Egyenruhát az iskolákba!
2010. szeptember 16. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Egyenruhát az iskolákba!

 

  Most, hogy a Nemzeti Tanévnyitó után már Nemzeti Oktatás folyik az iskolákban, hadd járuljak hozzá egy igazán konzervatív javaslattal a hoffmanni reformokhoz: legyenek újra egyenruhák az iskolákban! Nem megijedni.

  Nagy-Britanniában járva ismét feltűntek azok a bizonyos jellegzetességek, amik a szigetországot olyan egyedivé és a magunkfajták számára vonzóvá teszik. Ezek közé tartoznak az iskolai egyenruhák is. Annak idején, angliai cserediákként egy szerényebb kisvárosi famíliánál laktunk, két fiúgyerek volt a háznál. Reggelente mi a kilencvenes évek elején szokásos edzőcipőben meg béna pulóverben indultunk az iskolabuszhoz, míg a család délutánonként egyébként suhogós melegítőben gameboyozó és videózó fiai jól szabott öltönyben és nyakkendőben feszítve sétáltak mellettünk. És persze a helyi kiscsajok is csinos szoknyában mentek az iskolába. Nem volt nagy dolog, de valahogy kissrácként is átéreztük, hogy itt bizony valamilyen hagyomány és intézmény össznépi tiszteletével állunk szemben.

  Snitt: az egyik este a BBC 2-n épp arról ment egy riportműsor, hogy kell-e vagy sem az egyenruha az angol iskolákba. A megszólalók többsége az egyenruha mellett tette le a voksát, de az ellenvéleményként megszólaltatott, nyilván liberális pszichológusnő is csak annyit mondott: nincs baj az egyenruhával, de azért egyébként ne akadályozzák meg a gyerek önmegvalósítását.

  Régi keletű vita ez azokban az országokban, ahol általánosan elterjedt az iskolai egyenruha használata.

 

  Melyek is az érvek az iskolai egyenruha mellett? Hecceljünk liberálisokat!

  1. A komolyság: az azonos ruhába öltöztetett gyerekek megtanulják, hogy egy intézményhez tartoznak, egy épületbe lépnek be, ahol fegyelmezetten és felelősséggel kell viselkedni, hiszen ettől az intézménytől kapnak majd tudást és felhatalmazást a továbbtanulásra és a felnőtt létre. Egyesek szerint az egyenruha bevezetése javít a tanulók fegyelmén, odafigyelésén, hiszen így nem feltétlenül egymás ruhadarabjait lesik a menőségre vágyó srácok a két csengetés között. Vannak, akik persze vitatják ezt, mondván: az egyenruha nem javít a fegyelmen. A bennem élő józan paraszt nem így gondolja.

  2. Az identitás: hanyatló korunk identitásválságban szenved - olvashatjuk megannyi esszében, tanulmányban, tankönyvben és publicisztikákban, ugye. Na most, egy jól működő, jó szellemiségű iskola (legyen bármilyen irányzat híve) képes identitást adni tanulóinak, amely gyerekkorukban és egész életükben hozzátesz valamit személyiségükhöz. Egy egyedi, iskolai színekkel és címerrel ellátott egyenruha, zakó vagy pulóver is hozzájárulhat közösségek képződéséhez (amik amúgy is létrejönnek, csak mondjuk különböző popsztárok vagy akcióhősök iránti rajongás mentén). Arról nem is szólva, hogy milyen jó kis bandázásokhoz adhat okot egy-egy kisebb település különböző iskoláihoz való tartozás.

  3. Az elegancia: amikor iskolai egyenruhákról beszélek, nem a megboldogult Kádár-kor kék műszálas köpenyeire, hanem zakókra, mellényekre, nyakkendőkre, blézerekre gondolok, amiket Nagy-Britanniában vagy éppen Japánban hordanak a tanulók. Ezek viselése időben belevési a gyerekek fejébe, hogy bizonyos helyeken máshogy kell megjelenni, mint az otthoni homokozóban. És bizonyos helyeken, bizonyos időkben illik adni magunkra. Ez is gyógyír lehetne arra a jelenségre, amely a minap szemlézett Fortepan-fotóoldalon (és annak alkotójával készült interjúnkban) is felbukkant: Magyarország szellemi és fizikai elprolisodásáról van szó, amikor is a régi szép időkkel szemben már a vasárnap délutánt is suhogós melegítőben tölti az utcán a lakosság. Arról a nem elhanyagolható tényről se feledkezzünk meg, hogy a család kicsi fia már nyolcévesen megtanulja a nyakkendő megkötését, és nem kell még a diploma átadására is apukának megkötnie a nyakkendőt.

  Mik az érvek az egyenruha ellen?

  A legfőbb érv nyilván az, hogy egyformaságra kárhoztatja a diákokat. Nos, ez csak részben van így: jellemzően minden iskola maga határozhatja meg egyenruháját, tehát legfeljebb egy-egy intézményen belül viselnek egyforma ruhát, és azt is csak a tanítás idejére. Senki nem akadályozza meg, hogy a délutáni szabadidőben meg a hétvégi bulikban azt vegyenek fel, amit akarnak.

  Az egyéniséget féltők el szokták felejteni, hogy ha nem egyenruhát viselnek, akkor általában a legújabb divat szerinti öltözködés az iskolások örök vágya, ami épp hogy nem szabad döntés dolga, hanem nagyon érzékeny és kényszerítő erejű igazodásra kötelezi a srácokat. A menőség-nem menőség kérdése, a gazdagabb és szegényebb családok anyagi lehetőségeinek különbsége miatti frusztrációkon sokkat csökkenthet az iskolai egyenruha bevezetése.

  Az ellenzők egyik érve az is, hogy az iskolai egyenruha drága: na persze, mert a Bershka, a Retro Jeans meg a New Yorker olyan kedvező árú a tizenévesek (vagyis a szüleik) számára, a különböző kiegészítőkről nem is beszélve. A Telegraph épp arról számol be, hogy az elmúlt években felére estek az egyenruhák árai Nagy-Britanniában.

  És hogy zavarja-e az egyenruha az iskolások önmegvalósítását, önkiteljesítését? Persze, ez korlátokat állít. De kell-e azt hangsúlyozni egy magát konzervatívnak tartó blogon, hogy korlátokra szükség van? És nem is biztos, hogy olyan egyértelműen az egyenruhák ellen lennének a fiatalok, és sokan megszeretnék ezeket a ruhadarabokat. Lázadók persze lennének, mindig is voltak - most is vannak! - akiknek soha nem lesz elég laza az iskolai szabályozás. Majd kinövik. Vagy kibuknak, és majd az élet tanítja fegyelemre őket.

Nyugi, ők csak a Girls Aloud tagjai

  Nagy-Britanniában, ahol lecsúszottabb környékeken különösen elvadultak az iskolai közállapotok, maga a baloldali munkáspárti kormány vezetett be még tavaly szigorításokat az egyenruha terén - az akkori kulturális államtitkár szerint az old school öltözékek segíthetik helyreállítani az iskola megtépázott tekintélyét.

  Magyarországon közmegegyezésnek tekinthető, hogy az elmúlt években sokat romlott a közoktatás színvonala. Nálunk jellemzően nincsenek egyenruhák (nem is tudom, vannak-e valahol). Tudom, az oktatás számos akut problémája fontosabb ennél. Magam előtt látom a munkahelyükért aggódó, sokat güriző tanárokat és a gyereknevelésben fáradozó szülőket, ahogy a fejüket fogják egy ilyen fölöslegesnek tűnő javaslat hallatán. Mégis, mégis úgy vélem, hogy az valahol javítani tudna a jelenlegi helyzeten.

  És persze nem az lenne a megoldás, hogy a kormányzat kötelezően írjon elő egységes ruházatot a diákoknak. Maguknak az iskolai közösségeknek (ha még léteznek ilyenek) kellene ráébredniük a lehetőségekre, nekik kellene (újra) felfedezni saját hagyományaikat, színeiket, címereiket, egyéb összetartó szimbólumaikat. Én csak a siófoki négyes számú általánosba jártam. Mit nem adtam volna, hogyha a Szépvölgyiek egyenruhájában bandáztunk volna a Belvárosiak ellen akkoriban... Egy elképzelt régi-új Magyarországon akár az iskolai egyenruhák is újra megjelenhetnének. Csak nyernénk velük, nem vesztenénk.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr952296259

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egyenruha a magyar közoktatásban 2010.10.07. 10:46:25

Nagy forradalmár vagyok. Az általános iskolában majdnem kizártak az Úttörőszövetségből, mert avatáskor játszottam a "vörös zászló egy darabjával", középiskolában nem voltam hajlandó köpenyt hordani, sőt az igazgatónő az iskolarádióban tiltott...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.16. 20:22:11

@Androsz: Bevezeted a dzsipóiskolában, meg az egyéb problémás helyeken az egyenruhát, akkor ennek pontos üzenete lesz: ez büntetés.

Ezek után legyél rá büszke, és próbáld meg megmagyarázni a polgári csemetédnek, hogy neki is úgy kell öltöznie, mint a rétinégereknek.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.16. 20:26:31

@TG69: Látom közben, hogy valamennyire hasonló következtetésre jutunk. "egy társadalom akkor egészséges, ha egyensúlyban vannak a közösségi vágyban élők és az egyéni létet preferálók tábora." Ez a két tábor lehet ugyanaz a tábor is. Hiszen rendes esetben mindenkinek jut valamennyi ideje többféle közösségben való részévételt is élvezni, és nem utolsósorban egy elkülönült magánéletre is. Kevesen vannak, akik teljesen és tartósan el akarnak különülni a közösségektől, hiszen a szünet nélküli SMS-ezés és chatelés arról árulkodik, hogy még otthon is sokan vágynak különféle közösségekben való részvételre. Mint például én is, hiszen egyébként nem beszélgetnék itt veletek már több órája. Igaz, hogy nem korlátozzuk a beszélgetést a "szia, hogy vagy" gyakran látható eszmei körére, hanem komoly dologról tanakodunk. Ami jó érzés, de csak mással megosztva lehet, ezért is igénye egy átlagos embernek a mások valamilyen formájú társasága.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.16. 20:36:52

@kolbászoszsömle: Nem hiszem, hogy ott az lenne a legfőbb cél, hogy egyenruhát hordjanak, hanem hogy egyáltalán elmenjenek. És hogy a szülő ne megverje a tanárt, ha az egy egyessel értesítette a szülőt és a diákot is arról, hogy a teljesítménye nem elegendő a kívánalmakhoz mérve, hanem - ábránd, tudom - a szülő megkérdezze a tanárt, hogy mi a probléma, mit tud rosszul a kis Ottóka, és otthon a kis Ottókát nyakonvágja, ha kiderül, hogy a csemete szarik a tanulásra, netán az iskolát csak esetlegesen látogatja. Ha a szülő fel tudná fogni, hogy a gyerekének majd okosabbá kéne válnia, mint amilyen ő lett, akkor talán lenne ilyen eset is. Vannak elég értelmes cigányok is ahhoz, hogy erre rájöjjenek. Ha viszont nem fogja fel, akkor az államnak kell erre kényszerítenie őket. A mi érdekünkben is. Például mert az iskolázottabb, emancipálódott nők nem kis része nem érez kedvet a gyerekszüléshez és -neveléshez, ebből eredően az ország lakosságának egyre növekedő része áll buta, munkakerülő cigányból, mert ők viszont szülik a gyerekeket.

Egy más társadalmi rétegben remélhetőleg már nem a puszta iskolábajárás lesz a megoldandó feladat, hanem egy magasabb szintű társadalmi igény teljesítése, amelynek eszköze lehet az iskolaköpeny vagy egyenruha előírása is. Amit aztán a suliból kilépve lehet letépni, persze. :-) És a deviancia egy normális szinten kezdődhet, nem egy szélsőségesen széteső, akadozva működő társadalom szintjén.

Bromwyn 2010.09.16. 20:39:21

@kolbászoszsömle: Van gyereked? Töltöttél már órákat reggel hisztivel-veszekedéssel amiatt, hogy mit vegyen fel a hároméves? Én igen. OK, nem órákat, mint egyes barátaim (sokan, egyébként jó anyék, mielőtt a nevelési képességeit kétségbe vonnád), de 10 perc is épp elág a reggeli sietségben. És hogy még érdekesebb legyen, csak az egyik lányommal - a másikat nem érdekelte a téma (pedig ugyanúgy nevelem őket).
Szóval néha nem jön rosszul az a kis kontroll.

Minden ideológiát félretéve, nekem személy szerint megváltás volt az egyenruha. Azóta van egy fióknyi csinos kis kék-fehér cucc, a lányok mellesleg csinosak benne, és nincs vita reggelente. Nekem megéri.
Délután pedig felvehetik a hányadék rózsaszín flitteres angyalkaruhát, ha ahhoz van épp kedvük (most éppen ez a stílus jön be nekik). De nem bánom, hogy iskolába nem abban akarnak járni.

És ezzel a közvetlen környezetemben minden anyuka így van, akikkel szóbakerült ez a téma. Áldjuk az egyenruhát.

Bromwyn 2010.09.16. 20:41:24

Én is elnézést kérek a féreütésekért, pedig direkt a kedvetekért állítottam át magyarra a billentyűzetet és copy paste-elem be hűségesen a hosszú í-ket (mert az nekem nincs), nehogy zavarjon valakit a prolis helyesírás, de mégsem megy, mert kapkodok.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.16. 20:42:42

@Androsz: Nem érted! Ha alul kezded az egyenruhásdit, beledugod a cigányt, akkor az azt fogja jelenteni, hogy egyenruhában a cigányok járnak iskolába.

Ha az a célod, hogy a társadalom egyik része lenézze az egyenruhában járókat, a másik részében pedig gyűlöletet kelts az iskola, és mindenki más iránt, akkor rajta.
Én nem vagyok ellenére.
Megérne egy polgárháborút, csak addig kell elkezdeni, amíg mi vagyunk többen.

Bromwyn 2010.09.16. 20:45:41

Akkor nagys szerencséd lehet vele, ha soha nem volt vita a reggeli öltözködésnél...

Öreg Sam 2010.09.16. 21:00:14

@TG69:
Még egyszer hangsúlyozom,nem vagyok egyenruha párti.
Ellenben hiszem,hogy kell valamiféle csekélység(kitüző,sapka,nyakkendő,stb).
Ennek,mint minden másnak egy demokráciában alulról kellene szerveződnie,nem állami/önkormányzati nyomásra.
Olvass vissza,mit irtam valahol fennebb az általam egészségesnek tartott szeggregációról :)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.16. 21:03:35

@Bromwyn: Visszaszereztem...

A saját nevelési defekteket nem biztos, hogy kormányzati eszközökkel kell megoldani.

Erre pl. egy pszichológus is alkalmas, ha a probléma eszkalálódik.
Mondjuk velem nem lehet alkudozni.
A gyereknek van választása, azok között a ruhák közül, amiket előszedek neki, a hiszti pedig tökéletesen hatástalan, így leszokott róla.

Alfőmérnök 2010.09.16. 21:06:29

"29
Az öltözködésről
Az öltözködéssel egyáltalán nem kell törődni."
(Márai Sándor)
Erre egy nap alatt több, mint 500 komment. Őszinte elismerésem.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.16. 21:28:07

@kolbászoszsömle: "a hiszti pedig tökéletesen hatástalan, így leszokott róla."

Te náci módszereket, brutális diktatúrát alkalmazol a gyerek betörésére. Hogy aztán ő is megkapja a maga kis celláját a betonkaptárak valamelyikében, és egész életében csinálja azt, amire kényszerítik, az egyén szabadságáról pedig még álmodoznia sem szabad.

;-)

"A saját nevelési defekteket nem biztos, hogy kormányzati eszközökkel kell megoldani."

Ez teljesen igaz, csakhogy egyedül az államnak van meg az a kényszerítő hatalma, amely révén az egyéni defektet megoldására kényszerítheti az esetleg nemtörődöm, esetleg buta szülőt. Viszont az államnak az ilyen kérdésekben legjáratosabb szakértőket, azaz pszichológusokat és pedagógusokat kell tanácsadásra, szakértésre felkérni. Az a baj, hogy a tanácsadás szó nálunk már gyalázkodó értelmet kapott, mert tökig gázolhatunk a mindenféle tanácsadói szerepben fizetett sógorok-komák tömegében. És ha az illető véletlenül tényleg szakértő, akkor is az egyéni szakmai rátartisága, a vetélytársai felett aratott győzelme tölti ki a kis agyát, ami meggátolja abban, hogy a saját szakértelmét kiegészítse a kollégái meglátásaival, érveivel. Szóval még a szakértőkben sem lehet teljesen bízni, lásd az elmúlt sok év nyilvánvalóan szakértők által is irányított rohadását az oktatásban és másutt. De ez lenne a jó módszer, ha jól csinálnák.

Azt kellene a kormánynak (parlamentnek) tennie, hogy azt mondják a tanároknak, hogy tegyenek belátásuk szerint. A mostaninál jóval tágabb határokat írva elő, hogy azért a szadizmus ne legyen norma. Sok olyan tanár van még, akik egyszerűen csak megnyugodnának és hozzáfognának a munkához. Az iskolának van igazgatója is, tantestülete is, elő kellene írni nekik, hogy félévente-évente konzultáljanak a környék iskoláival, készítsenek tanulmányt, beszámolót (ingyen), véleményeztessék egymással, küldjék el "felsőbb szintre" is, és próbáljanak kidolgozni nem elméleti, hanem a gyakorlatban bevált módszereket. Az iskolák is irigyek egymásra, hogy is lenne másképp, ezért a másik gazemberségeit hamar szétkürtölnék. Aztán a többi majd kialakul.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.16. 21:36:34

@kolbászoszsömle: "Nem érted! Ha alul kezded az egyenruhásdit, beledugod a cigányt, akkor az azt fogja jelenteni, hogy egyenruhában a cigányok járnak iskolába."

Sajnos lehet, hogy tényleg félreértjük egymást. Én nem legalul akarnám az egyenruhát bevezetni, hanem vagy mindenhol, vagy akkor inkább feljebb. Egyébként egyenruha és egyenruha között óriási különbségek lehetnek, vagyis bőven volna tere az egyéni szabályozásnak is. A cigány gyerekeknek is nagyon jót tehetne egy egyenruha, hiszen egy kiemelkedési érzetet is kelthet bennük, ezt éppen indiai iskolákban évtizedekkel ezelőtt már megfigyelték. Az pedig nagyon jó ösztönzés tud lenni.

Megjegyzem, egy szakközépiskolában (régebben) egyébként sem akármiben járhattak a diákok, hanem egyforma munkaruhát kellett húzniuk, mert szétnyitott ingben esztergálni, haskipólóban hegeszteni (jártak lányok is ilyen szakközépbe) életveszélyes is lehet.

TG69 2010.09.16. 21:39:14

@kolbászoszsömle: Az már rég beigazolódott, hogy az integrációs problémára adott válasz nem lehet az oktatás általános alapelve, mert az elit/középosztály úgy is kikezdi és hát eleve nem is lehet sikeres a rosszul előkészített egy kaptafára működő rendszer. Ez a problémahalmaz akkora, hogy minden eszköz bevetendő amiről feltételezhető valami jó eredmény és figyelni kell, melyik milyen eredményre vezet. Az elit és a középosztály károgása/érzései ez ügyben érdektelenek.

TG69 2010.09.16. 21:40:57

@Alfőmérnök: Ez azért nem pusztán erről szól, meg én azért nem hinném el minden szavát Márainak :)

Alfőmérnök 2010.09.16. 21:54:38

@TG69: Márai meggyőződésem szerint egy savanyú, kellemetlen ember volt, de jól esik vele bosszantani az elkényeztetett úri fiúkat (akik mellesleg általában Istenként tekintenek Máraira).

Amúgy ebben spec igaza van: aki az öltözködésre két sornál többet pazarol, az hitvány ember. Most nem a férfi-nő kapcsolatok kezdeti fázisára gondolok. Akkor érthető, hogy többet foglalkozik az ember ezzel, mint amennyit érdemel, hiszen a párzási rituálé szerves része a dolog...

Alfőmérnök 2010.09.16. 22:12:18

@betyár: Nocsak, maga is megszólalt. :) Na jó, a nők esetében megbocsátható, ha érdekli őket a téma. Egyébként van olyan iskola ma Magyarországon, ahol van egyenruha. Asszem a Soproni Egyetemen az Erdőmérnöki kar ilyen. Legalábbis haloványan emlékszem egy gólyabálra ahol ott voltam, és mintha ezt tapasztaltam volna. Kicsit mókás volt a szememben, de tényleg van némi közösség-alakító szerepe. (De önmagában kevés. Ha nincs meg az alap, akkor csak üres, kínos formaság.)
Meg emlékszem még az iskolaköpenyre alsós koromból. Utáltam, mint a szart.

Alfőmérnök 2010.09.16. 22:27:33

@Alfőmérnök: Áhh megtaláltam. Pontosan Nyugat-magyarországi Egyetem.
"Egyenruha
1839-ben szabályozták először az egységes egyenruha viselését. 1899-ben az ünnepi viselet az aranysujtásos atilla, a köznapi viselet a walden lett. 1948-1971 között tilos volt az egyenruha viselete, ezután a selmeci hagyományok szerint élő karok másodévtől kezdve viselhetik a kari jellemzőkkel (ruhaszín, jelzések, gombok) ellátott egyenruhát. Szép hagyomány az egyenruhára felvarrt folt (fleck), mely kezdetben a folytonossági hiányok takarására szolgált, manapság inkább viselőjének a másik nem körében elért sikereire utal. Az egyenruha tartozéka még a koronként változó formájú sapka is."
www.nyme.hu/index.php?id=3176

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.16. 23:08:11

@Androsz: A hiszti ellenszere a következetesség.
Ha azt tanulja meg a gyerek, hogy van eredménye hisztinek, akkor hisztizni fog.
Az én liberalizmusom azt jelenti, hogy nem megengedek a gyereknek dolgokat, hanem megtiltok.
Pl. nem megengedem, hogy kinn játsszon az udvaron, hanem megtiltom, hogy kimenjen a kapun.
Persze ebben az is benne van, hogy ha már át tudja mászni a kerítést, és rájön arra, hogy azt tiltottam meg, hogy a kapun kimenjen, mehet...

Az állam nem tudja a buta, esetleg nemtörődöm szülőt rákényszeríteni a következetességre. Arra tudja rákényszeríteni, hogy a következetesség mimikrijét öltse magára, és a felszínen rendet mutasson.
Aztán kitermeli a bully-kat, meg a késelőket.
Ez elég jól levezethető abból a rendszerből, ami a külsőségeket előrébb helyezi a magánál a problémánál.

A szakértőkkel akkor van probléma, ha nem azt mondják, amit hallani akar az ember.

Ha jól értettem, az erőszakot, mint érvelési eszközt is beemelnéd az oktatásba.
Persze semmi szadizmus...
Én még nem ütöttem meg gyereket, amióta felnőtt vagyok.
Sem sajátot, sem másét.
És ezt elvárom azoktól is, akik professzionális szinten foglalkoznak a gyerekekkel.
Ha az erőszak mégis beemelődik a nevelési eszköztárba, akkor viszont kamerát minden osztályba, és minden gyerekverést ki kell vizsgálni és ha nem volt jogos, akkor a tanárt a gondjaira bízott gyermekkorú veszélyeztetése miatt elítélni, a foglalkozásától eltiltani. Avagy azért, mert rossz napja van a tanerőnek, nem verheti a gyereket.
Azt hiszem így lenne korrekt.

A majd kialakul -besúgásra alapuló- rendszerekben én nem hiszek.
A majdcsak lesz valahogy, imádkozzunk érte kereszténykonzervatív hozzáállástól agyfaszt kapok.
Ha vannak célok, akkor kell keresni hozzá egy módszert, amit először végig kell gondolni.
Ha a végiggondoláskor hibák vannak benne, akkor először azokat kell kijavítani, és miután elméletileg hibátlan, akkor kell kipróbálni.
Szerintem.
Az adjunk a gyerekre egyenruhát, mert:
1, cuki konzervatív dolog;
2, nem kell a szülőnek baszakodni az öltöztetéssel;
3, minek divatozik a kis kurva;
4, így tanulja meg a kis proli, hogy itt nem prolizunk;
5, identitást képez;
6, rendre szoktat;
7, stb.
csak ideológiai érvek, nem szakmaiak, akárhogy is próbálják egyesek ráhúzni a szakmaiság látszatát.

@TG69: Ebben akár egyet is érthetünk, csakhogy a jelen felvetés azon kívül, hogy "a sanyargattuk egy kicsit a gyereket/bosszantottuk a liberálisokat nehogymán jó legyen nekik" érzésen kívül semmit nem ad, és még csak ezt sem azoknak adja, akiknek szükségük volna rá.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 00:20:27

@kolbászoszsömle: Sok dologban gondolkozunk másképp. De ilyen előfordul. Például hogy ha csak a felszín mutat rendet. Bárcsak ott tartanánk már.

Az államnak nem kell a szülőt nevelnie, de adjon meg minden lehetőséget a tanárnak arra, hogy legalább ő nevelhessen. A buta szülő pedig ha nem a tanárt tiszteli, akkor legalább fogja vissza magát egy közalkalmazottal szemben.

"A szakértőkkel akkor van probléma, ha nem azt mondják, amit hallani akar az ember." Igen, sokaknak ez lehet a problémája. Nekem az, ha a szakértelme helyett más, gyarló tényezők alakítják az általa kimondott véleményt.

"A majd kialakul -besúgásra alapuló- rendszerekben én nem hiszek." Ezek szerint te besúgásnak nevezed azt is, amikor két falusi asszony megbeszéli, hogy egy harmadik valaki a múltkor lopott a kisboltban. Nem rendőrért mennek, hanem a közösséget értesítik az esetről, amely nevelő hatással lesz a vétkesre. Kinézik valahonnan, összesúgnak mögötte, nem adnak meg neki olyan segítséget, amit másnak igen, effélék. Falun még működni tud az ilyesmi, mert az emberek ismerik egymást, és közösségi kapcsolatban vannak. Ha egy iskola rossz, annak most is híre megy. Ha ennek csak megadjuk azt a lehetőséget, hogy mindenkinek számot keljen adnia a többiek előtt, az nem besúgás, hanem közösségi ítélkezés. Alapjog, amely működtette a világot, amíg a nagyvárosok szét nem bontották a közösségeket mikrocsoportokká vagy egyénekké.

"Ha az erőszak mégis beemelődik a nevelési eszköztárba, akkor viszont kamerát minden osztályba, és minden gyerekverést ki kell vizsgálni és ha nem volt jogos, akkor a tanárt a gondjaira bízott gyermekkorú veszélyeztetése miatt elítélni." Na, ez van most. Ez az, amit meg kell szüntetni. Egy kölyök azért kölyök, azért nem birtokolhat felnőtt jogokat, mert még képtelen felmérni olyan összefüggéseket, amelyek megsértése veszélyt okozhat. Erre az időre a szülő és a pedagógus alá kell(ene) rendelni, mert a kölyöknek meg KELL tanulnia a követelményeket, mielőtt az állam ostoba adminisztratív egyformasággal megadja neki az összes jogot. A kölyök viszont lázad, mert ez a természete. Ha olyan érett lenne a gondolkodása, hogy pusztán szóból is mindig megértené, miért káros ez vagy az a tette, már megadhatók lennének neki a jogok, mert a gondolkodása a felnőttével egyenrangú. Ám a kölyök még nem ért meg minden olyan észérvet, amely helyesen irányíthatná, ezért észérveken kívül másképp is írányítani kell. Ez mindenképpen erőszak, és van olyan fajtája, amely megterhelőbb, mint egy füles. Ha a gyerekem átmászik a szomszédhoz, hogy almát lopjon tőle, akkor kap egy fülest, bevezetőül, ez speciel pszichológiailag feltérképezett módon rendíti meg a lelki egyensúlyát, sőt, esetleg fölényét, és évszázezredek alatt működőképesnek bizonyult reflexszel alázatossági viselkedést vált ki belőle. Amely feltétlenül szükséges arra az időre, amíg a pofont követő szóbeli szidalmak és példázatok elhangzanak. Aztán jöhet a büntetés, amelynek minden ellenkező erősködés ellenére szintén igazolt a gátló hatása, és utána az elbocsátás pillanata, amely helyreállítja az egyensúlyt, és a helyzetből tanulságot kreál.

Az ilyesmi egyáltalán nem újdonság, és a világ minden társadalma ismeri és használja. A testi fenyítésnek nem kínzásnak kell lennie, hanem a fölényt jelzőnek, bármilyen szívettépő is ez a megközelítés egy lobogó lelkű jogvédőnek. Az embert ösztönök irányítják, ha tetszik, ha nem, és ezekhez igazodva, ezeket használva kell olykor mélyre ható, létfontosságú gátakat felépíteni.

Egy kétéves gyereknek megmagyarázhatod, ha akarod, hogy ne nyúljon a konnektorba. Bele fog nyúlni, mert erős ösztöne a kíváncsiság. Egyébként pedig fogalma sincs, hogy milyen az a halál, ami érheti, és hogy az miért is rossz. Egyszerűen még nem tudja felfogni. Ha viszont látod, hogy a konnektort piszkálja, és te ekkor egy nagyot húzol a seggére és haragosan kiabálsz vele pár másodpercet, az az ösztönök szintjén vés be egy létfontosságú gátlást. Létfontosságút, ne feledjük. Ez a helyzet nem alkalmas a gyerek bölcsességének méricskélésére.

A pofon a tanár eszközei között is ott lehet. Az az ő érdeke, hogy ne használja fölöslegesen, mert akkor hatását veszti, nem lesz megrázó jele az irányító személy helytelenítésének. És ha a dominancia elvész, akkor anarchia következik, majd a falka spontán hierarchiába rendeződik, és baromi régen ismert jelenség. Kétségtelen, hogy az osztályban a tanárnak kell dominálnia, vitán felül. Ha a falka egyes tagjai a domináns egyed hatalmát kóstolgatja, akkor azt le kell állítani, különben borul a rendszer. Márpedig az iskolába nem azért járatjuk a gyerekeinket, hogy ott kedvükre múlassák az időt. Ha az izgágáskodó ifjak a dominancia természetét már nem ismerik el, kényszer kell, hogy következzen. És ezek közül az egyik legcélzottabb és legközvetlenebb hatású egy pofon a leghőzöngőbbnek kiosztva. Persze ha ezek után a kölykök feje azzal van telebeszélve, a hozzád hasonló jogvédők által, hogy a tanár csak egy dolgozó, aki SZOLGÁLJA a gyereket, és a gyereknek olykor a tanár fölé emelő jogai vannak, akkor persze cseszhetjük az egészet. Hát ezért remélem, hogy a te elveid sok rohadt év után végre múzeumba kerülnek.

Azt egyébként marhára megnézném, hogy a jogvédők hogyan nevelnének egy osztálynyi kis suttyót. Valahogy a jogvédők sosem a tanárok közül kerülnek ki, hanem kibicek, akik kívülről mindent jobban tudnak. Ki kéne próbálniuk egyszer az elveiket, nem csak beszélni róla.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.17. 00:49:35

@Androsz: Pearl könyvéből tanultad a gyereknevelést?

Joaquin 2010.09.17. 01:04:21

Az egyenruha mellett egyetlen érvként a társadalmi feszültségek csökkentését érzem, a többi nevetségesen gyenge érv. Nekem lenne egy jó ellenérvem: ti, konzervatívok már megint egy rohadt lényegtelen dolgon rágódtok, ahelyett, hogy a tényleg fontos kérdések megoldásán gondolkoznátok. Az éveid meg röhejesek.

1.“A józan ész azon előítéletek összessége, melyeket 18 éves korunkra szerzünk.” (Albert Einstein)

2. Nekem nincs identitás gondom.

3. Ez megint milyen érv már... most ez nálatok tényleg szempont?

Arról meg ne álmodozzatok, hogy a fiatalok konzervatívak: egyszerűen lázadnak, most épp a liberális elvek ellen. Egyébként természetes folyamat, hogy a fiatalok túlnyomó többsége liberális, az idősebbeké pedig konzervatív. Gyanítom emögött az a tény áll, hogy idősebben nehezebb tanulni, nehezebb alkalmazkodni egy változó világhoz, így igyekeznek lassítani a változásokat; másrészt az sem elhanyagolható, hogy a konzervatív korlátozások valahogy mindig "másokat" korlátoznak (családkép - jé épp ilyenben vannak! - , fiatalok megregulázása, kisebb kihágások kemény büntetése, bankok megadóztatása, vallás erőltetése - jé mind katolikus? micsoda véletlen - olyan műsorok vagy csatornák korlátozása amelyeket nem néznek, olyan sajtó szigorú ellenőrzése amit sosem olvasnak...). Ettől még persze akár működhetnek is ezek az elvek, csak épp érveket nem látok rá. Az egyenruha ötlet nem izgat, de a konzervatív gondolkodásmódtól kiráz a hideg.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 01:29:25

@kolbászoszsömle: Nem, hanem a pszichológus ismerőseimtől. Van néhány. :-) Jobb módszer, mert egy már összeválogatott halomból szemezgethetünk. Amelyet egypár éves szakmai tapasztalat érlelt. Meg persze az ember mindig olvasgat ezt-azt.

@Joaquin: Hány éves vagy?

Az idősek konzervativizmusának egyik okát jól adtad meg. Egy másik ok az, hogy az idősebbek megszokták, kiismerték az adott rendet, és a nagy részük megfelelőnek tartja, mindenképpen jobbnak a nagyon is kétséges "fiatalos" rendnél. Egy harmadik viszont az, hogy idősebb korra - ez nem vénembereket jelent, hanem középkorúakat, akikből a maguk környezetének irányítói is ki szoktak kerülni - a környezetük működésében való aktív részvétellel olyan tapasztalatokat halmoztak fel erről a működésről, amit tanítani nem lehet, csak megszerezni. Ezt hívják bölcsességnek, amit a fiatalok persze leszólnak, majd tíz-húsz év múlva már ők érvelnek mellette. Ez a bölcsesség létezik, és nem alkalmas a hevességgel, kockázatvállaló hajlammal, reformer indulatokkal való összekapcsolódásra. A bölcs lassít, mert már ismer olyan csapdákat, amelyeket viszont nem ismer az ifjú, aki nélkül viszont tespedés kezdődne. Mindkettő szükséges, úgy néz ki, noha én nem vagyok túl jó véleménnyel az emberi civilizáció jellegzetességeiről. Az biztos, hogy ha a nagy tempóban fejlődő techológia és természetismeret fontos dolog, akkor ehhez célravezetőnek bizonyult az idős-fiatal ellentét lassacskán elmozduló egyensúlya. Ha az ifjak irányíthatának mindent, ötletszerűen szétzilálódna a rendszer, amely nagyon finom behangolást kíván az önfenntartó működéshez.

Joaquin 2010.09.17. 02:20:54

@Androsz: Fiatal, nem fogom tagadni.

Hagy mondjam meg, hogy lenyűgöztél.
A mondanivalóddal nem is vitatkoznék, viszont megjegyezném, hogy az éppen általam említett témákban a tapasztalat irreleváns. Felnősz egy rendszerben és kész, nem látsz másikat. Kevés kivétellel egy családmodellt, egy vallást, egyfajta iskolát, egy értékrendszert tapasztalunk meg. A tapasztalat sok helyen fontos - pl főzésnél vagy olyan területeken, ahol a logika kevésbé működik (pl művészetek, emberi kapcsolatok). Azonban ahol a minta, amiből tanulhatunk kevés - ott ez a módszer egyszerűen csődöt mond és az adott modell nettó önreprodukciójává válik.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 03:37:04

@Joaquin: Nagyon igazad van, általában csak egy rendszert ismerünk, ezért az összehasonlításhoz a személyes tapasztalatunk nem lehet elegendő. Viszont nem igaz, hogy a tapasztalat ezek szerint haszontalan. Ugyanis bármilyen családmodellt, értékrendszert, társadalmi működést ismertünk is meg, ezek néhány alapvető fontosságú eleme mindig azonos marad. Egy valamilyen okból körülhatárolható közösségnek – falunak, országnak – például úgy kell működnie, hogy a közösség által végzett munka elegendő legyen a közösség létfenntartásához. A lét ez esetben létformát vagy életstílust is tartalmazhat. Ha nő a lélekszám, arányosan nőnie kell az elvégzett munkának. A közösség tagjaiból nem szabad túl soknak veszélyzetetni más egyedek életét vagy épségét, mert az többféle tényező egyensúlyának a felborulásához vezet, azaz a közösség kipusztulásához való közeledést. A fiatalabb generációknak részt kell vállalniuk az idősebbek eltartásából, különben az idősek elpusztulnak vagy haszontalanná válnak. Az idősek ugyanis hasznosak mindenféle kultúrában. Részt vállalnak az otthon körüli munkákban, a gyerekek nevelésében, az előző generációk felhalmozott tudásának összefoglalásában és átadásában, valamint a saját tapasztalataik átadásában. És ilyenek. Ezek az elvek hosszú ideje érvényesek.

Az elmúlt tízezer évben, ami ilyen szempontból rövid, más szempontból, például a teljes írásos történelmünkhöz mérve hosszú, szóval ez idő alatt az emberi természet, a kultúra és civilizáció lényegileg az égadta világon semmit nem változott. Változtak tabuk és példaképek, változtak közösségi mesék, és persze változott a technológia és a természettudományok szintje. De az ember nem változott. Így aztán egy idősebb, a környezetét megfigyelő embernek nem nehéz az egységes modellt megfigyelnie. Mert a modell nemigen változik, csak a hangsúlyok tolódnak ide-oda. Néha jobban, mint amennyire a legtapasztaltabb ember is áttekinthetné, de többnyire nem annyira. És egy tapasztalt - hiszen ez a lényeg, nem maga az életkor - ember láthatja azokat a mintázatokat, amelyekről már korábban megfigyelte, hogy károsak vagy éppen hasznosak. Mindegy, hogy miként működik a gazdaság és mivel szórakoztatják magukat az emberek, bizonyos felismerhető minták akkor is ott vannak ezek alatt. És a tapasztalt ember felismerheti, ha a jelen eltér a legfőbb mintáktól. Egy társadalom nem válhat önpusztítóvá, különben már nem lesz alkalma az önpusztítása tanulságait megrágicsálni. Ha a csónak csak billeg, de nem fordul fel, akkor néhány dolognak bizonyos határok között kell maradnia. A tapasztalt öregek ilyen dolgokhoz való igazodást sugallnak, a saját, önmentő ösztöneik hatására. De működik, legalábbis eddig működött. A jövőt újra bizonytalanná tettük a túlnépesedéssel, a környezetszennyezéssel és az atomháborúk felfoghatatlan és elháríthatatlan következményeinek fenyegetésével.

Az ismert tény, hogy egy kisgyerek alkalmatlan a saját maga eltartására, valamint arra, hogy elkerülje azokat a veszélyeket, amelyek elkaszálhatják, mielőtt felnő. És alkalmatlan arra is, hogy a felgyülemlett ismeretei révén hasznos részévé váljon a közösségének. Ezért van szükség a szülőre és a közösség más nevelőinek a közreműködésére. A vita legfeljebb arról szólhat, hogy hol ér véget a még irányítást kívánó életszakasz. Mivel a fiatal folyamatosan okosodik, egyre nehezebben lesz látható a különbség egy még nem elég érett és egy már épp eléggé érett állapot között. De az egészen biztos, és ezt a pszichológia tetőtől-talpig kiismerte már, hogy a lázadó korszak már az érettség elérése előtt elkezdődik. (Tulajdonképpen sérültnek tekinthető az a kamasz, aki nem lázad.) Vagyis ha a lázadásnak a felnőtt enged, akkor egy éretlen, némiképp önveszélyes egyedet hagy magára. Amiről persze az egyednek egészen más véleménye van, de ez a dologhoz hozzátartozik. Én speciel nyilvánvalónak tartom azt, hogy az érés nem fejeződik be korábban, mint amikor az ember saját maga eltartásáért kezd dolgozni. Én magam is akkor változtam meg döntően, máson is ezt látom, mástól is ezt hallom. Tehát ha egy egyetemista hőzöng, akkor gyakran nincs eléggé tisztában még a rendszerrel, amit maga is be fog látni, amikor majd saját magának kell a saját ennivalójáért, lakásáért, egyéb javaiért dolgoznia, és részt kell vennie olyan rendszerekben, mint például az adójogszabályokhoz való igazodás. Egy idősebb ember már nemcsak hogy túl van ezen, hanem már megfigyelhette nála fatalabbakon is ezeket a fázisokat, és jóslatokat tud tenni mások alakulását látva. Ez fontos tudás, és nem lenne szabad hagyni, hogy ez az erőforrás kihasználatlan maradjon.

lüke 2010.09.17. 04:06:32

az úrifiúknak:
Márainak az esze éles.Deszkriptiv iró, a naplói jobbak, mint regényei. Az a kis etwas hiányzik belöle, sokára jöttem rá mi: a szeretet. Vagy titkolja, vagy szégyelli.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.09.17. 07:45:35

Nem olvasok végig ötszázakárhány kommentet, de a lényeg nem kétséges: az egyenruhát be kell vezetni, minden olyasmivel együtt, ami fegyelemre nevel és szoktat. Ez ellen nevetséges érv, hogy a családban úgysem tanulnak fegyelmet a fiatalok, tanuljanak ott is.

A liberális gondolkodás hívei rendszeresen és megfeledkeznek arról, hogy az általuk oly kívánatosnak tartott, nagy hatékonyságú, öngondoskodásra épülő ipari-szolgáltatói társadalmi-termelési rendszerek egyik legfontosabb működési feltétele a szigorú fegyelem, ahogyan egyébként minden működőképes társadalomé.

kisa 2010.09.17. 07:58:20

@kolbászoszsömle: Pontosan. Sőt, előző este is meglehet beszélni, ki lehet nyugodtan készíteni, és akkor reggel nem kell kapkodni. Ráadásul, ha a gyerkőc meggondolta magát, akkor lehet rá hivatkozni, így aztán azt is megtanulja szép lassan, hogy a döntéseinek vannak következményei. Meg egyebek. De nyilván, az egyenruha, egyengondolkodás megkönnyíti az életet.

kisa 2010.09.17. 08:00:34

@Androsz: Miért nemtörődöm az a szülő, aki nem akarja, hogy a gyerek egyenruhában járjon. Merthogy zsömle arra reagált, hogy az anyuka reggel nem bír zöldágra vergődni toporzékoló hároméves gyermekével arról, hogy az mit vegyen fel. És erre milyen remek megoldás az egyenruha.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.09.17. 08:02:27

A köpeny, mint uniformis egy baromság. Minden baromság, ami a civil életet uniformizálja. Az uniformizálás a parancsuralmi, tehát NEM demokratikus rendszerekre passzol. Ökölbe szorul az agyam, amikor a madzsar klerikáldroidok és az alulnemzetiesedett liberálisok összecsapnak a témán. A köpeny azért kell, mert megóvja a hülyegyerekek civil öltözékét, amit sült paraszt anyuci és apuci drága pénzen vesz a budapesti outletben, mert így menő. Kibaszottul megszopatott engem a szocialista rendszer, és rühellem is, mint a szart, de arra még emlékszem, hogy a 70-es, 80-as években nem azért hordtunk köpenyt, hogy szép egyformák legyünk, hanem azért, hogy a ruházatunkat óvjuk. Kibaszott balfaszok, még a tanárok is köpenyt hordtak, mégsem vezényletek, mint egy kiképző őrvezető. Hogy ne mondjam, a szocialista rémuralomban hivatástudattal rendelkező, képzett tanárok munkájának hasznossága szarrá veri a honfi vér ontása nélkül kivívott demo-szabadság idején kitenyésztett pedagoogle-sok hasonló mutatókban mért eredményességét.
A tetves komcsi diktatúrában is voltak olyan értékek, amelyek védelme nem csupán közösségi, de egyéni érdek is volt. Ilyen volt például a ruházat, ostoba zsellérek. Egyetek kevesebb narancsot, és inkább seggemet szagolgassátok a szegfű helyett, épülésetekre szolgálna.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.17. 09:08:50

@Androsz: Olyan pszichológus, amelyik a Stockholm-szindróma kialakítását tekinti a gyereknevelés eszközének, én még nem láttam.

De egyet jegyezz meg: amikor a gyerekeiddel foglalkozol, az lebegjen a szemed előtt, hogy ők fognak neked öregek otthonát választani.

kisa 2010.09.17. 09:21:43

@Androsz: Erősen remélem, hogy soha nem lesz gyereked, az ő érdekében.
Ha már van, akkor őszintén sajnálom őt.

Robinzon Kurzor 2010.09.17. 09:35:45

Az a nagy büdös helyzet, kedves neokonok barátaim, hogy különbséget kellene tudni tenni tartalom és forma között.

Az angol iskolai egyenruha egy sok elemből álló hagyomány rendszer egyik megnyilvánulási formája.

Ezt kiemelni és önálló "hagyománynak", tartalomnak tekinteni -- nos, ez mindent elárul arról a képmutató, ál-konzervatív ürességről, amit a Fidesz körüli ideológiai katyvaszként naponta láthatunk.

Robinzon Kurzor 2010.09.17. 09:46:42

Hecceljünk konzervatívokat!

Kéne már egy új himnusz.

A mostanitól is elszorul a torkom, ha meghallom, de minden eddigi érdemei elismerésre mellett is sok probléma van vele.

Pesszimista, a világra haragudó, önfelmentő, minden bajunkért másokat okoló tartalmával hogyan is fejezhetné ki azt közös érzést-tudatot, ami ahhoz kell, hogy a XXII. században is (meg később is) létezzen még magyar nemzet ...

Mert miről is szól a Himnusz?
1. Nekünk nagyon szar.
2. Erről mi egyáltalán nem tehetünk, ez mások hibája.
3. Nem is kell semmit tennünk azért, hogy jobb legyen.

Ehelyett valami olyasmi kellene, ami lelkesítő, nem a közös nyomorban találja meg az összetartozás lényegét és azt fejezi ki, hogy magunk irányítjuk sorsunkat.

Tessék, lehet felháborodni!

betyár (törölt) 2010.09.17. 09:50:00

@Androsz:

almatábor:) Lol. és a pezsgő közösségi élet? ó, igen: szex-alkohol ezt nyomták. a többi időt valahogy kihúztuk az almásban.

betyár (törölt) 2010.09.17. 09:56:26

@Alfőmérnök:
persze, hogy gáznak érzi, ha nem akarja kitenni a kirakatba, hogy egy adott iskolához tartozik. Ha viszont a diákok büszkék lennének az iskolára, mint mondjuk egy focicsapatra, más lenne a helyzet. Szerintem ergé a középiskolákról írt, nézze meg, az egyetemisták már maguk választanak olyan csoportokat (és aggatják magukra valamilyen formában), ami a sulihoz kapcslja őket. gondoljon a corvinusos, bme-s stb. pőlőkra, sapkákra. Ők az egy egyetemhez/karhoz való tartozásukat még a másikkal tudatosan, hangsúlyozva szemben állva is vállalják: melyik a büféegyetem? corvinus vs. bme: kötélhúzás a szabadsághídon stb. nyilván ezt kéne elérni a közoktatásban is, akkor szívesen, kényszer nélkül vennék fel az egyenruhát.

granuloman 2010.09.17. 10:13:00

@Robinzon Kurzor:
Hülye troll, büfögsz egyet és büszkén mosolyogsz.
Ráadásul annyira lerágott gumicsont, erőlködjél még hátha beszarsz.

petronella.k.t. 2010.09.17. 10:36:32

@Elpet: Ja persze, minden korlátozás fegyelemre nevel, tehát mind kívánatos is. A véleményeket fölösleges végigolvasni, érvekkel vitatkozni, a lényeg az marad, hogy ha valamit előírhatok másnak, az jó dolog, úgyhogy megteszem.

kisa 2010.09.17. 12:06:23

@Elpet: Oké, akkor mindazok, akik az iskolai egyenruha mindennapos bevezetése MELLETT kardoskodnak, járjanak maguk is minden nap kötelezően egyenruhában. Mert, ugye, ezáltal fegyelmezettebb lesz az egész társadalom, eltűnnek az anyagi különbségekre utaló jelek, nem kell annyi pénzt költeni ruhára, nem kell azon morfondírozni, hogy mit vegyenek fel a munkába, növelik a társadalmi összetartozás érzését (ha már a NER meg a NYENYI nem elég hatékony). Mert nagyjából ezek az érvek hangzottak el eddig.
Szóval, lehet javasolni a fidesznek, hogy az új alkotmányba a szentkorona mellé vegyék már be a felnőttek számára IS kötelező egyenruha viselést. És lehet nemzeti konzultációt indítani a ruha kinézetéről. Vagy nem is, az már kiment a divatból, kell csinálni egy Nemzeti Egyenruhaügyi Minisztériumot, oda ki lehet nevezni valakit államtitkárnak, de csak olyat, akinek van egy divat iránt érdeklődő lánya, akit ki lehet nevezni ruhaügyi főosztályvezetőnek.
Milyen jó is lenne, ha végre megszűnne ez a nagy összevisszaság az öltözködés terén is!

Alfőmérnök 2010.09.17. 12:15:59

Gyerekek, Ti tényleg elhiszitek, hogy attól megváltozik valami, hogy valaki(k) más (színű, formájú, stb.) ruhát vesznek föl, mint eddig?
Ne basszatok má' ki velem!

Alfőmérnök 2010.09.17. 12:20:21

@Elpet: "Nem olvasok végig ötszázakárhány kommentet"
Akkor egyet ajánlok, tanulságos.
@Zlot: 2010.09.16. 11:07:13

GoVegan - "A hulyeseg szemelyre szabhato. Google." 2010.09.17. 12:31:57

@Androsz: de mas vaganyon vagyunk. az elso mondatodat most en nem ertem.

huuu de koszonom a lesajnalasodat, egy ilyen embertol mint amilyennek te tunsz nekem dicseret.

ez egy olyan konyv elmagyarazza, hogy jo par dolog miert nem ugy mukodik, ahogy (a kommentjeidbol leszurve) az a te fejedben van.

igen a te alatalad megelt demokracia valoban az, visoznt igy meg mindig a 18. sz-ban elnenk. nekm a demokracia egy gyuru, amiben a tarsadalom foglaltatik. ha a tarsadalom egy jelentos resze szukiteni akarj a gyurut, mert ugy erzi, hogy ha tul laza, akkor kiesik belole, akkor ne csodalkozzon, hogy lesznek olyan reszei, akik viszont a beszukult eletteruket a gyuru tagitasaval probaljak kompnezalni. a vezetok meg altalaban probalnak deviansok lenni. a nagy es tortenelmet alkoto vezetoknek nem kell probalkozni, mert alapbol azok. amugy hallottal mar olyan kampanyszlogent, hogy: minden marad a regiben?

amugy nyugi, egyaltalan nem vagyok demokracia parti. de meg csak alkotmanyos… sot. ha legjobban definialni akarom, akkor decentralizalt, demokratikus alapu rendszerben egymas mellett mukodo, alacsony lelekszamu, tanacs altal vezetett kommunnakban latom a jovot.

GoVegan - "A hulyeseg szemelyre szabhato. Google." 2010.09.17. 12:36:24

@Alfőmérnök: na igen, pont Zlot altal leirtakrol meselt a felesegem is, csak egy masik orszagban, ahol joval tobb nacio volt jelen.

GoVegan - "A hulyeseg szemelyre szabhato. Google." 2010.09.17. 12:46:17

@Bromwyn: gondolom nem erted, hogy mit jelent egy fiatal szamara egy szubkultura resze lenne, vagy ugy tenni, hogy resze annak. meghogy iskola utan? akor mar kinek? ha nem bandazik, majd a szulonek lesz punk? szerintem mihamarabb kezdjel el Skins-t nezni, mert az en, es a felesegem tapasztalati altal az all kozelebb a valosaghoz es nem a te buborekod, a buszon mosolygo kozepiskolasokkal. (na ja, lehet, hogy azert mosolyognak, mert suli utan elszivtak mar a nyugtato cigijuket) na nem azert, de tenyleg ajanlom azt a sorozatot. ha majd valamelyik gyerek a csaladban valami buborekpukkasztot fog csinalni, akkor legyen legalabb hova nyulni, mibol meriteni.

Öreg Sam 2010.09.17. 12:51:25

@Alfőmérnök:
Semmi nem változik meg,a f*sznak az egyik végéről nézvést!
Ugyebár a dolgoknak két vége van,próbálj empatikus lenni!
Nem kell egyenruha!
DE! Azt gondolom,hogy kell valamiféle jel,hang,kép/jelkép (legyen az valami kitűző,mittomén),ami nem elválaszt,hanem összeköt!
Érdekes tanulsága van számomra ennek a rengeteg bejegyzésnek.Ebben a "forradalmi " hangulatban még mindenki az ellenséget keresi a konszenzus helyett.
Jó lesz ez igy nekünk?
Nekünk jó lesz igy?
Igy jó lesz?
Stb....

GoVegan - "A hulyeseg szemelyre szabhato. Google." 2010.09.17. 12:55:22

@Bromwyn: na asszony hasonloan szabalyozott sulikban tanult.

ki volt akadva. es nem csak o, hanem a fel iskola. persze elfogadtak, de a batrabbak reszerol elegge tagitva lettek a leirt szabalyok. a mai vilag nem mr es mrs darcy-kbol all barmennyire is azt szeretne a szulo.

"És láss csodát, a gyerekek nem nagyon vannak kiakadva ezen..." – hat vagy birkak, vagy nem panaszkodnak. ha meg tesz is ellene, az elobb utobb latszani is fog.

Alfőmérnök 2010.09.17. 12:56:54

@Öreg Sam: Nekem az a tanulsága ennek a rengeteg bejegyzésnek, hogy az emberek hülyék.

Baszki az egyenruha, a mai helyzetben huszadrangú, századrangú kérdés. De az emberek erre a témára ugranak, mert a külsőségek, a formaságok érdeklik őket.

Öreg Sam 2010.09.17. 13:14:08

@Alfőmérnök:
Hjaaaaa,igen,az emberek hülyék :)
Innentől kezdve érdekes lenne kibontani!
Egyenként hülyék,vagy tömegben hülyék?
Nálamnál okosabbak már könyvtárakat irtak tele azzal,hogy az egyének sokasága nem azonos a tömeggel,egészen más pszichológiai alapon működnek.
Hááááát,több mint 500 bejegyzéstől nem lettem okosabb... :))

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.09.17. 13:18:18

@Öreg Sam:
Ha itt akart megokosodni, akkor a hiba az Ön készülékében van.

kisa 2010.09.17. 13:56:18

@Öreg Sam: Egyenként is, tömegben meg hatványozottan, mivel a hülyeség összeadódik, továbbá mivel egy bolond százat csinál és hasonlók. :-)

Öreg Sam 2010.09.17. 14:01:32

@Mr Falafel:
Igen.
Én egy kétkedő hivő vagyok,és nagyon rászorulok arra,hogy egy olyan nagy formátumu egyéniség oktasson,mint te/ön/maga,stb...
Máris jobban érzem magam/önnönmagam/tenmagam,stb...

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.09.17. 14:26:57

@Öreg Sam:
Ilyen sokat felejtettem volna magyarul? Aszittem, amit írtam, azt jelenti, hogy itt nem lehet okosodni. Közben meg azt jelenti, hogy itt tőlem kell tanulni, hogy okos legyen valaki.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 15:01:56

Akik azt reklamálják, hogy akkor a felnőttek miért nem járnak egyenruhában, azoknak egy kicsit körül kellene nézniük. Amikor egy férfi esetében elvárás a szövetnadrág-ing-nyakkendő-zakó összeállítás, akkor ez csak egy a lehetséges öltözködési változatok közül. Márpedig ez az elvárt öltözet lényegében minden irodai munkahelyen. Méghozzá a színválaszték sem túl bőséges, mára eltűnt a színpompás zakók divatja, és a konszolidált sznek a kötelezők. A nőknek blúz-szoknya, máshol a kosztüm az elvárt öltözete. Ez nem egyenviselet? Nem beszélve azokról a munkahelyekről, ahol a ruha még a cég dizájnjához igazodó. A nem irodai munkahelyek természetesen mások, mert ott praktikus munkaruha kell. De azokban is vannak uniformizált változatok, benzinkutasoknál, például. Szóval csak tessék megfigyelni, hogy igenis sok példa van a felnőttek egyenruha-viseletére. A változatosság pedig kábé olyan mértékű, mint amennyi egy iskolaköpeny esetében várható.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 15:06:01

@Alfőmérnök: Az egyenruha a poszt témájában egy pedagógiai eszközként merül fel, az egyén igazodásának egy elvárt, fontos nevelő hatású példájaként. Nem huszadrangú dolog, hanem egyetlen kis lépés, amelynek sok iskolában, sok diák esetében nagyon is fontos lehet, lásd a rengeteg tiltakozást a szabályozást nem tűrőktől.

Alfőmérnök 2010.09.17. 15:12:48

@Androsz: Nagyon kis hatásfokú pedagógiai eszköz.
Megjegyzem, én nem tiltakozom ellene. Csak az elkényeztetett úrifiúk kispolgáriságán röhögök egy jót magamban. Ezeknek azért kell egyenruha, mer az olyan jól néz ki, meg mer ahol egyenruha van ott biztos rend is van. Hát a faszt. Ahol nincs rend, ott semmit nem segít az egyenruha, ahol nincs összetartás, ott nem növeli az összetartás érzését, csak kínos formaság, amin egy épelméjű ember csak nevetni tud.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 15:28:47

@Alfőmérnök: Rendben van, az enyém is egy vélemény, a tiéd is egy vélemény. Bármelyikünknek lehet igaza, mi nem tudunk dönteni, majd eldöntik a lélekszakos hozzértők, hogy melyikünk véleményét veszik figyelembe. :-)

Girhes Joe 2010.09.17. 15:44:40

Ha már konzervatív ötletelés, akkor én inkább a koedukált oktatás környékén kezdeném megpiszkálni a magyar oktatás trágyadombját. Ez a versengésnek egy jó részét kiiktatná, ugyanis a legtöbben (11-12 éves kortól kezdve legalábbis) épp azért versengenek, hogy a másik nem előtt menőbbnek, vagányabbnak látsszanak. A dolog másik aspektusa meg az, hogy a tanítás alatt nem ismerkedni, hanem tanulni kell, ismerkedésre ott a délután (már persze, ha nem ész nélkül szaporítják a tanárok a házifeladatokat, de ez már egy másik téma). Véget kell vetni annak, hogy ha bemész egy tanterembe, nem tudod megállapítani, hogy iskolában, kuplerájban, vagy szexológiai szakrendelésen vagy-e...

Alfőmérnök 2010.09.17. 15:54:50

@Androsz: Döntsék el engem, nem érdekel, véleményemen nem változtat, hogy mit gondolnak.
Az egyenruhát meg nem fogják bevezetni. Az ok: Hoffmann Rózsa nem buta nő.
Gondolom a bizottságban magasabb szintű viták zajlanak, mint e poszt alatt.

Alfőmérnök 2010.09.17. 16:03:16

@Gergő77: Ismét egy kurva jó ötlet.

GoVegan - "A hulyeseg szemelyre szabhato. Google." 2010.09.17. 16:17:12

@Gergő77: majdnem minden nem koedukalt suli amirol hallottam, na az az igazi kuplejar. az egyik fele kiehezett es a flortmentessegbol adodoan gyorsabban bepotolni vagyo (azaz nem tanulja meg az interakciot no es ferfi kozott), a masik oldalan gyakorlo homoszexualitas folyt tanitas alatt a WC-n. mi a koedekalt sulikbol csak neztunk milyeket csinalnak suli utan ezekbe a sulikba jarok. :) na persze semmi bajom a homoszexualitassal, de egynemu iskolakat ajanlani a szexmentesseget elerve… LOL

egyszoval az osszes 'durva' szexualis dolog a nem koedukalt sulikbol jott, es aki atiratkozott a koedukaltba nem ertette az elejen, hogy miert nincs egy kis grouppen petting a WC-ben.

volt olyan a sulimban, hogy megprobaltak a szunetben egy kotellel kettevalasztani a fiukat a lanyoktol (kozel-kelet). na akkor kezdtek el jobban erdeklodni egymas irant a koedukalt suliban a nemek. abba is hagytak az alkalmazasat. :)

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 16:26:15

@Gergő77: Ez szerintem nem nyerné el a szakemberek tetszését. Az egész életünket áthatja, de a legősibb koroktól kezdve, a nemek közötti küzdelem, adott esetben versengés. Erre a jelenségre épülnek a társas kapcsolataink is. A kamasz gyereknek is meg kell tanulnia az ebben való - a neméhez igazodó! - szerepét, a versengés eszközeit, mértékét, irányultságát, és egyáltalán a másik nemmel való bánásmódot. Ez egy nagyon érdekes, többlépcsős folyamat, amely külső ráhatás nélkül, pusztán ösztönből is hajlamos lezajlani.

Miközben ide-ide nézek, pont most fordítok egy cikket a pszichésen érett szerelem feltételeiről, és ebben is az áll, többek között, hogy a serdülőkorban az egyednek a másik nemmel kialakult kapcsolatnak, a nemi szocializálódásnak a hiányos vagy elmaradt végigmenetele jellegzetesen milyen személyiségzavarokat okoz, és milyen nehézségeket a felnőttkori párkapcsolat kialakításában. Ami persze súlyosan meg tudja viselni az illetőt, akár aszociálissá, agresszívvé is teheti. A másik nemmel való ismerkedésnek nem adna elég teret az iskolaidőn kívüli találkozás, részben mert abban már sokan nem vennének részt, más tevékenységet választanának, részben mert ott a visszahúzódóbb természetű kamasz elnyomva lenne, ellentétben az egyenlő helyzeteket teremtő, fegyelmezett óra környezetétől.

Régen, a nem koedukált nevelésben részesültek nagyon sokszor csak a társadalom elvárását teljesítve házasodtak, és a házastársat idegenként, egy elvárt viszony résztvevőjeként kezelték. Nem volt jó módszer.

A kuplerájhangulatot nem a két nem elválasztásával kellene kezelni. A szabályozott öltözködés - egyenruhában vagy másképp - a kihívó, mellesleg hatásosan ingerlő öltözködést megszüntetné, ezzel a kurvajelleg meg lenne szüntetve. Nem old meg mindent, de egy lényeges irányító eszköz lenne. Elég lenne már az is, ha az iskola előírhatna bizonyos öltözködési normákat, és az ezt nem teljesítőket megbüntethetné. Sajnos tény, hogy a kihívó lányokra való ösztönös, leküzdhetetlen reagálás valóban rontja a fiúk tanulási teljesítményét, és persze a lányoknál is rossz helyekre teheti a viselkedésminta alappontjait, ezért a teljes szabadság egy éretlen, éppen az új egyensúlyát kereső korszakban kimondottan káros. A téves liberalizmusnak most talán vége lesz, és marad az egyszerű, a mindenkori ésszerű lehetőségek között mozgó szabadság.

GoVegan - "A hulyeseg szemelyre szabhato. Google." 2010.09.17. 16:33:00

@Androsz: van egy rossz hirem. az altalam emlitett sulikban elegge eros hazirend vonatkozott, aminek az egyenruha viselese csak a csucsa volt. semmi smink, semmi ekszer, semmi mobiltelefon, semmi…

es megis. a buntetes visszatarto ereje valoban mukodik, de ez csak az iskola keretein belul. ahogy kilepett az ember, pont visszajara fordult minden.

Girhes Joe 2010.09.17. 16:52:09

@GoVegan - "A hulyeseg szemelyre szabhato. Google.":

Kedves kritikusok, talán félreérthető voltam: nem azt akartam mondani, hogy szigeteljük el hermetikusan a kamaszkorú fiúkat meg lányokat, hanem azt, hogy magától a TANÓRÁTÓL kellene különválasztani a nemi interakciót. Mindennek megvan a maga helye, és persze, hogy kell a gyakori találkozás a fiúk és a lányok között, de nem látom indokoltnak a nemi szerepek gyakorlását összekeverni a tanórával csak azért, mert ott sok időt töltenek a fiatalok. Hogy délután meg már nem vennének részt benne? Miért nem? Talán mert nincs megszervezve? Csinálni kell közös délutáni programokat, akár a házifeladatokra fordított idő rovására is. De akár már azt is lehetne, hogy az iskola vegyes, csak az osztályok legyenek homogén fiú- és lányosztályok. Akkor már a szünet is tere lehet az ismerkedésnek, ezzel sincs különösebb baj. De a matek- és magyaróra NEM flörtölgetésre való! Ahogy egy munkahelyen se szerencsés, ha túlzásba viszik a dolgozók a társaséletet...

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 17:00:16

@GoVegan - "A hulyeseg szemelyre szabhato. Google.": A semmi smink, semmi ékszer túlzás, vitán felül. Még én is viseltem ékszert, pedig alapvetően távol áll tőlem a dolog, a szerelmemtől kaptam egy nagyon vékony, finom nyakláncot, amelyet az ing alatt nagy szerelmetesen viseltem. Egy nyaklánc, egy gyűrű, egy karkötő, főleg középiskolában már a nőies megjelenés elhagyhatatlan eszköze, és a tetszeni vágyás, a finom csábítás nagyon is hozzátartozik a dolgok menetéhez. A fiú is tetszeni vágyik, az erejét, a bátorságát fitogtatja - például ezért kell föléjük irányító "hatalom", mert hihetetlen baromságokra képesek olykor -, igazodva az ősi nemi szerephez.

Az, hogy a mobiltelefon az órán szigorú tabu, az nagyon helyes. Valakitől olvastam már olyat, hogy a szünetben is tabu volt valahol, az viszont túlzás, elveszi a szünetben való oldódás érzetét. Nem véletlen, hogy a jó pedagógus a szünetben nem demonstrál a jelenlétével, mert kell egy kis érzelmi lazulás az órák között. A tanár csak figyeljen, és lépjen közbe egy komolyabb dulakodásnál, túlzott viháncolásnál, rongálásnál, erotizmusnál :-)). Az ifjonc erről a figyelésről el is feledkezik, és szabadnak érzi magát.

Az iskola sajnos csak az iskola keretein belül lehet irányító erő. Nem véletlen, hogy olyan sokszor van szó a szülő felelősségéről, kötelezettségeiről. Amelyik gyerek éjjel egykor az utcán kódorog, főleg hétköznap, annak a szüleit a hatalomnak meg kellene rónia, mert nyilvánvalóan elhanyagolja.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 17:09:07

Bocs, lemaradt a vége: ... elhanyagolják a gyerek nevelését, irányítását. Ebben az iskola nem sokat tehet, mint ahogy azért sem, hogy a szülő foglalkozzon a gyereke rossz tanulmányi eredményével, többek között.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.17. 17:17:44

@Gergő77: Amennyiben a lányok nem a lányoknak vetítenének, a fiúk pedig nem a fiúknak, annyiban igazad is lenne.
Ám, a szokásos blőd konzervatív "józan észre apellálás" mián, ez az ötlet úgy fasság, ahogy van.

Tudod, hiába látszik úgy, hogy a Nap kering a föld körül, attól még matematikailag sokkal egyszerűbb úgy leírni az égitestek mozgását, hogy a Nap körül kering a többi vacak.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.17. 17:26:55

@Androsz: Még mindig a kontrollon rugózol.
A kontroll nem működik.
Angliában a fiatalok deviálódása nem egy véletlen dolog, hanem egyszerűen túlnőtt a világ azon, amit megaszondva, aprólékos szabályokkal kézben lehet tartani.
Erre, mondjuk sokára fog rájönni az a nép, amelyik réz-ezüst-arany színű pénzeket használ, mert ez a hagyomány, de előbb-utóbb kénytelen lesz arra, hogy a kultúrájának a sallangjait ledobja.

Mi (ti) meg sallangokat kartok felaggatni, azt hivve, hogy a sallang okozója a rendnek.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 17:41:24

@kolbászoszsömle: Az ember élete tele van jelvényekkel, szimbólumokkal, kellékekkel, modellekkel, sémákkal, egyezményekkel, "sallangokkal". Csak mivel természetesek számunkra, nem figyelünk fel rájuk. Csak akkor, ha egy más kultúrájú országba cseppenünk, ahol egy csomó sallangot nem ismerünk. A sallangok vezetnek, koordinálnak, kommunikálnak. Lehet rabjává válni, de mindenből lehet rosszat csinálni.

A kontroll az én ismereteim szerint szükséges. Mindenki kontrollok alatt áll, csak vannak, akik abban látják a szabadságuk érzetének kulcsát, hogy a leggyengébb kontrollok ellen látványosan lázadnak. Vállalva a kontrollhoz igazodó, sőt, a kontrollt megvalósító többség neheztelését. Az esetek többségében csak a saját életét nehezíti meg a renegát, bár az igaz, hogy néha ő éri el a változást. Ez előre nem látható dolog.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.17. 17:50:37

@Androsz: Értem én, hogy téged zavar a magyar kultúra, ezért mindenképpen el akarod nyomni, hogy valami globálkonzervatív anglomán izé legyen belőle, de érdemben még mindig nem válaszoltál arra a felvetésre, hogy ott, ahol tömegesen egyenruházzák a tanulókat, ott biza deviálódnak, mégpedig olyan fokon, hogy késálló egyenruhát kell gyártani.

Magyarul a kontrollhoz való igazodást nem tudják elérni, még úgy sem, hogy _nekik_ ez a megszokott.

Miből gondolod, hogy _nekünk_ sikerülne egy kultúraidegen, alapvetően kényelmetlen, legalábbis a megszokottól eltérő öltözködést bevezetni, és hogy egy ilyen bevezetésének pozitív hatása lenne?

Öreg Sam 2010.09.17. 18:01:17

@Mr Falafel:
Ön/maga/te is tudod,hogy nem úgy értettem.
Most már én is tudom,hogy te nem úgy értetted...
Egy szónak is száz a vége,elbeszéltünk egymás mellett. Ilyen van,ez bocsánatos bűn,majd meggyónom :)

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 18:32:36

@kolbászoszsömle: "Értem én, hogy téged zavar a magyar kultúra, " ??? Gőzöm sincs, hogy honnan szedted ezt. De nagyon mellényúltál.

Én nem ismerhetem az okait annak, hogy Angliában miért van az, ami. Mivel nem élek ott. De az egyenruha bevezetésével nem az utolsó különbséget tüntetnénk el az angol és a magyar oktatási rendszer és társadalmi működés között. Itt, nálunk más a jelenlegi kiinduló helyzet, bár az utóbbi években sokat tettek az illetékesek azért, hogy nálunk is meginduljon egy rothadás. Ha itt most bevezetnénk az egyenruhát, azt nem ugyanabban a helyzetben tennénk, mint az angolok tették, és nem ugyanaz a többi tényező. Ennyi alapján nem lehet előrejelzést adni.

Ha visszaolvasnál azokba, amiket ebben a kérdésben írtam, azt látnád, hogy az egyenöltözetet csak a más mederbe való terelés egy lehetséges, nem önmagában álló elemeként neveztem meg. Egészen más dolgokat is soroltam, azok is hozzátartoznak az én elképzelésemhez.

Azt pedig hadd idézzem az emlékezetetekbe, hogy maga a poszt is csak egy megfontolható ötletként mutatta be az egyenruhát, érvek és ellenérvek sorolásával. Megfontolható, kétségtelen, és megfontoltuk.

kisa 2010.09.17. 18:36:19

@Androsz: Igen, sok munkahelyen van egyenruha. Aki nagyon nem bírja, az nem oda dolgozni.
De már megbocsáss, az irodai dress code mégse az a fajta egyenruha, amiről itt szó van. Mert azért eldöntheted, hogy fekete vagy szürke vagy sötétkék, hajszálcsíkos vagy sima öltönyt veszel fel, ahhoz milyen inget, milyen nyakkendőt, hogy csak a férfiak szegényesebb ruhatárát említsem. De az iskolai ruhánál nem erről van szó, hanem arról, hogy minden áldott nap a héten ötször UGYANOLYAT., minden gyerek, aki abba az iskolába jár.

Google 2010.09.17. 18:36:21

Gyerekek között járva nem tudom nem észrevenni, hogy egyenruha igenis van már. Nem éppen úgy és olyan, mint Angliában, de van.
Cipőkben egyes márkák - még télen is képesek lennének vászoncipőben, alacsonyszárúban elindulni, ha hagynák őket - aztán a farmer, egyre lejjebb tolva, a rövid dzsekik, amikből veséjük, hátuk kinn...egyszóval egy olyan egyenruha-féle, mely kitermelte magát. És olyan, mint a közeg, amelyből kinőtt. Kicsit gyerekes.
Ha mást nem, pénzt biztosan meg lehetne azzal spórolni, hogy nem ilyen-olyan márkákat, hanem minőségibb, normálisabb ruhákat hordatnánk a gyerekekkel. Nem az lenne a fontos, hogy n számú cuccuk legyen, hanem az, rendes, meleg, pamut, illetve bőrcucc legyen, ha lehet.
Egészen biztosan sértő tud az lenni, hogy egyeseknek minden héten valami új cuccosra futja, másoknak pedig nem. El is vonja onnan a figyelmet, ahonnan inkább nem kellene.
De nem is morfondírozok itt tovább, nem a ruha, de még csak nem is a sok ruha teszi az embert. Ugyanúgy lehet valaki szabad egyenruhában, mint ahogy rabja is lehet a sok ruhának. A szakácsok is mondhatnák azt, minek bekötni a hajam, minek fehérbe öltözni, az orvosok járhatnának utcai ruhákban. De milyen jó, hogy hozzájuk még nem jutott el a nagy liberalizmus...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.17. 18:46:24

@Androsz: "Az ember élete tele van jelvényekkel, szimbólumokkal, kellékekkel, modellekkel, sémákkal, egyezményekkel, "sallangokkal". Csak mivel természetesek számunkra, nem figyelünk fel rájuk. Csak akkor, ha egy más kultúrájú országba cseppenünk, ahol egy csomó sallangot nem ismerünk. A sallangok vezetnek, koordinálnak, kommunikálnak. Lehet rabjává válni, de mindenből lehet rosszat csinálni."

Ez konkrétan azt jelenti, hogy itt is tele vagyunk szimbólumokkal, kellékekkel, modellekkel, egyezményekkel, csak mivel mi a magyar kultúrában élünk, ezt nem érzékeljük tudatosan, és egész idáig arról beszéltél, hogy milyen fasza lenne, ha inkább egyenruha lenne, mert az olyan cuki.
Ebből nem lehet más következtetést levonni, mint azt, hogy téged zavar magyar kultúra. :)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.17. 18:55:20

@Google: Nekem a minőségi ruháról mindig a cipő jut az eszembe!

Edzőcipőben sosem fájdult még meg a lábam, derekam, térdem, ellentétben a bőrcipőkkel, amik elsősorban a gyaloglásra alkalmatlanok, másodsorban pedig kidebaszott kényelmetlenek - összehasonlítva egy sportcipővel, aminek VAN talpa, ergonómiailag tesztelt, és kitalált szerkezet, ami nem igényel karbantartást. És mindezt már a tízenprezer forintért.

Ugyanezt nem tudja tizenpárezer forintért egy bőrcipő, de legalább belebüdösödik a láb, és lehet boxolgatni...
Szóval a minőség konzervatív módra az a nem praktikus, kényelmetlen és drága, ami azért jó, mert nem praktikus, kényelmetlen és drága, de legalább úgy néz ki, amiről azt hiszem, hogy mindenkinek az jut az eszébe, hogy ez milyen elegáns...

A szakács, meg az orvos munkaruháját nem az egyenruhához kell hasonlítani, hanem a mondjuk a méhész ruhájához.

Google 2010.09.17. 19:11:50

@kolbászoszsömle:

Mit tegyünk, mások a tapasztalataink.
Azért viszont már kár, hogy valami aszerint rossz vagy jó, hogy ilyen vagy olyan oldali.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 19:17:54

@kisa: Korábban írtam ezt az irodai öltözködési szabályokról: "A változatosság pedig kábé olyan mértékű, mint amennyi egy iskolaköpeny esetében várható." Ahogy látod, én nem állandóan az egyenruháról beszéltem, sokszor csak valami rendezettebb öltözékről, az iskolai önszabályozás lehetővé tételéről. És persze a kontroll nélkülözhetetlenségéről.

@kolbászoszsömle: Az angol kultúra is tele van a felsoroltakkal, és ők sem érzékelik azokat. Ők és mi egyformán egy keresztény európai ország vagyunk, és mégis vannak közöttünk eltérések a használt jelképekben és a viselkedési, együttélési normákban. Egy korábbi blogban pedig tényleg írtam, hogy a mi giminkben hajdan kitalált egyenruhában a lányok bizony csinosak voltak. Ünnepélyeken viselték, nem állandóan. De itt nem ezt az előnyét említettem, hanem másokat. Nem fogom megismételni őket. Mivel csak hülyőkézel, nem tudok többet mondani. De már nem is érdemes, megbeszéltük, amit érdemes volt.

kisa 2010.09.17. 21:02:52

@Androsz: Amúgy én köpenypárti vagyok, csak egyenruhát ne, könyörgöm.

Bromwyn 2010.09.17. 21:04:10

Tegnap már lefeküdtem aludni, csak ma látom a válaszaitokat.

Az az igazság, hogy én gyerekkel már Angliában szocializálódtam, ezért nyilván egyes dolgokat máshogy látok, mint ti.

Mellesleg tanítottam is gimnáziumban, nem is rosszban, és lehet, hogy hihetetlen, de a diákjaim lassan tíz év után is tartják velem a kapcsolatot, írnak, hívnak, együtt kávézunk néha. Szóval akkora szörnyeteg nem lehettem, pedig voltak kemény diákok, kemény helyzetek. Ja, és nem csak a buszon láttam életemben tizenévest. Buborékpukkasztásra nem egy TV-sorozatból fogok ötleteket venni, köszi, már nem tudom, ki javasolta.

Viszont ma direkt megkérdeztem az iskolában egy pár ismerős tizenévest, és mind azt mondta, hogy imádja az egyenruhát és büszke rá.

Az pedig külön tetszik, hogy a hisztiző háromévesem említése miatt sietve pszichológust ajánlotok a nevelési hiányosságok kezelésére. :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.09.17. 21:43:55

Az, hogy egyenruha vagy nem egyenruha, partikuláris kérdés, nyilván nem maga a lényeg, de az egyenruha lehet egy módszer. A lényeg az, hogy család és iskola egymást kiegészítve meg kell tanítsa a gyermekeket, fiatalokat a rendre, fegyelemre és a korlátozások elviselésére.
Amikor ugyanis eljön az a nap, hogy majd dolgozni kell, egészen furcsa világba kerül az, aki mindaddig korlátok nélkül élt. Az emberek elenyésző része dolgozik olyan kreatív munkakörben, ahol elnézik neki az egyénieskedést, a szabályok figyelmen kívül hagyását. Aki hozzá van szokva, hogy visszapofázik a szüleinek meg a tanároknak, annak keserves lesz megtanulnia, hogy ezt egy munkahelyen nem lehet, ha ugyan meg tudja tanulni. Ráadásul egy munkahelyen nem olyan vezetők vannak, akik liberális értelemben kiérdemelték a tekintélyt maguknak, hanem olyanok, akiket a vezetői posztra éppen kineveztek. Akinek engedelmeskedni kell, függetlenül attól, hogy mennyire érzi át valaki az illető emberi nagyságát. Ha valaki meg akarja venni a házimozit meg a tojotakarolát részletre, annak bizony be kell fognia a száját, és csinálni, amit mondanak neki.
Az egyenruha is jó módszer lehet arra, hogy egy felnövekvő ember megismerkedjen az élet szükségszerű korlátaival, azzal, hogy a világot nem az ő kényére-kedvére rendezték be. Akit erre nem tanítanak meg, az nem fogja megállni a helyét.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 21:51:45

@Elpet: Szóról-szóra így van. Nem mindenki gondolja így a dolgokat. Azokról én azt gondolom, hogy nem értik meg azt, amit leírtál.

kisa 2010.09.17. 22:02:00

@Androsz: Vagy megértik, és ennek ellenére másképp gondolják.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 22:17:50

@kisa: Az a jobbik eset. Akkor már csak azt a gondom, hogy vajon mi okból tartják a fegyelmezésnek ezt a cseppet sem goromba módját fölöslegesnek. Tulajdonképpen erre elég kevés érvet olvastam, azt hiszem. Volt, hogy az iskolán kívül az egyenruha már nem hatásos, volt, hogy az iskolán kívül ellentétes reakciót vált ki és volt, hogy Angliában annak ellenére vannak gonosztevő diákok, hogy egyenruhát hordanak. Azt, hogy miért rossz az egyenruhával, iskolaköpennyel, keretek közé szorított öltözködési szokásokkal legalább megpróbálkozni, mivel mára nagyon alacsonyra süllyedt a diákmorál, azt nem olvastam. Lehet, hogy elmarad a hatása. Lehet, csak lehet, nem biztos. Miért rossz, ha kipróbáljuk? Tömeges diáköngyilkosságok lennének várhatók?

Alfőmérnök 2010.09.17. 22:35:34

@Androsz: "Miért rossz, ha kipróbáljuk? Tömeges diáköngyilkosságok lennének várhatók? "

Természetesen nem. Szerintem túl nagy energiabefektetést igényel, és ehhez képest túl kevés eredménnyel kecsegtet.
Úgy elképzelem magam középiskolásként, hogy valaki azt mondja, hogy na, gyerekek, holnaptól csak ebben a ruhában jöhettek az iskolába. Hát én először is körberöhögtem volna az ilyet, másrészt meg el nem tudom képzelni, hogy valamin is változtatott volna.
Pl. milyen érv már az, hogy a szegények és a gazdagok közötti különbséget eltünteti? Nem. Hát baszki, olyan osztályközösség kell, ahol nem ciki, hogy valaki szegény. Ehhez persze jó pedagógusok, osztályfőnökök kellenek. Na erről kéne inkább beszélgetni, nem ilyen faszságokon rugózni.

De az ilyen ergék csak azt szeretnék, ha Magyarország olyan lenne, mint Anglia. Ehhez egyébként tényleg közelebb kerülnénk, ha bevezetnénk az egyenruhát.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.17. 23:38:57

@Alfőmérnök: "...na, gyerekek, holnaptól csak ebben a ruhában jöhettek az iskolába. Hát én először is körberöhögtem volna az ilyet ..."

Nem fejezted be a történetet. Én befejezem a magam verzióját. Mi nem röhögtünk volna, hanem fintorogtunk volna, dühöngtünk volna, lázadtunk volna – és hordtuk volna. Azért, mert ez lett az új követelmény, hát akkor ez van. Ha jól sejtem, a te történeted másképp érne véget. Hát ez a különbség.

Egyébként egy dolgot kihagytok a számításból. Az egyenruha bevezetése – ha egyáltalán sor kerül valamikor ilyesmire – egypár évfolyamot menet közben lepne meg. De a következő évek új diákjai már ebbe érkeznének. Ha én elsősként az iskolába kerülés során az egyenruhával is találkoztam volna, büszkén hordtam volna, mert nagyfiú lettem, már iskolás vagyok. Így nézve már megszokás lenne és kész.

Ha egy diáknak mostantól susogós melegítőben és izompólóban támad kedve iskolába járnia, akkor hadd tegye? És ha félmeztelenül, mert meleg van? Nincs határ? Biztos van, csak a helye a vita tárgya.

Alfőmérnök 2010.09.17. 23:48:08

@Androsz: Nem én nem fejeztem be a történetet, hanem te nem fejezted be az én gondolatmenetemet.

Az ilyen kis renitens pöcsöket, mint te vagy, legszívesebben mindig beletosztam volna egy sáros pocsolyába, hogy összekoszolódjon az új ruhájuk. Csak azért nem tettem meg, mert általában nálam erősebbek voltatok. :)

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2010.09.18. 00:43:37

@Alfőmérnök: Agresszivitással pótolni a vita során kifogyott érveket jellegzetes vesztes-reakció. Köszönöm a játékot.

Mivel te engem neveztél renitensnek, holott én érvelek a bizonyos fokú kontroll szükségessége mellett, azt bizonyítja, hogy nem vagy magadnál. Pihengess kicsit, szép álmokat.

Alfőmérnök 2010.09.18. 06:59:27

@Androsz: Nem az érveim fogytak el, hanem a türelmem.
"Nem fejezted be a történetet. "

Pedig befejeztem. "el nem tudom képzelni, hogy valamin is változtatott volna." Ez volt a történet befejezése. És mivel ön idézett engem, és jelezte is, hogy csak idéz, nem a teljes szöveget írja le, azaz nem fejezi be, amit írtam, és ezután még engem vádol azzal, hogy "nem fejezem be a történetet", arra a következtetésre jutottam, hogy Ön gyengeelméjű.

kisa 2010.09.18. 07:27:17

@Androsz: Nos, én úgy gondolom, hogy az iskolának is van némi kompetenciája, bár nem tudom, hálistennek elég régen volt vele kapcsolatom. De akkoriban létezett olyan, hogy házirend, amiben szerepelt az iskolai öltözködésre vonatkozó szabály is. Csak gondolom, a tanároknak nincs kedvük, energiájuk, hogy betartassák. Ugyanezt gondolom a köpenyről is: hiába kötelező, mindig lesznek - főleg a puccosabbak között -, akik nem fogják fölvenni. És? Mit tud tenni az iskola? Hazazavarja?
Az egyenruha elleni érveimet már leírtam.
Szerintem legeslegelőször az iskola és a tanárok renoméját kellene helyreállítani, de baromi sürgősen, mert 20-30 éve a béka segge alatt van, és már felnőtt 2-3 nemzedék, akinek az iskola és a tanár valamiféle ellenséget jelent, és persze ezt adja tovább a gyerekének is.
Utána jöhet minden más, kezdve a mit tanítsunk, mennyit, hogyan-tól az mit viseljünk-ig. Ez utóbbi a legkevésbé fontos, szerintem.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.09.18. 21:56:53

@Bromwyn: Te hoztad fel, hogy zavar hisztije. Meg, hogy órákon keresztül csinálja. Na jó, nem mindig.

Ha zavar, van szakember, aki meg tudja oldani/tanácsot tud adni.
Nem szégyen az, csak a hülye magyarnál, hogy szakember segítségét kérje, ha a gyerekéről van szó.
Mindenesetre sokkal környezetbarátabb dolog, mint azért kampányolni, hogy mivel téged zavar a gyerek választási szabadsága, és te nem tudod megszabni a határokat, ezért legyen mindenkinek kötelező egyenruha.

Szóval, az autódat sem te szereled, a vakolatot sem te kened vissza, ha leesik, a csőtörést sem te hárítod el, mert belátod, hogy nem értesz ezeknek a dolgoknak megszereléséhez.
Pedig akár érthetnél is ezekhez.
A gyerek hisztizik, és téged annyira zavar, hogy ezt idegeneknek is megemlíted, miért is nem kérdezed ki egy olyan ember véleményét a dologról, akinek ez szakmája?

Ha perforál a vakbele, azt is majd te akarod majd megoldani, mert abból is szülői kompetenciakérdést csinálsz?

törzsmókus 2010.09.19. 00:07:46

uff, nem gondoltam h ez a téma hatszáz+ kommentet fog hozni... ennyit nem lehet elolvasni :S

BadReligion1990 2012.03.08. 00:12:47

Ellenzem az egyenruhákat. Nem a ruha teszi az embert, hanem az érdemei. Ilyen baszottul egyszerű a történet. Én biztosan elégetném, ha megpróbálnának rám adni egyet. Nem menne.

Jobboldali, de nem nemzeti 2012.03.08. 07:57:11

Jó napot kívánok, Isten áldásával!

Szabó Magda: Abigél

Matulás egyenruha:

vendegvaro.hu/dl/media/group_19/group_A1/group_47cbb710d62fc/item_26040.jpg

pierre bayle 2012.03.08. 10:07:27

Nekem tetszenek ezek az egyenruhák, s a gyerekekre is szívesen adnék ilyeneket. A konzis fiúkat jellemző anglománia sem zavar, bár nem vagyok meggyőzve arról, hogy így szelektálva átvehetjük egy a miénktől idegen hagyomány elemeit a mögötte meghúzódó szellemiség nélkül. De talán érdemes volna megpróbálni, mert a magyarországi barbárság elviselhetetlen (a saját igénytelen szerkómat és életvitelemet is ideértve)...

Alfőmérnök 2012.03.08. 16:21:42

@pierre bayle: Hogy találtál rá erre az ősrégi posztra? Nem vált valóra (hálistennek) a konzi hülyegyerekek álma, ehelyett viszont sajnos jött egy eszétvesztett Hoffmannrózsa.
süti beállítások módosítása