2009 depressziós és átmeneti év volt a magyar közéletben. Gyurcsány lemondása, gyárbezárások, felpörgő munkanélküliség, válságkezelés, bedőlő hitelek, csattanó bilincsek jellemezték az évet. A magyar meg ült otthon vagy a munkahelyén a gép előtt. Szörfölt és guglizott, posztolt és pornózott, kommentet írt, vagy playlistet rakott össze magának a youtube-on. Közben valami hideg szendvics, egy sör a Gödörben, meccsnézés, talán valami tengerparti nyaralás. Aztán vissza géphez, lefekvés előtt és felkelés után.
Milliós költségvetéssel fenntartott kutatóintézetek, sztárpszichológusok sem tudnának pontosabb képet rajzolni a magyar lélekről, mint a Google Trends legfrissebb adatai, amiből kitűnik, mit szeretett, mit keresett a magyar.
Az SZDSZ végjátéka Google-on
A politikai élet elemzése kapcsán, mindenféle népszavazás és drága közvélemény-kutatás nélkül megállapítható, hogy az SZDSZ sokat vesztett népszerűségéből. Bár látható, hogy a tavasz elején, a koalíciós válság idején nagy volt az érdeklődés a párt iránt, ez a lendület a júniusi EP-választásokra teljesen kifulladt. Majd az emberek 2009 őszére végleg elfordultak a belső harcokban megosztott párttól. Miközben a párt korábbi riválisa, mostani szövetsége, az MDF egyenletes, az évvégén emelkedő keresési adatokat tudhat magának.
Az MSZP-nek és a Fidesznek is hasonló éve volt tavaly. Szembeötlő a két párt kiemelkedő netes szereplése 2006-ban. Hiába no, ilyenkor a pártokra való keresés akár egy-egy nemi szerv keresési muatatóival is vetekedhet. Sajnos azonban az MSZP esetében a választásokhoz közeledve nem látható számottevő növekedés. Talán ha kevesebbet loptak és vízágyuztak volna, még most is többen ütnék be a keresőbe azt, hogy MSZP.
A neten is látszik a Jobbik előretörése. Területi bontásban megállapítható, hogy Zalaegerszegen, Békéscsabán is Miskolcon akartak utánanézni a legtöbben a pártnak.
Szexszel kellsz és szexszel fekszel
A politikai pártoknál jóval nagyobb a népszerűsége a különböző nemi szerveknek. Egyes esetekben akár tíz- vagy húszszoros keresési gyakoriságot is regisztrálnak a kutatók. A szakemberek számára viszont meglepetéssel szolgál, hogy a 2009-es év nagy vesztese a pina szó.
A trendekből könnyen kiolvasható, hogy a pina szó a fénykorát 2006 forró tavaszán élte, azóta sajnos a magyar lakosság demográfiai mélyrepüléséhez hasonlóan csökken a keresési hajlandóság is erre szóra. A mai világ perverziót jól ismerők számára egyáltalán nem meglepő, hogy míg a pina szó elveszti régi hívóerejét, addig ha hullámzóan is - itt valószínűsíthető valamiféle visszaélés a segg szóval -, de meglepően jól teljesít a segg szavunk.
Munka, cigány, boldogság
A nemi szervek iránti érdeklődéshez hasonló a keresési elszántságot kapunk, ha a munka szóra keresünk rá. Ezen az ábrán jól látható a 2008-as gyárbezárások okozta sokk, ami miatt egyre többen írták be végső elkeseredettségükbe azt a googleba, hogy „munka”.
Az internet populáció növekedését, az itt kialakuló agora nagyságát, jól jellemzi az eladó szó töretlenül emelkedő népszerűsége. A 2008-ban kezdődött válság jó lendületet adott ennek a keresésnek is.
És, hogy mennyire figyeli a társadalom rezdüléseit a google trends? A cigány szóra való keresés kiugró dátuma a Cozma gyilkosságéval megegyező.
És végül, hányan keresik a boldogságot a neten? Kevesebben, mint a segget és többen, mint a munkát.