Csenyéte: a legszegényebb falu
2008. szeptember 19. írta: TuRuL_2k2

Csenyéte: a legszegényebb falu

 A Cserehát egy eldugott zsákfalujában, Csenyétén néhány napja egy jogosítvány nélküli,16 éves fiú részegen, 100 km/h feletti sebességgel fának ütközött a nem rég kapott Ford Fiestájával. Egy tizennyolcéves, várandós lány és tizenegyéves fiú a helyszínen meghalt, a sofőr és két másik utas kórházba került.

 Tegnapelőtt jelent meg a GfK Hungária idei vásárlóerő-kutatása. Eszerint az ország legkisebb vásárlóerejű emberek lakta, legszegényebb települése Csenyéte - az itt élők rendelkezésére álló, szabadon elkölthető pénzösszeg mindössze az országos átlag 37,6%-a.

 Már ez a két friss hír sokat sejtet a csenyétei mindennapokról, de még ijesztőbb ha kicsit utánanézünk a településnek. A falu honlapja a megboldogult Informatikai és Hírközlési Minisztérium által készíttetett sablonoldal, kistelepülések tucatjai bírnak ugyanilyennel. Az oldalhoz valószínűleg elkészítése óta nem nyúltak hozzá, a bemutatkozáson kívül nem sok mindent tartalmaz. De az is épp elég kemény:

1243-ból származó oklevél említi először Chenata néven, ekkor adományozta IV. Béla (1235-70) a zsólyomi ispánnak. 1323-ban már úgy említik, mint Fáj és a Jánoki uradalom határosát. 1532-ben 5 jobbágytelek van rajta, de 1565-ben már csak kettő. Amikor a törökök az alsó- és felsőgagyiakat elhurcolták, a csenyétiek behódoltak. (Aratás idején évi adófizetésre kötöttek egyezséget a törökkel.) 1711-es pestis megtizedelte lakóit. A településen csupán csak két középbirtokos család élt. A csereháti Szárazvölgy legvégén fekvő település. 441 lakosú település, mely 95%-os cigány kisebbségből tevődik össze.

Valójában a cigányság sokkal szegényebb lett, mert hagyományos kultúráját vesztette el szinte teljesen (kézművesség, gyűjtögető életmód, muzsikálás). A helyzet nehézségét csak fokozta az is, hogy örökölték a falut, de nem örökölték a parasztgazdasággal együttjáró életformát. Az addig virágzó kertek elgazosodtak. Az istállók, az állattartáshoz szükséges épületek lebontódtak. A földek műveletlenek maradtak. Rengeteg gyümölcs- és más haszonfa pusztult el. A házak nagy részét is lebontották. Tavaly földig rombolták a falu legszebb középületét, a református parókiát, a még viszonylag épségben álló templom bútorzatát felvágták és eltüzelték. A mai felnőtt cigány generáció valószínűleg még csak nem is sejti, hogy a vályogházak szétverésével őseik munkáját tette tönkre. A még létező parasztgazdaságok megdézsmálásra, fosztogatása szintén elválaszthatatlan  jellemzője lett a falubeli életnek.

 A gyakorlatilag csak cigányok lakta faluról riportot készített az elmúlt években a Népszabadság, a Magyar Nemzet, s egyik cikkében röviden érintette az Index is.

 Romhányi Tamásnak a Népszabadságban, 2006-ban megjelent, Cserehát, gyalogos övezet című írása szerint 450-en élnek a faluban. Közülük 250-en kiskorúak, nyugdíjaskorúak viszont mindössze 22-en vannak. Ismerve a hazai korfát, megdöbbentő adat. Ez a falu nem elöregedik, hanem (létszámában) nagyon gyorsan gyarapodik. A szerző a harmadik világ számára kidolgozotr ENSZ-program helyi próbaprojektjétől vár némi javulást, miközben polkorrekt nyelvezettel sorolja a problémákat, a munkanélküliséget, a napi két buszjáratot, a düledező házakat.

 Nem így a Magyar Nemzetben Balavány György 2008. februári írása (Far-hát): az általa festett kép még sötétebb, a szavak keményebbek. A cigány honfoglalás három családdal kezdődött. A közvilágítás hiányos, mert a helyi fiatalok ledobálják a lámpákat. A faluban senki sem dolgozik, egy-egy család százezres nagyságrendű állami juttatásban (munkanélküli- és szociális segélyben, gyesben, családi pótlékban, árvaellátásban, stb.) részesül. A más településről átjáró orvos csak akkor hajlandó rendelést tartani, ha végig ott van a szintén máshol élő polgármesterasszony is, különben tarthatatlan állapotok uralkodnak. A helyi roma polgárőrség idős vezetője próbál rendet tartani: Úgy tessék rám nézni, megértem a hatvannyolc évet, és börtönben még soha az életben nem voltam. Tetszik tudni, cigány embernél ez nagy dolog. Ő próbálja felvenni a harcot a városból kijáró, 3600-4800%-os THM-mel hitelező uzsorásokkal A megkérdezettek általában arra panaszkodnak, hogy nehezen élnek, nem ad elég pénzt a tanács.

 Bodoky Tamás indexes riportja (Száz wififalut, ezeret!) a WiFi falu kezdeményezésről szól, s csak érintőlegesen Csenyétéről, de ez a néhány részlet sem üt kisebbet, mint Balavány sorai. A falu korábban idézett honlapján túl Csepeli György tapasztalatait idézi. Csepeli azt mondja, Csenyétén utoljára egy korábban afrikai önkéntesként dolgozó holland férfi próbálkozott társadalomfejlesztéssel: egy Afrikában bevált burgonyafaj termesztésére próbálta rábírni a lakosokat, ám végül a túlerőnek engedve inkább ő asszimilálódott a helyi életformához.

 A riportok minden sorából sugárzik a kilátástalanság. S ez a reménytelenség, a Csesznyéte-modell egyáltalán nem egyedülálló az országban, pláne a Csereháton. Sok kistelepülés indult már el ezen a kivilágítatlan, töredező aszfaltú úton. Hogy mit lehet tenni, nem tudom. De mindent meg kell próbálni, a wifitől, a felnőttoktatáson és a bentlakásos kollégiumokon át, a helyi kézművesség újraélesztéséig. Hátha. Akkor is, ha ez civilizátorkodás - mert ha nem sikerül, a kiskertek megdézsmálása, az utcai rablások, a faluszéli gyilkosságok előbb-utóbb az egész országot teszik élhetetlenné, döntik a nyomorba

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr53671047

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Reakció - polgári underground 2009.05.07. 11:01:02

Gurmai, a román barát és a boss  Tavalyi Gurmai-szaktopikunk kommentjei között vomit ajánlotta figyelmünkbe a szocialista EP-képviselő megyünk-mi-a-szegények-közé turnéjáról készült videót:   (A videót már csak a felvezetésben a riporter mög…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

heima (törölt) 2008.09.19. 14:00:30

apró érdekesség: Csenyététől két falunyira fekszik Gagyapáti, szintén egy zsákfalu, ami viszont úgy került be a hírekbe, hogy ott nem ismerik a bűnözést. ( www.origo.hu/itthon/20080415-csak-egy-lo-bolygatta-meg-a-bunozest-nem-ismero-falu.html )

Gagyapátiban egyetlen cigány család sem él.

TD223 2008.09.19. 14:13:04

"A riportok minden sorából sugárzik a kilátástalanság. S ez a reménytelenség..."

Ha valahol nincs semmi, akkor az ott élő emberek megszervezik maguknak az életüket. Sok-sok ezer éve rájöttek az emberek az öngondoskodásra. Létezik állattartás, létezik növénytermesztés... Iszákos, jogsi nélküli gyereknek nem kéne Fordot lopni, vagy segílybűl venni. Lehetne hasznosan élni, nem még több segílykéért rinyálni. Az uzsorást meg el lehet intézni.

Ez a falu is mutatja, a cigányoknak eszük ágában sincs befejezni a pióca életmódot. Ők élősködni akarnak örök életükben. Ha valaki odatesz nekik egy modern wc-t, akkor is összeszarják az utcát és lebontják a házat. Életképtelen hulladék ez a népség.

Mi történne akkor ha eltűnne 100 embert kivéve az egész emberiség? Ha 100 cigány maradna, akkor felélnék amit találnak, majd elpusztulnának, megennék egymást, vérfertőznének... Ha 100 fehérember maradna, akkor elkezdenének civilizációt építeni és évek múlva 1000-en, majd 10000-en lennének...

tevevanegypupu 2008.09.19. 14:17:32

Most akkor tulajdonkeppen ez a szombati ÖCO felvonulas ki vagy mi ellen szervezodik..Mifele jogokat akarnak megvedeni. Vagy eppen fenntartani?

Zetek 2008.09.19. 14:21:17

Köszöntjük a szerzőt a való világban. TD223-as versenyző felvetését némileg pontosítva, meddig vagyunk kötelesek őket eltartani? Hol a határ? Ők pl. mikor váltanak? Ha nincs szükség annyi muzsikusra?

Zetek 2008.09.19. 14:22:24

A holnapi "tüntetés" a náci vagy, ha nem adsz segélyt projekt része.

TD223 2008.09.19. 14:24:44

OCÖ? Megfélemlítés, provokáció! Gyurcsótány és Kolompárbünöző nácizni akarnak egy kicsit.


Visszatérve a cikkhez. Totál RÖHEJ, hogy politkiusaink és a ku.rva média játszák a SZEGÉNY CIGÁNY játékot. Az egész világ tudja, hogy selejtek és életképtelenek, hát ideje lenne már rákényszeríteni őket a szabályok betartására, és kasztrálásra. A kutya sem fog megtanulni repülni, a cigány se lesz kényszerítés nélkül példás állampolgár. Ha már nomád módon élne, legalább menjenek börtönbe és ott legalább nem osztódnak.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.09.19. 14:26:28

Akik egy templommal így bánnak, azok nem emberek.

Combi a ballibes Ferkófan 2008.09.19. 14:33:06

Ezen a falun csak a napalm segítene

rolika 2008.09.19. 14:34:18

komoly, hogy ilyen szöveg megjelenhet egy önkormi honlapon...
és szomorú egyben, hogy ez az egyetlen, amit a faluról el lehet mondani
valamit iszonyú sürgősen kellene kezdeni, mert egyszercsak kiborul a bili, és nagyon barátságtalanul fogják egyesek megérdeklődni, hogy honnan is telik a mélyszegénységbő többek közöttl kocsira (akármilyenre is)

rolika 2008.09.19. 14:40:36

azt se értem, hogyan lehet büntetlenül templomot szétszedni... nem hiányzik senkinek? az egyháznak? ilyen törvényenkívüliség létezhet magyarországon, a 21. században?

Francois Pignon 2008.09.19. 14:43:54

"Az addig virágzó kertek elgazosodtak. Az istállók, az állattartáshoz szükséges épületek LEBONTÓDTAK. A földek műveletlenek maradtak. Rengeteg gyümölcs- és más haszonfa pusztult el."

Valóban nagyon kellemetlen, párás a klíma arrafelé.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.09.19. 14:49:05

Még valami. A falu polgárai Nyakó Istvánba helyezik minden bizodalmukat:
reakcio.blog.hu/2008/09/19/nyako_istvan_hivei

Zetek 2008.09.19. 14:50:44

rolika! De hiányzik, de ki tartja fenn azokat? A következő évtizedben száz számra kell bezárni templomokat, mert elfogytak a hívek.
Igen érdekes a szenvedő szerkezet hassnálata.

_andris 2008.09.19. 14:52:17

Az egyháznak? Fizessen máshonnan átjáró őröket egy olyan faluba, ahol már nincsenek is hívek?

br · http://www.szalaiannamaria.net 2008.09.19. 15:09:56

Egy valamit jobban csinálnak a cigányok mint mi:

Ők nem csak állnak egyenként mint a barmok vágás előtt, hanem önszerveződnek - még ha az a saját értékrendjük szerint történik is, tehát például egy lopásnak falaznak mint a múltkori cigány polgármester meg az az 50 ember aki nem látott semmit.

Ugyanis rokonsági és rasszista (magyarellenes) alapon tömörülnek.

Mi meg nem képviselünk közösen érdeket. Ilyenkor jönnek a célpontnak kikiáltott válságjelenségek mint a Magyar Gárda - ami egyébként a híresztelésekkel (sorozatos hazugságokkal) ellentétben egy abszolút békés szervezet, csak nem sok mindent old meg.

Mindenki tudja, hogy mit kellene csinálni, de ezt nem meri vagy nem akarja senki elmondani civilizált ember módjára.

Vagyis: nem óbégatni kell, hogy "büdös cigányok" meg a dunába kívánni őket, hanem meg kellene hogy alakuljanak azok a civil szervezetek és szerveződések akik például hajlandóak a valóságon alapuló szakmai felméréseket végezni: szociológusokkal a mélyére járni, hogy mik a konkrét okai annak, hogy a börtönökben nagy számban találhatóak cigányok, miért gettósodnak el a falvak. Mindezt köntörfalazás nélkül kellene letenni az asztalra, de alapvetően egy szakmai anyagként kimondva amit a PC közbeszéd eddig nem engedett.

Érdeket kell képviselni, de ember módjára.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.09.19. 15:10:30

Mondjuk nem őröket kéne fizetnie hanem
talán egy Robert de Niro alkatú papot. )

CrL 2008.09.19. 15:17:26

- Kéri Zoltánné, polgármester, Csenyéte: Úgy tűnt akkor, hogy nagyon jó lesz, hát aztán nem egészen úgy alakult a dolog, mint ahogy azt a kezdet kezdetén vártuk. Úgy gondolom, hogy valószínű, hogy nem gondolták át teljesen, hogy milyen irányba kellene ezt a programot terelni, és valószínű, hogy pont azokat nem kérdezték meg erről, akik igazából tudták volna, hogy mire van szükség.

- R.: Csenyéte polgármester asszonya szerint az a legnagyobb baj a programmal, hogy egy pályázattal maximum 2 millió Ft-ot nyerhetnek, ezért aztán esélyük sincs beindítani a régi tervet, egy erdőgazdaságot, ahol munkát kaphatnának a helyi nincstelenek.

- K.Zné: Talán nem kellett volna ennyire elaprózni ezeket a mikroprojekteket, nyilván ez a neve, valószínű ez volt a cél vele, de én úgy gondolom, hogy hasznosabban lehetett volna, ha egy-egy nagyobb pályázatot lehet benyújtani.

- R.: Program ide, program oda, itt Csenyétén majd 20 éve nem változik semmi. Mint ahogy nem változik az egész Cserehátban sem. Bezárt a téesz, bezárt a gyár, a nyugti tőke pedig csak nem akar utat találni a térségbe. És közben szépen lassan felnőtt az első generáció, amely már csak annyit tanulhatott meg a szüleitől, hogyan kell sorban állni a segélyért.

mtv.hu/magazin/cikk.php?id=138761

Zetek 2008.09.19. 15:25:26

br! Nincs megoldás a te kategóriádban. A szociológus, aki foglalkozik veklük az elfogult irányukba. Első lépés leálltani a szaporodásuk támogatását.

rolika 2008.09.19. 15:33:59

zetek, első lépés, leállítani a szoci-val kezdődő "alistákat", "ológusokat" és egyéb állatfajtákat :)

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 15:49:15

Érdekes innen nincs média tudósítás ... és hány ilyen falu van!

Amúgy azt nem értem, hogy ugye panaszkodnak hogy nincs munka. Okés, 8 általánossal még egy kassza mögé sem állhat be ...
3 műszakot nem bírják, mert sose dolgoztak.

DE!

Ott vannak a földek! Miért nem lehet művelni? Ebben a gyerekek is tudnának segíteni? Nem hiányzik nekik a friss gyümölcs, zöldség, krumpli? Milyen jó érzés hogy INGYEN a földről (nem lopva!), amit ŐK termeltek meg a két kezükkel. Ráadásul lenne friss ennivalójuk, egész nap dolgoznának ÉS akár még pénz iy folyhatna be belőle ha eladják a megtermelt árut!

És megtudnák, hogy milyen érzés, ha a két kezi munkával megtermelt növényt ellopják ...

Elindulni ezen az úton nem könnyű, de akár egy kis segítséget is meg lehetne adni, mondjuk segély helyett/mellett szerszámokat, vetőmagot, földet ..... EZEKET senki sem sajnálná ....

br · http://www.szalaiannamaria.net 2008.09.19. 15:49:54

Zetek: ha nem lenne olyan szociológus, akkor ki kellene nevelni. De van, csak egyedül nem mer fellépni.

Zetek 2008.09.19. 16:08:00

zero! Ennyire naív lélek vagy. Láthatóan még nem dolgoztál a földön és nem próbáltál meg velük dolgozni és dolgoztatni. Egyszerűen kiröhögnének, ha ezzelelőállltál. Még Bíró András is leríta, hogy nem kötődnek a földhöz.
Ha nem mer a szociológus, akkor valójában nincs.

kill004 2008.09.19. 16:10:10

Zero: "Elindulni ezen az úton nem könnyű, de akár egy kis segítséget is meg lehetne adni, mondjuk segély helyett/mellett szerszámokat, vetőmagot, földet ..... EZEKET senki sem sajnálná ...."

A Sajóládi polgármester megpróbálta pár éve. Lett is belőle botrány, hogy segély helyett vetőmagot, szerszámot kaptak.
A vége az lett, hogy a vetőkrumplit megették, a szerszámot eladták.
Úgyhogy minden visszaállt a "rendes" kerékvágásba.

Szt. Ahanov 2008.09.19. 16:19:20

Ha marad a "PC" hozzáállás, vagyis a valóság tökéletes meghazudtolásának szürreális és - tudom, hogy közhely, de - Orwellt idéző politikája, akkor húsz év múlva háromból két falu lesz pont ilyen, mint Csenyéte. És akkor még azt hiszem, derűlátó voltam. Szerintem az igazi rasszizmus pont az, amit a mainstream jogvédők és a média csinál, a valósággal való szembenézés idelógiai és rövidtávú anyagi/politikai haszonszerzési alapon való elutasítása. Ennél még a faluromboló romák is többet érdemelnének. Hosszú távon nekik is elemi érdekük lenne, hogy civilizálódjanak, de így erre semmi esélyük. Ami esélyük meg lenne, azt nem használják ki, mert tudják, hogy nem muszáj! De sajnos el fog még jönni az idő amikor a meló és az éhhalál közt kell majd választania a most segélyből tengődőnek, mert nem lesz, aki helyette megcsinálja. És akkor szarban lesz. És akkor késő lesz elgondolkodni rajta, hogy talán a monoki polgármester lehet, hogy mégsem egy tetű náci volt.

kill004 2008.09.19. 16:33:25

Nem meló vagy éhhalál, hanem rablás vagy éhhalál..

Szt. Ahanov 2008.09.19. 16:34:46

Én arra az időre gondoltam, amikor már a rabolnivaló is elfogy...

kill004 2008.09.19. 16:36:46

Akkor már mindegy, mi sem leszünk.

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 16:37:06

"átlag 37,6%-a" Köszönjük, ezzel sokra megyünk, picinyem. Mihez mérten, ki van benne, ki nem? Mert így nagyon cicomás, csak semmit sem jelent, mert akár reális is lehet. Nem csak falvak vannak...
Tudod mi az a THM? Üsd be a Google-be megmondja. Jogszabály premier pláne.
De a legrosszabb ez a "civilizátorkodás". Eddig a reakció volt a kedvenc blogom. De ha te, kedves Turul, így folytatos, vagy ilyenné változik amgától ez az oldal, akkor majd erre is lehet mutogatni. De legjobban még is csak ezt a sunyi fajta utálkozást nem bírom, olyan vagy, mint az Echo Tv hajdanán.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 16:38:41

Zetek / kill004

Bocs, de más megoldás nem jut az eszembe és nincs is talán ..

Milyen munkát lehet ezeknek az embereknek adni? Ami bonyolultabb a földművelésnél?

Nefélj, ha nem kapnának ennyi pénzt az államtól, és az éhenhalás szele megcsapná őket, úgy vetnék be a földet, hogy öröm lenne nézni ..

Presze, igazatok van ... ha a naplopásból meg lehet élni, minek kelljek hajnal 5-kor és dolgozzak kint 10-12 órát a tűző napon???

Mégis sokan ezt csinálják, a rendes emberek ...

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 16:41:37

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 16:37:06
"Eddig a reakció volt a kedvenc blogom. De ha te, kedves Turul, így folytatos, vagy ilyenné változik amgától ez az oldal, akkor majd erre is lehet mutogatni. De legjobban még is csak ezt a sunyi fajta utálkozást nem bírom, olyan vagy, mint az Echo Tv hajdanán."

Mi bajod konkrétan?
1, Hogy léteznek ilyen falvak?
2, Hogy a Reakció írt róla?

Az írás teljes korrekt, több forrásból dolgozik, semmi gond nincs vele ....
Vagy már erről beszámolni sem lehet, mert a valóság sérti egyes olvasók szemét?

Fejtsd ki légyszíves mi bánt, ha lehet bővebben, mert így nem tudjuk megbeszélni ....

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 16:49:00

A bajom a zacskóval van. Nézd meg a felépítést, és aztán a cikk nagyrészét. Tény, hogy a cigányokkal van ott "baj", ha már 95%os, de hogy direkt ilyen őket gyalázó idézetekkel teletűzdelt (Balavány...) cikk így usztson... Ez undorító. Pont.
Beszéljük meg! :D

kill004 2008.09.19. 16:49:02

zero: Oké! Csökkentjük vagy megvonjuk a segélyt. Első reakció: gyerünk lopni, rabolni (lásd Szlovákia). Elfogy a lopnivaló, na akkor talán elkezdenek kapálni. De az a többségnek akkor már régen rossz.

Szt. Ahanov 2008.09.19. 16:54:17

Igen, ez az a PC hozzáállás amiről beszéltem. Beszélsz róla = uszítasz. Beszéljük meg, hogy uszítasz. S így tovább. S máris nem a lényegről van szó.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 16:54:51

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 16:49:00

Elég nehéz írni egy ilyen faluról, meg amilyen helyzetben van, hogy ne térjünk rá az ottlakókra ... Vagy szerinted ők nem tehetnek, hogy ide jutott a falu?

gyalázó idézetek-> Gondolom Balavány György járt lent Csenyéten és azt írta meg amit látott/hallott. Itt vannak a mondatok, melyik a gyalázó?

"A cigány honfoglalás három családdal kezdődött. "
Ez gyalázó?

"A közvilágítás hiányos, mert a helyi fiatalok ledobálják a lámpákat. "
Ez gyalázó?

"A faluban senki sem dolgozik, egy-egy család százezres nagyságrendű állami juttatásban (munkanélküli- és szociális segélyben, gyesben, családi pótlékban, árvaellátásban, stb.) részesül. "
Ez gyalázó?

"A más településről átjáró orvos csak akkor hajlandó rendelést tartani, ha végig ott van a szintén máshol élő polgármesterasszony is, különben tarthatatlan állapotok uralkodnak."
Ez gyalázó?

"A helyi roma polgárőrség idős vezetője próbál rendet tartani: „Úgy tessék rám nézni, megértem a hatvannyolc évet, és börtönben még soha az életben nem voltam. Tetszik tudni, cigány embernél ez nagy dolog.” Ő próbálja felvenni a harcot a városból kijáró, 3600-4800%-os THM-mel hitelező uzsorásokkal."
Ez gyalázó?

"A megkérdezettek általában arra panaszkodnak, hogy nehezen élnek, nem ad elég pénzt a tanács."
Ez gyalázó?

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 17:01:51

kill004 2008.09.19. 16:49:02

Én már nagyon sokat gondolkoztam ezen, hogy mit lehetne tenni, elég sok mindennek utána néztem:

A kisgyereke még megmenthetők. Vasszigorral el kell őket őket rúgdosni az érettségiig, szakmunkásvizsgáig. Nem számít mit szólnak a szülők! Őbelőlük még lehet rendes, dolgozó, törvénytisztelő ember. Ha nem ragad rá semmi otthon. Vagyis a mostani 6-7 éves gyerekből LEHET hogy lesz valaki 18 éves korára.

Aki ennél idősebb, menthetetlen. Nem tudsz neki megtanítani semmit, hogy legyen tudása/szakmáj, munkája. Sose fognak dolgozni, nem is akarnak, de ha akarnának sem lennének rá képesek fizikailag/mentálisan.

2 út van : Szlovákia vagy Románia
-Szlováki: Új kormány, új törvények, vasszigor, éhséglázadás, romló közbiztonság, gazdasági növekedés beindul, felzárkóztatás nagyon kis lépesekben
-Románia: A romák nagy része kivándorol az EU-ba, ahogy a Románia romák nagy része tette. Hogy tőlünk miért nem mennek el nagy számban, az már magában megérne egy tanulmányt. lehetne almát szedni Írországban vagy epret Spanyolba 500-600 ezer forintos fizetésért. De mégse mennek ....

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 17:02:27

Szt. Ahanov: Nem arról van szó, hogy ugaz vagy nem igaz, mint ahogy a legtöbb modellben sem igaz, amit rá lehet húzni valamire. Itt sem az a kérdés. Sőt, jelen helyzetben még igaz is. Pont. Ha szerinted PC az, hogy nem bírom az ilyenfajta uálkozást, akkor legyen az. Szerintem csak simán emberségesebb. Értsd, ezt így nem lehet egy klasszikus jó tényfeltáró cikknek mondani (bár ez a fogalom a magyar médiában smafu), aminek elvileg lennie kéne.

zero: Értsd: A cikk cigányozsára szólít fel, amint láthatod a későbbi posztokból is, sikeresen. És az idézetek közül jó pár ezt is implikálja. És így igen, gyalázó. Teszem azt: "A cigány honfoglalás három családdal kezdődött. " Kapcsold össze a honfoglalás szó köznapi értelmét a jelzővel. Sorolhatám.

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 17:05:01

zero: Második posztodból csak úgy virt az intelligencia. Nem is tudom, mért magyarázom itt a gyomorgörcsösnek, hogy milyen alakja van a kakának, ha maga is olyat tojik...

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 17:11:03

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 17:02:27

Aha ... kezdem érteni mire gondolsz.

vagyis ez így akkor megfelelő:
Csenyéten a romák 3 család beköltözésével jelentek meg.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 17:13:05

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 17:05:01
zero: Második posztodból csak úgy virt az intelligencia.

Mi a baj a második posztban szereplő véleményemmel?

Figyu, idáig 1 értelmes érved sem volt, de jelzők tömkelegét azt bezzeg tudod használni ....

Most nagy kedvem van egy PC olvasóval erről vitatkozni, de Veled nem nagyon megy ...

Összekapnád magad egy kicsit szellemileg?

Szt. Ahanov 2008.09.19. 17:13:32

"a cikk cigányozásra szólít fel"
Ezzel az erővel azt is mondhatnád, hogy a cikk arra szólít fel, hogy együnk dinnyét mézzel. Ugyanúgy nem igaz. Nincs itt semmilyen utálkozás, csak rossz beidegződései vannak sokaknak. Ha meglátjáják vagy meghallják a 'cigány' szót, pavlovi kutya módra elhatárolódnak és borzongásukat fejezik ki az utálkozás miatt. Ez lehetetlenné teszi a probléma lényegéről való tárgyilagos eszmecserét.
Szóval még egyszer mondom, kedves Tintahal, a képzeleted játszik veled, nem utálkozik senki, bár nyilván neked zsebedben a bölcsek köve és egyedül te tudod mi az igazi tényfeltárás, mert ez is a 'PC' taktika része.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 17:14:46

"A cigány honfoglalás három családdal kezdődött"

"Csenyéten a romák 3 család beköltözésével jelentek meg."

Hát nem tudom, szerintem az első mondatban semmi gyalázó sincs.
Mivel a falu 100% roma lett, a honfoglalás szó lehet, kissé patetikus, de helytálló ...

Lacc78 2008.09.19. 17:53:09

Remélhetőleg nem Csenyéte nyeri a településnév-szépségversenyt...

Zetek 2008.09.19. 18:02:13

Zero nem félek. Akkor sem hiszem, hogy dolgoznának. De igazad van, próbáljuk ki.

Zetek 2008.09.19. 18:06:35

Tintahal Kombájn! Egy szimpátiatüntetés kapcsán mondta valaki, ne demonstrálj értük, hanem fogj egy párat és vidd haza!

Lacc78 2008.09.19. 18:09:10

Az Index cikk legérdekesebb mondatát nem idéztétek végig:
...egy Afrikában bevált burgonyafaj termesztésére próbálta rábírni a lakosokat, ám végül a túlerőnek engedve inkább ő asszimilálódott a helyi életformához, "és beköltözött egy fürdőkádba", bármit is jelentsen ez...

Te jó ég, mi lehet most azzal a szerencsétlennel?

tewton 2008.09.19. 18:33:23

"Te jó ég, mi lehet most azzal a szerencsétlennel?"

Nézzük. A fickó holland volt, gondolom, nem értett se cigányul, se magyarul. Pl. reálisnak érzem azt a történetet, hogy az elején nagy lendülettel és a Kusturica-filmek hatása alatt idejön, aztán feleszmél, hogy mibe nyúlt, aztán meg nem tud elmenni.

Esetleg agyonverték segélyosztás után, a hullát beledobták a kútba, aztán szétlopták a házát. Elvégre a fürdőkád öntöttvasból van.

kohn töhötöm · http://magyarinfo.blog.hu 2008.09.19. 18:42:23

Számomra az a meglepő, hogy bár a cikk szerintem is korrekt, valóban több forrásból dolgozik és valóságos problémát dolgoz fel (akárcsak a Nyakó István szavazatairól szóló),

különös módon sem a kommentezők, de még maga cikk írója sem küldte el a jó édes anyjába TD223-at az ilyen kommentsoraiért:
"a cigányoknak eszük ágában sincs befejezni a pióca életmódot"
"Életképtelen hulladék ez a népség."
stb.

Jól értem, senkinél nem vágja ki a biztosítékot, hogy valaki minősíthetetlen, embertelen hangon beszél az embertársairól? És itt nem a PC-t kérem számon, hanem az alapvető humánumot. Ha ti - mint én is - úgy gondoljátok, hogy a cikk nem cigányellenességre hangol, akkor miért nem szúrja a szemeteket egy kommentező, aki viszont egyértelműen igen? Legalább jelezzétek neki, hogy a cikk nem erről szól - ahogy valószínűleg nekem jeleznétek, ha cigányellenességgel vádolnám (amit persze nem teszek).

Bocs, lehet, hogy nem sikerült elég világosan elmagyaráznom a problémámat.

Invictus 2008.09.19. 18:55:12

kohn töhötöm
Én nem mondanék ilyet, csak ha már eltöltöttem egy kis időt egy "cigányfertőzött" környezetben. Szerencsére nem ilyen helyen élek, de ezért nem is ítélkezek, nem háborgok az ilyen szövegeken.
Én magam nem szidom őket, hála istennek nem sokat kellett érintkeznem velük eddig. Találkoztam, beszélgettem persze cigányokkal, ennek alapján primitív, iskolázatlan emberek, rosszindulatúnak nem voltak nagyon rosszindulatúak, de nem is este álltak körül 10-en...
Amúgy a jelenség nem a cigányok genetikai tulajdonságaiból ered persze, ez nyilvánvaló. Hasonló az USA-ban a feketék egy része, a spanyol ajkúak egy része, Franciaországban az arabok, afrikaiak egy része, Németországban a törökök egy része. A munkanélküli-piti bűnöző-segélyeken élő életforma ott is megvan.

Lacc78 2008.09.19. 18:55:43

A Magyar Nemzet cikkében is találtam egy gyöngyszemet:
"Ráadásul negyven–ötven éves korukra olyan rossz fizikai állapotba kerülnek, hogy ha volna is kedvük, nem bírnának dolgozni, véli Kériné. Főként a nők használódnak el a sok szülésben."

A második mondat mindent üt.

Francois Pignon 2008.09.19. 18:57:39

kohn töhötöm,
akadnak hasonló hozzászólások százszámra, kinek van ideje ezekkel egyenként foglalkozni. Bár most te megtetted, úgyhogy meg is oldottad ezt a problémát.

tewton 2008.09.19. 18:58:05

Töhötöm,
ha megfigyeled, itt a kommentek inkább az olvasók privát reakciójából indulnak ki a posztra, és nem mindenki olvassa végig figyelemmel az egész sort, pláne nem az n-edik kommentre reagál. Én az alapvető humánum fenntartása mellett is meg tudom érteni azokat, akik napalmot emlegetnek.

Igen, embertársak, persze. Csak ne tudnék-hallanék ennél többet róluk. Vagy ha annyi baj lenne velük, mint az itteni svábokkal,örményekkel stb.

Ha mentegetni akarnán TD-t, akkor azt mondanám: "de hiszen a pióca csak egy metafora, nem vitatta semmi jogukat, csak arra céloz, hogy a cigányság a maga sajátos értékeit nem elég hatékonyan kommunikálja ... igen, ez a másság szokatlan a munkából élő többségi magyat társadalomnak, de egyáltalán, mi az, hogy magyar? nincs is magyar. Mi az, hogy munkából él?"
Satöbbi.

kohn töhötöm · http://magyarinfo.blog.hu 2008.09.19. 19:03:48

Francois Pignon,

neked például most volt időd és energiád, hogy válaszolj az én kommentemre. Nem hiszem, hogy tucatnyi értelmes kommentelő között senki másnak sem jutott volna ideje egy ejnyebejnyére. És a cikk szerzőjére, akit valószínűleg érdekel az írás visszhangja, ez hatványozottan igaz.

kohn töhötöm · http://magyarinfo.blog.hu 2008.09.19. 19:07:58

tewton,

miért akarnád mentegetni TD-t?

Amúgy azokra, akik nem olvasták az inkriminált kommentet (bár az első tizet általában a leglustább olvasók is elolvassák, egymásra pedig rendszeresen reagálnak) arra a kérdésem nyilván nem vonatkozott.

Francois Pignon 2008.09.19. 19:08:36

kohn töhötön,
mert megszólítottad a blog közösségét, nagyobb esélyed van, hogy választ kapsz. Én is épp elolvastam a hozzászólásodat. De erről inkább ne nyissunk túl hosszú vitát. ;)

kohn töhötöm · http://magyarinfo.blog.hu 2008.09.19. 19:10:03

Oké, végülis csak egy (szerintem jogos) kérdés volt. Köszönöm, hogy meghallgattatok.:-)

tewton 2008.09.19. 19:10:11

ez is azt mutatja, hogy aki ide kommentel, az minimum látens náci. :)

vagy péntek lévén már rég hazament a munkahelyi gépe mellől :)

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 19:22:20

kohn töhötöm · magyarinfo.blog.hu 2008.09.19. 18:42:23

Amúgy a kérdésed abszolút jogos. De mi legyen a megoldás?
Este megírok pár cikket, beidőzítem másnapra. Hazamegyek a melóból, fussak át 2-3 posztban több száz kommentet, azt moderáljam ki, mert nem felelnek meg bizonyos alapszinten elvárt színvonalnak?

Minden kommentelő névvel (mégha nick is) vállalja a kommentját, felnőtt emberek vagyunk. A blogtulajdonosok pedig nem cenzorok, akik napi 24 órában monitorozzák a kommenteket.

Igen, TD223 nem elfogadható kommentet írt. De ez Ő személyes véleménye. Vannak ennél durvább kommentek is. Vagy tiltsuk meg a kommentelési lehetőséget. De pont ez a blog lényege!
Bárki, bármilyen véleményt kifejthet....

Jo Tunder · http://nincsenurleskesz.hu 2008.09.19. 19:29:21


kedves Francois Pignon,

East St:Louis, South Central Los Angeles, Bronx vagy South Chicago lényegesen veszélyesebb helyek Csesznyéténél. Egyes helyeken minden felnőtt férfi büntetett előéletű, senki sem dolgozik, a lányok tizenhat évesen kezdenek szülni, mindezt nagyvárosias környezetben. De republikánus oldalakon nem lehet niggerezni.

Turulmadár jó cikket írt, a Nyakós írása is rettentően ott van, nem vele van a baj. Itt kérlek szépen niggereznek. Töhötömnek igaza van. Undorító.

tevevanegypupu 2008.09.19. 19:42:17

www.mno.hu/portal/586029

Ez jo..a ferencvarosiak kietelepitenek a cigany csaladokat Csepelre, de ott nem kernek beloluk. Ferencvarosban az a Gegesy volt a polgarmester aki most lemondott, Csepelen pedig MSZP-s a polgarmester..

betyár (törölt) 2008.09.19. 19:46:51

" zero · vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 17:01:51

Románia: A romák nagy része kivándorol az EU-ba, ahogy a Románia romák nagy része tette. Hogy tőlünk miért nem mennek el nagy számban, az már magában megérne egy tanulmányt. lehetne almát szedni Írországban vagy epret Spanyolba 500-600 ezer forintos fizetésért. De mégse mennek ...."

zero, nem vagyok biztos benne, hogy Romániából a cigányok mennek napszámba Spo.-ba, Íro.-ba vagy "Spanyol"-ba. Dolgozni a románok mennek, a román cigányokkal Olaszo.-ban nagy gondok vannak.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 20:01:43

Jo Tunder · eg.nol.hu 2008.09.19. 19:29:21

"De republikánus oldalakon nem lehet niggerezni."

MU-HA-HA :-))))

Ez a nap mondása!

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 20:03:48

"Itt kérlek szépen niggereznek. Töhötömnek igaza van. Undorító. "

A betyárját, hogy az emberek véleménye nem PC!
Szörnyű,hogy ilyenek egyáltalán internetezhetnek ....

Mi legyen ezekkel a kommentelőkke,l Jo Tunder ?
Végleges kitiltás?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.09.19. 20:13:05

Elnézést, csak most tudok válaszolni a kommentekre.
Alapvetően mindenki a saját véleményéért felel, nagyon ritkán moderálunk bármit is - szélsőliberális moderációs elvek, mondhatni. Sajnos nem tudok mindenre külön reagálni. A napalmos javaslat távol áll tőlem (mondjam azt, hogy elhatárolódom?), ha nem így lenne, beleírtam volna az oktatás-kollégium-stb. mellé. De a helyzet drámai, amin csak tovább ront a hallgassunk-róla-nagyokat pc alapállás. A kuruc.info olvasottsága a töredéke lenne a mostaninak, ha nem oda járnának az emberek cigányhíreket olvasni.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.09.19. 20:21:48

Tintahal Kombájn:
""átlag 37,6%-a" Köszönjük, ezzel sokra megyünk, picinyem. Mihez mérten, ki van benne, ki nem? Mert így nagyon cicomás, csak semmit sem jelent, mert akár reális is lehet. Nem csak falvak vannak..."

Ott van a link, amiből kiderül, minek a 37,6%-a. Az országos átlagnak (igen, brutálisan kevés: ha az átlag magyar napi 1 liter tejet ihat + 1 kiló kenyeret ehet, akkor Csenyétén 37,6 cl/dkg jut).

"Tudod mi az a THM? Üsd be a Google-be megmondja. Jogszabály premier pláne."

Tudom. A Magyar Nemzet cikkben szerepel, hogy az uzsorások ezerötszáz forintért adnak egy doboz cigarettát (pontosabban ingyen, de segélyosztáskor 1500-at kell fizetni). Ez kb. három-négyszeres ár egy hónap alatt. Ha ezt éves szinten nézzük, akkor 3-400%x12=3600-4800%-os THM (ami a kezelési költséget is tartalmazza :]). Ha a máshol elhangzó 5-10-szeres árat veszem alapul, akkor még durvább a helyzet. Ami Provident 2-300%-os gyorskölcsöne ehhez képest kifejezetten méltányos.

"De a legrosszabb ez a "civilizátorkodás". Eddig a reakció volt a kedvenc blogom. De ha te, kedves Turul, így folytatos, vagy ilyenné változik amgától ez az oldal, akkor majd erre is lehet mutogatni. De legjobban még is csak ezt a sunyi fajta utálkozást nem bírom, olyan vagy, mint az Echo Tv hajdanán."

? Ezt nem értem. Sajnálom, hogy sunyi utálkozásnak gondolod, egyáltalán nem annak szántam.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 20:23:20

TuRuL_2k2 · reakcio.blog.hu 2008.09.19. 20:13:05

Ez korrekt!

Azért lehessen már egy egész országot érintő társadalmi jelenségről beszélni/írni normálisan....

Sőt, azon gondolkozom, hogy pont az fogom kimoderálni, aki a "PC" dumával jön, mert csak teljesen elviszi másfelé a témát ...xD

Lást most, már nem is Csenyéte a téma ....

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.09.19. 20:28:21

Van megoldás, van önvédelem, nem kell se gárda se csíkos buzogány. A szemközti ház betegöreg lakójának asszonyt hoztak ponyvás teherautóval, sok nép jött vele, nagy volt a vigalom. Egy vajda szerű nagykalpos ember bevette magát a kocsmába és fizetett mindenkinek aki elfogadta. Mondom aki elfogadta, ez a lényeg. A falu pillanatok alatt összeállt. Nem sikerült a házfoglalás.A szerencsétlen részeges beteg is eszénél volt, nem írt alá semmit, pedig két hétig áztatták valahol. Visszahozták a ponyvás teherautóval és sorsára hagyták.
Ahová egyszerre három család is beköltözik ott már megindul valami..És az a legszebb, hogy léteznek teljesen átalakult, beolvadt családok, ha nem mondják, hogy cigány, vagy félcigány, észre sem veszem.
Vannak jogaik persze, szépek az emberi jogok íróasztal mögül papolva.Csak az iskoláztatás fordíthat a sorsukon, akár némi erőszak kiséretében, mert amig ez nem történik meg a kérdésre, hogy voltál e ma iskolában az a hetyke válasz, hogy minek...?

Invictus 2008.09.19. 20:34:06

JT

"East St:Louis, South Central Los Angeles, Bronx vagy South Chicago lényegesen veszélyesebb helyek Csesznyéténél."

Igen, de csak két dolog miatt: a cigányok még nem kaptak rá a crackre, és nincs fegyverük. Egyébként ugyanolyan veszélyes lenne itt is a "nyóckerben", vagy Miskolc, Nyíregyháza, Ózd és egy sor vidéki város egyes környékein mászkálni a "fehér" embernek. Ma legfeljebb megverik és kirabolják.

"Egyes helyeken minden felnőtt férfi büntetett előéletű, senki sem dolgozik, a lányok tizenhat évesen kezdenek szülni"

Ezek (kis túlzással) megvannak nálunk is.

"De republikánus oldalakon nem lehet niggerezni."

Tény, hogy ott kötelezővé tették a PC-t. (Attól még van rasszizmus, csak szépen a szőnyeg alá van söpörve.) Megoldotta ez a problémákat?

Azonkívül van egy alapvető különbség, az USA fehér társadalmában van egy bűntudat a feketékkel szemben, hisz azok 150 éve még rabszolgák voltak. A magyarok nem tartották sose rabszolgasorban a cigányokat, tudtommal, így nem sok esélye van a bűntudatra apellálásnak. (A cigányoknál viszont létezik a rabszolgaság, a "csicskák" intézménye - ezek rendszerint hajléktalan, alkoholista magyarok (kisebb részben szintén cigányok), akiket kajáért, szállásért dolgoztatnak, gyakorlatilag erőszakkal kényszerítik őket... persze egyes nemcigányok is tartanak ilyen "napszámosokat" vidéken).
A hazai jogvédők pedig követendő példának tekintik az USA-beli néger polgárjogi mozgalmakat, azok megoldásait akarják átvenni, elfeledkezve róla, hogy nem ugyanazok a körülmények. Felvilágosították a cigányokat arról, hogy jogaik vannak (kötelességről nem beszélnek nekik), és hogy aki utálja őket, az rasszista, fasiszta. Igaza volt a matulának, örülhetünk amíg nem lesznek Barna Párducok, és nem jelenik meg a crack Magyarországon. Remélhetőleg nem fog bekövetkezni, mert akkor az ég irgalmazzon nekünk.

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 20:34:54

Csak most válaszolok, ugyanis dolgom volt.

Alapvető hibát szeretnék felmutatni: közhely, de én az embert védtem. PCnek nevezni az ilyen dumát igaz, csak ilyen tekintetben elítélni, az kifejezetten rasszista egy stílus, ha nem több. Ez mind Zeteknek, mind a Szt. Ahanovnak szól. Mielőtt tovább vitatkoznék, ezt szeretném tisztázni, és megvárnám egyetértéseteket. Ha valakinek hiányzik a józan esze, akkor a dinnyével keverheti a rasszizmust. Feje bele.

Zero, úgy csapongsz ide-oda, mint egy gumilabda. Úgy tűnt , mintha eddig megértetted volna.

Turul, ez is cigányhír. Az itteni sunyiságodat, illetve a tüntetés in memorandumban kifejtett nézőpontod szerintem elfogadhatatlan. Elfogadhatatlan ilyet leírni, ha akarod beszéld meg a haverjaid között, de ne ilyen formában terjeszd az igét

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.09.19. 20:43:27

Tintahal Kombájn:
"Turul, ez is cigányhír. Az itteni sunyiságodat, illetve a tüntetés in memorandumban kifejtett nézőpontod szerintem elfogadhatatlan. Elfogadhatatlan ilyet leírni, ha akarod beszéld meg a haverjaid között, de ne ilyen formában terjeszd az igét"

Még mindig nem értelek. Egy cigányok lakta faluról minden hír cigányhír, minden riport cigányriport. A te javaslatod az, hogy finoman írjuk körül, "nagy családok csaptak össze", "lengyel fiatalok öltek mp3-lejátszóért", stb.? Szerinted az segít bármit is?

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.09.19. 20:45:06

Jo Tunder:
„East St:Louis, South Central Los Angeles, Bronx vagy South Chicago lényegesen veszélyesebb helyek Csesznyéténél. Egyes helyeken minden felnőtt férfi büntetett előéletű, senki sem dolgozik, a lányok tizenhat évesen kezdenek szülni, mindezt nagyvárosias környezetben.”

Sajnos ettől mi sem járunk messze. Hogy a posztban is említett polgárőrt idézzem: „Úgy tessék rám nézni, megértem a hatvannyolc évet, és börtönben még soha az életben nem voltam. Tetszik tudni, cigány embernél ez nagy dolog.”

tewton 2008.09.19. 22:12:50

Mondjuk az is fura, hogy milyen kevesen figyeltetek az első mondatra.

Csenyétén néhány napja egy
1) jogosítvány nélküli,
2) 16 éves fiú
3) részegen,
4) 100 km/h feletti sebességgel fának ütközött a
nem rég kapott Ford Fiestájával.
5) Egy tizennyolcéves, várandós lány és tizenegyéves fiú a helyszínen meghalt,
6) a sofőr és két másik utas kórházba került.

Azaz a kismajom részegen vezet, nem kétforintos autót, és nekicsattan a fának, 100 Km felett. A ártatlan hülyék meghalnak (gondolom, azok is a kocsiban ültek a haverral, nem a fa mellett álltak), a vétkes hülye megmarad.

Hogy ez mennyire veszélyes a társadalomra?
Vagy ez a szabadság, ami "a vérükben van"?

Elnézést, a fáradtságtól mindig demagóg vagyok.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.09.19. 22:14:18

Zero, úgy csapongsz ide-oda, mint egy gumilabda. Úgy tűnt , mintha eddig megértetted volna.

xD

Néha értem, néha nem :-)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.09.19. 22:36:45

Szeretném kérni az olvasókat, kommentelőket, írják
meg, ha tudnak olyanról, hogy egy a mai Magyarországon
tapasztalható _demográfiai tendencia_ valaha, valahol
megváltozott, és visszájára fordult.

Nekem csak Kína jut eszembe, egy diktatúra. De valahogy
nem igazán passzol a magyar viszonyokhoz. Elképzelem,
hogy itthon több segélyt kapna az egy gyerekes roma
család, mint a sokgyerekes, ugye hogy ilyen sose lesz?
Lehetetlen.

Ez egyébként azt jelenti, hogy ez a folyamat gyakorlatilag megállíthatatlan, és meg kell szoknunk, hogy egy másmilyen
ország lesz itt nem is olyan soká. A gyerekek harmada cigány.

odonkor (törölt) 2008.09.19. 22:43:39

A GfK-s kutatásnak jó volna látni egy kistérségekre lebontott verzióját. Mármint térképet. Sokkal pontosabb képet adna, mint a megyei.

odonkor (törölt) 2008.09.19. 22:44:36

Gloire, az emberek többségének esze ágában sincs megszokni. Hamarabb nyúl fegyverhez vagy szökik meg..

Francois Pignon 2008.09.19. 22:52:24

gloire,
nem olyan egyértelmű, hogy egy jelenlegi tendencia folytatódjon a jövőben is.
Történhet például komoly migráció. Bár ez ügyben mindenképpen érdemes Olaszországra figyelni. Hogy ott a ujjlemonyatvételezést jóváhagyta az Unió, mindenképpen mutatja, cigánybevándorlás ügyében nem lesznek túl elnézőek.
De ettől függetlenül az még zajlik. Megtörténhet tőlünk is tömeges elvándorlás, hogy ha egyszer a hazai szociális rendszernél találnak jobban tetszőt perspektívát máshol.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.09.19. 23:22:22

A hazai szociális rendszernél a Holdon sem találnak
kedvezőbbet ezt te is tudod. Mondjuk 200 000 ember
elindul (sci-fi) az kb. a 20%.

Szar egy ilyen békát lenyelni, de a dolog eldőlt. Nem
elmélet, ugyanis azok a cigány gyerekek már szaladgálnak.
És tudni kell, hogy a korfa tekintetében drámai a különbség
magyarok és romák közt (ezt így írhatom, vagy magyarroma?)

Tehát náluk kevés az öreg, sok a purdé. Nálunk fordítva,
sok az öreg, kevés a gyerek. Azaz a derékhadban, akiket
"munkaerő piacnak" is neveznek kicsit változikt az arány.

Ez azt jelenti, hogy normális körülmények közt, ha gyerekek
oviban-isiben vannak, az öregek otthon, akkor a buszon,
a munkahelyeden, a boltban minden harmadik ember roma.
Minden városban, és minden faluban, és minden munkahelyen.
Elvileg. Normális körülmények közt. De nem így lesz.
Elzárt Csenyéte szerű helyeken összpontosul ez
a populáció, tiszta Koszovó.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.09.19. 23:29:49

"vagy szökik meg.."
"Történhet például komoly migráció"
Történhet, de nem ők fognak elmenni. )

Tintahal Kombájn 2008.09.19. 23:35:52

Turul: Tudnod kéne, te írtad a cikket. És egyértelműen cigányhír, persze, gondoltam abban az értelemben használom, ahogy te azt a kuruc.info-val kapcsolatban szóba hoztad. Ha itt félreértésről van szó, akkor elnézést. A százalék tényleg az én hibám, majd még utánolvasok, mert egyelőre nem jelent sokat nekem ez a vásárerő cucc. Ha pedig a sunyi cigányozást nem érted, és ilyen lengyel mp3as vackokkal írod körül, akkor baj van. El is mondtam a pontos hibát, gondolom olvastad. Innentől már nem tudok mit mondani, de egy magára valamit is adó újságíró nem ír le ilyet. Csak ne legyél Pörzsölő beszélgetőpartnere, mint az a majom. Hejj!

zero: Ja, jól van :D Nem szóltam.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.09.19. 23:43:36

"nem olyan egyértelmű, hogy egy jelenlegi tendencia
folytatódjon a jövőben is."

De az. De ha tudsz ellenpéldát én örülnék neki.
(lehetne évszázadokra visszamenően is, nem lesz. )
Demográfiai előrejelzéseket viszonylag biztosan
lehet csinálni, mert egy rettentően makacs dolog.

A kulturális/életvitelbeli és anyagi/társadalmi
különbségek ugyanis nehezen változnak, nehezen
küzdhetők le. Kell pár generáció hozzá, ami gyakorlatilag
egy évszázad. Az én egyik nagyapám pl. 1917-ben
született érted? És még akkor sem biztos hogy
változik, létezik nemzetkarakter is : )

(én pl. már a nyolcvanas években hallottam azt ami
még csak most kezd bekövetkezni. Fekete Gyula
meg még régebben tudta, igaza lett.)

Francois Pignon 2008.09.20. 00:08:42

gloire,
ha a demográfiai folyamatok stabilak lennének, pár generáció után egy nemzet benépesítette volna már a Földet.
Húsz éve hányan gondolták, hogy azóta többszázezren fognak betelepülni Magyarországra? Ki merné állítani, hogy a mai szociális rendszer meghúzása után nem települnének ki többszázezren, ahogy néhány szomszédunkból ezt teszik manapság? Romániát már több borsodnyi ember hagyta el az elmúlt években, köztük rengeteg cigány, akik már az olaszokat boldogítják.

Francois Pignon 2008.09.20. 00:19:30

No meg amikor a Fidesz-kormány elkezdte a családi pótlék helyett az adókedvezményt nyomni, közben OV hetente elmondta, hogy azt támogatják, aki munka mellett nevel gyereket, persze volt nagy felhördülés (hogy miért nevezték cigányellenesnek, azt tudják akik mondták). De például ilyen szociálpolitika, persze négy évnél hosszabb távon, igen jól befolyásolhatja a demográfiai folyamatokat, ha tényleg vannak, mint beszélik, akik családi pótlék miatt csinálnak gyereket.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.09.20. 00:22:53

"Húsz éve hányan gondolták, hogy azóta többszázezren fognak betelepülni Magyarországra?"

Ezt minden magyarországi demográfus pontosan tudta.
Nem húsz, hanem már huszonöt éve is. Úgy is lett.

Amit meg a föld benépesítéséről írsz, szerintem
Kína egy üres bolygó esetén ezt simán megcsinálná.
Szerencsére nem csak maguknak szabnak határokat: )

heima (törölt) 2008.09.20. 02:57:09

"ha tényleg vannak, mint beszélik, akik családi pótlék miatt csinálnak gyereket. "

hallani olyat is, hogy tudni lehet hol kell szándékosan megrúgni a terhes kismamát úgy, hogy garantáltan fogyatékosként szülessen a puja, mert az után több pénz jár....

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2008.09.20. 10:27:24

Ugye, "honnan telik mélyszegénységből kocsira", kérdezte itt valaki.

A témához kapcsolódva : érdekes és sokat mondó az alábbi link tartalma :
csenyete.hu/elethelyzetek/?catalog3_node_id=4000000000

Szt. Ahanov 2008.09.20. 19:34:20

Tintahal: "PCnek nevezni az ilyen dumát igaz, csak ilyen tekintetben elítélni, az kifejezetten rasszista egy stílus, ha nem több. Ez mind Zeteknek, mind a Szt. Ahanovnak szól."
A jó kurva anyád a rasszista, te beteg állat.
Elnézést, ezt nem tudtam finomítani. Érdemben vitatkozni ilyen böszmeséggel pedig nem lehet.

lynx (törölt) 2008.09.20. 23:46:13

Az eugenetikai ihletésű és rasszista szövegeket tényleg ki kéne vágni.

Nyilvánvalóan az államhoz való viszonyuk olyan, amilyen. A társadalom többségi részébe nincsenek beszervezve. Ahhoz, hogy értékelni tudják a szervezett társadalmi létet a harmadik világbeli körülmények helyett, fel kell ismerniük, hogy maguknak kell saját erőből felépíteni életképesre és önállóra a közösségeiket. Ehhez pedig a segélyek elvonása kell, ami persze elvonási tüneteket okoz, de jelen helyzetben a segélyezés a legkegyetlenebb dolog, amit művelhetünk velük.

Hogy ez mennyire nem cigány/néger tulajdonság mutatja, hogy a társadalom nagyjából hasonló alsó bűnözői rétegeit helyenként más népek is betöltik, pl. törökök, arabok, oroszok, dél-oszétok, koszovói albánok. Ha nincs kin élősködni, kirabolni, kénytelenek lesznek építeni valamit, különben éhenhalnak.

A drogfüggőkkel remek párhuzam állítható. Őket sem szép szóval és drogokkal lehet meggyőzni, hogy szokjanak le.

Wahari 2008.09.21. 15:55:02

Amikor egy multi, vagy egyéb nagy cég külsős cégtől rendel munkaerőt, mindig kikötik, hogy sötét bőrűek nem kellenek. A boltban az eladók sem olyan kedvesek egy cigánnyal, mint egy magyarral. A romáknak ezzel minden nap szembesülniük kell. Talán érthető, ha egy kicsit nehezebben kezelhetők.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.09.21. 16:06:18

Wahari:
Igen, ezért olyan rohadt nehéz szerencsétlen romáknak is, ha jószándékúak. Igyekszik, dolgozni jár, rendben tartja a portáját, iskolába járatja a gyerekeit, de a boltban gyanakodva követi a biztonsági őr és munkahely keresésénél is nagy hátrányból indul. Ráadásul általában a cigány közösségek is inkább visszahúzzák a törekvőket: nem példakép lesz belőlük, hanem megkapják, hogy "ők már nem is közénk tartoznak", gádzsók lettek. :(

Wawel (törölt) 2008.09.23. 21:12:40

Ha jól emlékszem, Hegedűs Zsuzsa mondta, hogy jogomban áll nem szeretni a szomszédomat. Akkor is, ha történetesen cigány.
Akkor most Hegedűs Zsuzsa rasszista? :) Vagy csak azon kevés írástudók egyike, aki valóban liberális?
süti beállítások módosítása