A szabadságról – Az én '56-om
2012. október 23. írta: Szelli

A szabadságról – Az én '56-om

'56.jpg

„Láncaid lehulltak s im azontúl soká
Félve lépdel lábad, amikép megszoká.”
Arany János

Kevesebb fát az erdőben

1956 októberében kilenc és fél éves voltam, akkor ősszel kezdtem a 4.osztályt. Addigra a legteljesebb szellemi kettősség jellemezte az életemet: mást hallottam otthon és mást tanítottak az iskolában. Láttam, ahogy a szüleim méltatlan anyagi-erkölcsi-vallási helyzetbe kerültek a szocializmus betörése révén, hogy tanulatlan, sokszor rosszindulatú és primitív emberek döntenek mindenben. A külvilág viszont azt hirdette, hogy a horthyzmus népnyúzó rendszer volt, amely háborúba taszította az országot: az igazi erő a munkásosztályban van, a proletariátus a társadalom vezető ereje, az értelmiség pedig csak púp a nép hátán. Azt hittem és vallottam, amire a szüleim tanítottak, és azt mondtam, amit az iskola elvárt tőlem.

Papa a proletárdiktatúrát egyszerűen diktatúrának minősítette és szenvedélyesen szidta a rádióból ömlő propaganda-szövegeket. Különösen utálta a szinte artikulálatlanul üvöltő Marosán Györgyöt és a mindenki által utolsó féregnek tartott Gerő Ernőt. Ugyan nem rágták a szánkba minden egyes nap, de egyértelmű volt, hogy a lakásunk védőbástyáin kívül nem volt szabad arról beszélni, ami otthon elhangzott. Édesanyám mindig gondosan zárta az ablakokat. Szidni, kritizálni a rendszert csak halkan, otthon lehetett, a házmester, egy valamit meghalló szomszéd, egy rosszakaró munkatárs potenciális veszélyt jelentett. „Az én elveimnek ezek nem társai” – mondta mindig édesapám, akinek szájából az elvtárs megszólítást soha nem hallottam. 1951-ben pert vesztett az állammal szemben, és az irgalmatlan adókötelezettséget csak úgy kerülhette el, ha megfogadja a jó tanácsot: „Művész úr, melósnak kell menni!”

A másik intelem előtt azonban képtelen volt meghajolni: „Valami korszerűbb képet kellene festeni, például munkásasszonyt, és kevesebb fát az erdőben.” Hogy békén hagyják, teherautót kezdett vezetni az Elektromos Műveknél. Ő rajzolta-festette a különböző ünnepi alkalmak plakátjait és azok szövegeit, például: „Előre a nemzetközi munkásmozgalomért”, „Éljen a szocialista országok megbonthatatlan testvéri szövetsége”, Éljen a párt”, „Előre a lenini úton”, Előre az ötéves tervért”. Mama hosszú évekig mosta-festette a szörnyű barna, melós ingeket, amiben járnia kellett. A gallér szélére belülről merevítő lapocska került, így valahogy formatartó maradt, utalva a hajdani szebb időkre. A boltokban mindenből hiány volt, de pénze sem volt senkinek vásárolni, így a minden héten újrafestett ingeket meg kellett becsülni. Ahhoz képest persze, hogy minden magántulajdont egyetlen éjszaka alatt államosítottak, a lakásokba idegeneket költöztettek, sokakat Recskre, Hortobágyra telepítettek  ezekhez képest a szüleim alig vesztettek valamit, csak a teljes korábbi életüket, munkájukat, anyagi biztonságukat. Jövőképüket egyedül a bátyám és én jelentettük, mi mégsem láttuk őket soha elkeseredettnek, bár meglehet, hogy nem volt szemünk a látáshoz.

Papa pár száz forintot keresett, fizetése a hónap közepére mindig elfogyott és kölcsön kellett kérni. Emellett pedig, hogy ne haljunk éhen, fémet gyűjtött. A teherautóval jártában összeguberált fémhulladékokat, egy fémöntő műhelyben pedig fizettek érte egy keveset. Sokszor vitt magával, ilyenkor csodálkozva bámultam, ahogy az alumínium-darabok kanál formában megolvadnak, lehűlés után pedig készen kifordulnak. Gyerekként természetesnek éltem meg, hogy megyünk a fémeshez: a szemem előtt készült a szocializmus közétkeztetésének alumínium egyenkanala, szár végén hat darab pici dudorral. Apám többnyire éjjel festett, titokban, feketén adta el képeit fillérekért, keze állandóan püffedt volt, az ujjbegyei tele voltak mély repedésekkel és sebekkel a fémguberálástól.

'56_30.jpg

„A szabadság nem egyszerűen a zsarnokság vagy az elnyomás hiánya. A szabadság az igazsághoz van rendelve, és abban teljesedik ki, hogy az ember keresi az igazságot és benne él abban.”
II. János Pál

Fél tíz után hét perccel

1956. október 23. keddi napra esett, ekkor is a fémesnél jártunk. Hazafelé tartottunk, amikor a Fővárosi Állatkertnél le kellett szállni a troliról. Szürkület volt, úgy 5-6 óra felé járhatott. Tízezrek gyűltek össze a Hősök terétől egészen az Ajtósi Dürer sorig: a hatalmas tömeg látványa fantasztikus hatású volt. Meghallottam, hogy a Bem szobornál nagy tüntetés van. Furcsa módon senki sem aggodalmaskodott, hogy mi lesz ezek után: a sok egyenszürke ember megszínesedett, mosolygott és fennhangon szidott mindent. Lassan elsodródtunk a Sztálin-szoborig, az akkori Gorkij fasorig, majd megálltunk az akkori SZOT-székház előtt.

Joszif Sztálin szobra nem volt emberi léptékű, és nem csupán a méreteit tekintve: ez a gigantikus emberalak a magasból figyelt, utasított, porba alázott és megfélemlített. Pszichés hatását jól példázza, hogy egyszer a mamával arra sétálva, mint a magas templomtornyok előtt, véletlenül automatikusan keresztet vetettem a kolosszus előtt. Szörnyen megijedtem és körbepillantottam, hogy vajon ki láthatta a tettemet. Keresztet vetni ugyanis csak titokban illett, ezért a mai napig rettenetesen becsülöm édesapámat, aki minden egyes alkalommal láthatóan megemelte a kalapját a templomok előtt.

A SZOT-székház a szakszervezetek országos tanácsának központi irodáit jelentette. Valódi szakszervezet persze nem volt, a tisztségviselők megbízható pártkatonák voltak, akik átlátszó lózungokkal hajtották a dolgozókat a munkaversenyekben elérendő 150-200 százalékos tervfeladatok felé. Az épület lényege a mai napig megmaradt, csak az akkori hatalmas vörös csillag hiányzik a homlokzatáról. Amikorra odaértünk, a csillagot már lefelé rugdosták. Nehezen és lassan ment, de amikor egy-egy darab lerepült a magasból, az emberek hatalmas ujjongásban törtek ki. Szemben vele felkapaszkodtak a Sztálin-szobor nehéz kőcsizmájára, majd kötelekkel kezdték húzni-vonni a monstrumot, de az nem mozdult meg. Órák teltek el, közben szépen lassan araszoltunk hazafelé. Az Ajtósi Dürer sorig jutottunk, amikor tomboló üdvrivalgásra néztünk vissza: ott hátul egy sötét, hatalmas árny eldőlt. Édesapám ekkor rám nézett és azt mondta, nézzem meg az órámat, mert ez egy történelmi pillanat. Fél tíz múlt hét perccel.

'56_6.jpg

„Takard le jól, mit elkövettél,
és élj utána szabadon, akár
egy sikeres merénylő.”
Pilinszky János

Ruszkik, haza!

A Dózsa György útra kijutva teherautók zúgtak el mellettünk, rajtuk boldogan kiabáló emberekkel: „..aki magyar velünk tart.., ruszkik haza.., semlegességet..”. Hazatérve papa a szomszédoktól megtudta, hogy a Rádiónál már lőnek is. Akkoriban a rádió volt az egyedüli hírforrás, az újságokban a Szovjet Kommunista Párt esedékes kongresszusairól és az itteni pártkongresszusok dicső határozatairól esett csak szó, a valódi hírszolgáltatás „szünetelt”. A szüleim izgatottak és nagyon aggodalmasak voltak. Mama szerint minden háborúnál rosszabb a belforradalom, mert az ellen nincs hova menekülni  ő csak tudta, hiszen 1910-ben született és '56-ig már minden előfordult ebben az országban.

A másnap izgalmasan indult: közlekedés hiányában mindenki otthon maradt, mint vasárnap. Bőszen és már normális hangerővel hallgattuk a Szabad Európa Rádiót, amelyben aztán volt minden; szabadságharcosok, átálló honvédség, szétlőtt rádió, Mindszenty kiszabadítása. Rögtön megszólaltak addig sosem hallott külföldön élő kibicek, mindenki azt a benyomást keltette az emberben, hogy a világ csak ránk figyel és szeret. Régi pártok régi emberei szónokoltak, mintha a föld alól bújtak volna elő. Felfigyeltem egy, a korábbiaknál jóval emberibbnek tűnő hangra is, Nagy Imréére.

Valójában azonban nem sokat tudtunk arról, hogy mi zajlik a városban. Nekünk, gyerekeknek fogalmunk sem volt arról, hogy a Köztársaság téren és a Parlamentnél mennyien meghaltak, nem láttunk brutálisan meglincselt ávósokat, vérbe fagyott orosz katonákat az út mentén. A fegyverropogás hangfoszlányai viszont elértek a Thököly úti otthonunkig és azt is hallottuk, hogy a közeli Péterfy kórház tele van sebesültekkel. Papa egy nap aztán bement dolgozni és majdnem nem jött haza többet: a Kossuth térről kanyarodott volna be egy kisebb utcába, amikor egy orosz tank utána lőtt egy sorozatot.

Az első igazi hangulati fordulat akkor következett be, amikor bejelentették, hogy a hazánkban ideiglenesen állomásozó szovjet alakulatok kivonulnak. A győzelmi szólamokat a nyugati világ elismerése kísérte, mindenki félve bár, de bizakodott. Az ország semlegességében kezdtünk gondolkodni, ízlelgettük a szót: szabadság.

'56_12.jpg

„A szabadság az, ha szabadságunkban áll kimondani, hogy kettő meg kettő négy. Ha ezt megtehetjük, minden egyéb magától következik.”
George Orwell

November 4-én félelmetes hangra ébredtünk. Úgy hajnali fél öt lehetett, amikor a Thököly út nagy kockakövein az egyre erősödő, csikorgó morajlás fülsiketítő fémes csattogássá fokozódott. Már nem tudom, ki mondta ki elsőként: „itt vannak az oroszok”. Gyomorszorító volt. A csikorgást hangos lövések, sortüzek követték, édesanyám pedig hamar döntött: megyünk a pincébe. Abba a pincébe, ahol '44-ben az egyéves bátyámat szorongatva hónapokig bujkált a bombázások alatt, az arcát korommal elcsúfítva, hogy az orosz katonák ne erőszakolják meg. Míg mások befalazták a fiatal nőket előlük, akadt olyan lakó, aki sosem jött fel többé abból a pincéből. És az oroszok most megint lőttek.

Az egész háromemeletes ház megmozdult, kinyitották a szenes-fás pincék melletti nagyobb, légoltalmi óvóhelyeket is. Ezek nem földesek voltak, hanem le voltak rendesen burkolva, világítás helyett gyertyákat gyújtottunk és matracokat, plédeket cipeltünk le. Tulajdonképpen érdekesnek tartottam az egészet: együtt a sok ember, rengeteg gyerek, kártya, könyvek, földön alvás – nagy kalandnak ígérkezett. Semmink nem volt, csak a mamám által nyáron befőzött pár üveg cseresznyebefőtt, de mások sem álltak jobban, mindenki hasonló cipőben járt, az emberek viszont segítették egymást. Nincs olyan emlékem, hogy éhes lettem volna, vagy bármiben hiányt szenvedtem volna.

A következő napok zaklatottan teltek. Egy héten át folyamatosan a pincében kellett lennünk, a férfiak néha kimerészkedtek kenyeret szerezni, egyiküket le is lőtték hazafelé jövet. Suttogva beszéltek arról, hogy halottak vannak az utcán és a Keleti felől orosz tankokból lövik a Thököly utat. Hiába mondták a Szabad Európában: a világ nem hagyja, hogy eltapossanak bennünket az orosz tankok, hiába vizionált bárki a segítségünkre rohanó ENSZ-csapatokról. Lassan mindenki rájött, hogy itt a vége. Egy új hang jelent meg a rádióban, Kádár Jánosé. Erősödött a régi propaganda szöveg: „felszámolták az ellenforradalmi gócokat, a segítségkérésünkre bevonuló, testvéri szovjet csapatokkal együtt...” Ismét halkra fogtuk a beszélgetéseket és a rádiót, felköltöztünk a lakásba.

'56_10.jpg

„Egy házam van, annak az égbolt a teteje
Padló a végtelen föld, falak nincsenek.
Apám a nap, a hold anyám, csillagok a gyermekek
Határtalan horgolják illatok a kertemet.”
Akkezdet Phiai

Döntés, szabadság

Amikor kiléptünk a Thököly útra, mindenhol kövek, törmelékek voltak, és a Dózsa György útnál egy kiégett orosz dzsip állt, benne egy feketére égett orosz kiskatona holtteste füstölgött. Papa egy reggel, amikor hazatért a munkából, berakott minket a teherautó vezetőfülkéjébe. „Látnotok kell, hogy emlékezzetek” – mondta, majd lassan végighajtott az Üllői úton. Az egész város romokban hevert. Sok ház leomlott, az egyiknél, mint valami óriási, groteszk díszlet, a lakás fele megmaradt a lógó fürdőkáddal és a törülköző tartóval. Ott volt félbevágva egy család élete. Egy szót sem szóltunk, nem volt mit kérdezni. Az „oroszok” szitokszó lett az életemben.

Suttogták, hogy keresik azokat, akik bármiben részt vettek. Suttogták, hogy ez meg az elmegy, mert még nyitva a határ. A Szabad Európán keresztnéven keresték egymást az emberek, az üzenetküldés hónapokig, de lehet, hogy évekig eltartott. Kristálytisztán emlékszem arra az estére, amikor órás szomszédunk feleségével és lányával átjött hozzánk és beavatta szüleimet, hogy másnap reggel 7-kor indulnak Nyugatra. Emlékszem annak a pirítósnak az ízére, egy falatnyi velővel a tetején – hogy velős csontot vajon honnan szerzett édesanyám, a mai napig rejtély – amit együtt ettünk meg akkor velük. A teherautóba mi is befértünk volna, a szüleim azonban nem tudták és nem akarták elhagyni családjukat és hazájukat.

'56_23.jpg

„A szabadság felelősséget jelent, a legtöbb ember ezért retteg tőle.”
George Bernard Shaw

November közepétől aztán újra beültünk az iskolapadba. Mi, diákok a padokra Kossuth-címereket véstünk, egészen addig, amíg decemberben leállították, mondván, csak a tanulásra lehet koncentrálni, a címereket pedig eltüntették. Ünneplés természetesen soha nem volt egészen 1990-ig: én úgy tanultam, hogy ’56 a csőcselék, a börtöntöltelékek, a lázadó hőzöngők ellenforradalma volt, amelyet a testvéri szovjet csapatok segítségével sikerült hősiesen leverni. A tankönyvekben kizárólag ávós hullákkal sokkoló képekkel találkoztam, halott egyetemistával soha. Évekkel később halottak napján a barátnőmmel a Fiumei úti temetőbe mentünk, amely telis-tele volt gyermekeiket gyászoló párokkal. A rengeteg gyertyától a temető fényárban úszott, majd úgy hat óra körül a rendőrök nagyon durván kizavartak mindenkit. Hittanra titokban járhattam, október 23-án pedig mindig rendőri készültség volt az országban.

*

Alapvetően másképp alakult volna az életünk, ha disszidálunk. Valószínűnek tartom, hogy édesapám csak nyert volna külföldön, mint meghurcolt, szegény magyar festő, aki a családjával menekülni kényszerül a diktatúra elől. A kezében rejlett megélhetésünk és szabad életünk ígérete, de ők mégis másképp döntöttek.

Örök érvényű kérdés, mit jelent szabadnak lenni: egy eszme, netán a döntés szabadsága áll-e mindenek felett. Az emberek bő ötven évvel ezelőtt a gondolat szabadságát szerették volna megélni, és ezt az ország semlegességében képzelték el. Emellett pedig akkora nyomorban éltek, hogy biztosan anyagi vonzata is volt az elkeseredettségnek. Nem lehet elfogadni, megszokni, hogy állandóan hazudni-tagadni kelljen, különben elvisznek valahová, és roncsként, vagy sehogy sem kerülsz elő. A szüleim minden pátosz nélkül emberi életet szerettek volna, megfélemlítés nélküli biztonságot.

A szabadság, mint eszme, lecsupaszodott. Ők végigélték az I. világháborút, a Kommünt, Trianont, a II. világháborút, azok minden manipulált szövegével együtt. Kitanulták, hogy a szabadság a hétköznapokban egyszerű. Beszélhetek, dolgozhatok, tervezhetek. Nem voltak zászlóvívők: az, hogy kiből és mikor lesz hős, a puszta véletlen műve. Akkor, amikor a helyzet olyanná válik, hogy dönteni kell, a döntést az ember a saját belső, morális elköteleződése révén hozza meg. Akaratlanul hőssé válhat, bár soha nem akart az lenni. 1956-ban sok ilyen ember halt meg.

'56_14.jpg

„Végre szabad voltam – felszabadított a reménytelenség.”
Harcosok klubja

'56_28.jpg

„A kockázat. A bátorság... a küszöbön állni. Folytonos átlépésben lenni. Élve meghalni, vagy meghalva élni.”
Hamvas Béla

'56_2.jpg

„Semmilyen áldozat nem elég nagy a szabadságért vívott harc során.”
Nelson Mandela

'56_7.jpg

„A szabadság fáját hazafiak és zsarnokok vérével kell öntözni.”
Thomas Jefferson

'56_18.jpg

„A szabadságnak nincsenek fokozatai. Vagy szabad vagyok, vagy nem vagyok szabad. Vagy olyan rab vagyok, aki szabad akar lenni, vagy olyan, aki örül annak, ha rab maradhat.”
Nádas Péter

'56_1.jpg

„Csak lökik a dumát, és beszélnek az egyén szabadságáról, de ha látnak egy szabad embert, attól megijednek.”
Szelíd motorosok

'56_3.jpg

„A zsarnokság nagy dolgokat alkot törvénytelenül, a szabadság pedig még csak meg sem erőlteti magát, hogy törvényesen legalább egészen kicsinyeket alkosson.”
Honoré de Balzac

'56_24.jpg

„Igazán emberek csak annyiban vagyunk, amennyiben szabadok vagyunk.”
Rudolf Steiner

'56_21.jpg

„Hihi - szólt az Őrhöz a Rab -,
mennyivel vagy te szabadabb,
mint én, attól, hogy másfelől
őrzöd ugyanezt a falat?!”
Fodor Ákos

'56_25.jpg

„Ránk vár az a feladat, hogy hittel vállaljuk a ránk maradt munkát, hogy dicső halottainkból még nagyobb odaadást merítsünk az ügy iránt, amelyért ők mindent feláldoztak, hogy mi, az itt jelenlévők híve higgyük, hogy ez a nemzet Isten segedelmével újjáteremti a szabadságot.”
Abraham Lincoln

'56_4.jpg

„Ha létezik sors, nem lehetséges a szabadság, ha létezik szabadság, nem létezik sors, mi magunk vagyunk a sors.”
Kertész Imre

'56_27.jpg

Üzenem a háznak, mely fölnevelt:
ha egyenlővé teszik is a földdel,
nemzedékek őrváltásain
jönnek majd újra boldog építők
és kiássák a fundamentumot
s az erkölcs ősi, hófehér kövére
emelnek falat, tetőt, templomot.”
Wass Albert

'56_9.jpg

A tett attól, hogy nincs ki dicsőítse, éppolyan vitéz tett marad.”
J.R.R. Tolkien

'56_26.jpg

„Fázunk és éhezünk
S átlőve oldalunk,
Részünk minden nyomor...
De szabadok vagyunk!”
Petőfi Sándor

'56_5.jpg

„Ebben a világban nem lehet élni, de nincs hová menni.”
Jack Kerouac

'56_13.jpg

*

Az '56-os emlékeit elbeszélő édesanyám kérését tiszteletben tartva egyes szám első személyben írtam meg a történteket. A felhasznált fényképek eredeti felbontásban a Fortepan oldalán érhetők el, számos más archív '56-os fotóval együtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr464860323

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hazudjunk egy nagy ünnepet! 2012.10.23. 19:33:05

Divatja van a szubjektív visszaemlékezéseknek. Mit mesélt a nagyi vagy a papa ’56-ról. És a nagyipapa mindig olyat mesél, ami pontosan illik a gondolati fősodorba. Az 1956-os forradalom megítélésében még soha, sehol nem alakult ki olyan konszenzus, min...

Trackback: Hazudjunk egy nagy ünnepet! 2012.10.23. 19:33:02

Divatja van a szubjektív visszaemlékezéseknek. Mit mesélt a nagyi vagy a papa ’56-ról. És a nagyipapa mindig olyat mesél, ami pontosan illik a gondolati fősodorba. Az 1956-os forradalom megítélésében még soha, sehol nem alakult ki olyan konszenzus, min...

Trackback: 47 busznyi erdélyi gyerek lesz az élő kordon Orbán előtt október 23-án? 2012.10.23. 14:20:52

Kétezer határon túli magyar középiskolás utazhat Magyarországra az október 23-ai ünnepségekre – írja az erdely.ma portál. Ez kísérőkkel együtt 47 autóbusznyi tömeget, és számításaim szerint 9.400.000 forint támogatást jelent, mivel a buszozók bus...

Trackback: Kisötös jár a gyerekeknek, ha elmennek tapsolni Orbánnak 2012.10.23. 14:15:24

“Aki bármilyen megemlékezésen részt vesz, és azt fényképpel bizonyítja, az két kis ötöst kaphat.” – írta egy szülő, aki felháborodott azon, hogy újabban már a közoktatást és az állami oktatási intézményeket is a Kedves Vezető játszóterévé, ...

Trackback: A szabadságról – Az én '56-om 2012.10.23. 11:21:01

Amikor a helyzet olyanná válik, hogy dönteni kell, a döntést az ember a saját belső, morális elköteleződése révén hozza meg. Akaratlanul hőssé válhat, bár soha nem akart az lenni.

Trackback: Szalay Róbert: A Kilián laktanya elfoglalása 2012.10.23. 11:20:22

A Kilián laktanya környéke a harcok után 1987. szeptemberében a Lezsák Sándor tanító lakiteleki házának udvarán felállított lakodalmas sátorban 180 lelkes, változásokért küzdő ember, köztük sok volt '56-os megalapította a később Ma...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.23. 11:30:26

"A Szálasit méltató történelemtanár továbbra is alezredesnek tartja magát

2000. 12. 11

Továbbra is alezredesnek tartja magát Szalay Róbert, és amennyiben azt szükségesnek találja, a jövőben is viselni fogja rendfokozatát és egyenruháját - áll abban a nyílt levélben, amelyet Fodor Lajos vezérezredesnek, vezérkari főnöknek címzett Szalay. Fodor Lajos ezzel kapcsolatban csak annyit mondott: döntése ellen nincs helye fellebbezésnek.

A Honvédelmi Minisztérium pénteken jelentette be, hogy Fodor Lajos csütörtökön eltiltotta az egyenruha viselésétől és katonai rendfokozatának használatától Szalay Róbertet. Az erről szóló határozatot - amely ellen fellebbezésnek helye nincs - pénteken postázták Szalaynak. Az indoklás szerint Szalay magatartása alapján méltatlanná vált az egyenruha és a katonai rendfokozat viselésére.

Szalay - aki nyugállományú alezredesként írta alá szombati keltezésű nyílt levelét - értelmezhetetlennek tartja az egyenruha viselésétől és a katonai rendfokozatának használatától való eltiltó intézkedést, és főleg annak indoklása elfogadhatatlan számára, az szerinte "a baloldali sajtó hazug csúsztatásain alapul". Szalay a levélben úgy fogalmaz: "Önnek - aki elsősorban katona és nem politikus - azonban látni kellett volna, hogy az egy hónapja tartó sajtóhadjárat nem azért folyik, hogy egy 70 éves, ismeretlen nyugdíjas őrnagyot alezredessé léptettek elő, hanem arról van szó, hogy egy szűk körű, jól körülhatárolható, baloldali, posztkommunista csoport rá tudja-e kényszeríteni akaratát a Honvédelmi Minisztériumra, nevezetesen Fodor Lajos vezérkari főnökre."

"Tisztelt Vezérezredes Úr. Sajnálom Önt, hogy erre a megalázó szerepre kényszerült, hogy saját parancsával ellentétes intézkedést hozzon. Ugyanis az indok, a baloldali média által, szövegkörnyezetéből kiragadott szavak önkényes összecsúsztatásából összeollózott hazugság! Szálasit soha nem dicsőítettem. Munkáimban csak száraz történelmi tényeket soroltam fel. Azt, hogy az 1944. október 15. utáni féléves honvédő, bolsevizmus elleni harcot, mint katona helyesnek tartottam, nem tagadom, de arra büszke vagyok, hogy ezt akkor a Honvédség hivatásos állományának 99,9 százaléka ugyanígy látta helyesnek" - írta levelében Szalay. "Az Ön intézkedése számomra megalázó volt, mert a nagy nyilvánosság előtt hangzott el, de főleg azért, mert törvényellenes volt és minden jogi alapot nélkülöz" - tartalmazza a levél.

Szalay Róbert történelemtanárt október 23-a alkalmából léptették elő alezredessé. A munkáiban Szálasi Ferencet méltató történész kinevezésére a Magyar Hírlap irányította rá a figyelmet. Az ügyben Fodor Lajos vizsgálatot indított.
Pongrátz Gergely, az ´56-os Magyarok Világszövetség örökös elnöke javasolta Szalay előléptetését, amelyet Homoki János, a tárca politikai államtitkára is támogatott."

"Viszkisdobozban átvett korrupciós pénzzel vádolták meg, mire Juhász Ferenc egykori honvédelmi miniszter visszavágott, és leleplezte a magyar alkoholizmustörténet egyik legdrámaibb epizódját. Kiderült ugyanis, hogy Fodor Lajos, aki ma honvédelmi államtitkár, 2002-ben olyan részegen próbálta prezentálni az ország védelmi tervét, hogy az eseményt meg kellett szakítani. Fodor másnap lemondott, amit Juhász nem fogadott el."

kkbk.blog.hu/2012/10/23/szalay_robert_kilian_laktanya_1956_oktober

tevevanegypupu 2012.10.23. 12:33:39

1956 mindenkibol kivalt valamilyen erzelmet. Akibol semmit es emlekezni sem akar, az is velemeny..Ha nem is lehet megerteni bizonyos dolgokat, magyarazni azert lehet. De egy azert biztos, ez is olyan unnep nekunk magyaroknak, ami inkabb szetvalasztja a nemzetet es nem osszehozza.

Bloodscalp 2012.10.23. 12:41:44

Fél tíz után hét perccel

eddig erősen emlékeztet a jelenkori magyarországra.

Bloodscalp 2012.10.23. 12:43:00

fél tíz után viszont itt minden elcsendesedik már, az anyázás már csak a neten megy

ildsisy 2012.10.23. 12:47:58

Emlékszem a döglött lóra... és az óvó pincére... meg a hidegre...

Di622 · http://www.microglobe.co.uk/nissin-di622-digital-flash-for-canon-eos-ttl-ii-camera-p-5535.html 2012.10.23. 13:37:43

", sokszor rosszindulatú és primitív emberek döntenek mindenben. "

Ez most is pont így van.

Haloperidol 2012.10.23. 13:56:21

koszi szepen a bejegyzest. szep volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.23. 14:14:42

"Ugyan nem rágták a szánkba minden egyes nap, de egyértelmű volt, hogy a lakásunk védőbástyáin kívül nem volt szabad arról beszélni, ami otthon elhangzott."

Ez bizony később így volt. Ha jól számolom, pont 20 évvel vagyok fiatalabb nálad, de az én gyerekkoromban, a Kádár-light korban is ugyanígy volt.

butyko2 2012.10.23. 14:37:53

Ha Önnek 1956-ban negyedik osztályos gyerekként karórája volt,akkor nem a MÉH-telepről éltek!Egy hasonló korú,11-éves ózdi fiú szemével teljesen más ragadt meg az emlékezetemben.P.l.láttam egy embert lábainál fogva az "olvasó"lámpavasáról lógva,hogyan lincseli meg a tömeg.Egy 16 éves szomszéd lánnyal mentünk oda.Ő helyben bepisilt,nekem hetekig lázálmom volt.Csak ez az igazság,amit Ön írt az propaganda!

zbzbzb 2012.10.23. 14:42:51

ezekre a történetekre kell emlékezni, ezeket kell megőrizni, továbbadni.
köszönöm, hogy leírtad.

profilo 2012.10.23. 15:26:17

@butyko2:

Mindenkinek megvan a "saját" 56-ja.

Mást látott,aki a mosonmagyaróvári tüntetés résztvevőjeként a menetet ért sortűz szemtanúja,elszenvedője volt....
...és mást,a sortűz miatt bosszúszomjas tömeg által meglincselt határőrtisztek holttestét látó.

szegAlia 2012.10.23. 15:31:00

Ez az írás egy gyermek zagyva emlékezése a jelenlegi hatalom szájaíze szerint.
Tele konkrétumokkal, amit aztán azonnal visszájára forgat. Ott voltam, én nem hallomásból tudom a valóságot : ellenforradalmi lázadás volt. Ez a lényeg.

butyko2 2012.10.23. 15:32:09

Még valami:Most már szabad az út,mehet ahova akar szabadságot keresni.Jó utat,sok szerencsét.

profilo 2012.10.23. 16:23:43

@szegAlia:

Dehogy voltál ott...
Ne égesd magad.

MézesRozi 2012.10.23. 16:26:42

szép népfrontos írás. ez kell, igen. megmondták az atv-én is.

MézesRozi 2012.10.23. 16:31:17

@szegAlia: @profilo:

amennyiben a kommunista rendszer azt állította magáról, hogy forradalmi, márpedig ezt állította, akkor valóban ellenforradalom volt. mint amint horthyék is magukat ellenforradalminak nevezték, károlyi és kunbéla forradalmával ellenesnek.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.23. 16:37:02

@TuRuL_2k2: horn gyuszi is ezt mondta, annak se lett jó vége

@tevevanegypupu: a nemzetet aztán szét nem választja, hacsak abban nem hogy több ávós kellett volna-e felkötni, vagy nem.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.23. 16:38:53

@szegAlia: ezt szeretem hallani, kár hogy nem igaz.
meg még azt is szerettem volna hallani, ha 90-ben tényleg fehérterror lett volna.

profilo 2012.10.23. 16:43:51

@MézesRozi:

Innen már csak az a kérdés,hogy hol álltál.

Ha ÁVO-s kommer voltál,akkor ellenforradalom.
Ha lincselő tüntető,akkor forradalom.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.23. 17:09:22

"nem maradunk adósok! visszafizetjük az imf-hiteleket, ha beledöglünk is"
a békemenet plakátja, bokros vezetésével halad a menet

Francekellregisztralni 2012.10.23. 17:10:43

Hat meg ram is ramszoltak a szuleim 8x korul hogy nem kene fennhangon firtatnom miert itt lovoldoznek az ororszok szetdulva a hetvegi madarcsicsergest. Miert nem mennek haza. Tudtomal van ott is hely boven. (nem messze volt/van a loter)

@tevevanegypupu: "...ez is olyan unnep nekunk magyaroknak, ami inkabb szetvalasztja a nemzetet es nem osszehozza."

Ha nagyon akarnam meg a Karacsony is lehetne szethuzo. Ezert eroltetik a "szeretet unnepe" szlogent. Es akkor mi van? Errol szol a cikk. Ez a gondolat szabadsaga! Miert kene mindenkinek ugyan azt gondolni valamirol csak azert mert orszagon bellul tortent? Nem tudsz olyan esemenyt mondani ami csak szep es jo amirol nem lehet tobbfele velemeny. Amig mi magyarok nem tudunk egyeterteni semmiben addig biztos lehetsz benne, hogy gondolkodunk. Nem errol kell leszokni, csak az egyuttmukodesre es a kommunikaciora ra.;)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.23. 17:12:08

behalok:
http://index.hu/belfold/2012/10/23/bajnai_ndash_orbanrol_szol_oktober_23./?p=1#gallery_3451768|3451176

tevevanegypupu 2012.10.23. 17:22:39

@Francekellregisztralni:

Na a Karacsony - a kis Jezus, a Megvalto szuletese - a letezo legjobb otlet az osszefogasra, nagyszeru, hogy jutott az eszebe? Nyilvan sokat gondolkodhatott rajta.:)

tevevanegypupu 2012.10.23. 17:24:40

@tesz-vesz:

Nagyon orulok, hogy Orban ezt a bàjos idos holgyet elhivta es kituntettek a Becsuletrenddel.

MézesRozi 2012.10.23. 17:34:01

@profilo:
próbálja meg újra elolvasni és megérteni, amit írtam. magának beleverték a fejébe, hogy a forradalom,jó, az ellenforradalom rossz. és ha sikerült, akkor nézzük: a komcsik magukat forradalmárnak, a megszerzett hatalmat forradalminak nevezték. de őket nem szeretjük, vagyis az ő esetükben a forradalom negatív tartalmú. és akkor jön 56, és az emberek fellázadnak a forradalmi komcsik ellen. őket szeretjük, de mégiscsak a forradalom (amit nem szeretünk) ellen kelnek fel, vagyis ellenforradalmat csinálnak.
horthyék maguk nevezték magukat hasonló okokból ellenforradalminak.

és bár én egyik oldalon sem álltam még, de abban egyetértünk, hogy ki volt a rossz és ki a jó:))

Francekellregisztralni 2012.10.23. 17:46:33

@tevevanegypupu: Megkerhetlek, hogy olvasd el megegyszer amit irtam?

Pont azt irtam ha akarok karacsonykor is szethuzok. (Ugyfest arrol sem ugyan azt gondoljuk mi ketten) Es en ezt szeretem ma Magyarorszagban, hogy huzhatok szejjel es nem visz el erte az avo.
Nem kell 56-rol ugyan azt gondolnia mindenkinek, boven eleg ha elfogadjuk, hogy a velemenyek kulonbozhetnek.

Francekellregisztralni 2012.10.23. 17:56:08

@MézesRozi: forradalom vs ellenforradalom.
Olyan opcio nincs ahol mind a ketto siman forradalom azt kesz? A komcsik forradalom voltak egy rendszer ellen amig rendszerre nem valtak aztan fellazadtak ellenuk ami szinten forradalom.

Ez az ellenforradalmazas kurva szanalmas. A komcsik reg nem voltak addigra forradalom. Addigra ok voltak a rendszer. Ha mind a ket fel egyszerre lazad fel azt inkabb polgarhaborunak szoktak hivni... Nem ez tortent. (A komcsik meg hivhattak magukat ahogy tetszik, a lenyegen nem valtoztat.)

A forradalom onmagaban pedig altalaban a legkevesbe se jo. Komcsi (es egyeb patoszos) propaganda hogy egy forradalom az jo. Pedig pont azt jelenti hogy valami kurvara nem jo es meg a lehetoseg sincs meg, hogy kezeljek.

szegAlia 2012.10.23. 17:59:16

@tesz-vesz: Ahogy mondod, "90-ben nem, de 1919-20-ban véres fehérterror dúlt több ezer áldozattal. (Esetleg hallottál valamit pl. a Pronay-féle különítményről.) Erről az un. "Terror-Háza"-ban nem találsz semmit.
Később már megadták a formáját, de az a Horthy rendszer egy fehér terrorista rendszer volt mindvégíg.
Nem is tudom mi jó szolgálatot tehetett Sztálinnak ez a lovastengerész, hogy futni hagyatta és nem nyílvánították háborús bűnösnek.

tevevanegypupu 2012.10.23. 18:34:41

@Francekellregisztralni:

Ketsegtelenul gondolhatunk barmit. Viszont nem mindegy ugyebar, hogy kinek a gondolata moge sorakoznak fel annyian, hogy az donto legyen az orszagra nezvest kedves France.

MézesRozi 2012.10.23. 18:36:29

@Francekellregisztralni:
"Pedig pont azt jelenti hogy valami kurvara nem jo es meg a lehetoseg sincs meg, hogy kezeljek. "

na ez egy igazi balos duma. ki mondta magának, hogy a forradalom az egy szükségszerű esemény? és ezt hogyan bizonyították be? maga tud-e érvet hozni a mellett, hogy egy bekövetkezett forradalom szükségszerű volt?
ne fáradjon, nem tud. mert nem is tudhat:)

tevevanegypupu 2012.10.23. 18:41:02

@szegAlia:

Es maga hallott a Szamuely fele kulonvonatrol, meg aztan arrol, hogy Kun Bela sutemenyekkel es ekszerekkel menekult? Csak tudnam a sutemenyek minek kellettek neki..Lehet, hogy nem is voltak koserok..:)

tevevanegypupu 2012.10.23. 18:41:02

@szegAlia:

Es maga hallott a Szamuely fele kulonvonatrol, meg aztan arrol, hogy Kun Bela sutemenyekkel es ekszerekkel menekult? Csak tudnam a sutemenyek minek kellettek neki..Lehet, hogy nem is voltak koserok..:)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.10.23. 19:46:16

Biztos nagyon érdekes a visszaemlékezés, de azért engem elsősorban az érdekelne, hogy lesz-e kínaikálmános gonosz beszámoló a mai tüntetésekről, ahol a képeken/videókon a bármilyen oldali tüntetők válogatott díszpéldányai saját magukat alázzák, a képaláírásokban pedig a szerzők őket.

jan 2012.10.23. 20:34:17

@Holger Hartland: KK mar reg nem ir tuntetesbeszamolot... Megtiltotta neki az asszony, vagy a voros Kina;)

jan 2012.10.23. 20:41:37

@butyko2: Senki nem vitatja, hogy tortentek lincselesek. Kar, hogy tortentek, de hosszu evek terrorja, es a par napja esett sortuzek utan ez aligha meglepo.

Azt se vitatja senki, hogy voltak, akik sok szempontbol jol jartak a sztalinizmus evei alatt, mint ezek szerint On is. Ebbol az kovetkezik, hogy a sztalinizmus mint olyan jo dolog volt? Aligha.

Vegul: nem a karora itt a lenyeg, hanem a szabadsag. Nem volt vallasszabadsag, szolasszabadsag, semmilyen szabadsag. Hogy ez Ont nem zavarta, lelke rajta, de nehogy mar elvitassa mastol azt a jogot, hogy ezek hianya miatt utalja a szobanforgo rendszert.

Francekellregisztralni 2012.10.24. 11:11:58

@MézesRozi:
Akkora funkcionalis analfabeta vagy hogy az hihetetlen. Persze tolem karatezhatsz a sajat arnyekoddal, csak nem tudom miert nekem cimzed...

Te irtad "...hogy a forradalom,jó, az ellenforradalom rossz." (jo tudom...valakiNEK irtad.)

En meg erre azt irtam hogy _szerintem_ ellenforradalom nincs, az egy paradoxon. A forradalom pedig _szar_.

"ki mondta magának, hogy a forradalom az egy szükségszerű esemény? és ezt hogyan bizonyították be? maga tud-e érvet hozni a mellett, hogy egy bekövetkezett forradalom szükségszerű volt?
ne fáradjon, nem tud. mert nem is tudhat:)"

Nem szukseges rossz, csak rossz es kesz. Azzal nehez vitazni, hogy ettol fuggetlenul a multban eleg gyakran elofordult. Nem tervezek a szepsege es szuksegessege mellett ervelni. De kivancsi vagyok szerinted mit kellett volna a nepeknek csinalni. Szepen kerni a ruszkikat ne legyenek mar akkora seggfejek? Mi innen konnyen tudjuk, hogy ugyis osszedolt volna a Szovjetunio 33 evvel kesobb. De, tenyleg "csak" 33 evet kellett volna-e nyugton maradni meg...vagy akkor 50? Ezt sose fogjuk megtudni. Onnan fektetett nyolcasnak tunt. Ma az embernek sokkal tobb tapasztalat es ismeret van a kezebe ilyesmirol. De ennek az ismeretnek a fenyeben se biztos, hogy akarnek 33 evet varni barmire is.

@tevevanegypupu: "Viszont nem mindegy ugyebar, hogy kinek a gondolata moge sorakoznak fel annyian, hogy az donto legyen az orszagra nezvest..."

Persze persze, de ki donti el melyik legyen? Mennyit kell varni belharc eseten? Hogy erik el hogy oda sorakozzanak az emberek?

56 Nincs meg eleg messze. Ha akkor leovik azokat akik az oroszokkal voltak akkor ma lenne idilli madarcsicsergos eggyetertes. Azt a sanszot elbuktuk...tortent parszor ilyen.
Az 56-osok szabadsagot akartak. A "rosszak" diktaturajanak felvaltasa a "jok" diktaturajaval, nem szabadsag. A szabadsag nem balos vagy jobbos.

Van benne valami elbuvolo ahogy az egyik topikban jobbos bertrollnak vagyok kikialtva a masikban meg balosnak.

tevevanegypupu 2012.10.24. 13:10:26

@Francekellregisztralni:

Szerintem abban valami elbuvolo hulyeseg, hogy annyit valtoztatja a nevet. Unalmas a josdan vagy mi a fene?:)

Kulonben viszonylag konnyen el lehet donteni, hogy kinek van valami igazsagfeleje. Diktaturanak - meg ha azzal jot akarnak is - nincs igaza. Annak sincs aki idegen hatalmat hiv segitsegul, annak sincs aki haborut kezdemenyez ugy, hogy hamis urugyet keres arra, hogy egy orszagot megszallhasson, elvehesse az orszag szabadsagat, minden termeszeti es anyagi javait es arra kenyszeriti ott az embereket, hogy ennek oruljon. Annak sincs igazsaga aki egy orszagot szetszabdal azert, hogy o maga erosebb lehessen es a szetszabdalt orszag es az elvett reszeket szivbaj nelkul elfogado orszagok kozott allando viszalyt szitson. Tovabba mocskos kommunistaknak es liberalbolsevikoknak sincs, ez csak termeszetes. :)

tevevanegypupu 2012.10.24. 13:10:26

@Francekellregisztralni:

Szerintem abban valami elbuvolo hulyeseg, hogy annyit valtoztatja a nevet. Unalmas a josdan vagy mi a fene?:)

Kulonben viszonylag konnyen el lehet donteni, hogy kinek van valami igazsagfeleje. Diktaturanak - meg ha azzal jot akarnak is - nincs igaza. Annak sincs aki idegen hatalmat hiv segitsegul, annak sincs aki haborut kezdemenyez ugy, hogy hamis urugyet keres arra, hogy egy orszagot megszallhasson, elvehesse az orszag szabadsagat, minden termeszeti es anyagi javait es arra kenyszeriti ott az embereket, hogy ennek oruljon. Annak sincs igazsaga aki egy orszagot szetszabdal azert, hogy o maga erosebb lehessen es a szetszabdalt orszag es az elvett reszeket szivbaj nelkul elfogado orszagok kozott allando viszalyt szitson. Tovabba mocskos kommunistaknak es liberalbolsevikoknak sincs, ez csak termeszetes. :)

Francekellregisztralni 2012.10.24. 16:01:46

@tevevanegypupu: "Szerintem abban valami elbuvolo hulyeseg, hogy annyit valtoztatja a nevet. Unalmas a josdan vagy mi a fene?:)"

He?

...ne...ne valaszolj xD

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.25. 14:36:46

@szegAlia: azaz, ma is kéne egy kis vörösök elleni fehérterror

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.25. 14:40:00

@szegAlia: sztálin meg a hófehér becsületesség, meg az kéne, mikor szovjetúnióban havi kvóták voltak, mennyi embert kell kivégezni
még csak az kéne, hogy az elmebeteg primtív háborús népirtó bűnös nyilvánítson, ki másokat bűnösnek.
sztálin nem volt háborús bűnös a világért se ugye?

kkbk.blog.hu/2012/06/14/szovjetek_es_a_nok

MézesRozi 2012.10.25. 14:51:23

@Francekellregisztralni:

"próbálja meg újra elolvasni és megérteni, amit írtam. magának beleverték a fejébe, hogy a forradalom,jó, az ellenforradalom rossz. és ha sikerült, akkor nézzük: a komcsik magukat forradalmárnak, a megszerzett hatalmat forradalminak nevezték. de őket nem szeretjük, vagyis az ő esetükben a forradalom negatív tartalmú."

ezt írtam. na akkor fusson neki még egyszer, hátha sikerül megérteni. ha nem, hát nem. nekem ennyit ért ez a dolog itten magával.

szegAlia 2012.10.25. 15:06:54

@tesz-vesz: Ne reménykedj, nem biztos, hogy túlélnéd !

szegAlia 2012.10.25. 15:09:45

@tesz-vesz: Olyan primitív és hülye vagy, hogy szót sem érdemelsz.

szegAlia 2012.10.25. 15:19:08

Csak az olyan "tesze-tosza" tudálékosoknak :

Ami 1956-ban történt, az nem magyar érdek volt. Világuralmi érdekből összeesküvés áldozata volt Magyarország, de NEM VÉLETLENÜL !

Ha akartod idióta "tesz-vesz", ezt megfejtheted, miért nem véletlenül.

Francekellregisztralni 2012.10.25. 17:27:21

@MézesRozi: ""próbálja meg újra elolvasni és megérteni, amit írtam. magának beleverték a fejébe, hogy a forradalom,jó, az ellenforradalom rossz. és ha sikerült, akkor nézzük: a komcsik magukat forradalmárnak, a megszerzett hatalmat forradalminak nevezték. de őket nem szeretjük, vagyis az ő esetükben a forradalom negatív tartalmú."

ezt írtam. na akkor fusson neki még egyszer, hátha sikerül megérteni. ha nem, hát nem. nekem ennyit ért ez a dolog itten magával. "

Ertem. Tehat ne probaljak meg egyeterteni, mert meg a vegen osszeveszunk. Jo. Ahogy akarod. ;)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.10.26. 00:43:40

@szegAlia: aha, te meg meggyőző érvek nélkül
sztálin nem volt háborús bűnös a világért se ugye?

kispufi 2012.10.27. 06:43:07

a legalsó képen, az első sorban, jobboldalt, az a ballonkabátos, cigarettázó alak: mintha Radnóti lett volna. fél pillanat alatt folyt át rajtam a 20. századi magyar történelem, és tiszta lúdbőr lettem...
süti beállítások módosítása