Tusványos, huszadszor
2009. július 02. írta: TuRuL_2k2

Tusványos, huszadszor

  Húsz év - és itt most Martonyi professzorra nézek, - nagy idő. Idén huszadszor lesz Bálványosi Szabadegyetem, július 14-19. között. A nyitóeste Quimby-koncertjének tinilánykái legfeljebb kósza pajzán gondolat lehettek, amikor Németh Zsolt, a FIDESZ országgyűlési képviselője már a Pesti Hírlapnak nyilatkozott arról, milyen volt az első. (Tizenkilenc évvel később többek között ő is tájékoztatott volna a 2009-es rendezvény szervezéséről.)

  A Bálványosi Szabadegyetem eleinte valóban Bálványoson zajlott: a legendás hőskor nekem kimaradt az életemből, erről talán majd szenior kommunatagjaink emlékeznek meg. Aztán a rendezvény kinőtte Bálványost, s átkerült a közeli Tusnádfürdőre, innen a becenév is: Tusványos. Az Olt völgyében fekvő városkáról elsőként mindig a futó záporok ugranak be - hőség, gyors felhőképződés, felhőszakadás, majd újra zavartalan napsütés.

  A fesztivál szabadegyetem maga ingyenes, csak az utazásra, szállásra és az ellátmányra kell költeni. Az igazán hardcore arcoknak ajánlható a napi ezer forintba kerülő sátras vagy a kétezerbe kerülő faházas megoldás - ezek a szálláshelyek a rendezvénynek otthont adó kempingben találhatók, ennek megfelelően alvásról csak akkor lehet szó, ha a nagyszínpadon és a Csűrben véget ért a műszak. Ráadásul a nap kegyetlen precizitással ébreszt már korai órákon, s néha úgy tűnik, hogy az Olt elviheti az egészet... A nyugodt éjszakákra vágyó résztvevők számára Tusnád szállodái, panziói és egyéb magánszállásai ajánlhatók többé-kevésbé jó szívvel: volt már szerencsém európai értelemben vett panzióhoz jó áron és nemeurópai értelemben vett magánházhoz nemjó áron. Ennek a megoldásnak hátránya még, hogy ezek a szállások jellemzően autóval 5-10, gyalog 15-30 percnyire találhatók Tusnád hegyes-völgyes utcáin.

  A Reakció (és persze a Mandiner) minden évben kisebb-nagyobb különítménnyel képviselteti magát Tusványoson. Idén megkértek minket, hogy segítsünk be a táborban minden nap megjelenő Tusványos Press és a Tusványos blog munkáiba, így többünk írásaival találkozhattok majd mindkét helyen.

  A napi táncrend évről évre hasonló, délelőtt-délután előadások és beszélgetések zajlanak különböző sátrak árnyékában (eközben a közönség jelentős része alszik vagy kirándul). A témák között a kisebbségi és a nemzettel kapcsolatos kérdések viszik a prímet, de a borkóstolástól a médiásdiig az egyéb érdeklődésű közönség is talál magának elfoglaltságot. Megfigyeléseim szerint a szervezők előszeretettel ültetnek a moderátor mellé még 4-6 embert egy asztalhoz, ami nem éppen a pörgős és érdekfeszítő viták irányába viszi el a beszélgetéseket. Tusványos az esti órákban élénkül meg igazán: a hegy lábánál felállított színpadon koncertek, majd buli hajnalig.

  A kedden kezdődő esemény szombati záróelőadása egy állandó, néha erőteljes, máskor kicsit megfáradtnak ható aktus: a szombati Orbán Viktor feat. Tőkés László (konferanszié: Németh Zsolt) performansz a tűző napon, a nagyszínpadon.

  Minden esetlegessége mellett a Bálványosi Szabadegyetem fontos intézmény. Fontos az ún. magyar-magyar párbeszéd szempontjából épp úgy, mint a Fideszéből. Mindig lemérhető rajta, hogy milyen a Fidesz pillanatnyi viszonya az RMDSZ-szel (mennyi Szász Jenő és Markó Béla szerepel a programban), s fontos igazodási/hivatkozási pont a párt számára: mi már '90-ben is.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr471221349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.07.02. 12:20:30

semmi komment a népektől?
mkinek túl vegyes tapasztalatai vannak? :P

amitől tart a magamfajta cinikus: a táborban el ne uralkodjon "a jövőre úgyis 3/4-eddel nyerünk" dölyfje... Brr.

egyik legmulatságosabb élményem régről: egy csoportos sajtólefety alkalmával Tamáservin nője (utóbb derült ki számomra) odasettenkedett hozzánk (is) és provokatívan letesztelte, ki mit tart a pódiumon ülőkről...

betyár (törölt) 2009.07.02. 13:35:30

Valahol olvastam, hogy az idei találkozó szlogenje: Húsz esztendőm hatalom. Véleményem szerint ez elég nagy melléfogás, mert a vers úgy folytatódik, hogy "húsz esztendőm eladom/Hogyha nem kell senkinek/Hát az ördög veszi meg...." Nem hiszem, hogy ez jó reklám. Hinni kellett volna Horgernek.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.07.02. 13:41:19

@betyár: ha ez igaz... :D

Hannibálosan: jujj ,bm+++

refilatelista 2009.07.02. 14:22:53

És a vers címe: "Tiszta szívvel"
És innen olvassátok össze. Illetve gondoljatok bele, amikor '90-ben ezek rövidgatyában leültek párbeszélni.
Vajh Horger árnyékában tették-e?

betyár (törölt) 2009.07.02. 17:39:29

@refilatelista:

Ez nem irodalmi blog, ezért a vers értelmezésébe itt ne menjünk bele. Sok minden fenyegette őket, lehet, de Horger talán mégsem. De azt biztos te is tudod, hogy az egy valóságalap nélküli toposz, hogy H. rúgatta ki JA-t az egyetemről. Egész egyszerűen nem tette le a vizsgáit. Abban viszont igaza volt, hogy aki ezt a verset megírta, az nem való tanárnak, akár jó a vers, akár rossz. Mondjuk amiatt, hogy "se istenem, se hazám", "ha kell embert is ölök" stb. Nem szerencsés, ha a Fidesz olyan jelmondatot választ, ami azt sugallja, hogy nem fogad el semmilyen értéket. Érték nélküli:üres (talán tiszta vagyis mentes ezektől)

refilatelista 2009.07.02. 19:36:21

@betyár:
A vers "metafizikáját" (Marno) valóban ne boncolgassuk, bár aki ilyen jelmondatot választ magyar kultúrkörben, nem tekinthet el JA-tól (bár, sejtésem szerint, a törzsközönségnek ez ma már Hobó hangján szól).
Ami viszont számomra azért az "értéknélküliséget" felülírja: '89-90-ben cezúra történt (vagy: kellett volna történnie), hiszen minden addiginak a radikális tagadása jelenthetett valamiféle kiindulópontot. Ha úgy tetszik, teljesen új kódokat kellett (volna) kitalálni, és - emlékeim szerint - a bánat se tudta, hová lehetne (vissza)nyúlni.
Ehhez az alapálláshoz viszont kellett az egészséges szemtelenség (olv.: pofátlanság), egyfajta mindent tudó világmegváltó hányavetiség (és talán, igen, túl jón, rosszon, hiszen épp a közjó fogalmában nem értettek egyet a kommonistákkal) - és ez nekem ebből a szlogenből is lejön.
Ráadásul a primér üzenet itt, Erdélyben abszolút érvényes. Bálványos/Tusványos legszelídebb esetben is véleményformáló volt.

betyár (törölt) 2009.07.02. 19:55:07

@refilatelista:
Ez a jelmondat arra utal, hogy 20 éves múlt a Fidesz, vagyis nem a húsz évvel ezelőtti helyzetre, hanem a mára. Nem a 88/89-es Fideszről van szó. A mai állapotukhoz viszont rossz választás.

betyár (törölt) 2009.07.02. 19:57:33

"@refilatelista:
Ráadásul a primér üzenet itt, Erdélyben abszolút érvényes."

Ezt kifejtenéd bővebben? Érdekelne, mire gondolsz.

betyár (törölt) 2009.07.02. 20:03:47

"@refilatelista:
Ehhez az alapálláshoz viszont kellett az egészséges szemtelenség"
Így van, és ez nagyon vonzó volt bennük. Ennek azonban ma már nyoma sincs - nagy fájdalmamra - ezért is értelmetlen ez a mondat itt. Lássuk be, őszülő halántékú urak/nők lettek(lásd Lola posztját: 30 alatt már nem látszik a korkülönbség köztük és DI között, és nincs mögöttük olyan fiatal generáció, ami erre képes lenne.

betyár (törölt) 2009.07.02. 20:06:16

@betyár:
a korkülönbség köztük és DI között),
-sikerült elrontanom a központozást.

refilatelista 2009.07.02. 20:20:23

@betyár:
"Ez a jelmondat arra utal, hogy 20 éves múlt a Fidesz, vagyis nem a húsz évvel ezelőtti helyzetre, hanem a mára."
Na, itt van az eb elföldelve, mert szerintem mindkettőre, egyidőben, hogy stílusos legyek (gondolj csak OV Nagy Imréék újratemetésén mondott beszédének mai értelmezéseire).
Nos, amire gondolok, egy picit hosszú egy kommenthez, de a lényege, röviden: a Bálványos/Tusványos tematikák, üzenetek mindig is a legerősebbek voltak Erdélyben (a kilencvenes években a román-magyar párbeszéd miatt, utána főként az hivatalos RMDSZ-kurzus ellenzékének számító ún. erdélyi nemzeti oldal "önmegvalósításai" jelentettek többletet). Tusványos - maradjunk ennél - hagyományosan az ő pályájukká vált, és bár kifulladhatott volna a szimbolikus politikai üzenetek pufogtatásában, valahogy mindig találtak olyan témákat, amelyek azután meghatározták a rommagyar belpolitikai topikokat. Dacára annak, mondjuk, hogy az RMDSZ-es (kormány)politika épp nem akart ezekről tudni/beszélni (magyar egyetem, autópálya, erdélyi magyar külpolitika stb.).
Ezért mondhatja Toró T. Tibor, hogy létezik Tusványos-brand (és ezért volt élvezetes az RMDSZ-es publicisták ellenüzeneteit, dekonstrukcióit olvasni egy-egy Tusványost követően, eleve vesztesként indultak, röhejesekké is váltak).
Tehát Tusványos elmúlt húsz éve valóban "hatalom", ilyen értelemben.
Ha jól sejtem, akkor lesznek majd az idén "Mi ezt már akkor is megmondtuk..."-típusú bólogatások is, ami nem föltétlenül baj, csak ki ne merüljön ezekben az egész.

refilatelista 2009.07.02. 20:28:37

@betyár:
"Ennek azonban ma már nyoma sincs"
Hát, tudja a fene, lehet, hogy az lenne a zavaró, ha még mindig így állnának a dolgokhoz.
Viszont az, hogy " nincs mögöttük olyan fiatal generáció, ami erre képes lenne", számomra kissé hamisan cseng. Értem én az alapvető problémát (érteni vélem), de ebben benne van, hogy a harmincasok, illetve fiatalabbak tajt hülyék, nem képesek érvényesíteni az érdekeiket, nem tudják artikulálni a problémáikat, szépen befeküdtek annak a rekrutációs politikának, ami minimális önállóságot feltételez, és gyakorlatilag "bedarálja" a bohó ifjúságot.
Na, ehhöz olyan ifjúság is kell.
Ha már itt vagyunk: a Reakció jó ellenpélda (nem benyalok, megállapítok).

betyár (törölt) 2009.07.02. 20:46:38

@refilatelista:

Köszönöm.

A második kommentben nagyjából pontosan leírtad, hogy milyenek. Ebből következik logikusan, hogy az egészséges szemtelenség sem lehet meg bennük.

Végül, valóban felületesen olvastam a posztot, benne van a 20 év másik értelmezése is.

Ma 2009.07.03. 12:34:03

@betyár: Nem, ez a jelmondat a rendzvény 20 évére utal, s nem a Fideszére! De lehet itt gondolni a 20 évvel ezelőtti rendszerváltásra és az azóta eltelt időszakra. A mindenkori cím szándékosan vitára ad okot, s többféle értelmezésre:)

Ma 2009.07.03. 12:49:42

@betyár: S még valami: ez nem a Fidesz jelmondata, hanem a rendezvényé, aminek a fő címe egyébként: Tusványos. Természetesen! S ezt is lehet sokféleképpen értelmezni...
Itt vannak bővebb infók: www.tusvanyos.ro

betyár (törölt) 2009.07.03. 13:32:36

@Ma:

Nem írtam, hogy a Fidesz jelszava, ezt írtam:
"betyár 2009.07.02. 13:35:30
Valahol olvastam, hogy az idei találkozó szlogenje: Húsz esztendőm hatalom. Véleményem szerint ez elég nagy melléfogás,"

A többféle értelmezhetőségig mi is eljutottunk.

Emmet Ray 2009.07.03. 16:47:41

Szóval lesznek Turul_2k2 cikkek is a Tusványos Pressben. Ez jó, másnapos fejjel mindig erre az újságra ébredek, sátor előtt, kávé mellett jókat lehet szórakozni rajta. Hozzátok Tóniékat is, találnak ott témát dögivel.

Ma 2009.07.04. 09:54:22

@betyár: ezt írtad:

betyár 2009.07.02. 17:39:29
...Nem szerencsés, ha a Fidesz olyan jelmondatot választ...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.07.04. 10:34:09

@Ma: És Tusványos jelmondatát nem a fidox választja?
:)
fidesz jelmondata =/= fideszt választotta jelmondat

betyár (törölt) 2009.07.04. 11:57:59

@Ma:

Belemehetünk a szőrszálhasogatásba:)), de teljesen fölösleges. Nem tudom, hogy elolvastad-e az összes bejegyzést, az első bejegyzésem lényege az volt, hogy gáz ez a jelmondat, mert mindenki ismeri a folytatását/mindenkinek eszébe jut, mikor a kezdősort meghallja: Húsz esztendőm hatalom/húsz esztendőm eladom/Hogyha nem kell senkinek....

és ez ebben a szövegösszefüggésben nem túl szerencsés.

Ma 2009.07.04. 22:25:11

@betyár:
Hát, csalódást kell okoznom, nem a Fidesz választja a Tusványos jelszavát:) Vannak szervezők, bizonyos civil szervezetek, s bizony, ők.
S ami az idézetet illeti: más kiemelt ismert idézeteknél sem a teljes szövegkörnyezetet szokták értelmezni. S ez esetben a "húsz esztendőm hatalom" a rendezvény nagyságára, 20 esztendejére, s arra, amit ezzel elért (vagy nem ért el esetleg) utal.
Mindenképp érdemes ott lenni!

betyár (törölt) 2009.07.05. 09:22:02

@Ma:
Ha úgy gondoltad/értetted, hogy én Bálványost/Tusványost kérdőjelezem meg, akkor félre értettél. Bárki választotta a jelmondatot, szerintem nem szerencsés, amit az is mutat, hogy nem egyértelmű, minimum félre érthető. Ennyit mondtam és nem többet. A rendezvény biztos érdekes, és nagyon fontos azoknak az erdélyi magyaroknak, akik árulónak tartják csonka-Magyarország polgárait. Ezt véletlenül sem akarom kétségbe vonni. A környék gyönyörű stb.
süti beállítások módosítása