Amikor januárban a kormányzati takarékosság várható irányait (no meg az elmaradhatatlan csomag, nemcsomag, megszorítás, nemmegszorítás verbálbűvészkedést) boncolgattuk, a mai bejelentéseknek csak egy részét, a gyógyszerkasszára, a korkedvezményes nyugdíjakra és a közösségi közlekedés állami támogatására vonatkozó módosításokat sikerült kihámozni az addigi sajtóhírek alapján. Ma sem kaptunk még teljes képet a költségvetési jövendőről, számos intézkedés részleteinek kidolgozását 2011 hátralévő részére ígérte Matolcsy György és Navracsics Tibor.
Örömteli, hogy a kormány szigorú fiskális politikát ígér, a tervek szerint az államháztartási hiány rendre a GDP 2,94, 2,5, 2,2, majd 1,9 százaléka lesz a GDP-nek 2011-2014 között. A 2010 végi 80%-os GDP-arányos bruttó államadósság idén év végére 75%-ra, 2012 végére 72%, 2013 végére 69%, majd 2014 végére 66% körülre mérséklődne.
A bevételi oldalon egyrészt a bankadó jelent komoly tételt, a korábbi várakozásokkal ellentétben jövőre és azután sem csökkenne a felére a teher, hanem az idei évivel azonos nagyságrendű bevételt vár ebből a kormány. Ez újabb rossz hír a (korábbi évekhez képest mindenképpen) nehéz időket élő pénzintézeteknek, s kérdés, milyen hatással lesz a hitelezési aktivitásukra, s így a gazdasági növekedésre. Az 500 millió fölötti profit-tartományban mégsem csökken 2013-tól 10%-ra a társasági adó, azaz a kormány kicsit hátrébb lépett korábbi adócsökkentési terveitől - a nem egészen egy éven belüli változtatás ismét csak nem a gazdaságpolitika régen várt kiszámíthatóságát, tervezhetőségét erősíti. Jelentős bevételt vár még a kormány az elektronikus útdíjból, egyelőre a részletek nem ismertek, azonban ennek bevezetése vélhetően elsősorban a fuvarozókat fogja érinteni. Ha a lakossági úthasználatot is érinti a módosítás, akkor az a helyzet állhat elő, hogy az első Orbán-kormány által elbontott autópálya-kapukat a második Orbán-kormány állítja fel újra, még ha csak virtuálisan is.
A kiadási oldalon a rokkantnyugdíjazás szigorításától és felülvizsgálatától, valamint a korkedvezményes nyugdíj megszüntetésétől várnak jelentős megtakarítást, amit régóta meg kellett volna már lépni, még ha komoly konfliktusokkal is jár a rendvédelmi szerveknél vagy a munkaerőpiacról a leszázalékolásba menekülő rétegeknél. A közlekedésben a MÁV több száz milliárdos tervezett konszolidációja mellett nem világos, hogyan jön ki a 45, illetve 60 milliárdos megtakarítás a két évre. Sajnáljuk, hogy a jelek szerint a közlekedési kedvezmények közül pont a legigazságtalanabb és legpazarlóbb, a 65 éven felüliek ingyenes utazása maradt meg. Kétségtelen, hogy erős népszerűségi érvek szólnak az idős szavazók számára jelképes jelentőségű támogatás fenntartása mellett, de így fennmarad az az abszurd helyzet, hogy sok idős melegedésre használja az ingyenes szolgáltatást, vagy éppen pár forinttal kedvezőbb árakért utazik húsz-harminc kilométert.
A gyógyszerkiadások radikális csökkentése elsősorban a nem generikus (és jellemzően külföldi gyártók által előállított) készítmények támogatását érinti a hírek szerint. A lépés egészségügyi hatásai nehezen láthatók előre, egyes betegségeknél ez komoly tehernövekedést okozhat a betegeknek. A felsőoktatásban 2013-ra tervezett 38 miliárdos megtakarítás sokkolóan nagynak tűnik, vagy jelentős kapacitás-szűkítést vagy a finanszírozás radikális megváltoztatását vetíti előre.
Az utolsó 100 komment: