Crichton meséi
2008. november 06. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Crichton meséi

 

 Ma gyerek vagyok, és '93-at írunk és nyár van, tehát 11 éves vagyok, és nekem van egy nagyon menő Nike melegítőm és egy nagyon béna szemüvegem; meleg van, és a Balatonon vagyok, mert hol máshol lennék, hiszen ott növök fel; és a város és annak egyik fele, a kertváros, a lakótelep meg a mezők a házunkon túl pont elegendőek számomra;

 De azért nyílik kifelé a világ, mert az évben megjártam Londont és Párizst, persze nem magamtól mentem, úgy vittek, ráadásul azóta sem jártam ott; és már túl vagyok a Verne-életmű nagyobb felén meg a világatlasz egészén; és olvastam űrről, tengerekről, a föld mélyéről, kíváncsi emberekről és félelmetes szörnyekről; és eldöntöttem, hogy én is kíváncsi ember leszek, és megküzdök a félelmetes szörnyekkel; az csak később derült ki, hogy a félelmetes szörnyek bennünk vannak, megküzdeni velük meg egy élet dolga lesz;

 De akkoriban minden a fejben meg a képzeletben történt, és én arra vártam, hogy mikor látok valami fantasztikusat, és akkor jött két mesélő, akik egy egész nemzedéket tudtak elvarázsolni filmjükkel; jött Spielberg és jött Chrichton, Michael Chrichton, aki ma meghalt, és bár világhírű író volt, nem tudok róla szinte semmit, nem is jutott eszembe évekig; de ma bevillantak előttem a Jurassic Park megunhatatlan képsorai, '93 nyarán a fapados moziban, székhez szegezve a látványtól, a sztoritól és a módszeresen adagolt idegfeszítő akciótól; és a film Amerikában egy egész nemzedéket változtatott dínómániássá; persze melyik kölyök nem dínómániás;

 Nekem viszont már akkor is bizsergett valami az agyamban, hogy valami többről is szólt ez a történet, mint a T-Rex kitátott állkapcsa; mert Spielberg, a nagy mesélő Michael Chrichtonnal egyetemben imádott tanítani és tanulságot levonni a nézők, ez esetben a kissrácok számára; és az valami olyasmi lehetett, hogy az emberiség nem nőhet az égig, a gőgös tudomány nem játszhatja el a teremtőt, mert mindig van valami, ami nagyobb nálunk, amit mi nem irányíthatunk; és csak a természet tökéletes, de mi nem: korrumpálhatóak vagyunk, becsvágyóak vagyunk, gyengék vagyunk, rövidlátóak vagyunk; és nem tudunk semmit, legfeljebb sejtelmeink lehetnek a világegyetemről. Alázat, na, ezt a szót kerestem.

 RIP Michael Crichton.

 Az egész film a YouTube-on.

 És a film megunhatatlan dallama, John Williamstől, ki mástól?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr10754970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2008.11.06. 23:49:21

Még általános iskolában volt feladat, hogy olvasónaplót kellett írni a nyáron olvasott könyvekről. Egyszer Az Androméda-törzsről írtam olvasónaplót. Mi a francot olvasna egyáltalán a kissrác nyáron? Meg mi a túróért olvasna egyáltalán?
Nagyszüleimnél sorakoztak a Jókaik meg a nagy magyar regények, meg pár másik izgalmas regény. Az esős napokon megszokásból ezeket olvastam. Két kedvencem volt köztük, a Pendragon legenda meg az Androméda-törzs.
Nem is tudtam, hogy gyerekként Crichtont szerettem meg.

hcrules 2008.11.07. 00:00:50

A Jurassic Parkot egy szabadtéri moziban néztem, 10 évesen. Nem esett az eső, de villámlott néha. Nos, eléggé be voltam... :)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.11.07. 05:10:58

én először az "őslénypark" c. könyvet olvastam és arra gondoltam, milyen lehetne ez filmen. és spílberg bácsi nem megcsinálta nekem? r.i.p. mr. crichton

Téglagyári Megálló 2008.11.07. 06:00:19

Ne feledjük, hogy a Vészhelyzet egynehány epizódja is a nevéhez fűződik.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.11.07. 08:49:43

A dinómánia nálam, más nemzedék lévén, az Utazás Plútóniába című remek kis regénnyel kezdődött

Ombudsmanyus 2008.11.07. 08:50:26

Én a Nagy angliai vonatrablást olvastam tőle. A zseniálisan megtervezett, és szerencsésen kivitelezett rablás leírása is nagy élményt nyújt, de a Viktória korabeli Anglia bemutatása egyszerűen lenyűgöző.
Ajánlom mindenkinek.
RIP

érdektelen 2008.11.07. 08:55:30

Nekem a film Jurassic Park csalódás volt a könyv Őslényparkhoz képest. A filmet összecsapták a végére.

Az utóbbi időben sokat kritizálták Crichtont a globális felmelegedéssel kapcsolatos nézetei miatt.

Cypriánus 2008.11.07. 09:00:05

Isten nyugosztalja.
amúgy nagy baller volt, és kinyitotta bicskát a zsebemben egyszer nagyon.

Roltii 2008.11.07. 09:00:25

én a film után olvastam a könyvet, és utána majdnem az összes többi könyvét. Egyik nagy kedvencem volt.Nyugodjék békében!

Lacc78 2008.11.07. 09:25:52

Az összes magyarul megjelent könyvét olvastam. A Következő pedig az első regény volt, amit angolul olvastam el. Egyik kedvenc íróm volt, nyugodjék békében.

érdektelen:
Éppen hogy Crichton kritizálta a globális felmelegedéssel kapcsolatos hisztériát, ami a téma bármilyen tudományos igényű vizsgálatát lehetetlenné teszi. A Félelemben szerintem a legjobb könyve.

érdektelen 2008.11.07. 10:18:10

crayfish:

A State of Fear-t én is olvastam, abban arra az álláspontra helyezkedik, hogy ember által okozott felmelegedés márpedig nincs.

Ennek az ellenkezője már elfogadott dolog, a hisztériakeltésben viszont igaza van. Ezért voltak jók a könyvei, mert épp az aktuális őrületekre hívta fel a figyelmet és elgondolkodtatott (a klónozás hisztériája a Jurassic Park után pár éve csúcsosodott ki).

Zetek 2008.11.07. 11:44:03

Ilyenkor érzi az ember, hogy milyen jó öreghnek lenni. Még nekem nem kellett ilyen alakoktól olvasnom. Néhány év és a kuyta sem fog emlékezni rá.

travis 2008.11.07. 12:23:11

Zetek,
Igazi megkeseredett vén szartartály vagy. Crichton az egyik legjobb kortárs amerikai író volt. Pontosan látta az emberiség aktuális problémáit.

Zetek 2008.11.07. 12:42:02

travis! Igazán örülök, ha régi rajongókkal cserélgethetek eszmét. Bár a mostani tőzsdeválságos időben lehet, hogy nem tudnánk megegyezni az árfolyamban. Ezért inkább nyugodj meg! Amúgy nagyjából tényleg ennyit tud a kortárs amerikai irodalom, ha ő volt a legjobb.

dolphin · http://adlibitum.hu 2008.11.07. 20:52:42

Talan az Andromeda torzs volt a legjobb muve (bar az utolsok kozul mar nem sokat olvastam). Mindenesetre nem az a legpontosabb megfogalmazas, hogy Crichton a klimavaltozas hiszteria ellen emelte fel a szvat. Inkabb ugy fogalmaznek, hogy hiszterikusan a klimavaltozas ellen volt. Es, jol mutatvan, hogy az iroi vena nem jelent semmit, mas emberi vonasokra vonatkozoan, piti bosszukat talalt ki kritikusainak. Pl. Michael Crowley-t, aki pont a klimaszkeptikussaga miatt kritizalta, egy kesobbi konyveben, jol felismerhetoen mint egy kisfarku, ket eves gyerekeket megeroszakolo pedofilt orokoitette meg, "Mick Crowley" neven....
www.economist.com/blogs/democracyinamerica/2006/12/michael_creighton_neonazi_pupp.cfm

kk_kk 2008.11.12. 13:28:00

Őrnagy Őrnagy · tirpakbokretas-reloaded.blogspot.com/ 2008.11.07. 08:49:43
A dinómánia nálam, más nemzedék lévén, az Utazás Plútóniába című remek kis regénnyel kezdődött
----

Igen! Igen!
A szovjet irodalom remeke volt...imádtam, gyerekként vagy 8x elolvastam...

Kozika · http://www.k-1.hu 2008.11.17. 14:46:51

az utazás plutóniában-t én is naaagyon sokszor elolvastam... egyik gyerekkori kedvencem volt
süti beállítások módosítása