Fidesz vs. RMDSZ: kit választ Erdély?
2013. január 17. írta: TuRuL_2k2

Fidesz vs. RMDSZ: kit választ Erdély?

Semjen_Zsolt_RMDSZ.png

A tegnapi posztunk a külhoni szavazatok valós politikai súlyáról szólt, most nézzük, milyen esélyekkel indulna a szavazatokért az RMDSZ által tavaly felvetett külhoni párt, ami elindította az egész gondolatmenetet. Mivel maga a felvetés szerintem sokkal inkább egy, a Fidesznek szóló fricska, semmint komoly elképzelés, ezért sajnos 2014-ben aligha fog kiderülni, hogy helytállóak-e a következtetéseim.

Ahogy tegnap írtam, 2014-re legfeljebb 8 millió 450 ezer választásra jogosulttal, közülük legfeljebb 450 ezer külhoni magyarral számolok. Ezt továbbra is fenntartom, még ha László Róbert vitatja is a számaimat. 2012 novemberéig 120 ezren kapták meg Romániában a magyar állampolgárságot, tegyük fel, hogy a választásokig (pontosabban a külhoniak számára továbbra is létező választási regisztrációs időszak lezárultáig) még egyszer ennyien szerzik azt meg – így biztosak lehetünk benne, hogy nem becsüljük alul a romániai magyar választók 2014-es számát.

Van tehát 240 ezer állampolgárunk, tegyük fel, hogy 90%-uk, 220 ezer ember elmúlt 18 éves, így potenciális választó. Hogy ők kit választanának a magyarországi mezőnyből, arról egy éve készített kutatást a Kvantum Research és a Political Capital. Eszerint akkor a választási részvételre hajlandóságot mutató megkérdezettek 55 százaléka támogatta volna a Fideszt, az összes többi párt támogatottsága 5% alatt maradt volna (MSZP 4,1%, Jobbik 2,9%, DK 1,8%, LMP 0,2%), míg 35% nem tudta, vagy nem mondta meg, kire szavazna. 

A 2012-es romániai választásokon az RMDSZ a magyar szavazatok 80-90%-ára számíthatott, a többit az MPP és/vagy az EMNP szerezte meg. A kutatásból és a választási eredmények összeolvasásából az következik, hogy a romániai magyarok többsége az RMDSZ-re szavaz a romániai választásokon és a Fideszt támogatná a magyarországin – tehát egyszerre RMDSZ- és Fidesz-szavazó.

Kérdés, hogyan módosítana a magyarországi választásokra vonatkozó preferenciáikon egy RMDSZ-es hátterű Feltételezett Külhoni Magyar Párt (FKMP) létrejötte. Biztosan lennének támogatói egy ilyen formációnak (elsősorban Romániában, de kisebb számban az anyaországban vagy a nem romániai külhoni magyarok körében is), a Fidesztől is el tudna csábítani valamennyi szimpatizánst, de ezzel még mindig messze lenne a parlamenti küszöb, különösen akkor, ha figyelembe vesszük, hogy a fő bázist jelentő külhoni magyaroknak továbbra is regisztrálniuk kell majd, hogy egyáltalán szavazhassanak 2014-ben.

Szinte biztos vagyok benne, hogy egy ilyen politikai formáció indításával az RMDSZ ugyanazt a hibát követné el Magyarországon, amit a Fidesz elkövetett Romániában: messze túlbecsülné saját szimpatizánsaira gyakorolt befolyását, saját népszerűségének kiterjeszthetőségét. Az elmúlt évek romániai választásain láthattuk, hogy a Fidesz kétségkívül meglévő erdélyi népszerűségét csak nagyon korlátozottan tudták az RMDSZ-szel rivalizáló magyar pártok szavazatokra váltani, Fidesz-támogatás ide vagy oda.

Kérdés még, hogy az MSZP – szerintem mindenképpen örvendetes – nemzeti fordulata, bocsánatkérése és az RMDSZ-szel kötött együttműködése milyen hatással lesz a magyarországi pártok romániai erőviszonyaira. Nehezen tudom elképzelni, hogy 2014-ben emiatt külhoni magyarok tömegei fordulnának a szocialisták felé, ehhez túl erősen élnek még a 2002-es, 2004-es és egyéb sérelmek. Itt különösen érvényes az, hogy hiába buzdítaná az RMDSZ saját szavazóit az MSZP támogatására – aligha fogja –, azzal csak a saját hitelességének ártana, a szocialistáknak azonban nem sok szavazatot hozna. Önmagában az RMDSZ-MSZP együttműködés hivatalossá tétele is érdekes fejlemény. Egyrészről érthető, hiszen egy külhoni magyar párt jó esetben minden anyaországi politikai erővel rendezett viszonyra törekszik. Másrészt pikáns, hiszen az RMDSZ az Európai Néppárt tagja, míg az MSZP a legfőbb rivális európai pártcsaládhoz tartozik. Ez viszont legalább annyira szól az RMDSZ és a Fidesz ellentmondásos viszonyáról, ami elsősorban nem a romániai magyar párton múlik.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr255021050

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szanyi kapitány gyulai románozása – Ilyen ország pedig nincs CCCLXVII. 2013.02.06. 11:12:17

Az MSZP az elmúlt időszakban tett olyan lépéseket, amik arra utalnak, hogy máshogy viszonyul a külhoni magyarokhoz, mint korábban – korábban is írtam, hogy ez szerintem kifejezetten örömteli fejlemény. Azonban úgy tűnik, a párton belül nem minde...

Trackback: Fidesz vs. RMDSZ: kit választ Erdély? 2013.01.17. 10:26:03

A romániai magyarok többsége az RMDSZ-re szavaz a romániai választásokon és a Fideszt támogatná a magyarországin – tehát egyszerre RMDSZ- és Fidesz-szavazó.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kandeláber 2013.01.17. 10:14:06

Egy helyi vélemény Ati Canossa-járásáról: erdely.ma/magyarorszag.php?id=134109

Urfang 2013.01.17. 10:30:37

Én azt mondom 2014-ben kiderül kire szavaznak az erdélyi magyarok, addig ez csak egy fideszes kivetítés, hogy mit szeretnének látni leginkább.

Leginkább azt szeretnék látni, hogy az erdélyiek is pontosan ugyanolyanok és ugyanarra jár az agyuk, mint egy itthoni fideszesnek.

2014-ben kiderül, hogy így van-e.

Samott 2013.01.17. 10:31:03

Azt hiszem a szocik es a szerzo motivaciojat ertem. Azt nem ertem, mit veszthetne ezen az RMDSZ. Megprobalhatjak, ha bejon lesz itt is kepviseletuk, ha nem hat nem.

Urfang 2013.01.17. 10:46:42

@Kandeláber:

Biztos, hogy az helyi vélemény? Nem hiszem, hogy a ronwerberezés Erdélyben is népszokás lenne. Elég lebukós.

Szerintem az egy fideszes pártvélemény. Finkelstein és Birnbaum urak írták.

pierre bayle 2013.01.17. 10:51:03

Mondjuk, ha az anyaországban kis különbséggel nyerne a bal és a határon túliak fordítanák át az eredményt a fidesz javára, az igen kemény helyzet volna, s ez nem is irreális forgatókönyv.

Kandeláber 2013.01.17. 11:15:35

@Urfang: Nyomozd ki, vajon kik működtetik a portált.
Arra van egy fogadásom, hogy nem Magyarországról megy. Annyira fáj neked, hogy nem szórtak virágszőnyeget Mesterházy lábai elé Kolozsvárott?

homoródkarácsonyfalváért 2013.01.17. 11:20:05

Kedves Turul, azért ostobaság az MSZMP nemzeti fordulatáról írni.
Kb. annyira őszinte, mint a Herényi bocsánatkérése.

Urfang 2013.01.17. 11:26:24

@Kandeláber:

Nincs szükség nyomozásra, elég ha elolvasod mi áll az utolsó sor után. Segítek és bekopizom:

"MTI, mno.hu"

Ennyit az erdélyi "helyi véleményről".

Először észre se vettem, de tipikus selmeczista gyűlöletkeltő fröcsögés volt, amiben tisztán érezhető volt a fidesz keze nyoma. A ronwerberezés meg végképp elárult mindent. A székelyek többségének szerintem gőze sincs ki az a Ron Werber.

Náluk ezzel a szóval nem tudjátok beindítani a nyálelválasztást, mint az itthoni idomított birkanyájnál.

Uva 2013.01.17. 11:39:15

az lesz a szép, amikor covasna megyében elmegy szavazni a bácsi a fideszre, aztán mi meg itthon szopunk miatta

Urfang 2013.01.17. 11:40:37

@Kandeláber:

Szépen kezdődik: "Erdély nem kér a magyart a magyar ellen uszító politikusokból"

És ezt pont azután linkeled be, hogy felsültél az előző magyart magyar ellen uszító politikai hirdetéseddel.

Értjük mi, értjük. A fidesz Erdélyben is megkezdte a magyarság megosztására irányuló törekvését, amit idehaza tökélyre vitt.

Finkelstein és Birnbaum már a határon túl is akciózik.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2013.01.17. 11:44:04

@homoródkarácsonyfalváért:
Szerintem már önmagában komoly fordulat, hogy egyáltalán foglalkoznak a kérdéssel. Sőt, elismerik, hogy korábban rosszul álltak hozzá. 2004 óta sok minden megváltozott. El tudtad volna képzelni 8 éve, hogy az MSZP szinte képviselői három nem (Gyurcsány, Molnár Csaba, Szanyi) és három tartózkodás kivételével mindannyian megszavazzák az egyszerűsített honosítási eljárást? Pedig így történt:
www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_szav.szav_lap_egy?p_szavdatum=2010.05.26.09:19:04&p_szavkepvszav=I&p_ckl=39

Uva 2013.01.17. 11:44:30

@Urfang:
megkezdte?!?! évek óta 3 magyar párt van romániában, ebből kettő fideszes és úgy jött létre, hogy a fidesz szétverte az rmdsz-t

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2013.01.17. 11:50:52

@pierre bayle:
Nem teljesen lehetetlen ugyan, de nagyon kicsi az esélye, hogy ezen múljon. A mandátumok többségét egyéni körzetekben osztja az új választási rendszer (106 az összesen 199 képviselői helyből, jelenleg 176 egyéni a 386 mandátumból), a listán 93 hely sorsa dől el. A töredékszavazatokat és a szuperkompenzációt is figyelembe véve, nagyon-nagyon magas részvételüket feltételezve a külhoni magyarok 1 vagy 2 többletmandátumot jelenthetnek a Fidesznek.

pierre bayle 2013.01.17. 11:55:34

@TuRuL_2k2: no, az pont eggyel vagy kettővel több a kelleténél...:-)

pierre bayle 2013.01.17. 11:59:41

@Kandeláber: szerintem nyugodtan abbahagyhatod a kopizást, tudja mindenki, hogy vannak ilyen nagyokosok. Gondolom, majd megszavazzák Viktort, Matolcsyt meg Hoffmannt - mer' azok oan nemzetiek - mi meg szívunk tovább. Turul kartársnak biztos igaza van (én ugyan nem számoltam utána), hogy max. egy-két mandátum, de alakulhat szorosan + ki garantálja, hogy amennyiben mondjuk 2013 végén szarul állnak, nem kezdenek el megint faragni a rendszeren...?

ErrOr 2013.01.17. 12:04:38

@Uva: eddig nem zavartak a külföldi szavazatok?

Kandeláber 2013.01.17. 12:05:07

@pierre bayle: Csak a trollt szívattam, aki nálam is okoskodóbb volt, realitások helyett a vízióit mantrázta.

Urfang 2013.01.17. 12:16:47

@Kandeláber:

A vízió az ha helyi véleményként próbálod beállítani az mno uszító cikkét.

Ezt mantráztad te, de beégtél.

Urfang 2013.01.17. 12:22:50

Valljuk be Turul, te most azt próbáltad előadni, hogy az erdélyi rmdsz szavazók elsősorban fideszesek és csak azután rmdsz-esek, és most baromi pipák, mert az rmdsz nem a fidesszel szövetkezik, hanem az mszp-vel.

Az se baj, ha a fidesz által támogatott erdélyi pártokra szinte senki sem volt kíváncsi, te mégis kijelented, hogy fideszesek ők a lelkük mélyén, ugyanolyanok mint az itthoni fideszesek.

Sőt mi több a fidesz nagyobb befolyással van az erdélyi magyarokra, mint az rmdsz.

Tömegesen fordulnak majd el az erdélyiek az rmdsz-től, mert annyira fideszesek.

Ezzel most az itthoni fideszeseket akarod megnyugtatni? Vagy csak egy ilyen cikkre szólt a rendelés? Vagy mégis mi a célod?

DezInf 2013.01.17. 12:24:58

@Kandeláber:

A fidesz letette a névjegyét az elmúlt években a külhoni politikai szervezeteknél. A siker ismert,tehát amíg van számukra kedvezőbb választás,addig nem automatikusan fognak a fideszre szavazni. A Mesterházy ellenes tüntetési kísérlet meg nem hiszem,hogy a fidesznek szerezne szavazatokat.
Buta dolog lenne az itteni módszereket a határon túl is felhasználni. Tőkés sem jött ki jól az itteni módszerek alkalmazásával.

DezInf 2013.01.17. 12:26:29

@Kandeláber:

Ha nem ismernélek, meghatna a szerénységed :D

Kandeláber 2013.01.17. 12:30:16

@Urfang: Nem etetlek tovább.@DezInf: Ezt egy percig sem vitatom, nagyot égtek a dagadt Szász Jenővel, a Felvidéken pedig szintén.
Figyusz, én tényekkel szemben nem szoktam szövegelni.

DezInf 2013.01.17. 12:32:02

Sosem fogom csípni a mandinert! Képtelenek a kép alá írni,hogy kit vagy mit látunk!
Ki az a kicsit túlsúlyos, rúzsos szájacskáját csücsörítő hemüveges emberke ?
Megmondóember,politikus,hangmérnök, netán véleményvezér?
Most fütyül,énekel,netán oktat?

Nem is érdemes elolvasni a cikket ilyen hergelés után:D

Kandeláber 2013.01.17. 12:41:03

A következő nagy baller húzás az lenne, ha a Gyurcsány-Vadai duó hirdetne meg egy mítinget mondjuk Székelyudvarhelyen.
Persze póló- és brosúravásárral egybekötve, ahogy szokták.

Urfang 2013.01.17. 12:42:11

@Kandeláber:

Vagy Kövér előkaparna még egy nyilas tetemet és azzal haknizna, ahogy szokta.

vizipipa 2013.01.17. 13:01:42

@TuRuL_2k2:

A hitelesség - főleg egy párté - nem egy olyan dolog, amit megveszünk egy közértben.
Az a szavazás olyan környezetben történt - kétharmados - amikor az eredmény előre adott volt. Utána jött kb. 2 év semmi. Most pedig már indul a választási kampány, a harc, azokért a szavazatokért is. Kampányolni pedig ott is kell, ahol tuják, hogy nem nekik áll a zászló.
Még valami. Mesterházyra ugyan elmondható, hogy mutat némi nemzeti elkötelezettséget - amit az elődei nem. Viszont nem ő a "párt". Hol vannak a többiek? Ha Mesterházy eltűnik, bármiért is, ugrott a nemzeti vonal?

nkongo (törölt) 2013.01.17. 13:02:45

Az erdélyi magyarlakta területeken mindig nagyon alacsony a részvétel a választásokon, nem érdekli őket a román politika sem, ne higgye senki, hogy majd tömegesen özönlenek és szavaznak rájuk még kevesebb hatással lévő magyarországi pártokra az erdélyi magyarok.
A 23 millió román bevándorlásával riogatás szerintem egy időre megutáltatta az ottani magyarokkal a posztkommunista utódpártokat.
Én sose hallottam előtte, hogy valaki románozta volna az erdélyi magyarokat, de Gyurcsányék ámokfutása után sok baller és libsi így emlegette a romániai magyarokat: románok. Zsidó, cigány szót kimondani sem szabad, románozni meg divat lett abban az időben.
Most meg mennek segget nyalni a maszopisták azokhoz, akiket a lelkük mélyén gyűlölnek és románoznak még mindig.
Vastag a bőr a pofájukon.

Ugyanakkor remélem, hogy a határon túli magyarok nem dőlnek be az álkeresztény Tömjén Zsoltiéknek sem.
Tényleg az lenne a legjobb, ha csinálnának egy saját magyarországi pártot és a mérleg nyelvévé válnának, nem pedig kilóra megvásárolható szavazókká, mint a magyarországi cigányok.

nkongo (törölt) 2013.01.17. 13:06:48

@TuRuL_2k2: egyszerűen érezték már a maszoposok, hogy ez a hajó elment, de még felkapaszkodhatnak rá, ha gyorsan revideálják a nézeteiket
őszinteségről szerintem nem beszélhetünk, egyszerű politikai érdekből csináltak egy hátraarcot

rájöttek, hogy a határon túliak szavazati jogát már úgyis bevezeti a FIDESZ, ezért látszólag elkezdtek haverkodni az általuk korábban leköpködött, lerománozott határon túliakkal

olyan nemzeti érzület ez, mint Tömjén Zsolti kereszténysége... bűzlik

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2013.01.17. 13:14:15

@TuRuL_2k2: Turul pajtás dehogy örülsz te az Mszp "nemzeti" fordulatának, mindig is be volt a magyar áljobboldal szarva, ha a magyar baloldal rámozdult a "nemzeti" témára, most is.

Amit pedig a honosítási eljárásnál pozitívumként említesz az egyébként igazi tragédia, miszerint az Mszp és az Lmp is együtt szavazott a magyar nacionalizmus legrosszabb hagyományait felkaroló Fidesszel.

homoródkarácsonyfalváért 2013.01.17. 13:31:25

@TuRuL_2k2: A szocik 2010-i parlamenti igen szavazása az állampolgárság ügyében kb. annyi volt, mint amikor a fidesz a 2002-es vereség után volt olyan beszart állapotban, hogy megszavazta Medgyessy pénzosztó programját.
Tudod, ha Mesterházy azt mondta volna, hogy: emberek, én szégyenszemre nemmel szavaztam 2004. december 5-én, mert ez volt az akkori párt elnökségi álláspont, de megbántam és mindent megteszek, hogy soha többé ne forduljon elő, akkor elgondolkodtam volna a "nemzeti fordulaton".
Ezzel szemben azt mondta, hogy rosszul feltett kérdésre volt a rossz válasz.
Ez pedig tényszerűen hazugság (ismét), mivel a kérdés világos, jól feltett volt, a parlamentet határidő nélkül kötelezte volna a törvényalkotó munkára.
Ez nem nemzeti fordulat, hanem ismételt hazudozás.

bgp 2013.01.17. 13:43:58

@Urfang: Nem tetem, vödör hamu.

homoródkarácsonyfalváért 2013.01.17. 13:50:22

@TuRuL_2k2: Egyébként véleményem szerint 2004-ben annyi történt, hogy Gyurcsány a saját hatalmának legitimációját (mivel csak egy pártszavazás alapozta meg a hatalmát) próbálta megteremteni a népszavazási kampányával (megjegyzem, hogy a kormányt a kampányban az akkori Alkotmány korlátozta volna, csak nem érdekelte a szocikat).
Ennyi erővel Gyurcsány akár az igen mellett is kampányolhatott volna, de abban az esetben nem a saját külön kis hatalmát építette volna, értsd úgy hogy a szoci párttal szemben is. Akiket ugyanis belerángatott onnan, azok ugyanúgy bűntársak lettek, mint a maffiában a közös gyilkosság rituáléja során a gyilkosságban részt vevők.
A Mesterházy a mosakodásával azonban gyilkos marad, mindössze próbál a közös bűnből kifarolni. Ez viszont nem nemzeti fordulat, hanem ócska kis védekezés.
Még annyi, hogy történelmi véletlen, hogy éppen a népszavazási aláírásgyűjtés után került Gyurcsány hatalomra, és ez a téma volt nekik kéznél. Ezek az emberek a hatalomért ugyanúgy megszavazták volna a kuláktalanítást, az 1956 utáni megtorlásokat, az ország eladósítását, vagy - és ez biztos sokaknak nem tetszik de nekem ez a véleményem - a zsidótörvényeket is.
Mindenesetre a kampány retorika legalább annyira volt szociális demagógia, mint amennyire megegyezett a zsidótörvények rasszizmusával. Itt ott a kampányszöveget mintha a zsidótörvények indokolásából vették volna át.
Ugyhogy Turul, ne reménykedj!
Olvasd el inkább a Magyar narancsot és józanodj ki!

sjános 2013.01.17. 13:56:23

@nkongo: Sziasztok! Én ezt az egészet nem értem..:) vagyis hogy picit talán igen....de nagyon bűzlik az egész...
Miért kell egyáltalán a külhoni magyarokat bevonni a belföldi csatározásokba?? Miért kell ugyanazokat a harci technikákat kiterjeszteni rájuk is?? Miért jó ha szórvány magyarságot is szembeállítjuk saját magukkal és importáljuk a szekértábor harcot??? Van elég bajuk! Pontosan egységesíteni kéne Őket! Támogatni! Nem szavazat optimalizálni hanem támogatni, életben tartani a kultúrát a nyelvet az iskolákat! "Párthovatartozástól" függetlenül és az Ő helyi ügyeikbe nem beleszólva! Mert tán a magyarság fennmaradása fontosabb mint 50-80.000 szavazat... De biztos én vagyok marha... Biztos??? :)

2013.01.17. 14:02:29

Én azt nem értem miért baj, ha valaki szóbaáll Mesterházyval, illetve miért kell messzemenő következtetéseket levonni belőle - "szövetkezik" - az a normális, ha mindenki szóbaáll bárkivel de ez nem feltétlen jelent következményeket egy 2014-es szavazásra nézve...
Amíg valaki nem uszít semmi hülyeségre addig felőlem mondja el a véleményét, nincs azzal semmi baj, az lenne a gond, ha cenzúráznánk szubjektív vélemények alapján, hogy ki mit mondhat.

Rogerius 2013.01.17. 14:42:28

@nkongo: "... Én sose hallottam előtte, hogy valaki románozta volna az erdélyi magyarokat, de Gyurcsányék ámokfutása után sok baller és libsi így emlegette a romániai magyarokat: románok. Zsidó, cigány szót kimondani sem szabad, románozni meg divat lett abban az időben..."

a 90' évek végén terjedt el Nagyváradon az a szomorú "vicc" hogy mikor lessz az erdélyi magyarból román?...hát amikor átjön Magyarországra.

Szóval nem az MSZP indította el ezt a fajta furcsa viselkedést.

És talán egy háborús családi sztory is igazolja mindezt:

1943,,,nagyapám, Andor Miklós, a magyar hadseregbe besorozva kint volt az orosz fronton, nagyanyám, Andor Mária, pedíg az akkor már 30 éve működő, örökölt családi válalkozás engedélyének a meghosszabitását kérvényezte a Váradi polgarmesteri hivatalban...az anyaországi tisztviselő elutasította a keresetet mivel az engedély már ki volt adva egy ugyancsak anyaországi konkurens iparosnak.

Amikor nagyanyám tiltakozótt az anyaországi tisztviselő az mondta hogy nagyanyám is meg a többi erdélyi magyar, mint keverék, "korcs-magyarok" örúljenek hogy ők, mármint az anyaországiak, felszabadították őket.

Nagyanyám 1986-ban bekövetkezett haláláig, soha többé nem ment át Magyarországra pedig az akkori szabályoknak megfelelően évente-kétévente mi rendszeresen jártunk és hívtuk.

Rogerius 2013.01.17. 14:55:01

"határonkívüli"-ként nem tartom helyesnek hogy szavazatunkal eldöntsünk, esetleg, egy olyan Magyarországi politikai helyzetet amelynek a következményét , a választások után, nem viseljük.

A demokrácia alapköve hogy a választópolgár, a választásának jó vagy rossz tapasztalatábol, eredményéből tanúlva szavaz majd a következő választáson

Uva 2013.01.17. 16:53:01

@ErrOr:
az olyanok szavazata zavarni fog, akik soha 1 percet nem éltek magyarországon és soha egy percet nem is fognak. aki külföldön pár hónapot vagy évet élő magyar és úgy szavaz, az nem zavart eddig sem. de szerintem nem fair, hogy olyanok is döntenek belpolitikáról, akiket egyáltalán nem érint a mindenkori kormány intézkedései.
süti beállítások módosítása