A sapi, a kapucni és két puffogó fülhallgató - DJ Krush Budapesten
2008. július 30. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

A sapi, a kapucni és két puffogó fülhallgató - DJ Krush Budapesten

 Mutassatok még egy olyan blogot a világhálón, ahol egy napon és egy lapon szerepel a slágervilág veteránja és az absztrakt hiphop nagymestere. Ha már Reakció, akkor legyen mondjuk Anka bácsi a polgári, DJ Krush pedig az underground hallgatnivaló. Hideaki Ishi. alias DJ Krush 46 évvel ezelőtt született Tokióban, a mai napon pedig fellép a ZöldPardonban.

 Az absztrakt hiphopról, mint műfajról nehéz mit írni, hiszen a stílus a zenei minimalizmus egyik zászlóvivője. Egy világméretű, ámde csekély létszámú szubkultúráról van szó, amely az elmúlt húsz évben megszűrte, majd a visszájára fordította az eredetileg hangos, dühös és kivagyiságra épülő hiphopot.

 Míg a műfaj mainstreamje mára egyre inkább a lóvéról, a luvnyákról és a kokóról szól, addig a maroknyi hiphop ellenforradalmár felépítette a maga kis zenei világát. Az absztrakt hiphop a lelassult ütemekről, melankolikus dallamtöredékekről, érdes-érdekes zörejek összekeveréséról szól. A hangminta-fetisiszta producerek jazzből, komolyzenéből vagy akár kortárs zenei darabokból is válogatnak, de filmrészletek, világnyelvi vagy egzotikus idézetek sem kerülik el a sorsukat.

 DJ Krush Japánból indulva lett a műfaj egyik elismert képviselője. A fazon a legendák szerint a jakuza tagja volt, amíg nem talált egy levágott ujjat az asztalán. Ezután békésebb földalatti létformák felé nézett, így aztán a japó hiphop egyik atyjává vált. Az elektronikus és azzal rokon zenék kilencvenes évekbeli világméretű áttörése után pedig a világ minden sarkában eljutott az arra fogékony fülekhez. Krush azonban mindvégig ándergrand maradt, többek között zenéjének köszönhetően: a korai, könnyed, instrumentális-dzsesszes lemezei után ma már töredezett, kakofón, a modern világ zavart zajának és a zen filozófia nyugalmának kettősségére épülő zenéket produkál, ahová már kevesen tudják követni a mestert. Honlapján felhőkről, fákról és metrókról készült fotóit is nézegethetjük.

 Krush önmagába forduló zenéje kiváló hallgatnivaló a metrón ülve fejből kifelé bámulás gyakorlóinak, nagyvárosi nomádoknak, vidéki szubkulturistáknak, Japán-buziknak, Vágvölgyi B. Andrásoknak és egyéb furcsa fajzatoknak. Hangulataláfestő muzsika a sapi, a kapucni és két puffogó fülhallgató között elhelyezkedő szerveink relaxálásához. E sorok írójának tizenéves kora óta egyik kedves albuma DJ Krush és a Coldcut közös mixlemeze, a Back In The Base, amely tökéletes aláfestő zene elalváshoz és egyéb rekreációs tevékenységhez.

 Reakciós Royal Krush:

 Kemuri („Füst”)

 Still Island

 Only The Strong Survive

 Final Home

 Toki no Tabiji (japán szövegelés, beteg ütemek, csak erős hallójáratúaknak, hehe)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr18592902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CrL 2008.07.30. 16:21:29

kicsit porosak már de több albuma is megvan, voltam koncertjén is a csillagvizsgálónkban anno. meditatív szamurájjal van dolgunk. igazi reakciós.

(a belga nem nyúlt tőle instrumentált amúgy?)

józan' 2008.07.30. 16:29:30

Hát igen...Dj Krush.
Örülök a Reakció ilyenek felé is nyit.

Talán ezzel is sikerül egy újabb téglát kibontani az "elektronikus zene = drogos diszkózene" című pátoszból.

Only The Strong Survive :)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.07.30. 19:10:56

kössz hogy szólsz, lemaradtam volna, talán még odaérek.
(nem ő mixelt Bartókot drum and bass-re?)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2008.07.30. 22:00:29

Itt hallottam először Dj Krush-ról. Meghallgattam tőle ezt-azt, és azt mondom, jó. Az ugyan gáz, hogy az agyatlan, műmájer, nihilsita söpredék pöcegödrében lép fel, de valamiből élnie kell. A Zöld Pardon közönsége bárminek nevezhető, de igényesnek semmiképpen. Márpedig a nippon nem akármit tud.
A poszt yakuza-legendás része, természetesen, totál ökörség, és még csak jól sem hangzik. Egyébként pedig irigylem, aki láthatja és hallhatja őt. Két éve a Pecsában lépett fel a hip-hop fenegyereke, Busta Rhymes. Annyira szerettem volna látni élőben a fickót, de lemaradtam róla. Egy kupac szaron ülve is végignézném.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.07.30. 22:26:25

Na, tudtam, hogy Krush is megkapja az ellenforradalmár-reakciós bélyeget. Kicsit erőltetettnek tűnik, újfent. :)

Pedig vannak ám itthon is igazi "gyöngyszemek", szóval: magyar nemzeti hiphappot!

vastagbor.blog.hu/2008/07/30/nemzeti_rock_utan_nemzeti_rap

Nagyon kemény. MUHAHA.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.07.30. 22:29:30

" Egy kupac szaron ülve is végignézném."
Hát, van egy humorod. A yakuza-legenda
tényleg csak mese lehet. Ugyanis az egész
yakuza cucc egy mese.
(megérne egy mesét. )

Végül nem tudtam elmenni, sajnálom
tényleg nagyon profi arcról van szó, én
ismerem nagyon rég, volt is már itt párszor.

pina_csaba · http://octagon.blog.hu/ 2008.07.30. 22:57:30

A japán hip-hop az utóbbi 8-10 évben olyan fejlődésen ment át, hogy a zenei irányzat "őshazájából" is egyre többen járnak ki művelődni, "vért frissíteni".
Egyre gyakrabban készülnek koprodukciók: amerikai MC-k, japán producerek, és vice versa. Sőt, nagyon sok olyan amerikai hip-hop produkció van - leginkább underground -, ami ismertebb Japánban, mint odahaza. Sőt, nagyon sok underground előadó készít exkluzív, csak Japánban megjelenő kiadványokat, vagy lemezük először Japánban jelenik meg, hónapokkal az amerikai premier előtt.
Persze a kultúr-transzfúzió során a két ország nem csak egymás jó "dolgait" vette át, hanem a rosszakat is, vannak olyan japán rapbandák, amik gengszterebbek a leggengszterebb inglewoodi "mélyamerikaiaknál", legalábbis a külsőségeket tekintve (ebben egyébként mi sem vagyunk lemaradva).
De például a jazzt, amit már durván rétegműfaj amerikában, kis túlzással a 30-35 évnél fiatalabbak körében szinte ismeretlen fogalom, azt a japánok újra feltalálták. A J-Pop és a hip-hop mellett, a jazz is nagy népszerűségnek örvend, és főleg a fiatalok körében. Az előadók pedig lefedik a teljes spektrumot, sőt, vegyítik a jazzt minden más zenei irányzattal. Például a "jazzy hip-hop" az egyik legkeresettebb japán export zenei műfaj, és hogy idáig eljutottak abban Krushnak is nagy szerepe volt - ez tagadhatatlan -, meg a többi nagy tudású japán DJ-nek, DMC versenyeknek stb.
Egyébként az amerikai után a japán a 2. legnagyobb zenei piac.

Akinek tetszik DJ Krush zenéje, ajánlanám a következőket is meghallgatásra:

Nujabes - www.youtube.com/watch?v=ZpxJd_u3HXU

DJ Mitsu the Beats, Grooveman Spot, Kero One, Nomak, Gagle, DJ Tonk és még sorolhatnám....

tréfás kedvű felhasználó 2008.07.30. 23:00:54

ha már Coldcut szóba került: Blue Room Mix, kötelező darab!

Danis 2008.07.31. 01:35:18

A Nujabes-t csak a Samurai Champloo zenéjeként ismerem. :)

plastik02 2008.08.02. 10:09:16

jó volt Krush nagyon. bár én már a legelső hazai fellépésére is el akartam menni a planetáriumba, csak most sikerült végre eljutni.
ZP-zéshez annyi had tegyek hozzá, hogy egyértelműen nem ZP közönség volt, ezt bizonytja, hogy rengeteg régi ismerőssel találkoztam és az a szcéna nem igazán ZP masszív. az jött el, aki Krusht akarta hallani.
rongyosra hallgattam anno az albumait és hozta amit vártam. sajnálom mondjuk én is, hogy nem egy normális helyszínen lépett fel. én spec. Krush fellépéseket tele pakolnám bőrfotelekkel, ezért is sajnálom, hogy anni a planetáriumos balhé kimaradt. de így viszont elérhető áron volt.

CrL 2008.08.02. 15:47:17

a planetariumos profi volt. fotelek, klasszikus krush szamok, meg miles davisre is pakolt beateket, kozben kozmikus tanc a fejed felett.

most miket jatszott?

Téglagyári Megálló 2008.08.03. 15:03:38

Szerintem vacak volt, de az is lehet, hogy csak túl öreg vagyok az ilyesmihez...
süti beállítások módosítása