Felvételi, gyenge lábakon
2011. január 26. írta: politicus

Felvételi, gyenge lábakon

  Január 22-én lezajlott a központi középiskolai felvételik első köre a hagyományos négyosztályos gimnáziumokba, szakközépiskolákba. A diákok magyar nyelvtanból és matematikából adhattak számot tudásukról, illetve talán helyesebb, ha úgy fogalmazunk, a tudatlanságukról. Érintettség okán kérek most szót és adresszálom mindazt, amit írok, azoknak, akik döntési helyzetben vannak. A rendszer nem tökéletes, de van még mit rontani rajta.

  Vágjunk is bele a közepébe! Valami komoly baj van. Vagy a felvételizők általános tudása nem felel meg az elvárt szintnek, vagy az elsajátítandó tananyag minősége nem üti meg a felvételihez szükséges mércét. Bármelyik is a probléma, a magyar 14 éves korosztálynak az elmúlt években nyújtott felvételi teljesítménye rendkívül aggasztó jeleket mutat.

  Csak röviden: a középiskolai felvételi az egyetemihez hasonlóan két szintből áll (vö. sima és emelt szintű érettségi). A hagyományos középiskolákba a sima központi, az ún. elit gimnáziumokba pedig tehetséggondozó felvételi megírása szükséges. A diákoknak mindkét esetben nyelvtan és matematika feladatsorokat kell megoldaniuk, a különbség annyi, hogy a tehetséggondozó feladatsor kicsivel több tudást, a matematika esetében pedig több logikát, gondolkodást, és egyszerű összefüggések felismerését teszi szükségessé.

  Kezdjük a 25-én lezajlott normál központi felvételivel, annak is a matek részével (a nyelvtan olyan mértékben volt egyszerű, hogy arra nem érdemes karaktert vesztegetni, ha valakinek mégis ingerenciája van, itt belenézhet, itt meg javíthatja). A matematika sor - ha lehet egyáltalán ilyen összehasonlítást tenni - egy fokkal ugyan nehezebb a nyelvtannál, de hangsúlyozni szeretném, hogy a feladatok a törtekkel való osztás és szorzás, egyenletfelírás, egyszerűbb szöveges feladatok és természetesen az elmaradhatatlan százalékszámítás spektrumát egyetlenegyszer sem lépik át. Azaz, ha tetszik, azt a tudást kérik elvileg számon a diákokon, amit 8 év alatt, általános iskolai tanulmányaik során el kellett sajátítaniuk.

  Vagy mégsem?

  Vagy mégsem. Nézzük csak meg az elmúlt évek felvételi statisztikáit:

A központi írásbeli felvételi dolgozatok eredményei (átlagpontszámok)


Forrás: Oktatási Hivatal

  /A matematika és a nyelvtan írásbeli feladatsor esetében is max. 50 pont teljesíthető külön-külön./

  Ahogy a fenti diagramon látszik, az elmúlt 3 év felvételi eredményei (hangsúlyozzuk újra: azok viszonylag egyszerű mivolta ellenére) siralmasak. A diákok összesített eredménye egy általános iskolai dolgozat elégséges abszolválásához is édeskevés lenne. A diákok az összesen megszerezhető pontok kb. felét viszik haza.

  Láthatóan hatalmas különbségek vannak a nyelvtan és a matematika eredmények között. Miközben a nyelvtan esetében a felvételiző diákok a pontszámok átlagosan kb. 60%-át gyűjtik be, addig az összesített matematika eredmények a 40%-os szintet nyaldossák úgy, hogy 2010-re ez az arány 33%-ra csökkent. A felvételizők jelentős többsége bizony szó szerint is féltudásúnak tekinthető.

  Valamivel jobb a helyzet a tehetséggondozó írásbelik esetében (ezek megírására egyébként most szombaton kerül sor). De azért halkan tegyük hozzá, hogy ezek a gyerekek kerülnek be Magyarország elitgimnáziumaiba, középiskoláiba, ők a jövő zálogai.

A központi tehetséggondozó írásbeli felvételi dolgozatok eredményei (átlagpontszámok)


Forrás: Oktatási Hivatal

  /Tehetséggondozó felvételit 2009 óta tartanak, ezért ez az elmúlt két év statisztikája./

  Az összesített eredmények 60% körüli szintje azonban még mindig siralmasnak tekinthető, számításba véve, hogy ez az eredményszint az elégségeshez is éppen csak hogy elegendő. A nyelvtant közepes szinten (kb. átlag 70%-on), a matekot 2009-ben 60, 2010-ben viszont már csak 40% körüli eredménnyel teljesítették a tanulók.

  A fentiekből logikusan két feltevés adódik: 1. vagy az általános iskolai tananyag kevés a felvételi minimum jó szintű teljesítéséhez, vagy 2. a felvételin elvárt tudásszint túl magas, nem alkalmazkodva az elsajátított tananyag szintjéhez. A magam részéről csak megerősíteni tudom a fentebb megfogalmazottakat, azaz a felvételin elvárt tudásszint, ill. a feladatok nehézségi foka messze nem indokolja a felvételik ilyen gyatra eredményeit. Azt állítom, hogy nem a felvételi minőségével van gond (sőt, az elvárt tudásszint éppenhogy alacsony), hanem a gyerekek felkészültségével, alaposságával, elköteleződésével és motivációival. És persze a tanárok felkészültségével, alaposságával, elköteleződésével, motivációival.

  Tisztában vagyok vele, hogy a fenti problémára nincs instant, azonnal ható megoldás. Ahogy az eredmények is hosszú folyamat következményei, úgy a problémák pontos azonosítása, az okok feltárása és a megoldási javaslatok megtalálása is hosszú időt fog igénybe venni. Ha van rá elköteleződés. És miért is ne lenne? Egy ország oktatási rendszerének megfelelő működése kulcsfontosságú annak jövője szempontjából és ezt még csak különbösebben magyarázni sem kell.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr962609273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lépes Elek 2011.01.26. 08:48:01

Ezt hivjak nyugathoz valo felzarkozasnak.

jan 2011.01.26. 08:50:13

"a gyerekek felkészültségével, alaposságával, elköteleződésével és motivációival [van gond]"

Hahó, 14 éves kiskamaszokról beszélünk!
Mért kéne egy 14 éves kiskamasznak elkötelezettnek és motiváltnak lenni a tanulás felé: Ilyenkor minden normális ember lázadgat, és nagyon sok minden (foci, másik nem stb.) jobban izgatja, mint a matek, pláne a nyelvtan (amit híresen unalmasan és szarul dolgoz fel az iskola tananyag).

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2011.01.26. 09:03:07

mit tetszik várni az integrált osztályoktól, ahol tilos a é teljesítőket tehetséggondozó csoportokba, mg a rosszul teljesítőket felzárkoztatóba szeparálni? (megjegyzem, 20 éve is ez volt, csak akkor nem került az újságok címlapjára - a szülők, ha komolyan gondolták a dolgot, különórára járatták a gyereket).

2011.01.26. 09:18:07

Miért pont ez lenne a helyén?

Tudomásul kell venni, hogy az oktatáson nem lehet több pénzt spórolni (ahogy az egészségügyön, a rendőrségen, honvédségen stb sem).

Ki szerez egyetemi/főiskolai diplomát azért, hogy nettó 110-et vigyen haza 40 éves korában?

jan 2011.01.26. 09:28:52

@khamul: "Ki szerez egyetemi/főiskolai diplomát azért, hogy nettó 110-et vigyen haza 40 éves korában?"

Azért ez naggyon félrevezető: a legtöbb jól fizető álláshoz igenis kell diploma. Én pl. egyetemi diplomával nettó 300-at viszek haza 29 éves koromban, úgyhogy nekem igenis megérte az egyetemre járás tanulás...;)

Bell & Sebastian 2011.01.26. 09:29:45

Itt nincs mit tenni, a terjedő ifjúkori demencia okát kell felszámolni. Addig, amíg az érvényesülés alternatív módozatai előbb visznek célhoz (pénz), mint a tehetség, szorgalom vagy kitartás, ez lesz.

Az új államvallás a Verjél Át Mindenkit lett! Nem hülyék a gyerekek, csak kiválóan absztrahálják, mi lesz majd fontos az életben. Pár telefonszám, oszt kész is.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2011.01.26. 09:38:32

@jan:

A magam részéről egyébként nem értek egyet azzal, hogy 14 évesen el kell dönteni, hogy milyen irányt akarok szabni az életemnek, de ha egyszer ez a rendszer, ehhez kell alkalmazkodni. Ehhez pedig igenis motiváltnak kell lenni, és elköteleződni a tanulás iránt. Emellett persze lehet lázadni is, naturally.

2011.01.26. 09:38:35

@jan:

'Én pl. egyetemi diplomával nettó 300-at viszek haza 29 éves koromban'

Örülök, hogy jó helyre kerül az a pénz...

Természetesen a pedagógusokra gondoltam, amikor a 110 ezres fizetésről beszéltem.

teknős 2011.01.26. 09:42:23

Ez az év más miatt is érdekes lesz.

Már Lord Valdez blogjában kifejtettem, de nektek is leírom.

Ebben az évfolyamban két hatás találkozik:

Az alanyi jogúvá tett GYES (1995. január 1.) miatt született deklasszált gyerekek emelkedő száma és a bokrosi intézkedések miatt elmaradt ( már egy kétkeresős pedagógus házaspár sem volt jogosult sem GYED-re, sem GYES-re, sem CSP-re) értelmiségi , középosztálybeli gyerekek megszületése, ebben az évfolyamban katasztrófális viszonyokat teremtenek.

jan 2011.01.26. 09:45:45

@khamul: igyekszem jól felhasználni.

MagyarZizzi (törölt) 2011.01.26. 10:09:24

14 évesen az ember nagyon sok mindenre motivált, csak a tanulásra nem, ezt saját tapasztalatról mondhatom. Ettől függetlenül tényleg kétségbeejtőek az eredmények, mert ezeket a dolgokat motiváció nélkül is tudni kellene egy ilyen idős gyereknek. Talán az a baj, hogy hiába nem szabad különválasztani a jó és a rosszabb képességűeket, a felzárkóztatás nem sikerült, és a rosszabb eredmények visszahúzzák a jók átlagát is.

bz249 2011.01.26. 10:30:45

Beerett az oktatasi reform. Eljutottak az iskolaba azok a tanarok, akik azert mert nincs mas alapon kerultek oda (ez ugye a kepessegekre es a motivaciora is korlatot szab) mikozben a regi oregek nyugdijba mentek illetve hat a tehetseg es szorgalom jeleit mutato kozepkoruak meg szepen lepattantak valami normalisabb allasba.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.01.26. 11:20:51

@teknős:

Egyetértek.
Átlagos, értelmes ember átlagbérből nem mer második-harmadik-negyedik gyereket vállalni, nincs miből nevelni.
Átlagos, értelmetlen ember meg addig csinálja a gyereket, amíg annyi össze nem jön, hogy valahogy megél az alanyi jogon járó támogatásokból.

A jelenlegi rendszer fogyasztja a középosztályt, és termeli a "mélyszegénységet". Mivel szavazat-szavazat, ezért a jelen politikai osztálynak ez így tökéletesen megfelel.
Attól tartok, míg nem lesz cenzushoz, vagy képzettséghez kötve a szavazati jog gyakorlása, addig csak romlik és romlik a helyzet.

Haloperidol 2011.01.26. 11:21:08

@jan:
A 14 éves kiskamaszok számára megfelelő motivációval jutalmazással/büntetéssel kell rávenni, hogy tanulják meg az elvárt tananyagot.

Ha nincsen KÖVETKEZMÉNYE, hogy nem tanul, akkor még jó, hogy tv előtt rohad vagy plázázik a kiskamasz, és nem a tanulással foglalkozik.

bdi 2011.01.26. 11:28:07

Az idei gimis matek felvételi olyan egyszerű volt, hogy nem alkalmas a legjobbak közötti differenciálásra. Sok max pontszámos lesz.

meggyes alfonz 2011.01.26. 11:28:23

A válasz egyszerű. 4 osztályos gimnáziumba már csak azok a gyerekek jelentkeznek, akik nem jutottak be a 8 ill. 6 osztályosba.

Pas · http://pasthelod.hell-and-heaven.org 2011.01.26. 11:30:06

Vajon érdemes egyáltalán mást várni, ha egyértelmű, hogy a heti 168 órából a kisdiák legjobb esetben 30 órát tölt az iskolában, ebből ugye maximum a háromnegyede a hasznos (a többi szünet, amikor a házit másolja, sorbanáll a büfében és veszi a kólát, meg öccázé a szar szendvicset), tehát ~25 órát. Alszik naponta 8-at (heti 42), a fentmaradó 101-ben meg VV Alekosztól tanul, a Facebookon szocializálódik, drogozik, védekezés nélkül kefél, stb; és a legrosszabb, a szintén kifejezetten értelmiségi anyu-apu példát szívja magába.

25 órát hetente. Ennyi idő alatt kellene kompenzálni az otthoni negatív hatást, s az amúgy nem túl érdekes tananyagot átadni, a minden másra rendkívül fogékony elméknek.

Igazából az látszik, hogy a hatékonyság gecialacsony. (Alap algebrát egy hét alatt el lehet magyarázni valakinek, aki tud a kezén 1-től 10-ig. Persze, mire készség szintre fejleszti, az idő; de ott a számológép, inkább tanuljon meg azzal egyenleteket megoldani, mint sehogy.) A nyelvtan tökjó, de még a Schmitt Palinak se volt elég. És hol marad mondjuk pár gyakorlati alkalmazását tekintve igen hasznos témakör, mint például a statisztika, pénzügy, közgazdaságtan, alapvető biológia, logika, retorika és tudományfilozófia. (Gondolok itt a critical thinking magyar megfelelőjére, de fogalmam sincs, hogyan is honosítottuk. Meg arra, hogy ne akarjanak százezrekért biorezonanciás mágnesmedált vásárolni, meg legalább azt értsék meg, hogy a hugát csak gumival; és a féktávolság négyzetesen növekszik és mit jelent egy évi 1%-os növekedés, mi az, hogy kamatos kamat; miért jó egy dupla-vak kísérlet, mi az, hogy kognitív részrehajlás, meg egyáltalán, mi a faszom az a kognitív?!)

És ha nem ahhoz ragaszkodnánk, hogy 14 évesen kussban üljenek és hallgassák a keményvonalas tanárokat, majd megcsinálják a gépies házi feladatokat, hanem ahhoz, hogy értelmesek utódaink legyenek; és elfogadnánk, hogy puszta jószándékkal nem lehet se nevelni, se tanítani, ergó olyan oktatási rendszert kalapálnánk össze, ami az emberi esendőség széles spektrumára felkészülve, megfelelő visszacsatolásokkal és szabályzással bír, akkor most pl. nem lenne ilyen idióta médiatörvényünk sem s nem kéne ilyen hosszú kommenteket írnom :)

Labasmaz 2011.01.26. 11:42:38

Felesegem gimnazumi magyartanar, igy volt alkalmam eloben latni "a nyelvtan olyan mértékben volt egyszerű, hogy arra nem érdemes karaktert vesztegetni" dolgozatok egy reszet, amit javitani hazahozott. (Ez is egy kulon mise, dolgozik benn X orat, plusz meg egyszer annyit otthon, dolgozatjavitas es hasonlok cimen?)

Ha azt mondom, siralmas, elhiszitek? Amikor a "...könyv" vegzodesu szavakhoz beirja, hogy "diákkönyv"? En nem ismerek ilyen szot. A masik megoldas az "irodalom könyv" volt, persze egy szoban irva. Amikor a "kal..." kezdetu szavakhoz beirja, hogy "kapál"? Vegulis legalabb a kivant betuk darabra megvannak benne. Amikor az idegenajku diak beszamolojat o maga sem tudja kulonbul leirni, nincs tisztaban a vonzatokkal - a helyesirasrol nem is beszelve, pedig ott van leirva folotte ket sorral az egesz, csak helyesen kellene lemasolnia?!

Es ez nem egy dolgozatban van igy, hanem valamilyen mertekben szinte az osszesben.

is 2011.01.26. 11:46:01

nekem kedvencem a matematika (mar reg tul vagyok minden iskolan, de meg mindig). anyam matematikatanar (volt, mar nyugdijas). ezzel egyutt a mi csaldunkban az a velemeny, hogy az iskolai tantervek (minden tantargybol) ugy keszulnek, hogy milyen tudasra (todusi tudasra) akar az egyetemi professzor diplomat kiadni, ehhez mit kell tudni az egyetem evfolyamain, ehhez akkor mit tudjon erettsegin, ehhez mit tudjon 16-14-12-10-8-6 evesen. es igy erunk el pl. matematikban a halmazelmelethez 6 eves gyerekeknel.

nem akarok unnepronto lenni, konkret tapasztalat, hogy nyugat-europai egyetemen(!) tantargyi anyag a tortekkel valo muveletek (osszeadas, kivonas, osztas, szorzas). cserebe viszont allampolgari ismeretek, penzugyi ismeretek, szociabilitas, kozossegepites, csapatmunka temakorben verhetetlenek. igen, talan meg egyenletet sem tudnak felirni, es szoveges feladatot sem nagyon lattak. de az emberek 90%-a joval elobb lat bankkartyat, mint akar egesz eleteben egyetlen egyismeretlenes egyenletet, aztan bankkartyarol Mo-n megsem tanulnak.

Csavarhúzós 2011.01.26. 11:46:18

Ez az információ csak annak meglepő, aki nem az oktatásban dolgozik.

De igazán akkor lenne értelme, ha lenne valami összehasonlítási alap mondjuk a Kádár-rendszer idejéből.

Szerintem nagy különbség nincs. Ha középkorú diplomás emberekkel kitöltetnénk ezeket a teszteket, az sem lenne hibátlan, sőt.

Schmitt Pál nyelvi készsége ugye... Egy egyszerű fordított arányosság már meghaladja a legtöbb ember képességeit. (Például: 1 perc 5 másodperc alatt fordul körbe a villanyóra korongja, 2400 fordulat 1 kWh, akkor mennyi a fogyasztás napi szinten?) De láttam már olyan (bölcsész) diplomást, akinek az egyenes arányosság se ment.

A matek és a magyar teszt közötti különbség amúgy olyan jellegű, hogy a matematikából jó, magyarból rossz halmaz igen ritka.
Vannak kik mindkettőből jók, van aki csak magyarból, van aki mindkettőből gyenge.

Zorgo 2011.01.26. 11:58:16

Érdektelen, és kiégett tanárok tanítanak, sehol sem használható, bemagolandó, lexikális anyagot a kamaszoknak.Képezzük a semmire a gyerkőcöket, akik utána diplomagyárak melléktermékeként lesznek használhatatlan tagjai a társadalomnak.Már csak 20 év, és nem lesz egyetlen képzett szakember sem, akire úgy vágynak az ide települő multik.Viszont cserébe lesz mindenkinek egy könyvtárszakos, és egy művelődésszervező diplomája.Aki mégis elvégez valami értelmes iskolát, az veszi a kalapját, és itt hagyja az országot.Nem ezt látjuk már most is?

Bambano 2011.01.26. 12:08:54

Éééés ennek az egész kócerájnak az a végeredménye, hogy középiskolában sem tanulnak eleget, az egyetemre erősen hiányos tudással kerülnek be, majd az egyetemen *középiskolai* szinten megtanítják nekik azt, amit korábban kellett volna. Viszont az egyetemi tananyagnak ezzel lőttek, így lesz az egyetemi diploma azonos értékű a régebbi érettségi bizonyítvánnyal.

Ebbe az egészbe még jócskán beleköp a bolognai bsc-msc rendszer, tovább rontva az alig ronthatót.

Balintpeter 2011.01.26. 12:12:28

Nem azért van szükség jó szakemberekre,mert erre vágynak a multik, hanem azért, hogy az egyes egyének felnőttkorukban jobban érezzék magukat. Ha egy jó szakembert valamilyen ok miatt kirúgnak, vagy megszűnik a munkahelye, nos, ő teljesen másképp fogja ezt fel, mint egy félanalfabéta nyolosztályt végzett. A jó szakember valahogy másképp érzi magát az életben. Könnyedebben, kevesebb erőfeszítéssel oldja meg élete minden problémáját.

Hiszek a szakmaiságban, na...

vred kid 2011.01.26. 12:15:31

@me__ga:

Jó nagy baromságot írtál.

jan 2011.01.26. 12:22:35

@Labasmaz: nem vagyok egy helyesírásfetisiszta, de ha már így előhoztad: az irodalomkönyv szót tényleg egybe kell írni.

jan 2011.01.26. 12:23:31

helyesírás-fetisiszta;)

nothing.at.all (törölt) 2011.01.26. 12:33:38

másodikos koromban nyelvtanversenyen voltam. a tanárnéni kijavította a zsivajt zsivalyra.

f.nero 2011.01.26. 12:35:19

Én a 6 osztályos matekot láttam, ott a feladatok fele triviális, de a másik fele elég húzós, pedig mostanában sokat matekoztam a gyerekkel, célzottan a felvételi típusú feladatokkal. És ne felejtsük el, hogy 45 perc van 10 feladatra, átlag 4,5 perc jut egyre, és még el kell olvasni, és értelmezni is a feladatot, a megoldást meg le kell körmölni.
Szóval szerintem egyáltalán nem könnyű.
Volt olyan a régebbi példák között, amire kellett aludnom egyet, hogy megoldjam, pedig matekból az általános iskola után vettem még pár év utánképzést, a másodrendű nemlineáris differenciálegyenletekig bezárólag...
És igazából nem használok a 4 alapműveleten kívül más matematikai eszközt az életem során, úgyhogy számomra kérdéses, hogy mennyire érdemes évekre eltemetkezni az adott témában.
Helyette viszont van egy csomó ismeret, ami az életben előkerülő nehéz döntésekben segíthetne, de azokat meg nem tanítják sehol.
Egyébként is a matektanárok kedvenc foglalatossága, hogy órán az alap dolgokat tanítják, házi feladatban azt adják fel, majd a dolgozatba beletesznek egy olyat, amiben van egy-két extra csavar, hadd szívjon a jónép. A felvételi is ilyen.

f.nero 2011.01.26. 12:38:28

@jan: Örülök, hogy elégedett vagy! :)
Látszólag jól hangzik ez a nettó 300, de ha levonod belőle a havi megélhetést, meg az albérletet, mikor lesz belőle 25 milliós lakásod, meg egy közepes kocsid?
Szóval szerintem Mo-on a szellemi dolgozók még bőven alul vannak fizetve.

para_noir 2011.01.26. 12:38:49

Tanár voltam gimiben négy évig (2004-08), és csak ez alatt a négy év alatt is rohamosan csökkent a színvonal. Nem arról van szó, hogy mini doktoranduszunkat várnak a középsulik, de amikor valaki szerint Magyarország államformája királyság, ott baj van. Meg mikor képről nem ismernek fel alapvető dolgokat (Mátyás király, World Trade Center, vallási jelképek - csak a záltalános műveltség szilánkjai), amikor egy fotóról nem tudnak összefüggő tíz mondatot mesélni (bármit, csak folyamatos szöveg legyen), amikor a sorszám és a törtszám között nem tudnak különbséget tenni, ez mind nagy gond.

A gyerekanyag romlik, ennek szülői és iskolai felelősei is vannak. A szülőkkel nem lehet mit kezdeni, at anárokkal viszont lehetne. Van is egy szerény programom ez ügyben:
-kevés, és nagyon szigorúan megszűrt hallgató a felsőfokú képzésbe
-a felsőoktatásban 50%-ra emelni (a mostani nulláról) a módszertani oktatást, modern elvek mentén (nem liberális - modern!)
-a tanároknak élhető életet biztosító fizetés (a nettó 90 nem az)
-folyamatos (évente-kétévente) alkalmassági vizsga a tanároknak, ming pszichikailag, mind a tudást tekintve
-dinamikusabban növekvő fizetés, tervezhető jövő, motiváció
-az alkalmatlanok kiszűrése és eltávolítása mutyi nélkül - akinek nem megy, menjen!
-szakmai felügyelet az iskoláknak, folyamatosan, nem haveri alapon

Ennyi jut eszembe, ezek biztos segítenének, de ha ma bekövetkeznének ezek a változások, akkor is csak évek múlva lenne hatásuk.

spinat 2011.01.26. 12:40:49

kb 18 éve érettségiztem. Akkoriban azok mentek tanárnak, tanítónak az osztályból, akiknek nem jött össze a 4-es átlag. Plusz néhány megszállott. Ezek az emberek már vagy 10 éve tanítják a gyerekeket. Most öszintén, milyen színvonalat kéne elvárni?

Zorgo 2011.01.26. 12:48:33

@f.nero:

Az országban mindenki pocsékul keres, nem kivételek a tanárok sem, ez természetes.Csak amíg egy orvos/szakember elmehet külföldre dolgozni, addig a tanár legfeljebb átképezheti magát, ami nem jellemző.Ami riasztó az a tendencia:nem szabad dolgozni, nem szabad kétkezi munkát vállalni, inkább legyek munkanélküli bróker,jogász, tanár, semmint elmenjek valahová technikusnak, melósnak!Beteg az egész társadalmi szemlélet, és ennek nem lesz így jó vége.

PasszívAgresszív 2011.01.26. 12:49:39

Ha még csak ilyen szinten lenne gond... Az ÉS-ben mostanság volt egy cikk arról, hogy egyetemeken nem megy az értő olvasás, bölcsész szakokon sem(pardon, magyar szakos vagyok, de hát...). Amikor én 6 éve felvételiztem gimibe, (85pont lett), és megkaptam azt a kérdést: Mi a humor tárgya?, már akkor nevettem. Aztán érettségik előtt el kellett dönteni, miből és milyen szinten érettségizzek, hát inkább emelt magyar lett, mert a szövegértés-szintű közép-magyart nem láttam nagy kihívásnak. Nos, az emelt sem lett az (85%), alapműveltséggel már 4esre simán ment mindenkinek.
Nos, a lépcsőzetes bevezetés a felsőfokú tanulmányokba viccel kezdődik, és ezért lesz vicc a vége is a bölcsészeknél.

Murderface 2011.01.26. 12:53:05

Valamit nagyon elcsesztek a diákok tanításával. Nem egy barátom gyerekét korrepetálom, vannak szerte az országban általános iskolás tanár ismerőseim, mind a szülők, mind a tanárok, mind a saját tapasztalataim azt mutatják, hogy a mai 10-14 éves korosztály nagy része NEM ÉRTI AMIT OLVAS.
Nem csak egy-két elszigetelt diszlexiás esettel állunk szemben, hanem az egész korosztályt érintő problémával. Egyszerűen szarul tanították meg őket az értő olvasásra.
Egy egész generációt vágtak haza az okostojás politikusok a hülye kipróbálatlan módszertanaikkal. A 10 évnél fiatalabbakról még nincs saját tapasztalatom, de ott is hasonló problémák vannak, ahogy hallottam.

Ver Sacrum 2011.01.26. 13:01:42

Mindenekelőtt tanárképzési reformra volna szükség. Nemsokára azonban oda jutunk, hogy nem lesz felelős döntéshozó, aki ezt _ésszel_ belátná.

eutychia 2011.01.26. 13:04:44

@spinat: Nem hiszem, hogy csak azok mentek volna tanárnak vagy tanitónak, akinek rossz lett volna az átlaga. Nagyon sokan azért választották a tanári pályát, mert tényleg volt elhivatottságuk. Aztán sokan ezt elveszitették a merev iskolai rendszer miatt, nem hagyták őket kreativan, érdekesen tanitani. Egy része "megszokta" , más része meg "megszökött", és vállalkozóként tanit otthon (pl. idegen nyelveket tanitó szakemberek).
Amúgy nagyon magas óraszám mellett igen nehéz dolog még állandóan változatos oktatási anyagokat késziteni.Én főként éjszaka teszem a pihenésem rovására. A szülőknek is igen furcsa elvárásai voltak (tisztelet a kivételnek) az érdemjegyeket illetően. Különféle módszerekkel kisérleteztek, hogy nagyobb értékű jegy kerüljön a naplóba. A módszereket nem részletezném. Kórházba egyszer majdnem kerültem, és nem gazdagodtam meg rajta.
Ha valaki hozzászokik, hogy könnyen, kevés munkával kap jó jegyet, ellustul. Az ellenkezője sem szerencsés. Valahol a kettő között szabad "leparkolni". Aszövegértést pedig legegyszerűbben olvasással lehet fejleszteni. Ne a facebook olvasgatására gondoltam.

PasszívAgresszív 2011.01.26. 13:06:31

@Ver Sacrum:
Nem kötekedés, a világért sem, de miben állna a tanárképzés reformja?
Tényleg érdeklődve kérdezem.

mese-mese-meskete 2011.01.26. 13:09:25

" mind a szülők, mind a tanárok, mind a saját tapasztalataim azt mutatják, hogy a mai 10-14 éves korosztály nagy része NEM ÉRTI AMIT OLVAS."

Ezért tudták az őszödi beszédet kiforgatni. Ha olvasták volna sem értették volna meg, de nem is olvasták, csak mint a papagáj ismételgették azt a néhány kiragadott mondatot.
Szegény Magyarország, szegény hazánk!

jan 2011.01.26. 13:09:28

@eutychia: de én pont ezt nem értem: a mai gyerekek állandóan a neten lógnak, ott meg csupa szöveg van (meg zene meg képek, tudom), csak kell, hogy olvassanak akkor...

para_noir 2011.01.26. 13:10:13

@PasszívAgresszív: ha ajánlhatom neked fentebbi kommentemet, abból kaphatsz képet, az én ötleteim, de szerintem általánosságban véve is hasznos reformok, persze kivonatosan, és hiányosan.
Ezt keresd: shitgun2 2011.01.26. 12:38:49

para_noir 2011.01.26. 13:15:08

@jan: nana, a csetnyelv, a szlenges jópofizás, a bulvárhíroldalak rövidke (és sokszor arcpirítóan hibás) hírei és a fórumozás-kommentelés közel sem olyan hasznosak (ha ebből a szempontból van egyáltalán hasznuk) mint az irodalmi vagy tudományos szövegek. Irodalom alatt értem a szórakoztató irodalmat is, tehát hasznos Stephen King, Stephanie Meyer meg Agatha Christie is (Fejős Éva talán már nem:).

Zorgo 2011.01.26. 13:21:40

Nem tudom,hogy mi történt a világban, de a gyereket, főleg a fiúkat a legnagyobb ígéretekkel, fenyegetéssel sem lehet az olvasásra rávenni.Anno faltam a könyveket, 1 méter hosszú volt a könyvtári lapom, a 11 éves Fiam pedig kimenekül a lakásból ha olvasni kell.Mi lehet az oka?

tewton 2011.01.26. 13:23:57

@mese-mese-meskete:
"Ezért tudták az őszödi beszédet kiforgatni. Ha olvasták volna sem értették volna meg, de nem is olvasták, csak mint a papagáj ismételgették azt a néhány kiragadott mondatot."

bizonyhogyígyvan!

szerencsére a felelős nemszocialista emberek nem is olvasták azt a beszédet, hanem végighallgatták, egyben, meg rengetegszer letöltötték a netről, hogy otthon is meghallgassák és a barátaiknak is megmutatták.

lendvai ildikó meg csak emlékezetből beszélt, azért is forgatta ki úgy azt a beszédet már másnap.

PasszívAgresszív 2011.01.26. 13:25:52

@shitgun2:
Köszönöm.
Ha jól értelmezem:
egy szűk, elitképzésen átesett, megbecsült, állandóan ellenőrzött, jól fizetett réteg keze alá kerüljön a fiatalság.

Írd tenyeredre: soha nem lehet, ami egyszer volt már...

Ehhez (szerintem) ki kell öregedniük a mostaniaknak, addigra meg nem lesz, aki bejusson egy ilyen képzésre, már csak azért sem, mert nem "fészbúk felhasználói ismeretek" lesz a fő tárgy. Bár...

spinat 2011.01.26. 13:28:25

@eutychia: én is írtam, hogy ilyen is van, de én kevéssel találkoztam. De a többség olyan volt, hogy közgázra/orvosira/müszakira/jogra, úgyse vesznek fel, marad a tanári. Ismertem valakit, matekszakos volt, és az egyetemen könyörögtek neki, hogy maradjon kutatni. Inkább elment tanárnak, de 3-4 év után lelépett.
Nem azt mondom, hogy az egyetemen a tanárszakosok buták voltak, de azért nem a legmagasabb volt a minöség. Mint mondtam, gimis jó közepes, gyenge négyes. Tehát még az adott gimnáziumi anyagot sem tudták tökéletesen elsajátítani, akkor hogyan akarják azt késöbb tanítani?

A másik tapasztalat a bölscészekkel kapcsolatban az volt (egyetemen!), hogy büszkék voltak arra, hogy hülyék a természettudományokhoz. Milyen pedagógus, nevelö lesz az ilyenböl? Ilyeneknek kéne a gyerekeket gondolkodásra, széles látókörre tanítani, nevelni?

Amíg nem követelnek az egyetemeken és a már kész tanároktól is magas színvonalat, addig ne csodálkozzunk a gyerekek színvonalán. Mert minden korosztály átlagban ugyanolyan intelligens, mint a többi. 20-40 évvel ezelött sem voltak a gyerekek okosabbak, de talán a tanárok magasabban képzettek voltak.

para_noir 2011.01.26. 13:28:25

@MTFUN: az, hogy nem lett vele megszerettetve. A képeskönyvtől a felolvasáson át az olvasásra való buzdításig sokmindent lehet tenni, egész kis kortól kezdve. Az iskola is hibás, nem megfelelő könyveket olvastatnak velük, rossz szájízű számonkéréssel, sikerélmény, élmény nélkül. A szülő meg adhat megfelelő darabokat, beszélhet könyvről a gyerekkel, dícsérhet, jutalmazhat az olvasásért. Ha megtalálja a gyereket pár neki való, élvezetes könyv, szerintem szinte mindegyikük rákap az olvasásra. Csak nem görög drámákat kell erőltetni nekik 13-14 éveesen.

jan 2011.01.26. 13:30:47

@MTFUN: szerintem a net miatt egyszerűen a rövidebb szövegekhez vagyunk szokva.

magamon is észreveszem, hogy indexcikknél, mandinerposztnál hosszabb újságcikkekhez már neki kell veselkednem.

Tájfájter 2011.01.26. 13:39:03

"Nem hiszem, hogy csak azok mentek volna tanárnak vagy tanitónak, akinek rossz lett volna az átlaga."

Nem a rossz átlag volt a háttérben, hanem az a tendencia, ami azzal kezdődött, hogy az általános iskolás 4-5ös osztályzatokkal rendelkező gyerek gimnáziumba ment szülői nyomásra, mert érettségi kell, továbbtanulás elé kerülve meg nem volt elég erős, hogy egy "szakmai" egyetemre bekerüljön, így második-harmadik helyen tanári-tanítói képzést jelölt meg.

Pl, aki orvosnak szeretett volna menni (szülői nyomásra pl), de nem volt elég okos, az elment biológia-kémia tanárnak.

És az egész folyamat először az érettségi, majd a diploma elértéktelenedéséhez vezetett...

Zorgo 2011.01.26. 14:02:35

Azt gondolom,hogy a gyerekeknek annyira unalmasan, és szárazon adják le a tananyagot,hogy nincsen bennük egyszerűen kíváncsiság az igazi megértésükhöz.A matek gyötrése a végtelenségig is egy érdekes dolog, nem hiszem,hogy százból egy felnőtt is képes lenne megoldani azt a példát amit egy ötödikesnek kell.Az egésznek nincsen egyszerűen kézzel fogható értelme.Mintha nem a Világról tanítanák a nebulókat, hanem a tankönyvek világáról, a kettő pedig nagyon nem fedi egymást.

szobaisten 2011.01.26. 14:03:46

"Egy ország oktatási rendszerének megfelelő működése kulcsfontosságú annak jövője szempontjából és ezt még csak különbösebben magyarázni sem kell."

Remek észrevétel. Gyűlik szépen az új potenciális Fidesz-szavazótábor, rossz (vagy jó?) esetben a még inkább fanatizálható szélsőjobbos. "Ők a jövő záloga", ami, mint tudjuk, elkezdődött.

Ez meg egy elvakult értelmiségi komment.

fülöpke 2011.01.26. 14:16:47

@f.nero: "Én a 6 osztályos matekot láttam, ott a feladatok fele triviális, de a másik fele elég húzós, pedig mostanában sokat matekoztam a gyerekkel, célzottan a felvételi típusú feladatokkal. És ne felejtsük el, hogy 45 perc van 10 feladatra, átlag 4,5 perc jut egyre, és még el kell olvasni, és értelmezni is a feladatot, a megoldást meg le kell körmölni.
Szóval szerintem egyáltalán nem könnyű."

Ezzel a megállapítással teljes mértékben egyetértek!

Fiam 2010-ben írta meg a (6 osztályos) felvételit, 12 évesen. Szeretnék elmesélni egy nagyon tanulságos történetet. A 10 magyar feladatra is 45 percet kaptak, amiből az egyik egy fogalmazás (!) volt (4,5 percben, természetesen). Itt pontozták a külalakot is, az én csemetém két áthúzott szó miatt veszített pl. mindjárt 1 pontot az 50-ből. Egy másik "feladatban" pedig egy 4-5 soros NYOMTATOTT szövegben kellett a gyerekeknek megtalálni 7 hibásan leírt szót. Ugyancsak (ha a fogalmazásra többet "pazarolt", akkor kevesebb), mint 4,5 perc alatt. Ekkora elvetemültséget még életemben nem hallottam. Ez a feladat egyszerűen egy felnőtt munkakör. Úgy hívják: korrektor. Akinek teljes nyugalomban, nem pedig nyomás alatt kell nyomoznia a hibák után. Könyvtervezőként nekünk tanították, hogy a nyomtatott szövegben hibát megtalálni nem is olyan egyszerű! Átsiklik a szemünk felette. Mindannyian láttunk már nyomdahibát, nem igaz? A gyerekek szövege ráadásul italic (dőlt betűs) volt, alig 9 pontos és a szedéstükör pedig szinte a teljes A4-es lap szélessége volt. Mit ad isten, ezt is tanultuk, hogy 1. folyamatos szöveget nem illik dőlt betűből szedni, mivel az olvashatósága (!) nagyságrenddel rosszabb, mint az álló (normál) betűnek...
2. A szedéstükör szélessége és a betű mérete közötti arányra nagyon oda kell figyelni (szintén az olvashatósága miatt). Ekkora széles tükörnél min. 12 pontos betűt kellett volna használni, etc.

Mondanom sem kell, itt is elveszett néhány pont... Olyan szavaknál, amit a gyerek egyébként hibátlanul leír.

Szóvel, azt kérdezném, mit mér fel a hivatal ezzel az alapjaiban elcseszett feladatsorral. Miért nem bízzák szakemberre a lapok vizuális megjelenítését? Nehogy már Náncsi néni szerkessze meg a feladatsort Wordben!

És a slusszpoén. Megyek be a jó hírű gimnáziumba a kijavított dolgozatokért, mit látok? A hirdetőtáblán és a folyosón egy fektetett A4-es lap, rajta bazári nagy betűkkel (kb. 24 pontossal ám!) bold (kövér) betűkkel a köv. EGY DARAB MONDAT:

bla, bla, bla... "nem kell hitelesíttetni"... de a hitelesíttetni" egy T-vel ám!!! Valaki ezt ott kiszedte, kinyomtatta és az igazgató meg aláírta és iskolai pecséttel kitette 2 helyre. NO COMMENT.

(Lefotóztam). ;-)))

Zorgo 2011.01.26. 14:47:08

@szobaisten:

Komolyan mondom semmi értelme annak amit írtál, de legalább kiadtad magadból, az is valami. :)

Ki a fenét érdekel itt a Fidesz, vagy az Mszp?Az egész oktatás úgy pocsék ahogy van, ez már régen nem politikai kérdés.

szobaisten 2011.01.26. 14:54:17

@MTFUN: Köszönöm megértésed :)

dubito 2011.01.26. 14:57:44

kedves Politicus, egy fontos szempontot szerintem nem vettél figyelembe: a mai ált. iskolások közül a gimnáziumban tovább tanulni akarók egy része a 4., döntő többsége pedig a 6. osztály után átmegy 8, ill. 6 osztályos gimnáziumba. Sok ált. iskolában ezért a 7. osztályokat össze is kell vonni, olyan arányban lépnek le a 6. után a diákok (a fiaméknál a 24 fős VI. osztály fele írt a minap felvételit, ketten már a 4. után átmentek gimibe.) Ennek fényében a 8. osztályosok felvételi teljesítménye nem a mai 14 évesek tudásszintjét, hanem a valamilyen megfontolásból az általános 8 osztályát végigjáró diákok átlagos felkészültségéről árulkodik csak...

Tehetetlen Dodó 2011.01.26. 20:55:30

@mese-mese-meskete: Teljes mértékben igazad van.
És akik nem értették meg, még képesek voltak igazságbeszédnek nevezni.

De hálistennek már túl vagyunk az egész ügyön.

melimeli 2011.01.26. 21:39:42

@nothing.at.all: Úgy 30 éve a szomszéd osztályban a tanítónéni úgy olvasatta fel hangosan a gyerekekkel az olvasókönyvből az "Egy lyoni kereskedő utazása" történet címét, hogy "egy joni kereskedő..." A normálisabbja 8 évesen tudta, hogy az itt nem elipszilon, de a tanerő korrigálta őket. A miénk nem mert rászólni, láttuk a fején. Passssszz...

tewton 2011.01.26. 22:01:20

@melimeli:
akkor még a világ nem tudott nyugati nyelveket. ma mindenki a "lájoni" kereskedőnek olvasná.

(bár ötödikes kor alatt nem kell az idegen szavakat erőltetni)

ftk 2011.01.27. 14:51:48

@Murderface:
Én sejtem: rohannak. A gyerekem egy városvégi egyszerű kis iskolába jár, és bárkit kérdezek, minden másik suliban még ment a karácsonyra olvasson a gyerek téma tavaly. Itt vagy az az alap, hogy a hatéves már úgyis ismeri a betűket (vagy ismeri, vagy nem, habitustól meg családi háttértől függően), vagy komolyan azt hiszik, hogy fél év alatt lezavarják a teljes ABC-t, írással, olvasással együtt. A gyerekemmel ehhez képest elszuttyogtak a betűkkel év végéig, jó sokat gyakoroltak levegőbe rajzolással, nagy papírokkal, egyre kisebbekkel, betűolvasással, szótagolással, mindenfélével. Ő nulláról indult, egyszerűen nem érdekelték a betűk előtte. Most másodikos, karácsony óta önállóan, élvezettel olvas nemcsak kisgyerek-könyveket a testvérének, hanem "rendes" könyveket, most kezdte el a harmadik gyerekregényt. És igen, érti is, mi van, minden alkalommal jön, és elmeséli a legfrissebb fejezetet :)

ftk 2011.01.27. 15:06:48

Azért arra kíváncsi lennék, hogy miért hiszik a szülők ezek szerint tömegesen, hogy a nyolcosztályos, hatosztályos gimi jobb, mint a négyosztályos? Nem inkább a tanárok képzettségével, tapasztalatával, rátermettségével, hozzáállásával, letreheltségének fokával, az osztálylétszámmal, az iskola infrastrukturális és taneszköz-ellátottságával függ össze a dolog? Hatosztályosban, nyolcosztályosban is szúrhatják el brutálisan a dolgot... sőt... most hallom sorozatosan egy elég jó hírű általános plusz gimnázium (saját gimi nyolcosztályos) iskolából a nekem rémhír-kategóriákat. A harmadikos gyerek hazamegy és este nyolcig tanul, sír a fáradtságtól, az elsős egész szombat délelőtt írja csak azt a házit, amit pénteken nem tudott befejezni, és ezek, kérem, előválogatott gyerekek, ebben az iskolában kiselsősnek is felvételi van, nem engednek be akármilyen IQ-hiányos vagy szociálisan hátrányos helyzetű söpredéket... :S

ftk 2011.01.27. 15:07:53

letreheltségének = leterheltségének... pfff...

movhu 2011.01.30. 19:00:01

Érdemes egymás mellé rakni egy felvételi feladatsort, és az általános iskolás tananyagot...mondanom sem kell, hogy aki nem tanult külön, annak nem sok esélye van, hogy értelmes eredményt érjen el a felvételin. A 45 perc bármely tárgyból nagyon kevés ennyi feladatra, hiszen ennyi idő arra jó, hogy valaki beszórja az eredményeket.
Szerencsére a lányomnak jól sikerült mindkettő, de a legtöbb gyereknek az általános iskolában kapott tudás nagyon kevés ehhez.

Paros 2011.02.19. 19:33:15

Bár alapvetően megértem a cikk szerzőjének aggódását a jövő nemzedéke miatt, de a cikk egy kicsit furcsa nekem.

Ilyeneket ír:

„Bármelyik is a probléma, a magyar 14 éves korosztálynak az elmúlt években nyújtott felvételi teljesítménye rendkívül aggasztó jeleket mutat.”

Majd ezt:

„Azaz, ha tetszik, azt a tudást kérik elvileg számon a diákokon, amit 8 év alatt, általános iskolai tanulmányaik során el kellett sajátítaniuk.”

Ugyanakkor a szerző által gyártott grafikon a 8 évfolyamos gimnáziumba felvételizők eredményét mutatja 2010-es évben. A gyerekek tehát nem 14, hanem még csak 10 évesek!
Ilyen korban még korai tudatosságról, felelősségérzetről és hasonló fogalmakról beszélni.
Ők még GYEREKEK, a szőlői vágyak, elképzelések vezetik őket.
A másik probléma a grafikon alatti hivatkozás.
Helyesebb lett volna ez:

www.oh.gov.hu/korabbi_beiskolazasi/2010-evi-kozepfoku

Így, ugyanis látszik, hogy nincs grafikon. Amit látunk csak részadat, méghozzá a 10 éves korosztályé, miközben a 14 évesekre húzzuk rá a vizes lepedőt. Emiatt – mint említettem – egy furcsa nekem a cikk – és hiteltelen.
Zárásként csak annyit: műszaki pályán dolgozom, nem vagyok tanár. Gyerekeim révén ismerem az általános iskolát, és tavalytól a középiskolát. És alapjaiban én sem vagyok elégedett – az oktatási rendszerrel.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2011.02.19. 21:24:07

@Paros: a grafikonok a 8. évfolyamosok központi és tehetséggondozó felvételi teljesítményét mutatják, itt 14 évesekről van szó, a diagram alatti forrásokat, ha végigböngészi, ez ki is derül belőlük.

Paros 2011.02.21. 20:26:36

Örülök, hogy azonos véleményen vagyunk. Én is ezt írtam: a grafikonok a 8 évfolyamosokra vonatkoznak (=10 évesek), az alatta levő szöveg pedig a 14 évesekre.
Szerencsésebb lett volna a grafikon alatti területen a 10 éves korosztály gondjait ecsetelni. Másik megoldás lehetett volna, ha a grafikonon a 14 évesek adatai szerepelnek, változatlan szövegkörnyezetben, mert akkor az egész cikk egyértelműbb lenne. De tovább megyek: a fenti kavarodás miatt a végkövetkeztetés is hamis.
Az eredeti honlap adataiból egyértelműen látszik, hogy egy adott évben a 14 éves korosztály mindig jobb eredményt ér el 10 éves korosztályhoz képest.

Ettől persze még az aggodalom közös, csak az odáig vezető út más. :)

Csatornás · http://hangzatos.bolg.hu 2011.12.01. 15:20:12

@politicus:

Help!

Szia! Bocs, hogy ezzel....., de tudol nekem segíteni? 2010-es ponthatárok érdekelnének, de középiskolaiak. 6.-os kicsi lányom menne általánosból 12osztályos gimibe, és a sorrend miatt jó lenne tunni, hogy melyik erősebb, melyik gyengébb. Kb. 3órája kutatok, nekem nem ment. A gimik oldalán ez nincs fent, más listák pedig csak felsőfokú területről adnak infót. Előre is kösz.