Hallgatói szerződés: lányok, szüljetek; fiúk, menjetek katonának!
2012. július 27. írta: bakó.bea

Hallgatói szerződés: lányok, szüljetek; fiúk, menjetek katonának!

Bejegyzés alcíme...

hallgatoisz.jpg

  Az államilag támogatott keretszámok brutális megvágásának eredményeként az intézkedés ellen tiltakozókkal szemben megindult a hőbörgés a másik oldalon is: „Úgy van, minek ide ennyi diplomás, még egy villanykörtét se tudnak becsavarni, aztán elmennek külföldre mosogatni a diplomájukkal”. A ponthatárok meghúzása után most a tanulságot próbálják levonni az önjelölt oktatáspolitikai szakértők és a felsőoktatás szenvedő alanyai. Utóbbi csoportba tartozom én is, s régóta kíváncsi vagyok, hogy mégis mi lesz itt, ha csak száz jogász tanulhat államilag támogatott képzési formában: tényleg működik-e ez a szak önfinanszírozott formában is, ahogy a szakértők állítják?

  A száz államilag támogatott helyen két kiválasztott, az ELTE és a Pázmány jogi kara osztozhatott fele-fele arányban. Nem meglepő, hogy a tavalyi évhez képest itt jóval megugrottak a ponthatárok, 467 és 455 pontra. A költségtérítéses helyekre viszont az ELTE-n kívül mindenütt elég volt 240 pont is; ami még így is emelkedést jelent a tavalyi költségtérítéses pontszámokhoz képest. A számok mögött a lényeg: manapság minden hülye jogásznak tanulhat. A jogi karokon eddig is hemzsegtek azok hallgatók, akiket bíró apuci és ügyvéd anyuci rugdosott az egyetemre, akik majd dalolva finanszírozzák, amíg fiacskájuk a félévenkénti átlag három UV után, tíz év múlva valahogy abszolválja a szakot. Ők azok, akiket érthető módon mélységesen hidegen hagynak olyan apróságok, mint a felsőoktatási keretszámok és a hallgatói szerződés.

  A tragikusan kevés államilag támogatott hely viszont pont azokat a tehetséges, de nem tehetős hallgatókat riasztja el a szaktól, akiknek meg se fordul a fejükben, hogy költségtérítéses képzésre jelentkezzenek, mert tudják, hogy esélyük sincs a tandíjat kifizetni, és elővigyázatosabbak annál, hogy még munkába lépésük előtt máris adósságokba verjék magukat. Márpedig szép számmal vannak ilyenek.

  Mit tehetnek ők? Ha megy a szorzótábla, elmehetnek mérnöknek, mert újabban oda még ingyen is felveszik a matematikai analfabétákat, hogy majd jól felpörgessék a gazdaságot. Vagy ha lázadni akarnak, akkor beülhetnek egy romkocsmába merengeni, de a lázadás csúcsa kétségtelenül az, ha kimennek mosogatni Londonba. Az utóbbi opció választása esetén viszont nincs vesztegetni való idő, mert a magyar bölcsészdömping miatt nemsokára oda is alapkövetelmény lesz minimum egy szabad bölcsész diploma.

  A felsőoktatási helyettes államtitkár a ponthatárok kihirdetését követő sajtótájékoztatón igencsak merész volt, amikor kijelentette: azokon a területeken sem lesz gond a szakember-utánpótlásban, ahol a kormány jelentősen csökkentette a támogatást. Szakember-utánpótlás? Lassan inkább szakbarbár-utánpótlásról beszélhetünk. Ameddig költségtérítéses képzésre az állami pontszámnak nagyjából a felével be lehet kerülni, addig nem nagyon lehet elképzelni színvonalas szakember-utánpótlást. Az, hogy x számú anyukicsifiát felvettek az egyetemre, akinek majd a szülők kifizetik, egyáltalán nem jelent garanciát arra, hogy belőlük tényleg jó szakember lesz.

  A hőbörgők kritikái, miszerint fölösleges ennyi egyetemista, mert ők csak a szüleiken élősködnek, és huszonöt évesen is teljesen éretlenek és életképtelenek, nem vonatkoznak minden egyetemistára: azok egy része ugyanis tanulás mellett dolgozott és – legalább részben – eltartotta magát. Pont ők azok, akiket most gyakorlatilag kizár az állam – például az ingyenes jogászképzésből. Vagyis nem kizárt, hogy tényleg eljön a kitartott és életképtelen (jog)hallgatók ideje. A miniszterelnök ráadásul kinyilatkoztatta a múlt héten, hogy a felsőoktatást a most jelentkezett és felvett hallgatók számának figyelembe vételével fogják átalakítani. Miután a keretszámok last minute megtizedelésével hallgatók tömegeit rettentették el a felsőoktatásba való jelentkezéstől (2011-es összes jelentkező: 140.953 fő; 2012-es összes jelentkező: 110.617 fő); képesek lesznek ezekre a számokra hivatkozni, hogy jövőre széttárt karral azt mondhassák: „Ó, hát még ennyire sincs igény, akkor megvágjuk még jobban! A magyar fiatalok nem akarnak humán területen tanulni. Mérnöknek meg bezzeg mennyien jelentkeztek! Nosza, akkor szüntessük meg teljesen az ingyenes jogász, bölcsész, és tanárképzést, legyen mindenki ingyen mérnök és úgy felpörgetjük a gazdaságot, hogy csak na!”

  Érdekes tanulságokat rejt a Felvi honlapján nemrég közzétett hallgatói szerződés pontos szövege is. A lényeget már korábban ismerhettük a sajtóból: az állami- vagy részösztöndíjas képzésben részt vevők a képzési idő kétszeresének megfelelő ideig Magyarországon kell, hogy munkaviszonyban álljanak vagy vállalkozzanak – ebbe az időbe beleszámít az országban töltött gyes, gyed, munkanélküliség is. Tehát választhat az ember, hogy a bölcsészdiplomájával itthon lesz munkanélküli, esetleg vécépucoló, mert azt hála Istennek nem írják elő, hogy a szakmájában helyezkedjen el. (Az lenne csak az utópia!) De lehet, hogy akkor már jobban megéri, ha elmegy Londonba mosogatni, és röhögve visszafizeti a diplomája árát.

  A szerződés másik fő kitétele, hogy ha a képzési keretidő másfélszeresén belül valaki nem végzi el a szakot, akkor az állami ösztöndíj vagy részösztöndíj felét vissza kell fizetnie. Ezen kötelezettség alól azonban mentesül a hallgató, ha három gyereket szül. Rajta lányok, ha már elsőben megbuktok, jobb, ha elkezdtek szülni, és akkor járhattok egyetemre a végtelenségig! Itt fonódik össze bravúrosan a kormány felsőoktatási és családtámogatási politikája. A szerződés másik érdekessége, hogy az önkéntes katonák hazai munkaviszonya és a „szomszédos államokban élő magyarokról szóló törvény hatálya alá tartozó személyeknek” a származási országukban teljesített munkaviszonya duplán számít.

  A hallgatói szerződés mostantól tény: egészében megúszni nem lehet, de részben kibekkelni azért igen. Lányok: szüljetek és gyarapítsátok a nemzetet! Fiúk: menjetek katonának és védjétek a hazát! Ha pedig egyik se tetszik, tessék bejelentkezni valamelyik szomszédos országba, és még a határon túli magyarok létszámáról szóló romló statisztikákat is javíthatjuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr544679998

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Félázsiából származik Orbán Viktor 2012.07.27. 14:38:03

“…félázsiai népség, mint mi…” – mondta. Nyilván ezt bizonyítja a rendszerváltás évében róla, szüleiről és testvéreiről készült archív fotó is. Félázsiai származásával Magyarország miniszterelnöke maga dicsekedett el a Váll...

Trackback: Paranoid téveszméket feltételez Orbánnál az ex-fideszes Fodor Gábor 2012.07.27. 14:32:22

A Fidesz alapítói közül nem Orbán az első, akin az elmebaj jeleit véli felfedezni a környezete. Fodor Gábor kijelentéseire azért érdemes odafigyelni, mert a Fidesz alapító tagjaként több, mint 25 éve ismeri Orbán Viktort, és láthatta a folyamatot, amel...

Trackback: A Magyar Tudományos Akadémia napjainkban 2012.07.27. 11:02:00

A külföldön élő Vajta Gábor és Szabó Csaba után egy itthon dolgozó tudós, Darvas Béla professzor, az MTA Növényvédelmi Kutatóintézetének ökotoxikológusa is éles kritikával illette az Akadémiát. Az Élet és Irodalom hasábjain rendszeresen publikáló s...

Trackback: A Magyar Tudományos Akadémia napjainkban 2012.07.27. 11:00:34

A külföldön élő Vajta Gábor és Szabó Csaba után egy itthon dolgozó tudós, Darvas Béla professzor, az MTA Növényvédelmi Kutatóintézetének ökotoxikológusa is éles kritikával illette az Akadémiát. Az Élet és Irodalom hasábjain rendszeresen publikáló s...

Trackback: A Magyar Tudományos Akadémia napjainkban 2012.07.27. 10:51:58

A külföldön élő Vajta Gábor és Szabó Csaba után egy itthon dolgozó tudós, Darvas Béla professzor, az MTA Növényvédelmi Kutatóintézetének ökotoxikológusa is éles kritikával illette az Akadémiát. Az Élet és Irodalom hasábjain rendszeresen publikáló s...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szanalmas 2012.07.27. 14:44:22

@gnme:

Háhá, értem már, hogy kik találták fel a békönös és a spenótos fagylaltot! :D

Cpt. Flint 2012.07.27. 14:48:29

Jajmár, mit agyaltok itt, hogy hogyan lesz ellenőrizve ennek a szerződésnek a betartása... hát először is az államilag támogatott képzésben részt vevő nem kap útlevelet. Az EU-ban úgyis megcsípik, máshova meg így nem tud menni.
Nem kell izgulni, lehetne ez rosszabb is, a boldog emlékezetű NDK-ban még a '80-as évek második felében is az állam mondta meg (legalábbis mérnököknél), hogy hova mész dolgozni, ergo hol fogsz élni...

lilly.alien 2012.07.27. 14:52:38

@Cpt. Flint: A nyelvvizsga feltétel eltörlésével meg nem kell aggódni, még kevesebb ember fog nyelveket beszélni, ergo ők sem mennek majd...

Tryst 2012.07.27. 14:55:42

Jajj, de szép a sok tudatlan és/vagy naív ember...

Viktorka szeme előtt Kína, de lehet inkább É-Korea lebeg: "minek ide ennyi okos, tanult ember, azok csak a szart kavarnák nekem, buzerálják itt a szent NER-t, nosza, levelük"

Aztán majd szitok szó lesz megint a "gondolkodó" ember, és a sok szocializmusban felnőtt idióta tapsikol hozzá, mert büdösmocskosromkocsmásegyetemista, irány a rizs... bocs, búza földre kapálni!

Hát minek ide technikai fejlődés, villognak itt az új mobillal, meg számítógépükkel, az is az ördögtől való, régen ilyen nem volt és milyen jó volt, blablabla...

Pontosan az a cél, hogy minél több ilyen együgyű, félművelt ember legyen kinevelve, akik szónélkül éljenzik Orbán vezért, és habzsolva bekajálnak mindent, amit a Fidesz1-es és FideszKossuth a szájukba ad!

Legyünk a 9 millió közmunkás országa, ahol mindent a szandáltól az esernyőig a Közgép gyárt, havi 47.000 Ft-ból meg lehet élni, közben építsünk Viktornak 20 méter magas szobrot, hisz ő világította meg nekünk az igaz utat, megmentett minket a "hanyatló Nyugattól!" és bevezette az unortodoxia csodálatos intézményét!

Építsétek a szoci...izé Unortodoxiát!

Idióták...

Cpt. Flint 2012.07.27. 14:57:18

A szakmai gyakorlathoz úgyis kell ez a pár év... :o)

salimon 2012.07.27. 15:01:10

Az hogy ennyi jogász van, és még állást is talállnak inkább szomorú.

Mit csinál a jogász? Perel, nem fizetnek ki? pereld be, aztán fellebez, aztán elmegy az EU-hoz, persze te addig nem kapod meg a pénzed, csak vársz és tömöd a jogászod sebét, aztán véletlenül igazad van, akkor pereljél a pénzedért, mert az első tárgyalás ugye csak a bűnösségről szólt.....
Aztán évek múlva valamikor, talán kimondják megillett a pénz, de a másik oldal már rég elvitte a pénzedet, sőt még a céget is felszámolták, különben is hajléktalan nevén volt, közben te meg végig hizlaltad a jogászodat.....

aztán tulképzés van jogászból?
Semmi gond adjunk az állatoknak is jogot, aztán pereljél és fizesd őket....

Képezzünk még több jogász, lesz munkájuk, majd hetente ujraírják a törvényeket, és fizessed őket

Esetleg van munkanélkült jogász, semmi gond, csökkentjük a büntetéseket, egyből több bünöző van az utcán, egyből van munkájuk
Húzzuk az időt, addig is nyugodtan, bűnőzhet, az újabb per.... újabb jogász........

Mikor lesz vége ennek jogászok.....

Mike36 2012.07.27. 15:04:41

"A jogi karokon eddig is hemzsegtek azok hallgatók, akiket bíró apuci és ügyvéd anyuci rugdosott az egyetemre, akik majd dalolva finanszírozzák, amíg fiacskájuk a félévenkénti átlag három UV után, tíz év múlva valahogy abszolválja a szakot. "

én meg azt mondom, hogy akinek pénze van, és a gyereke nem tök hülye, akkor unión belül keres neki sulit, lehet olcsóbban jön ki mintha itthon taníttatná a kölkét

Radio Silicon 2012.07.27. 15:07:08

@jan: nyilván nem marad kinn sokáig, mert a szar, összepuskázott diplomájával, hamar kiderül, hogy Londonban egy senki és 10 éven belül simán hazajön, mert megunja a sz..pást. Ha pedig ő lesz ott a májer, akkor meg simán kifizeti. Nyilván van családi okokból felmentés is.

Ha pedig azt választja, hogy mégse fizeti vissza, akkor valószinűleg az útlevélhosszabításnál, vagy a személyi hosszabításánál haza kell, hogy jöjjön. Ha pedig felvesz egy idegen állampolgárságot (és lemond a magyarról) akkor már bonyolultabb az ügy, de ez elenyésző számban fog megtörténni. De akkor is milyen jó érzés lesz neki az anyja temetésére egy táviratot küldeni, mert fosik hazajönni.

Mike36 2012.07.27. 15:08:16

Akinek meg nincs pénze képzésre elmegy Dániába, Ausztriába, ott ugyanis van ingyenes oktatás is
Meg olyan légkör, amit nem baj ha magába szív a fiatal

Kandeláber 2012.07.27. 15:08:39

A győri öreg bíró is nagy arc volt, amikor megfelezte a Cozma-gyilkos orkok büntetését, és azt mondta, hogy nem állt szándékukban ölni.
Lehet, hogy régen levelezőn végzett.

Mike36 2012.07.27. 15:10:29

@Tryst: akkor legyen minőségű szakmunkás képzés, mestervizsgával, stb

van? nincs

ide csak kubikusok kellenek, akik éhbérért építik a piramist (stadiont)

gnme 2012.07.27. 15:11:19

@Radio Silicon: orbi (az update-ből) megteremti az ősközösségi állapotot az átjárható ojrópában

"...De akkor is milyen jó érzés lesz neki az anyja temetésére egy táviratot küldeni, mert fosik hazajönni..."

:-))

OmegaMale 2012.07.27. 15:11:30

@szanalmas:

"Öreg, ha ennyi a titka az egésznek, akkor miért nem szólsz a mindenkori rablóbandának?!"

Mert ez NEM a mindenkori rablóbanda dolga helyetted felvállalni az élet nagy feladatait.

"Sőt, akkor miért nem működik az egész magától?!"

Jó kérdés.... A válasz pedig ott van a tükörben, ha van erőd belenézni. Azok a szüleid voltak, akik utoljára beírattak suliba, etettek, büfiztettek stb.
A diplomát nem adják, azt MEGSZERZIK.
A munkát nem adják, az KERESIK, TEREMTIK, VÁLLALJÁK.

Nem magától működik, Te csinálod. Vagy nem csinálod. Helyetted senki nem fogja megcsinálni.

Üdv

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.07.27. 15:13:16

Azzal, hogy a Magyarországon szakmát, pláne, diplomát szerzett emberkék itthon hasznosít(has)sák a szaktudásukat (mindannyiunk javára), azzal csak a legmesszebbmenőkig egyetérteni lehet. Ami viszont most folyik az oktatásban, az nem ezt szolgálja, hanem az elmúlt 22 éves permanens elk*rásnak a kiteljesítése. A csúcs pedig, mondhatjuk, ez a hallgatói szerződés nevű balf*szság.

Nagyon helyes elképzelés, hogy a felsőoktatásba a jelenleginél csak jóval kevesebb és minőségi alapon válogatott hallgató juthasson be. A jelenlegi felvételi (pontozgatós) rendszer azonban erre a minőségi alapú válogatásra teljesen alkalmatlan. Vissza kellene adni a felsőokt. intézményeknek a felvételiztetés jogát, hogy a saját kritériumrendszerük alapján, az adott területre legalkalmasabb "hallgatóanyagot" maguk választhassák ki.

Valóban felesleges villával górni a közpénzt a felsőoktatásba, az eddigieknél sokkal kevesebb áll. finansz. hallgatót érdemes felvennünk. De az áll. finansz. hallgatói keretszám drasztikus csökkentése, anélkül, hogy a különféle állami, szakmai, egyházi, alapítványi stb. ösztöndíjak rendszere nincs kiépülve Magyarországon szellemi és erkölcsi értelemben kulturális öngyilkosság. Így valóban szinte csak a halmozottan hátrányos helyzetűek, a tuggyukkik, (ugye, akikre még a hallgatói szerződések egyes pontjai sem vonatkoznak!) és jómódúak h*lyegyerekei számára pálya a főisk.-egyet., a többiek számára leginkább csak bizonytalan és veszélyes kaland.

(Jónéhány családdal beszéltem mostanában, akik egyetemista korba lépő gyerekeiket külföldi (nyugat-európai) felsőoktatási intézményekbe "menekítik" a jelenlegi magyar viszonyok közül. Ezek nem feltétlenül kőgazdag emberek, csak mérlegelnek. Számos nyugati egyetemen nincs tandíj (ugyanakkor van felvételi szűrés!!!), így, esélyes, hogy nagyjából annyiért, mint itthon, diplomát szerezhet a porontyuk. Ha végzett, egy vagy több nyugati nyelv magabiztos ismeretével és egy nyugati diplomával lép ki az életbe. Ha kinn próbál szerencsét, jóval nagyobb az esélye, mint egy épp akkor Magyarországról "kitántorgottnak", ha hazajön, nyelvtudással, külföldi diplomával, szintén előnyben van az itthon végzettekkel szemben. Ezt akarjuk???)

És a szlusszpoén, ugye, a hallgatói szerződés!

Csak vázlatosan:

1) Milyen tempó már az, hogy a felvételi eredmények kihirdetését követő napon hozom nyilvánosságra a kötelezően megkötendő áll. finansz. szerződés szövegét? Ha a felvételi jelentkezési lapok beadási határideje előtt hozzák nyilvánosságra, mindenki mérlegelhette volna, hová és hogyan jelentkezik. Így mit mérlegelhet már?

2) Én soha az életben nem írtam alá hitelszerződést --- így neveltek ---, mert nem vállalok garanciát olyanért, amiről nem tudom, hogy helyt tudok e érte állni. Ezt a szerződést sem írnám alá. Olvassa csak mindenki végig a szerződést, hány olyan elem van ebben a szerződésben, amiért bárki is nagy bizonyossággal jót tudna állni? (Hány olyan élethelyzet lehetséges, amikor a hallgató önhibáján kívül nem tudja a feltételeket teljesíteni?)

3) Most részletekbe nem mennék bele, de a húsz év alatt tíz év munkaviszony és a képzési idő másfélszerese alatti végzés is (jelen viszonyok között) olyan feltételek, amire garanciát én spec. nem mernék vállalni. Esetleg akkor, ha az állam garantálná, hogy ha nem tudok elhelyezkedni, akkor ajánlanak/biztosítanak nekem munkahelyet.

3+1) Azon különösen elszállt az agyam, hogy a halmozottan hátrányos helyzetűnek minősített hallgatókat mentesítik a szerződés bizonyos kötelezettségei alól!

Egy szó, mint száz, aki egy ilyen szerződést ma bevállal, az vagy kalandor: egy ilyen szerződés aláírása nagyjából egy devizahitel-szerződés aláírásával azonos vakmerőség.

Stb.

ü
bbjnick

Mike36 2012.07.27. 15:15:35

@odabas: Samsunggal kicsit mellélőttél, ugyanakkor tényleg fontos a színvonalas oktatás, ha ki akarunk kerülni a szarból, akkor a legfontosabb

inkább a finneket venném ide példának, csórik voltak nagyon, de aztán el kezdtek fejleszteni az oktatást, meg is lett az eredménye

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.07.27. 15:17:11

@bbjnick:

aki egy ilyen szerződést ma bevállal, az vagy kalandor: = aki egy ilyen szerződést ma bevállal, az vagy h*lye vagy kalandor:

gnme 2012.07.27. 15:17:37

@bbjnick: 1.) pontra: hát az update program, az nagyon radikális! Kérdezd csak meg orbit! :-))

aranykozep.nolblog.hu/files/orbi_update_csokkenti_a_fizetest.jpg

ErrOr 2012.07.27. 15:19:00

"Mit tehetnek ők? Ha megy a szorzótábla, elmehetnek mérnöknek, mert újabban oda még ingyen is felveszik a matematikai analfabétákat, hogy majd jól felpörgessék a gazdaságot. " Nem akarlak elkeseríteni, de ha fel is veszik, félévkor távozik az intézményből, vagy tologatja a matekot, és gépész karon a mechanikát, de hogy diplomája nem lesz belőle, az biztos. Pécsen egy évfolyamtársam idegenforgalmis diplomával fél év felénél elköszönt, mert tudta, hogy ez nem fog menni. A 2 szóró tárgyból az egyik mindig a matek a mérnöki karokon.

salimon 2012.07.27. 15:19:11

Másrészt megszámolnám, hogy mondjuk egy cégnél egy multinál, de a legkisebb cégnél is miből van több (pl Mercedesz,Samsung vagy akármi)

Mérnök vagy jogász?

Kik dolgoznak a Mercédesz gyárba mérnökök vagy jogászok?

Perelni akarunk, bűnözést vagy munkahelyeket?

Mégtöbb pert akarunk vagy munkahelyeket.......

Tryst 2012.07.27. 15:24:27

@Mike36: Pont ezt magyarázom én is...

Orbán csak droidokat akar, akik azt hiszik, hogy a kapától modernebb eszköz már a "rothadó Nyugattól", ördögtől való, és miután végeztek a földeken, vagy a stadion építésben, haza mennek, megeszik a vizes szárazkenyerüket, és rácuppanak az m1-en műsoron lévő Orbán beszédre, miközben a 47.000 forintjukból befizetnek 80% adót.

873ujr3rk 2012.07.27. 15:25:33

@salimon: jé milyen igazad van.
bazmeg számoljuk meg az országban hány orvos van és hány beteg. na kinek köszönhető az egészségügy ? annak a néhány ostoba másoló csaló diplomával rendelkező hálapénzes geci fehérköpenyesnek, vagy a sok betegnek ? hát persze hogy a sok betegnek, szóval kellenek a fasznak orvosok, nem kéne képezni, se alkalmazni őket...

gnme 2012.07.27. 15:27:04

@salimon: a zótóipar a ziparnak csak kicsi szegmense

mert van pl. mörájn indasztri ,, is

az csak emón terjedt el hibásan, hogy a zótóipar a zipar

magyar gépgyártás kéne ide (öntödék, gépgyárak, gépjavítók)

de ami magyar és nem közgép a neve, azt ugye lebénítják

pl.:
totalcar.hu/magazin/kozelet/2012/07/26/allami_cegnek_nincs_uj_busz/

Kandeláber 2012.07.27. 15:27:49

Annak idején Horn Gyula a filozófusokat sokallotta.
És meg kell hogy mondjam, teljesen igaza volt.

Garficicus 2012.07.27. 15:40:35

@Kivlov: A tanulás sosem felesleges!!!
Aki azt mondja minek ennyi diplomás, az csak irigységből teszi mindezt.

Más kérdés, hogy manapság se diplomával, se nélküle nem lehet elhelyezkedni!! Az pedig az állam baromságai közé tartozik, hogy ilyen szerződésekkel akarja megfogni a frissen végzetteket. Persze sokba kerül a képzés, és jó lenne ha itt maradna az orvos, jogász, közgazdász de könyörgöm, meg is kellene fizetni őket és munkahelyeket kellene számukra teremteni! Akkor talán nem gondolkodna a 20-30 év közötti korosztály fele úgy, hogy takarodjunk el innen!! De mivel se munkahely nincs, vagy ha talál akkor szarért húgyért napi 12-16 órában, így inkább elmegy innen!!

Garficicus 2012.07.27. 15:43:31

@salimon: A fiatalok dolgozni és pénzt keresni szeretnének, de nem adnak esélyt sem arra hogy bizonyítsanak!!! Nincsenek munkahelyek!!!
Sajnos fenti két dologból általában mindig hiányzik az egyik!! Nem véletlen, hogy minden második el akar innen menni!

valasz a KE-nek 2012.07.27. 15:47:30

Az utóbbi években az érettségizett évfolyam 90-95%-a nyert felvételt a felsőoktatásba. 20-25 éve ez az arány még csak 15-20% volt. Nem csoda, hogy a felsőoktatásban részt vevők színvonala durván esett. Messze nem arról volt szó, hogy a tehetséges, de szegény sorsú fiatalok tömegei jutottak lehetőséghez! Sokkal inkább arról, hogy kutyaütő, már a középiskolában is gyengén teljesítő fiatalok tömegeinek tettük lehetővé, hogy a mi pénzünkön elvégezzenek egy büfé-ruhatár szakot.
Úgyhogy hagyjuk már ezt a tehetséges, de szegény sorsú fiatal mesét, aki most kiszorul a felsőoktatásból.

gnme 2012.07.27. 15:53:32

@Garficicus: szerintem vannak munkahelyek, csak a munkáltatók nem hajlandók azokat a munkabért terhelő óriási adókat kifizetni amit a kormány elvár

(illetve nem adnak annyit a termékért az imperialista megrendelők, hogy három embert tartson három feladatkörre)

inkább egy ember három másik feladatát végzi náluk, amíg bele nem bukik

egyenes következmény, hogy a fiatal, látva hogy szülei zombivá válnak elkezd gondolkodni ... én nem akarok ilyen helyeken dolgozni, inkább elmegyek

Don Quixote de la Ferko 2012.07.27. 15:54:23

@Tryst:

Biza. Sok a tudatlan.

És valószínűleg neked örömet okoz annak bizonygatása, hogy közéjük tartozol.

A rengeteg nagy eszeddel komcsizás, szocizás helyett inkább gondolkodnál.

Akkor talán észrevennéd, a poszt nem a fizetős felsőoktatásról szól, hanem arról, hogy vége a szép időknek, amikor boldog-boldogtalan jogász lehetett, oszt egy aláírásért el lehet kérni százezreket.

Ez van. Van még rengeteg szakma, igaz, ott tudni is kell, nomeg dolgozni is, nem csak bíróságokon vigéckedni.

Építsd orbánisztánt, te szerencsétlen, a te értelmi képességeidre alapozzák.

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2012.07.27. 16:13:14

@Mike36: "Akinek meg nincs pénze képzésre elmegy Dániába, Ausztriába, ott ugyanis van ingyenes oktatás is
Meg olyan légkör, amit nem baj ha magába szív a fiatal"
És ott teljesen igyé' él... Ja nem is, hát kinek nincs olyan rokona Dániában, vagy Ausztriában aki ne tartane el egy egyetemistát?

Skodakék Fábia 2012.07.27. 16:24:31

@Garficicus: "Más kérdés, hogy manapság se diplomával, se nélküle nem lehet elhelyezkedni."
Cáfolnám, mi létszámhiánnyal küzdünk. Igaz ide láblógatós diplomával nem lehet bekerülni. Csak éppen sokan azt hiszik még a cocializmusban vannak és mindenkinek joga van dolgozni. Hát lófaszt, manapság arra van szükség aki jól tud csinálni valamit!!
Javaslatom : akinek nincs munkája vagy szarul keres az nézze meg mik a hiányszakmák és keresse ki belőle a neki tetszőt. Aztán tanulja meg és lesz munkája, olyan amire nem panaszkodik.

dr. Kóser Malac™ (a legnagyobb demokrata civil)! 2012.07.27. 16:28:38

@Skodakék Fábia: Most akkor nem vennétek fel az esztéta végzettségemmel? Mekkora egy nácik vagytok ti! :D

J.László 2012.07.27. 16:32:04

„Úgy van, minek ide ennyi diplomás, még egy villanykörtét se tudnak becsavarni, aztán elmennek külföldre mosogatni a diplomájukkal.”
Erről van szó. Most tetszettetek rájönni?

Szaszy G 2012.07.27. 16:45:40

@vizsla74: IGEN,IGEN, IGEN!
Imádlak. Köszönöm, hogy kiírtad, én nem mertem volna, de köszönöm!
Sz.v.sz. ezt a ponthatáros marhaságot is megszűntetném a fenébe, hülyeség. A legtöbb max-pontszámot elért felvételiző ismerősi körben olyan hülye ,hogy önálló életre is alkalmatlan, és még boltba sem tud egyedül bemenni, venni magának kenyeret 18-20évesen, mert erre sincs esze. Cseszhetik a bemagolt anyagot, és a "tudást", ha nem képesek gondolkodni. A jogászoknál is gondolom szükséges a logika, amit azért nem feltétlenül tükröznek az elért maximális pontok a jelentkezésnél.
Én felvételiztetnék, és nem feltétlenül a megtanult tananyagból, hanem abból, hogy mennyire képes gondolkodni az egyénke. LEhet tovább tartana azt a sok jelentkezőt letesztelni, de biztos csak olyanok kerülnének be, akit a tapasztalt mérnökök, "szakemberek" alkalmasnak ítélnek a pályára. Nekem csak 276 pontom volt, de végignézve beiratkozásnál a "szaktársakon", a felét lehet inkább visszaküldtem volna valami szakmunkásiskolába, vagy katonának, hogy tanuljanak meg élni, mert szégyen, amit le tudtak rendezni...
Persze ez is olyan kérdés, mint a sok emberre vonatkozó, "egyetemes" dolgok: túl bonyolultak, és nem lehet megoldani, hogy mindenkinek jó legyen...

Madárfejű Lajcsika (törölt) 2012.07.27. 16:46:09

Jogászból szerintem sem volt túlképzés, egy modern jogállamban igenis kell ennyi jogász. Közszférában, magánszektorban is.

Az mindig is úgy volt, hogy az ügyvéd szülő gyereke jogász, ügyvéd lesz, a bíróé bíró, az orvosé orvos, a mérnöké meg nagy valószínűséggel mérnök, az autószerelőé autószerelő.
Meg még vannak páran, akiknek nem családi vonal a jogi terület. Nekik nehezebb elindulni (közjegyzőség, ügyészség, bíróság előttük nagyrészt zárva van, mert nincs csókjuk, protekciójuk), de nem lehetetlen más jogi állásokban érvényesülni. Nyilván lassabban indul a karrier, mint egy mérnöknek, de beindul. Csak sokan azt a pár évet nem tudják végigvergődni minimálbér körüli fizetésért, ami ehhez kellene, inkább kimennek valamit dolgozni külföldre, összeszedni magukat, csak azután már nem fognak ügyvédjelöltnek hazajönni, a posványba az angliai viszonylagos jólétből. Ilyen pályaelhagyók minden területen vannak. A diploma csak egy irányt ad, de sokan más területen érvényesülnek, mint amiről papírjuk van, mégis hasznát veszik a felsőoktatásban töltött éveknek.
Orvosok informatikai vállalkozásai, matematikusok pénzintézetekben, jogászok is millió területen dolgoznak a jogon kívül, mérnökök is rengetegen ülnek a közigazgatásban: közlekedési hatóság, építésügy, közbeszerzési terület...
Egy egészséges gazdaságban van migráció a szakmák, állások, szakterületek között is, nem beleszületik valaki egy kasztba, állásba és máshoz nem is tud kezdeni. Bár ilyen szempontból Magyarország még nem egészséges gazdaság és társadalom.

Amúgy ismerek informatikust, aki konyhai kisegítőnek ment Olaszországba, mert itthon csak rendszergazda lett belőle kevés pénzért. Ennyit a magyar lehetőségekről.

A közgázosok létszámának megvágása is elég félresikerült ötlet: gazdálkodási szakosok a turizmus-vendéglátás, számvitel, logisztika, költségvetési, bank, biztosító és még ki tudja hány terület diplomásai. Ha nagy külföldi gyárakat akarunk idevonzani, akkor ott ezekre is szükség lenne. Nem csak mérnökre és összeszerelő droidokra.

ErtelmetlenSzajkarate (törölt) 2012.07.27. 16:47:34

@jan:
jó válasz:
2. Megkérjük a brit adóhatóságot, hogy hajtsa be rajta a képzési költséget. Vagy egy behajtót jogsegéllyel.

Madárfejű Lajcsika (törölt) 2012.07.27. 16:59:13

@salimon: Megnyugtatlak a Mercedes gyárban főleg német mérnökök dolgoznak, de rengeteg a jogászuk is, csak azok nagyrészt megbízással dolgoznak, nem munkavállalóként.
Érdekes Németországban nincs gyűlölet a mérnökök irányából a jogászok felé, ugyanis fejlett államokban belátták, hogy mindkét szakmára szükség van.

A tanulás nem felesleges, amelyik társadalom a sok ezer év alatt kiharcolt, felfejlesztett felsőoktatását fűnyíró el szerint akarja átalakítani, az nem becsüli az értelmiségét és nincs jövője.
A hangsúlyokat lehet tologatni, de azt ugye senki nem hiszi, hogy aki 3-4 éve a gimiben jogász, közgázos vagy tanító pályára készül, az pikk pakk bejut mérnök-informatikus vagy villamosmérnök szakra és nem hullik ki egy félév után...
még azoknak a nagy része is kihullik, akik egész életükben arra a pályára készültek.
Felmenő rendszerben, fokozatosan kellett volna csökkenteni a keretszámokat az állítólagos túlképzés területein, és általános iskolától kezdve készíteni fel a gyerekeket a mérnöki-műszaki-informatikai pályák alapjaira (kőkemény matematika, fizika, kémia). Aki csak úgy jog vagy közgáz helyett megpróbál valamilyen műszaki végzettséget szerezni, az kihullik, sose lesz mérnök belőle. Még azoknak a 90%-a is bukdácsol, elzavarják, kudarcot vall, akik célirányosan műszaki pályára készültek középiskolában. Csak hát Orbán nem látott még mérnöki matek könyvet és Matolcsi is a matematika nélküli unortodox közgazdaságtan mestere.

Rántott máj (törölt) 2012.07.27. 17:16:20

@Virág et.: "Azt néztük, hogy ELTE, SZTE vagy PTE és hogy hogyan szerepelt a kiválasztás során."
A problemazas most pont azon megy, hogy csak ezeken az egyetemeken lesz allamilag is finanszirozott kepzes.
Ha viszont csak errol a harom egyetemrol vesznek fel jogaszokat a munkahelyek, akkor a tobbi egyetem jogaszkepzese nem tudja megoldani ezt a hianyt.

kpityu2 2012.07.27. 17:17:13

Képezzünk több jogászt! Magyarország lesz a közép-európai jogászközpont, ezáltal fellendítve a gazdaságot. Pikk-pakk visszafizetünk minden adósságot, a jogászok által megtermel javak segítségével!
Ingyen diplomát minden jogásznak, ez a fellendülés kulcsa!

Selli69 2012.07.27. 17:24:52

@Rántott máj: Hát, nem egészen. Állami ösztöndíjas jogászképzés csak az ELTE-n és a Pázmányon lesz. 2012-13-ban. Jövőre, lehet, már ott sem.

longlife · http://testepitescsakitt.blog.hu 2012.07.27. 17:25:18

Tény 1. : külföldön is meg kell dolgozni mindenért, nincs kolbászból a kerítés.
2.
Diplomásokból sokkal több kellene. Az a folyamat ahogy az ember készül egy vizsgára és kudarc vagy siker éri, formálja a személyiségét és elvileg fejlődik. Mindenki azt tanul amit szeretne. Jogásznak mehetnek sokan, és menjen aki akar, de ha megnézem, hogy az első évfolyamban lévő diákok (akik a 100%-) nak csak pl a 15% - végzi el tanterv szerint és összességéban max 30-35% végzi el, akkor úgy gondolom, nem a felvételi hanem az Egyetem és a tanulás a szűrő. Mindenkinek adni kell egy esélyt, hogy kipróbálja magát..
3. Az, hogy nincs munka meg munkahely az annak egyik következménye, hogy nem megfelelő a gazdasági környezet amit a törvényekkel fenntartanak. A legtöbb adókerülő nem azért nem akar fizetni, mert helyette inkább vesz egy 3. kocsit, vagy egy yachtot hanem azért, mert ha befizeti az adót vagy bejelenti az emberét akkor nem tudja a megnövekedett törlesztőjét fizetni házra/kocsira/akármire vagy nem tud valami fontosat megvenni.

Egyébként mindenki menjen ki külföldre, lásson világot, dolgozzon keményen és az így megszerzett tapasztalatával és nyelvtudással jöjjön vissza és gazdagítsa az országot. Angliában úgyis mindig esik az eső és a magyar lányok a legszebbek..

szanalmas 2012.07.27. 17:33:51

@OmegaMale:

Várjál, ilyen demagóg hülyeségeket én is tudok mondani!

Az egészséget meg kell őrizni és akkor nem leszel beteg!
Az utcán mindenki védje meg magát, és akkor megszűnik a bűnözés!
Mindenki költözzön betörésbiztos lakásba és akkor nem törnek be!
Mindenki tegyen félre lakásra és akkor tud venni! Autót is!
Mindenki gyűjtsön annyi pénzt, hogy ne legyen szüksége nyugdíjra!
Mindenki keressen annyit, hogy akár a 60%-os ÁFA-t is röhögve kifizethesse!
Senki ne vegyen fel hitelt és akkor nem lesz tartozása!
Ha nincs pénzed kenyérre, vegyél kalácsot!

Baszki, te látod, hogy mi folyik egyáltalán körülötted?!

szanalmas 2012.07.27. 17:41:47

@kpityu2:

Látom te is vágod a témát, észre kéne venni, hogy ennek az egésznek semmi köze az oktatáshoz, ez simán költségfaragás, mindegy, milyen áron. A kormányzati költségek, a mutyi és a rongyrázás addig nem szenvedhet csorbát, amíg máshonnan lehet csipegetni.
Hozzád is csak annyi jutott el, hogy az egyetemisták miatt tartunk itt, ahogy bűnösök a nyugdíjasok, a külföldre menekülők és a kevésgyerekesek, a létminimum alatt élők meg hazaárulók!
A lényeg, hogy a kibaszott pártok csak jót akarnak neked, és áldozatos munkájukért köszönet illeti őket!

gnme 2012.07.27. 17:51:24

@szanalmas: hát ha itt valami történni fog, azt nem jóska bácsi a fröccs után fogja elindítani, hanem a zegyetemisták ez triviális (pl.: jogász helyett villamosmérnöki képzésből kibukott csalódott emberek)

lásd még: "az 1956-os diákparlament krónikája" fejezetek

mizrolist 2012.07.27. 17:57:28

@Skodakék Fábia: és az mit csináljon, akinek a tanfolyamra sem telik? :P Nekem 9 félév jött össze, utána elfogyott a pénz (diákhitellel együtt sem volt elég), és a mai napig nincs diplomám...

Kopi3.14 2012.07.27. 18:08:52

@Higany: már a mérnökképzés sem a régi.

Egyébként sosem értettem a pontszámfetisizmust. Egy kar nem a pontszámoktól lesz jó, egy diák nem attól lesz jó szakember a pályán, mert vörösdiplomásként végez. S azért, mert kitünövel jut be valaki egy szakra, még lehet belöle pocsék szakember, akinek valami teljesen mást kéne csinálnia.
Kvázi egy pályaalkalmassági nem ártana, ha kötelezö lenne, a felvételi mellett, helyett.

kvadrillio 2012.07.27. 18:14:28

NEM IS KÉNE ENNYI JOG-ÁSZ !
...de sajnos a fineszesek töppsége is jog-ász, occt úgy is néz ki tőlük Magyarország !
Ők találták ki a 47 e ft-os megélheté-sitt is nekünk, meg saját maguknak ennek 1024 hatványát a zsebükbe !
MINDET KIVÁGNÁM FIDELITAS-TÓL KÖBÁNYÁKBA, HOGY TUDJÁK MEG MI AZ IGAZI MUNKA ! :o)

Cartman (ex Cartman) 2012.07.27. 18:18:54

@Mike36:
A térségből meg mostanában a lengyeleket emlegetik sokat, akiknek lassan beérnek az oktatásba fordított erőfeszítéseik.

Nálunk viszont marad az ugar egyelőre...

Cumi 2012.07.27. 18:19:13

@Mike36: Nálunk a családban mindenki külföldön végzett, nem is akármilyen szakon. Mivel kint van lehetősége a gyereknek, hogy tanulás mellett dolgozzon, kis túlzással kevesebbe került, mintha itthon végzett volna. Hogy most hol dolgoznak és mennyiért azt csak azért nem írom, mert nem akarok újabb vitát kezdeményezni.

Szaszy G 2012.07.27. 18:33:30

@Kopi3.14: Pontosan, inkább a rátermettség, mint a pontok döntsék el, ki tanuljon tovább adott pályán.
OFF.:
Egyébként az élethosszig tanulás sem azt jelenti, hogy diplomákat halmozunk, hanem azt, hogy akár netről, akár könyvekből, akár mások tudása alapján fejlesszük magunkat...

rubik_kocka 2012.07.27. 18:44:18

A gond ezzel a rendszerrel, hogy ki van téve a politikai szélnek, melyik párt éppen milyen szakokat részesít előnyben valamilyen ismeretlen indokok alapján. Magyarul az urambátyám melegágya.

Ennél még talán az is jobb lenne, ha kivonulna az állam az oktatásból, és piaci alapon lenne finanszírozva. Mi történne a valóban jó egyetemekkel és a valóban tehetséges diákokkal?

Azokra az egyetemekre, ahol valóban használható tudást adnak, sokan jelentkeznének, akikből az egyetem válogatna, akik valószínűleg képesek lesznek az 5-6 éven át sikerrel venni az akadályokat. Ezért ők emelt összeget fizetnének ki, amiből az egyetem magasabb bért tudna fizetni az olyan oktatóknak, akik valóban értékes tudást képesek átadni. A tandíjat a szülők vagy az állam finanszírozná kedvezményes diákhitellel. Mivel a diák az egyetem saját felvételijén megfelelt, nagy valószínűséggel jó részük sikeresen elvégzi a képzést, majd mivel hasznos tudást kapott, jó fizetése lesz, amiből előbb vissza tudja fizetni a diákhitelt, majd ezután megfelelő életszínvonalon tud élni.

Mi történik az olyan egyetemekkel, amelyek semmilyen tudást nem adnak? Alacsonyabb tandíjat lesznek kénytelenek kiszabni (esetleg bezárnak), így ezt a kevésbé tehetséges diák ugyanúgy képes lesz visszafizetni, ha úgy gondolja, hogy még így is megéri neki, hogy diplomát szerezzen, azonban természetesen a fizetése is alacsonyabb lesz a jó egyetemen végzetteknél (nagy átlagban persze).

Mind a két esetben eltűnne az a jelenség, hogy a felsőoktatás része a buli, a politikai mutyi, stb, mert komoly érdeke fűződne az intézményeknek és a hallgatóknak is ahhoz, hogy minél előbb megkapják a diplomájukat.

Mensikov 2012.07.27. 19:31:57

Én nemcsak bizonyos szakokon rendeltem volna el létszámstopot, de bezártam volna néhány főiskolát és egyetemet is.

kpityu2 2012.07.27. 19:38:03

@szanalmas: Látom nem jutott el hozzád, hogy minden pénzbe kerül, amit valakinek elő kell teremtenie. Már kapitalizmus van, mindenért fizetni kell. Ha ezerszámra képezzük a farokverő népséget, ki fog dolgozni?

Krisztiantara 2012.07.27. 19:43:36

Érdekes, vajon a sok troll gondol arra, hogy most a fiatalok, lehet, hogy 10 év múlva az ő gyerekük tanítására szánt adóforintjaikat jó mély zsebek rejtik el?
Vajon, ha majd a kislány jogász akar lenni, okos és tehetséges, a dolgozó apuka keresetéből meg nem futja a képzésére, akkor is ilyen nagy lesz a pofájuk?
A SAJÁT GYEREKEITEK ELLEN ÍRTOK IDE BE!
Nem szeretitek őt?
Nem tanulhat és dolgozhat a HIVATÁSÁBAN, csak ha a családjának van rá pénze?
Tényleg szeretitek?

Krisztiantara 2012.07.27. 19:45:26

@kpityu2: Jaj, Pityu, látszik, hogy nem nagyon jártál iskolába, vagy nagyon mellé járhattál anno, a jogászok munkája nem az a tevékenység, amit az imént emlegettél. Csak Te szeretnéd ezt tenni egész nap, mert lusta vagy.

Krisztiantara 2012.07.27. 19:46:59

@Mensikov: Ez igaz, valóban túl sok diákot képeznek a felsőoktatásban, de ez nem jelenti azt, hogy a társadalmi egyenlőtlenség növelésére kellene használni a keretszámokat és a finanszírozást.

Krisztiantara 2012.07.27. 19:50:58

@Kopi3.14: Már régóta nem a régi a mérnökképzés. Azért a matektudás mérhető nagysága, vagyis a pontok nem ártanak, ha valaki mérnök szeretne lenni. De hát, ebben az országban már minden megfizethető, csak nem mindenkinek. A pontok ma a pénzed nagyságát mérik, a tehetséges szegényebb gyerekek meg csak dolgozzanak fizikai melót, jó esetben, ha nem csak közmunkát kapnak.

Ringlósztár 2012.07.27. 19:56:24

Jogásznak eddig is tanulhatott minden hülye, csak nézd meg a fidesz padsorait a parlamentben.

Tutanhamon 2012.07.27. 20:10:16

@longlife: Itt annyi hülyeséget olvastam, végre valaki, akinek minden szava igaz.

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2012.07.27. 20:15:59

@Szaszy G:
aztán mesélj nekem, hogy szerinted milyen objektív mutatószámai vannak például az orvos rátermettségének? Jól lóg a nyakában a sztetoszkóp?
Minden pályán létezik szakosodás. Nem vennél fel egy mizantrópot az orvosira (mert feltétel kellene legyen, hogy kiválóan bánjon emberileg egy beteggel) mondjuk, pedig kiváló kutató vagy kórboncnok lehetne.

béla a görög (törölt) 2012.07.27. 20:26:50

Hát ha kevesebb jogász lesz az nem biztos hogy baj...

Amúgy meg mire mész a a TTK, műszaki végzettséggel ha nincs gazdaság, nincsenek magánvállalatok? Semmire.
Mehetsz az államhoz, akkor meg már megb...ta a fene.
Ahhoz meg úgysem kell diploma, elég a fidesz tagság - orrba-szájba veszik fel az embereiket érettségivel.

Úgyhogy ha nem akarod hogy pártunk és államunk lecsicskásitson (mert azt akar), akkor minden szinten legegyszerűbb a télak - egyetem előtt/után/helyett.

Szaszy G 2012.07.27. 20:34:44

@Zsit (nyau és rémizé):
Ezt szoktam bírni, amikor a kákán is csomót keresünk... :D:D:D
Minden szakmát elővehetnél, milliónyi specifikus munka van, és mindenhová valami szubjektív rendszer alapján kiválogatják az oda legalkalmasabb egyéneket.
Én csak egy általános "megoldást" vetettem fel.
Egy magológéppel, aki még emberi kommunikációra sem képes, hogyan mehetne el bármilyen olyan szakmába dolgozni, ahol emberekkel kell foglalkozni?
A felvételit intézzék el azok, akik a szakma "krémjét" képezik, bízzák rájuk a kiválasztást, de talán még így is joban járnánk, mintha látatlanan, pontszámok alapján döntenék el, kit vesznek fel adott szakokra.
Vagy szerinted maradjanak a ponthatárok, és minden menjen úgy ,ahogy eddig is?

Krisztiantara 2012.07.27. 20:36:19

@béla a görög: Az tényleg nem baj, ha kevesebb jogász lesz, tökéletesen egyetértek, csökkenteni kellene szép fokozatosan a keretszámokat, ahogy csökken a fiatalság létszáma, a baj az, hogy a szegény gyerekek nem tanulhatnak azt, amit szeretnének, és azt, amiben valóban tehetségesek, de akinek van pénze, annak mindent lehet...Lehet belőle nyugodtan bármi, lényeg, hogy FIZESSEN. Ez a baj. És a jövőben előfordulhat, hogy majd a Te gyereked is csak a rabszolgájuk lehet, ha HAGYOD!

Krisztiantara 2012.07.27. 20:40:18

@Szaszy G: Igen, ez nagyon sokáig rendben volt, és rendben is lenne, ha nem a PÉNZ lenne a belépő az egyetemekre. A matematika nem magolható tárgy, és ha nyomon követnéd a mostani oktatási rendszert, akkor tudnád, hogy már a magyar sem, hiszen kompetencia alapú oktatás van, a szövegértés az érettségi része is, és mondjuk egy jogásznak ez a legfontosabb. Egy mérnöknek meg a matek. Csak az a gond, hogy a matek ma a pénzszámolásig terjed, a szövegértés pedig eddig: "Ezeken lovagol maga? Amit a vaksi szemével lát? A süket fülével hall? A tompa agyával gondol? Azt hiszi, fölér az a mi nagy céljaink igazságához?!" (Bacsó Péter: A tanú)

Szaszy G 2012.07.27. 20:48:54

Ezt imádom, amikor a kákán is a csomót... :D
Remélem azért egyetértesz abban, hogy az egyetemek adott szakán tanító emberkék valószínűleg jobban el tudják dönteni, hogy kik azok, akik alkalmasak lehetnek adott pályára, adott, szubjektív módon létrehozott tesztek alapján, hogy ki alkalmas arra a páláyra, mint holmi hülye, központilag megállapított ponthatárok alapján eldönteni.
Menjen az orvosnak, akit érdekel a biológia, az emberek, empatikus. Mérnöknek menjen az, akit érdekel a technológia, a matek, a logikai dolgok.
Nem vagyok sem orvos, sem mérnök, sem jogtudós, de azért józan paraszti ésszel végiggondolva inkább a szakmát ismerő emberkék mondják meg, kik alkalmasak oda, ahová, és ne csak a hülye pontok számítsanak.
A tanulmányi eredmény egyébként sem feltétlen tükrözi a valós tudást, és rátermettséget adott pályára. Pl.: Ha BME-ra akarnék menni tanulni, mondjuk olyan szakra, ahová min. 400pont kell, szín5-ös voltam minden reál tárgyból, de mondjuk az irodalom, és a magyar nem érdekel, és csak 2-es, akkor máris nincs 400pontom, és csak azért nem vesznek fel, mert nem érdekel az a 2 téma, miközben penge vagyok mondjuk matekból, kémiából, és fizikából? De ugyanez lehet fordítva, mondjuk bölcsész szakon...
Vagy szerinted van jobb megoldás? Ha igen, kérlek mondd el, mert komolyan érdekel :)

Szaszy G 2012.07.27. 20:51:26

@Krisztiantara: Tavaly felvételiztem gépészmérnöknek, fel is vettek, el is kezdtem. És valóban sajnos mindenhol már csak a pénz az úr, és sajnos nem csak a felsőoktatásban, hanem az élet szinte minden területén.
Egyre hülyébbek az emberek, egyre silányabb a tananyag is, és sajnos egyre nehezebb szinten maradni is a sok "buta" ember közt. Elég megnézni pl. a facebookos üzenőfalakat.. írni sem tudnak az emberek :(:(:(:(

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2012.07.27. 21:00:25

@Szaszy G:
igen
Mert ez objektív.
Minden szubjektív szempont ez után jön.
Mert akkor innentől kezdve jöhet az - amit te sem szeretnél - hogy teljesen indokolhatatlanul kerül a nagymellű szőke, a pártfunkci segéd-unokatestvére, az igazgató titkárnője. És megint ki marad ki? Aki tehetséges, elhivatott és akar.
Ugyanis aki ilyen, az általában azért csak-csak megoldja, hogy nem kap kettest magyarból.
És ha ezt el kell magyarázni, miért is van így (és jó ill. jobb így), akkor van egy szomorú hírem: nem vagy a felsőoktatásba való. Semmilyen szakon.

u4hgn 2012.07.27. 21:16:27

Jogászok, na azok aztán kellenek -Angliába mosogatni. Hol is lenne a világ nélkülük... Nem lennének gyógyszerek, gépek, tudomány. Ja, várj, azokat nem is ők találták fel! Ez a Viktor gyerek egyre jobban bejön nekem. Korábban nem szívleltem, de már az igazságos egykulcsos adóval belopta magát a szívembe, most meg legalább valamit visszakér az adóforintjaimért. Nem tetszik, hogy suli után itthon kell maradni? Ha utána külföldön akarsz dolgozni, akkor lépjél lefelé már középiskola után, és végezd el ott a sulit. Külföld az úgyis annyira tuti hely neked, Magyarország meg szar, nem? Akkor mire vársz?

Krisztiantara 2012.07.27. 21:22:13

@Szaszy G: Azért, Szaszy, nem elég az érdeklődés ahhoz, hogy taníthassanak Neked valamit felső szinten, kell hozzá az ALAPTUDÁS is, amelyet az érettségi objektív módon mér, ahogy a felvételi is mért anno. Nem az a lényeg, hogy a hallgató mi iránt érdeklődik, hiába érdekel engem a művészet, képtelen vagyok egy egyenes vonalat meghúzni, hanem a TUDÁS a lényeg. Az érettségi pedig egy mérés a tudás százalékos arányára, teljesen objektív, főleg az írásbeli teszt része:
A vizsgaszázalék átváltása osztályzattá
Osztályzat Középszint Emelt szint
5 80 % - 100 % 60 % - 100 %
4 60 % - 79 % 47 % - 59 %
3 40 % - 59 % 33 % - 46 %
2 20 % - 29 % 20 % - 32 %
1 0 % - 19 % 0 % - 19 %
A gond az, hogy alulról a második is bejut, ha van PÉNZE, akinek meg nincsen, akkor hiába felülről a második. Objektív?

Krisztiantara 2012.07.27. 21:24:34

@u4hgn: Tetszik, hogy pont a tehetségesek nem tanulhatnak ma ebben az országban? Mert jók lesznek rabszolgáknak, a ketteskék pedig maradnak a gazdag kasztjukban jogászok? Mosolyogtató? Ha igen, akkor beteg vagy. Elnézést a sértésért, de ez az igazság.

u4hgn 2012.07.27. 21:35:59

Meggyőződésem, hogy a jogászhallgatók min. 90% a várható jövedelem miatt próbál jogász lenni, nem szerelemből. Másrészt hiába szeretné a szakmáját, ha nincs rá igény. Az jobb, ha pár évig tanulja amit szeret, aztán nem lesz munkája?

Szaszy G 2012.07.27. 21:41:53

@Zsit (nyau és rémizé):
nem lehet mindent objektíven mérni, azért azt sem felejtsd ám el... Azért nem hiszem hogy az annyira szubjektív lenne, ha egy oktatói csoport szakmai alapon meghatároz egy adott követelményszintet, azon követelmény alapján pedig elkészítened egy felvételi vizsgarendszert. Vagy igen? Nem arra gondoltam, hogy a szöszi bemegy, és lecidázza a dékán bácsit... Vagy te esetleg így kerültél be a felsőoktatásba? Ha már elkezdtél ítélkezni, és személyeskedni.... :)

szanalmas 2012.07.27. 21:44:20

@Szaszy G:

"Elég megnézni pl. a facebookos üzenőfalakat.. írni sem tudnak az emberek :(:(:(:("

Te is jó helyen keresed az írástudókat! :D
Jelzem, régen sem tudtak írni az "emberek" ha ez megnyugtat.

Krisztiantara 2012.07.27. 21:46:48

@u4hgn: Nem lesz "igény" pár év múlva a törvényes védelemre? Lehet, hogy igazad van...

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2012.07.27. 21:50:40

@Szaszy G:
Khmmm ... elkészítettek egy követelményrendszert (szakmai alapon!) és működik egy fajta vizsgarendszer. Ezt hívják objektivitásnak. Épp most keresed rajta a fogást.
Nem minősítettem, hanem feltételeztem. Logikai képességet mérő dolgot. Nem olyan nehéz értékelni, mert csak két kimenetele volt: igen-nem :) (az értékelést, remélem, magad elvégezted!
Én biza' még abban az elátkozott rendszerben felvételiztem, amikor objektíve rengeteg ponttal lehetett felsőoktatásba bekerülni a rohadt kevés helyre, és nem, nem vagyok szőke :D
Szerintem most már pont eleget tudsz rólam :)

Szaszy G 2012.07.27. 22:01:12

@Zsit (nyau és rémizé): "Én biza' még abban az elátkozott rendszerben felvételiztem, amikor objektíve rengeteg ponttal lehetett felsőoktatásba bekerülni a rohadt kevés helyre," Irigyellek, komolyan!

Szaszy G 2012.07.27. 22:04:47

@szanalmas: Annyira régen még nem éltem, a régi ismerősök pedig már csak sajnos ott érhetők el :(:(:(

béla a görög (törölt) 2012.07.27. 22:11:22

@Krisztiantara: Nem biztos, hogy ezt akarod hallani, de elmondom. Nem tudom most, hogy van, de régen felvételi volt. Nekem is ráment pár évem mire felvettek. Elvégeztem. Akkor az 'ingyen' volt. (A következőért már fizettem. Volt, hogy kölcsön is kértem. Akkor még igy ment) Én úgy tudom, hogy ma is van államilag támogatott képzés (ingyenes? nem tudom). Szóval ha valakinek nincs pénze akkor ilyenre lehet menni. Legfeljebb rámegy pár éve mire bejut. de lehet külföldre is menni.
egy elkapatott kölyöknek előnye van. ez igaz. de ez egyrészt mindig igy volt, másrészt meg ha hülye mint a segg akkor azon nem segit a diploma sem.
és lehet egy szülő magasan képzett attól még a gyereke lehet ostoba.
ha meg gyerekem lesz nem biztos, hogy magyarországon akarom tanittatni. nem azért mert magyarországon olyan szar lenne az oktatás, nem vagy legalábbis nem gondolom hogy rossz. viszont nem szeretnék a gyerekemből egy belterjes fajtát csinálni. Olyant mint akik most vannak hatalmon.

szanalmas 2012.07.27. 22:16:37

@Szaszy G:

Lásd a nemrég lemondott köztársasági elnök Pált, aki általános iskolai másodikos helyesírással is ledoktorált!

Csucsundra 2012.07.27. 22:32:23

"Úgy van, minek ide ennyi diplomás, még egy villanykörtét se tudnak becsavarni, aztán elmennek külföldre mosogatni a diplomájukkal”

Az biztos,hogy ha a gyerek vízgázszerelő-vállalkozó akar leni,és nem bölcsész, kézzellábbal támogatni fogom. Lassan elfogynak a jó szakik,aki marad,olyan drága,hogy ajaj. Az emberek elfelejtették,hogy normális szakmából is lehet élni,nem is rosszul. persze programozásból is... De tény,hogy annyi "bölcsész",meg "pszichológus van,hogy Duna-rekesztés is mehet ,ha ezen áll...

2012.07.27. 23:06:06

"elmegy Londonba mosogatni, és röhögve visszafizeti a diplomája árát"
na ezt megnézném. nem ismerem a viszonyokat de gondolom aki Londonba megy mosogatni az valami lepukkant putriban osztozik idegenekkel, jó eséllyel indiaiakkal... kétlem, hogy olyan jól fizetnének.

tamareaf 2012.07.27. 23:14:13

@A csótány is ember: az azért túlzás, ha kimész általában magyarok közt vagy. Mosogatásból lehet egy szobatárssal vagy kettővel kell osztozkodnod, de a lakások egész jók(persze nem feltétlen találod meg elsőre a megfelelőt).
Attól függően, hogy élsz félre is tudsz tenni. Ott kinnt a szolgáltatás kerül sokba, az orvos szarabb, mint itthon, a fogorvos rohadt drága.
De míg egészséges vagy, minimálbéresnek is megéri lenni, afölött meg annál inkább. Kivéve, ha nem kell itthon se lakástörlesztőt, se albérletet fizetned.

Rántott máj (törölt) 2012.07.27. 23:22:08

@Krisztiantara: Ha neked az jo, hogy peldaul a kb. regi tagozatos gimnaziumi felvetelinek megfelelo kozepszintu matek erettsegi mar nyolcvan szazalektol otos, es harmassal mar felvesznek matematikus szakra... En azert a regi felvetelit jobbnak tartottam.
Egyebkent az "objektiv" osztalyozas szerint, amit beideztel, harminc es negyven szazalek kozott kozep szinten nincs osztalyzat :)

Szaszy G 2012.07.27. 23:33:45

@Krisztiantara: Egyáltalán nem objektív, de nem is én hoztam fel eredetileg az objektivitást :$
Engem már őszintén szólva nem érint, ezért nem is nagyon foglalkoztat, elmondtam a véleményem. Sajnos nincs a kezemben a hatalom, sem pedig a tudás ahhoz, hogy a helyes változásokat eszközöljem, addig pedig egy komment-háború nem visz sehová :(
Köszönöm a reakciódat :)

gabor2239 2012.07.28. 00:24:12

A cikk pontatlan, a felvi.hu szerint az ELTE-n kívül van 2 egyetem, ahol nem a minimum ponttal lehetett bejutni. Nem tudom, mennyi szegény legény lehet az országban, aki mesteri szinten művelné a jogász szakmát, de inkább mérnöknek (??) tanul, mert nem akar diákhitelt felvenni az álmai megvalósításához... Ha valaki el akarja végezni, akkor nem dumálni kell, hanem beiratkozni és letenni a vizsgákat. Ha nem megy most, akkor lehet később is. Ettől az ország meg nem veszít semmit, mindenki megtalálhatja a helyét.

Ja

gabor2239 2012.07.28. 00:25:24

, hogy be kell fektetni? Általában így van ez mindennel.

Kockagolyó - a legjobb csúszógömb (törölt) 2012.07.28. 00:29:34

Na, ráadásul a Jobbikban is forrong a hangulat. Még az hiányzik, hogy az egyetlen jóravaló párt is ebek harmincadjára jusson.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2012.07.28. 01:39:57

OFF:
Azért az egy korrekt megfigyelés, hogy ahol elkezdik a jogászok elhinni, hogy mivel ők értenek a joghoz, ezért nekik kell kitalálni, hogy milyenek legyenek a törvények - ezzel általában túlszabályozott társadalmat hoznak létre.

Ebben mi magyarok még nem is állunk olyan rosszul, mint mondjuk az amerikaiak, akiknek sikerült annyira elrontott társadalmi berendezkedést csinálni, hogy toronymagasan vezetnek az egy főre jutó jogászok számában, és a zöme a szakmájában dolgozik. Vegyük már észre, hogy az ilyen társadalmat kialakító törvénygyártók munkaminősége pocsék, ha így dolgozna egy szoftverfejlesztő, akkor minden Windows példányhoz bérelni kellene egy operátort, aki ismeri az összes idióta kivételt meg trükköt.

Annyira naiv nem vagyok, hogy azt gondoljam, hogy a kevesebb jogásszal járó akadozó törvényértelmezési esetek elvezetnének egy következetesebb, egyszerűbb, lobbitevékenységek által nem torzított törvénykezésig, de az ilyen felhangokat kétségtelenül megértem.

ON:
A felsőoktatásba bekerülő fiatalok elenyésző része érett annyira, hogy teljes mértékben kihasználja az ingyenes felsőoktatás lehetőségeit. A személyes tapasztalatom az, hogy akár egy év meló (diákmunka, inaskodás, besegítés, mindegy) egyetem előtt csodákat tesz. Mindenesetre nem hiszem, hogy a felvételizők mind végig tudják felelősen gondolni, hogy mit vállalnak egy ilyen szerződéssel.

Valószínűleg a politikailag érdeklődőbbek már látják, hogy a következő választáson kampánytéma lesz ennek az eltörlése :)

Krisztiantara 2012.07.28. 13:43:18

@Rántott máj: Teljesen mindegy, mivel mérnek, érettségivel vagy felvételivel, lényeg, hogy a TUDÁST mérjék, és ne a pénz mértékét. Objektív mindkettő, az érettségi és a felvételi is, nem is ezzel van a gond, hanem azzal, hogy vannak olyan ötös tanuló tehetséges szegény diákok, akik nem lehetnek jogászok, és vannak kettes gazdagok, akik pedig lehetnek. Mélyen sérül az esélyegyenlőség, ez a szegények elnyomásának első alapköve, és sajnos, követni fogja más is, mert fokozatosan szokták ezeket bevezetni. Miért kell a szegényeknek mérnöknek lenni, miért nincs joguk választani? Miért nem csökkentik a keretszámokat és csak az értelmes, felkészült tanulókat szűrik ki?

Krisztiantara 2012.07.28. 13:44:50

@gabor2239: Ha csak egy fiatal is van, aki a pénz miatt nem tanulhatja azt, amit szeretne és amiben TEHETSÉGES, akkor már nem találhatja meg mindenki a helyét, és konzerválják a szegénységet.

Krisztiantara 2012.07.28. 13:49:22

@gabor2239: Emlékszem, amikor továbbtanultam államilag finanszírozott képzésre jártam, akkor halt meg az apám, anyám rokkantosítása kissé kacifántosan ment, ahogy minden ebben az országban, ezért nekem kellett őt eltartanom, és fenntartanom a házat, amelyet felépítettek, azért vettem fel a diákhitelt, hogy a kevéske ösztöndíjjal, bár jó tanuló voltam, de ez akkor sem sok, és a diákhitellel együtt enni tudjunk, persze emellett még munkát is kellett vállalnom, mert akkor sem lett volna elég mondjuk a rezsire is. Ha a tandíjra kellett volna a pénzt költenem, nem tanulhattam volna. MOST ez van, a rossz helyzetben lévő tanulók nem tanulhatnak. Ez a VALÓSÁG. Ne a múlton gondolkodjatok, hanem a jelent LÁSSÁTOK!

Krisztiantara 2012.07.28. 13:50:53

@gabor2239: A nincsből nem lehet befektetni. A szegények tehát el vannak ásva. Kíváncsi vagyok, mi a következő lépés e felé.

Krisztiantara 2012.07.28. 13:53:52

@Csucsundra: Dunát lehet rekeszteni a vízvezeték-szerelőkből is, üss fel egy kisokost! Csak azért mondják, hogy nincs elég,hogy ne lázadozzanak azok a szegények, akik okosabbak enné, na, és azért, hogy pár év múlva minden képzés tandíjas legyen.
A gyerekedet nem támogatnád abban, amiben jó, és amit szeretne?
Érdekes.

Krisztiantara 2012.07.28. 13:58:57

@Rántott máj: Köszönöm a kiigazítást, ezzel együtt már valóban teljesen objektív a mérés. :-)
Igen, azt én sem tartom jónak, hogy már hármassal, sőt kettessel be lehet kerülni egyes szakokra, csökkenteni kellene a keretszámokat, és ideje lenne a jó képességű és tehetséges diákokat kiszűrni végre, az már mindegy, milyen méréssel, csak ne a pénz legyen a mérőeszköz.

Kivlov 2012.07.30. 08:27:45

@Garficicus:
Garficicus2012.07.27. 15:40:35

Nem a tanulás felesleges. Hanem az, hogy állami pénzen képzett diplomások ülnek pl egy call-centerben (amihez nem kell akadémikusi cím), vagy állnak sorba a munkaügyi hivatalokban. Ez a felesleges. Ez helyett egy jó szakmával az átlagtól többet kereshetnének jópár helyen.

Krisztiantara 2012.07.30. 17:12:27

@Kivlov: Mondj, egy tippet, melyik ez a "jó szakma"? Ugyanis a statisztikák, és NEM légből kapott vélekedések szerint a diplomások nem ülnek munkaügyi központban, és call centerben is csak addig, amíg a nárcisztikus kis főnökök ökörségeit kibírják, illetve találnak a végzettségüknek megfelelő munkát.
Így néz ki a munkanélküliség és a képzettség aránya VALÓJÁBAN: diploma: 3,3 %, érettségi:4,7 %, szakmunkásképző: 4,5 %, legfeljebb nyolc általános: 12,6 %
Minek kell mindent bevenni? Rengetegen dolgoznak "jó szakmával" gyárban. Mert a szakmájuk nem kell senkinek. Csak azért mondják ezt, hogy a Te gyereked is majd fizessen, ha tanulni szeretne. Mi van, nem kívánom, hogy így legyen, de bárkit megérhet, mondjuk, ha elhalálozol. Hogyan tanul akkor majd, ha éppen az tenné boldoggá az életét, hogy kutató lesz vagy jogász??? Szegény ne tanuljon, mert elég neki egy "jó szakma"? Gürcöljön a gyárban, mert a gazdag gyerek akar jogász lenni???

Kabbe (törölt) 2012.07.30. 18:49:50

minden reggel munkába menet látom a Ráday utcai "diplomás munkanélküli központ" előtt álló sort.
hajrá.

Krisztiantara 2012.07.31. 11:45:47

@Kabbe: Ott már régen nem diplomásokat látsz, ezért nőtt meg a sor.
"Cím: 1092 Budapest, Ráday u. 42-44.
Telefon: 1/ 302-1469
Fax: 1/302-1469
A diplomás pályakezdők jelenleg a területileg illetékes kirendeltséghez tudnak fordulni, a Ráday utcai kirendeltség kizárólagossága megszűnt."

A VALÓSÁGOT látni néha nehéz. Könnyebb másokat diszkriminálni és a saját ökörségeidet szajkózni.
Javaslom ezzel megismerkedni, hogy kicsit magadon is túlláss: hu.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rcizmus
süti beállítások módosítása