Önégetés - a nemzetnek és a proletároknak
2011. január 22. írta: Passato Prossimo

Önégetés - a nemzetnek és a proletároknak

  A politikai, társadalmi, gazdasági indulatok talán egyik legszélsőségesebb megnyilvánulási formájának vagyunk tanúi az elmúlt napokban. Tunéziában, Algériában, Mauritániában és Egyiptomban lassan tucatnyian választották az önégetés szélsőséges tiltakozási formáját. Ahogy ismert, a tunéziai, egyelőre megjósolhatatlan kimenetelű események szikrája a 26 éves Mohammed Bouazizi alkalmi árus önégetése volt. A fiatalember illegálisan forgalmazott portékái elkobzása ellen tiltakozott ilyen drasztikusan. Tette hamarosan követőkre talált. A történelemben nem először kezdetét vette az önégetési hullám.

(Vigyázat: felkavaró illusztrációk)

  Minden öngyilkosság sokkoló. Az önégetés talán a legijesztőbb mind közül, mert aki a földi lét lezárásának ezt a formáját választja, annak számolnia kell azzal: az egyik leghosszabb és legfájdalmasabb haláltusája lesz. A tunéziai árus 17 napig haldoklott. (A képen: Ben Ali meglátogatja Bouazizit halálos ágyán.) A politikai indítatású önégetések a hidegháborúban jelentek meg. Azóta számos céllal, szentnek hitt eszmével az ajkukon locsolták le magukat emberek gyúlékony anyaggal és ragadtak gyufát vagy öngyújtót a világ több pontján. Persze a legtöbb esetben a végső elkeseredettség és az eszköztelenség is a motivációk között van, és nem zárható ki az sem, hogy nyilván voltak olyanok is, akiket valamiféle lelki betegség gyötört.

  Magányos, de nagy visszhangot kiváltó esetek rendre előfordultak. Hartmut Gründler környezetvédő az NSZK atompolitikája elleni tiltakozásul gyújtotta fel magát Hamburgban, az SPD kongresszus idején 1977-ben. Per-Axel Arosenius svéd színész a helyi adóhivatallal folytatott vitáját zárta le így 1981-ben. Homa Darabi orvosnő a nők jogaiért áll ki így Teheránban 1994-ben. Alfredo Ormando homoszexuális író a római Szent Péter téren lett öngyilkos ily módon a katolikus egyház szerinte a homoszexuálisokat sértő nézetei miatt 1998-ban. A magányos eseteknél is megdöbbentőbb, amikor a körülmények következtében egy ilyen tett követőkre talál, és elindul egy önégetési hullám.

  Az első önégetési hullám a vietnámi háború előzményeihez kapcsolódik. Ngo Din Diem rezsimje ellen tiltakozott így Tich Quang Duc buddhista szerzetes 1963 júniusában. A saigoni utca reggeli csúcsforgalmában véghez vitt öngyilkosság Malcolm Browne amerikai sajtófotós képein bejárta a világot. A fotós Pulitzer-díjat kapott. Ahogy később elmesélte, a fülest egy szerzetestől kapta néhány órával az öngyilkosság előtt. Din Diem november eleji bukásáig több tucat buddhista szerzetes tiltakozott hasonlóan végzetes formában a diktátor uralma ellen.

A Pulitzer-díjas kép

  A második önégetési hullámot már maga a vietnámi háború váltotta ki az Egyesült Államokban. 1965-ben három teljesen különböző korú, nemű, vallású, társadalmi státuszú amerikai tiltakozott így a vietnámi háború ellen. Alice Herz 82 éves holokauszttúlélő kezdte a sort Detroitban. A 31 éves, kvéker Norman Morrison fél évvel később már a Pentagon előtt követte el ugyanezt: tettének súlyát növelte, hogy nála volt legkisebb, újszülött gyermeke, aki ép bőrrel megúszta a tragédiát. Egy hétre rá Roger Allen Laporte katolikus aktivista a New York-i ENSZ székház előtt követte a többieket. 

Ryszard Siwiec

  A következő nagy önégetési hullám az 1968-as csehszlovákiai eseményekhez kötődik. 1968 szeptemberében Ryszard Siwiec lengyel tanár, négy gyermek apja százezer szemtanú előtt, az aratási fesztivál lelátóján gyújtotta fel magát. Hátrahagyott magnófelvételen és búcsúlevélben Csehszlovákia megszállását jelölte meg indítékként. 1969 januárjában Jan Palach diák a prágai Vencel téren vetett így véget életének. Temetése több százezres rendszerellenes megmozdulássá vált.

  A lengyel és cseh öngyilkosságokat egy magyar követte. Negyvenkét éve, 1969. január 20-án nemzeti színű zászlóval a kezében Bauer Sándor ipari tanuló gyújtotta fel magát a Nemzeti Múzeum lépcsőin. Az orosz megszállás ellen tiltakozott búcsúlevelében, amiben „kommunista üdvözlettel” köszönt el, azt írja: „Azt üzenem eszme nélkül nem él, csak létezik az ember. (...) Szeretnék élni, de most a szénné égett holttestemre van szüksége a Nemzetnek, a proletároknak.” Három nappal később halt bele sérüléseibe, halála előtt néhány órával előzetes letartóztatását rendelték el. Nevét ma emléktábla őrzi a Nemzeti Múzeum lépcsőinél. Csehszlovákiában és a szocilaista blokkban majd' tucatnyian vállaltak tűzhalált a következő hónapokban. 1970. feburájában Moyses Márton, a Securitate által üldözött magyar költő a brassói pártház előtt gyújtotta fel magát, haláltusája három hónapig tartott.

Bauer Sándor

  1972-ben a szovjet hatóságok szembesültek az önégetési hullám erejével. 1972 májusában Romas Kalanta diák Kaunas egyik frekventált terén gyújtotta fel magát, hogy a litván függetlenségre emlékeztessen. Csak ebben az évben tucatnyian követték a halálba. Litvánia-szerte szovjetellenes zavargások törtek ki, és az események utórezgései évekkel később is gondot okoztak a szovjet megszállóknak. A másik litván önégető, Vitautas Viciulis festő 1989-ben Klaipeda városában, a Lenin szobor tővében lett öngyilkos, kezében a litván zászlóval. A kommunista rezsimeknek gyakran gyűlt meg a baja ezzel a tiltakozási formával. Az NDK-ban egy nyájától elmozdított lelkipásztor, Oskar Brüsewitz, Romániában Liviu Cornel Babes munkás vetett véget így életének. Kínában 2001-ben a Falun Gong vallási irányzat több tagja tiltakozik így betiltásuk ellen, a Tienanmen téren. Néhány túlélő azóta is kórházi ellátásra szorul. 

  A világban az észak-afrikai önégetési akciók mellett napjainkban legalább két helyen zajlanak hasonló akciók. India tamilok lakta részein a srí lankai tamilokkal, szolidaritási megmozdulások részeként rendszeresen végeznek magukkal így emberek. A másik hely pedig Afganisztán, ahol a társadalmi, családi nehézségekre tesznek így pontot az alávetettségben élő nők.

  A példák is mutatják politikai, társadalmi, gazdasági küzdelmek e viszonylag új, de terjedőben lévő, szélsőséges eszköze nincs földrajzi helyhez vagy szociológiai környezethez igazítva. Alapkérdéseket kell feltennünk: az egyén önként vállalt kínhalála segíthet-e a közösségen? Létezik földi tisztítótűz? Mutathatják-e emberi fáklyák a sötétségben a kiutat?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr122594785

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Gamauf János hősi halott! 2011.01.23. 11:33:59

A család és a rendőrség "szolgálati halottként" temette el a tavalyi alsóörsi kettős gyilkosság 29 éves rendőr áldozatát. Azért nem nyilvánították hősi halottá, mert a nyomozás kezdetén nem lehetett kizárni, hogy az áldozat életvitele közrejá...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Várúr 2011.01.22. 13:56:19

Szerző beírhatta volna (bár témaidegen) hogy a 23 évig véres diktatúrát üzemeltető, utolsó óráiban százakat lelövető tunéziai kormánypárt még négy nappal ezelőtt is a szoci internacionálé teljes jogú tagja volt... (akkor kapott észbe Martin Schulz európai főszocialista).

betyár (törölt) 2011.01.22. 18:34:52

"az egyén önként vállalt kínhalála segíthet-e a közösségen? Létezik földi tisztítótűz? Mutathatják-e emberi fáklyák a sötétségben a kiutat?"

A keresztény vértanúk azt gondolták: igen. Nem véletlen talán, hogy ezekre a vértanúságokra nem a nyugati világban kerül sor, ahol az individualizmus már rég háttérbe szorította az egy közösségért való áldozatot, hanem olyan helyeken, ahol egy erkölcsi, morális cél, amitől az ott élők megfosztattak, érdekében való mártíromság erősítheti a többi embert.

pirimogyoró 2011.01.22. 22:18:28

Meghalt és semmi sem változott. Életében többet tehetett volna az eszményeiért, mint halálában.

neozsivany 2011.01.23. 10:58:29

"Malcolm Browne amerikai sajtófotós képein bejárta a világot. A fotós Pulitzer-díjat kapott. Ahogy később elmesélte, a fülest egy szerzetestől kapta néhány órával az öngyilkosság előtt. "

Hát az ilyen Pulitzer-díjas az kérem rohadjon meg a neve napján zsákbavarrva Komlón... Bármilyen normális értékrenddel felvértezett ember, ha kap egy ilyen "fülest", akkor nem települ ki a fotóaparáttal várva az eseményt és közben heherészve, hogy "bázz csak legyenek jók a fények és akkor tuti a Pulitzer", hanem megpróbálja azt megakadályozni, elvégre mégis egy emberéletről van szó. Ebben az esetben az sem ad felmentést, hogy esetlegesen a szerzetes akkor később és máshol hajtja végre a tettét, mivel az az ő döntése. A segítségnyújtás elmulasztásán túl egy ember kegyetlen kínhalálán való nyerészkedés meg a fotós döntése...

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2011.01.23. 11:00:27

Szabadság híd tavaly?
Brutális, még egy kárba veszett élet.

zsitva 2011.01.23. 11:00:34

Valaki felgyújtja magát mert tiltakozni akar.
Nevét vagy megjegyzik vagy nem.
Mondjuk szerencsés és az övét épp megjegyzik.
A következő mondat mi?
......Tették még tucatnyian követték a következő időszaban.......
Ok.
Kik voltak a :....követték......?
Ők kik?
Róluk már nem ír senki, semmit.
Tehát az önfelgyújtónak (celebbé váláshoz) elsőnek kell lennie egy adott korban, mert ha negyedik, kilencedik, tizenegyedik akkor már csak a ......mintegy tucatnyian.........határozóból lesz az egyik, név nélkül.

[Lombroso] · http://archiregnum.blog.hu 2011.01.23. 11:12:06

A post tippet akar adni Bolgár Györgynek, hogy hogyan lehetne eredményesen demonstrálni a demokráciáért?:)

Jackni Konzol 2011.01.23. 11:14:05

@neozsivany: nyilván nem jelentette be neki hogy fel fogja gyújtani magát, gondolom csak annyit közölt hogy hozzon gépet, mert vagy jelentőségű tett szemtanúja lehet...

neozsivany 2011.01.23. 11:34:44

@Jackni Konzol: Ha csak ennyit tudott, akkor is feltűnhetett volna egy benzines kannával slattyogó szerzetes. Abban remélem egyetértünk, hogy egy ilyen művelet azért időbe tellik, tehát kanna kibont, körbelcsol, gyufa meggyújt, denique nem egy főbelövés. Tehát ha volt ott valaki aki már eleve látványosságot várt, lett vona reakcióideje mást is tenni, mint fotózni. Persze lehet, hogy nem tudta volna megmenteni és a Pulitzer is elúszott volna és ezt a kockázatot meg nem lehetett bevállalni...

Link Elek 2011.01.23. 11:35:16

csak akkor er valamit, ha az emberek tomegei szamara vilagos lesz miert csinalta, es sokan egyetertenek vele.

a hatalom szamara azert problemas, mert nem tud ellene tenni semmit. benzinhez barki hozzajuthat, ongyujtohoz is, csak elhatarozas kerdese.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.01.23. 11:45:41

@betyár: a keresztény vértanúk nem a "közösségért" haltak meg... a kereszténység nem arról szól, hogy ez a világ jobb legyen (ez csak mellékterméke esetleg, de nem feltétlenül)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.01.23. 11:47:11

Mondjuk aki túlél egy ilyet, annak biztos szar lehet, és nem csak a sebek miatt, hanem mert milliókért gyógykezelik, azaz ezzel kárt okoz annak a közösségnek, aki miatt felgyújtotta magát...

31/48 2011.01.23. 12:17:44

A keresztény vértanúk nem magukat mészárolták le.

Ettől függetlenül még valóban lehet közösségi, csodálatos és nemes a gesztus, viszont attól még hogy valaki ilyesmit tesz nem feltétlenül van igaza.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2011.01.23. 12:29:08

@endike:

Hanem? Mellesleg ez nem vértanúság, hanem öngyilkosság.

betyár (törölt) 2011.01.23. 12:33:15

@endike:
alaposabban olvassa el, amit írtam. Nem azonosítottam őket a keresztény vértanúkkal, továbbá nem írtam, hogy azok a "közösségéert" cselekedtek volna.:)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.01.23. 12:34:10

@Mj: na igen, igazad van, tényleg más ha valakit megölnek mint ha öngyilkos lesz

én se értek egyet az öngyilkossággal, legyen az bármilyen szépnek és nemesnek tűnő is... a "szeresd felebarátodat mint ÖNMAGADAT" törvénybe nem igazán illik bele...

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2011.01.23. 13:12:11

@neozsivany:

Tévedés. A Pulitzer-díjas kép története pont más. Az illetőnek tettestársai is voltak, akik direkt azért voltak ott, hogy senki se léphessen közbe. Ugyanis egyesek odasiettek oltási szándékkal. Erre a tettestársak (szintén budhista szerzetesek) nagy kört alkottak, hogy senki se férhessen oda.

Jackni Konzol 2011.01.23. 13:23:14

@neozsivany: azért megnézném, te mit tennél hasonló helyzetben, amikor teljesen váratlanul ér a dolog, fel sem fogod elsőre hogy mit jelent ha locsolja magára a benzint és már lángol is... kezedben a gép, és csak kattintasz, kattintasz... jó sokat... hogy agyilag elmenekülj a borzalom elől...

-d(-_-)b- 2011.01.23. 13:47:25

@Jackni Konzol: Aha, nyilván a rutinos újságíró a szenzációs képek elkészítésével kezdte el rögtön a helyszínen feldolgozni azt a sokkot, ami érte őt.

Jackni Konzol 2011.01.23. 13:49:41

@-d(-_-)b-: ezt én nem tudhatom... de te se.

neozsivany 2011.01.23. 13:57:55

@Jackni Konzol: Ezt remélem te sem gondoltad komolyan...

Jackni Konzol 2011.01.23. 14:00:11

@neozsivany: ha leírtam, akkor szerinted?

kozgaztanar 2011.01.24. 15:12:30

Alapkérdéseket kell feltennünk: az egyén önként vállalt kínhalála segíthet-e a közösségen? Létezik földi tisztítótűz? Mutathatják-e emberi fáklyák a sötétségben a kiutat?

A válaszok a kérdések sorrendjében: nem, nem és nem.

Passato Prossimo 2011.01.25. 10:53:28

@kozgaztanar:
szerintem is csak ez a három egyértelmű válasz létezhet

Bouazizi nővére a bbc-nek nyilatkozott
www.bbc.co.uk/news/world-africa-12241082

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.04.15. 11:05:34

@neozsivany: hát igen, eléggé furcsa, és embertelen ez a díj. mint a hullarablás, olyan ez.

Szovjetunió a kommunista Észak-Vietnamot, míg az USA Dél-Vietnamot támogatta.
a szerzetes tettével a buddhistákat megfélemlítő dél-vietnami Ngô Đình Diệm-rezsim ellen tiltakozott.
ilyen a nagy demokrata, liberális usa, már megint.

a déli hadsereg útját országszerte gyilkosságok és pusztítás kísérte. Néhány buddhista szerzetes Thích Quảng Đức példáját követve tiltakozásul a halált választotta, s felgyújtotta magát. Végül 1963 novemberében a hadsereg által végrehajtott államcsíny és Diệm meggyilkolása vetett véget a válságos helyzetnek. Ennek fényében a szerzetesek önégető mozgalmát a vietnami buddhista válság fordulópontjának tekintik, amely végül a Diệm-rezsim felszámolásához vezetett.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.04.15. 11:11:33

@neozsivany: tehát 1963-ra ez a kép is segített, hogy az usa jóváhagyjon egy katonai puccsot diem ellen.

Diem vaskézzel vezette országát és keményen leszámolt az uralma ellen tüntető kommunistákkal, nacionalistákal és buddhistákkal. Több tüntetés leverése is halálos áldozatokkal járt, miután a rendfentartó erők a rendszerint békésen tiltakozó tömegbe lőttek. Ebben segítségére volt az amerikai támogatásból felszerelt dél-vietnami hadsereg is. Testvéreit fontos politikai posztokra nevezte ki.

Végül 1963-ra már olyan mértékben elfogadhatatlan volt a személye mind Dél-Vietnamban, mind az Egyesült Államokban, hogy végül november 1-jén – az amerikaiak hallgatólagos támogatásával – sikeres katonai puccsal eltávolították a hatalomból. Másnap kivégezték.

dehát 63-ban volt Kennedy kivégzése is... az is egy puccs volt?
süti beállítások módosítása