Weöres 100
2013. június 22. írta: Redakció

Weöres 100

weores.png

Századvég

Huszadik század vége: az idősebb
fáradtan nyalogatja sérülését
mit háború és diktatúra ejtett,
s az ifjabb tombol emléktelenül.

Korszak-váltás. Tagolt beszéd helyett
néhány tucat indulatszó elég,
míg füst-gatyában és már ismerősen
s lomhán megérkezik az ismeretlen.

*

A száz éve született Weöres Sándor emlékére.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr485373144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S=klogW 2013.06.22. 15:30:42

"Ó ne vidd el két szemeddel a napsugarat.
Ne menj, várj még, mert e tájék sötétben marad.
Ág nem himbál, fecske nem száll, béres nem arat.
Ó ne vidd el két szemeddel a napsugarat. "

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 16:00:30

„Egy hívű s egy eretnek
feles földön aratnak
hergeli két amazon
mint a hang a lemezen.”

+

„(...)
a makogók biztassák a homoszexuálisokat
heverni heverni
a homoszexuálisok a dadogókat
hadarni darni hadarni
a heteroszexuálisok a homoszexuálisokat
hederni hederni BA BA BA
Kell még BAB BAB BAB BAB
Tompán visszhangzik erre: - Nem.
(...)”

+

bbjnick.blog.hu/search?searchterm=we%C3%B6res&searchmode=or&submit=Keres%C3%A9s

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 18:39:30

@ALFI:

Melyik gyerek szereti a többi gyereket?:-)

(Egy zsenitől nem várható el, hogy olyan személyiségfejlődést produkáljon, mint egy normális ember:-) S Weöres, ahogy pld. Csontváry is, egyértelműen zseni volt.)

Egyébként érdekes volna összegyűjteni, hogy hány zsenink volt az elmúlt egy-kétszáz évben! Most, kapásból, én csak három nevet mernék mondani: Arany János, Csontváry és Weöres...:-)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 18:41:41

És veöresnek kellett mondani, amikor orrba-szájba szavaltatták minden iskolai ünnepélyen. A gyerekek sem szerették őtet.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 18:48:31

@Bell & Sebastian:

Hát, nemt'om! Én mindig --- gyerekkoromban is --- bírtam a Weöres-verseket!

Egyébként pedig: ha nincs Weöres és nincs Kodály, akkor lennénk mi most csak nagyonnagy sz*rban! Fölbecsülhetetlen érdemük van abban, hogy mindannak ellenére, ami az elmúlt száz-százötven évben a nyakunkbaszakadt, még mindig képesek vagyunk Úgy, ahogy) magyarul beszélni és gondolkodni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 18:49:26

@bbjnick:

vagyunk Úgy, ahogy)=vagyunk (úgy, ahogy)

S=klogW 2013.06.22. 18:51:02

@Bell & Sebastian: "És veöresnek kellett mondani"

no látszik is milyen tanárai voltak magának :)
sárikának remélem keresett valami tisztességesebb iskolát

S=klogW 2013.06.22. 18:51:34

@Bell & Sebastian: "És veöresnek kellett mondani"

no látszik is, milyen tanárai voltak magának :)
sárikának remélem keresett valami tisztességesebb iskolát

S=klogW 2013.06.22. 18:53:40

@bbjnick: gépírunk (úgy, ahogy) :)

S=klogW 2013.06.22. 18:56:24

@bbjnick: Arany J. egy zseni s ráadásul a miénk? Ehhez vajon mit szólna AG ...

Bell & Sebastian 2013.06.22. 18:58:20

@bbjnick: Hol húzná meg a határt? Mik a kriterionok? Mondjuk a átlag duplája?

Van összefüggés a zseniség és a beszédközpont fejlettsége közt, az kétségtelen. De nem feltétlenül csak annyi van, amennyivel írásban találkozhatunk. Sokkal több. A tehetség nem deverzív (különösen a modern, alaposan megmanipulált környezetben), abban az értelemben, hogy nem tölti be a rendelkezésére álló teret automatikusan, viszont úgy meg igen, hogy sokféle és változatos.

Az irodalmi zsenialitásra nem áll, hogy a majdnem bolond szinonimája?

S=klogW 2013.06.22. 19:02:42

@bbjnick:

és a Béla hol marad? vigyázzon mert visszavonják a jósdabérletét :)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 19:02:52

@S=klogW: Pont mint mindenkinek, népi kollégista komcsik, de szerencsére volt szöveggyűjtemény és tízezer kötet olvasnivaló.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 19:04:19

@S=klogW:

Nem tudom, mivel fogalmam sincs, ki lehet az az AG.

S=klogW 2013.06.22. 19:06:08

@bbjnick: a végítéleti női fodrász

Bell & Sebastian 2013.06.22. 19:07:33

@bbjnick: Most megfogott, mert tanult nyelvem a magyar és csak másodlagosan használom a belső logikáját.

Bell & Sebastian 2013.06.22. 19:10:58

@bbjnick: Arma Gídeon, a malteroslegény.

S=klogW 2013.06.22. 19:18:27

@Bell & Sebastian:

Móra Ferenc
-----------
A legszebb nyelv
----------------

Van nekem egy berlini filológus jóbarátom, akivel valószínűleg jóbarátok
is maradunk, mert nagyon messze élünk egymástól. Német ember ugyan, de
szebben beszél magyarul, mint én, mert ő szótárból tanult magyarul, és
abban csak a szép szavak vannak. Vagy tíz esztendeje járt Magyarországon,
és azóta áll közöttünk a disputa arról, hogy melyik a világon a legszebb
nyelv. Ő tudniillik azt mondta nekem, hogy a verseim sokkal szebbek
volnának, ha németül írnám őket, mert az sokkal dúsabb nyelv. Én erre azt
mondtam, hogy az nem igaz, mert a német nem dúsabb, csak pazarlóbb.
Amire nekem egy szó kell, arra ő elveszteget hármat. Én azt mondom:
"szeretlek", ő azt mondja: "ich liebe dich". Beismerte, hogy ez így igaz,
de akkor meg azzal kérkedett, hogy a német dallamosabb. No, itt már
gyerekjáték volt győznöm. Csak ezt a szót kellett neki írnom, hogy
alelölülő. Nincs az a sárgarigó, amelyik így tudjon muzsikálni. Ezzel
szemben így hangzik németül: Vizepräsident.
Nomármost kapok én ettől a német barátomtól a napokban egy
levelezőlapot. Rá van ragasztva egy magyar lap vezércikkének a kivágott
címe: "Elnemzetietlenedés." És alá van firkantva szelíd malíciával:
"Elismerem, hogy önnek igaza van; ilyen kimondhatatlan szava csak a
magyar nyelvnek lehet, nekem, szegény németnek meg kell magam adnom." Hát
most mit feleljek erre? Megírjam neki, hogy ezt a szót olyan könnyű
kimondani, hogy mifelénk mostanában mást se hallani? Eh, csak nem hintem
el a destrukció magvait még a német szívekbe is! Nem magyaráztam semmit,
nem is vitatkoztam, hanem válaszul elküldtem neki azt a nyelvészeti
mesét, amit én még filozopter-éveimben hallottam. (Ti. én természetrajzos
filozopter voltam, tehát a nyelvészek rovására anekdotáztunk. Gondolom,
most is így van ez, a technikusok az orvosnövendékek fejét verik be és a
nyelvészek a természetrajzosokét.)
Tehát a mese a következő:
A hottentottáknál (Hottentotten) sok az erszényes patkány
(Beutelratte). Meg is szelídítik ezeket, és ketrecben (Kotter) tartják. A
ketreceknek lécfödelük (Lattengitter) van, amely vihar (Wetter) ellen
védi őket. Tehát a ketrec neve németül Lattengitterwetterkotter, s a
ketrecbe zárt patkány Lattengitterwetterkotterbeutelratte.
Hát egyszer elfogtak egy merénylőt (Attentäter), aki meg akart
gyilkolni egy szegény hottentotta anyát (Hottentottenmutter), pedig az
istenadtának két hülye hebegő gyermeke is volt (Stottertrottel). Az anya
neve tehát németül Hottentottenstottertrottelmutter, míg a merénylőé
Hottentottenstottertrottelmutterattentäter. Mondom, a merénylőt elfogták
(ti. a hottentottáknál elfogják a merénylőt), s egy patkányketrecbe
(Beutelrattenlattengitterwetterkotter) zárták, de másnap megszökött. Egy
hottentotta rendőr azonban elfogta, és cipelte büszkén a falu bírája elé.
- Elfogtam a Beutelrattét.
- Melyiket?
- Az Attentäterlattengitterwetterkotterbeutelrattét.
- Melyik Attentätert?
- Hottentottenstottertrottelmutterattentätert.
- Ejnye, hallod, de sokat beszélsz, hiszen mondhattad volna
egyszerűen úgy, hogy elfogtad a
Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengitterwetterkotterbeutelr
attét.
Hát mégiscsak legszebb nyelv a német.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 19:21:47

@S=klogW: @Bell & Sebastian:

Mit szólna ArmaGedeon?:-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 19:23:14

@S=klogW:

Hamvasról --- tudtommal --- soha, sehol, senkinek nem állította, hogy zseni lett volna.

S=klogW 2013.06.22. 19:28:46

@bbjnick: akkor kérdezze meg a főpapot odaát ;)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 19:34:53

@S=klogW: Kétségtelen, Móra is genie. Ezzel szemben mi Rákosit olvastunk, no, nem azt, hanem a Csurka barátját. Meg oroszokat, kiválóan ellensúlyozták a főműsoridőben vetített, endékás partizánokat. Meg Mark Twaint, tulajdonképpen a hivatalos magyar irodalmat ideológiai megfontolásból elutasítottuk.

A kommerek kedvencei helyből repültek, minden megfontolás híján.

Bell & Sebastian 2013.06.22. 19:36:53

@bbjnick: Megtaposná a nyúlgereznáit.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 19:37:28

@Bell & Sebastian:

"Hol húzná meg a határt? Mik a kriterionok? Mondjuk a átlag duplája?" --- kérdezi.

Az én, meglehetősen poros, romantikus, fogalmaim szerint, a zseni (géniusz:-)) valaki olyasféle figura, akinek műve nem vezethető le tudásából és/vagy képességeiből.

Bartókról például nem merném azt állítani, hogy zeni volt: egy elképesztően tehetséges zenész volt, aki emellett még fölfoghatatlanul okos és művelt is volt. Ő maga vezeti le művét tanulmányaiból és tapasztalataiból (beszél azokról az ismeretekről és hatásokról, amelyeket szintetizált műveiben). (Persze, lehet, hogy tévedek, mert nem értek annyira a zenéhez, hogy meglássam, felfedezzem Bartók műveiben a zsenialitást.)

Míg egy Arany, Weöres vagy Csontváry esetében a mű messze meghaladja azt a tudást, ami alkotója rendelkezésére áll(hatot)t. S nem csak egyedit hoztak létre, hanem többet és minőségileg újat is.

Bell & Sebastian 2013.06.22. 19:42:12

@bbjnick: Aszongya, hogy a Szentlélek vezeti az ecsetjét, tollát, sarlóját, kalapácsát? Van benne valami.

S=klogW 2013.06.22. 19:43:07

@Bell & Sebastian: "minden megfontolás híján" inkább gondolkodás nélkül vagy hezitálás nélkül

Bell & Sebastian 2013.06.22. 19:59:58

@S=klogW: Most nem azé, de magának mit mondtak a városi elitiskolában a híján jelentéséről? Mert valamelyikünk be van csapódva.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2013.06.22. 20:01:08

Majomország

Hej de messze majomország,
ott terem majomkenyér,
majomablak majomrácsán
majomnótát ráz a szél.

Majomtéren, majomréten
majomhősök küzdenek,
majomszanatóriumban
sírnak majombetegek.

Majomtanártól majomlány
majomábécét tanul,
gaz majom a majombörtönt
rúgja irgalmatlanul.

Megépül a majommalom,
lesz sok majommajonéz,
győzve győz a győzhetetlen
győzedelmes majomész.

Majompóznán majomkirály
majomnyelven szónokol,
egyiké majommennyország,
másiké majompokol.

Makákó, gorilla, csimpánz,
pávián, orángután,
mind majomújságot olvas
majomvacsora után.

Majomvacsoraemléktől
zúg a majomreterát,
majombakák menetelnek,
jobbra át és balra át.

Rémületes majomarcot
vágnak majomkatonák,
majomkézben majomfegyver,
a majmoké a világ.

S=klogW 2013.06.22. 20:03:30

@Bell & Sebastian: a "megfontolás híján" szintagma meggondolatlanságot, hebehurgyaságot nem pedig szándékosságot, tudatos cselekvést implikál

maguk nyilván nem hebehurgyaságból dobták félre a komcsi kedvenceket, hanem nagyon is tudatosan, szándékosan

S=klogW 2013.06.22. 20:05:36

@Bell & Sebastian: a "megfontolás híján" szintagma meggondolatlanságot, hebehurgyaságot nem pedig szándékosságot, tudatos cselekvést implikál

maguk nyilván nem hebehurgyaságból dobták félre a komcsi kedvenceket, hanem nagyon is tudatosan, szándékosan

Bell & Sebastian 2013.06.22. 20:08:55

@S=klogW: Hasogassa a szűrnek szálát? Az nekem új, hogy egy alsóst megfontoltnak tekintünk, különösen utólag. Negatív ösztönlény, látja a cumit - és nem csücsörít.

Mint egy negatív majom.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 20:14:50

@Bell & Sebastian:

Hát, úgy valahogy!

Pld. Arany, mikor első balladáit írta, még nem ismer(het)te a magyar gyűjtéseket. Egy skót népballadagyűjteményt olvasott és "lefordította" magyarra (azaz ez a műfaj, hogyan szólna magyarul). S mikor kijöttek a gyűjtések, akkor kiderült, hogy éppen úgy működnek és szólnak a magyar népballadák, ahogyan Arany azt "elképzelte".

Pld. Csontváry (felnőttként) ugyan tanult Münchenben némi festést-rajzolást (maradtak is fenn iskolai vázlatai --- semmi extra), de ebből sehogyan nem következnék, hogy egyszer csak olyan mélységű kompozíciós tudás és festői nyelv jelenjen meg a képein, amely a művészettörténetben nagyon kevesek sajátja. (Neki elég volt ehhez, hogy egy hang azt mondta neki: Nagyobb festő leszel a nagy Raffaelnél. És úgy lett!:-)

Pld. Weöresnek nem volt több tudása az irodalomról, mint bármely kortárának, mégis mikor (ha jól emlékszem) 14 évesen írt (brahiból) néhány verset s azt egy tanára elküldött egy (talán) pécsi újsághoz, rövidesen már a Nyugat szerkesztőségében találgatták, vajon, melyik kortársuk szórakozik velük?!

S=klogW 2013.06.22. 20:15:47

@Bell & Sebastian: tehát gyermekként saját iniciatívából/intuícióból diszkvalifikálta a munkásmozgalmi literatúrát?

dann haben sie es richtig gesagt/geschrieben

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 20:19:15

@bbjnick:

s azt egy tanára elküldött egy (talán) pécsi újsághoz=s azokat egy tanára elküldte egy (talán) pécsi újsághoz

S=klogW 2013.06.22. 20:21:21

@bbjnick: ha a zsenit (a genie-t) tehát valamiféle jós- vagy sámáni "tehetségnek" tekintjük akkor a zsenialitásnak az ember inkább eszköze mint birtokosa (az idézőjellel is erre akartam utalni)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 20:29:49

@S=klogW:

Azt én nem tudom, hogy a zsenialitás micsoda vagy min múlik (s valószínű, bármennyit is törném rajta a fejem, okosabb akkor sem lennék ezügyben), annyit tudok, hogy ilyen van. És tényleg!:-)

németh györgy 2013.06.22. 20:33:23

Jó verset írni nem lehet, a jó vers néha lediktálja magát Valakinek. Weöres Sándornak az élet úgy hozta, hogy jó néhányszor meghallotta ezt a diktálást.

Bell & Sebastian 2013.06.22. 20:35:07

@S=klogW: Médiumot akart mondani, segítek. A lélek örök!

@bbjnick: Mostanában találtam valahol, hogy a Walesi bárdok -tól kilökte a végdugót a welsziek agya, mert ott nem divat munkásmozgalmi temperával átfesteni a történelmet.

Edward király arrafele akkora ülve, mint a mi Matyink állva.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 20:39:52

@Bell & Sebastian:

Nem is a velszieknek írta azt Arany!:-)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 20:42:04

@bbjnick: Értem én, Orbán Viktornak nincs ideje versekre.

S=klogW 2013.06.22. 20:43:36

@bbjnick: hanem a magyar jakobinusoknak?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 20:48:29

@Bell & Sebastian:

:-D

Pedig nagyon nem ártana neki, ha néha szánna a versekre némi időt!:-)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 20:51:41

@S=klogW: Azóta nagyot fejlődtünk, elsőbb megsütkérezték az ellenséget, majd fejét vesztette levágás által, most meg szabadon rázhatja a csengőt, mint egy majom. Ahelyett, hogy bonobó -módra lecumikázná Weingartengrubert, vagy hogyishíják?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 20:56:20

@S=klogW:

Arany nem volt politikus alkat: ideologikus pedig éppen nem!Valójában gondolkodásmódjában, szokásaiban, habitusában, élete végéig egy szalontai aljegyző maradt. Sokkal inkább paraszti, kisnemesi gondolkodású volt annál, hogy bármiféle forradalmi radikalizmus komolyan megérinthette volna. (Csak érintőlegesen: ez a magyar kis- és középnemesi kultúra a maga alkotmányos fogalmaival, Szentírással, Horáccal és Ciceróval a könyvespolcon, egyáltalán nem lebecsülendő!)

S=klogW 2013.06.22. 20:56:26

@bbjnick: egy töketlen írótörténésztanárbőcsész-kormány is bőven sok vót ennek az országnak/népnek kérem. maga tán wakol, hogy ilyeneket ajánlgat? :)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 20:57:57

@bbjnick: A föl-földobott kő azért veszélyesb, mint zöldborsós fal, mert hogy egyszer visszahullik a seggfejére. Ha százszor is - de végül is.

Bell & Sebastian 2013.06.22. 21:00:27

@bbjnick: Nehogy vegyek egy humidort. A Nemzeti Szivardában, persze.

S=klogW 2013.06.22. 21:00:45

@bbjnick: ebben van igazsága, de a dózsa-féle agrárproletár-forradalomban is az ilyen kétes egzisztenciák vitték a prímet
nem hatotta meg őket Boethius Consolatio Philadelphia-ja :) (pláne hogy nem is olvas(hat)ták)

S=klogW 2013.06.22. 21:04:01

@Bell & Sebastian: a polgári pipatóriumban maga éppen hogy csak humidor lehet: lehelgetheti az euroszittya szivarokat hogy eléggé aromásak maradjanak nemzetes uraiméknak :)

S=klogW 2013.06.22. 21:06:02

@S=klogW: természetesen Consolatio Philosophiae (hogy ebből hogyan lett Philadelphia ... ???)

Bell & Sebastian 2013.06.22. 21:10:23

@S=klogW: Na nyúl, most jól kiugrattam a bokorból, mert egyszerre becsülte alá a népi találékonyságot és fölé Edwardékat. Az igazság a sövényen túl van.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.22. 21:10:28

@S=klogW:

1) A Dózsa-féle ügy az nem agrárproletár forradalom volt, hanem egy csúnya logisztikai hiba.

2) Arany pedig mindig is sokkal jobban "vágta" a jambusokat, mint a japánkubikusokat.

Bell & Sebastian 2013.06.22. 21:12:41

@S=klogW: Ne zabáljon többé hamis tejterméket, ezt tudom javasolni, a Philadelphia egy átbaszás.

S=klogW 2013.06.22. 21:14:53

@Bell & Sebastian: edvárdékat fölé? szóval az ironikus felhangot nem hallta meg a botfüle

S=klogW 2013.06.22. 21:16:39

@Bell & Sebastian: ezzel sajnos egyet kell értsek: talán még az episztemológia ér valamit belőle

Bell & Sebastian 2013.06.22. 21:20:20

@S=klogW: Legközelebb kontrázzon a hónaljával.

Jaja, jól mondja, a csomagolás, csak az ér valamit, mi például a kukacokat tartjuk benne pecáláshoz.

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:24:55

@bbjnick:

"Weöresnek nem volt több tudása az irodalomról, mint bármely kortárának, mégis mikor (ha jól emlékszem) 14 évesen írt (brahiból) néhány verset s azt egy tanára elküldött egy (talán) pécsi újsághoz, rövidesen már a Nyugat szerkesztőségében találgatták, vajon, melyik kortársuk szórakozik velük?!"

Szombathelyen jelent meg nyomtatásban az első műve 1928-ban.

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:28:06

@S=klogW:

"...Consolatio Philadelphia..."

Ez valami új változat? :)

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:29:05

@S=klogW:

"természetesen Consolatio Philosophiae (hogy ebből hogyan lett Philadelphia ... ???)"

:)

S=klogW 2013.06.22. 21:31:14

@pocaklakó minimanó: mára már Boethius is elavult, mit sem ér egy jó posztmodern farmeros-gitáros-tetkós parafrázis nélkül :)

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:45:40

@bbjnick:

Szerintem Weöresnek viszont Pécs is jót tett. Főleg azért gondolom így, mert ott meg cimborák lettek Várkonyival. És Hamvassal.

Tudom, hogy retrográd nézet, de akkor is úgy érzem, hogy ezek az emberek (Weöres, Várkonyi, Hamvas, Fülep) sokkal jelentősebb alakjai a magyar irodalomnak és szellemtörténetnek, mint számos "túlhájpolt" szerző. Alaposabbak, műveltebbek, jobb az ízlésük, tehetségesebbek és szélesebb látókörűek.

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 21:47:19

Vagy említhetném Kerényi nevét is.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.22. 21:52:56

@bbjnick: Nem szemrehányás volt a részemről, csak egy érdekes paradoxonnak tartom, hogy valaki fantasztikus gyerekverseket írt, közben meg (Károlyi Amy elmondása szerint) ki nem állhatta a gyerekeket.

Bartókot kihagytad.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.22. 21:59:06

@tauglich: Jobbra át, balra át, agyon marjuk a kutyát.

S=klogW 2013.06.22. 22:03:03

@ALFI: amennyiben egyetértünk bbj-vel, akkor nincs szó paradoxonról.

egyébként weöres maga is gyerekeknek írta/szánta a "gyerekverseit"?

tevevanegypupu 2013.06.22. 22:33:50

Mindig Berek Kati jut eszembe ahogy a marinenikatinenit mondja..juj!! Nem szeretem Weorest, de nem Berek Kati miatt, hanem mert csak.

tevevanegypupu 2013.06.22. 22:42:59

Ja igen, es a hangjatol fraszt kapok, ahogy olvassa a verseit. :) Gyerekszinesz.

S=klogW 2013.06.22. 22:58:58

@tevevanegypupu: a költők úgy általában is nagyon ritkán jó előadók. emellett WA inkább filozofikus mint művészi alkotó.

tevevanegypupu 2013.06.22. 23:17:54

@S=klogW:

Gondolom nyilvan az zavar benne.:) Egyebkent Illyestol is idegoruletet lehetett kapni mikor felolvasott sajat muveibol. Tenyleg nem kellene..
Egyebkent az is zavar nagyon, hogy Weores verseit tul sokan megzenesitettek es enekeltek, valahogy lejaratodtak, es ezert aztan talan elsiklottam a lenyeg mellett?

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 23:23:08

@ALFI:

"...csak egy érdekes paradoxonnak tartom, hogy valaki fantasztikus gyerekverseket írt, közben meg (Károlyi Amy elmondása szerint) ki nem állhatta a gyerekeket."

Nagyon gyakori, hogy az elv és a gyakorlat nem vég egybe. Rousseau is miféle szép szavakkal magasztalta a progresszív gyermeknevelést az Émile, ou De l’éducation című értekezésében, miközben a Thérèse Levasseurtől született purdéit meg lelencházba adta, ahol aztán azok eltűntek az utókor számára.

Nem is csodálni, hogy pl. Edmund Burke (vagy akár Voltaire) jól be is szólogatott neki ezért - és jogosan.

pocaklakó minimanó 2013.06.22. 23:44:12

Amúgy az elmélet kontra gyakorlat - avagy másképpen a hangoztatott elvek és azok saját példákkal való illusztrálása - tematikájában született egy érdekes könyv: s02.static.libri.hu/cover/5d/1/821353_5.jpg

Az eredetije (Weidenfeld and Nicolson) idén 25 éves, de sikerült 2010-ben itthon is kiad(at)ni.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.22. 23:49:00

@pocaklakó minimanó: Nem érted, hogy az Émile egy filozófiai értekezés, nem pedagógiai kézikönyv. De nem is várom el, hogy ezt megértsd, féleszű barátném.

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 07:29:21

@ALFI:

"Nem érted, hogy az Émile egy filozófiai értekezés, nem pedagógiai kézikönyv."

Semmiben nem mond ellent az állításomnak.

"De nem is várom el, hogy ezt megértsd, féleszű barátném."

Ha ennyire ismerkedni akarsz, kívánom, hogy sose legyen olyan csajod, aki nálam szebb. És az elég durva lesz nőben. :)

Bell & Sebastian 2013.06.23. 09:33:49

@tevevanegypupu: Akkor már ketten vagyunk, mi, Bélák.

tevevanegypupu 2013.06.23. 09:51:47

@Bell & Sebastian:

Fejunket lehajtva, roskadozo leptekkel el.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 09:55:47

@tevevanegypupu: Egy túróst! Büszkén a perzsaszőnyegre!

tevevanegypupu 2013.06.23. 10:05:35

@Bell & Sebastian:

A kristalycsillar ala!

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.23. 10:34:20

@pocaklakó minimanó: Ja, hogy fiú vagy? Akkor vedd úgy, hogy nem is szóltam hozzád.

S=klogW 2013.06.23. 10:45:08

@Bell & Sebastian: jaja, a szélére, feszes vigyázban :)

bömböcz 2013.06.23. 14:38:25

Törpe királyfi a lánya...
Bóbita táncol!
:D

bömböcz 2013.06.23. 14:52:37

A mai magori helyzetet is tökéletesen írta le a kis hermafrodita:
www.youtube.com/watch?v=3BnWJ3GmhV4

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 15:18:40

Weöres Sándor:
HARMINC BAGATELL (részlet)

CIGÁNY

Éc
péc
kapuléc,
Csimpilimpi hova mész?
Pockot viszek a vásárra,
egy peták az ára.
Besuttyantam a sátorba,
állt feltűrve Bábos Dorka,
benn a pocok táncot ropott,
Bábos Dorka sivalkodott,
árus-polc mögé bebújt,
mézes huszár legurult,
uccu neki fuss!

***

Weöres Sándor:
A ZEMPLÉNI ZSIDÓLÁNY

Módos vagyok én,
csinos vagyok én,
esztendőre vagy kettőre
férjhez megyek én.

Faterom nagy úr,
lova, szekere,
övé híres Gömör, Sáros
Zemplén vármegye.

Három vármegyében
rongyot szedni jár.
Van-e toll? Van-e bőr?
Utcán kiabál.

Uram kapja Zemplént,
ez a hozomány.
Apám marad Gömörben és
Sárosban király.

Tehetetlen Dodó 2013.06.23. 18:11:14

@pocaklakó minimanó: Nem tudom, hogy aztán Hamvassal min rúgták össze a patkót, mert Hamvas később leárulózta.

Tehetetlen Dodó 2013.06.23. 18:46:27

@ALFI: Nem erre gondoltam, Várkonyi szerint már korábban elhidegültek, az ötvenes évek elején. (Ha jól emlékszem - elő kell kotornom a Pergő évek-et).

S=klogW 2013.06.23. 19:31:06

@Tehetetlen Dodó: azért van valami Waokolós beütés némelyik művében

Tehetetlen Dodó 2013.06.23. 19:41:06

@S=klogW: Mármint a Weöreséiben?
Lehet. Nem ismerem teljes életművét, csak egyes dolgait.

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 21:04:44

@ALFI:

"Akkor vedd úgy, hogy nem is szóltam hozzád."

Az elcsajosodás első lépése.

Majd mesélj arról is, hogy milyen új trendek vannak a műkörömépítésben.

Köszcsike! :)

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 21:06:00

@Tehetetlen Dodó:

"Nem tudom, hogy aztán Hamvassal min rúgták össze a patkót..."

Művészek, ehh! (legyint)

Náluk mindennapos szokás az örihari.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 21:28:07

Hamvas választotta padavanjává Weörest, a mester/tanítvány viszony négy évig tartott, szakításuk oka csupán annyi volt, hogy képtelen volt az életmódváltásra, az eszményi tisztaság felé törekvésre.

Kaja, pia, dohányzás és nők. -röviden. Meg aztán állásvesztés és költözés.

www.prokontra.hu/content/view/184/2

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 21:39:27

@Bell & Sebastian:

Nem műkszik a link!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 21:40:35

vörössándor. biztos fontos. már -gyakorlóként- a gyerekverseivel sem tudok mit kezdeni. szinte már majdnem érzem, de mégsem. talán instabil zsonglőr :))

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 21:52:32

@bbjnick:

Kontrolcékontrolvé egy új lapon. Nekem bejött.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 21:52:47

@Bell & Sebastian: @Tehetetlen Dodó: @ALFI: @pocaklakó minimanó: és akit illet!

Weöres 1945-ben, A teljesség felé c. könyvét, még így ajánlotta: "Hamvas Bélának, mesteremnek köszönöm, hogy megírhattam ezt a könyvet: ő teremtett bennem harmóniát." Kapcsolatuk valóban közelinek volt mondható. Ám, ahogy Hamvas körül szorult a hurok, először csak politikai sajtókampányok (egyik) célpontjává vált, majd 1947-től Lukács Györgyék egyik kiemelt levadászandó vadja lett: 1948-ban aztán állásából (a Fővárosi Könyvtárból ) is elbocsátották, B-listára tették, nem csak a kulturális életből szorítottál kii, hanem a létezését is kérdésessé, problematikussá tették. Kemény Katalin (Hamvas felesége) úgy emlékszik ezekre az időkre, mint amikor egyik napról a másikra a legjobb barátok is eltűntek. Így Weöres is.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 21:53:09

@bbjnick:

"... A játszma akkor vált különösen őrlővé, amikor a megfogant gondolatok versekbe nemesültek Weöres tollán keresztül, hisz ekkor már nem csupán virtuóz költői kihívássá vált a tradicionális-orientalista eszmerendszer, hanem átszüremkedett a személyiségébe is, elméjét és tehetségét is kezdte átitatni. Az addigi életmód azonban felemásan viszonyult a magasztos eszmékhez, hisz a keleti elvek már nem fértek össze a világháború által kikezdett, és a még mindig szenvedélyek kötelékében élő költő életével. Hamvas egyértelműen kijelentette, hogy a költő feladata a dolgok szubsztanciájába való hatolás, nem csupán a felületi átérzés. A ne „valamiről”, hanem „valamit” beszéljen elve Weörest mélyen megérintette, önvizsgálatai hatására tisztátalannak kiáltotta ki magát, így a hófehér orientalitás mindjobban mélyülő bűntudatot ébresztett benne. Küzdéssel és szemrehányásokkal teli időszak ez, melyben az ostorozott célpont önmaga volt. Úgy vélte, hogy addig, amíg nem képes életének minden szegmensében azonosulni a szellemi tisztasággal, addig bármit és bárhogyan ír, hiteltelen. 1944 nyarán szorongó levelet küldött egy barátjához7, melyben azt latolgatja, hogy talán 4-5 év alatt képes lesz megküzdeni a „hibáival”, mint pl. a húsevés, dohányzás, alkohol, és a többi „káros, tisztátalan vagy fölösleges dolog”. Nyilvánvaló tehát, hogy közvetetten Hamvas hatására önnön életéről, életmódjáról is másként vélekedik. Kilépett a hétköznapi ember realitásából, ezáltal egy nyomasztóbb terhet véve a vállára, egy olyan létforma ideájában, amely a magasabb szférákba érés lehetőségével kecsegtetett, de nem tűrte meg az emberi gyengeséget. Célja az önfegyelem elérése, amelyhez a függőségektől és szokásoktól való megszabaduláson keresztül vezet az út. Bizonytalan volt számára, mikor jut el idáig, de amíg ezek nem sikerülnek, addig úgy vélte, hogy költészete is csupán valami modern, ideiglenes, ál-dolog lehet csupán, nem igazi költészet8. Életmódja mellett személyisége formálását is feladatának tartotta, hisz hiúnak, önzőnek, erőtlennek érezte magát. Tudta, mit kellene tennie, mégsem tette. Hamvas hozzá képest szilárdan, kiforrottan, és mindvégig eszményként állt előtte. Talán ez lehetett az egyik, de határozottabb oka annak, hogy 1948 után Hamvas és Weöres útjai szétváltak: Weöres nem volt elég erős ahhoz, hogy konokul és szívósan vigye végig mindazt rezdüléseiben, aminek Hamvas egy életet, ő pedig egy állomást (bár lényeges állomást): versesköteteket áldozott9. Nem hallgatható el természetesen az a sokszor hivatkozott tény sem, hogy mindkettőjüket 1948-ban lehetetlenítette el a rendszer, és állásuk elvesztése után hamarosan földrajzilag is távol kerültek egymástól.

Vitathatatlanul termékenyítő időszak volt ez a kirándulás a költő életében, s habár Hamvas glóriájának fénye az évek alatt halványult Weöres előtt, a „Mester” nélkül költészete árnyalatlanabbul tárulna az olvasó elé."

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 21:58:52

@bbjnick:

OFF: Hamvassal szoktam példálózni azoknak az agyhalottaknak, akik olyan álomvilágban élnek, amelyben az egykori "demokratikus ellenzék" (muhaha!) tagjainak tevékenységéről áradoznak, miközben gőzerővel terjesztik azt a legendát, hogy ezen emberkék tevékenysége olyan volt, amellyel az állásukat, az egzisztenciájukat vagy akár a személyes szabadságukat is kockára tették.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:01:07

@Bell & Sebastian:

Ezt ki írta?:-D

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 22:03:12

@Bell & Sebastian:

Örexem... Az Ötvenfilléres Fagylalt Korában voltam fiatal.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:03:13

Tóth Judit. Az brancsbeli?

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 22:04:34

@bbjnick:

Részlet belőle itt: 2013.06.23. 21:53:09 (B & S)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:06:52

@bbjnick: @Bell & Sebastian:

vörös és hamvashenrik orientális eszmélkedése igazi ejrópai elméncbalfaszság.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:08:17

@Bell & Sebastian:

Nem tudom, ki lehet az a Tóth Judit:-) De ez valami nagyon lila halandzsa, amit itt elereszt. Arról volt szó ténylegesen, hogy simán besz*rt Weöres is (ahogy sokan mások is), amikor látta, hogy Hamvast is elkezdték ledarálni. Becsületére legyen mondva (mármint Weöresnek), hogy soha többé nem is próbált Hamvas közelébe kerülni.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:08:20

@bbjnick: @Bell & Sebastian:
namégegyszer:
hamvashenrik és vörös orientális elménckedése igazi ejrópai mellélövéses balfaszkodás.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:09:15

@jose maria padilla: Fontos irodalomtörténeti esemény, ne ízetlenkedjen itt már, maga Fauna.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:11:36

@bbjnick: Mingyá jön a Padilla, hogy ilyen egy buziszerelem, szakítás a vége.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:11:36

@Bell & Sebastian:
nincs fontos irodalomtörténeti esemény:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:19:21

@Bell & Sebastian:

Nem volt itt semmiféle buziszerelem, csak mindenki féltette a tyúkszaros életét és akit megbélyegeztek a komcsik, azt kerülték, mint a pestisest.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:19:43

Padilla! Magát kiszűrte a CIA vagy Doom -tudja fene, ki volt itt előbb a gépemben-, mert nem látom.

Dehogyis nincs, majd mondok rá példát is, csak előbb kiverem az ellenséget.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:22:39

@bbjnick: Mindketten cicáztak a kommerekkel, tehát, egál az állás. Mondták már magának, hogy hamis prófétából jól vagyunk eleresztve?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:24:29

@jose maria padilla:

Nem tudom, feltűnt-e már neked, hogy én igyekszem kerülni ennek a hamvashenrikes vitának az újbóli megnyitását:-) Máshogy látjuk Hamvast (nem írtam, hogy olvassuk, mert szerintem te nem olvasod:-)).

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:25:39

@Bell & Sebastian:

"Mondták már magának, hogy hamis prófétából jól vagyunk eleresztve?" --- írja.

Ezt most fejtse ki!

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:34:17

@bbjnick:
már nem. hülyéket minek olvassak? :)
de tényleg felesleges megnyitni újra az ollókezű hamvashenrik vitát

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:38:50

@jose maria padilla:

:-D

Szerintem is felesleges: de ha megnyitnánk az lenne az első érvem, hogy olyan volt Hamvas számára az ezotéria, mint Pozsonyi számára a konzervativizmus:-)

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:39:45

@bbjnick: Inkább összefoglalnám. Mivel gyarló az ember, emberi teljesítmény előtt nem esünk hasra. Mindig rácsodálkozom, mekkora elánnal védi az ikonjait.

Ha kettejük közül választanom kéne (mármint W. és H. közt), egyértelmű, hogy Hamvas a jelentősebb, összetettebb, és a többi. A magyar ugaron.

De most összeeresztettük őket a virtuális arénában és Hamvas csak pontozással győzött.

Döntetlenre nem lehet kihozni, a kiütéshez meg kevés.

Ebben a történetben ennyi volt és nem több.

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.06.23. 22:41:36

@jose maria padilla: Nyelvi zseni volt. A Teljesség felé stb. szerintem is inkább konyhafilozófia, de nem a kártékony fajtából.

pocaklakó minimanó 2013.06.23. 22:43:27

@Bell & Sebastian:

Én Várkonyira szavaznék. Meg Kerényire.

Beg to differ...

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.06.23. 22:44:25

@bbjnick:
eben egyetérthetünk. manír mindkettőnél

Bell & Sebastian 2013.06.23. 22:49:41

@jose maria padilla: Magának ígértem egy példát fontos, irodalomtörténeti eseményre, hát tessék: Rhédey Lajosné, született Kácsándy Terézia temetése Nagyváradon.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:49:47

@jose maria padilla:

Így van. Részben manír, részben pedig egy alternatív kommunikációs forma mondandójuk közvetítésére, azzal az irodalmi és közéleti nyelvvel szemben, amivel/amellyel az azt használók többsége visszaél.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.23. 22:56:58

@Bell & Sebastian:

1) Nem védek én senkit, próbálok méltányos és korrekt lenni.:-)

2) Szerintem fölösleges mérkőztetni ezeket a műveket: egyrészt, mert tisztességesen lehetetlen is volna (hiszen a meccs szabályait mi határoznánk meg itt és most:-)); másrészt, mert ezek a művek nem egymástól függetlenül jöttek létre, hanem (nem kis mértékben) egymás kölcsönhatásaiként; harmadrészt pedig nem eliminálják egymást, hanem épp, hogy erősítik, kiegészítik.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 23:18:04

@bbjnick: Hihi, csak vigyázzon, a lukácsisták is pontosan ugyanezt mondják.

Mondjuk maga a Tihanyi Apátság tornyában áll, én meg a túlpartról ordítozok. A feladat az, hogy kitalálja-e pontosan, mit mondok? Ha sikerült, még mindig fennmarad a nagy kérdés, mit is _akarok_ mondani.

Abban már korábban megegyeztünk, hogy a médium (azaz én, a kiabáló) közvetíti maga felé az üzenetet, fordítja, magyarázza, előrágja, vagy tesz bármit, ami annak könnyebb megértéséhez csak kell.

Az üzenet kútfőjét ismeri, az eredeti üzenet is, elég pontosan.

Szerintem Padilla acélosan arra céloz, hogy az egész ordítozásnak semmi értelme, egymás szórakoztatásán kívül. Az meg nem erkölcsi kategória, hanem esztétikai.

Ízlésről meg nem vitatkozunk. Az vagy van, vagy nincs.

Bell & Sebastian 2013.06.23. 23:32:46

Mondjuk gyerekversekre ez feltételesen igaz, ha a büdös kölök nem veszi az adást, szart se ér egész.

Azon érdemes elgondolkodni, ha például gyerekként rühelltem Weörest, mert nem értettem, öncélú szózsonglőrködésnek tartva szürreális szó-képeit, vajon felnőttként újra nekifutva mi marad?

A gondolat íze -jobb szó híján-, de a gondolat maga, az elillan. Pont, mint Padilla mondja.

Azaz lehetnek ezek gyerekversek akár, amennyiben pozitív gondolatokat indukálnak.

Csakhogy akkor nagyon bele kell találni abba a korba, amikor _pont jó_ a gyerek, már nem buta és még nem elég okos.

Azaz: beszédközpont fejlettség -függő a befogadás.

(idáig bírt követni?)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.06.24. 00:32:23

@Bell & Sebastian:

Azt hiszem, nagyjából, bírom követni.:-)

S megpróbálok stílusosan válaszolni (abban a reményben, hogy maga is bír követni;-)).

„(…)A mítosz a szellem kollektív víziója. Úgy kell ezt érteni, hogy a szellem a népben mint mítosz terjed szét, mint mítosz látja önmagát, és ugyanakkor úgy kell érteni, hogy a nép az őt összetartó szellemet mint a képek összefüggő világát, mondhatnók 'körképét' ismeri fel. A mítosz a nép közvetlen kapcsolata a szellemmel. Közvetlen, mert a mítosz és a szellem közötti fokozatok a sokaság számára nem érzékelhetők. Ameddig a képek koszorúja, akár a mandala a középpontban összekapcsolódó körkép, addig beszélhetünk népről. (…)” (www.artpool.hu/Hamvas/Forradalom/kozosseg.html)

ALFI · http://blog.hu/user/166725/tab/activity 2013.07.07. 18:54:02

@jose maria padilla: Lehet, hogy nem Dövényi Naggyal, meg Marschalkóval kellett volna kezdeni az irodalmi nevelését.
süti beállítások módosítása