Beteljesíthetők-e egyáltalán Barack Obama választási kampányának politikai és gazdasági ígéretei? – Hangzik a nyugati félteke meghatározó lapjainak felütése nap-nap után, november 4. óta. De beteljesíthetők-e a közösségszervezési, társadalmi marketinges ígéretek? Első látásra ez a szempont kevésbé fontos, pedig talán nem is.
Ha megcsinálja, Obamáé lehet az első interaktív kormányzat a történelemben. Ami kiterjedt felületeken, folyamatosan gyűjt és értékel állampolgári véleményeket, azokra komolyan vehető visszajelzést ad és egy felhevült kampány után, hivatalában is növelni tudja a részvételi érzést. Legalább az illúzióját. Mint egy webkettes lakossági fórum, ami négy évig tart. Vagy nyolcig. A bázis sosem vágyhat többre.
Persze ennek az éremnek is két oldala van. Az elnöki átmenetet irányító csapat a maga részéről eddig mindent megtett azzal, hogy létrehozta a change.gov honlapot, és meghonosította a heti rendszerességű YouTube-beszéd műfaját. Biztosra vehető, hogy a következő hónapokban és években más hasonló innovációk sorával próbálkoznak majd. A dolog másik része mégis az, hogy mennyire vevő és kezdeményező erre a közönség: a több tízmilliós aktivista otthon és a szimpatizánsok tömege külföldön. Hogy tényleg részt vesznek-e?
Az első lépést most a grassroots világa is megteszi. „Csatlakozz a hullámhoz!” elnevezéssel új civil kezdeményezés indult, mely globális méretekben gyűjti a jókivánság-videókat a beiktatás előtt álló elnöknek. Bár a feltöltött videók mennyiségéből ítélve a hullámzás még nagyon az elején jár, az oldal megkapóan egyszerű, s már Budapesten is aktivizálta magát néhány felhasználó.
Aztán, ha egy kicsit jobban megnézzük ezt a hullámosdit, rájövünk, hogy nem is annyira civil, non-profit a dolog, mint elsőre tűnik. Az egészet a Pixman Nomadic Media találta ki, akik alternatív ügynökségként saját ismertségüket építhetik, meglovagolva a nemzetközi Obama-hullámot. „Kiterjedt hálózatunk és interaktív alkalmazásaink révén talán egyedüliként vagyunk alkalmasak egy ilyen jellegû nagyszabású megmozdulás véghezvitelére” - mondja a Pixman vezérigazgatója, a marketing világától nem éppen idegen, de bizonytalan alapokon álló önsztárolással. Hiszen melyik nemzetközi reklámügynökség ne lenne képes létrehozni egy ilyen egyszerű videómegosztó oldalt, aztán elküldeni az erről szóló sajtóközleményt mindenféle blogoknak?