A 8ker blogon futottam bele a kerület 232. születésnapjára készített videóba (a születésnap funky története is ide kívánkozik: „Az itt élők ugyan Szent Józsefről akarták elnevezni a területet, de Mária Teréziához már úgy érkezett a lakosság kérvénye, mintha a helyiek a császárnő fiáról, II. Józsefről szeretnék elnevezni városukat. Így hát, Mária Terézia az engedélyt a névváltoztatásra nagy örömmel megadta, és 1777. november 7-én megszületett Józsefváros, a mi ezerarcú városrészünk!”):
A jókedvű, lendületes-andalgós klipről a végén derül csak ki néhány képkockából, hogy az dr. Kocsis Máté fideszes polgármester-jelölt kampányának része (a blogban hivatkozzák is a jelölt honlapját, mint a videó forrását).
A filmecske elgondolkodtatott, hogy egy-egy hasonló videónak mekkora szerepe lehet egy helyi kampányban. A YouTube publikus kimutatása szerint eddig 342-en (pontosabban 342-szer) látták a videót. (A YouTube statisztikáival amúgy mindig zavarban vagyok. Bár elvileg a máshol beágyazott videók lejátszását is beleszámítja egy videó nézettségébe az oldal, nehezen tudom elképzelni, hogy a 8ker blogon csak 9-en látták volna a videót, ahogy azt a részletes statisztika mutatja - hiszen csak kommentből 4 van a kérdéses bejegyzéshez.) Figyelembe véve, hogy szűk két hét múlva körülbelül 60 ezer választópolgár dönthet majd Józsefváros új polgármesteréről, az összes választó 0,5%-áról lenne szó, ha kizárólag józsefvárosi, 18 évnél idősebb nézői lettek volna a klipnek.
Körülnéztem a többi jelöltnél is: az LMP-s Kispál Gergelynél és az SZDSZ-es Takács Gábornál nem találtam videókat, Komássy Ákos blogjában viszont rögtön három is akad. Ezek közül kettő, a kerékpáros és a Kéthly Annás, '56-os egész jó (bár előbbinek a mi, józsefvárosi srácok részénél kicsit elmosolyodtunk):
A harmadik, legfrissebb videó már nehezebben értelmezhető, egy fülbevalós politológus magyarázza, hogy a fiatalok a helyi választásokon jelennek meg a közéletben, s hozzák magukkal az innovációt (a fiatalság nem csak a 31 éves Komássyra áll, az LMP jelöltje 28, a Fideszé 29 éves), aztán meg dübörög a Republic:
Komássy egyes videóit az Indavideó szerint 86-szor, 23-szor, illetve 61-szer látták, azaz összesen legfeljebb 170-szer (hozzátéve, hogy az indavideós statisztikákkal szemben ugyanúgy érvényesek a youtube-os kételyeim).
Az online videómegosztókra készített helyi kampányfilmek láthatóan nem érnek el tömegeket (hiszen nem lehet például behúzni őket a helyi lapba, ami a legtöbb helyen a legnagyobb elérést kínálja), mégsem lehet azt mondani, hogy nincs értelmük. Egyrészt elérhetnek egy olyan, fiatal célcsoportot helyben, akiknek egy videó sokkal többet mond/ad, mint két szórólap és egy ingyentoll, másrészt jelentősen hozzájárulhatnak egy jelölt menőségi faktorához - ahogy Gyurcsány blogolásának is ez lehetett a fő jelentősége kezdetben. Persze előfordul, hogy egy helyi választási videó tízezrekhez is eljut, mint például Szili Katalin pécsi kampánydalának klipje, de ebben az esetben sem a pécsi, szilista tömegeknek volt köszönhető a nagy érdeklődés, hanem az országos (alternatív) médiának.