Reggeli posztunkban több kommentelőnk is felvetette, hogy szabályos-e az, hogy pártok boltokban, kocsmákban elhelyezett dobozokban gyűjtenek ajánlószelvényeket, hiszen ezek munkahelyek, s az ott történő gyűjtést tiltja a törvény. Ráadásul egy szintén mai hír szerint a budapesti 7. országgyűlési egyéni választókerület Választási Bizottsága ugyanezzel az indoklással olyan határozatot hozott, mely szerint Debreczeni Józsefnek (MDF-SZDSZ) meg kell semmisítenie a boltokban, kávézókban begyűjtött cédulákat:
I.
G. P. a Ve. 48. §. (2) bekezdésének a) pontjában foglaltakra hivatkozva nyújtott be kifogást a Budapest, 7. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottsághoz 2010. február 18-án. Beadványában előadja, hogy Debreczeni József weboldalán (http://www.debreczenijozsef.hu/a-kepviselojelolt.html) található egy olyan felhívás („Tisztelt Választópolgár” címen), amely arról ad tájékoztatást, hogy Debreczeni Józsefre hol lehet leadni az ajánlószelvényeket. Kifogást tevő szerint az felsorolt helyek munkahelyek (könyvesboltok, kávézók stb.). A tájékoztatón nincs feltüntetve az, hogy a nap mely időpontjában lehet leadni az ajánlószelvényeket, s ebből az következik, hogy nyitvatartási időben is le lehet adni azokat, tehát akkor, amikor az adott helyen munkavégzés folyik. Álláspontja szerint a honlapon feltüntetett felhívás és az ajánlószelvények gyűjtésének ilyen módja sérti a Ve. 48. §. (2) bekezdésének a) pontjában foglaltakat. Kifejti továbbá, hogy a Ve. 50. §. (1) bekezdésének c) pontja alapján a fenti helyeken munkavégzés során gyűjtött ajánlások érvénytelenek. Kéri a bizottságot, hogy tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az érvénytelen ajánlások ne képezhessék a jelölt által a későbbiekben a Bizottsághoz benyújtott ajánlószelvények részét, mivel akkor azok gyűjtésének körülményeit a Bizottság már nem vizsgálhatja.
II.
A Bp. 7. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság a kifogásban foglaltak vizsgálata során meggyőződött arról, hogy a kifogásban megjelölt internetes honlapon Debreczeni József valóban arról tájékoztatja a választópolgárokat, hogy az ott megadott címek valamelyikén lehet ajánlószelvényeket nevére leadni. A bizottság álláspontja szerint a honlapon ajánlószelvény leadása céljából megjelölt helyek mindegyike munkahelynek minősül. A tájékoztatón nincs feltüntetve az, hogy a nap mely időpontjában lehet leadni az ajánlószelvényeket, s ebből az következik, hogy nyitvatartási időben is le lehet adni azokat, tehát akkor, amikor az adott helyen munkavégzés folyik. A Ve. 48. § (2) bekezdésének a) pontja értelmében nem gyűjthető ajánlószelvény munkahelyen munkaidőben, vagy munkaviszonyból, illetőleg munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettség teljesítése közben. Fentiek alapján a Bizottság megállapította, hogy az ajánlószelvények gyűjtésének ezzel a módjával Debreczeni József megsértette az ajánlás szabályait és a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően úgy döntött, hogy Debreczeni Józsefet a továbbiakban eltiltja az ajánlószelvények e jogszabálysértő módon történő gyűjtésétől. A Ve. 50. §. (1) bekezdésének c) pontja értelmében az ajánlási szabályok megsértésével gyűjtött ajánlás érvénytelen, ezért a bizottság felhívta Debreczeni Józsefet arra, hogy a jogszabálysértő módszerrel gyűjtött ajánlószelvényeket semmisítse meg, továbbá a megsemmisítésről 2010. február 22-én 16 óráig nyújtson be jegyzőkönyvet a 7. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottságnak címezve.
Ez pedig az 1997. évi C. törvény 48. §, aminek az értelmezése legalábbis vitatható:
48. § (1) Ajánlószelvényt az állampolgárok zaklatása nélkül - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - bárhol lehet gyűjteni.
(2) Nem gyűjthető ajánlószelvény:
a) munkahelyen munkaidőben vagy munkaviszonyból, illetőleg munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettség teljesítése közben,
b) a Magyar Honvédségnél és a rendvédelmi szerveknél szolgálati viszonyban levő személytől a szolgálati helyen vagy szolgálati feladat teljesítése közben,
c) tömegközlekedési eszközön,
d) állami és helyi önkormányzati szervek hivatali helyiségében.(3) Az ajánlásért az ajánlónak vagy rá tekintettel másnak előnyt adni vagy ígérni, valamint az ajánlásért előnyt kérni, illetőleg előnyt vagy annak ígéretét elfogadni tilos.
Szerintem a 7. OEVK Választási Bizottsága tévedett, amikor ennek alapján Debreczeni ajánlószelvényeinek megsemmisítése mellett döntött - a jogszabályalkotó szándéka az lehetett, hogy egy munkahelyen a főnök vagy valaki más ne szedhesse szépen össze a kollégák ajánlószelvényeit. Ha nagyon szigorúan értelmezzük a szabályt, akkor viszont pártirodában sem lehetne ajánlásokat leadni, hiszen az is munkahely (valakinek).
Frissítés: Megérkezett avatag kolléga nem kötelező érvényű állásfoglalása, íme:
I. Elolvasva a VB 8/2010-es határozatot, egyértelmű, hogy a boltok/kávézók munkahelyek, mivel az ott dolgozó személyzet munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll és ott munkát végez. A bizottság a Ve. 48. § (2) bekezdés a) pontjára alapította a döntését, amely szerint munkahelyen munkaidőben nem gyűjthető ajánlószelvény. A Ve. ilyen betű szerinti alkalmazása kétségkívül a legbiztosabb és egyben a legkényelmesebb megoldás a bizottság számára (= ami tilos, az tilos, kérem szépen, ezt írja a törvény bötűje!).
II. A Ve. aláírásgyűjtésre vonatkozó tilalmi szabályai a következők (48. § (2) bekezdés):
„Nem gyűjthető ajánlószelvény:
a) munkahelyen munkaidőben vagy munkaviszonyból, illetőleg munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettség teljesítése közben,
b) a Magyar Honvédségnél és a rendvédelmi szerveknél szolgálati viszonyban levő személytől a szolgálati helyen vagy szolgálati feladat teljesítése közben,
c) tömegközlekedési eszközön,
d) állami és helyi önkormányzati szervek hivatali helyiségében”.
A négyes felsorolás alapján a tilalom kétirányú: a) egyrészt bizonyos helyszínekre irányul, másrészt b) egyes személyek bizonyos tevékenységeit nem lehet zavarni az ajánlásgyűjtéssel.
Az a) és a b) pontnál a két megközelítés (hely + személyi kör) vegyítve jelenik meg. A tilalom célja nyilvánvalóan az, hogy a munkahelyek ne váljanak kampányhelyszínné, úgyszintén a hadseregnél és a rendőrségnél dolgozók munkáját se zavarják meg a kopogtatógyűjtéssel (nem beszélve az ilyen jogviszonyokban óhatatlanul jelen lévő alá-fölérendeltség veszélyeiről, adatvédelmi problémákról, stb.).
Az a) és b) pont tilalmai tehát a munkát végzőket védik attól, hogy a munka- (szolgálat-) végzés szférájában kelljen nyilatkozniuk politikai preferenciájukról.
Ugyanakkor a határozattal érintett ügyben arról van szó, hogy a munkáltató vagy meghatalmazottja nem a munkavállalóktól gyűjti az ajánlószelvényt vagy ezt megengedi a munkahelyen, hanem a közönség előtt nyitva álló helyen (kávézó, fürdő, bolt, étterem, színház, stb.) a betérő ügyfeleknek lehetővé teszi a cédula leadását. Azaz a gyűjtés nem a munkaviszonnyal összefüggésben történik (nem az alkalmazottakra irányul), hanem külső személyekre.
III. A fentieket összefoglalva a határozat a Ve. szoros értelmezését tükrözi, és valljuk be, hogy lényegében kizárja a támadási felületet (a normaszöveg szerint vagylagos feltétel a munkahelyen történő és a munkavégzés közbeni gyűjtés).
Ettől függetlenül én sokkal inkább pártolnék egy olyan megengedőbb jogértelmezést, hogy a munkavállalóktól a munkahelyükön nem gyűjthető kopogtató, azonban ezt a tilalmat nem vonatkoztatnám a létesítmény szolgáltatásait igénybe vevő közönségre, azaz a munkavégzésre irányuló jogviszonnyal nem érintett külső személyekre. Szóval mindenképpen érdemes lenne megfellebbezni – márcsak a jövőre szóló gyakorlatot is eldöntendő (a kifogásolt technikával valamennyi politikai erő él) –, hogy a követendő értelmezést és megközelítést magasabb fórum mondja ki.