Kommentszűrés
’11 júl
10
08:01

Atlantis, ami emelkedik

Írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Az Atlantis és a Föld a Mir űrállomásról (1995)

  Jobb lenne inkább újra egy első, mint egy utolsó útnak örvendeni az űrhajózás történetében, de mi már szellemileg röghöz kötöttebbek vagyunk az előző nemzedéknél - cserébe építgethetünk magunknak virtuális világokat. Az Atlantic magazin azért megadta a módját az utolsó űrsikló búcsúztatásának: remekbe szabott óriásfotók hatalmas gyűjteményével mutatja be az űrsiklók több évtizedes történetét. Itt pedig egy rendkívül alapos tanulmány az SG.hu-n az űrrepülőgépek hattyúdaláról.

  Ez az Atlantis fölemelkedett, nem elsüllyedt. És addig jó nekünk, amíg fölfelé nézhetünk.

Bruce McCandless egy nagyon távoli űrsétán a Challengertől (1984)

Laza lebegés valahol Új-Zéland fölött (2006)

Az Endeavour a narancsszín troposzféra, a fehér sztratoszféra és a kék mezoszféra fölött (2010)

Az Atlantis útja a Nap előtt (2009)

Címkék: űrkutatás tudomány atlantis csillagászat űrsikló

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr303053768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tilikov (törölt) 2011.07.10. 09:34:58

Ezt a harangot már megkongattad egyszer Gellért, pedig ha érdekel a téma, akkor biztos tudod, hogy szó sincsen utolsó útról, az űrsiklókéról talán, de nem az űrutazásról, már készülnek az új Orion típusú hajók, amik sokkal gazdaságosabbak lesznek ezeknél a régi űrsiklóknál.

Néhány év üresjárat még nem a vég, azért van a nemzetközi együttműködés, hogy az oroszok is elláthassák az ISS-t amíg itt nem lesz az új generáció. Megy a dolog a maga útján, hogy gazdasági válság közepette az űrkutatásnak is le kell faragnia magából az teljesen érthető, mégiscsak a kenyér és a cirkusz az első és csak aztán a marsutazás.

csi szi 2011.07.10. 10:30:55

Az Orion gyakorlatilag visszalépés az Apollo-korszakba, semmi technikailag előremutatót nem tartalmaz, egy 40 éves technológia felélesztése alapvetően. Az űrrepülőgépeknek azért volt egy nagy előnye, az, hogy képesek voltat 7 embert és kb. 25 tonna nagyméretű rakományt felvinni alacsony Föld körüli pályára, 15 tonnát pedig visszahozni a rakterében.
A továbblépés egy új, korszerűbb és tényleg gazdaságos űrsikló lett volna szerintem, dolgoztak is ilyenen (X-33, Venture Star), csak sajnos törölték (azért, mert nem tudták megcsinálni elég könnyűre za üzemanyagtartályt, ezt a műszaki problémát azóta állítólag megoldották a Lockheed mérnökei, de sajnos már későn, akkor már a kormány rég lefújta a programot).
Az emberes Mars-utazás meg sajna álom, nem azért, mert műszakilag lehetetlen, hanem mert sokba kerülne, ráadásul a kézenfekvő megoldás a nukleáris meghajtás lenne (amit gyakorlatilag majdnem teljesen kifejlesztettek anno az USA és az oroszok is), ami a zöldek miatt nagy no-no (hátha leesik a rakéta, jaj-jaj), pláne Fukushima után. Valószínűleg egyikünk sem éri már meg, mire ember lép a Marsra (de még a Holdra való visszatérés sem tuti), én személy szerint sajnálom. Kellenek célok, nem csak kenyérrel él az ember, robotküldetésekért sajna soha nem fog lelkesedni a nagyközönség. Az iraki és az afganisztáni háborúra fordított pénzből pl. az USA embert küldhetett volna a Marsra sztem (a Holdra való visszatérés meg tuti kijött volna az árukból, vagy akár egy kis állandó holdbázis is)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2011.07.10. 10:40:06

@Tilikov: ahogy csi szi is írja, az új programban szépen visszatérnek az űrhajósok egy szűk kis kúpba, aztán úgy folytatják, ahogy évtizedekkel ezelőtt abbahagyták. a többit szintén csi szinél :)

Tilikov (törölt) 2011.07.10. 10:49:39

@csi szi:

Igazad van, de ha pénzzavarba kerül a gazda és nem tudja megtankolni a traktort, akkor inkább vegye elő a lovakat az istállóból, minthogy ne legyen felszántva a tarló. Az emberes marsutazás meg biztos nagyon látványos lenne, de ha egy robot a töredékéért csinálja meg azt, akkor lehet hogy az a jobb megoldás. Engem is érdekel az űrkutatás, de sokkal fontosabb problémáink is vannak itt a földön, amelyek mellet ez csak másodlagos fontosságú.

Tilikov (törölt) 2011.07.10. 11:00:38

@rajcsányi.gellért (ergé):

Én is jobban örültem volna ha az új programban már lett volna térhajtómű, replikátor, és holofedélzet is, de a realitás talaján maradva, talán jobb is hogy fokozatosan haladunk előre, mert ha idejekorán felhívnánk magunkra a klingonok figyelmét, amíg még nem állunk készen a találkozásra, akkor csúnyán megjárnánk.

Ottmaradnak még azok a csillagok néhány milliárd évig, az meg hogy a mi életünk csak néhány évtizedig tart még, nos így jártunk, tetszett volna köbükinek nem megenni az almát :)

Bloodscalp 2011.07.10. 12:15:45

@rajcsányi.gellért (ergé): na igen, csi szinek kellett volna írnia akkor, ismét kijön hogy pancser vagy és copyzni tudsz, csak ahhoz is rossz érzéked van

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.07.10. 13:54:09

@Tilikov:
idejekorán =/= időnek előtte

Sőt, éppen azt jelenti: idejében.

bz249 2011.07.10. 16:58:32

@csi szi: az urrepulogep vilag eleteben egy idetlen kompromisszum volt amelyik egyszerre volt teherszallito, szemelyszallito eszkoz es miniurallomas. Szoval olyan, mintha valaki azt mondana, hogy az IFA a legjobb csaladi auto, mert ottonnas csomagtartoja van.

A Shuttle ott bukott meg, hogy egyfele uzemmodot ismert, felvisz 25 tonna arut es 7 embert, de szigoruan csak alacsony palyara es ott onerobol legfeljebb ket hetet eltolt. Ja es mindezt egy komplex kilovorendszer es egy holtsulynak szamito szarnyas ize fellovesevel, amit sokkal durvabbra kell meretezni, mint egyszer hasznalatos eszkozt, vagyis feleslegesen dognehez.

Egyszoval a dolog holtvagany volt, hiba volt lekukazni az Apollot, ugyanis az egy kiforrott technika volt megfelelo variabilitassal. Szoval az Orion/Dragon/ATV-Evolution (lesz amelyik lesz) visszalepes, de csak annyiban, mint amikor a visszafordul az ember, ha helytelen iranyba indult.

csi szi 2011.07.10. 18:14:36

@bz249: Az a gond, hogy egyikből sem biztos hogy lesz valami, az Orion kapszula alól "kilőtték" a tervezett hordozórakétát, a Constellation programot stb. Az STS-re igaz amit írsz, de a Venture Star az teljesen újrahasználható lett volna, személyzet nélkül is repülhetett volna stb.
Az STS fő baja az volt, hogy nem tudták megvalósítani az eredeti terveket (kéthetenként egy repülés), így a méretgazdaságosság elérése nem sikerült, részben műszaki okokból (sokkal több munkát igényelt pl. a hővédő lapok ellenőrzése-javítgatása), részben meg mert egyszerűen nem volt elég küldetésre igény, a Challenger katasztrófa után légierő is inkább hordozórakétákat használt a kémműholdak felbocsátására, és nem tartott tovább igényt az STS-re. Az pedig nem kis részben a Pentagon igényei szerint lett olyan, amilyen. (Az orosz Buran pedig gyakorlatilag tisztán katonai projekt lett volna, az SDI-ra adott szovjet válasz részeként.)

bz249 2011.07.10. 18:54:42

@csi szi: A Venture Star egy fokkal jobb otlet*, de meg az sem versenykepes egy tok hagyomanyos hordozoraketaval (20 tonna LEO-ra, ezt barmelyik egyeb rendszer tudja). Orbiterrel nem szallitunk terhet, mert egy csomo felesleges dolgot kell felvinni az urbe, csak azert, hogy utana visszahozzuk. Raadasul minel nagyobb az orbiter annal kevesbe erdemes felig tolteni.

Szoval az osszes ilyen urrepulogep-projektnel azt kell nezni, hogy:
- ket Szojuz fellovessel es ATV-vel ugyanott vagyunk palyara allitott teher es embermennyiseg kapcsan... csakhogy ez a rendszer variabilis (sot elvileg akar egy holdkerules is belefer a profilba, ugyanis a Szojuzt erre terveztek), a hordozoraketak fejlesztesi koltsege megoszthato a kereskedelmi megrendelok kozott

*bar az SSTO ott is hulyeseg, az uzemanyagot igyis-ugyis bele kell tolteni, sot mivel a raketa aljat is fel kell vinni az urbe a hasznos teher csokken (merthogy ahelyett vonszoljak a raketa elso fokozatat), raadasul az igazan draga a raketanal a fejlesztes es a szerszamok megepitese... amikor mar a sorozatgyartas zajlik, akkor a koltsegek alacsonyak szoval a tobbszor felhasznalhato jarmuvek ebben nem segitenek, mert azokat is ki kell fejleszteni

Ha mar mindenkeppen tobbszor felhasznalhato, akkor inkabb a Hermes, Klipper vonal, amiben volt fantazia. A multifunkcios raketanal egyelore nincs jobb otlet es varhatoan nem is lesz.

triumphator · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2011.07.10. 21:58:52

én akkor is sajnálom, hogy nincs több shuttle. kölyökként, a '80-as években egy amcsi űrsiklóról beszűrődő infómorzsa maga volt a kánaán. űrrepülő - micsoda szó. hmmm.

Bell & Sebastian 2011.07.11. 20:44:20

Három orosz cikk elolvasása után úgy tűnik, ők is tévútnak tartják a siklót, a hagyományos rakétatechnológiát favorizálják, amerikai, kínai, orosz együttműködés keretében képzelik el a
- holdbázis felépítését
- a Mars -utazást

top.rbc.ru/society/07/04/2011/572144.shtml
topwar.ru/4344-kosmicheskoe-buduschee-rossii.html
offled.ru/200602/04exploracion.html

@bz249 kollega láthatóan nagyon vágja (ezt) a témát (is), úgyhogy nem jelentkezem űrgolyhónak, máma sem. :)