Kommentszűrés
’13 jún
22
15:01

Weöres 100

Írta: Redakció

weores.png

Századvég

Huszadik század vége: az idősebb
fáradtan nyalogatja sérülését
mit háború és diktatúra ejtett,
s az ifjabb tombol emléktelenül.

Korszak-váltás. Tagolt beszéd helyett
néhány tucat indulatszó elég,
míg füst-gatyában és már ismerősen
s lomhán megérkezik az ismeretlen.

*

A száz éve született Weöres Sándor emlékére.

Címkék: kultúra irodalom költészet Weöres Sándor

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr65373144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S=klogW 2013.06.22. 20:43:36

@bbjnick: hanem a magyar jakobinusoknak?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 20:48:29

@Bell & Sebastian:

:-D

Pedig nagyon nem ártana neki, ha néha szánna a versekre némi időt!:-)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 20:51:41

@S=klogW: Azóta nagyot fejlődtünk, elsőbb megsütkérezték az ellenséget, majd fejét vesztette levágás által, most meg szabadon rázhatja a csengőt, mint egy majom. Ahelyett, hogy bonobó -módra lecumikázná Weingartengrubert, vagy hogyishíják?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 20:56:20

@S=klogW:

Arany nem volt politikus alkat: ideologikus pedig éppen nem!Valójában gondolkodásmódjában, szokásaiban, habitusában, élete végéig egy szalontai aljegyző maradt. Sokkal inkább paraszti, kisnemesi gondolkodású volt annál, hogy bármiféle forradalmi radikalizmus komolyan megérinthette volna. (Csak érintőlegesen: ez a magyar kis- és középnemesi kultúra a maga alkotmányos fogalmaival, Szentírással, Horáccal és Ciceróval a könyvespolcon, egyáltalán nem lebecsülendő!)

S=klogW 2013.06.22. 20:56:26

@bbjnick: egy töketlen írótörténésztanárbőcsész-kormány is bőven sok vót ennek az országnak/népnek kérem. maga tán wakol, hogy ilyeneket ajánlgat? :)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 20:57:57

@bbjnick: A föl-földobott kő azért veszélyesb, mint zöldborsós fal, mert hogy egyszer visszahullik a seggfejére. Ha százszor is - de végül is.

Bell & Sebastian 2013.06.22. 21:00:27

@bbjnick: Nehogy vegyek egy humidort. A Nemzeti Szivardában, persze.

S=klogW 2013.06.22. 21:00:45

@bbjnick: ebben van igazsága, de a dózsa-féle agrárproletár-forradalomban is az ilyen kétes egzisztenciák vitték a prímet
nem hatotta meg őket Boethius Consolatio Philadelphia-ja :) (pláne hogy nem is olvas(hat)ták)

S=klogW 2013.06.22. 21:04:01

@Bell & Sebastian: a polgári pipatóriumban maga éppen hogy csak humidor lehet: lehelgetheti az euroszittya szivarokat hogy eléggé aromásak maradjanak nemzetes uraiméknak :)

S=klogW 2013.06.22. 21:06:02

@S=klogW: természetesen Consolatio Philosophiae (hogy ebből hogyan lett Philadelphia ... ???)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 21:10:23

@S=klogW: Na nyúl, most jól kiugrattam a bokorból, mert egyszerre becsülte alá a népi találékonyságot és fölé Edwardékat. Az igazság a sövényen túl van.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 21:10:28

@S=klogW:

1) A Dózsa-féle ügy az nem agrárproletár forradalom volt, hanem egy csúnya logisztikai hiba.

2) Arany pedig mindig is sokkal jobban "vágta" a jambusokat, mint a japánkubikusokat.

Bell & Sebastian 2013.06.22. 21:12:41

@S=klogW: Ne zabáljon többé hamis tejterméket, ezt tudom javasolni, a Philadelphia egy átbaszás.

S=klogW 2013.06.22. 21:14:53

@Bell & Sebastian: edvárdékat fölé? szóval az ironikus felhangot nem hallta meg a botfüle

S=klogW 2013.06.22. 21:16:39

@Bell & Sebastian: ezzel sajnos egyet kell értsek: talán még az episztemológia ér valamit belőle

Bell & Sebastian 2013.06.22. 21:20:20

@S=klogW: Legközelebb kontrázzon a hónaljával.

Jaja, jól mondja, a csomagolás, csak az ér valamit, mi például a kukacokat tartjuk benne pecáláshoz.

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:24:55

@bbjnick:

"Weöresnek nem volt több tudása az irodalomról, mint bármely kortárának, mégis mikor (ha jól emlékszem) 14 évesen írt (brahiból) néhány verset s azt egy tanára elküldött egy (talán) pécsi újsághoz, rövidesen már a Nyugat szerkesztőségében találgatták, vajon, melyik kortársuk szórakozik velük?!"

Szombathelyen jelent meg nyomtatásban az első műve 1928-ban.

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:28:06

@S=klogW:

"...Consolatio Philadelphia..."

Ez valami új változat? :)

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:29:05

@S=klogW:

"természetesen Consolatio Philosophiae (hogy ebből hogyan lett Philadelphia ... ???)"

:)

S=klogW 2013.06.22. 21:31:14

@pocaklakó minimanó: mára már Boethius is elavult, mit sem ér egy jó posztmodern farmeros-gitáros-tetkós parafrázis nélkül :)

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:45:40

@bbjnick:

Szerintem Weöresnek viszont Pécs is jót tett. Főleg azért gondolom így, mert ott meg cimborák lettek Várkonyival. És Hamvassal.

Tudom, hogy retrográd nézet, de akkor is úgy érzem, hogy ezek az emberek (Weöres, Várkonyi, Hamvas, Fülep) sokkal jelentősebb alakjai a magyar irodalomnak és szellemtörténetnek, mint számos "túlhájpolt" szerző. Alaposabbak, műveltebbek, jobb az ízlésük, tehetségesebbek és szélesebb látókörűek.

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:47:19

Vagy említhetném Kerényi nevét is.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.22. 21:52:56

@bbjnick: Nem szemrehányás volt a részemről, csak egy érdekes paradoxonnak tartom, hogy valaki fantasztikus gyerekverseket írt, közben meg (Károlyi Amy elmondása szerint) ki nem állhatta a gyerekeket.

Bartókot kihagytad.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.22. 21:59:06

@tauglich: Jobbra át, balra át, agyon marjuk a kutyát.

S=klogW 2013.06.22. 22:03:03

@ALFI: amennyiben egyetértünk bbj-vel, akkor nincs szó paradoxonról.

egyébként weöres maga is gyerekeknek írta/szánta a "gyerekverseit"?

tevevanegypupu 2013.06.22. 22:33:50

Mindig Berek Kati jut eszembe ahogy a marinenikatinenit mondja..juj!! Nem szeretem Weorest, de nem Berek Kati miatt, hanem mert csak.

tevevanegypupu 2013.06.22. 22:42:59

Ja igen, es a hangjatol fraszt kapok, ahogy olvassa a verseit. :) Gyerekszinesz.

S=klogW 2013.06.22. 22:58:58

@tevevanegypupu: a költők úgy általában is nagyon ritkán jó előadók. emellett WA inkább filozofikus mint művészi alkotó.

tevevanegypupu 2013.06.22. 23:17:54

@S=klogW:

Gondolom nyilvan az zavar benne.:) Egyebkent Illyestol is idegoruletet lehetett kapni mikor felolvasott sajat muveibol. Tenyleg nem kellene..
Egyebkent az is zavar nagyon, hogy Weores verseit tul sokan megzenesitettek es enekeltek, valahogy lejaratodtak, es ezert aztan talan elsiklottam a lenyeg mellett?

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 23:23:08

@ALFI:

"...csak egy érdekes paradoxonnak tartom, hogy valaki fantasztikus gyerekverseket írt, közben meg (Károlyi Amy elmondása szerint) ki nem állhatta a gyerekeket."

Nagyon gyakori, hogy az elv és a gyakorlat nem vég egybe. Rousseau is miféle szép szavakkal magasztalta a progresszív gyermeknevelést az Émile, ou De l’éducation című értekezésében, miközben a Thérèse Levasseurtől született purdéit meg lelencházba adta, ahol aztán azok eltűntek az utókor számára.

Nem is csodálni, hogy pl. Edmund Burke (vagy akár Voltaire) jól be is szólogatott neki ezért - és jogosan.

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 23:44:12

Amúgy az elmélet kontra gyakorlat - avagy másképpen a hangoztatott elvek és azok saját példákkal való illusztrálása - tematikájában született egy érdekes könyv: s02.static.libri.hu/cover/5d/1/821353_5.jpg

Az eredetije (Weidenfeld and Nicolson) idén 25 éves, de sikerült 2010-ben itthon is kiad(at)ni.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.22. 23:49:00

@pocaklakó minimanó: Nem érted, hogy az Émile egy filozófiai értekezés, nem pedagógiai kézikönyv. De nem is várom el, hogy ezt megértsd, féleszű barátném.

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 07:29:21

@ALFI:

"Nem érted, hogy az Émile egy filozófiai értekezés, nem pedagógiai kézikönyv."

Semmiben nem mond ellent az állításomnak.

"De nem is várom el, hogy ezt megértsd, féleszű barátném."

Ha ennyire ismerkedni akarsz, kívánom, hogy sose legyen olyan csajod, aki nálam szebb. És az elég durva lesz nőben. :)

Bell & Sebastian 2013.06.23. 09:33:49

@tevevanegypupu: Akkor már ketten vagyunk, mi, Bélák.

tevevanegypupu 2013.06.23. 09:51:47

@Bell & Sebastian:

Fejunket lehajtva, roskadozo leptekkel el.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 09:55:47

@tevevanegypupu: Egy túróst! Büszkén a perzsaszőnyegre!

tevevanegypupu 2013.06.23. 10:05:35

@Bell & Sebastian:

A kristalycsillar ala!

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.23. 10:34:20

@pocaklakó minimanó: Ja, hogy fiú vagy? Akkor vedd úgy, hogy nem is szóltam hozzád.

S=klogW 2013.06.23. 10:45:08

@Bell & Sebastian: jaja, a szélére, feszes vigyázban :)

bömböcz 2013.06.23. 14:38:25

Törpe királyfi a lánya...
Bóbita táncol!
:D

bömböcz 2013.06.23. 14:52:37

A mai magori helyzetet is tökéletesen írta le a kis hermafrodita:
www.youtube.com/watch?v=3BnWJ3GmhV4

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 15:18:40

Weöres Sándor:
HARMINC BAGATELL (részlet)

CIGÁNY

Éc
péc
kapuléc,
Csimpilimpi hova mész?
Pockot viszek a vásárra,
egy peták az ára.
Besuttyantam a sátorba,
állt feltűrve Bábos Dorka,
benn a pocok táncot ropott,
Bábos Dorka sivalkodott,
árus-polc mögé bebújt,
mézes huszár legurult,
uccu neki fuss!

***

Weöres Sándor:
A ZEMPLÉNI ZSIDÓLÁNY

Módos vagyok én,
csinos vagyok én,
esztendőre vagy kettőre
férjhez megyek én.

Faterom nagy úr,
lova, szekere,
övé híres Gömör, Sáros
Zemplén vármegye.

Három vármegyében
rongyot szedni jár.
Van-e toll? Van-e bőr?
Utcán kiabál.

Uram kapja Zemplént,
ez a hozomány.
Apám marad Gömörben és
Sárosban király.

Tehetetlen Dodó 2013.06.23. 18:11:14

@pocaklakó minimanó: Nem tudom, hogy aztán Hamvassal min rúgták össze a patkót, mert Hamvas később leárulózta.

Tehetetlen Dodó 2013.06.23. 18:46:27

@ALFI: Nem erre gondoltam, Várkonyi szerint már korábban elhidegültek, az ötvenes évek elején. (Ha jól emlékszem - elő kell kotornom a Pergő évek-et).

S=klogW 2013.06.23. 19:31:06

@Tehetetlen Dodó: azért van valami Waokolós beütés némelyik művében

Tehetetlen Dodó 2013.06.23. 19:41:06

@S=klogW: Mármint a Weöreséiben?
Lehet. Nem ismerem teljes életművét, csak egyes dolgait.

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 21:04:44

@ALFI:

"Akkor vedd úgy, hogy nem is szóltam hozzád."

Az elcsajosodás első lépése.

Majd mesélj arról is, hogy milyen új trendek vannak a műkörömépítésben.

Köszcsike! :)

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 21:06:00

@Tehetetlen Dodó:

"Nem tudom, hogy aztán Hamvassal min rúgták össze a patkót..."

Művészek, ehh! (legyint)

Náluk mindennapos szokás az örihari.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 21:28:07

Hamvas választotta padavanjává Weörest, a mester/tanítvány viszony négy évig tartott, szakításuk oka csupán annyi volt, hogy képtelen volt az életmódváltásra, az eszményi tisztaság felé törekvésre.

Kaja, pia, dohányzás és nők. -röviden. Meg aztán állásvesztés és költözés.

www.prokontra.hu/content/view/184/2

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 21:39:27

@Bell & Sebastian:

Nem műkszik a link!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 21:40:35

vörössándor. biztos fontos. már -gyakorlóként- a gyerekverseivel sem tudok mit kezdeni. szinte már majdnem érzem, de mégsem. talán instabil zsonglőr :))

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 21:52:32

@bbjnick:

Kontrolcékontrolvé egy új lapon. Nekem bejött.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 21:52:47

@Bell & Sebastian: @Tehetetlen Dodó: @ALFI: @pocaklakó minimanó: és akit illet!

Weöres 1945-ben, A teljesség felé c. könyvét, még így ajánlotta: "Hamvas Bélának, mesteremnek köszönöm, hogy megírhattam ezt a könyvet: ő teremtett bennem harmóniát." Kapcsolatuk valóban közelinek volt mondható. Ám, ahogy Hamvas körül szorult a hurok, először csak politikai sajtókampányok (egyik) célpontjává vált, majd 1947-től Lukács Györgyék egyik kiemelt levadászandó vadja lett: 1948-ban aztán állásából (a Fővárosi Könyvtárból ) is elbocsátották, B-listára tették, nem csak a kulturális életből szorítottál kii, hanem a létezését is kérdésessé, problematikussá tették. Kemény Katalin (Hamvas felesége) úgy emlékszik ezekre az időkre, mint amikor egyik napról a másikra a legjobb barátok is eltűntek. Így Weöres is.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 21:53:09

@bbjnick:

"... A játszma akkor vált különösen őrlővé, amikor a megfogant gondolatok versekbe nemesültek Weöres tollán keresztül, hisz ekkor már nem csupán virtuóz költői kihívássá vált a tradicionális-orientalista eszmerendszer, hanem átszüremkedett a személyiségébe is, elméjét és tehetségét is kezdte átitatni. Az addigi életmód azonban felemásan viszonyult a magasztos eszmékhez, hisz a keleti elvek már nem fértek össze a világháború által kikezdett, és a még mindig szenvedélyek kötelékében élő költő életével. Hamvas egyértelműen kijelentette, hogy a költő feladata a dolgok szubsztanciájába való hatolás, nem csupán a felületi átérzés. A ne „valamiről”, hanem „valamit” beszéljen elve Weörest mélyen megérintette, önvizsgálatai hatására tisztátalannak kiáltotta ki magát, így a hófehér orientalitás mindjobban mélyülő bűntudatot ébresztett benne. Küzdéssel és szemrehányásokkal teli időszak ez, melyben az ostorozott célpont önmaga volt. Úgy vélte, hogy addig, amíg nem képes életének minden szegmensében azonosulni a szellemi tisztasággal, addig bármit és bárhogyan ír, hiteltelen. 1944 nyarán szorongó levelet küldött egy barátjához7, melyben azt latolgatja, hogy talán 4-5 év alatt képes lesz megküzdeni a „hibáival”, mint pl. a húsevés, dohányzás, alkohol, és a többi „káros, tisztátalan vagy fölösleges dolog”. Nyilvánvaló tehát, hogy közvetetten Hamvas hatására önnön életéről, életmódjáról is másként vélekedik. Kilépett a hétköznapi ember realitásából, ezáltal egy nyomasztóbb terhet véve a vállára, egy olyan létforma ideájában, amely a magasabb szférákba érés lehetőségével kecsegtetett, de nem tűrte meg az emberi gyengeséget. Célja az önfegyelem elérése, amelyhez a függőségektől és szokásoktól való megszabaduláson keresztül vezet az út. Bizonytalan volt számára, mikor jut el idáig, de amíg ezek nem sikerülnek, addig úgy vélte, hogy költészete is csupán valami modern, ideiglenes, ál-dolog lehet csupán, nem igazi költészet8. Életmódja mellett személyisége formálását is feladatának tartotta, hisz hiúnak, önzőnek, erőtlennek érezte magát. Tudta, mit kellene tennie, mégsem tette. Hamvas hozzá képest szilárdan, kiforrottan, és mindvégig eszményként állt előtte. Talán ez lehetett az egyik, de határozottabb oka annak, hogy 1948 után Hamvas és Weöres útjai szétváltak: Weöres nem volt elég erős ahhoz, hogy konokul és szívósan vigye végig mindazt rezdüléseiben, aminek Hamvas egy életet, ő pedig egy állomást (bár lényeges állomást): versesköteteket áldozott9. Nem hallgatható el természetesen az a sokszor hivatkozott tény sem, hogy mindkettőjüket 1948-ban lehetetlenítette el a rendszer, és állásuk elvesztése után hamarosan földrajzilag is távol kerültek egymástól.

Vitathatatlanul termékenyítő időszak volt ez a kirándulás a költő életében, s habár Hamvas glóriájának fénye az évek alatt halványult Weöres előtt, a „Mester” nélkül költészete árnyalatlanabbul tárulna az olvasó elé."

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 21:58:52

@bbjnick:

OFF: Hamvassal szoktam példálózni azoknak az agyhalottaknak, akik olyan álomvilágban élnek, amelyben az egykori "demokratikus ellenzék" (muhaha!) tagjainak tevékenységéről áradoznak, miközben gőzerővel terjesztik azt a legendát, hogy ezen emberkék tevékenysége olyan volt, amellyel az állásukat, az egzisztenciájukat vagy akár a személyes szabadságukat is kockára tették.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:01:07

@Bell & Sebastian:

Ezt ki írta?:-D

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 22:03:12

@Bell & Sebastian:

Örexem... Az Ötvenfilléres Fagylalt Korában voltam fiatal.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:03:13

Tóth Judit. Az brancsbeli?

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 22:04:34

@bbjnick:

Részlet belőle itt: 2013.06.23. 21:53:09 (B & S)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:06:52

@bbjnick: @Bell & Sebastian:

vörös és hamvashenrik orientális eszmélkedése igazi ejrópai elméncbalfaszság.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:08:17

@Bell & Sebastian:

Nem tudom, ki lehet az a Tóth Judit:-) De ez valami nagyon lila halandzsa, amit itt elereszt. Arról volt szó ténylegesen, hogy simán besz*rt Weöres is (ahogy sokan mások is), amikor látta, hogy Hamvast is elkezdték ledarálni. Becsületére legyen mondva (mármint Weöresnek), hogy soha többé nem is próbált Hamvas közelébe kerülni.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:08:20

@bbjnick: @Bell & Sebastian:
namégegyszer:
hamvashenrik és vörös orientális elménckedése igazi ejrópai mellélövéses balfaszkodás.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:09:15

@jose maria padilla: Fontos irodalomtörténeti esemény, ne ízetlenkedjen itt már, maga Fauna.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:11:36

@bbjnick: Mingyá jön a Padilla, hogy ilyen egy buziszerelem, szakítás a vége.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:11:36

@Bell & Sebastian:
nincs fontos irodalomtörténeti esemény:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:19:21

@Bell & Sebastian:

Nem volt itt semmiféle buziszerelem, csak mindenki féltette a tyúkszaros életét és akit megbélyegeztek a komcsik, azt kerülték, mint a pestisest.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:19:43

Padilla! Magát kiszűrte a CIA vagy Doom -tudja fene, ki volt itt előbb a gépemben-, mert nem látom.

Dehogyis nincs, majd mondok rá példát is, csak előbb kiverem az ellenséget.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:22:39

@bbjnick: Mindketten cicáztak a kommerekkel, tehát, egál az állás. Mondták már magának, hogy hamis prófétából jól vagyunk eleresztve?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:24:29

@jose maria padilla:

Nem tudom, feltűnt-e már neked, hogy én igyekszem kerülni ennek a hamvashenrikes vitának az újbóli megnyitását:-) Máshogy látjuk Hamvast (nem írtam, hogy olvassuk, mert szerintem te nem olvasod:-)).

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:25:39

@Bell & Sebastian:

"Mondták már magának, hogy hamis prófétából jól vagyunk eleresztve?" --- írja.

Ezt most fejtse ki!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:34:17

@bbjnick:
már nem. hülyéket minek olvassak? :)
de tényleg felesleges megnyitni újra az ollókezű hamvashenrik vitát

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:38:50

@jose maria padilla:

:-D

Szerintem is felesleges: de ha megnyitnánk az lenne az első érvem, hogy olyan volt Hamvas számára az ezotéria, mint Pozsonyi számára a konzervativizmus:-)

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:39:45

@bbjnick: Inkább összefoglalnám. Mivel gyarló az ember, emberi teljesítmény előtt nem esünk hasra. Mindig rácsodálkozom, mekkora elánnal védi az ikonjait.

Ha kettejük közül választanom kéne (mármint W. és H. közt), egyértelmű, hogy Hamvas a jelentősebb, összetettebb, és a többi. A magyar ugaron.

De most összeeresztettük őket a virtuális arénában és Hamvas csak pontozással győzött.

Döntetlenre nem lehet kihozni, a kiütéshez meg kevés.

Ebben a történetben ennyi volt és nem több.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.23. 22:41:36

@jose maria padilla: Nyelvi zseni volt. A Teljesség felé stb. szerintem is inkább konyhafilozófia, de nem a kártékony fajtából.

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 22:43:27

@Bell & Sebastian:

Én Várkonyira szavaznék. Meg Kerényire.

Beg to differ...

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:44:25

@bbjnick:
eben egyetérthetünk. manír mindkettőnél

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:49:41

@jose maria padilla: Magának ígértem egy példát fontos, irodalomtörténeti eseményre, hát tessék: Rhédey Lajosné, született Kácsándy Terézia temetése Nagyváradon.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:49:47

@jose maria padilla:

Így van. Részben manír, részben pedig egy alternatív kommunikációs forma mondandójuk közvetítésére, azzal az irodalmi és közéleti nyelvvel szemben, amivel/amellyel az azt használók többsége visszaél.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:56:58

@Bell & Sebastian:

1) Nem védek én senkit, próbálok méltányos és korrekt lenni.:-)

2) Szerintem fölösleges mérkőztetni ezeket a műveket: egyrészt, mert tisztességesen lehetetlen is volna (hiszen a meccs szabályait mi határoznánk meg itt és most:-)); másrészt, mert ezek a művek nem egymástól függetlenül jöttek létre, hanem (nem kis mértékben) egymás kölcsönhatásaiként; harmadrészt pedig nem eliminálják egymást, hanem épp, hogy erősítik, kiegészítik.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 23:18:04

@bbjnick: Hihi, csak vigyázzon, a lukácsisták is pontosan ugyanezt mondják.

Mondjuk maga a Tihanyi Apátság tornyában áll, én meg a túlpartról ordítozok. A feladat az, hogy kitalálja-e pontosan, mit mondok? Ha sikerült, még mindig fennmarad a nagy kérdés, mit is _akarok_ mondani.

Abban már korábban megegyeztünk, hogy a médium (azaz én, a kiabáló) közvetíti maga felé az üzenetet, fordítja, magyarázza, előrágja, vagy tesz bármit, ami annak könnyebb megértéséhez csak kell.

Az üzenet kútfőjét ismeri, az eredeti üzenet is, elég pontosan.

Szerintem Padilla acélosan arra céloz, hogy az egész ordítozásnak semmi értelme, egymás szórakoztatásán kívül. Az meg nem erkölcsi kategória, hanem esztétikai.

Ízlésről meg nem vitatkozunk. Az vagy van, vagy nincs.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 23:32:46

Mondjuk gyerekversekre ez feltételesen igaz, ha a büdös kölök nem veszi az adást, szart se ér egész.

Azon érdemes elgondolkodni, ha például gyerekként rühelltem Weörest, mert nem értettem, öncélú szózsonglőrködésnek tartva szürreális szó-képeit, vajon felnőttként újra nekifutva mi marad?

A gondolat íze -jobb szó híján-, de a gondolat maga, az elillan. Pont, mint Padilla mondja.

Azaz lehetnek ezek gyerekversek akár, amennyiben pozitív gondolatokat indukálnak.

Csakhogy akkor nagyon bele kell találni abba a korba, amikor _pont jó_ a gyerek, már nem buta és még nem elég okos.

Azaz: beszédközpont fejlettség -függő a befogadás.

(idáig bírt követni?)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.24. 00:32:23

@Bell & Sebastian:

Azt hiszem, nagyjából, bírom követni.:-)

S megpróbálok stílusosan válaszolni (abban a reményben, hogy maga is bír követni;-)).

„(…)A mítosz a szellem kollektív víziója. Úgy kell ezt érteni, hogy a szellem a népben mint mítosz terjed szét, mint mítosz látja önmagát, és ugyanakkor úgy kell érteni, hogy a nép az őt összetartó szellemet mint a képek összefüggő világát, mondhatnók 'körképét' ismeri fel. A mítosz a nép közvetlen kapcsolata a szellemmel. Közvetlen, mert a mítosz és a szellem közötti fokozatok a sokaság számára nem érzékelhetők. Ameddig a képek koszorúja, akár a mandala a középpontban összekapcsolódó körkép, addig beszélhetünk népről. (…)” (www.artpool.hu/Hamvas/Forradalom/kozosseg.html)

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.07. 18:54:02

@jose maria padilla: Lehet, hogy nem Dövényi Naggyal, meg Marschalkóval kellett volna kezdeni az irodalmi nevelését.