Az ember és gyermeke
2012. január 13. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Az ember és gyermeke

  Ha már 2012, ha már válság és demográfiai mélypont, ha már Nyugat hanyatlása és kollektív félelmek, ha már népességvákuum és népességtúlnyomás, ha már tudatos aggodalmak és tudat alatti frusztrációk, ha már félrenézés avagy szembenézés, és ha már bízva bízás, mert mi mást lehet tenni...  A világ országainak teljes termékenységi arányszáma, vagyis a szülőképes korú női népességre jutó születések átlaga 2005 és 2010 között, az ENSZ adatai alapján. Kommentár nélkül.

1      Niger     7.19
2      Guinea-Bissau     7.07
3      Afghanistan     7.07
4      Burundi     6.80
5      Liberia     6.77
6      DR Congo     6.70
7      East Timor     6.53
8      Mali     6.52
9      Sierra Leone     6.47
10      Uganda     6.46
11      Angola     6.43
12      Chad     6.20
13      Somalia     6.04
14      Burkina Faso     6.00
15      Rwanda     5.92
16      Malawi     5.59
17      Yemen     5.50
18      Guinea     5.44
19      Benin     5.42
20      Equatorial Guinea     5.36
21      Nigeria     5.32
22      Ethiopia     5.29
23      Zambia     5.18
24      Tanzania     5.16
25      Mozambique     5.11
26      Palestinian territories     5.09
27      Eritrea     5.05
28      Kenya     4.96
29      Togo     4.80
30      Madagascar     4.78
31      Gambia     4.70
32      Senegal     4.69
33      Central African Republic     4.58
34      Republic of the Congo     4.49
35      Côte d'Ivoire     4.46
36      Mauritania     4.37
37      Cameroon     4.31
38      Comoros     4.30
39      Iraq     4.26
40      Sudan     4.23
41      Guatemala     4.15
42      Djibouti     3.95
43      Samoa     3.93
44      Solomon Islands     3.87
45      Sao Tome and Principe     3.85
46      Ghana     3.84
47      Tonga     3.83
48      Papua New Guinea     3.78
49      Vanuatu     3.74
50      Federated States of Micronesia     3.71
51      Haiti     3.54
52      Pakistan     3.52
53      Bolivia     3.50
54      Swaziland     3.45
55      Lesotho     3.37
56      Cape Verde     3.37
57      Saudi Arabia     3.35
58      Tajikistan     3.35
59      Honduras     3.31
60      Nepal     3.28
61      French Guiana (France)     3.27
62      Philippines     3.23
63      Laos     3.21
64      Namibia     3.19
65      Zimbabwe     3.19
66      Cambodia     3.18
67      Jordan     3.13
68      Paraguay     3.08
69      Syria     3.08
70      Gabon     3.06
71      Oman     3.00
72      Belize     2.93
73      Botswana     2.90
74      Egypt     2.89
75      Bangladesh     2.83
76      Dominican Republic     2.81
77      India     2.81
78      Nicaragua     2.76
79      Fiji     2.75
80      Israel     2.75
81      Libya     2.72
82      Western Sahara     2.70
83      El Salvador     2.68
84      Qatar     2.66
85      South Africa     2.64
86      Maldives     2.63
87      Malaysia     2.60
88      Ecuador     2.58
89      Panama     2.56
      World    2.55
90      Venezuela     2.55
91      Guam (US)     2.54
92      Peru     2.51
93      Turkmenistan     2.50
94      Uzbekistan     2.49
95      Kyrgyzstan     2.48
96      Jamaica     2.43
97      Suriname     2.42
98      Algeria     2.38
99      Morocco     2.38
100      Réunion (France)     2.36
101      Guyana     2.33
102      Kazakhstan     2.31
103      United Arab Emirates     2.31
104      Grenada     2.30
105      Brunei     2.29
106      Bahrain     2.29
107      French Polynesia (France)     2.26
108      Argentina     2.25
109      Colombia     2.22
110      Mexico     2.21
111      Lebanon     2.21
112      Saint Vincent and the Grenadines     2.19
113      Bhutan     2.19
114      Kuwait     2.18
115      Saint Lucia     2.18
116      Indonesia     2.18
117      United States Virgin Islands (US)     2.15
118      Turkey     2.14
119      Vietnam     2.14
120      Uruguay     2.12
121      Guadeloupe (France)     2.11
122      Costa Rica     2.10
123      New Caledonia (France)     2.08
124      Myanmar     2.07
125      Albania     2.06
126      United States     2.05
127      Iceland     2.05
128      Aruba (Netherlands)     2.04
129      Iran     2.04
130      Bahamas     2.02
131      New Zealand     1.99
132      Ireland     1.96
133      Chile     1.94
134      Tunisia     1.93
135      Martinique (France)     1.91
136      Brazil     1.90
137      France     1.89
138      Sri Lanka     1.88
139      Mongolia     1.87
140      Mauritius     1.86
141      Netherlands Antilles (Netherlands)     1.85
142      North Korea     1.85
143      Thailand     1.85
144      Norway     1.85
145      Montenegro     1.83
146      Puerto Rico (US)     1.83
147      Finland     1.83
148      United Kingdom     1.82
149      Azerbaijan     1.82
150      Denmark     1.80
151      Sweden     1.80
152      Serbia     1.79
153      Australia     1.79
154      People's Republic of China (mainland only)     1.73
155      Netherlands     1.72
156      Luxembourg     1.66
157      Belgium     1.65
158      Trinidad and Tobago     1.64
159      Cyprus     1.61
160      Canada     1.53
161      Barbados     1.50
162      Cuba     1.49
163      Estonia     1.49
164      Portugal     1.46
165      Macedonia     1.43
166      Switzerland     1.42
167      Channel Islands (UK)     1.42
168      Austria     1.42
169      Spain     1.41
170      Georgia     1.41
171      Germany     1.41
172      Moldova     1.40
173      Armenia     1.39
174      Italy     1.38
175      Malta     1.37
176      Croatia     1.35
177      Russia     1.34
178      Greece     1.33
179      Bulgaria     1.31
180      Romania     1.30
181      Latvia     1.29
182      Hungary     1.28
183      Slovenia     1.28
184      Japan     1.27
185      Lithuania     1.26
186      Singapore     1.26
187      Slovakia     1.25
188      Czech Republic     1.24
189      Bosnia and Herzegovina     1.23
190      Poland     1.23
191      Ukraine     1.22
192      South Korea     1.21
193      Belarus     1.20
194      Hong Kong (PRC)     0.97
195      Macau (PRC)     0.91

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr183536951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bz249 2012.01.13. 12:46:53

@TaTa86.: sajnos menet kozben fordult a kocka, most mar csak Tajvan, Hong Kong, Lettorszag es Del-Korea van mogottunk.

www.prb.org/pdf11/TFR_Table2011.pdf

bz249 2012.01.13. 12:50:21

@Dr. Zerge: Izland? Eleg regota naluk a legmagasabb a TFR Europaban (najo leszamitva Koszovot). Szoval a magas termekenyseghez gleccserek, vulkanok es bankvalsag kell. A harmadik komponenst beszerezhetjuk. ;)

Esetleg a depis zene es az evenkenti delfinmeszarlas is novelheti a termekenyseget.

tistedur 2012.01.13. 12:51:59

a javaslatom, hogy minden férfi szüljön +1 gyereket.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2012.01.13. 12:59:41

@bz249: Akkor azt hiszem kérhetjük a cián tablettát, meg a szöget és a kötelet.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.01.13. 13:02:31

@bz249: Izland nem mérvadó, hát mit lehet ott csinálni a dugáson kívül?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.01.13. 13:08:33

@Dr. Zerge: valóban. Az íreknél érthető történelmi és kulturális okokból soha nem zuhant meg nagyon a gyerekvállalás, a franciáknál pedig több évtizedes kiszámítható családpolitikával visszahozták majdnem az önfenntartás szintjére. Pár évtized múlva az előrejelzések szerint Franciaország lesz Európa legnépesebb országa, beelőzve a zsugorodó Németországot.

bz249 2012.01.13. 13:16:58

@Dr. Zerge: hat ebben van valami igazsag, dehat ugyanezt mondtak anno Irorszagrol is.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2012.01.13. 13:18:02

@Holger Hartland:
Unokaink nem lesznek. Valaki masok unokait fogjak magyaroknak hivni.

Megesett mar egy parszor a tortenelmunk folyaman.

OmegaMale 2012.01.13. 13:34:06

@TaTa86.: "A legszörnyűbb, hogy minden sírás-rívás ellenére a világ gazdagabb országaihoz tartozunk, senki nem halna éhen, ha még egy gyermeket vállalna, és 2.28cal azért még nem lennénk cigányok. "

Ahhoz még a családi adókedvezmény mellett is keményen kéne dolgozni... Akkor pedig oda a sok *nullponti energia* (-> segély) , le kellene mondani az *energiatakarékos életpályákról*... Ezt mégis hogy képzelted??? XD

(amúgy ahhoz, hogy az ország korfája majd úgy kb. 40-50 év múlva használható legyen, ahhoz MA min. 3 gyerek kéne azoktól, akik még vállalnak gyereket, a következő 10-20 évben viszont már KÉSŐ a jelenben bármit is csinálni... :S)

Alfőmérnök 2012.01.13. 13:50:06

A palesztinok is szaporodnak, mint a nyulak. :)

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2012.01.13. 14:02:05

Ha minden országban leesne 2 alá (nem csak a jóléti államokban), még lenne szemernyi esélyünk, hogy megérjük a 22. századot. Mert a mostani születési rátával és főleg pazarló életmóddal aligha.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.01.13. 14:14:37

@kesztió: Jó magának. Nekem semmilyen születési rátával sincs esélyem, hogy megérjem a 22. századot.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.13. 14:19:13

@Doomhammer: Ehhez azért a matematikának is szava kell, hogy legyen :-)

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.01.13. 14:19:38

@rajcsányi.gellért (ergé): Erre gondoltam, ja. Ez nincs minálunk, bármihez is kultúrháttér, meg több évtizedes kiszámítható akármi.

No, meg a franciáknál azért ebbe is belejátszik a nagyhatalmi komplexus, de e tekintetben ez a legkevésbé sem baj.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.01.13. 14:21:30

@bz249: Hát az sem egy mediterrán nyüzsgés, de azért ott lehet azért mást is. Csak ők meg dacból vérkatkók, ugyi, úgy meg a kevesebb dugás is termelékenyebb.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.13. 14:34:29

@rajcsányi.gellért (ergé):
mondjuk a franciáid baszhatják a nigger-arab szaporulatukat, az még aztán egy lottóötös.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.13. 14:37:21

miért a szegénynépek ilyen szaporák? mert a primitív ember állandóan párzik. az állathoz közelálló ember meg fogékonyabb es mint a fejlettebb tudatú ember, így hát teherben is marad. és van bennük valami természetes nemtörődömség, kefélünk egész nap, dolgozni úgy sem szokunk, azt' jön a gyerek, majd lesz valahogy. bukolikus :)

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.13. 14:38:49

és itten kérdezném meg a tisztelt szerkesztőséget, hogy gerényi helytartó megérkezett e, mi a dolga a mandarinnál, ki a főszerkesztő, és függetlennek merik e magukat állítani?

Alfőmérnök 2012.01.13. 14:46:46

@jose maria padilla: Eddig azt hitted, hogy függetlenek? Miután Nobilis megvette őket?

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.13. 14:50:59

@Alfőmérnök:
én ugyan nem, de mondták?
de azért az egy új helyzet, hogy politikai tisztet küldenek rájuk :)

rognork 2012.01.13. 15:01:11

szerintem meg úgyis elszegényedünk, oszt akkor majd jól nekiállunk dugni!

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2012.01.13. 15:17:08

Hm... a térkép és a lista eltérő adatokat mutat...

Bell & Sebastian 2012.01.13. 16:15:10

@Szindbad: Höhö, csak kiléptek az MSZMP -ből és máris céltalanná vált az életük.

Veder1 2012.01.13. 16:17:00

Hiába az ember ösztönállat, minél rosszabbul él annál többet ... szül.

Zb74 2012.01.13. 16:29:06

Sokan állítják, hogy nálunk a gyermekvállalási hajlandóság csökkenése az elvilágiasodással, a "hitetlenség" terjedésével, a kereszténység tömeges elhagyásával függ össze - de akkor hogy lehet, hogy a hitbuzgó lengyeleknél még alacsonyabb a mutató?

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.01.13. 16:36:49

@ikaljan: előfordulhat, mert nem egy helyről származik a lista és a kép, de igyekeztem a legfrissebb és használható TFR-es térképet megtalálni a listához.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2012.01.13. 16:38:42

@jose maria padilla: ez nem így van, tanulmányok és saját tapasztalatok szerint is nem csak a bevándorlóknál, hanem a francia középosztály és az elit családjaiban is jellemző a kettőnél több gyerek. jól csinálják, na.

tudi 2012.01.13. 17:00:45

Hmm. Ha ez így folytatódik szép jövő elé nézhetünk.

Oxenstierna 2012.01.13. 17:32:06

Nem lehet h a szegény országokban csak egész egyszerűen nincs pénz/technológia abortuszra....

Haloperidol 2012.01.13. 17:34:51

@Alfőmérnök:

VISZONT a zsidok nem... mit tippelsz, mi lesz ebbol?

Haloperidol 2012.01.13. 17:38:19

Egyebkent EZERT nem szabadna egy fityinget sem adni a jelenlegi feloszto-kirovo elven mukodo allami nyugdijkasszaban. Ki az, aki szerint 25 ev mulva lesz aki fizesse a jelenlegi dolgozok nyugdijjat?

WhyCantITouchIt? 2012.01.13. 17:41:40

Doch-doch.
Vki itt említette hogy a halálozási arány a nyúl módjára szaporodó országokban igencsak magas.
Jelen esetben nem tudom hogy ez kinek kedvez, majd az egyesült európai nyugdíjas haderő feltartoztatja Poitiers-nél az arab hordákat? Kétlem.

Sajnos egyre kevesebb lesz a munkára fogható adófizetők száma, és mivel egyre több ember fog nyugdíjon vagy segílyen élni, a dolgozó emberen még nagyobb teher lesz.

Ugye a kormányok sem arról híresek hogy ciklusuknál tovább képesek (vagy inkább akarnak:P) látni, így az egyre növekvő nyugger és idióta semmittevő népeket fogják támogatni, megint csak rosszul jár a dolgozó.

Ha eddig nem volt szaporodási kedv, akkor ezek után senki ne várjon csodát, mert még annyira sem lesz.

Már Khadafi is megmondta hogy Európát nem fegyverekkel fogják elfoglalni, hanem kis édi bébi csecsemőkkel
Nekünk meg itt vannak a jó öreg felhízlat cigó népség, érdemes olvasgatni néhány közösségi portálon minek tekintenek ők minket, "parasztokat". Rabszolgáknak.

Szopóroller is coming srácok.

WhyCantITouchIt? 2012.01.13. 17:42:29

@LION_heart: Az amcsik vegyi fegyvereket találnak Gázában?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.13. 17:53:49

@Lavor509: Speciel Gázában valószínűleg bármilyen fegyvert lehet találni.

szomi! 2012.01.13. 18:26:52

Érdekes, hogy az utolsó húsz országból 16 volt szocialista (ha Jugoszláviát is oda számítjuk).

borszódával 2012.01.13. 18:53:57

Ínyenceknek érdekes lehet az izraeli adat, ügye ebben benne vannak a vallásos családok + helyi arabok. Rövid időn belül két jól elkülöníthető csoport fogja lakni az országot :)
Ha a nyugat a bevándorlással együtt hozza ezeket a mutatókat, az több mint elgondolkoztató...
Kíváncsi lennék a Szerbiai adatra Kosovo nélkül, illetve Románia tényleges demográfiai adataira, a kivándorlás tükrében.

borszódával 2012.01.13. 19:07:39

elgondolkodtató, bocsánat

Autofocus 2012.01.13. 19:11:42

Eredetileg ezt a kommentemet a "nem kell a szex a japán fiataloknak" c. hírhez írtam, de úgy gondolom hogy ide vonatkozik igazán. Japán helyébe a térképen kék színnel jelzett országok bármelyikét be lehetne helyettesíteni.

Japán most fizeti meg a II. VH. utáni hihetetlen gazdasági expanzió árát: egy fegyelmezett, kollektivista társadalom egy emberként lett ráállítva a termelékenység mindenek felettiségének szolgálatára, miközben a termékenység elfelejtődött.

Japán az egyik legtisztább példája a modern társadalmak nyugdíjparadoxonának, ami Magyarorságra éppúgy igaz mint bármelyik jóléti társadalomra.

Amíg a hagyományos társadalomban a sok utód felnevelése volt a gondtalan öregkor záloga, a társadalom alapvető szövetét a családok és nemzetségek finom, íratlan szabályokkal átszőtt hálója tartotta egyben.

Az állami nyugdíj, mint az egyik legfőbb modern szociális vívmány azonban ezt a motivációt kiirtotta az emberekből, és még egy ilyen, kollektív egymásra utaltságra épülő társadalmat is atomizált mint a japán, nem hogy az eleve individualista magyart.

Az állami nyugdíj ugyanis gazdaságilag ellenérdekeltté teszi a gyermekvállaláson alapuló öngondoskodást és társadalmi reprodukciót, mert azt a hamis illúziót kínálja, hogy ha a jövedelmed - ahelyett hogy utódokat hoznál létre és a felnevelésükre, oktatásukra költenéd - befekteted, "államadósságot veszel rajta", akkor majd gondtalan és kiszámítható öregkorod lesz. (Mindegy hogy ezt állami kalapba adod vagy magánpénztárba)

Csakhogy ami egyes ember szintjén működhet mint kivétel, a sokaságot, az egész társadalmat romba dönti:

Jelenleg a Japán ipar azért fejleszt humanoid robotokat, mert már jelenleg sincs aki az idősotthonokban emelgesse a magatehetetlen öregeket.

Az állam, mint abszztrakt atya paternalizálódott, de ezzel párhuzamosan a japán egyén saját maga iránti felelőssége háttérbe szorult, infantilizálódott: harmincas férfiak bámulják gyermeki naivitással a pacsinkószalonok csilingelő gépeit esténként, míg női kortársaik tízévesnek vagy rajzfilmfiguráknak öltözve Hello Kitty táskákkal vásárolgatnak, miközben generációnyi fiatal veszítette el a hagyományos nemi szerepeket.

A nyugdíjparadoxon másik alapvető hatása, hogy a "fejlett" demokráciákban a mindenkori kormányok a nyugdíjasok fogságába estek. Amint a korfán belül meghatározóvá válik a nyugdíjas szavazók súlya, nincs többé reálpolitikai esély a folyamat megfordítására az általános választójog hagyományos keretei (egy nagykorú - egy szavazat elve) között, hiszen a túszul ejtett kormányok nem csökkenthetik a nyugdíjasok felé áramló jövedelemtranszfert.

Nem véletlen, hogy az összefüggéseket átlátó, stratégiai gondolkodásra és problémaérzékelésre képes szakemberek és politikusok között egyre gyakoribb téma a gyermekek utáni szavatzati jog kérdése, amely általában (mint pl. itton is) félremagyarázások és felszínes aktuálpolitikai csatározások kereszttüzében került le az asztalról, anélkül hogy a valódi értelméről és céljáról szó eshetett volna.

Végső soron a modern demokráciák belekerülnek a nyugdíj paradoxon okozta öregedési spirálba, és megássák a saját sírjukat. Ez ma még nem látott konfliktusok egész sorát fogja hozni (pl. az elöregedő társadalom bevándorlással, mint tűzoltó intézkedéssel kezelése) és Magyarország szempontjából Japán azért is jó példa mert hagyományosan kulturálisan zárt társadalom, mint a nyelvébe zárt magyarság a Kárpát-medencében, ezért a majdani bevándorlás okozta kulturális sokk borítékolható mindkét országban.

Most 2012 Magyarországában történelmi lehetőségünk lenne hogy ezt a folyamatot a huszonharmadik órában egy alkotmányozásra és stratégiai törvényalkotásra jogilag képes parlament megállítsa, és a családi adózás bebetonozásával, a szülőtartás utáni adókedvezmény bevezetésével, kiszámítható lakhatási politikával, a nyugdíjak reálértéken tartása helyett az oktatási - nevelési ágazat előtérbe helyezésével, és a politikát a nyugdíjasok fogságából kiszabadító gyermekek utáni szavazati jog bevezetésével megállítsuk és 20-30 éves távlatban megfordítsuk a negatív demográfiai spirált. Ez a Fidesz-kormány valódi felelőssége, a Japánok kárán pedig tanulnunk kellene amíg nem késő.

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.13. 19:30:59

meglepődve láttam, hogy orosz testvéreink is többet fajtalankodnak (eredménnyel persze) mint jó magunk.
Ez egy verdikt, létünk értelmetlenségével nehéz versenyezni bárkinek is, a számok megmutatják mennyire gondoljuk szerencsés ötletnek egy gyermek születését a magyarok közé.
egészen kicsit csak...

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.13. 19:33:07

@zero:
nem érted mi?
ahol nincs mód a pénz hajhászására, ott még a család és a gyerekek örömforrások. nem eltartandó, önálló gazdálkodásra képtelen ingyenélő, hanem becéznivaló apróság.
Persze sarkítok, de csak erre tudok gondolni.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.13. 19:37:14

@Almaleves: Akkor vajon miért a magas szaporulatú országokban magas a gyermekmunka, koldultatás, árvaházba kerülés aránya?

Szép az idill, csak valahogy mégsem igaz.

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.13. 19:50:44

@Counter:
Az az igazságnak a másik oldala. Élniük kell, enni is, amit gyanítom, hogy csak így tudnak kivitelezni.
De attól még nem paráznak a gyerek miatt.
Nem mondom, hogy ez jó, mert a túlnépesedés a kontroll nélküli gyerekgyártásból adódott, azaz az élőhelyeknek nem megfelelő embertartás miatt.
ha odadobod a koncot, a kutya ráharap :)

Ja azt még nem is említettem, hogy azok a népek el is vannak maradva, senki nem világosította fel a rájuk váró éhezés, fertőzések és egyéb gyötrelmek várható érkezéséről, no meg a klasszikus uszonyos is létezik arrafelé: a reményhal.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.13. 20:03:50

@Almaleves: "ahol nincs mód a pénz hajhászására, ott még a család és a gyerekek örömforrások. becéznivaló apróság."
_Nem, ott nem az!_

Nesze neked becéznivaló apróság, örömforrás:
webs.rps205.com/curriculum/ssandvoc/images/B1EC19324A4340638C4457E577997CC5.jpg
1.bp.blogspot.com/-Sk6LIcM6rc4/TZS6rBhW7aI/AAAAAAAAAAc/VwNVCGTTf2c/s1600/gandhi.child-labor5.jpeg
blogs.e-rockford.com/applesauce/files/2011/04/child-labor-coal-mines.jpg
cozay.com/documents/childlabor2.jpg

Szerintem nem sok újat tudsz mondani egy pakisztáni vagy nigeri átlagpolgárnak éhezésről, fertőzésekről és egyéb gyötrelmekről.

Ilyen érzéketlenséget, megáll az ész.

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.13. 21:18:51

@Counter:
Mitől lennék érzéketlen?
Mondtam volna olyat, hogy pártolom a gyerekmunkát?
Szerintem ezt te gondoltad csak.
Az én mondandóm annyi volt, hogy a szükség nagy úr, és megnéznélek téged is, ha nem lenne mit enni adnod a gyerekeidnek, akkor beleegyeznél-e abba, hogy dolgozzanak? Mert ha nem, akkor éhen halnak. Összesen ennyi az alternatíva.
Válassz, innen a meleg szobából, a telipakolt hűtőddel.
Szóval nem minden fekete vagy fehér, egyébként meg egyetértünk, csak valamiért ellenséget akartál bennem látni. Nem vagyok más, csak egyszerű kommentelő.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.13. 21:48:57

@Almaleves: Nem látod az összefüggést az "ahol nincs mód pénzhajhászásra", a "sok a gyerek" és a gyerekmunka között?
Lerajzolom akkor.
Szegénység + Nagy népszaporulat és alacsony átlagéletkor (sok gyerek) = gyerekmunka.

Te meg azt képzelged, hogy ahol szegénység és sok gyerek van, ott a gyerek örömforrás és becézés tárgya. Holott épphogy ott nem az. A gazdag, magas átlagéletkorú országokban az.

ebfül 2012.01.13. 22:57:06

Afrikában nem ismerik a fogamzásgátlást és az abortuszt.

A gyermekhalandóság inkább része a hétköznapi életnek, nem rázza meg őket annyira. (Vö. 'mikor adjunk nevet a gyereknek' a XIX. századi Magyarországon).

"Nyugaton" (északon, ha út.) számolatlanul abortáljuk az egészséges magzatokat, míg az (amúgy életképtelen) újszülöttekért mindent megteszünk, jó részük hendikepes felnőtt lesz (ha megéri).

Fordított Taigetosz.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.01.13. 23:00:17

@VI. Béla: Ostobaság. A harmadik világ magas reprodukciós rátájának egyik fő oka, hogy az időseket csak a gyerekek tudják eltartani, mert nincs társadalombiztosítás. Magas népszaporulatot akarsz? Tedd tönkre a tb-t. Ja, ez már folyamatban van.

Már csak azt kéne kitalálni, hogy mire jó a magas népszaporulat, ha nincs szükség sem tömeghadseregekre, sem munkáskézre. Mer' a tömeg szép, jól fest a Felvonulási téren, azé'.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.13. 23:01:35

@Kettes: Van, aki csak tömegben érzi biztonságban magát.

ebfül 2012.01.13. 23:09:12

"A harmadik világ magas reprodukciós rátájának egyik fő oka, hogy az időseket csak a gyerekek tudják eltartani, mert nincs társadalombiztosítás."

Bizonyiste, nagyon előrelátók.

ebfül 2012.01.13. 23:09:46

@Counter:

"Egymilliós" tömegben.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.01.13. 23:54:44

@Kettes:

S, mondja, @Ketteske, ugyan, mi tart(hat)ja működésben a "társadalombiztosítást", ha nem a folyamatosan "érkező" új generációk termelőtevékenysége (magyarul: munkája)?

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.01.14. 06:56:59

@Counter:

"Szegénység + Nagy népszaporulat és alacsony átlagéletkor (sok gyerek) = gyerekmunka." --- írja.

Tudja, hogy hol igaz ez? Ott, ahol megjelenik a kapitalizmus, az extraprofitigény.

Nagyanyámék tizenketten voltak testvérek, tízen élték meg a felnőttkort (mind a tízen hetven év fölött haltak meg!), kettőjük áldozatul esett az első világháború utáni spanyolnáthajárványnak. Dédapám bacsó volt, számadó juhász, így részben alkalmazott (mint szakember), részben magángazda (saját jószágai felett maga rendelkezett). Egyáltalán nem voltak jómódúnak tekinthetők, még egy középparaszthoz mérten sem, de soha nem éheztek, amelyik gyerek szakmát akar tanulni, az megtehette és még olyan luxusra is telt, mint a könyvek. Ezek a gyerekek, természetesen, porbaf*ngó koruktól részt vettek a család "fenntartásában": ez azonban nem (csak) gazdasági szükség volt, hanem a szocializáció bevett módja is, így szerezték meg azokat a gazdálkodói ismereteket, amikre későbbi életük során szükségük volt.

Én is egy tanyán (nagyszüleim tanyáján) nőttem fel a hetvenes években és a nyolcvanas évek első felében. Amikor nem iskolában voltam, akkor ott voltam és azt az életformát éltem, amit ők. Életkoromnak megfelelően részt vettem a munkákban, de nem, mint munkás vagy rabszolga, hanem, mint családtag. Nagyon ritkán éreztem csak ezt tehernek és máig szívesen emlékszem vissza azokra az időkre (nekem ezek (is) a családi emlékeim), sok hasznát vettem azóta is az akkor elsajátítottaknak.

Mindezt csak azért mondtam el, hogy, legyen szíves, ne keverje össze egy hagyományos (nagy)család működésnek logikáját a gyerekrabszolgaság intézményével! A gyermekrabszolgaság nem a hagyományos család vagy a sok gyerek, hanem a kapitalizmus következménye!

Javítsa ki így a képletét:

Szegénység + Nagy népszaporulat és alacsony átlagéletkor (sok gyerek) + kapitalizmus = gyerekmunka = gyerekrabszolgaság.

ü
bbjnick

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.14. 08:58:46

@bbjnick: A maga családja nem volt szegény. Javítsa vissza a képletét:
Viszonylagos jómód + nagy népszaporulat + magasabb átlagéletkor + kapitalizmus = gazdasági boom (szakmaszerzés, társadalmi felemelkedés).

mavo · http://polmavo.blog.hu 2012.01.14. 09:36:00

@Alfőmérnök:

""A palesztinok is szaporodnak, mint a nyulak. :) "

na várjá-várjá! és a palesztin holokauszt?

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.14. 09:40:47

@Counter:
Két dolgot említenék:
1. Korántsem biztos, hogy a te igazad magasabbrendű az enyémnél
2. Én megpróbáltam elgondolkozni azon, amit te mondtál nekem és úgy találtam, bizonyos esetekben igaz lehet, aztán rávetítettem a saját megérzésemre és azt is igaznak találtam.

Tehát valószínű, hogy az igazság gömbjének egy másik pontját láttuk meg, így a további győzködésnek nincs értelme.

Egyébként @bbjnick találóan hozzátette azt az aspektusát a dolgoknak, amelyről nem ejtettünk szót, én szándékosan, te talán feledékenységből.
Én az érzelmekről beszéltem, egy nagy család megélése szerintem független az anyagiaktól és biztos vagyok benne, hogy sokkal jobbak az életesélyeik is így együtt, mint ha egykékkel lennének ellátva abban a környezetben a családok.
Ugyanis a fizikai állapotokon kívül a mentális egészség kérdése legalább ugyanolyan fontos, de ez már nagyon messzire vezet és nem vagyok benne biztos, hogy te most valóban meg akarsz engem érteni.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.14. 10:40:41

@Almaleves: 1. Implikálod, hogy igazad van, pedig nem tudtad alátámasztani spekuláción kívül semmivel. A te állításaidnak ellentmondó állításaimnak van faktuális alapjuk. Következtetésképpen neked egyelőre _nincs_ igazságod.
2. Megérzésből inkább lottózz, ne a valóságot próbáld meg leírni.

Persze hogy sokkal jobbak a családok életesélyei, ugyanis a gyerekek megkereshetnek napi 1-2$-t, és nem fogyasztanak annyit. Így hát szülik a gyerekeket a téglagyárakba meg a szövőszékre.

Hogy jön az életesély meg a mentális egészség ahhoz az ordas valótlansághoz, hogy a magas szaporodási rátájú országokban a gyerek "örömforrás és becézgetni való apróság"?! Szerinted hol nagyobb örömforrás egy újabb gyerek: Indiában vagy Svédországban? Hol kap egy gyerek több becézgetést az első 8 életéve alatt: Indiában vagy Svédországban?

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.14. 11:06:05

@Counter:
szóval akkor nem értünk abban egyet, hogy a szegény, nem iparosodott államokban élő emberek jóval többre tartják a családot, mint a nyugati kultúrában felcseperedettek.
Rendben, ezt nyugtáztuk, annyit hozzáteszek, hogy te sem bizonyítottad az állításod, viszont én belinkelek egy mostani cikket a japánokról, ami megvilágítja kicsit a nyugati hozzáállást a kérdéshez:

www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=nem%20szexelnek%20a%20jap%C3%A1nok&source=web&cd=3&ved=0CC0QFjAC&url=http%3A%2F%2Findex.hu%2Ftudomany%2F2012%2F01%2F11%2Ffogy_a_japan_nem_kell_a_szex_a_fiataloknak%2F&ei=BVERT7PED8SDtQbv0b0M&usg=AFQjCNHZvpKKyuajJQS5iGfIghm14iE_LA

Továbbá javaslom, hogy nézd meg ezt a filmet, talán ebből is kiderül, ki, hogyan szeret:

www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=babies&source=web&cd=3&ved=0CEgQFjAC&url=http%3A%2F%2Ffilmtrailer.hu%2Ffilm%2Fbabies%2F&ei=ZlERT9fcM4bAswb3tIRJ&usg=AFQjCNFj1soV-fAnk2rVQdc_Q_eWqZrrMg

Az egyes kultúrák közti különbség nyilvánvaló.

Az érzésalapú létet pedig ne becsüld le, mert minden élőlényt úgy becéznek a tudósok, hogy érző lény.

Kérdésedre a választ senki nem tudja megadni, nem éltem se Svédországban, sem Indiában, ha arra utalsz, hogy azon a helyen, ahol a jólét jóval nagyobb, kellemes-e gyereknek lenni, mint amelyiken a család és a gyerekek szívből vannak szeretve, akkor arra csak azt tudom mondani hogy két különböző kritérium szerint próbálod a helyzetet megítélni. Nyilván ott a legjobb, ahol jó anyagi körülmények között élhetek és a lehető legtöbb szeretet kapok.
De hangsúlyozom, mindez játék a szavakkal, azt pedig nem fogadom el egyértelműen, hogy a tudatlanság és a védekezés hiánya miatt születik ennyivel több gyermek, az ottani emberek felfogása nagyon különbözik a miénktől és nem lehet azt mondani, hogy ők a hülyék. Mint ahogy azt sem, hogy mi.
A gondolkodásbéli eltérések viszont nálunk egyértelműen népességfogyáshoz vezetett, sőt a folyamat egyre inkább egy negatív spirálba került.
A jövedelmi viszonyaink nem indokolják az utolsó helyek egyikét, ebben gondolom egyetértünk?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.14. 11:32:16

@Almaleves: Hibásan idézel.
Azt az állítást, amellyel vitába szálltam, te tetted, és úgy hangzik, hogy "ahol nincs mód a pénz hajhászására, ott még a család és a gyerekek örömforrások. nem eltartandó, önálló gazdálkodásra képtelen ingyenélő, hanem becéznivaló apróság."
Ahol–ott.
*Okozati* összefüggést állítottál szegénység és "örömforrás, becéznivalóság", illetve gazdagság ("van *mód* pénzt hajhászni") és érzéketlenség között. Ez hova lett mostanra?

Az általad hivatkozott filmben sem azt látni, hogy az amerikai és japán szülő számára a gyerek tehertétel volna. Azt lehet belőle látni, hogy minden kultúrában szereti a szülő a gyerekét.

Ha pedig végiggondolod, hol hogyan folytatódik a gyereklét, akkor beláthatod, hogy minél gazdagabb egy társadalom (a te értelmezésedben pénzhajhászabb), annál valószínűbb, hogy a gyerek biztonságban és normális körülmények között nő fel; s minél nyomorúságosabb egy társadalom (ahol nincs mód a pénzhajhászásra, és _ezért_ a te értelmezésed szerint a gyerek örömforrás és becéznivaló apróság), ott a gyereknek annél kisebb esélye van, hogy örömforrás és becéznivaló apróság legyen, s annál nagyobb, hogy családfenntartó munkaerő. Találhatsz elég riportfilmet bányászattal, kőtöréssel, egyéb nehéz fizikai munkával vagy éppen szexmunkával a te értelmezésed szerint "becézgetett" gyerekről.

_Ez_ az érzéketlenség. Hogy a nyomort és velejáróit idealizálod. Romantikus maszlag.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.01.14. 12:46:30

@rajcsányi.gellért (ergé):

azok is arabok lesznek. idegen nők nevelik őket 8 hetes koruktól. mert anyuka dolgozik.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.01.14. 17:14:29

@bbjnick: Ebből még semmi sem következik a reprodukciós ráta kívánatos szintjére. A társadalombiztosítást a dolgozók járulékai tartják fenn. De hiába a szaporodsz, ha nincs munka. Ha meg van munka, akkor meg az sem feltétlenül baj, hogy alacsony a reprodukció, mert a várható élettartam emelkedése miatt fel lehet emelni a nyugdíjkorhatárt. Bonyis, mi?

A fogyamagyar-sirámok mögött szinte kizárólag ki nem kezelt Trianon-trauma van. Ha sokan leszünk, akkor visszavesszük Felvidéket, mert ahhoz sok katona kell, semmi más.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.14. 17:23:13

@Kettes: Munka mindig van, majd szépen mindannyian köveket törünk apró darabokra és murvanagyhatalom leszünk. Pun intended.
Ha ez az ára drága Felvidékünk és a Tündérkert visszatérésének az anyaország kebelére, ha ettől hegednek be a sebek, akkor ezt kell csinálni. Bontsuk le egyetemeinket! Döntsük le hidainkat!

teknős 2012.01.14. 17:27:23

@Counter: És természetesen a nagy multicégek csak azért veszik meg munkaerőnek a kicsi néger gyereket, mert egyetlen felnőttet sem találnak, aki dolgozna nekik.

A Nestlé a kakaóbab ültetvényein, saját tulajdonban lévő gyerekeket 4-5 éveseket dolgoztatott. Nyilván a nyugdíjukra is félretett...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.14. 17:34:49

@teknős: Nyugodt lehetsz, a helyi nemzeti középosztály, illetve a becézgetni való kis- és középvállalkozások is dolgoztatnak gyerekeket bőségesen.

Nem értem, miért tett volna félre a Nestlé a gyerekek nyugdíjára. Magánnyugdíj rossz. Állami nyugdíj jó. Nem?

evil overlord (törölt) 2012.01.14. 18:58:45

@Holger Hartland: B semmiképpen, az antifa indoktrináció erről gondoskodott. A válasz F, ami a következő komponenesekből áll:
- a fél országot 20 év múlva elviszik a cigányok (vö. Koszovó), az ott maradó fehérek istállóban tartott csicskaként szolgálják majd új uraikat
- a maradék pedig a nyugattal együtt csadorban és kefijában szolgálja majd új urait
Kivéve, ha a C opció is valósul meg.

Na, megyek vissza lökdösni a meteorok pályáját, a fentieknél a gyors, fájdalommentes halál is jobb.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.01.14. 19:58:22

@evil overlord: Vigyázzon, szélsőséges és kombinatív elemek ezt még úgy értelmezik, hogy az antifa indoktrináció célja pontosan az elcsicskításunk. :)))

Autofocus 2012.01.14. 21:29:25

@Kettes: A korlátozott képességeid az oka hogy minimális stratégiai gondolkodásra vagy az elemi társadalmi összefüggések alapvető értelmezésére sem vagy képes, és ezért feltételezett látszatkövetkeztetéseket próbálsz bedobni, esetleg nettó provokációs céllal, amit az értékrendedet ismerve nem nehéz feltételezni rólad. Kevés kommentelő testesíti meg ilyen tisztán mint te azt az embertípust akire a legkevésbé van szüksége ennek az országnak, így csak bíztatni tudlak hogy az önreprodukció területén is messzemenőkig érvényesítsd az elveidet.

labirintus1 2012.01.14. 22:45:00

@rajcsányi.gellért (ergé): Lehet, hogy ezt te így tapasztalod, de eldönteni ezt a vitát nem igen lehet. Franciaországban nem gyűjtenek adatokat az állampolgárok etnikai hovatartozásáról, így nagyon megbízhatatlanok az adatok. Én viszont az látom, hogy a nagyvárosokban egyértelműen sokkal több a migráns hátterű gyerek (hogy a német terminológiát használjam).
De ha van valami statisztikád, lécci linkeld be!

evil overlord (törölt) 2012.01.14. 23:06:56

@jose maria padilla: Ha jól tudom, a franciáknál elég népszerű az anyák részmunkaidős foglalkoztatása.

@Holger Hartland: Breivik így értelmezte, ezért rendezett vérfürdőt.

ebfül 2012.01.15. 01:06:18

@Counter: @Kettes:

Valamelyik nagyokos azt még elmagyarázhatná, hogy a bevándorló családoknak miért van 4+ gyermeke?

Apuka nyugdíja biztosított + gyerekmunka Európában (általában) nincs.

Nos?

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2012.01.15. 01:28:00

@Autofocus: Amit leírtam, az nem az én elvem, hanem a tb hatása a reprodukcióra. Ha az én korlátozott képességeim helyett a saját képességeidre koncentrálnál, mint például az értő olvasás, nem beszélnél faszságokat, és főleg nem vonnál le ostoba következtetéseket, te stratéga, te.

@ebfül: Mert a tb reprodukcióra gyakorolt hatása egy-két generációval később kezd el hatni, nem azonnal.

ebfül 2012.01.15. 01:58:58

@Kettes:

Összefügésben a fogyi társadalommal.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.01.15. 07:15:10

@dr. mavo: Má' meg má' mi az hogy dr. mavo, he? Jó, hogy nem Schmitt Plá!

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2012.01.15. 09:23:41

@ebfül: Apuka nem érzi elég biztosnak a nyugdíját, mert új neki az intézmény (és vélhetően nem is fizet túl sokat).

Bár én is hallottam már róla, hogy a kivándorló magyar orvosok 8 gyerek alatt meg sem állnak.

==T== 2012.01.15. 11:24:59

@rajcsányi.gellért (ergé): ez az ott élő jelentős számú arabnak és négernek is köszönhető. Kifejezőbb lenen ez a táblázat, ha megtisztítanák a bevándorlók okozta hatástól .sajnos a hazai adat sem tiszta, többet mondana ha valahogy ki lehetne mutatni, hogy csak a magyar nemzetiségű magyarországiaknak milyen ez a mutatója.

Vészharang 2012.01.15. 12:46:50

Akinek esze van, tudja, hogy a magyar népnek befellegzett.

Sárga Király 2012.01.15. 19:02:19

@jose maria padilla: a nagy szaporulat oka nem a tudatlanság vagy az állatias viselkedés, hanem a természet logikája. Ott, ahol nagy a gyerekhalandóság is, muszáj több jöjjön a világra, hogy ketten-hárman aztán életben maradjanak.

Jóléti társadalmakban vígan el lehet tartani két gyereket. Kevésbé jólétiekben - ilyen a miénk is - jó, ha egy születik.

karosszékely 2012.01.15. 19:28:18

Azt miért felejtjük el, hogy nem a mennyiség a lényeg?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2012.01.15. 21:28:15

keleten élve úgy láttam, tudatlanoknak és/vagy szegényeknek azért van sok gyereke, mert közöttük apajog érvényesül;
1/asszonynak nincs beleszólása jóformán semmibe
2/ ha lenne is, nincs hova mennie, így még érdeke is sok gyereket világra hozni, talán így nem dobják az utcára...

bz249 2012.01.15. 23:17:19

@Autofocus: namost ha valaminek akkor pont a nyögdíjnak nincs ehhez semmi köze, hanem azon az egyszerű összefüggésen alapul, hogy 1 darab orvosdoktor az több, mint 5 darab kubikus. Márpedig, ha az 1 darab gyermek jó eséllyel életben marad (ez a fejlett országok egészségügye mellett feltételezhető) akkor érdemes inkább némi plusz energiát az ő felnevelésébe feccolni, mint 4 másikat beleszülni a vakvilágba. Mert ugye a ha pízben nézzük érdemesebb inkább egy minőségi ugrást elkövetni, mint mennyiségben növelni a csórókat.

Ennek a modellnek a magyarázó ereje felülmúlja az ilyen nyögdíjon alapulókat, mert mondjuk az indiai Kerala taromány nem éppen a bőkezű nyögdíjáról ismert és ott is 1.7 TFR.

ebfül 2012.01.16. 00:13:36

@Counter:

"Apuka nem érzi elég biztosnak a nyugdíját", ezért nemz egy csomó gyereket; 12 évesen a fiúk mennek csillét tolni a bányába a lányok meg sétálni az útszélre. NyEurópában. LOL

A magyarok is azért kezdtek el egykézni, mert jött a TB ugye?

Tán mindenki azt a normát visz tovább, amit kapott. A másodgenerációs (identitászavaros, gyökértelen) bevándorlósarjak pedig igazodnak a többségi társadalomhoz.

Vészharang 2012.01.16. 06:56:35

@karosszékely:

Megint előkerült a régi fügefalevél.

Vészharang 2012.01.16. 06:58:31

@ebfül:

Nem, nem azért kezdtek el egykézni, mert jött a tébé. Az csak tovább erősítette a józan, normális ész elvesztésének folyamatát.

SanMarco 2012.01.16. 08:30:22

Mindenki teljesen biztos benne, hogy ezek a számok itt tényleg igazak? A leírás szerint a számok az 1 szülőképes korú nőre jutó születések átlagos számát jelzik egy 5 éves időtartamban. Vagy rosszul értem? Mert egy gyerek kihordásához 9 hónap kell, és a szülés utáni 4-6 hétben még nem lehet teherbe esni, tehát egy nő elméletileg 10 havonként szülhet leggyakrabban. Ha senki se meddő és minden nő állandóan terhes, akkor ennek a mutatónak az elméleti maximuma 6 nem ?

Vészharang 2012.01.16. 08:48:45

@SanMarco:

Nem, nem jól okoskodsz. Lehet a TFR pl. hét is. Alábbi linken a TFR definícióját találod.

hu.wikipedia.org/wiki/Teljes_term%C3%A9kenys%C3%A9gi_ar%C3%A1nysz%C3%A1m

gono 2012.01.17. 23:29:09

@bz249: példa a szomszédunkból:
kisgyermekes család. közelben élnek a nagyszülők, akik nyugdíjasok, de hallani sem akarnak róla, hogy segítsenek a nevelésben. a család ennek ellenére szeretne még gyarapodni, de nem engedhetik meg maguknak.

nyilván ennek semmi köze a nyugdíjrendszerhez.

gono 2012.01.17. 23:43:43

@Autofocus: bravúrosan tisztán látod az összefüggést a nyugdíjakkal, de minősíthetetlen a vitastílusod.
csak azt nem értem, hogy miért gondolod hogy nem fogja a demográfiát is elbarmolni a fidesz mind bármi mást amihez eddig hozzányúlt. vagy szerinted az is elég lesz, ha megszűnik a nyugdíj?

bz249 2012.01.18. 09:16:16

@gono: mit jelent az, hogy nem engedheti meg a gyarapodást. Láthatóan végtelenül szegény afrikai családok is megengedhetik maguknak. Vagy tán a magyar gyerekek drágábbak lennének, mint az afrikaiak?

Ha ezt végiggondolod az fog kijönni a dologból, hogy a magyar gyerekek tényleg drágábbak, mint az az afrikaiak és ennek semmi köze a nyugdíjhoz, hanem sokkal inkább a gyerekekkel meg általában a jó élettel kapcsolatos elvárásokhoz.

gono 2012.01.19. 11:54:05

@bz249: szerintem te kötözködsz.

azt jelenti, hogy nem tudja megadni az utodjanak azt amit o kapott annak idejen.

bz249 2012.01.19. 13:36:28

@gono: nem nem ezt jelenti, ugyanis jelenleg:
- nagyobb aranyban mennek egyetemre a gyerekek
- sokkal tobb kutyu van
- eleve lehet kapni banant az uzletben...

A nyugdijra valoban igaz, hogy elvonja a jovedelem egy reszet. Bar csak azzal osszehasonlitva, amikor az idosek meg tudtak hol a helyuk es szepen kimentek megfagyni az erdobe, amikor eljott az ideje. Ennel sokkal jelentosebb, hogy a kituzott eletszinvonal, a gyerek szamara kituzott eletszinvonal es az elerheto jovedelem haromszogeben nem lehet kihozni olyat, hogy meglegyen a harom gyerek.

Ami viszont alapvetoen megintcsak az a problema, hogy nyolc alkalmi munkast vagy ket villamosmernokot erdemesebb felnevelni.

gono 2012.01.19. 17:22:57

@bz249: a kezdő orvosi, tanári fizetés vs atlagnyugdíj relációt nézve igenis ezt jelenti. ezt nem tagadhatod.

Mnemo 2012.01.19. 19:20:59

Érdekes, hogy milyen kevesen említik a fogamzásgátlás és az ezzel kapcsolatos ismeretek hiányát okként. A nők iskolázottságának növekedésével párhuzamosan csökken a gyerekszám. A tanulási - és karrier lehetőségek növekedésével (sok) gyereket vállalni kevésbé vonzó.

A magyar gyes-gyed rendszer szintén extrém választás elé állítja a nőket (mivel a férfiak a felsőfokú végzettséget igénylő szakmákban min. 20%-kal többet keresnek, így főleg a nők maradnak otthon). Vagy otthon marad és a férfiakkal egyenlő karrierútnak fuss, vagy nem vállal gyereket. Részmunkaidős lehetőség vagy job share gyakorlatilag nincs.

Mnemo 2012.01.19. 19:24:49

Nevetséges azt gondolni, hogy a fejlődő országokban a nők önként vállallnak ennyi gyereket. ha lenne fogamzásgátlás és más életperspektíva, drasztikusan csökkene a születésszám. Nincsenek döntési helyzetben a gyermekek számát illetően, nem a csak fejlődő országokban, de számos infrastrukturálisan és kulturálisan elmaradott magyar faluban sem.
süti beállítások módosítása