Hazám és „Hazám”
2009. július 09. írta: Karinthy.Frigyes

Hazám és „Hazám”

Neki senki se mondja, hogy a haza egy tőrrel átszúrt szív,
vagy egy oltár, ami a szívben emeltem:
- mert ő tudja, hogy a haza barna föld és kék víz


  A dolog tudniillik így áll.

  Van nekem egy könyvem otthon, az ötvenes évek derekán jelent meg. Címe: "Díszemlény" - halványkék pakoló-papírra nyomva vagy kétszáz vers körülbelül ugyanennyi költőtől: annak a kornak lírája, egész lírai ideológiája - nevezzük egy kis túlzással korszellemnek, szóval az akkori irodalom, egy kornak és egy fajtának a lelkiismerete, egy nemzedék hitvallása.

  Ha jellemzés okáért citálni akarnék ebből a könyvből, tulajdonképpen fel kellene olvasnom az egészet: minden sora egy és ugyanazt az érzést, ugyanazt a szándékot fejezi ki, körülbelül ugyanabban a formában. Inkább elmondom, mondjuk, az egyiknek a tartalmát.

  Lírai vers, a hazaszeretetről szól, mint a többi. Édes "hazám!" így szól a költő, én szeretlek téged, olthatatlanul és halálosan. Én tudom, hogy te nem szeretsz engem, édes hazám és talán nem is hiszed el nekem, hogy én téged hogy szeretlek. De majd elhiszed egyszer, ha haldokolva érted a csatatéren, vértajtékos ajkam utolsó, hörgő sóhaja ott vész majd a porba lábaid előtt és te nyakamra teszed lábadat és én, mielőtt meghalok, még egyszer megcsókolhatom.

  A másik vers szintén arról szól, hogy a költő már igazán nem tudja, mit tegyen, majd megőrül a "hazám!"-ért, semmihez nem tud fogni, mert reggeltől estig a "hazá!"-ra gondol, amit a bolondulásig szeret és nem tudja megértetni vele, hogy mennyire szereti - meghalni nem lehet érte pillanatnyilag, tehát semmivel se bizonyíthatja halálos szerelmét - úgy látszik kénytelen lesz az ivásnak adni magát, hogy kínzó honszerelmét elzsibbassza.

  A harmadik verset még nem olvastam, de felteszem, hogy arról szól, hogy a költő nem tud aludni, mindig a hazára gondol, arra a bársonybarna hajára és szívesen meghal, csak előbb egyszer a "hazám!"-nak amögé a forró kis fehér fülcimpája mögé puszilhasson.

  Az ember elszörnyed, ugye, és mentőkért kiabál - aztán elneveti magát, bólint és Freudra gondol, hát persze, nagyon egyszerű az eset: a szerelmi költészet nem volt divatban, nem élhette ki magát - a költő vette a legközelebbi fogalmat, amivel foglalkozhatott és belevetítette a babája bájai iránt érzett olthatatlan rokonszenvét. Elnyomott és a tudat alá szorított libidó projiciálása a hazaszeretetbe.

  Ilyen egyszerű volna a dolog, ha a "Díszemlény" világnézete, mint irodalmi tünet, önmagában zárt, eredeti egység volna, irodalmi értelemben semmi másból, hanem a korszellemből fakadó megnyilvánulás. Csakhogy tudjuk, hogy ez nem így van: A "Díszemlény" költői egytől-egyig hatása alatt állottak egy igazi költőnek, aki ezt a hangot és ezt az érzelmi ideológiát megteremtette; egyszerűen lemajmolják, erkölcsi szemléletet csinálnak belőle és végső konzekvenciájáig kifejtik azt az érzésprogramot, amit ez a költő teremtett.


  Az irodalomtörténet Petőfieskedőknek nevezi őket - ami bennök morális imperativus, azért Petőfi felelős. Ők csak folytatták és végig gondolták, amit Petőfi elkezdett gondolni a "hazá!"-ról - és a nyugodt szemlélő minden indulat nélkül így szól: íme, ide vezet a "hazá"-nak az a fogalmazása, ahogy egy fiatal, rajongó, szláv nemzetiségű költőzseni, egyébként szabadgondolkodó és világpolgár, megcsinálta nekünk, magyaroknak.

  De ahhoz már nem lehet eléggé nyugodt és eléggé szemlélő az ember, hogy ezt a "Díszemlény"-féle hazafiságot - elképedve látom - itt valaki fel akarja főzni megint a régi fazekak fenekéről, abból az alkalomból, hogy katonai akcióban állunk egy másik nemzettel szemben - fel akarja főzni, konzervkockákat akar csinálni belőle és felkínálja, en gros, a hadseregnek.
 
  Mi, tisztességes és becsületes munkásai céhünknek, az irodalomnak, tisztelettel figyelmeztetjük az osztrák-magyar hadsereget, óvakodjék ezektől a hazafiságban utazó irodalmi posztócsalóktól: elnyűtt, elhordott, hasznavehetetlen és a mostani háborúnak meg nem felelő szövetet akarnak rásózni a nyakára.

  Arról nem is beszélek, hogy abba a szemérmetlen kotyvalékba, amit ezek az urak szellemi táplálékul gyártanak a szövetséges államok katonájának: negyvennyolcas honvédek feldarabolt csizmatalpát, kandírozott talpra-magyart és kuruc népdal-törmeléket aprítanak bele, hogy zamatosabb legyen - higgyük el nekik, hogy ezt nem gonoszságból, csak butaságból teszik, s hogy a "haza" szót nem politikai értelemben használják, hanem egy változatlan és politikai áramlatoktól független eszmét értenek alatta, melynek mindegy, ki ellen s ki mellett harcolok.
 
  De az ezerkilencszáztizennégyes világháború katonája nem gimnazista, akinek elég, ha egy ilyen szóról "hazám!" annyit tud, hogy vocativusban van - és nem hisztériás holdvilágnyaló, akinek elég, ha erre a kérdésre "mi az én hazám?" egy szép, szomorú arcú nőt festenek le, pajzsra támaszkodva, akinek olyan szép kék a szeme, hogy az ember három hétig juhászkutya lenne a kedvéért.

  A világháború katonájának nem is kell szó: mert ő megérett már arra, hogy megértse a fogalmat, amit ez a szó jelent. A szó csak kép és szimbólum - komplex valami, elvont fogalom; a világháború katonájának nincs szüksége a komplexumra, hiszen a komplexumot alkotó elemeket külön-külön is apercipiálni tudja.
 
  Neki senki se mondja, hogy a haza egy tőrrel átszúrt szív, vagy egy oltár, ami a szívben emeltem: - mert ő tudja, hogy a haza barna föld és kék víz - a haza sok ház és sok legelő és sok ember - és köztük ő, ő maga - ő maga is egy kis darab haza. Őt ne kényszerítsék, hogy verset szavaljon a hazáról - saját magáról nem szavalhat az ember szerelmes verset, ugye? - a haza sohase hencegett és soha nem dicsekedett.

  Megmondatott a régieknek: "Bárhová visz szerencsétek, ezt a hazát szeressétek." Én pedig azt mondom nektek: szeressétek a világot, a kék eget és a messzeséget - magatok és hazátok szeretetét pedig bízzátok az ösztönre: az jobban tudja, hogyan kell szeretni önmagunkat. Ezer hazafias vers meg nem magyarázta nekem soha, mi a haza - de egyszer külföldön voltam, Berlinben, járkáltam az utcákon, épületek szédítő tengerében.
 
  Járkáltam és valami különös érzésem volt - mintha ez mind csak álom és játék lenne - mintha ezek a házak itt nem volnának igaziak, hanem csak tréfából, ideiglenesen építették volna fel őket a kedvemért, hogy megtréfáljanak - aztán megint nem lesz itt semmi, mint ahogy nem is volt, játékházak, játékterek - játékváros az egész, tudja isten, miből épült. Ez az érzés nem múlott el félév múlva sem, hogy ott éltem - nem tudtam őszintén elhinni, hogy mindez megvolt azelőtt is, és hogy mindez igazán van.
 
  Mindig póznak tűnt, hogy idegen nyelven beszélnek - és minden idegen ember affektált és keresett volt a szememben - és amit ettem, az ő kocsmáikban, mintha főzőcske-játék lett volna, nem igazi ételek - és játékpénzzel kellett fizetni érte. Hazatérve, az első magyar városban szűnt csak meg ez az érzésem - mint a Lilliputból hazatérő Gulliver, úgy ültem be a nyomorult vasúti étterembe, hogy különös kalandom után mohón nyúljak megint az igazi tányér után, amin igazi ételt nyújtott egy felnőtt és igazi ember. Bizony mondom néktek: ez a haza.

  Megmondatott a régieknek: művészet a te fajtád és nemzeted érzéseiből csinálj - és az ifjú hazafiak az események hatása alatt, mostanában teleszájjal kiáltják megint: minden igazi művészet nemzeti. Én pedig, aki nem azért jöttem, hogy a törvényt eltöröljem, hanem hogy azt betöltsem, azt mondom nektek: igaz, a művészethez való erőt abból a földből kaptad, amelyik kidobott magából - de a művészet nem az erő, hanem a mű, amit az erő létrehoz.
 
  A nemzeti elem eszköz lehet csak - a mű mindig abszolút valami és aki igazibb, jobb erőkkel indul, legföljebb több esélye lehet, hogy megközelíti ezt az abszolutumot, mert nem azért adta neked a fekete föld a te szemed, hogy visszaforgatva lesüsd a földre, hanem hogy a kék és tiszta eget nézd vele, aminek nincsen határa, mint az országoknak.
Örülj az erőknek, amiket útravalóul adott fajtád - de ne felejtsd el, hogy mire adta; a nemzeti földből felszívott nedveket nem muszáj okvetlenül piros-fehér-zöld pántlika alakjában kihúzni a szájadon, két perc múlva, mint a csepűrágó teszi. Más útja van az erőknek - és egyet soha nem szabadna művésznek elfelejtenie: hogy szemedet, szádat és orrod szülődtől örökölted, de van valami, amit nem örököltél senkitől - ezt a valamit, ezt a mindent, amit így mondasz: én.
 
  A világ, művésznek, akkor kezdődött, mikor ő született, ez a szó - nincs apja, nincs anyja, nincsen fajtája és nemzetisége. A többit bízd a természetre, majd elvégzi helyetted - keresd emberben az embert, művészetben pedig a művészetet - s annak megállapítását, hogy magyarul, magyarán kerested, bízd te csak rám s az utókorra - te akár ne is tudj róla.
 
  Ha szónok vagy s állasz a dobogón: adjon neked lelket és erőt a gondolat, amit közölni akarsz - s hogy kezed lendülete hogy segített közben s hangod ereje és szemed tüze milyen volt, míg beszéltél, mennyire benne volt a fajtád, a fajta összegyűjtött energiája - arról te ne tudj. Mert ha tudsz róla s akarsz tudni róla: bizony mondom neked, elvész a gondolat s marad a puszta gesztus, üres hang, hazug frázis.
 
  Éppen ezért, úgy tűnik nekem az olyan művész, aki dicsekszik vele, hogy ő alkotás közben sohase felejti el magyar mivoltát - mint az együgyű és ostoba ember, aki tenyerére ülve akarja megmérni magát súlyos-e - vagy mint a hazug és szemérmetlen, aki azt mondja: most alszom, nem hallom, mit beszélsz.
 
  Ti nem akarjátok elfelejteni, hogy magyarok vagytok - és mégis azt hazudjátok, hogy az Abszolút Szépet és Abszolút Igazat keresitek, az Eszmét, amiért meg lehet halni? Én meg szeretném elfelejteni tökéletlen szememet, amivel látom, tökéletlen fülemet, amivel hallom a szépet - és szeretném elfelejteni a szájamat és a szavakat, e tökéletleneket, amikkel dadogva és erőlködve leírni próbálom nektek azt, aminek nincsen fajtája, nincsen nemzetisége, amit úgy hívnak, hogy ember.

  Világháború katonája: ezekre ne hallgass. Olcsó maszlaggal kötik be a sebedet és haldokló szemedre obulusnak hamis pénzt tesznek, amit visszadobnak odaát, mikor felmutatod: ezért haltam meg. Haldokló katonája a világháborúnak ott a lövészárok fenekén - a távolból kiáltom feléd: ne tűrd, hogy komoly és emberi sebedre cukrosvizet öntsön a kancsal, fisztulahangú Frázis. Ne tűrd, hogy borbély-cégért akasszon a fejed fölé, csókolózó galambokat és képecskét mikor te búcsúzol.
 
  Ne tűrd, hogy szemedet szenteskedve kifordítsa s elhaló hangon azt rebegtesse veled "hazám!" s a porba asszonyi kezet rajzoljon, mely áldólag terjeszt fejed fölé egy mirtuszágat - haldokló katona, te tudod ugye, hogy a haza nem egy hisztérikus női vámpír, a rémregényekből, akiért meg kell halni, hogy az ember megéljen belőle - hanem föld, ház, ég, víz, kerítés, kis csibe, öreg paraszt, városi utca - és hogy te vagy a haza, haldokló katona, te vagy az, senki más, a te életed - amit nem honfibúból, nem talpramagyarból kockáztattál, hanem hogy halálos veszélyben volt, csak azért - világháború katonája, édes hazám, szegény, szegény hazám.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr201236741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

refilatelista 2009.07.09. 18:31:02

Miért nem olvasnak a mai ballibek Karinthyt? Meg a Szépírók. Nem ártana.

Tehetetlen Dodó 2009.07.09. 19:34:31

@refilatelista: Hogy miért nem olvasnak a szépírók Karinthyt?
Karinthy maga adta meg a választ az egyik paródiájában:

"Vót valami Sándor,
Nem lehet ezt bírni,
Nem olvastam, 'sz nem is tudok
Olvasni, csak írni."

Bell & Sebastian 2009.07.09. 19:40:20

Vaskereszt (Donauwalzer)

www.youtube.com/watch?v=DTEnWNtVG2c&feature=related

Van olyan, hogy mindenki fogoly, a Történelem foglya és olyankor már Szeretet sincs, Igazság sincs, csak Haza!

mildi 2009.07.09. 19:41:23

@refilatelista: és a turbómagyarok miért nem?

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2009.07.09. 20:12:33

Lévay József: Mikes
(Rodostó, 1758.)

Egyedűl hallgatom tenger mormolását,
Tenger habja felett futó szél zúgását-
Egyedűl, egyedűl
A bujdosók közűl,
Nagy Törökországban...
Hacsak itt nem lebeg sírjában nyugovó
Rákóczi nagy lelke, az eget csapkodó
Tenger haragjában!

Peregnek a fákról az őszi levelek,
Kit erre, kit arra kergetnek a szelek,
S más vidékre száll a
Csevegő madár is
Nagy Törökországból...
Hát én merre menjek, hát én merre szálljak,
Melyik szegletébe a szélles világnak,
Idegen hazámból?

Zágon felé mutat egy halovány csillag,
Hol a bércek fején hókorona csillog,
S a bércek aljában
Tavaszi pompában
Virágok feselnek...
Erdély felé mutat, hol minden virágon
Tarka pillangóként első ifjúságom
Emléki repkednek!

Ah, mért nem szállhatok hozzád szülőföldem,
Mikor minden bokrod régi ismerősem!
Mért vagy szolgaságban,
Gyászos rabigában,
Oly hosszú időkig!
Ha feléd indulok, lelkem visszatartja
Az édes szabadság bűvös bájos karja
Vissza mind a sírig...

Itt eszem kenyerét a török császárnak,
Ablakimra titkos poroszlók nem járnak
Éjjeli sötétben
Hallgatni beszédem
Beárulás végett...
Magányos fa vagyok, melyre villám szakad,
Melyet vihar tördel, de legalább szabad
Levegővel élhet...

Egyedűl hallgatom tenger mormolását,
Tenger habja felett futó szél zúgását-
Egyedűl, egyedűl
A bujdosók közűl,
Nagy Törökországban...
Hacsak itt nem lebeg sírjában nyugovó
Rákóczi nagy lelke, az eget csapkodó
Tenger haragjában!

Az Olei Hagardom terroristái · http://en.wikipedia.org/wiki/Olei_Hagardom#List_of_Olei_Hagardom 2009.07.09. 20:27:20

Borzasztó az a gyűlület és utálkozás, amit sok jobbik szimpatizánstól hallami magánbeszélgetésekben.

Borzasztó ezt a zsigeriséget megtapasztalni. Ennek pl. a hazaszeretethez vagy bármilyen más értékhez, értelmes célként kitűzhető dologhoz, értékteremtéshez semmi köze.

A keserűég, amiből ez sokaknál fakad, érthető, de hogy ez szülessen meg belőle, nem elfogadható. Ezt a nem elfogadhatóságot nem valamiféle lekezelő, kioktató értelmiségi sznobéria hangvételében szánom, hanem a jóra, a helyesre, az emberségesre való vágy, a lelkiismeret mondatja.

A rossz dolgokat csak hideg fejjel, indulat nélkül (lenne) szabad vizsgálni és kezelni.

Nagyon rossz látni ezt a kis hazát ebben a helyzetben.

Bell & Sebastian 2009.07.09. 21:03:51

@Az Olei Hagardom terroristái:

Ha ez (az Élet) a Quake III lenne, revitalizálódva csak kiesnénk az időkapun (◊), és kezdődne/folytatódna elölről/tovább (a bízva bízás).

De nem az...

Shyad-Khourongai · http://hulyeseg-lexikon.blog.hu/ 2009.07.09. 21:12:16

@Az Olei Hagardom terroristái:
Neked nagyon jó füled van, hogy kihallgatod a hozzád hasonló felfogásúakhoz mérfgöldes közelségbe nem kerülő Jobbikosok "magánbeszélgetéseit". Istenem, bárcsak az én fülem lenne ilyen jó! Te mit használsz? Orbanviktoritiszt?

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2009.07.09. 21:27:26

Hű, ez jó volt. Köszönjük Frici bácsi.

100 év alatt semmi sem változott.

Zetek 2009.07.09. 21:41:40

@Bell & Sebastian: Bocs, de hogyan kerül ide ez a mesefilm. Kicsit átlátszó népnevelési iromány. Ráadásul sok köze nincs a magyar valósághoz. Ugyanezt a hasfájást bármelyik mai író is papírra vethette volna. Uraim az ég szerelmére tömegdemokráciában élünk.

Sebastian Knight 2009.07.09. 22:14:32

Most olvastam az Utazás a koponyám körül -t.
Érdekes volt. :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.07.09. 23:16:11

Gondolkodtam, hogy mit írhatnék ide szépet, méltót.

Rájöttem, hogy az idézett íráshoz nincs mit hozzátennem.

asimo 2009.07.10. 00:13:04

Köszönöm, ez zseniális volt!

mortel 2009.07.10. 00:14:28

Komp-ország, Komp-ország, Komp-ország: legképességesebb álmaiban is csak mászkált két part között: Kelettől Nyugatig, de szívesebben vissza.
Miért hazudták, hogy a komp - híd, - óh Potemkin, te kenetes kezű szent ember, te csak Katalin cárnőt csaltad meg.
Ideálisták és gonosztevők összeálltak, álság levegő-köveiből várakat csináltak, teleujjongták a világot, hogy a Kárpátok alatt kiépült Európa.

A nagy Humbug nem Európának ártott meg, a hazugságot itthon hitték el. Miért hazudtak már az apáinknak, és miért adták a hazugságot tovább? Mi nekünk váltig azt mondták, hogy itt Európa van, kultúréletre készültünk, s megfeszített idegekkel rángattuk magunkat egyre előbbre.
Közben zuhanások történtek, a Grünwald Bélák és a Péterfy Jenők menekültek, mihelyst tisztán láttak. Ki tudja, hányan és kik voltak ők, ki tudja, hányan jártak még rosszabbul, a többsége a szerencsétlen kiváltaknak csak vergődött. A nagy Humbugot meg nem ismerte, a nagy valóságba bele nem borzadt.

ADY ENDRE 1905

Bell & Sebastian 2009.07.10. 01:35:39

@Zetek:

Próbáld csak ki azt egyszer, hogy lepuffantasz egy verebet.
(eszmei értéke 1.000 Ft)

Utána gyere a hülye dumáddal, öcsi!

Zetek 2009.07.10. 07:13:28

@Bell & Sebastian: Már próbáltam, de továbbra sem világos, hogy kerül ide ez a gyenge amerikai marhaság.

Zetek 2009.07.10. 07:18:05

@mortel: Bandi nem játszik. Ő annyi marhaságot tett és írt. Ha ő valamiben tipikus, akkor a korai SZDSZ-ességben. Kirohanni Párizsba és ott nyafogni, s onnan kioktatni mindenkit, aki nem esik hasra a zsenijétől.

f.m.j. 2009.07.10. 08:45:19

Én nem bírom Ady közéleti arcát... bocs

Egy költőnek/írónak sem szabadna (kivétel a romantika kora, nekik megbocsátjuk, kicsit hagymázas korszak volt... :)) közéletileg megnyilvánulnia, ma sem...

refilatelista 2009.07.10. 09:12:53

@fmj:
Már mér' ne szabadnaegy költőnek, írónak közéletileg megnyilvánulnia?
Igaz, hogy irodalomcentrikus kultúra vagyunk (többen tanítanak irodalmat, mint ahányan olvasnak filozófiát), igaz, hogy a vátesz-szerepet sikerült eléggé lejáratnia, igaz, hogy a megmondóemberek közül kissé soknak van "irodalmi vénája" (vagy ha most nincs, előbb-utóbb kiderül, hogy hoppá, író vagyok, vaze') - mindez zavaró tud lenni, de nem következik ebből az, hogy az "írástudónak", "betűvető-betűköpőnek" legyen kuss közéletileg.
Karinthy - hogy csak a fenti példánál maradjunk - ezek szerint egy túlpörgött publicista?
Ha képes artikulálni a véleményét, akkor fejtse ki, ha nem, akkor hallgasson, vagy verje az asztalt a sarki kocsmában. És nevezzük az előbbit közbeszédnek, nem szégyen az, még a végén elhisszük, hogy lehetséges.
Ne emeljük ki, ez rendben van, egy a sok vélemény közül.
(Mondjuk, alapjáraton bonyolultabban fogalmaznak, mint az ún. celebek, következésképp az ucca embere aligha figyel oda, de ez legyen az ő bajuk.)

Bell & Sebastian 2009.07.10. 09:16:12

@Zetek:

Jellemző, koncentrálj rá, német lesz az, (nyugat-) német.

Összekevered...

mortel 2009.07.10. 09:19:21

@fmj: Nem feltétlen. Egy költő azzal amit csinál kifejezi valamit ami igenis közéleti. (Lásd Márai magatartása II.vh alatt.)Sőt ma talán még fontosabb lenne, hogy megszólaljanak, mert a sok Mónika show mellett ez nagyon hiányzik.

De amit leír nagyon igaz és talál. Legalább is ebben én ezt érzem.

A másik ami fontos, hogy ezt mikor írta le és most is aktuális.

@Zetek:
A korai SZDSZ-szel nekem nem sok bajom volt.. amíg valóban liberális párt volt.

Nem volt korrekt ember Ady, de mint írtad zseni volt és igen meghatározta a Nyugatot, ami az irodalmunk egyik legvirágzóbb korszaka, tehát ezt el lehet neki nézni..:)

Anselmo 2009.07.10. 09:22:08

Ledöbbentem milyen jól ír valaki a Reakció szerzői közül, aztán megnéztem jobban a cím alatt: Karinthy :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.07.10. 09:25:42

klassz! akár most is írhatta volna egy szdsz-es írástudó.
ismerjük a metódust. a "szentet" úgy támadja, hogy a rátapadt ostobaságot támadja. és ezzel beszaroz mindent. destruktív és ellenséges. de hát ezek ilyenek. :)

Zetek 2009.07.10. 09:26:11

@mortel: Csak éppen az ország gazdasági és politikai szempontból is legvirágzóbb korszaka volt.Pontosan ez teremtette meg a lehetőségét, hogy Bandi írogasson. Ami nem baj, csak nem kell hivatkozási alapnak tekinteni politikai vitákban. Nyilvánvaló, hogy Tisza nyilatkozatát - levéltetű a magyar irodalom fáján - sem tartják szentírásnak az irodalomtörténészek.

Zetek 2009.07.10. 09:30:44

@Bell & Sebastian: en.wikipedia.org/wiki/Cross_of_iron

Egy gyenge író - második világháborús Nyugaton a helyzet változatlan - könyve alapján készült valami. Ha egyről beszélünk.

vladtepesch 2009.07.10. 09:39:45

Amikor a Kádár-rendszerben (őrület volt, de volt benne rendszer - Shakespeare, vagy ki után szabadon)3 évente kemény 100 dolcsival kimehettünk Nyugatra és gyüttünk (sic!) haza (HAZA!)hát összeszorult a szívünk - nemcsak a London-i magyar könyvesboltból becsempészett Mindszenty-emlékiratok miatt (oltári pocsék iromány, irodalmi értéke nulla, nem érte meg a kockázatot), hanem az érzés miatt, amelyet az akkori vicc jól jellemez: Kádár, Brezsnyev, Honecker lekerülnek a pokolba (hova máshova?). Vezetik őket különféle kínzótermeken át. Az egyikben tüzes vassal kingyolják a delikvenst, a másikban éles jégdarabok vagdalják a pácienst és így tovább, végül van egy terem, ahol a népek egy medencében derékig szarban üldögélnek, de közben a medence szélénél szivart szívnak és viszkit szürcsölnek hozzá. Körülnéznek, gyors költség-haszon-elemzés után úgy döntenek, hogy szar-szar, de azért van előnye is, letelepednek a medencében, megkapják a viszkit, szivart, épp szívnának egy slukkot, kortyolnának egyet az italból, mikor megjelenik egy főördög és kihirdeti: cigarettaszünet vége! alámerülni!
Szóval jöttünk Haza Nyugatról alámerülni.
Igen ám, de amikor meg Keletre mentünk, főleg a Nagyföldre..., hát már alig vártuk, hogy Haza-érjünk!
Érdekes egy dolog ez a Haza, az biztos.
A Nyelv? Igen, az is egy Haza. Másnál a vallása (lásd: zsidóság). A földrajzi terület - az is. De Burgenland is olyan Haza-féle erről az oldalról - sok hasonló ház, mint nálunk, igaz minden pöpec-tiszta, nem úgy mint kis honunkban. A Kaja - az is lehet Haza, habár a pörkölt, rántott hús egyensültkrumlival, piros arany - Erős Pista, rántott tonhal (a hekken kívül a legmagyarabb halféle...) rizzsel, iszonytartárral - körből a magyar (nemlétező) konyhaművészet már igazán kimászhatna, de nem abba a szörnyirányba,amit a minden hülyeséget, minden baromsággal párosítunk konyhálkodás jelent.
A Magyar Bor? Hú de szar! Amióta sorkatonaként 1974-ben őszi betakarítási munkán (szüreteltünk) a Gyöngyösi Borkombinátban láttam, hogy a hárslevelű, rizling, muskotályos csak és kizárólag műanyagzsákban tárolt mű-szar, adalék kérdése - hát nekem ne mondja senki, hogy milyen fasza a magyar bor (egy borász ismerősöm szerint bort LEHET szőlőből is készíteni...).Azóta sört iszom főleg.
Őszintén mondom a gengszterváltás óta nem érzem jól magam Magyarországon - Kern Andrással szólva: itt mindenki hülye?! Elegem van abból, hogy itt minden ügyben kivétel nélkül minden irracionálisan, hülyén, sunyin, barom módon történik, pont úgy, mint 89 előtt, de az előző rezsimnek van mentsége: az ab ovo irracionális volt,de a kapitalizmus elvileg egy igen világos, habár nem gusztosos elvre, az egyéni önzésre épül, és mégis - vagyis inkább: mégsem - jön át ebből itt semmi!(most vettem észre Freud-i félreírásomat: nem gusztusos-t írtam, hanem gusztosost - igen mert elvileg az Szdsz kellett volna legyen a legkövetkezetesebb szószólója annak, hogy itt az egyéni teljesítményen kellene alapuljon minden: Gusztos (micsoda név egy ilyen figurának, istenem...)és társai, a leendő új elnökük, Retkes(Atyaisten! ezek tudatosan választanak ilyen nevű fószerokat...) ebből semmit nem valósítottak meg és nem is fognak!)
Néha azt érzem, hogy ideje lenne abbahagyni - hogy mit? - hát magyarnak lenni, magyarni (sic!)meghirdetni, hogy az államnyelv az angol, vagy legalább a Hunglish, vagy Engarian, hagyni a p...ba ezt az egész elbaltázott történelmet, a nyavalygást, Trianont (azt kaptuk, amit megérdemeltünk, azt mért nem kutatjuk, hogy miért utáltak kollektíven és nagy-nagy egyetértében minket az összes környező népek, talán csak a ruszinok, meg a horvátok mérsékeltebben - ha árpádsávos nagy magyarországot látok, mindig bőszít, hogy legalább Horvátországnál miért nem piros-fehér sakktábla van jelezve - a horvát címer ilyen, ők sakovkának mondják).
Higyjétek (és nem higgyétek - ez a higgyétekekezés két gy-vel is egyfajta suk-sük-özés, bezony!)el, össze kéne kapni magunkat, pörgetni a gazdaságot, ha kell visszaállamosítani egy csomó mindent, munkát adni mindenkinek, legyen pénze a népnek - aztán lehet a HAZÁN vekengeni.

mortel 2009.07.10. 09:39:45

@Zetek: Dehogynem lehet, annak tekinteni. Számomra megfogalmazott egy mondandót ami valószínű (sajnos) örök érvényű. Most az aktuálisan leírtra gondolok.

De megkérdem máshogy, ha nem Ady bácsi írja le akkor már megfelelő hivatkozási alap?

refilatelista 2009.07.10. 09:40:56

@Grift:
Karinthynak legalább volt humora.

vladtepesch 2009.07.10. 09:49:06

Az előző kommentet azzal módosítom, hogy nem a rendszerváltás óta nem érzem magam jól itthon, hanem természetesen már előtte sem volt jó itt, sőt, de akkor esély sem látszott, hogy lehetne jobb is, a rendszerváltásnál legalább volt még illúzió, hogy lehet jobb is - nem lett.

Zetek 2009.07.10. 09:50:19

@mortel: Akkor is marhaság. Én arról álmodom, hogy nagypofájú Ady kevesebb szifiliszt szed össze és még elvegetál mondjuk 40 évet. Ha nagyon dühös vagyok rá akkor, mindezt román állampolgárként teszi. Érdekes lett volna akkor megkérdezni, hogy látja az általa sokat csesztetett dualista kort.

Zetek 2009.07.10. 09:51:42

@Bell & Sebastian: Pedig ez a te filmed, más nem készült.

Bell & Sebastian 2009.07.10. 09:53:23

@Zetek:

Das geduldige Fleisch (Willi Heinrich)

Zetek 2009.07.10. 09:57:49

@vladtepesch: Szegény szerencsétlen beteg ember, akinél a butaság és rosszindulat különösen egybeforrt. A legszörnyűbb mégis az a magabiztosság ahogy ontod magadból a sötétséget."azt kaptuk, amit megérdemeltünk, azt mért nem kutatjuk, hogy miért utáltak kollektíven és nagy-nagy egyetértében minket az összes környező népek, talán csak a ruszinok, meg a horvátok mérsékeltebben" Mondj már egy európai népet, melyet nem utálnak a szomszédai? A horvát barátaidtól kezdve.

Bell & Sebastian 2009.07.10. 09:58:41

@Zetek:

Neked Erich Maria Remarque ugrott be, de az '30 -ban vó't.

Bell & Sebastian 2009.07.10. 10:02:42

@Zetek:

Amúgy meg tökmindegy, ha csípőből tüzelsz, nem kell az egész tárat ellőni, nagyvadra nem marad, verébre meg minek?

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.07.10. 10:18:47

@Zetek: Nem biztos, hogy máshogyan. Olvastam Károlyi önéletírását: az az ember nem bánt meg semmit és nem értett meg semmit. Élete végéig hasznos idióta maradt. (Szobrot is állítottak neki.)

Pistákom 2009.07.10. 11:43:23

@vladtepesch:

marha.

I.2.4. A hét sz/v tövű igében gy a felszólító mód jele. Ez a nevezetes hét ige: tesz, vesz visz, hisz, eszik, iszik, lesz. Pl. tesz (tevő) -- tegyél -- tedd, eszik (evő) -- egyél -- edd. Kivételt képez a hisz ige, melyben a felszólító mód jele ggy: higgy.

Néhány sz végű igében felszólító mód esetén gy hangot ejtünk, amelyet írásban is jelölünk (tesz-tegyünk, vesz-vegyétek stb.). Kivétel a hisz ige, ott hosszú gy-t írunk a felszólító alakban, és nem j-t: higgyünk,
higgyétek stb.!

http://www.google.hu/search?q=hisz+felszólító+mód

Pistákom 2009.07.10. 12:17:11

@Bell & Sebastian: nem, csak magyar anyanyelvű + férfi
süti beállítások módosítása