Mutassatok még egy olyan blogot a világhálón, ahol egy napon és egy lapon szerepel a slágervilág veteránja és az absztrakt hiphop nagymestere. Ha már Reakció, akkor legyen mondjuk Anka bácsi a polgári, DJ Krush pedig az underground hallgatnivaló. Hideaki Ishi. alias DJ Krush 46 évvel ezelőtt született Tokióban, a mai napon pedig fellép a ZöldPardonban.
Az absztrakt hiphopról, mint műfajról nehéz mit írni, hiszen a stílus a zenei minimalizmus egyik zászlóvivője. Egy világméretű, ámde csekély létszámú szubkultúráról van szó, amely az elmúlt húsz évben megszűrte, majd a visszájára fordította az eredetileg hangos, dühös és kivagyiságra épülő hiphopot.
Míg a műfaj mainstreamje mára egyre inkább a lóvéról, a luvnyákról és a kokóról szól, addig a maroknyi hiphop ellenforradalmár felépítette a maga kis zenei világát. Az absztrakt hiphop a lelassult ütemekről, melankolikus dallamtöredékekről, érdes-érdekes zörejek összekeveréséról szól. A hangminta-fetisiszta producerek jazzből, komolyzenéből vagy akár kortárs zenei darabokból is válogatnak, de filmrészletek, világnyelvi vagy egzotikus idézetek sem kerülik el a sorsukat.
DJ Krush Japánból indulva lett a műfaj egyik elismert képviselője. A fazon a legendák szerint a jakuza tagja volt, amíg nem talált egy levágott ujjat az asztalán. Ezután békésebb földalatti létformák felé nézett, így aztán a japó hiphop egyik atyjává vált. Az elektronikus és azzal rokon zenék kilencvenes évekbeli világméretű áttörése után pedig a világ minden sarkában eljutott az arra fogékony fülekhez. Krush azonban mindvégig ándergrand maradt, többek között zenéjének köszönhetően: a korai, könnyed, instrumentális-dzsesszes lemezei után ma már töredezett, kakofón, a modern világ zavart zajának és a zen filozófia nyugalmának kettősségére épülő zenéket produkál, ahová már kevesen tudják követni a mestert. Honlapján felhőkről, fákról és metrókról készült fotóit is nézegethetjük.
Krush önmagába forduló zenéje kiváló hallgatnivaló a metrón ülve fejből kifelé bámulás gyakorlóinak, nagyvárosi nomádoknak, vidéki szubkulturistáknak, Japán-buziknak, Vágvölgyi B. Andrásoknak és egyéb furcsa fajzatoknak. Hangulataláfestő muzsika a sapi, a kapucni és két puffogó fülhallgató között elhelyezkedő szerveink relaxálásához. E sorok írójának tizenéves kora óta egyik kedves albuma DJ Krush és a Coldcut közös mixlemeze, a Back In The Base, amely tökéletes aláfestő zene elalváshoz és egyéb rekreációs tevékenységhez.
Reakciós Royal Krush:
Kemuri („Füst”)
Still Island
Only The Strong Survive
Final Home
Toki no Tabiji (japán szövegelés, beteg ütemek, csak erős hallójáratúaknak, hehe)