Az űrkovboj visszatér - a Jamiroquai a Szigeten
2008. augusztus 14. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Az űrkovboj visszatér - a Jamiroquai a Szigeten

 A lassan a Best of 90's felhozatalra szakosodó Sziget fesztiválon ma este szintén egy közepesen öregecskedő, ámde korszakos előadó teszi tiszteletét: a Jamiroquai. Jay Kay és folyton cserélődő társai tizenöt éve nyomják az acid jazzt, pályafutásuk során a pénztárcájuk vastagodása fordított arányban állt a zenei elkurvulással. Hiába, tenni kellett azért, hogy a világ minden táján úgy topogjanak zenéjükre a luxusdiszkók magassarkú hölgyei, ahogy azt az Alright klipjében láttuk anno. Pedig nem volt mindig így: az elején egy kora huszonéves, környezettudatos, használtruha-fetisiszta fiatalember prédikált pöpec funk jazz alapokra a természet pusztulásáról, a háború szörnyűségeiről, a szeretet forradalmáról - ahogy azt kora huszonéves korban általában szokás.

 A máig az acid jazz alapművének számító két korai lemez (Emergency On Planet Earth; Return Of The Space Cowboy) után lankadni kezdett Jay Kay világmegváltó szenvedélye, érdeklődése a sportkocsik, a modellcsajok és a high life minden egyéb kelléke felé fordult.

 Az énekes arca közben akkorára nőtt, mint London Szeme. Egy kérdésre, miszerint milyen a viszonya saját zenekarának tagjaival, azt nyilatkozta: „hát, nem megyek el mellettük köszönés nélkül a Ferrarimmal, amikor a buszmegállóban várakoznak”. A világmegváltást hiányoló felvetésekre pedig annyit reagált: „Többen táncolnak arra, ha azt mondom: táncoljatok, mint ha azt mondom: vészhelyzetben van a Föld”. Jay Kay hozzáállása meg is mutatkozott a Jamiroquai zenéjében, ami egyre inkább ellaposodott: a mélypont a 2001-es Funk Odyssey volt, ami egy sima funky-diszkó-house lemeznek sikerült. Jay Kay ki is éghetett egy időre, legközelebb csak 2006-ban jelentkezett új anyaggal (Dynamite), ami már inkább méltó a régi örökséghez.

 A Jamiroquait azonban mindvégig megmentette az a tény, hogy soha nem süllyedtek a gagyi szintjére. A funky és az acid jazz színterén olyanok ők, mint a plázák ruhamárkái: nem a külvárosi piacok csicsás cuccai, de nem is a belvárosi elitbutikok egyedi termékei. A Jamiroquai korszakos zene: az elmúlt tizenöt év fiatal középosztályának igényes tánczenéje, tömegek ízlésének találkozási pontja: tegye fel a kezét az, aki ne táncolt volna valamikor a Canned Heat-re vagy a Cosmic Girl-re egy házibuliban vagy a nyári éjszakában. Na ugye.

 Top topogó tip-top hölgyeknek és kísérőiknek:

 Too Young To Die (1993)

 Space Cowboy (1995)

 Alright (1996)

 Do You Know Where You're Coming From? (1997)

  Supersonic (1999)

 Feels Just Like It Should (2006)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr97615526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

irrelevant 2008.08.14. 12:26:22

Lejárt lemez.
Régen lejárt lemez.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.08.14. 12:58:18

Hát én felteszem a kezem. Ennél az arcnál tenyérbe mászóbb,
gusztustalanabb pondrót keveset láttam. Az a bili a fején, a
teljesen nulla zene, az egész valami gyötrelmes, úgy ahogy van.

irrelevant 2008.08.14. 13:09:06

Én inkább rágóguminak nevezném, aminek hamar elment az íze.

smalladam 2008.08.14. 13:12:23

ma különben is flash-re kell menni. meg jackedre:)

helikopter 2008.08.14. 13:38:03

őőő, mármint a pénztárca vastagsága egyenes arányban állt az elkurvulással, akartad írni, nem?

tresh 2008.08.14. 14:36:37

Üdítőek ezek a zenés posztok a politikai bejegyzések után.

Jay Kayjel nincs problémám, van pár jó száma, meg style-os mozgása. Nekem tetszik amit csinál.

odonkor (törölt) 2008.08.14. 15:51:51

Ez picit out of touch:).
Szerintem Magyarországon aligha volt tömeges, aligha volt korszakélmény, hogy a 'fiatal és igényes középosztály' Jamiroquai-re táncol. Én a rendszerváltás körül születtem, elvileg ezt nem tudhatom, de nekem a kilencvenes évek kapcsán sokkal inkább olyan számok jutnak eszembe, mint:
Coco Jumbo
Mr. Vain
N-trance - Do you think I'm sexy?
Aqua - Barbie Girl
Cardigans és hasonlók..

Ma is a kilencvenes évek döngetős, durvabasszusos számai a legjobbak partira:D.

irrelevant 2008.08.14. 16:41:54

LG.LG.LG.

Abszolút igaz :)))

CrL 2008.08.14. 17:26:09

szuper kis albumai voltak és a klippjei is jók, nem érdemes túl komolykodni ezt az arc lett dolgot, brit popsztárok közül igen nehéz lenne találni szerényet.

LG: az legyen az ő bajuk ;]

Joejszaka 2008.08.15. 10:38:33

LG.LG.LG.

Hát, lehet, h. öregszek, 81-es vagyok, de szvsz egyetem alatt az igényes helyeken elég sok J-t
játszottak.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.08.15. 12:37:14

teljesen jó volt a tegnapi J. koncert. volt valaki ott rajtam kívül a tömegben?

zsíros korai acid jazz számaikkal kezdtek, aztán jöttek a slágerek, a legtöbb átdolgozva, szólókkal, stb.

JK vigyorgott mint a tejbetök, összetett kézzel hálálkodott a fabulous közönségnek :)

egyébként ő sem öregszik, ugyanaz a vékonyka higanymozgású funky ember, mint ami 15 éve volt.

bldo 2008.08.15. 16:56:03

Én ott voltam. JK-ék vérprofi koncertet adtak, de hiányzott belőle a tűz. Lenyomták a kötelező másfél órát (ismétlem: profin), de kicsit lélektelenül. Nekem legalábbis hiányérzetem volt, miután hazajöttem (nem, nem hagytam el semmit ugrálás közben...:). Jól éreztem magam, de a 2005-ös(?) PeCsa-beli Dynamite koncert sokkal-sokkal jobb, ütősebb, pörgősebb volt.

Továbbá szerintem igenis öregszik sajnos ő is, ez látszott a számok közti szünetekben (amik engem szintén zavartak picit).

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2008.08.15. 17:10:59

Az elso ket lemezuk ott figyel a polcon, az elso meg magnokazettan (!), a masodik CD-n. Igaz, egy hazibuli utan eltunt a Space Cowboy, meg kaza-rol szedtem le mindenfele buntudat nelkul (hisz egyszer mar megvasaroltam). A harmadik lemeztol kezdve nem hallgatom oket.

Szigeten utoljara '94-ben voltam :)

CrL 2008.08.15. 17:13:10

van egy közhelyes rossz hírem, mindenki öregszik ;]

JK a 90-es évek nosztalgiazenésze és annak is az igényes és naposabb változata.

az index kiadta Gőzsy Katinak (?) az ügyeletes fikázást Jay Kay-ről?
süti beállítások módosítása