A lemaradt magyar antilop
2008. október 22. írta: TuRuL_2k2

A lemaradt magyar antilop

 Magyar jegybankelnöknek ritkán adódó lehetőséget kapott ma Simor András: az amerikai gazdasági hírcsatorna, a CNBC tudósítója házhoz jött a jegybankár véleményéért. Az élő tudósítás nyilván nem a legjobb jel, főleg, hogy a gazdasági reality előző részében Izland volt a helyszín - a televíziónak vélhetően nem az MSZP Beindultunk kampánya keltette fel az érdeklődését.

 Nos, Simor nagyszerű befejező hasonlatot választott a magyarországi érdekeltségekkel rendelkező befektetési alapok megnyugtatására: „Miután a szavannán megeszi az oroszlán azt az antilopot, amely lemaradt a csordától, újabb, a csordától lemaradó antilopra kezd vadászni. Azért, hogy a magyar gazdaság ne legyen áldozat, számíthat az Európai Központi Bank (EKB), az Európai Unió (EU) és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) segítségére is.” Ugye minden, a sell gombon idegesen babráló alapkezelő megnyugodhatott? Mindezt az interjú utolsó fél percében, ami szerintem jelentősen csökkenti az első percekben elhangzott, teljesen korrekt miért-más-a-helyzet-mint-Izlandon kijelentések meggyőzőerejét.

 Simor szerencsétlen hasonlatánál (vagy akár az esetleges holnapi kukagyújtogatóknál) ismét jóval nagyobb károkat okozhat miniszterelnökünk, aki a Válság Kormányosaként a nyugdíjasok után a devizahitelesekre is kiterjesztené óvó szárnyait. A Nincs Ingyenebéd helyett most ismét Az Állam Vigyáz Rád feliratozású lobogót lengette meg: aki a kedvezőbb feltételek miatt, az ismert kockázatok mellett devizahitelt választott, azt majd a jóságos kormány megvédi a magas törlesztőrészletek átkától. Ez ugyanaz a rendkívül káros logika, mint amikor az állam a gázzal és távhővel fűtőket szubvencionálja, szemben a többi energiahordozóval. Amikor a tizenharmadik havi nyugdíj eltörléséről írok/beszélek, mindig megkapom, hogy mennyire önző vagyok, még ezt is sajnálom szegény idősektől. Most annyival könnyebb a lelkiismeretem, hogy a dolgok jelen állása szerint nekem is kinéz egy tekintélyes szopóág a nagyszerűen időzített devizahitelemmel, mégsem szeretném, ha az állam segítene rajtam. Tudtam, hogy van árfolyamkockázat, még ha nem is gondoltam, hogy ilyen gyorsan és ilyen rossz irányba alakulnak a dolgok. Döntöttem, enyém a felelősség.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr32726915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2008.10.22. 19:45:56

Kis történelem: Azt tudtátok, hogy októbert tartják a tőzsdekrachok havának? Most a leghíresebbek közül az 1987-es fekete hétfő napján (19.) már túl vagyunk, de az 1929-es fekete csütörtök évfordulója (24.) még előttünk áll.

Rwindx 2008.10.22. 19:51:59

Nekem is van devizahitelem nem kevés, de nem tudtam hogy röhögjek vagy sírjak feri segítő kezén.... Abban maradtunk köszi, nem kell, megoldom magamnak.

Egyébként meg az elemzők szerint:
www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=3&i=104800

2008.10.22. 19:58:31

2004-2008
A Pannon pumától a leglassúb antilopig.

Mi lesz a következő?
vágóhídi marha.

Francois Pignon 2008.10.22. 20:09:26

Kicsi még a törihez: 1998-ban is ősszel, de már október előtt megérkezett Oroszországból Pestre a válság.
Akkor persze fel sem merülhetett, hogy azt ne a pár hónapja kormányzó pártról, Fibessz-nek nevezzék el. Hiába, máshogy mérték akkor még a felelősséget.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2008.10.22. 20:34:25

Devizahiteleknél azért elég nagy felelőssége van a kormánynak. Nem tudom, hogy a panelproliknak honnan kellett volna tudniuk, hogy nem szabad devizahitelt felvenni, mert nagyon megszívhatják?
Nem "Megcsináltuk!" kampány kellett volna közpénzből, hanem "Ne vegyél fel devizahitelt válság előtt plazmatévére, és autóra, mert utcára kerülsz!" kampány...

Francois Pignon 2008.10.22. 20:40:27

Évek óta sokat beszélnek írnak róla, a sajtó legalábbis megtette a magáét.
De valóban, kormánypolitikusoktól hallottuk eleget az elmúlt években, hogy az egyszeri magyar emberek nem értenek a pénzügyekhez (bagoly, veréb, muhaha). Ehhez képest régóta tudni lehetett a devizaeladósodás egyre nagyobb mértékéről, tényleg az elmúlt években kellett volna tenni valamit, felvilágosítani vagy szigorítani. Nem tudom mire számították, de sikerült sorra a legrosszabbakat lépni a mostanival együtt.

Rwindx 2008.10.22. 20:43:25

Tata86:
A kormány nem abban hibázott hogy nem kampányolt a devizahitel ellen, mert sok értelme annak sem lenne. Ott (is) kúrta el hogy az elbaszott államháztartás, költségvetések miatt olyan magasak a forint kamatok hogy még a kockázatok bevállalásával is olcsóbb felvenni devizahitelt.
Most 8.5-ről felemelték a kamatot 11.5-re, ez csak ezt az ördögi kört fogja tovább tolni. De az is tény a kamatcsökkentés is halálos. Sőt egyelőre az látsizk hiába emelték a kamatot az MNB-ben a forint kis ingadozás után ugyanott van ahol volt. Na ez a szar. Hogy mindig is olyan dolgokat csináltak ami csak roszabbá tették a helyzetet.
Ha a költségvetés, az államadósság elfogadható lenne, akkor most nem lennénk itt, és mindenki a forint hitelein (úristen! esetleg euro hitelein ülne...)

babhun 2008.10.22. 21:02:39

Gyurcsány ígéreteinek likviditása (pénzre válthatósága) nulla. Mennyi a magyar polgárok bankszámláinak összege? Talán egy-kétezer milliárd forint (költségvetés egy évének bevételi oldala ennek mindössze kb háromszorosa)? Mennyi van a garancia alapban? Talán százmiliárd? Egyszerűen értelmetlen, amit ez az ember mond. Kb. ennyit ér minden más szövege.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.22. 21:09:23

Rwindx
néhányan már most is euro hitelen ülünk :(

Szörny 2008.10.22. 21:15:39

ugyemegmondtam :-)
reakcio.blog.hu/2008/10/20/gazdasag_5?fullcommentlist=1#c3720674

Eddig is volt egy ilyen érzésem, de az antilop duma után már teljesen Medgyessy fílingem van Simorról...

zoli27 2008.10.22. 21:26:06

Valószínűleg 1-2 héten belül megtudjuk, hogy Simor jól döntött-e.

babhun 2008.10.22. 21:28:21

Itt már nem a költségvetés 10-15 százalékának lenyúlásáról, egy-két pályázat haverokkal történő megnyeretéséről, vagy a sokszázalékos feketegazdaság miatt eltűnő adóbevételekről van szó. Itt a teljes magyar nemzetgazdaság vagyonáról, a magyar polgárok megtakarítás- és hitelállományáról van már szó. A tétek már egy másik nagyságrendjével kell(ene) most felelős(?) vezetőinknek törődnie.

Tata86:én úgy tudom, hogy a devizahitel felvételéről szóló megállapodás egy magánszemély és egy magántulajdonban álló bank között köttetik. Mi ebben a kormány felelőssége, ha a szerződés kielégíti a megfelelő törvényi követelményeket? Egyáltalán, mi a felelőssége a hitelfelvevőnek? Van neki ilyenje?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.22. 21:30:23

Én erre az egész balfaszkodásra már csak úgy próbálok reflektálni, hogy a sok állatos szimboleumot átkonvertálom érthető formában a kislányomnak esti mese képében. De annak legalább tanmese lesz a vége.
Bocs az offért.

2008.10.22. 21:32:26

Késő délután óta újra eldobott 10 Ft-ot az árfolyam. 284-en vagyunk... Ez már most rosszabb mint a kamatemelés előtt.

Lehet, hogy gyorsabban itt lesz a 300, mint bárki gondolta volna.

Nekem svájci frank hitelem van. Ott szerintem még ma este meg lesz a 200 Ft.

Juhéjj
:(

zoli27 2008.10.22. 21:35:56

csi,
most éppen 279,11-nél járunk.
Beindultunk!

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.10.22. 21:37:41

khm.

a kereskedelmi bankok nem hülyék.
pontosan tudják,válságban mennyire csökken az ingatlanok amúgy sem fényes likviditása. mivel ők pénzben utaznak, és tanultak a gépjárműfinanszírozás során kialakult kényszer-autókereskedő helyzetből, vélhetően nem akarnak ingatlanárussá válni egy alapvetően túlkínált piacon.

ergo, tökéletesen érdekeltek abban, hogy pénzt szerezzenek az adósaiktól, ne pedig (majdnem) eladhatatlan lakásokat/házakat. magyarul, a Veres-Gyurcsány-Bankszövettség paktum az első két jeles úr közbenjárása nélkül is létrejött volna, mert kikényszeríti a mindenható piac. meg a szükség. mert a bankba nem tégla kell, hanem pengő.

ez persze így két félnek is jó most:
- a bank örül, hogy az egyébként neki lenyelendő működéssel járó kockázatból adódó (részben bekalkulált) veszteséget kicsengeti neki a feneketlen zsebű költségvetés
- a fenti két Úr (különösen az egyik) pedig tovább öregbíti nemzetmentő imázsát.

ránk pedig a szopás jut, kedveseim.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2008.10.22. 21:52:47

Mindazonáltal Simornak igaza van, a spekulációs piac így működik. Ezért is kéne a reálgazdaságtól elszakadt pénz- és tőkepiaci szórakozást beszüntetni, ill. a spekulánsokat szépen, sorjában főbelőni.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.22. 21:53:42

de gondolom a népszavazásnál is a saját felelősség mellett szavaztál a nemre, ugye?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.22. 21:59:15

A népszavazásra adott nemek talán alátámasztottak bármiféle valós gazdasági racionalitást? Példának okáért az állítólagos nevelési szándékon (vizitdíj) túl?

Google 2008.10.22. 22:11:27

Népszavazás.
Privatizálni akarták az egészségügyet. Eladni, valami ezerötszáz milliárdért, hogy tovább éljenek, mert csak a más pénzével tudnak még egy-egy életet nyerni. Ők létrehozni, alkotni még eddig semmit sem tudtak.

Nemhogy szóltak volna, ellenkezőleg ünnepelték, hogy az emberek hitelből össze-vissza vásárolnak, az illúziógyár pompásan működött.
Bio-, nanopolisok hun vagytok?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.22. 22:14:09

Google, hogy egy klasszikust idézzek: hogy tetszettünk ezt érteni?

babhun 2008.10.22. 22:14:38

Úgy van, ránk itt a szopás vár. Nem is értem, hogy mi jelentőséget tulajdonít itt bárki a Simon szavainak meg az alapkamat nagyságának. Most hallom ugyanis a rádióban Gyurcsány szájából, hogy az a párszáz szélsőséges hőzöngő, aki kimegy az utcára, nagyobb kárt tud okozni az országnak, mint a miniszterelnök és a teljes magyar pénzügyi kormányzat együttvéve. Itt tartunk. És ezt a kormányfő nyíltan beismeri. Ezzel azt ismerte el, hogy már gyakorlatilag mindegy, hogy a köztársaság kormánya mit tesz itt, neki nincs már hatása az eseményekre.

Walter Melone (törölt) 2008.10.22. 22:18:33

Aki a mai napon átíratta a forint alapú hitelét EUR alapúra az sok százezret megspórolt magának.

2008.10.22. 22:22:04

calam

Klasszikust csak pontosan:
Hogy mondtuk ezt?

www.youtube.com/watch?v=58Zyfx3D99A

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.22. 22:24:07

elnézést, ne haragudj, annyi mentségem van, hogy nem tettem idézőjelbe

Google 2008.10.22. 22:25:41

Nem is kellett 23.-ig várni, már ma bekerült a magyar kormány a nemzetközi híradásokba.

Október a mi hónapunk.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.10.22. 22:48:29

Hopp, 600 millió Esztergomban.
index.hu/politika/belfold/eszt7661/
"Benyújtotta lemondását az esztergomi Vaszary Kolos Kórház főigazgatója és orvos-igazgatója. Az önkormányzat szerint a kórház vezetése könyvelési trükkökkel rejtett el 600 millió forintos adósságot a fenntartók elől.
...
Esztergom sajtófelelősének tájékoztatása szerint a képviselő-testület az önkormányzati biztos havi beszámolójának meghallgatásakor szembesült a kórház 600 millió forintos adósságával. Ezt "különböző átkönyvelésekkel, számviteli szemfényvesztéssel, a lejárt határidejű tartozások bűvészeket megszégyenítő kezelésével, apró trükkök százaival" tüntették el a városvezetés elől - közölte Takács István.

A főigazgatót egyébként tavaly decemberben az önkormányzat még jutalomban részesítette az eredményes adósságkezelésért. "

Google 2008.10.22. 22:56:32

Miért mondott le? Azt hiszi, hogy miniszterelnöknek eredményesebb lesz?
Rossz hírem van: Gyurcsány kapaszkodós típus, nehéz lesz az ő babérjaira törni. Trükkök, mi?

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.22. 23:13:27

Na oké, de a jó példa marhára ragadós.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.22. 23:22:55

Walter Melone

Hosszútávon minden bizonnyal, de hétfőn nem biztos, hogy ez az érzés. Szurkolok hogy mégis így legyen.

Deviza hitel esetén törvényi kutya kötelesség figyelmeztetni az állampolgárt az árfolyamkockázatra. Én is szopok, de elképesztő, hogy Fletó ebből is szavazatszerzést csinál, és amilyen hülye még erre is rácseszett. A 3% kamatemelés a forinthiteleseknek is mocskosul betesz, az meg elég szarul fogja kivenni magát, hogy a rizikózó polgártársakat védi az állam, az óvatosak meg csak szívjanak.

A deviza és forint alapú hitelállomány nagyságrendileg egyforma, tehát százezrek fogják elküldeni a ku ........ba.

Szvsz. vissza fogja vonni a védelmet, egyszerűen nem tehet mást. Vagy mindenki védve lesz, tehát egymásnak fizetjük ki a plusz költséget. Genial. Na az már nincs is messze a kommunizmustól.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.22. 23:43:46

akkor hogy is volt a népszavazáson? öngondoskodással?

Szibarita 2008.10.22. 23:52:27

Kurva jo; csak igy tovabb, nincs mar messze BayerZsolt.

Arrol mondjuk irhatnatok, hogy 2006-ban, amikor nem tudtatok amit nem tudtatok, akkor azert nem tudtatok rola, mert nem akartatok tudni rola; azert nem tudtatok rola, mert nem olvastok kulfoldi sajtot, vagy azert nem tudtatok rola, mert igazabol de, csak sokkal jobban lehet kinezni, ha jatszhatjatok a szegeny hulye plebszet, akivel jatszadozik a gonosz elit?

Nehezen tudom elhessegetni azt a gondolatot, hogy a magyar "jobboldal" pontosan azert elitellenes, amiert mucsaizzak, nevezetesen az altalanos sikertelensege okan, amibol aztan Antallek utan mozgalmat es legendariumot is krealt maganak.

Rettento szanalmas jelenseg Orban elitellenes hordoszonoklatai, mar csak azert is, mert az elit nem kozvetlenul a penzen keresztul menti at magat, hanem elsosorban a masodik generacio helyzetbehozasaval, ez pedig mar kb le is zajlott. Az elitet nem lehet levaltani forradalom nelkul, akkor meg mit pattog a falusi zsebjuppi?

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.10.22. 23:54:13

És velünk mi lesz, belgákkal? Akiknek semmilyen hitele nincsen?
Aggódom.
Egyébként pedig remélem, nagyon is, hogy valakik, bankok, egyéb szervezetek képesek lesznek ellnállni ennek az őrültségnek. Aki bevállalta, ami rizikós most kapaszkodjon, de nemá, hogy összedobjuk a hiányzó lóvét.

Szibarita 2008.10.22. 23:57:43

Hu, mellepostoltam, bocs.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.22. 23:59:57

calam,
tulajdonképpen hogy kéne működnie ennek az öngondoskodásnak a jelenlegi szisztémában? De most komolyan, hogyan?

Hogy is hangzik a húsz évvel ezelötti poén?
Svéd adórendszer albán bérszínvonallal. Ez mintha rohadtul aktuális lenne ma is.

freehckr 2008.10.23. 00:03:37

Szibarita, figyelj: fapapucs!

Na, kíváncsi leszek ezt a "fapapucsot" hogyan vezeted vissza Orbánra... :)

Francois Pignon 2008.10.23. 00:05:17

Egy szó, amiben a pap és puccs kifejezések szerepelnek? Ne viccelj már!

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2008.10.23. 00:06:44

Szibarita 2008.10.22. 23:57:43
>Hu, mellepostoltam, bocs.

Ne aggódjon, nem tűnik fel. Kb. mindenhova ugyanazt írja hónapok óta: a jobboldal mucsai, mert a külföldi folyóiratot olvasók eszdéeszesek, a jobbos plebs viszont nem olvas rangos újságokat. Ezt szokta cifrázni mindig kb. két-három bekezdésen keresztül, ahogy már Bill Dauterive-ként is erről elmélkedett (csak onnan lehet tudni, hogy Ön a B.D., hogy B. D. és Sz. egyaránt kitartóan a jobboldal mucsaiságáról írt, sohasem megfeledkezve a külföldi folyóiratok olvasása/ nem olvasása kérdéséről). Egyébként ezeket a tökegyforma kommenteket valami programmal gyártja, vagy puszta kézzel gépeli be?

Szibarita 2008.10.23. 00:07:08

Egyebkent meg van abban valami bájos, amikor olyasvalaki oktat ki a gazartamogatas hibas voltarol, aki 2002-ben aktivan resztvett az "MSZP megemeli a gazarakat" kampanyban, majd szerkesztosegileg kiallt az utolso nepszavazason a rossz valaszok mellett, mert bar ugyan nem ertenek egyet a nepszavazas mondandojaval, de utaljak a Gyurcsanyt.

Ugye nem en vagyok az egyetlen, aki a kovetkezetlenseget latja a fenti gondolatrendszerekben.

Ugyan mar, nem faj nektek mas, minthogy egy baloldali faszfej helyett nem egy jobboldali faszfej tronol.

Akar hiszitek akar nem, nekem pont annyira faj ez a faszfej, mint a masik, valasztasokat meg negyevente akarok, meg akkor is, ha ti elhittetek amit mondtak nektek 2006-ban, mert nem olvastok sajtot.

Francois Pignon 2008.10.23. 00:10:17

Na, valahogy időcsapdába került, vagy miért nem látom, de itt van egy offtopik, aminek dzsucseharcos is biztos örülni fog:
reakcio.blog.hu/2008/10/23/milyen_soteten_latjuk_eppen_a_vilagot

Szibarita 2008.10.23. 00:13:42

Dzsucse, leforditom, igy talan elkapod:

Aki tajekozodik, az nem pont olyan sullyal szerepel, mint aki nem.

Aki nem tajekozodik, az ne pattogjon, ha kiderul hogy valamirol nem tudott.

Aki nem tudott valamirol (es attol meg, hogy olyan korokben mozog, hogy a haverjai sem tudtak rola, meg nem kovetkezik, hogy senki sem tudott (valoszinuleg ezen a csavaron verzik el a tobbsegetek)), az inkabb azt jelenti, hogy huzza be a nyakat, ha szovegelni kell, mint azt, hogy teleszajjal obegasson.

Aki oszodbe azt latta bele, amit ti bele akartok latni, az vagy tenyleg nagyon tajekozatlan, vagy onmagat aldozatszerepbe kepzeli bele, nalatok a ketto valamilyen kombinaciojat latom.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.23. 00:28:20

Kedves Gasper

"Döntöttem, enyém a felelősség."

Én csak a posztra reagáltam.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.23. 13:00:23

Szibarita

..aki kitartóan mellépostol. :)

balage_81 (törölt) 2008.10.23. 13:24:56

Igaza van szibaritanak. Nem lehet egyszerre “vedeni az embereket” a gazar emelkedesetol, nepszavazni a tandij-vizitdij ellen, majd szabadpiaci vadliberaliskent kijelenteni hogy a devizahiteleseket nem kell megvedeni. A ketto uti egymast egy picit.

CrL 2008.10.23. 13:35:26

balage_81: olyan is lehetne majd egyszer, hogy ha a szocik(-szadesz) választást nyernek akkor azzal az ország is nyertessé válik idővel nem egy lúzer eladósodott szereplővé.

CrL 2008.10.23. 13:36:02

vagy túl nagyot kérek?

balage_81 (törölt) 2008.10.23. 13:40:38

tokeletesen jogos a keresed, csak en eppen lenyegileg masrol beszeltem
süti beállítások módosítása