogsz soha!
Szánalmas vagy taknyos és nagyon ostoba!

Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, te senki?
Elég volt belőled, helyre fogunk tenni!
Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, te nulla?
Mit képzelsz magadról? Könnyen lehetsz hulla!

Te mit tudsz felmutatni, te mire vagy képes?
Te nézel le minket, te nyeretlen kétéves
A pelenka cserédre kérjed meg anyádat
Ki vagy te egyáltalán, miért jártatod a szádat?

Hány éves vagy öcsi? Mit játszod az eszed?
Mit gondolsz magadról te senkiházi gyerek?
Hogy képzeled azt, hogy a szádra veszel minket?
Minek hiszed magad, te semmire sem vitted!

Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, egy nulla!
Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, egy hulla!”
mandiner.blog.hu/2013/07/16/ujmagyar_stonehenge_a_szentfold_templom/fullcommentlist/1#c20251691

"Bell & Sebastian 2013.08.25. 20:29:12
@Alfőmérnök: Aránylag tiszta a vérvonalam és mégcsak homo ismerőseim sincsenek. Hát te hogy vagy ezzel(...)
Gondolod, hogy a magadfajta keveréké lesz a hazám? (Arra azért van B -terv.)”

Valóraváltógép 2013.12.16. 00:03:43

Ezt te elmentetted, és őrzöd valahol, vagy megtanultad? :)

tevevanegypupu 2013.12.16. 00:07:03

@biboldó:

A nyolcötvennel most tényleg megfogott, szóval talán tényleg hagyjuk abba. Már csak azért is, mert a partvonal két feléről felesleges átkiabálni egymásnak, esetleg rosszul halljuk, nem is beszélve arról, hogy időnként a kórus is szükségét érzi annak, hogy beleénekeljen, általában rosszul választva meg a pillanatot, és nincs itt Alfonzó sem, aki időnként elkiáltja magát, hogy kórus kuss.

Valóraváltógép 2013.12.16. 00:07:27

@Alfőmérnök: Nomindegy, szóval lépj rajta túl, az ember sok mindent ír, amit nem gondol komolyan.

Valóraváltógép 2013.12.16. 00:08:50

@tevevanegypupu: Meg a pénzt is vissza kéne adni. Csak a következetesség végett. Ugye. :))

Valóraváltógép 2013.12.16. 00:12:10

Búcsúzzunk végszóval:
"Kezdetben, élt az ember. Egy darabig. (:::)"

:)

Alfőmérnök 2013.12.16. 00:15:20

@Valóraváltógép: Nem lépek túl rajta. Ha egyszer elnézést kér érte, elhiszem, hogy nem gondolta komolyan.

Valóraváltógép 2013.12.16. 00:17:58

@Alfőmérnök: Hát lehet, hogy ő még nem tudja, hogy nem gondolta komolyan... te járhatnál előtte. De persze ahogy gondolod, csak szerintem ő leszarja, te meg idegesíted magad ezzel.

Alfőmérnök 2013.12.16. 00:26:59

@Valóraváltógép: Csak játszásiból próbáld elképzelni, hogy te mit szólnál hozzá, ha neked írnának ilyeneket.

Valóraváltógép 2013.12.16. 00:29:23

@Alfőmérnök: Hát, én alighanem nem tudnám mire vélni. :)

Valóraváltógép 2013.12.16. 00:34:14

De lehet hogy elismerésnek venném, nem tudom. Helyzetfüggő.
Ezek itt csak nickek. légypiszkok egy képernyőn... lehet hogy nem is léteznek.

Nem kell őket túlértékelni.

Alfőmérnök 2013.12.16. 00:39:23

@Valóraváltógép: B&S úgy írta ezt, hogy tudni vélte ki vagyok. Tehát nem egy nicknek írta, hanem egy embernek. (Most az mellékes, hogy nem nekem, mert kurvára mellélőtt a személyemmel kapcsolatban.)
De te tartsd nyugodtan jófejnek. Náci nem leszel attól, hogy egy nácit jófejnek tartasz. Ahogy én sem vagyok libi attól, hogy vannak libik, akiket kedvelek.

Valóraváltógép 2013.12.16. 00:49:27

@Alfőmérnök: Nem hiszem, hogy Bell náci lenne.
Az meg, hogy nem szeret... engem sem szeretnek itt egy csomóan. Ez így természetes, le kell őket szarni. :)

Ha zavar, értékeld ki őket. Meg fogod látni, hogy sokkal jobb ez így, mintha szeretnének. ;)

Alfőmérnök 2013.12.16. 00:59:07

@Valóraváltógép: Szerintem meg az. Azért gondolom, hogy náci, mert olyanokat ír, mint amiket a nácik szoktak írni.
Persze, hogy leszarom, de nem fogom nemnácinak nevezni, ha szerintem náci. Abból, hogy a ballibbantak mindenkit lenáciznak, aki nekik nem tetsző elveket vall, vagy neadjisten nem szereti a zsidókat (amivel nekem speciel semmi bajom nincs, én pl. nem szeretem az amerikaiakat meg a svábokat, másnak ugyanúgy joga van nem szeretni a zsidókat), még nem következik, hogy nincsenek nácik.
süti beállítások módosítása