Csahos puli, ami nem harap
2010. november 22. írta: politicus

Csahos puli, ami nem harap

  A kormány el akarja lehetetleníteni a Költségvetési Tanács működését azzal, hogy az idei 835 millió forintos költségvetését 2011-re 10 millióra csökkentené. Eddig a rövidke hír. Szeretném előrebocsátani: egyetértettem a Költségvetési Tanács létrehozásával, működésével, még akkor is, ha lehetett tudni, hogy: 1. hatáskör híján nem fogja tudni betölteni azt a célt, amit eredetileg szántak neki (lévén semmilyen szankció lehetősége nem került bele az alapító törvénybe (pl. vétójog), 2. a Tanács feladatai részben átfedést mutatnak az ÁSZ feladataival, így létrehozása talán felesleges pénzkidobásnak is tűnhet.

  Ugyanakkor a mindenkori államot ellenőrző, annak túlkapásaira a figyelmet felhívó, a közélet transzparenciáját növelő szervezet létrehozása és stabil működése a demokrácia egyik fontos értékmérője (miközben ma éppen az látható, hogy a mostani kormány ezzel homlokegyenest ellentétes utat jár be). Bár azzal sem lövünk túlságosan mellé, ha feltételezzük: az előző kormány sem pusztán saját elhatározásából, a demokrácia iránti túlfűtött vágyai okán hozta létre az új szervezetet, hanem mert így meg lehetett nyugtatni a Magyarországon befektetni szándékozókat és/vagy ki lehetett vele elégíteni az éppen rendszeresen hazánkba látogató IMF-EU tárgyalódelegáció igényeit.

  A KT létrehozásával szembeni legfőbb érv egyébként az (volt), hogy feladatai nagyrészt ÁSZ hatáskörbe tartoznak, ezért teljesen felesleges még egy állami szervet gründolni egy rakás adóforintból. Ez azonban csak részben igaz. Ha jól dekódolom a két szervezet közötti hatáskörmegosztási logikát, akkor a Tanács felállításával egy olyan, a költségvetést, a költségvetés pénzügyi folyamataira hatást gyakorló törvényeket/törvényjavaslatokat érintő előzetes értékelési, becslési, előrejelzési feladatkör is megszületett, amely korábban nem létezett. Bár mi felettébb szomorúak lennénk, ha a mindenkori költségvetést készítő minisztérium ne rendelkezett volna korábban is hasonló feladat- és hatáskörrel (értsd: ex-ante értékelés), továbbá a megfelelő szakapparátussal. De mindegy is. Az előző kormány nyilván úgy gondolta, hogy a PM-n belül nincs meg a megfelelő szaktudás a feladat elvégzésére, így hát outsource-oljuk ki az egészet egy új intézménybe (Veres Jánost elnézve ez egyáltalán nem meglepő).

A KT és az ÁSZ néhány feladata a két szervezet SZMSZ-e alapján

a KT feladatai az ÁSZ feladatai
makrogazdasági előrejelzéseket készít  ellenőrzi az állami vagyonnal való gazdálkodást
a költségvetési adatokra vonatkozó technikai kivetítést készít  ellenőrzi az államháztartás gazdálkodását
 a költségvetési tervezéssel, előrejelzéssel és hatásvizsgálattal kapcsolatos módszertani ajánlásokat készít  ellenőrzi a központi költségvetés végrehajtásáról készített zárszámadást
becslést készít a költségvetési és pótköltségvetési törvényjavaslatokhoz  ellenőrzi az állami adóhatóságot
becslést készít az Országgyűlés által tárgyalt egyéb, a költségvetésre kihatással lévő törvényjavaslatok, módosító, kapcsolódó módosító és zárószavazás előtti módosító javaslatokról  ellenőrzi az állami költségvetésből gazdálkodó szerveket
tájékoztatja a feladatkörébe tartozó kérdésekről a köztársasági elnököt, az országgyűlési biztosokat, az Állami Számvevőszék elnökét, a Magyar Nemzeti Bank elnökét és az Országgyűlés bizottságait  ellenőrzi a Magyar Nemzeti Bank gazdálkodását
 véleményezi a költségvetési elszámolási és számviteli tárgyú jogszabályok tervezeteit  ellenőrzi a pártokat
   ellenőrzi a Költségvetési Tanács gazdálkodását
   véleményezi a Magyar Köztársaság költségvetésére vonatkozó törvényjavaslatot

 

  Tehát átfedés van a két szervezet feladatai között, ami a költségvetési törvényjavaslat véleményezését illeti, ez azonban könnyen, akár jogszabályi szinten is orvosolható volna. Ha van rá igény. Ma úgy tűnik, nincs. A KT-ra pedig szükség van.

  A mindenkori parlamenti többség figyelmét a helyes, akkurátus költségvetési tervezésre felhívó, a büdzsé stabilitását szem előtt tartó, a tervezéshez előzetes hatásvizsgálatok elkészítésével segítséget nyújtó szervezet léte ma is elengedhetetlen, bár az már más kérdés, hogy a jelenlegi-e a legmegfelelőbb forma. Mert nekem ma nagyon úgy tűnik, hogy létrehoztunk egy (létszámában) évről évre duzzadó költségvetési szervet, miközben az eredeti célkitűzés éppen a közpénzek hatékonyabb felhasználását segítő állami szerv létrehozása lett volna néhány fős apparátussal, nem pedig egy újabb monstre, közpénzt zabáló elitalakulat pénzelése.

  Ugyanis a fenti feladat-portfólió mégoly széles spektruma sem tudja indokolni, hogy egy ilyen szervezet működésére az állam miért költ egy költségvetési évben közel egy milliárd forintot. Csak jelezzük: az ÁSZ 2009-ben 7, 2010-ben pedig 6,6 milliárd forintból gazdálkodik, szervezeti létszáma 2009 januárjában 581 fő volt. Vagyis miközben az ÁSZ esetében az egy főre jutó „működési költség” 11-12 millió Ft körül van, addig ez a KT esetében majdnem 20 millió forint, azaz majd’ kétszer annyi. Nonszensz. Amely költségek döntő részét természetesen a munkaerőköltségek viszik el.

  A Tanács honlapja szerint az elemzési területnek 30, a működési területnek 10 munkatársa van. Magának a Tanácsnak három (Kopits György, Oblath Gábor, Török Ádám) választott tagja van, így 2010 márciusában ez a szervezet 43 munkatársat foglalkoztatott, miközben 2009. júliusban ugyanez a szám még csak 17 fő volt. És mialatt tavaly nyáron még negyedéves bontásban 33 millió forint bérköltséget mutattak ki a KT könyvei, addig 2010 első negyedévében már ennek dupláját, közel 64 millió forintot. Ezzel a növekedési ütemmel, azt hiszem, sikerült elnyerni a 2009/2010-es évek legexpanzívabb költségvetési szerve címét. Ha ez érdem egyáltalán.

  A legnagyobb baj azonban nem ez. Ugyanis miközben a KT - mint látjuk - komoly létszámmal dolgozik és óriási költségvetési forrásokat emészt fel, lényegében annyi beleszólása, hatása van az éves büdzsé alakulására, mint bármelyikünknek. Nulla. Ezért viszont ennyi pénzt kár kiszórni az ablakon. Vállalhatjuk persze továbbra is ennek a szervezetnek a működtetési költségeit, de így sok értelme nincs.

  Én ma három stratégiai irányt látok értelmezhetőnek:

1. ebben a formában megy tovább a KT jelentősen kurtított létszámmal, max. 50-60 milliós költségvetéssel,

2. a kormány mellett működő konzultatív testületté alakul át max. 3 fővel, évi 5-10 milliós forráskerettel,

3. vagy a parlament a szervezet létének valós értelmet adva valódi jogosítványokkal (értsd: pl. vétójog) ruházza fel a testületet.

  Én ez utóbbi mellett lennék, kérdés, ez mennyire találkozik a realitásokkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr862465129

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hezitátorok 2010.11.24. 06:23:07

Az új undokok mintha új stílust hoztak volna. Még mindig mindent a népért, és már a nép által is: nemzeti konzultáció, kétharmados fölhatalmazás, az emberek elnökének kinevezése, a nép jussának visszavétele a közszolgáktól. Mindent a nép álta...

Trackback: Gazdaság: ki mondja el a rossz hírt Orbánnak? 2010.11.22. 14:50:29

A gazdaságpolitikához egy kicsit is konyító állami intézmények kikapcsolásával nem marad más hátra, mint hogy Orbán egyedül Matolcsyékra hagyatkozzon. Nem veszélyes ez? (Fotó: fidesz.hu) Először még csak az ÁSZ elnöke elmélkedett arról, hogy az ő in...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.22. 14:44:01

Sőt, kell még létrehozni 30-40 egyéb intézményt, ami szintén megvétózhatja a kormány politikáját, jól fizetett független szakemberekkel. Akkor aztán garantálható, hogy soha semmi nem fog változni az országban.

bz249 2010.11.22. 14:48:57

800 milla?

Bakker. En evi 10 milkaert is hajlando vagyok semmi felelosseget nem vallalva a levegobe beszelni.

Gandalf Garaboncias 2010.11.22. 14:50:39

"Hétfő reggel a parlament alkotmányügyi bizottságában már napirendre is került a javaslat, ahol - a korábbi hírekkel szemben - egy szavazatot sem kapott. Az ülésen a kormányt képviselő Nemzetgazdasági Minisztérium képviselője is elutasításra tett javaslatot, ezután történ meg az egyhangú szavazás."

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.11.22. 15:13:41

szdeszes cikk. semmi nem változhat. minden úgy volt jó, ahogy eddig. aki mást mond, büdös fasisztásoskodó cigány szaddam.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.11.22. 15:17:36

@Grift: én pl. határozottan arra tettem javaslatot, hogy a helyzetnek változnia kell. De lehet, hogy csak ezt az egy mondatot kellett volna leírnom és akkor még Ön is megértette volna.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.11.22. 15:20:21

@politicus:
ugye nem képzeli, hogy elolvastam amit írt?

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.11.22. 15:22:35

@Grift: hú, akkor a véleményét a vécépapírról olvasta le?

Bell & Sebastian 2010.11.22. 15:23:11

A militáns irányítási modell lényege a törzskarba szervezett tanácsadókban rejlik. Azonban két dologra kell vigyázni:
- egy darab bőven elég
- asztallábhoz támasztható aktatáskával senki se jusson be

Esetleg vessenek bukfencet, de azt ingyen. Ha most nem indulnak oszlásnak, majd jövőre.
Sóhivatal az élet megrontója, a káderek temetője. Mondjanak meg a felsőházban, társadalmi munkában.

TG69 2010.11.22. 15:24:57

@Elpet: Az isten :) óvjon minket az ilyen jobbító, a szakértelemmel ellentétes, kormányzati ad-hoc intézkedésekkel szemben.

TG69 2010.11.22. 15:28:20

@bz249: Az ASZ feladatkörét meg én vállalom el 5 misiért. (általában minden rendben lesz a nagyon gáz tételeknél meg odabiggyesztem a közepesen kockázatos minősítést)

guvernalista (törölt) 2010.11.22. 15:30:51

az a kérdés, hogy mi az állam szerepe. ha az a cél, hogy a pm fellendítse a gazdaságot, akkor fel kell állítani az országos tervhivatalt.

nyilván kevés értelme van annak, hogy matolcsy 400 ezres munkaerő piaci tervszámait bírálja kopits, és ő azt mondja, hogy szerinte nem lesz csak 100 ezer munkahely. üljenek össze a tervhivatalban aztán beszéljék meg

Tehetetlen Dodó 2010.11.22. 15:36:05

A 4. változat lemaradt: menjenek szépen Isten hírével.
Ez a legolcsóbb megoldás és a leghatékonyabb.

TG69 2010.11.22. 15:37:15

@politicus: A feladatok felsorolásán túl én kiemeltemvolna az alapvető különbséget, miszerint a KT inkább előrejelez, ming az ASZ utólagosan ellenőriz. A stratégiai irányok közül a létszámcsökkentés esetén alkalmatlan lesz a feladatának ellátásra, a ktgvetést érintő törvények gyors beárazására stb.

tanarseged ur 2010.11.22. 15:40:48

Érdekes cikk, és mert látszik, hogy a szerző tényleg utánanézett a dolgoknak, hadd eresszek meg pár kérdést/kommentet:

1) A KT negyedéves költségei a béreken felül az irodabérleti díjat, külföldi kiküldetéseket stb-t számítva sem haladják meg a 70-80 milliót, ami évente kb. 300 millió. Közben az éves költségvetésük 800+ millió. Mi lesz a fennmaradó résszel?

2) Szvsz nem egészen igaz, hogy a KT "óriási költségvetési forrásokat emészt fel", pár száz millió a kb. 13000 milliárdos költségvetésben fel sem tűnik. Mondjuk nagyjából egy augusztus 20-ai tűzijáték ára.

3) Szvsz az sem egészen igaz, hogy a KT-nek "lényegében annyi beleszólása, hatása van az éves büdzsé alakulására, mint bármelyikünknek. Nulla." Amit bármelyikünk ír, az max. párezer olvasót és pár száz kommentelőt érdekel :-), amit a KT mond, azért arra (gondolom) odafigyelnek a pénzügyi szakemberek és a befektetők.

4) Ki választja a KT tagjait? Nyilván nem a nép, de ki? Vétójogot adni egy ilyen testületnek azért elég durván hangzik - legfeljebb nagyon körülhatárolt esetekben, pl. ha a hiány átlépne bizonyos százalékot. Vö. az Alkotmánybírósággal, ott is szigorúan körül van írva szabályokkal (akár a mostani, akár a korábbi állapotot nézzük), hogy mikor semmisíthetnek meg egy törvényt.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.11.22. 15:44:42

@TG69: ugyan ki nem emeltem, de a 3. bekezdésben ott van :)

Bell & Sebastian 2010.11.22. 15:44:59

@TG69:
Az ÁSZ tartalmi elemzéssel is foglalkozik, egy legfőbb könyvelő csak formaival.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.22. 15:47:06

@tanarseged ur:

"A tanács tagjait az Országgyűlés választja 9 évre, egy-egy tagját a köztársasági elnök, az Állami Számvevőszék elnöke, illetve a Magyar Nemzeti Bank elnöke jelöli. A Költségvetési Tanácsot a köztársasági elnök által jelölt személy vezeti. "

hirszerzo.hu/profit/87350_atment_a_plafontorveny_a_felelos_allami_gaz

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.11.22. 15:49:31

1. jó kérdés, a holnapon elérhető dokumentumokból ez nem derül ki.
2. az összeget nyilván nem a teljes büdzséhez kell viszonyítani, mert akkor lényegében bármely összeg arányait tekintve kicsinek tekinthető a teljeshez képest.
3. a hatás alatt itt a KT-nak a költségvetési törvény tervezése során figyelembe vett javaslatait kell érteni
4. egyetértünk. csak nagyon körülhatárolható esetekben és szigorú feltételek mellett. de ezzel már nem akartam untatni az olvasót. :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.22. 15:49:39

A költségvetési tanács felállítását egyébként a Fidesz javasolta még 2006-ban. Akkoriban bizonyára jó ötletnek tűnt.

hvg.hu/itthon/20060515ktanacs

Bell & Sebastian 2010.11.22. 16:03:46

@Elpet:
De azóta csípős lett a csalán.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.11.22. 16:03:57

@Elpet:

nem az a kérdés, hogy ki javasolta, hanem hogy milyen feladatot szántak neki..

TG69 2010.11.22. 16:12:18

@politicus: Tényleg ott van :). Egyébként nem azért kell ezt így csinálni, mert a PM erre Veres idején alkalmatlan volt, hanem mert a közgazdász szakma az ilyen jellenű kontrollt jobbnak tartja ma, mint az egyszerű szabályalapú költségvetési regulákat.

Figyelem, itt arról olvasunk, hogy velünk példálózik egy brit közgazdász professzor, hogy mért is kell Nagy-Britanniának KT !
eltecon.blog.hu/2010/11/20/a_koltsegvetesi_tanacs_vedelmeben

TG69 2010.11.22. 16:18:47

@politicus: Pl ha 40 éves nőkre vonatkozó szolgálati idő meglebegtetésekor már be lett volna árazva ez az igéret, akkor nem lenne ez ügyben akkora kapkodás, mint ami most van. Már csak 3 gyermekeseknél igaz az egész meg ilyen apróságok...

tanarseged ur 2010.11.22. 16:33:12

@Elpet: Köszönöm. Szóval Sólyom jelölte a főnöküket, Simor és Kovács Árpád a két másikat. Az akkori OGY egyébként egyhangúan, egyetlen tartózkodással választotta meg őket.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Költségvetési_Tanács

@politicus: A 2) és 3) pontokhoz:
2) Azért írtam a tűzijátékot is, ahhoz viszonyítható. :-) Szvsz annyit megér.
3) Hogy a kormány idén pont nem hallgatott a KT-ra, az még nem jelenti, hogy a KT fölösleges, de azt sem, hogy vétójogot kell adni nekik. A tanácsadó szerepében benne van, hogy nem hallgatnak rá. Akinek minden tanácsát megfogadják, az nem tanácsadó, hanem vagy szürke eminenciás, vagy legitimáló propagandaeszköz, akinek előre megírják, hogy mit tanácsoljon.

Google 2010.11.22. 16:38:51

Ha már maradnia kell, mert egyébként sérülne a demokrácia - egyesek szerint -, akkor tényleg az a legjobb, ha a kormány mellett működő testületté alakul át. Sokkal normálisabb dolog lenne, ha egymás között megbeszélik, mi a hasznos, mint sajtón keresztül üzengetni. Mert az sehova nem vezet.
Kormánynak, tanácsnak egy a dolga, minél jobb működését az államnak garantálni.
Ha tehetik ezt egymás mellett is, miért tennék egymás ellen? És ennyi pénzért.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.22. 16:42:18

Egyébként pedig sokfelé tartanak tanácsadókat és tanácsadó testületeket, az élet minden területén előfordul ez. Csakhogy a tanácsadó testületnek nem hozhat döntéseket és nem próbálkozhat azzal, hogy pressziót gyakoroljon a döntéshozatalra, mert az olyan tanácsadót el szokták csapni.
Például egy ország vezetésének tanácsadó testülete nem arra való, hogy telekürtölje a világot azzal a véleményével: hibásak a kormányzati elképzelések, és ezáltal próbáljon nyomást gyakorolni a döntéshozatalra.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.11.22. 17:04:34

@Elpet: A Fidesznek 2006-ban igaza volt a KT felállítására tett javaslatával, mint ahogy 2005-ben is igaza volt Sólyom jelölésével. Ma a kormányzás fölötti kontroll (a híres fékek és ellensúlyok) kiiktatásával nincs igaza. Még akkor sincs igaza, ha feltételezzük, hogy politikája a lehető legjobb és leghatékonyabb döntéseken alapul, ebben az esetben ugyanis a KT (vagy Sólyom) esetleges kritikájával szemben precíz ellenérveket tudna állítani, ezzel is igazolva a köz előtt, hogy érti a dolgát. Ehelyett összetöri azt a tükröt, amelyet korábban ő maga vásárolt, és amelynek pontosságára maga is hivatkozott.

www.fidesz.hu/index.php?Cikk=140573
fidesz.hu/index.php?Cikk=148010
fidesz.hu/index.php?Cikk=131335

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.11.22. 17:08:21

@tanarseged ur: a rendszerben eleve kódolva van az ellentét, hisz a KT feladata a költségvetés egyensúlyban tartása minden körülmények közt, a kormány meg szeretné lazítani a gyeplőt ott, ahol csak lehet. A KT-t nem köti "politikai felelősség", nem kell figyelnie a választóközönségét, míg a kormánynak igen.

Meglepődnék, ha komoly kihatással bíró (mondjuk néhány milliárdos tétel) esetben a KT javaslatait megfogadta volna az előző kormány vagy meg fogja a jelenlegi.

Ha van/volt/lesz ilyen, akkor annak csak örülni lehet.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.22. 17:10:44

@elGabor:

Én meg azt gondolom, hogy a híres intézmények, amelyek a fékeket és ellensúlyokat hivatottak képezni, tele vannak olyan emberekkel, akiknek az az érdeke, hogy minden úgy maradjon, ahogyan volt.

Diocles 2010.11.22. 17:13:17

@politicus:

Az ellentét szerintem még erősebb, mert kétféle gazdaságfilozófia csap össze.
Kopits az egész életét az IMF-nél töltötte, az ő számára a kormány gazdaságpolitikája nyilván teljesen elfogadhatatlan. A gond az, h ezt hetente lenyilatkozza a sajtóban, teszi mindezt KT-elnökként, és ekként tornássza fel egyre magasabban a kockázati felárat.

Tehát a konflikus alighanem megspórolhatatlan, ráadásul személyes jellegű. Pl. egy Surányival alighanem jóval könnyebben kijönne a kormány (és neki a megfelelő nemzetközi elismertsége szintén megvolna), mint az IMF-nagykövet Kopits-csal.

ucsacsu 2010.11.22. 17:23:46

Az egy milliárd azért enyhe túlzás,még az 5-10 milla is. egy sóhivatal volt és békén hagyta a kormányt. Ültek mint az iszap,és most hirtelen,varázsszóra felébredtek.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.22. 17:36:47

Egyáltalán ez a független intézményekről, mint fékekről és ellensúlyokról szóló iskolás politológiai lecke nem ad választ arra a kérdésre, hogy mi van akkor, ha a független intézményeket működtető személyek egyazon érdekcsoporthoz tartoznak, melynek céljai egy irányba mutatnak. A független intézményiség feltételeként ugyanis kizárólag a kormányzattól való függetlenséget szokás megemlíteni, azt is csak jobboldali kormányok idejében.

Bloodscalp 2010.11.22. 17:44:53

@Elpet: nem akarod azt mondani hogy eddig megvolt kötve bármelyik kormány keze is

guvernalista (törölt) 2010.11.22. 17:59:26

@Elpet:
ehhez független kiválasztás kellene. ahhoz meg hatalommegosztás kellene. mondjuk valódi önkormányzatok.

pl.
matolcsy és kopits arról vitáznak, hogy 4 év alatt hány új munkahely lesz. az egyik gyurinak az jön ki, hogy 400 ezer. ha 10 év alatt 1 millió, akkor 4 év alatt 400 ezer. a hülye is felállítja ezt az aránypárt. matolcsy is felállítja. kopits oszt, szoroz, és neki a reál gazdasági mutatókból az jön ki, hogy 100 ezer.

na most ha civilizált ország lennénk, akkor az lenne, hogy a makroközgazdászok kihoznának egy előrejelzést, ami a tudomány mai állása szerint a makro mutatókból mondani lehet, de ez független a kormány pártállásától, mert a közgazdasági törvények nem kétharmadosak. ebből lenne egy érték, vagy inkább valószínűségi mező. egy előre meghatározott képlet szerint. ez lenne a kormány "elméleti" számítása.

és a kontroll nem egy másik elmélet lenne, hanem az, hogy az önkormányzatok a gyakorlati tapasztalatuk alapján is mondanak valamit. és a sok mikro előrejelzés kontrollálja a makro számítást.

na most erről itt szó nincsen. beült gyuri, és amíg jól beszélt addig pénzelték, most meg azt mondták, hogy nem pénzelik, de a végén mégis csak fogják, és lehet gyártani az összeesküvés elméleteket.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.11.22. 18:05:08

@Elpet: Kopits György vagy Sólyom László, hogy két közelmúltbéli kritikust említsünk, nem tartoznak a posztkommunista hálózathoz. Mindketten a konzervatív értékrendhez kötődő személyek*, bár annyi igaz, hogy egzisztenciálisan nem függenek a Fidesztől - ezért is alkalmasak arra, hogy kimondják, ami a kormánynak adott pillanatban esetleg nem kellemes. Az az állítás, hogy ők a ballib érdekek képviselői volnának, egészen egyszerűen nem igaz.

Kettő, a ballib regnálásának idején a Fidesz előszeretettel hivatkozott a kormányzattól független intézményekre, úgymint (akkor) a köztársasági elnökre, a költségvetési tanácsra, a számvevőszékre, Járai távozásáig az MNB-re, valamint az alkotmánybíróságra. Az az állítás, hogy ez valami sajátosan ballib fondorlat volna, egészen egyszerűen nem igaz.
_________________
* Magyarországon a függetlenséget sokan véletlenül vagy tudatosan összekeverik az értéksemlegességgel. Kérem, maguk ne tegyék!

Tehetetlen Dodó 2010.11.22. 18:24:36

@Elpet: Ezért fékek és ellensúlyok, hehe.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.22. 18:34:13

@elGabor:

Attól, hogy valakinek a kultúrája, életmódja, modora és viselkedése nem a járási meg megyei vébétitkárok világában mozog, attól még lehet az az érdeke, hogy mozdulatlanul maradjon minden, a `89-es és IMF kompatibilis elvek alapján.

bolá 2010.11.22. 19:31:06

@Tehetetlen Dodó:
Egyetértek. Azért tartjuk az ellenzéket, hogy ők mondják meg, hogy rossz egy törvény. Tiszta pénzkidobás még egy intézményt eltartani.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.11.22. 19:37:39

@politicus: Nem egyszerűen arról van szó, hogy van egy feladat, amit valahol az államigazgatásban meg kell oldani, hanem arról, hogy egyrészt meg kell oldania a kormánynak, másrészt egy, a kormánytól független, de ahhoz mérhető méretű, felkészültségű, apparátusú független szervezetnek ellenőriznie is kell. Ez a függetlenség hitelesíti a kormány számait és nem a kétharmad vagy az 52%.

Másrészt a KT-nek ugyan egymilliárdos költségvetése van, de szó sincs róla, hogy ennyibe kerülne. Ha megnézed a 2009-es zárszámadási törvényt, láthatod, hogy kevesebb, mint 200 millióba került. Nem igaz, hogy évről évre nő az apparátus, valójában 2009 végére elérte azt a szintet (kb. 30 fő), amivel jól lehet ezt csinálni.

A KT szerintem mind 2009-ből, mind 2010-ből legalább 500-500 millió forintos működési tartalékot tud képezni.

Szét kell választani két dolgot. Az egyik az, hogy a költségvetésnek most egy pár évig nem kell finanszíroznia a KT-t, mert eltartja magát. A másik, hogy fel kell-e számolni a Tanácsot.

A kormánynak világosan kéne beszélnie, mert a KT felszámolásának drasztikus következményei lehetnek a hitelminősítőknél, míg egy költségvetési megkurtítást azért el lehet adni nemzetközileg is.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.11.22. 19:50:37

Három fős tanács, felelősség nélkül, véleményez. Akkor és azt, amit akar. Senkinek nem felelős.
Általában a közgazdász szakma vagy lapított vagy lelkesen tapsolt a Nagy Elkúrás idején.

Ha egy irodát és egy hosszú combú titkárnőt is beleszámítunk, akkor is 10 misi elég. Azt nyilván senki sem akarná, hogy a kormányzat megvegye a tanács véleményét. Ezért legjobb lenne, ha ingyen működnének, a büdzsétől teljesen függetlenül.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.11.22. 20:01:04

@tölgy: Azért, mert neked bejön a "szar fizuért szar munka és semmi felelősség"-modell, ezt nem lehet általánosítani.

bryan 2010.11.22. 20:02:33

Van három olyan állami szervünk, amiknek részben, vagy egészben az lenne a dolga, hogy valamennyire kontroll alatt tartsa a költségvetést, vagy legalábbis fenntartsa ennek látszatát. Ez csak úgy érhető el, ha időnként balhéznak azért, mert valamit elszámoltak, vagy nem is számoltak, csak nagyjából azt mondták, ez így lesz, mert a Gyuri/Peti azt mondta, ő meg ilyen MKKE vörös diplomás közgazdász és biztos ért hozzá.
Mivel mindenki tudja, hogy ilyen esetek vannak, ezért kell egy olyan szerv, ami kívülről ellenőrzi a számításokat, külső kontrollt biztosít és ezt demonstrálja is.
Ezt persze akár be is építhetnénk a pénzügyminisztériumban, biztos van ott is egy olyan osztály, ami ellenőrzi a számításokat, meg is lehetne duplázni a létszámot de az kevésbé hatékony, mint a külsős intézmény, mert erősebb függésben van a minisztériumtól, másrészt kisebb lesz a tekintélye, mint egy külön intézménynek.
Kiterjeszthetnék az ÁSZ jogkörét is, de szerintem nem árt még egy ilyen tanács, többet spórolhat meg, mint az az egymilliárd forint, amibe a működése kerül, nem csak azáltal, hogy észrevehet olyan dolgokat, amit az ÁSZ nem, hanem mert tudnak róla, hogy van egy ilyen, amit egy tekintélyes közgazdász vezet, aki valószínűleg ugyanolyan vörös diplomás, mint a pénzügyminiszter, de legalább van külföldi tapasztalata és vesztenivalója, ha nem sírja tele a világot, ha valamit elcsesznek a költségvetés számolása közben. Mellesleg a tagokat kilenc évre választják, nem egy van belőle, mint az ÁSZ elnökéből, tehát nem függ annyira a pártok kénye-kedvétől.
Igen, csúnyának tűnik, hogy erre ennyi pénzt kell áldozni, meg még egy hely, ami biztos tele van protekcióssal, de mégis megéri szerintem.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.11.22. 20:16:16

@Kettes: szarva közt a tőgyit.
Ezek a nagy pénzért semmi munka és semmi felelősség pályát nyomják.
De ha tud a felelősségükről, a számonkérésükről, akkor elő vele. Vagy visszaáll a sarokba és szégyenkezik tovább.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.11.22. 20:51:19

@tölgy: Semmit sem tudsz, de azt nagyon hangosan. :) Szociológus informatikusnak még jó lehetsz. Ha keményen dolgozol. Ja, akkor mindegy.

guvernalista (törölt) 2010.11.22. 20:54:13

@bryan:
és mi lenne, ha az önkormányzatok mikro előrejelzéseit adnák össze, és azt vetnék össze a kormány számaival.

szóval kopits is csak sacc per kábé tud előrejelezni. elvben ugyanazon logika alapján dolgozik, mint a PM. a makro adatokból rajzol egy ezoterikus legyezőt, hogy nagyot ne tévedjen. szóval nagyjából egy ötödikes is ülhetne ott. egy jól lakott napközis.

szóval nem értem, hogy a KT miért jobb, mint a nyilvánosság. és a kormányzati számokat miért nem az ágazati, vagy az önkormányzati előrejelzésekkel vetik össze. miért egy másik kormányhivatallal.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.11.22. 21:05:54

@Kettes: nincs válasza, csak szájkarate. Megint bebukott kicsirigó.
Mondja vadász, minek is jár maga ide?

TG69 2010.11.22. 21:15:27

@Elpet: Már nem az IMF útját járjuk. Ez az út egy hajszállal választ el minket a bóvli kategóriától. Nincs alapos hatástanulmány arra, hogy miként vezet el a várt pot. GSP növekedéshez, felad olyan alapelveket, amiket ma a teljes EU vall. Teljesen szétzilálva kommunikál a legfontosabb kérdésekről (válságadók, manyupok, reformok), ha nem lenne meg a 2/3 tehetetlenségi nyomatéka, már rég beáraztuk volna a gyurcsányi szintre a cuccot (bár igazából még az is szofisztikáltabb volt ennél). Ez, idáig el van qrva és még helyre lehetne hozni, de ehhez én semmilyen akaratot és ez irányba ható kormányzati kommunikációt nem látok.

guvernalista (törölt) 2010.11.22. 21:18:51

@TG69:
ha W alakú válság, és lesz még egy lejtmenet, akkor szívás. ha nem, akkor nem.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.22. 21:26:52

@elGabor:
@Grift:

Nekem egyre inkább az a véleményem: a jobboldali értelmiség rájött, hogy ugyanabból a fazékból kapta, kapja a lerágatlan csontokat, amiből a ballib értelmiség a színhúst. És nem tetszik neki, hogy Orbán borítaná az egészet. Nagyjából erről szól ez a mostani protesthangulat, aminek persze elég kicsi a jelentősége.

TG69 2010.11.22. 21:29:55

@guvernalista: 6% növekedést kellene produkálni ehhez stabilan. A magyar gazdaság sosem volt erre képes és most rosszabb állapotban van, mint amikor ehhez közelített.

megmondomdom 2010.11.22. 21:36:25

Ha a KT-t "megszüntetik", akkor a piacok negatívan fognak reagálni. Azaz, meg fog nőni az országkockázati felár, leértékelődik a forint, zuhan a BUX.
Számoljatok csak, megéri ezt?

Éhesló 2010.11.22. 22:28:32

@megmondomdom: ki dönt a "piacokon" ezekről? Ők, nem mi. Számít ha kinyaljuk a seggüket? Nem, mert nem kedvelnek minket.
Érdemes tehát kinyalni? Nem.
Érdemes őket fizetni? Nem.
Érdemes rájuk hallgatni? Nem.
Ellenpróba:
Ki fújta fel az usa szétsikkasztott bankjait? A "piacok".
Érdekük volt a gigasikkasztás, nagyot szakítottak ebből? Igen.
Negatív volt a sikkasztó bankok besorolása? Nem.
Viseltek bármilyen felelősséget a viselkedésükért? Nem.
Voltak erkölcsi gátlásaik? Nem.

Ezekre kellene hallgatnia ezek után bárkinek is? Nem.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.11.22. 23:25:43

@tölgy: Előbb a "hülye aki mondja" jön, tata. Képtelen vagy megjegyezni. :)

@guvernalista: Az önkormányzatoknak nincsenek mikroelőrejelzéseik. Meg mire is gondolsz? 3200 mikro inflációs előrejelzésből lesz egy makro? :-o

Még az sem feltétlenül igaz, hogy a KT ugyanazokból az adatokból dolgozik, mint a PM, de az biztos, hogy más modellekkel.

"szóval nagyjából egy ötödikes is ülhetne ott. egy jól lakott napközis" Ez van most a Sándor Palotában, meg is látszik az eredménye.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.11.22. 23:27:18

@Grift: @Elpet: Maguk szerint melyik volt előbb, az értelmiség* árulása vagy az értelmiség elárulása? Mostanában olyan lelkesen tuszkolnak ki mindenkit a jobboldalból, hogy lassan ideje lenne tisztázni a sorrendet, mert egyrészt nagyon nem mindegy, másrészt ebben az ütemben hamarosan nagyon egyedül lesznek, úgy meg unalmas lesz az eszmecseréjük. :)

Kettő: "Szeretem Platónt, de még jobban szeretem az igazságot." Ha értik.
_________________
* Vagy mittudomén. Jobb híján nevezhetjük így is.

bryan 2010.11.23. 00:13:05

@guvernalista:
Az önkormányzatok nem vagyok benne biztos, hogy tudnák, ki hol dolgozik, mennyit fog keresni, az önkormányzati bevételek meg nagyrészt keresztülfolynak az államon. Milyen alapon lenne jobb egy önkormányzat előrejelzése mondjuk a személyi jövedelemadó bevételekről, mint a PM-é? Ennek nem sok értelme lenne.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.11.23. 08:36:11

@Kettes: Egyetértek, kösz a background infót.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.23. 09:07:47

@elGabor:

Tudja, ha már értelmiségi hivatás, akkor nekem Dugonics András az egyik mérce:

"A’-mi pedig Szívemet illeti, talpig ki-tettszhetem Írásomból. Eleve azt mondhatom: igaz Magyar vagyok, és Hazámat szer-fölött szeretem. Hogy benne születtem, soha sem szégyenlem. Adná az Isten, hogy ő se szégyenlené neveltetésemet. Ollyan vagyok, ki Édes Hazámnak bóldogulásán örvendeni; sanyargatásától félteni; veszedelmén irtózni tudnék. Ollyan vagyok, ki édes Hazámnak fen-tartására, ha tehettségemben lenne, Testestől Lelkestől iparkodnék. "

Hasonlítsa ezt össze a mai értelmiség hülyeországozásával, hülyemagyarozásával, állandó siránkozásával, hogy a mucsai sárba belevész a szárnyaló szellem. Persze, tudom, Ady fájdalmas, önostorozó magyarsága, röpülj hajóm. Csak épp nem tudom, miért lenne Ady mérce bármiben.

evil overlord (törölt) 2010.11.23. 09:08:45

@Elpet: @elGabor: Természetesen :) elGaborral értek egyet. Ha OV elmar minden kicsit is más véleményt nyilvánítót, akkor majd lehet mondogatni, mint a Pufajkás: "Egyedül vagyunk (Tibor)".

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.23. 09:17:09

@evil overlord:

Miért lennénk egyedül?

Mit gondol, az internetes gíkek nagy megvilágosodása az oktatási kormányzat inkompetenciájáról a hírcsárda kontra államtitkárság ügyben, ugyan kit ragadott magával ebben az országban? Maguk egy izolált világban élnek.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.11.23. 09:24:19

@Elpet: Ady jobb költő volt, mint ember, és jobb ember, mint politikus. Dugonics hitvallását elismerem, ha tehát közöttünk vita van, akkor nem ebben. Abban igen, hogy én nem tartom a jobboldali értelmiséget - egyáltalán, azokat a jobboldaliakat, akiket most könnyű szívvel dobnának el - sem mihasznának, sem hülyemagyarozónak. Olykor bűnösnek igen, de ki mondhatja magáról, hogy bűntelen? (Na jó, a Feri, de ő speciális eset)

@evil overlord: Az az "egyedül vagyunk" az SZDSZ-ről szólt, és a Gyulának bizony igaza volt benne. Még abban az állapotában is több esze volt, mint pártja nagyjainak józanul.

Másrészt:
vg.hu/gazdasag/gazdasagpolitika/kt-most-akkor-tamadjak-vagy-nem-333962

"Egyhangúlag szavazta le tegnap az Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága azt a fideszes egyéni képviselői módosító javaslatot, amely jövőre minimálisra szorítaná a Költségvetési Tanács forrásait, és így lehetetlenné tenné a szervezet működését. Az ülésen a kormányt képviselő nemzetgazdasági minisztériumi szakember is a javaslat elutasítását jelezte. Ugyanakkor Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője és RogánAntal gazdasági munkacsoport-vezető szerint a frakció támogatja az indítványt. VG"

Vattafák, kedves uraim, vattafák. :)

Google 2010.11.23. 09:29:48

@evil overlord:

Hát ja, csak velük már a nép sem volt.
Az értelmiség minden átalakulásnál helyezkedik. Kikövetelné, ami neki -szerinte - jár. Na, itt aztán ne keressünk szolidaritást a néppel, mert azt úgysem találnánk. Csak nyers haszonszerzést.

evil overlord (törölt) 2010.11.23. 09:49:06

@Elpet: Nem a Hírcsárda-NEFMI közötti hülyeségről beszélek, hanem arról, hogy azokat a szervezeteket, amelyeket/amelyek létrehozását pont a Fidesz támogatta, most szépen meggyengítik. Addig jó volt a KT, amíg a posztkomcsikat ütötte, addig jó volt Sólyom László, amíg elküldte a Pojácát a ***** ******, de most már akadályozzák a "forradalmat". BTW, ideje lenne abbahagyni a hivatkozást a forradalomra, 40 év permanens forradalom után én már max. ellenforradalomra vágyom.

Arról az apróságról nem is beszélve, hogy a kormány egyes hívei mindenkit árulónak tekintenek, akiknek a véleménye akár a legkisebb mértékben is eltér a hivatalostól. Szerencsére a kormány nem így gondolkodik, és amíg ez nem változik meg, addig nem kell tartani az "egyedül vagyunk"-tól.

@elGabor: Bájos. Ideje lenne rendet rakni ebben a kommunikációs kuplerájban, mert baromi kontraproduktív: hülyeségek idegesítik az embereket.

@Google: ld. Elpetnek írt válaszomat. Akikről én beszélek, azok nem a ballib értelemben vett értelmiségiek, hanem jószándékú jobboldaliak, akiknek nem tetszik minden, amit a kormány tesz, és ennek hangot is adnak. Szerencsétlenségükre néha ugyanazok miatt morognak mint a posztkomcsik, de teljesen más okból.

Tündér_Lala 2010.11.23. 09:50:01

@elGabor: @Elpet: @evil overlord: A fidesz egy gyüjtő párt. Szavazó tábora pedig mégjobban felduzzdt az (nevezzük a hiba/bűn konglomerátumot egyszerűen csak úgy) elkúrás után.
Ez pedig azt jelenti, hogy a legkülönbözőbb elképzelésű emberek kerültek egy hatalom mögé, akik a szavzatuk mnellé a véleményüket is csatolják.
Van aki szerint nem eléggé jobboldali a mai hatalom, van aki szerint túlzottan az, van aki szerint az alkotmány rossz - de szent, van aki szerint teljesen fel kellene rúgni.
A kormány követi a sajátmaga által elfogadott és kívánatosnak tartott irányvonalat, meghallgat mindenkit, időnként korrigál is, DE NEM A BEKIABÁLOK fogják az irányvonalat meghatározni.
Ez nem kizárása bárkinek, hanem a dolgok természetes menete: Az dönt aki a felelősséget viseli (nyilván legjobb meggyőződése szerint).

Aki ezt nem képes megérteni, megsértődik, mert nem maradéktalanul az ő elképzelései érvényesülnek az ha akar sértődön meg. De lássuk, hogy a dolgok összességében jó irányba haladnak, ha részkérdésekben lehetnek különböző anomáliák.

Szerintem.

Tündér_Lala 2010.11.23. 09:59:40

@Tündér_Lala: És még egy. Vére érzékelem, hogy a nemzet érdeke megjelenik a politikai történésekben. A részcsatározások nem döntőek.

guvernalista (törölt) 2010.11.23. 10:20:29

@bryan:
az önkormányzatok is tudnak tippelni, csak nem makro számokból, hanem a gyakorlati tapasztalatból. az ágazatok is. sőt még a magánszemélyek is.

nem állítom, hogy ez a tipp lenne a jobb. hanem csak azt, hogy jobban kontrollálná a kormányzati makro elemzéseket, mint kopits. van parlamenti ellenzék is, és van a szakmai nyilvánosság. szerintem a költségvetési tanács nem állja ki occam borotvájának próbáját.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.11.23. 10:50:20

@guvernalista: És ha már állítod, akkor esetleg bizonyítani is megpróbálod?

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.11.23. 11:02:46

Azért csak a Navracsics a legnagyobb strici az egész utcában. :)

Nem akarják megszüntetni a Költségvetési Tanácsot, csak a titkárságát. És álljon az ÁSZ elnökéből, a Nemzeti Bank elnökéből és Schmitt Pál jelöltjéből.

Ebből szemmel láthatóan kettő számolni sem fog tudni, rossza esetben az egyik a nevét sem fogja tudni leírni az apja ügyvédei nélkül.

De legyen vétójoga a Tanácsnak. "Nem számoltuk ki, de nem hivatkozik a Szent Koronára, tehát nem értünk vele egyet."

Ilyen egy nemhülyemagyar, amikor szereti a hazáját.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2010.11.23. 11:43:04

@Kettes:

De nem valami hasonló volt az alapelképzelés az első időkben? Bennem él egy olyan kép, ahol Gyurcsány, Simor (akkor még deloitte) és még valaki ült egy kerekasztalnál és költségvetési témákban egyeztetett. Vagy az konvergencia program volt??

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.11.23. 12:03:34

@politicus:

A Fidesz eredeti elképzelése hajszálpontosan az volt, amit most Navracsics mond

Fidesz 2006 május

"Navracsics Tibor az frakciószövetség ülését követően közölte: a hétfői frakciószövetségi ülésen felkérték Varga Mihályt és Latorcai Jánost, hogy terjesszenek elő e témában országgyűlési határozati javaslatot. Ebben indítványozzák, hogy a kormány dolgozzon ki törvényjavaslatot a jegybank-elnök, az ÁSZ-elnök és egy, a köztársasági elnök által megnevezendő, független közgazdász részvételével működő Költségvetési Tanács felállításáról."

hvg.hu/itthon/20060515ktanacs

Navracsics 2010 november:

" Navracsics Tibor szerint elképzelhető, hogy visszatérnek ahhoz a korábbi Fidesz-javaslathoz, amely szerint a Költségvetési Tanács háromtagú: az ÁSZ elnöke, a jegybankelnök, továbbá egy az államfő által jelölt harmadik személy alkotja, és nincs hivatala.

A közigazgatási és igazságügyi miniszter hétfőn a Magyar Televízió Az Este című műsorában azt mondta, attól még, hogy a költségvetése csökken, a Költségvetési Tanács ugyanúgy tud működni; nem akarják a Költségvetési Tanácsot megszűntetni, ebben sosem gondolkoztak.

Emlékeztetett: pártja 2006-ban azt javasolta, hogy a tanács három emberből álljon. Amikor végül elfogadták a törvényt, a Fidesz vitatta, hogy kell hivatal a Költségvetési Tanácsnak - hívta fel a figyelmet. "

www.hirado.hu/Hirek/2010/11/23/10/Navracsics_Megreformalja_a_Fidesz_a_Koltsegvetesi_Tanacsot.aspx

Egészen pontosan ugyanarról van szó, mint annak idején.

Az, hogy sokan azt várták, a Fidesz majd a Gyurcsány-Bajnai-Oszkó ívet követi a választás után, a Fideszt semmire sem kötelezi.

Tehetetlen Dodó 2010.11.23. 12:22:01

@Elpet: Ja. Csak most balról úgy akarják beállítani, mintha a Fidesz akart volna egy 800 milliós költségvetésű intézményt létrehozni.

Diocles 2010.11.23. 12:26:20

@Elpet:

Viszont látom, h az MTI-nél semmi változás.
Lehozzák Navracsics nyilatkozatát, de a végére odabiggyesztik, h márpedig a kormányszóvivő még a múlt héten is azt mondta, h nem nyúlnak a KT-hez...

Google 2010.11.23. 12:47:44

@evil overlord:

És kik lennének azok a jószándékú jobboldaliak?
Erre lennék kíváncsi.
Mert legyenek bármilyen jószándékúak, kivárhatnák azt az egy évet, vezet-e eredményre vagy sem a jelen kísérlet.
KT nélkül azért még meglennénk, nem?
Amikor talán nagyobb szüksége lett volna rá az országnak, még megnyikkani sem mert senki. Mert a baloldal regnálása alatt csend van ám.
Azok lövetnek is, ha kell. Igaz, demokratikusan.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.11.23. 12:53:52

@politicus: @politicus: A Fidesz alapelképzelése mindig is ez volt - a hivatal nélkül Tanács véleményezi a többezer oldalas költségvetési törvényt és vétójoga van. Ez nyilvánvalóan teljesen rossz ötlet. Nem lenne erőforrása megalapozott véleményt kialakítani, de megakadályozhatná a költségvetés elfogadását. Ki az a hülye, aki elhiszi, hogy egy ilyen testület ki tudja alakítani azt a szakmai reputációt, ami hitelesítheti a költségvetést?

Egyébként a Fidesz részéről épp az a Domokos László volt a Költségvetési Tanács létrehozásáról szóló alkotmánymódosítási javaslat vezérszónoka, aki most meg akarja azt szüntetni.

Értem én, hogy nem kell követni a Gyurcsány-Bajnai-Oszkó ívet, de valamilyen ívet azért csak kéne.

(A kép, ami benned felmerült, egy 2008. nyári konzultáció lehet, amikor Gyurcsány meghívta az MNB-t és a munkaadók szervezeteit az inflációs cél meghatározására.)

Iustizmord 2010.11.23. 12:53:59

nem értem.
ha komcsik vannak kormányon, kell a KT.
ha a neokon komcsik vannak hatalmon, nem kell a KT.

ha komcsik vannak hatalmon, az AB sérthetetlen , döntése abszolút irányadó (vastörvény)

ha a neokon komcsik vannak hatalmon, az AB csak gát, döntése véleményértékű. és átírható (szarvastörvény)

ha komcsi kormány van hatalmon, népszavazunk az adójellegű díjakról, mint tandíj, vizitdíj.
ha neokon komcsik vannak hatalmon, akkor az alkotmányról sem.

ha komcsik vannak hatalmon, sérelmes a 13. havi nyugdíj eltörlése.
ha neokon komcsik vannak hatalmon, akkor természetes a magánynyugdíjpénzári pénzek elvétele.

de lehet hogy tán mégse a világ az, ami nagyot fordult.

Iustizmord 2010.11.23. 12:56:00

@Kettes: Azért csak a Navracsics a legnagyobb strici az egész utcában. :)

Nem akarják megszüntetni a Költségvetési Tanácsot, csak a titkárságát.

aka "nem a kútba szartam csak a kávájára, oszt belelöktem"

TG69 2010.11.23. 17:30:11

@Google: Olyanok, mint azok a jószándékú ballibek, akik a 2002-es elkúráskor azonnal kiálltak és azt mondták, hogy ez így nem jó, hagyják abba.

Valami ami rossz, az nem válik kevésbé azzá, mert még nem telt egy mondjuk 1 év a működésükből, hanem mert önmagában rossz. Rossz alkotmányt buherálni, rossz az oktatásban mindent visszacsinálni, rossz az, hogy nem folytatnak konzervatív nyugdíjpolitikát rossz az, hogy nincs meg az a magyar sztori, ami idecsalogatna külföldi befektetéseket és rossz az, hogy válságadókkal takarják el a megnövelt AHT hiányt stb. Ezek mind Konzis stb kritikák. Igazak? Igen. Mikor született még a fundamentumaiban birálható valamiből jó dolog? Sohasem. Komolyan veszi egyáltalán a az ismerettlenbe ugró nagy újító a konzervativ ethoszt? Mit támogattok ti itt egyáltalán?

TG69 2010.11.23. 17:40:49

@Elpet: Rég megette a fene az egészet, ha a kritika igazságát annak attitűdje megváltoztatná.

De egyébként igazad van az állandóan mucsaizósnak épp párja a lelkesen Édes hazámozó. A kettő közt van a nagy többség. Dugonics is csinált sokkal értelmesebb dolgokat és Ady is talán. A történelmi meghatározottság indokolhat egy csipetnyivel több Édes hazámot/mucsaizást az átlagnál, de egyébként semmi féle értelme nincs ezeknek.

Talán ha belegondolok annyi, hogy 2002-2010 között jó volt elhitetni mindenkivel, hogy itt MINDEN szar és most ha valaki felveti, hogy ez meg ez még mindig szar, akkor adódik egy kis kognitív disszonancia, de a nagy lelkesedés mindig erre vezet :).

evil overlord (törölt) 2010.11.23. 18:26:12

@Google: Újságíróban Stumpf András, Torkos Matild, a fél(?) Mandiner. Ők nem azt mondják, hogy a Fospumpa elkúrta, henem azt, hogy a kormány EGYES tettei nem tetszenek, azért MERT (szemben a ballib megmondókkal, akiknek a kormány ÖSSZES tette maga a tomboló diktatúra, azért MERT CSAK).

KT nélkül tényleg meglenne az ország, de az elvárt feladat (költségvetés ellenőrzése annak megszavazása előtt) hasznos az ország szempontjából, ui. a kormány is tévedhet (Orbánék maguk mondták, hogy nincs náluk a bölcsek köve), és ilyenkor nem árt egy másodvélemény.

BTW, ideje lenne (gyakorlatilag az egész világnak) leszokni arról, hogy a költségvetés folyamatosan deficites. Amit az írek idén produkáltak (ha jól hallottam 32%) az brutális, ráadásul egy olyan ország hozta ezt össze, ahol nem volt nagy az állami újraelosztás.

tanarseged ur 2010.11.23. 18:32:59

@evil overlord: Mondjuk úgy, hogy a KT egyfajta "ördög ügyvédje". Kell az olyan mindig.

Tündér_Lala 2010.11.23. 18:37:56

@tanarseged ur: Ok. Csak 835 millióért ? Tudom drága az ügyvéd, nem fizethetné az ördög őket ? :)

Tehetetlen Dodó 2010.11.23. 18:48:27

@Tündér_Lala: Ezt nagyon jól fogalmaztad: egy - bármilyen - kormány képtelen egy ilyen széles, de akár kisebb szavazótábor minden egyes tagjának megfelelni.
Magam is úgy vagyok vele: vannak dolgok, amelyek nem tetszenek, de amíg összességében bíztató irányba halad a szekér, addig nem kell újragondolnom, hogy jó helyre adtam-e a voksomat.
(Személyes okokból például kissé lassúnak tartom az elszámoltatás tempóját: a Vezetőszíj és Lábbilincs Rt. részvényesei már többször jelezték felém aggodalmukat a visszafogott üzletmenet miatt).

evil overlord (törölt) 2010.11.23. 19:11:42

@tanarseged ur: hacsakúgynem

@Tündér_Lala: Feljebb tanársegéd úr írta, hogy nem költötték el a 800 millát. Az engem is érdekelne, hogy mi van a fennmaradó 500 M-val. Amúgy nyugodtan be lehetne rakni a funkciót az ÁSZ-ba, legalább a segédszemélyzeten és az irodabérlésen spórolnának.

@Tehetetlen Dodó: Pedig Berija elvtárs már kitisztított egy barakkot a gulágon :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.11.23. 19:14:02

Úgy látom, ballib szakértő hívatlan vendégeink a kamaszkorban még bocsánatos "lyuk lyuk, csak ne legyen benne egér" nem túl igényes formalizmusnál leragadtak.

tanarseged ur 2010.11.23. 20:05:12

@Tündér_Lala: 13 ezer milliárd a költségvetés. Pár száz milliót (tűzijáték! tűzijáték! :-)) megér, hogy legyen vele kapcsolatban "ördög ügyvédje".

Tündér_Lala 2010.11.23. 20:27:46

@tanarseged ur: Ja hogy tömegszórakoztatási szempontból ? Kétségtelenül: puffog, szép színes fejeket eredményez (lila, vörös) kinek ezért, kinek azért. :)

Google 2010.11.23. 20:41:51

@TG69:

És lehet, hogy még egy ideig sz*r is marad minden. De van türelmem, és optimista is vagyok.
Azokon viszont nagyon csodálkozom, akik azt hiszik, 8 elszabott év után itt egy-kettőre minden rendben lesz. Hát nem lesz.
Vannak egész fura dolgok is. A Diagonosok visszaadják a kétmilliárdot, a KT nem használta el a pénzt, amiben fürödni tudott volna stb.
Ami még érdekes, Sólyom az öt éve alatt összesen nem beszélt annyit, mint ezekben a hetekben. Pedig az Alkotmánnyal csak lehetett valami gond, ha Gyurcsány még 3 évet tudott végvonaglani - a két év semmittevés, hazudozás után. Magával ragadva az országot is.

Google 2010.11.23. 20:45:07

@Tündér_Lala:

Hát igen, cirkuszászati szempontból biztosan megéri. Azoknak, akiknek erre van szüksége.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.11.24. 05:05:52

@evil overlord: jól beszél urasága, bár az egyetlen mérvadó elpetizmus olvasatában ez természetesen - ultima ratioként - egy platformra kerülés a múlt sötét árnyaival. Bárminemű vita hiábavaló, sőt gyanús.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.11.24. 08:05:58

@evil overlord: hát nézze, jó lenne, ha valaki a kormányok költségvetési költekezését korlátozná, de a vágynál meg is állhatunk.
A költekezést a választók akarják. A KT vagy valamilyen mutációja sem volt, és nem is lesz képes ezt a költekezést lényegesen befolyásolni.
Ha a KT vagy az AB kapja meg a végső döntés, vétó jogát, akkor lényegében a hatalmat telepítik át a parlament választotta kormánytól valahova máshova. Akkor kitaláltuk a felelőtlen bürokraták-oligarchák aufklarista uralmát. De ne izguljon, nincs olyan hatalom, amit ne lehetne szép elvekbe becsomagolni. Az egész csak mogyi kérdése.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.11.24. 08:42:08

@tölgy: a választók akarnának ingyen jólétet is. A szavazatvadászat jegyében ezt egyesek meg is igérik nekik, sőt eszement hiteleket vesznek fel az államadósság rovására. Többek közt ilyen huncutságok elkerülésére/felfedésére jók a gonosz fékesellensúlyok, mint a KT, AB illteve utóbbi azon vétójoga amit a fidesz is roppant helyesen és lelkesen üdvözölt... egészen a kormányra kerülésig. By the way ahogy a kormányt, úgy az AB-t is a NÉP által felhatalmazott parlament választja, ergo legitimációs hiánnyal mosdatni a helyzetet nem ér. Vagy akkor már bocsássuk a takarítónő kinevezését és az ebtartási adót is népszavazásra svájciasan, mert hát a nép akarata ugyebár.

evil overlord (törölt) 2010.11.24. 09:31:51

@tölgy: Fontolja meg, amit I. Norton Őfensége írt. Ha az állam tartósan többet költ a bevételénél, akkor ezt csak hitelből tudja fedezni, amit az adófizetőknek kell visszafizetniük.
Amúgy a KT vétójoga túlzás, azonban az a minmum, hogy a kölségvetés parlamenti vitájára elkészül az elemzés. És ha pár év múlva kiderül, hogy a kormány elkúrta, akkor lehet követni a izlandi módszert.

TG69 2010.11.24. 09:41:18

@Google: Csak az nem mindegy, hogy tovább rontanak-e a helyzeten. Mind a gazdasági problémák megoldásában, mind a nagy ellátórendszerek működtetésében inkább hátralépések történtek eddig és bár volt már ilyen, hogy elvesztegettünk fél évet de akkor a vége egy BCS lett. Most is ez lesz, ha nem kezdenek el dolgozni...

TG69 2010.11.24. 09:50:58

@evil overlord: Működhetne ez ugyanúgy, mint ahogy a MNB csinálja az inflációval. Megállapodnak a kormánnyal közösen egy inflációs pályában és a MNB eszközrendszerét felhasználva tartja ezt a pályát, gyakran a kormányzati szándékokkal ellentétben. Ezt csinálta 2002-től Járai és ezt csinálja most Simor is.

Egy KT ugyanígy megállapodhatna egy ktgvetési hiánypályában a kormányzattal és az adott évi ktgvetés illetve az évközi törvénykezés esetén vigyázna arra, hogy ezt ne lehessen túllőni.

Itt tehát nem korlátozás van, hanem egy közös terv végigvitele, amit a kormány az adott intézménnyel középtávon hasznosnak itél és ezután már csak annyit történik, hogy a rövid távú érdekek ezt nem írhatják felül, hogy aztán a következő kormányzatra, generációkra toljanak át egy még nagyobb probléma halmazt. Ha ez működött volna, akkor nem lehetett volna sem 2002 sem 2006.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.11.24. 10:07:35

@Herr SturmLOLkotmány: sosem mondtam, hogy az általános választójog híve lennék.

@evil overlord: szóval azt az üzit próbálom maguk agyába bejuttatni, de elég reménytelenül, hogy szemben a modern szakértők Montesquieu-ra alapozott reményével, az intézmények fabrikálása-kölcsönzése nem megoldás. Egy csomó országban van nagyszerű alkotmány és szar a rezsim, egy csomó országban van AB és KT, mint nálunk is, és attól még pöpecül el tudták kúrni a kormányok. Míg máshol nincsenek ilyen intézmények, és elkúrás sincs vagy kisebb. Tehát, tízszer ennyi mogyit is adhatnak az AB-nek és KT-nek, aminek a cimbik bizton örülnek majd, de ettől semmi sem oldódik meg, miképpen eddig sem oldódott.
Ennyi lenne a mai tanítás.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.11.24. 10:25:30

@tölgy: való igaz, ha pölö adócenzus alapján menne a választójog, se perc alatt minden párt aktívbarát politikában versenyezne egymással :)

evil overlord (törölt) 2010.11.24. 13:17:45

@TG69: A KT azért nem az MNB szintje, azon kívül, hogy szól, ha nem tartja tarthatónak a költségvetést, mást ne nagyon tegyen.

@tölgy: Erre mit mondjak? Ha nincs senki, aki tudna szólni (vagy ha van, akkor sem hallgat rá senki), hogy a költségvetés rizikós, akkor csak egy reményünk marad: gazdasági kérdésekben Ovi kizárólag Járaira és Vargára hallgat, Matolcsyra nem.

evil overlord (törölt) 2010.11.24. 13:26:26

@tölgy: Összeollózott tanulmány esetén ez:
"Kértük, hadd tehessük ki a három szerződést az internetre, hogy szakavatottabb olvasók is megnézhessék, amire azt a választ kaptuk, hogy meg kell vizsgálni, tartalmaznak-e olyan know-how-t, ami érintené az üzleti titkot, vagy szerzői jogokat, utána lehet róla szó"
kifejezetten bullshit kategória. Nem rúgák még ki a beszivárgó ügynököket?

Google 2010.11.24. 13:29:14

@evil overlord:

Gyurcsányék elkúrták, hitelt is vettek föl. Lehet tehát követni az izlandi módszert most - ugye, hogy igen?És ne legyen gyáva az illető volt miniszterelnök, és ne azzal traktálja a nyugdíjasait, újságírókat, hogy őt üldözik, mert kérdezem, ki üldözné őt, ha rendesen végezte volna a dolgát?

evil overlord (törölt) 2010.11.24. 13:41:18

@Google: Néha sajnálom, hogy a Pojácát nem üldözik: jó lenne, ha az NBH mindenről tudna, amit tesz.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.11.24. 14:09:46

@evil overlord: inkbb a BV tudjon a Pojáca minden tettéről.

A fenti ollózott tanulmány nem érdekes, inkább az, hogy azt, aki ezt a 20 misit a haveroknak adta, a fidox kinevezte és _még védi_.
Ez eddig a harmadik hibájuk.

evil overlord (törölt) 2010.11.24. 15:29:20

@tölgy: Ha jól tudom, az izlandiaknál töketlenségről volt szó és nem hűtlen kezelésről.
Ha minden jól megy, a BV tényleg tudni fog a Pojáca minden tettéről, hiszen ő mondja meg, hogy mit tehet :)

A saját tolvajok kezét is le kell vágni. Bár az itt írtak alapján még az is lehet, hogy Hagyó emberéről van szó:
index.hu/belfold/budapest/2010/11/18/az_uj_fkf-vezer_is_erintett_egy_nyomozasban/

TG69 2010.11.24. 21:49:14

@evil overlord: Pedig ez, ahogy a poszt is ír erről, oldaná fel azt a feszültséget a legjobban, hogy van valami komolynak tűnő dolog (a maga több száz milliójával) és közben nincs semmilyen eszközrendszere.
süti beállítások módosítása