Kommentszűrés
’10 már
25
08:01

Kapa, kasza, marketing

Írta: Uzoni Ábel

  Nem tudom, két lakossági fórum között hány olvasónk látogatott ki március elején az Utazás 2010-re a Hungexpóra. Mi kimentünk, de hát finoman szólva kitántorogtunk a helyszínről. Egzotikus utazásokra nincs pénzünk, a társasutakat utáljuk. Különben is jobban érdekelt a honi turisztika fejlődése, meg a hostessfelhozatal. Tájak-korok-múzeumok. Szomorú volt látni, hogy a magyar pavilonok a szakmai napon pangtak az ürességtől, a dominikai standon viszont például jól fogyott a koktél. Hazai tájainkon a repibortól spicces marketingmenedzserek száma rendkívül magas. A nemzetközi(!) kiállításra kitelepült Pécs2010 molinói csak magyar nyelvűek, a szomszédban (talán a BAZ-megye standon) alig találunk egy-két Ungarn-feliratú imázskiadványt, azt is a Hortobágyról. Szóval értik? Mindent mindenkinek, egyetek lángost idén is!

  A Magyar Turizmus Zrt. vicces naptárlufikkal készült, állítólag ezekről leolvasva lehet tájékozódni arról (szintén csak magyarul), hogy idén fesztiválok éve van. A törökök ehhez képest két kézzel szórják a médiamunkásoknak a sajtóanyagot tartalmazó pendrive-ot. Szomorú. De a turbánosok legalább rájöttek, hogy ma már nem lehet céges tollal, kitűzővel hódítani. Itt a legjobb megoldás a médiaanyagot tartalmazó repi-USB, mert bár az újságíró hazaérve akkora DELETE-et nyom a tartalmára, hogy csak úgy füstöl, de legalább évekig használja adathordozóként.  

  A marketingkommunikáció szakterülete – mint minden ilyen modern cucc – halad, fejlődik, új és új marketing-guruk osztják a megaötleteket. A nemzetközi nagycégek trendeket lovagolnak és diktálnak, a kicsik meg követő magatartással farvizeznek. A desztináció, a marketing of place (helymarketing), az ország- és városmárkázás ma felkapott témája, sikerrel művelt ága a marketinges és turisztikai világ metszetének. Ez így eddig szép és éteri, mert áramvonalas fejlesztési terveket és arculati stratégiákat mindig mindenre lehet álmodni. A baj ott kezdődik, amikor művelni is kéne a műfajt. Csakhogy valami miatt ez nem nagyon megy egy magyar minisztériumnak, egy akármilyen idegenforgalmi bizottságnak, avagy egy állami cégnek, ld. fent a lufis résznél. És itt most nem az „Egy polgármester véletlen találkozása a márkázással a boncasztalon” c. horrornovellára gondolunk, mert az annak témáját adó jelenség még talán megbocsátható.

  Orbánék annak idején – jól-rosszul – csináltak egy olyat, hogy Országimázs Központ. Aztán a szocik 2002-ben jól szétküldték a bandát, az imázsgondolatot száműzték és kiröhögték. Nagyjából el is telt az évtized imázsgondolatok nélkül. Na de miből lesz a cserebogár: 2009-ben több amúgy is meglévő szervezet, testület bábjából kikelt az Országmárka Tanács. Hajlamosak vagyunk elhinni, hogy az akkor friss Bajnai-kormány hívta életre, de amúgy meg tökmindegy. Erről viszont kb. ilyen hírek láttak napvilágot a médiában: keresik a Magyarország fílinget, meg kell határozni a Magyarország-márkát. Hmm, magvas.

  Na de vissza az Utazás 2010-re. Délutánra úgy voltunk vele, hogy a megyéknek, régióknak végre le kéne állni a standozással, repiborozással, és be kellene tiltani Magyarország megjelenését az Utazáson (ahol úgyis mindenki a görög panziós nyaralásért tapossa egymást). És ezentúl húzzon minden az internetre, meg egyes külföldi idegenforgalmi vásárokra. Mert a közpénzes haknizásnak vége, VÉGE! Kérem, kapcsolja ki, illetve valaki csináljon már valamit!

Címkék: marketing utazás magyarország országimázs

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr831845835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Samott 2010.03.25. 08:40:38

Mondjuk az orszagimazs kozpont is az egyik oka volt a fidesz akkori bukasanak... mert a tobbseg atlatta, hogy kormanypropaganda es penzszivattyu az egesz. Nem kellene felemlegetni igy a bkv botranyok kornyeken, mert meg esetleg parhuzamot von az egyszeri valaszto.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2010.03.25. 08:47:17

"És ezentúl húzzon minden az internetre, meg egyes külföldi idegenforgalmi vásárokra."
Ezt hogy kell érteni?

pirosszeművízió 2010.03.25. 08:52:17

@Samott: A párhuzamot vonó választóknak mindegy, mit emlegetsz, nekik minden mindennel összefügg, a fejükben már beállt az mszp-fidesz-jobbik nagykoalíció, lejátszott meccs már számukra, hogy Orbán Viktor az államfő, Vona Gábor a miniszterelnök, Lendvai a házelnök és Gyurcsány Ferenc az ellenzék.

Téglagyári Megálló 2010.03.25. 08:57:52

@Talon Karrde:

Szó szerint. Nem itt fognak a külföldiek utazást keresni.

Samott 2010.03.25. 09:02:18

@pirosszeművízió: ugyan mar, igaz hogy 8 eve volt es a mult mindent megszepit, de azert arra mindenki emlekszik, hogy ez volt a fidesz kormany egyik botranya a sok kuzul. (es ezen az se szepit, hogy az azt koveto kormanyok cifrabbakat is elkovettek) Az orszagimazs kozpontot inkabb szemermesen el kellene hallgatni, nem meg emlekeztetni az embereket ra.

Téglagyári Megálló 2010.03.25. 09:04:08

@Talon Karrde:

Vót, szemrevaló fehérnépekkel.

Viszont a büfék botrányosak voltak, talán még az étterem volt megfelelő színvonalú.

Téglagyári Megálló 2010.03.25. 09:09:17

@Samott:

Az fel sem merül, hogy jól kéne csinálni?

Téglagyári Megálló 2010.03.25. 09:10:37

Ez egyébként botrányos, hogy húsz év alatt a márketing alapfogalmai és eszközei nem jutottak el állami cégek döntéshozóihoz. Egységes arculat, minőség sehol.

Samott 2010.03.25. 09:18:03

@Téglagyári Megálló: Jol? Kozpenzbol marketinget? Te amugy hol elsz? ;) Mert itton ezekbol mindig rossz ertelemben vett propaganda es lenyulas lesz.

☉ ☾ 2010.03.25. 09:32:19

Magyarország egy röhej. Most jön a szánalmas felvonás.

bbking 2010.03.25. 09:34:49

Jót nem láttál?
Kit érdekel a fikázás, abból van elég.

kispufi 2010.03.25. 09:41:33

@@1478 97 277: fántásztikus jövőbelátás. eddig mi vót akkor?

agresszív öregasszony a billából 2010.03.25. 10:09:04

Nem értem, miért kellene az Utazás kiállításon, a magyar szakmai- illetve nagyközönségnek idegen nyelvű molinó(?). Az ITB-n Berlinben persze kell. Volt is.

ZX 2010.03.25. 10:26:56

Az Utazáskiállításon a magyar régiók megjelenése a magyaroknak szól, hogy lendítsünk a belföldi turizmus helyzetén. Ennek ellenére azért mutatóba rakhatnának ki idegen nyelvű anyagot, mert a külföldi kiállítókat biztosan érdekelné.

Robinzon Kurzor 2010.03.25. 10:36:36

A médiamunkásnak talán illene tudnia, hogy milyen rendezvényre megy el.

Az oké, hogy akart egy kicsit potyázni, mert nyilván úgy került oda, hogy rajta van valami sajtólistán és kapott egy meghívót.

De annyit azért tudhatna, hogy az Utazás kiállítás kifejezetten a helyi utazóknak szól, azok meg leginkább magyarul beszélnek.

Ettől még persze lehet szar a belföldi régiós standok marketingje, de miért nem csinál jobbat a helyi vagy a megyei önkormányzat?
Vagy már ezt a nagyon rosszat is ők csinálták -- ezt kizárnak tartom, hiszen ott Fidesz-paradicsom van már mindenhol ...

Franky4fingers 2010.03.25. 11:05:28

@Samott:
Ez tipikusan az a hozzáállás amitől a falnak megyek (és ezért tart itt...)

Úgysem tudjuk jól csinálni, hát ne is csináljuk... Bmeg.

Lófaszt. El kell kezdeni csinálni (és ez mindenre igaz, országimázsra, de mindenkinek a saját életére is) azt évente félévente levonni a tanulságokat és következményeket. Elküldeni a nem megfelelő embereket, becsukni a gondatlanokat, felvenni okosabbakat.

Mérhetetlenül tele van a hócipőm, hogy most már szinte magyar betegséggé vált az a mentalitás, hogy megmondjuk, hogy mit miért nem lehet megcsinálni. És ez igaz az élet legszélesebb spektrumán mindenhol. Ha valaki csinál valamit és hibázik benne, akkor az az ember egy fasz, amit csinál az baromság.

Hát nem! Észhez kéne térni és rájönni, hogy abbó nem lehet előrébb jutni, ha mindig azokat döngöljük földbe, akik próbál valamit csinálni, ugyanis a féleredmény az pont féllel több, mint a nulla eredmény.

utasbarát 2010.03.25. 11:13:11

UTAZÁS 2010: Tiltsuk ki Magyarországot? Az átjáró passzázsokon részeg Busók ölelgették a gyanútlan nőket. Engem épp akkor kaptak el, amikor mobiltelefonomon felhívtak. Beszélgető partnerem még magára is vehette, hogy ordítozok: menjen innen, ne zaklasson!
A karikás ostoros is félelmetesen pattogtatott, szinte az egész járdát bitorolta.
A Leader Expo falusi értékekek felvonultató standján sem a falusi szálláshelyek lefoglalásáért tolongtak az emberek, hanem inkább a pörköltért és a savanyúkáposztáért. Bűzlött az egész pavilon.

alszakall 2010.03.25. 11:20:03

@Robinzon Kurzor: Nem ertek hozza: akkor melyik kiallitasunk szol a kulfoldieknek? Aktiv resztvevok vagyunk nemzetkozi kiallitasokon (nem tudom)? Erdekes: europai imseroseim tobbsege soha nem jart itt s nem is tudja miert is kene ezt tennie. Ha egy kulfoldi utazasi ceg embere lennek, magyarorszagi terjeszkedes vagyaval, akkor eloszor talan egy kiallitason neznek korbe, mi is itt a helyzet. De persze lehet ez scifi, nem vagyok szakember..

nemecsekerno_007 2010.03.25. 11:21:41

Ezért kéne kivonulnia a államnak több helyrôl is. Hasonló a szituáció mint Pécs 2010 kultúrális fôváros projektnél, ahol a hivatalnokok próbáltak kreatívkodni.

Röhejes ország és ez csak az egyik jelenség amirôl írtál. Bormarketing dettó ugyanez.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2010.03.25. 11:29:07

Szerintem ez az utazás kiállítás a belföldi szálláshelyekért volt elsősorban, magyaroknak. Az, hogy az irodák akülföldi programjukat is ajánlgaták, nos, egy dolog.

A kedves médiamunkás örülök, hogy láttatja, h milyen repi dolgok vannak, de nem hiszem, h kellene, hiszen mindenki tudja, hogy a pogácsa/üdítő pároson éldegélnek. Az ő feladata a tudósítás, a felkapott témák ismertetése, ajánlgatása, többi nem érdekes.

Országimázs: lehet nevet adni a gyereknek, de a rendezvények, állami támogatású magyar filmek ezek kb.

Reklámozni itthon közröhej tárgya, viszont ha jól csinálnak egy-egy kulturális eseményt az önmagát adja el. A belföldieknek meg ott a film, nem a vígjátékokra gondolok (amik egyébként sem jók mostanában) hanem az olyan természetfilemkre amik régen voltak de most is töltik a torrenteken pl. 10ezer lépés Magyarországon, Gyöngyvirágtól lombhullásig, Egy nyár az erdőn stb.

Samott 2010.03.25. 11:34:55

@Franky4fingers: figyi, ez most kivetelesen az az eset, hogy mar lattuk hogy csinaltak anno, Kerdes az akarjuk-e azt ujra?

Egyebkent meg mire vagysz? Jojjon ujra egy faszi es szajkozza, hogy "csinaljuk meg emberek"? :) Az se jott be legutobb. :)

Robinzon Kurzor 2010.03.25. 11:38:38

@alszakall: Nem tudom melyik kiállításunk szól a külföldieknek.

Én eddig akkor voltam Utazás kiállításon, csak akkor, amikor úgy éreztem, hogy egy helyen és egy időben be tudok szerezni gyorsan elég sok információt a nyaraláshoz.

Ez 2x fordult elő az utóbbi 15 évben, és mindkétszer az volt a tapasztalatom, hogy ez kifejezetten az ittenieknek szól, bel- és külföldi utazásokat népszerűsítenek és adnak kedvezménnyel, ha ott helyben foglalsz.

Minden évben van egy díszvendég (egy ország), nyilván az alapján, hogy a kiállítók (utazási irodák) abban az évben melyik desztinációt akarják nagyon nyomni és/vagy melyik ország saját turisztikai kormányszerve lát potenciált a magyarok beutaztatásában.

Szerintem nem olyan bonyolult képlet ez, néhány perc alatt meg lehet érteni, ha a médiaipari betanított munkás tesz egy kísérletet arra, hogy az első felületes benyomását ütköztesse a valósággal, és az esetleges eltéréseket ne úgy kezelje, hogy akkor annál rosszabb a tényeknek.

Robinzon Kurzor 2010.03.25. 11:40:34

@sambalabammbumbumm: Másfélmillió volt az a 10ezer, ha már hivatkozunk rá.

gonosztojás (törölt) 2010.03.25. 11:41:51

Hajj tschikos, hajj piroschka, hajj idebe a tschardaba, gulasch,délibáb,ökörcsorda, átbaszás a borkóstolóba'!
Bazze magyarország turisztikája még mindig itt tart a21. században..

☉ ☾ 2010.03.25. 11:43:48

Szánalmas az egész, de most jön a parasztosan ostobenkó fejezet - nevessünk együtt!

ier6w7i 2010.03.25. 11:56:12

Országimázs Központ... Ezüsthajó kft...

Volt akkor is ahonnan talicskával tolták ki a pénzt (Répásy képviseló urat idézve) - csak ezeket most BKV-nak hívják.

becketman · http://putritours.blog.hu 2010.03.25. 12:00:29

Amíg Magyarország nem találja ki, hogy mihez kezd magával, nem találja meg a maga helyét Európában, addig sikeres marketing sem lehetséges. Minden művileg kialakított "imázs" szükségszerűen hamis és hazug.

Rolli · http://soromok.blog.hu/ 2010.03.25. 12:47:28

Volt az utazáskiállítás mellett egy kisebb, ami kimondottan magyar termékeket, magyar vidékeket mutatott be, ez volt a leader expo. Ide kellett volna mindenkinek eljönni, aki Mo.-t akarja megismerni. Itt ami szállás, az kimondottan falusi turizmusos dolgokat mutattak be. Volt étel, italkóstolás. Nem nagy volt a felhajtás körülötte, de oda érdemes volt bemenni.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.03.25. 13:14:57

Egyetlen valóban olyan nemzetközi idegenforgalmi kiállítás van, amely nem kizárólag az adott ország lakosságát és idegenforgalmi iparának résztvevőit célozza meg, az pedig az ITB. Ahol az utolsó afrikai bantusztánig mindenki képviselteti magát, akinek csak egy kis köze is van a turizmushoz, mind a standokon, mind a látogatók között. Nem véletlen, hogy ott 3 szakmai nap van és csak kettő a közönségnek, míg nálunk az arány 1:3 volt.

De egyébként az is ugyanerről szól, csak nagyobb léptékben és színvonalasabban. Ott is ezernyi "üveggyöngyöt" szórnak ki a kiállítók - de emellett komplett útikönyveket, nagyon sok multimédiás anyagot és jó térképeket is lehet hozni - van rengeteg kabalafigura, zene, tánc... és persze kaja is.

Aki tehát meg akarja ismerni Magyarországot, az ott teszi meg. Ott is érvényesül viszont az, hogy minél távolabb esik egy ország Németországtól (vagy minél kevesebben utaznak oda szívesen), annál kevesebb a regionális szereplő, aki tényleg tudna "első kézből" látványosságot és szállást kínálni, hanem inkább az utazási irodák. Mi is inkább már ezt a tendenciát mutattuk a csehekkel és a lengyelekkel szemben.

Az Utazás kiállítás, és az összes ilyen helyi idegenforgalmi kiállítás úgy nemzetközi csak, hogy hasonló módon megjelennek a szomszéd (Szlovákia, Csehország, Románia), illetve népszerű (Görögország és egyéb tengerparti helyek) országok regionális kiállítói. Meg ugyanúgy ott vannak a hazai utazási irodák és közlekedési vállalatok, akik ki akarnak utaztatni. Nem a külföldi szakmai partnerekre építenek ezzel - arra ott az ITB - hanem az itthoni utazókra és szervezőkre. Ezek persze hogy a külföldi dolgokat fogják megnézni elsősorban, nem azt, hogy mi van Bivalybasznádon.

A hazai turizmusnak ezzel kéne itthon felvennie a versenyt. De kérdem én, hogyan? Tengerpartunk nincs, magas hegyeink síparadicsomokkal és kanyargó vasútvonalakkal nincsenek, az érdekesebb városainkat elvették 1920-ban, a kastélyainkból pedig szocotthon vagy kollégium lett. Az egyetlen, amivel labdába rúghatunk, az a rengeteg gyógyfürdőnk, meg az, hogy utána nagyokat lehet enni-inni-zokni... Archimedesznek hála úgyse érdekel senkit az a pár plusz kiló.

Viszont az emberek mindig olyanra tartanak igényt, ami nincs a mindennapjaikban. Ez adhat nekik élmény- és tudástöbbletet is, még ha nagyon sokan nem képesek ezt kellő tisztelettel megközelíteni. (A honfitársaink külföldi viselkedéséről szóló urbánus legendákat ugyanúgy nem kell biztos idéznem, mint a Balaton környéken randalírozó németeket.) De tetszik, nem tetszik, túl kicsi és túl unalmasan egyhangú ország vagyunk ahhoz, hogy "házon belül" váltsuk meg a világot. A hamburgi vagy gdanski polgár elmegy házon belül síelni, és a sváb vagy sziléziai jómunkásember is választja a belföldi tengerpartot, illetve vannak olyan kis országok, ahol ugyan nagyjából ugyanazt kapod mindenhol, de az mégis egyfirmán érdekes és izgalmas. De mi különbség van elmenni Magyarország egyik végéből a másikba, ha ott ugyanúgy nincs sok minden, mint odahaza?

Az egyetlen esélyünk tehát, hogy idecsalogassuk a kintieket, akik ilyet máshol nem kapnak (még ha a szomszédaink sokszor ugyanazzal is próbálnak minket legyőzni, amire büszkék vagyunk). Ehhez azonban nem Utazás kiállítás (amely már tulajdonképpen most is elfért az A pavilonban cakkumpakk, pedig tavaly még az A és a G is az övé volt, régen meg három pavilont is elfoglalt) és nem országimázs-központ kell. A régióknak maguknak kell rájönniük, hogy meg kell mutatniuk magukat az ITB-n, és nem azon a módon, ahogy itthon és kint teszik... hogy isznak, és egymás között bratyiznak és jópofiznak. Azt kell adniuk a kintieknek, amit azok is adnak nekünk: hogy a vendég az első!

Rolli · http://soromok.blog.hu/ 2010.03.25. 13:43:30

Azért nem olyan unalmas ez az ország, mégha állandóan a Balatont meg a hortobágyot mutatják is mindenhol. Van egy rakat termálvíz, meg gyógyvíz kutunk, van még rakat gyönyörű hely, plMecsek,Bükk, hasonlók. Van Tisza-tó, aminek azt hiszem elég szép az élővilága, lenne falusiturizmus. Ezekre kellene rágyúrni, nemcsak a már unalomig elécsépelt (persze nem jelenti, hogy oda már nem érdemes menni) vidékekre.

Mao elvtárs · http://diamondhostess.hu 2010.03.25. 13:58:19

Adnak nekem a megbizast, pillanatok alatt olyan kampanyt keritenek, hogy Magyarorszag lenne a vilag elso szamu turisztikai celpontja.
Mondjuk a New York-i Egyezmenyt elotte fel kene mondani. :)
De ha mar van egy vilagszinten rendkivul eros, valos fizetokepes keresletet generalo iparagunk, akkor miert csak feketen elunk meg belole? Annacska es baratai kebelen felviragozhatna a magyar gazdasag, atan majd 20 ev mulva, ha mar nem log ki a seggunk a gatyabol, majd kolthetunk orszagimazsra megint, hgoy nem csak a kurvak orszaga vagyunk. De addigra mar jo itt az elet.

Mao elvtárs · http://diamondhostess.hu 2010.03.25. 14:01:43

Komolyra forditva a szot: amig a hazai turizmusban es vendeglatasban nincs minosegbiztositas es nincsenek nagyon durva szaknciok a vendegek biztonsaganak fenntartasa erdekeben, addig lehetetlen felepiteni vendeglatos kulturat. Anelkul pedig eselytelen megszerettetni a turistakkal (beleertve a hazaiakat) ezt a 93 ezer negyzetkilometert.

gubaslabas 2010.05.31. 08:29:47

Olvasvan az elottem hozzaszolokat,egy dologban biztosan hiba van.Mindenki eszrevette legalabb mostanra h magyarorszagon baj van,eltunnek a kozpenzek ismeretlen helyekre..mindenki konnyen akar penzhez jutni,ezert kotettnek anyagi jellegu baratsagok es ezert is kerulnek elo tobb es tobb sikkasztasi,adocsalasi ugyek.Kulfoldrol nezve a dolgokat pedig latom hogy megy az olasz,francia,amerikai,indiai,kinai,ausztral,holland..stb utazasi reklam-nagyon szinvonalasan bemutatva az adott orszag tajait,szepsegeit,enni-inni valoit es amikor megjelenik ejjel fel 3kor!!! a magyar utazasi reklam mi van benne?Egy jo 50-es nagy hasu faszi ingujjra vetkozve ul egy szurke szobaban,behuzva hatamogott a fuggony,elotte iroasztal magyarorszag zaszlocskaval es monoton mar-mar erthetetlen angol tudassal mond valamit hogy miert kellene magyarorszagra latogatnia a kulfoldieknek.Hat aki az ilyen orszag megismerteto utazasi reklamokat keszit,jovahagyja es meg engedi is adasba kerulni -Na ezek azok akik lenyuljak a kozpenzeket,mert ugyebar olvashatjuk hogy ennyi meg annyi-millioba kerult hazank kulfoldi reklamozasa-de szerintem egy ilyen olcso,erdektelen,senkit nem erdeklo "reklam" elkeszitese amit szerintem egy hazi videokameraval keszitett az illeto az fillerekbe kerul.