Légterek és életterek, meg a nagy vákuum
2009. szeptember 17. írta: Uzoni Ábel

Légterek és életterek, meg a nagy vákuum

  Magyarország a kilencvenes évek elejétől folyamatosan rosszul használja ki azt a nagyszerű adottságát, hogy a sors különös kegyelme folytán épp egy medence közepén, nagy folyóvíz mellett, évezredes közlekedési utak kereszteződésében található. Tudom, rettentő összegekbe kerül a nyomorult M0-ás körbezárása. Budakalász-Üröm térségében, ahol valóban egy domb alá kellene buktatni a budai oldalra kiütköző Megyeri-híd forgalmát, na ott tényleg fúrhatnának valamit az M6-os alföld-alatti autópálya építésén megfáradt beruházók. Tudom, nagyon sok aszfalt kell, hogy mind a hét szomszéd ország határát elérje a 2x2 sáv (Nyíregyháza-Beregszász, Miskolc-Kassa, Debrecen-Nagyvárad, talán Pécs-Eszék). Tudom, ez se lenne elég, mert a baráti népeknek onnan tovább is kellene  építeni az utat. Tudom, Trianon úgy vágta át a vasúti vonalainkat, hogy a keletkezett szárnyvonalakat ma már nem is lehet, nem is nagyon érdemes összekötni a túloldaliakkal (lennének persze kivételek, de a MÁV-ot nem interrégiós vasutazásra találták ki). 
De most inkább a légiközlekedésről.

  Sokszor szóba kerül, hogy milyen jó is lenne, ha végre a ferihegyi repülőtér kelet-nyugat kapujává, átrakodóhellyé válna, divatosan gateway vagy hub lehetne... Mert hát kelet és nyugat között szélesre tárt vesztegzár a magyar puszta, lásd a román, szerb, satöbbi kamionok tömött sorát az M0-ás bármelyik irányában. Csak míg közúti közlekedésünk úgy-ahogy begyűjti térségünk országainak tranzitforgalmát, vízen és levegőben teljesen más a helyzet. Időközben sem Ferihegy, sem Budapest, sem pedig Magyarország Elmés Kormányzói nem vették észre, hogy nemzeti légitársaságunk giga-agóniája árnyékában azért nem lett volna érdemtelen fejleszteni légiközlekedésünk rendszerét. Eközben a környező országokban egyre több regionális nemzetközi reptér lép ki a légiközlekedési nagyszínpadra.

  Amíg Pécs a pogányi reptér (amely hivatalosan Ideiglenes Nemzetközi Repülőtér csúfnéven fut) fejlesztéséről álmodik, addig Eszék testvérváros Horvátország alulfinanszírozott hátsó udvarán már a Ryanair járatai előtt is nyitva áll. Igaz, hogy leginkább kitántorgó horvát vendégmunkásokat szállít, de ez már más kérdés. Persze hiba volna azt hinni, hogy a kassai, pozsonyi, temesvári, és nem utolsósorban az eszéki repterek önerőből fejlesztettek. Legfeljebb jobban odafigyeltek a külföldi nagytőke kopogtatására. A nyugati légitársaságok jóvoltából üzemelő repterek viszont végre felrajzolják a tágabb környéket a nyugat térképére. Mindenesetre az eszéki üzemeltetőn látszik, hogy még nem nagypályás az üzleti életben. A honlap angol nyelvű verziója finoman szólva hiányos, a Fotogalerija meg úgy néz ki, mintha ráripakodtak volna a legelső utasra, hogy: „Fotózd, amit látsz a betonon, de el ne üssön valami gépmadár!”

  Míg hazánk kormányai nem támogatták a regionális repterek fejlesztését, legfeljebb a Ferihegy 2 projektbe tolták a lovettát, addig például Románia nagy összegeket rakott Temesvárba, és lám-lám, ott ma már három légitársaság negyven úticélja között válogathatunk. Temesvár az utóbbi években mellékesen (és a reptértől függetlenül) a külföldi befektetők mekkája lett, több olasz zászlót látni az ipari parkokban, mint románt, pedig az már nagy szó. Mindezen váratlan és érthetetlen események következtében Szegeden már rég elszálltak egy regionális gazdasági erőközponthoz fűzött egykori remények: leginkább most már csak egy Temesvár felé vezető gyorsforgalmi út lenne aktuális, hogy az ottani repteret könnyebben elérjük. Üdítő kivétel a kulcsrakész Debrecen Airport a Kósa Lajos Élménypark (azaz Debrecen) határában, amely azonban mindeddig nem találta fel magát a puszta közepén. A válság persze most egyenesre tarolja az európai fapados légiközlekedés terepét (ld. a SkyEurope buktája), és ezen kellőképpen röhög a Ryanair meg a Wizzair. Apropó, Wizz: új magyar márka születik? Érdemes lesz figyelni erre a lila égi szekérre. Meg arra az érdekességre, hogy feltűnően nagy átfedés van a Ryan meg a Wizz tulajdonosi hátterében, fura módon nincs is nagyon olyan reptér, ahol egyszerre mindketten előfordulnak.

  De szegjük fel fejünket, és nézzünk északra! A most tavasszal gründolt szlovák Danube Wings egyelőre nevetségesen kicsike cég a maga kettő darab légcsavaros ATR-72-esével, de a pályára lépés mindenesetre hű tükre a Tátrai Tigris vállalkozókedvének. Majd elválik, tanultak-e a csődbe ment Sky-tól. Sovány vigasz, vagy épp vigasszal vegyes büszkeség, hogy a minicég kereskedelmi igazgatója egy felvidéki magyar srác. Kassán is alakulnak a dolgok, a vidám miskolci vendégmunkás akár onnan is repülhet a szerencsésebb történelmi fejlődésű nyugat felé.

  Szomszédaink, a huszadik század nyertes államai szó szerint belakják (és persze a maguk orcájára formálják) életterüket, kiteljesítve a Monarchia széthullása utáni szétfejlődés elméletét. Legtöbbjük olyan szépen veszi a kanyarokat a mi kis civakodó, apróra szabdalt Közép-Európánkban, hogy öröm (lenne) nézni, ha mi is hozzájuk hasonlóan egészségesen büszke nép volnánk, és legalább elemi szinten összehangolnánk regionális terveinket, de ez Bős-Nagymaros óta nem nagyon megy. Bajnai most éppen egy Komárom melletti négysávos hídról álmodik, mikor elődei egy nyomorult Ipoly-hidat sem tudtak összehozni. A medence közepén, a nagy vákuumban továbbra is állni látszék az idő.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr841374702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

papika 2009.09.17. 11:16:05

Ha jól tudom, volt olyan terv, hogy Budapest legyen a Balkán hub-ja légiközlekedésileg, ha megnézed a malév menetrendjét, ennek még mindig látszanak a nyomai (szinte minden valamire való balkáni városba járnak), de aztán jött a Medgyessy-kormány, vagy hogy írják, lecserélte a Malév vezetését jó minőségű elvtársakra, az elbocsátott vezér pedig bánatában megalapította a Wizzairt.

Bajkon úr 2009.09.17. 11:42:15

Ha Svájc nem tudta eltartani a Swissairt, mit akarunk mi a Malévvel? Inkább a vasutat kellene fejleszteni.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.17. 11:55:00

ugyan, ugyan. felébredni, csipát kitörölni a szemekből. minek lennénk légikikötő gigász. meg ne is legyünk. a tót légcsavaros társaság meg illegális fegyverkereskedelemre specializálódott.
a szomszédok meg szintén dőlnek. szlováki a gazdasága egyoldalúan fejlett idióta, mint a festő macskaraffael. a román autópálya, ígéret, lassan tíz éve. miről beszélünk? :)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.17. 12:01:29

@Grift: te mindig csak akadékoskodsz! nemet mondani mindenre könnyű, de egy építő ötlettel nem járulsz hozzá a blog posztjaihoz. na!

schnee 2009.09.17. 13:24:23

SZVSZ Ferihegyet bezárni kell nem fejleszteni. Túl kövel van a városhoz és a környékén is már elviselhetetlen zjt okoz a forgalmával. Minden valamirevaló nagyobb reptér a világban messzebb van a városoktól.

Egyébként sem a légiforgalmat kellene fejleszteni, hanem a vasútat. Főleg a gyors belföldi és nemzetközi vasutat.

Mondom SZVSZ!

eN 2009.09.17. 14:06:43

A románok Brassó mellett is építenek repteret, persze befektetői, nem saját pénzből.

eN 2009.09.17. 14:08:03

a wizz air tipikus balkáni cég: megbízhatatlan, lehúzós, pofátlan népség. végülis mondhatjuk magyar márkának, de erre büszkének lenni? lol

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.09.17. 14:35:20

@eN:
Nekem a Wizzairről teljesen pozitívak a tapasztalataim, jó áron és pontosan repül (egyszer volt Párizsból hazafelé egy 3 órás késésem, de nem emlékszem, hogy a Sky vagy a Wizz produkálta-e). S pl. a repülők belső tere is egészen más hangulatú, mint a Ryanair kopogós kék-sárga műanyagja...

Ami tényleg balkáni, az a Brussels Airlines - pedig nem is fapados. Mindkét irányban egy óra késés, számlát külön eljárásban kell kérni, 4-6 hét (!) alatt kapod meg, az ügyfélszolgálat több napos késésekkel válaszol az emailekre, ha egyáltalán.

suski 2009.09.18. 07:27:40

hja, Ferihegy 1 egy kaotikus, botrányos, szörnyűséges mélybalkáni kupleráj. Ugyan, ugyan még hogy közlekedési csomópont. 20 év alatt egy odavezető vasutat nem sikerült építeni, olyan út vezet oda, hogy elharapom a nyelvem a buszon, akkora gödrökkel tarkított a terep, aztán a Köki a maga szépségében is szépen illeszkedik a mélybalkáni kuplerájba. AZt a vasutat ne is emlegessük, ahol a lift csak egy irányban működik (szerencsére felfele), úgyhogy vonszolhatod a cuccodat le a lépcsőn a felüljáró másik oldalán. Ja és sehol nincs kiírva, hogy milyen megálló, úgyhogy kíváncsi vagyok hány külföldi utazott már le Szegedig, pedig csak Ferihegy 1-re készült...én se tudtam, hogy a sok rozsdás cölöp közül vajon melyik jelzi a mi csodás nemzetközi repterünket.
A múltkor kézzel írták a beszállókártyákat, utaslistákat, egy ember vette fel gépenként az összes utast, kígyózó, egymásba érő többórás sorok, egymást taposó emberek. Visszafelé pedig az összes gép utasa ugyanannál a szalagnál toporgott szintén egymást taposva. Egy másik üres szalagot közben egy qrva nagy kalapáccsal ütöttek. A múltkori élmények után Ferihegy 1-ről soha többet nem utazom, inkább Bécsből.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.18. 08:10:05

@suski:

hehe! voltál te már a madridi reptéren? :))))

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.09.18. 09:05:54

"Egy másik üres szalagot közben egy qrva nagy kalapáccsal ütöttek. "

ez teccik, bár nem értem :)

greycow 2009.09.18. 10:36:18

Mi magyarok nemcsak Ajrópa, de a világ egyik, ha nem a legnagyobb, hülyéi vagyunk. Ennek ellenére hencegünk a sok Nobel-díjasunkkal (nagyrészük amúgy magyar zsidó származású ember - ez nem baj, csak úgy jelzem, hogy a génjeink azért nem biztos, hogy annyira kóserek), és MINDIG MINDENBEN vaskövetkezetességgel azt tesszük, ami nem racionális, nem ésszerű, nem célszerű, nem hasznos, nem jó. Miért, miért!?!? nem vezetjük be kötelezően a ro-ro rndszert - kamiont a vasútra, oszt úgy húzzanak át az országon a kamionok, azok, amelyek tényleg átmenő forgalmat jelentenek. De nem, itt ehelyett vasút felszámolás megy, abban vagyunk f...ák, hogy leromboljuk azt, amit régen megépítettek. Adott gördülő tömeg mozgatása vasúton jóval kevesebb energiát igényel, mint közúton (ez tiszta fizika, súrlódás, gördülő ellenállás miegymás)ez TÉNY. Nem lehet - ismétlem - nem lehet olyan gazdasági "racionalitás", ami ezt a TÉNYT felülírja. És mi lesz majd akkor, ha tényleg elkezd ku...ra fogyni az olaj? ha kezd a kínaiak, meg az indiaiak tömegeinek jól menni, és ők is - nem tízmilliós, de - százmilliós, milliárdos nagyságrendben fognak autót használni? Esetleg a mérnököknek nem azon kéne törni a fejüket, hogy a gőzgépet kezdjék tökéletesíteni? Mert esetleg újra elő kell majd venni a 424-eseket a vasúti múzeumokból??

greycow 2009.09.18. 10:42:40

@suski: igen, déja vu fílingem van Feriheggyel kapcsolatban. A 70-es, 80-as években - amikor nagy kegyesen 3 évente ki lehetett menni Nyugatra - volt ez az érzésem diákként, hogy ahogy közeledtünk Hegyeshalomhoz (milyen hülye név: nincs egy rohadt hegy sem a közelében, persze Ferihegy közelében sincs)úgy kezdett összeszorulni a gyomrunk. Magyarán: Nyugatról sz..r volt "haza"jönni. Na ezt érzem én Ferihegyen - most 20 évvel a gengszterváltás után. Az egész Ferihegyi repteret belengi a sunyiság, a haszonlesés, a lusta balkáni mentalitás, a lehúzás, az átverés. Egyszer tűnt el csomagunk, az is Ferihegyen egy Charter járatnál (ahol elvileg ez nem következhet be) később meglett (egy-két apróság persze hiányzott belőle).

Tehetetlen Dodó 2009.09.18. 11:18:10

@szamárfül: Gondolom, éppen "Tervszerű Megelőző Karbantartást" hajtottak végre rajta, vagy normál szervízt.

abandi 2009.09.18. 14:02:37

Itt röpköd Budapest fölött mindenféle kerozinpermetező fel s' alá!
A közútainkon meg az összes balkáni, ukrán sötöbö hulladékszállító csinálja a feszkót az amúgy is frusztrált honi "8 általános sem kell már a jogsihoz" típusú potenciális halálosztóknak...
A vasútat leépítik, eladják, ellopják...
AnnoSzollár úr elmondta : Értsék már meg, Erős Magyarország egyenlő:Erős Ferihegy!
Légtérbe Magyar!...mint a fing...
Vagy, hogy a picsába ...

suski 2009.09.19. 00:13:31

@Grift: nem! Mesélj!
@szamárfül: a csomagokat keringető szalagra gondolok, van ennek vmi neve? Szóval az összes járat csomagjait ugyanarra az egy szalagra pakolták, a többi üres volt és az egyiket ama bizonyos kalapáccsal ütötték. Attól 1 méterre, ahol a nép egymást taposva várta a cuccait. Volt ám hangulat.
Ferihegy 2 az nem ekkora gáz, bár arra mostanában nem jártam. AMikor utoljára voltam, ott meg nem működtek a kijelzők, amit nem mondtak be és nem is írtak ki, úgyhogy mindenki csak nézte , hogy mikor jelenik meg az ő járata...aztán mire észbekaptak az emberek , már rohanni kellett...a pultos p.csák persze nem szóltak, hogy menjünk oda nyugodtan, mindegy mi van kiírva, ültek ott körmöt reszelgetve, miközben naív ügyfelek fürtökben lesegették a tán 3 napos infót sugárzó monitorokat. Aztán amikor szóvá tettük, hogy miért nem mondják be, hogy rossz a rendszer, akkor meg azt mondja, hogy az nem a légitársaság, hanem a reptér feladata vagy éppen fordítva...

suski 2009.09.19. 00:22:00

@greycow: én általában szeretek hazajönni Ferihegyre vagy bárhová, mindennek ellenére, az átkosban meg zsenge koromnál fogva nemigen jártam külföldön... De a fentiek mellett az erőszakos taxisok, a szórólapot osztogató útonálló p.csák, a pénzért árult neylonzacskó, a pofátlan árakon árult kaja/pia azért jelzi, hogy miféle történelmi fejlődésű országba érkeztünk.

tevevanegypupu 2009.09.19. 01:53:31

Jo erzes Ferihegyre megerkezni. Es jo erzes onnet elmenni..sajnos.

tewton 2009.09.19. 02:59:37

@tevevanegypupu:
megjönni lidércnyomás. reggel külföldön még normális embereket látsz a buszon, akik beszélgetnek és olyanok, mint a nyugati filmeken. normálisak. aztán pár óra mulva a reptéri busz, ahol a magyar bunkóság kezd fel-feltörni foltokban ... aztán a metróvégállomás ... a metrókocsikban a cementszerű, zord pesti pofákkal, akik maguk elé bámulnak, és ahol furán, gyanakodva néznek rád, ha még van rajtad egy kis mosoly. És nem beszélgetnek ám. Isten hozott a 80-as években. Megtapasztalni jól a magyar balsors kontinuitását Adytól CsehTamásig, gyomorfekélyt bekészíteni.

tevevanegypupu 2009.09.19. 10:20:25

@tewton:
Az biztos, hogy meglepoen mogorvak es baratsagtalanok vagyunk. Nem csak buszon vagy villamoson, hanem mintha az eladokat vagy ugy egyaltalan a szolgaltatasban dolgozokat ugy valogatnak ki, hogy minel baratsagtalanabb es udvariatlanabb legyen.Mosolyogva beszelgeto embert keveset latni, plene nem ismeretleneket, amint szoba elegyednek egymassal csak ugy..Legfeljebb idos holgyek es urak kockaztatjak meg neha.
Borzasztoan idegenek vagyunk egymasnak.
Gyanakvoak, bizalmatlanok es azonnal tamadasra keszek lettunk.

eN 2009.09.21. 18:32:12

@TuRuL_2k2: most nem akarok reszletekbe belemenni, de miutan majdnem 1 teljes nappal "meghosszabitottak" a nyaralasom, es mindezt balkani modon (nem)kommunikaltak, hajlando vagyok magasabb arat fizetni egy normalis legitarsasagnal. Erdelybe is utaztunk joparszor veluk, abban sem volt koszonet, 2 oranal kevesebbet sosem kesett egyik jartuk sem.

svenJazz 2009.09.21. 20:14:44

most érkeztem feriegyre, minden klappolt. és különbenis, nincs még egy ilyen pazar fapados reptér sehol, ugyanolyan közel van, mint a kettő, ráadásul egy fasza kis modernista nívódíjas épületben.

a párizs melletti bovét meg tényleg csak a wizz és a ryan használja. na az tényleg egy tyúkszaros legelő bódékkal!

tewton 2009.09.22. 01:03:19

@eN:
nono, a normalis legitarsasagok se sokkal jobbak. Egyszer az Air France pultjanal (CDG, Paris) kozolte velem a kisholgy csekkolasnal, hogy lehet, hogy nem tudok elrepulni a geppel es a (negyedevvel elore megvaltott) jegyemmel, mert "overbooked" a repulo. Szerencsere megiscsak sikerult.

@svenjazz:
a vicces kategoriaban inditanam azert Brusszelt is :)

eN 2009.09.22. 13:12:49

@tewton: noigen, az Air France is híres ilyen szempontból, velük sem kell repülni.
süti beállítások módosítása