Dinnyeee! - újratöltve
2008. július 11. írta: Skrabski Fruzsina (lelkylola)

Dinnyeee! - újratöltve

 Ti Nagy Kertészek meg Kisgazdák. A hülye, pesti lány dinnyét termelt. Francois Pignon szavaival élve: rácsodálkoztam a növénytermesztés csodáira. Megkapó.

 Gyomláltam, locsoltam, aztán kibújt egy kis csíkos dinnye, később még vagy tíz. Még aprók ugyan, de bizonyos, hogy maholnap hatalmas, kerek, édes dinnye válik belőlük. Hallgattam rátok. Tettem alá cserepet is.

 A dinnyét tekintettem kihívásnak. Paprika, paradicsom, karalábé. Csak tessék, csak tessék:

 Nyílván azért teremnek ilyen boldogan, mert tetszik nekik a kilátás.

 A helybeliek azt mondják, hogy azért lesz itt a hegyoldalban minden olyan édes, mert visszatükröződik rájuk a Balaton.

 Hogyan tovább? Mit jelent az, hogy belepisil Lőrinc? Lehet még baja a dinnyémnek? Kell locsolni? Segítsetek!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr6562532

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Reakció - polgári underground 2008.10.14. 12:01:10

A Pannon Puma első harapása  Pont itt, pont most a gazdasági válság közepén harapott elsőt a Pannon Puma. Ráadásul nem külső szemlélőként figyelhetjük az aktivitását, hanem mi, avagy én vagyok az, akinek köszönhető. Elindult a sznobbor gyártók legexk…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DEP 2008.07.11. 13:07:57

Gratulálok a kis veteményes kertedhez!
Egyébként a Balatonnál laksz vagy csak nyaralótok van ott? Ugyanis, ezeknél komoly odafigyelésre van szükség.

jbb 2008.07.11. 13:09:49

A végén mindenki úgyis arra jut, hogy a mezőgazdaságnál nincs szebb alkotó munka, ez maga a mikroteremtés. Mellesleg jobb is az íze, mint a lidlis fólia paradicsomoknak, szegény progresszív panelworld ezt soha nem tudhatja meg... :)

Francois Pignon 2008.07.11. 13:16:38

Nyami.

Ha szárazság van, öntözz. ;)

Cypriánus 2008.07.11. 13:41:10

Kedves Lola!
hogy tudod öntözni a paprikát hétköznap, hogy ilyen jól néz ki? Igen vízigényes jószág...
Gratulálok, nagyon szép a kert!

kappel 2008.07.11. 13:43:35

én éppen a lidlis, tuskós, stb. műparadicsomok miatt döntöttem el, hogy lolához hasonlóan termőre fogjam a földet.idén először.
a paradicsomból ültettem 20 tövet, mindig nagymutterom ízgazdag zöldsége jön elő, nem bírtam tovább.
az enyém viszont még nem pirosodik ilyen szépen.
úgy látom bő lesz az idei termésed!

smalladam 2008.07.11. 13:43:55

A DINNYÉK KÖZÜL EGY MÉRGEZETT!

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.07.11. 13:51:41

A gyeremekkori kapálások, paprikaszedések, rengeteg egyéb munka megutáltatták velem egy életre az ilyesmit:)
Bár még lehet előjön, mindenkiben itt van állítólag.

Szép a termés Lola :)

Steve the Great 2008.07.11. 13:53:50

"Mit jelent az, hogy belepisil Lőrinc? "
A Lőrinc nap után (valamikor aug. eleje) szedett dinnyére mondják, amikor már kicsit ízetlen, kicsit kásás (túlérett)... Szép kert btw. :)

Hattory Hanzo 2008.07.11. 13:57:57

"Újdonsült dinnyetermesztõk számára fontos információ lehet még, hogy a sárga– illetve cukordinnye akkor tekinthetõ érettnek, ha kocsányának tányérja könnyen leválik a gyümölcsrõl, tehát semmiképpen sem szabad indával együtt leszakítani ezt a fajtát. Az érett görögdinnyét viszont kocsányával együtt kell levenni, de csak akkor, ha az indája kezd fonnyadni, és a közelében levõ kacs megfásult, megbarnult."

jbb 2008.07.11. 14:14:25

Nekem már 5 tő pari sajnos kiégett vagy mi a fene, én sem értek hozzá sajnos, de a barátok elismerő bólogatása mindig felvidít. Szerdán vágtam le az első cukkiniket egy barátom tiszteletére. Feldobtuk a grillre, mennyei volt.
Asszem chartázni kellene itt is, bár a kommacsok ezzel biztosan nem fognak szaladni brüsszelig:
Termelj Magadnak Charta. Aki egyetért azzal, hogy ne az aflatoxinos marokkói íztelen paprikából készüljön a magyar lecsó, dugjon a kertje végébe egy palántát, oszt kész.
Juj, erről meg az jut eszembe, hogy a fóti Metroban kizárólag kínai vagy/és szlovák fokhagymát lehet kapni. Nem is vettem.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.07.11. 14:24:31

A szlovák fokhagyma az kb. 99%, hogy magyar. )

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.07.11. 14:24:33

Őrnagy Őrnagy:
"A gyeremekkori kapálások, paprikaszedések, rengeteg egyéb munka megutáltatták velem egy életre az ilyesmit:)"

Milyen ismerős... Szüleim kertészmérnökök, havasi gyopárok és tuják ezrei között nőttem fel, de ez legfeljebb így, visszatekintve romantikus és idilli - akkor elég konkrétan utáltam. :] Öntözni és ásni még ok, de azt nehezen tudom elképzelni, hogy tíz éven belül újra kedvet kapjak az ültetéshez, kapáláshoz és gyomláláshoz. :)

smalladam 2008.07.11. 14:25:53

a kapálással nekem is voltak problémáim:D

jbb 2008.07.11. 15:18:14

gloire. Ha az lett volna rajta, hogy származása: Felvidék, akkor simán berakom, de így akár még tarthatok tőle, hogy Slota egyik vállalkozása. Hát nem, nem és nem.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.07.11. 15:49:04

Köszönöm a gratulációkat és a tanácsokat!

Majdnem minden nap öntözöm. (Most itt nyaralok.)
kappel, ne aggódj, az én paradicsomom azért piros, mert koránérő tipus.

Kapálás nekem romantikus (eddig sohase kapáltam). Nekem minden újdonság, hogy nő, milyen a levele, milyen a virága.

Pilgrim 2008.07.11. 17:12:20

Kapáltam, gereblyéztem, öntöztem, kötöztem, metszettem régen, gyerekkoromban én is eleget. Nem szerettem. Pár éve meg már alig várom, hogy itt legyek és csinálhassam. Zöldségezni egyelőre nem akarok, mert ahhoz gyakori jelenlét kell, a szőlő strapabíróbb, még akkor is, ha az is simán el tudná viselni a mindennapi törődést. Lola, én is gratulálok dinnyékhez. A paprika is szép.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.07.11. 18:10:16

jól néz ki, nekem is hasonlóak már.

tita · http://hetkoznapi-mesek.blogspot.com 2008.07.11. 22:19:48

Lola, nagyon ügyes vagy:) Gyönyörű minden. Picit irígy vagyok, nálam a hülye homokon szinte semmi nem terem meg, ültettem csicsókát, de most még azzal se megyek semmire. Egészen pontosan 5 db zöldbabom van, az is csenevész. Minden évben újból és újból megfogadom, hogy nem ültetek semmit, de nem bírom ki. Aztán meg szomorkodom:)

Egyébként a panoráma sokat számít. Ha én dinnye lennék, csak ott akarnék növögetni:)

Milyen a föld Lola? Sárgásnak látom de biztos nem agyagos, hanem?

tita · http://hetkoznapi-mesek.blogspot.com 2008.07.11. 22:23:59

Semmi baja nem lesz a dinnyédnek. Ha lejár az élettartama, augusztus közepe felé, akkor a belseje már íztelenné válik, erjedni kezd és arra mondják, hogy belepisilt Lőrinc. Lőrinc nap van akkor valamikor. Te meg majd előtte megeszed a dinnyéidet és akkor Lőrinc nem fog tudni belepisilni.

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.07.11. 22:35:49

Köszi Tita! A dinnye nem éppen ilyen homokos talajon nő az Alföldön?
Itt van egy csomó szakértő, biztos tudnak ajánlani valamit a homokodra :)

Elég fekete föld, alul köves.

tita · http://hetkoznapi-mesek.blogspot.com 2008.07.11. 23:14:39

Akkor az jó humuszos lehet. Nálunk a szigeten eper van rengeteg, dinnyeföldek nincsenek. De vannak olyan helyek azért, ahol jó a föld, nálam éppen nem. Milyen gyönyörű helyen van a kis földed, jó nézni:)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.07.11. 23:20:01

homokon termeszteni a legeccerűbb. minden tápot (eleget) és vizet (sokat) te adsz a növénynek. a többi rajtad múlik. én is homokon küzdök és amikor kérdeztem a helyiektől, hogy mit lehet itt termeszteni, azt mondták, hogy bármit, csak víz meg táp legyen elég. utána azzal finomították, hogy fehérrépát ne próbáljak, mert nem lesz karógyökere, hanem olyan szakállas izé lesz belőle, mert nem kell lemennie mélybe a vízért, ha locsolják. és tényleg olyan lett, mert én ugye megpróbáltam...

tita · http://hetkoznapi-mesek.blogspot.com 2008.07.11. 23:38:27

Triumphator, azt a szakállas izét úgy hívják, hogy petrezselyem:D -egyebekben igaz. Sok táp és sok víz. Adom én, mégsem megyek sokra velük. Több kellene akkor még ennél is.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2008.07.12. 08:57:26

Hol van ez?
Hogy nézel ki lola? Van pasid? Hány gyereket szeretnél?

HuYacusa 2008.07.12. 09:21:41

homokon dinnye: a legjobb..fészkelni kell neki, abból megél nyár végéig..50cm gödör kiás, féltalicska szervestrágya (marha) beledönt (-30cm) 10cm föld rászór, dinnyemag tetejére, (előhajtatott palánta esetleg) ez utóbbi esetben nem kell fóliakúpot rakni rá, ha idejében szeretnéd szüretelni. locsolni hajnalban egy-egy vödörnyi vízzel minden nap. metszeni. gyomlálni. nagyokat takarni, mert lopják.ha megmenekült, megkopogtatni, szintén hajnalban, mélyen kong, leszedni. ha mégis éretlen volt, akkor 5-6 alkalom után megtanulod, mikor kong éretten...

fehérrépa (gyökérzöldség,petrezselyem gyökér)homokon: nem lesz karó, de csinálhatsz csak ennek egy 1x2m-es magaságyást (kis, kb 100cm magas fa karókkal körbeverni az ágyást, homok + virágföld/erdei avar/agyag/tőzeg/gyepből kivágott -szigorúan tarackmentesített- darabokkal (ami van és be tudod szerezni) feljavítani. Ajánlott még: padlizsánhoz (elegendő víz nélkül megkeseredik), zellerhez (kicsi marad)

HuYacusa 2008.07.12. 09:23:41

magaságyás: karóból 50cm a föld alatt van...

szürkemókus 2008.07.12. 10:24:25

Lola, biztos azért ilyen szépek, mert felvetted a tündérruhádat a kertészkedéshez. Amúgy a folytontermő eper nekem folyton nem terem. Ellenben a szőlő nagyon szép. Jövőre indul a paradicsom-projekt. Vagy el lehet kezdeni augusztusban is?

Invictus 2008.07.12. 11:35:35

Hajrá Kert-Magyarország, hajrá kertmagyarok!
:D

vizu · http://www.freeweb.hu/szavaiistvan/ 2008.07.12. 13:38:37

Á, a kopogtatás síma ügy. Megállsz a Lidliben vagy a Tesmókban egy nagy gondola mellett! Szakértő arccal elkezded a tenyereddel lapogatni a dinnyéket. Az éretlen csengő hangot ad, feszesen remeg a kezedben. ( Sok gyors kis hullámhegy.)A túléredt tompán, mélyen puffan, lassú, lapos rezgések. na, ami a kettő közt van, az a jó. Mármint érettségileg. Mert azért sajnos, ha túlöntözték, vagy mit tudom én mitől, még lehet savanykás, uborkaízű, bár felvágva az ikrásodás, a szín mutatja, hogy érett. Meg persze a reccsenő repedés a kés alatt.
Ha játszol valami hangszeren, néhány perc alatt be tudod kaléibrálni magad. na ezután jöhet ugyenez, de nem tenyérrel lapogatva, hanem ujjal kopogtatva, mintha egy ajtón kopognál. Aztán majd látod, neked melyik módszer jobb.
Ha nem játszol hangszeren, célszerű előbb megtanulni.
A sárgadinnye nehezebb ügy. Nyomkodjuk a kocsány tövét, szagolgatjuk, és majd csak lesz valami sugallatunk.

Cypriánus 2008.07.12. 16:46:05

hát, augusztusban kezdeni már kissé késő a paradicsomhoz.
Majd jövőre. De mindenképpen érdemes megpróbálni! :)

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.07.12. 17:59:05

Hát én nem hittem benne, megmondom őszintén. Annyi bukfencet káttam már, de gratulálok Lola, Győztél
Ilyenkor ragadja el a hév a "bebírókat" és ide nekem az oroszlánt is...'és gyün a mámoros földtúrás.A nejem hétvégeken amikor lejön akkor van sűrűn egy kis ezt ide , meg amazt is oda...Bennem ilyenkor felhorgad a kérdés - Aranyoskám ezt ám gondozni is kell, nem csak elültetni...ki fogj ezt kapálni...? Na erre is jó a két birka: lezabálják a tűzliliomot - á csak gyomlálják..A következő héten - hát mégiscsak lezabálták tűzliliomot, édesem miért raktad oda...?

Zetek 2008.07.12. 19:08:50

Nem te tiltakoztál a madaras Tesco előtt aza alcsony dinnyeárak ellen?

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2008.07.12. 19:51:45

Aztakurva! Hogy ez milyen egyszerű! Mint a baszás. Csak bedugni, meg elengedni, hadd csorogjon aminek kell. Nem értem, miért nem ingyér osztja a sok paraszt a dinnyéket...

Pilgrim 2008.07.12. 21:57:26

A szőlő az utóbbi évek legszebb, legjobb termését hozza - eddig úgy néz ki. Bárkivel beszéltem, ugyanezt mondja. Eddig ilyen szempontból szép a nyarunk: volt csapadék is bőven, és ugyanúgy napsütés is. Ha nem jön valami "katasztrófa", mi pl. 5-6 éves rekordot fogunk dönteni hozamban.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2008.07.13. 10:46:55

Lola

Olyanok a dinnyéid, mint a kis csíkos vadmalackák.
Nagyon aranyos :)

Isten, aki a növekedést adja, fölneveli dinnyéjét pestinek, falusinak egyaránt! Ha tetszik, a dinnyében megvalósul nemzetünk egysége: falusi, városi, emeszpés, fideszes egyként eszi a hűtött dinnyét a kánikulában!

A dinnye Isten nagy ajándéka ebben a dühesztő melegben, legyen áldott érte a Neve! Észrevettétek már, milyen ízlésesen és finoman cukros csak, hogy ne szomjazz rá, de azért finom legyen? Nagyon el van találva.

Rögvest itt a szezonja, dinnyére hát, honfiak és honleányok! Vegyetek magyar dinnyét a termelőtől, nyújtsa kezét egymás felé falusi és városi ember! Ti termelők meg ne szomorítsatok bennünket azzal, hogy a piacon drágábban adjátok nekünk, mint a zöldséges vagy a Tesco... De igazán...

Dinnyére, magyar!

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.07.13. 13:07:15

Szerintem a gazdák nem adják drágán a dinnyét. Egy csomó pénzt, meg energiát kell belefektetni. Aztán tönkre is mehet a termés.
Ha eladnám a dinnyéimet, biztos aranyárban mérném...

Elpet, tényleg úgy néznek ki, mint a vadmalacok. Itt vannak egyébként igazi vadmalacok is, meg nyulak, meg békák...

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2008.07.13. 13:19:52

Lola

Én nem tudom, drágán adják-e.
Csak eszembe jutott, hogy a meggyel kapcsolatos vitákban 90 Ft-os önköltséget mondtak a gazdák, ezzel szemben a piacon volt nap, amikor 400-ért adták... Ez kissé rosszul esik nekem, aki direkt nem veszek bevásárlóközpontban gyümölcsöt, hanem lényegesen kényelmetlenebb körülmények között kimegyek a piacra a termelőtől közvetlenül megvenni.

Lola, kellemes pihenést kívánok... Gyönyörű lehet arrafelé...

Skrabski Fruzsina (lelkylola) · http://mandiner.blog.hu/ 2008.07.13. 13:31:20

Elpet, mondjuk ez a piacozás tényleg problémás. Én is oda járok, hogy támogassam a hazai kistermelőket, de néha az az érzésem, hogy az őstermelő Tesco-ban vásárolt gyümölcsöt sóz rám négyszeres áron. Lehet, hogy ez alaptalan gyanúsítgatás.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2008.07.13. 13:45:15

Hááát Lola

Egy tipp: nézd meg a kezét. Abból látod, dolgozik-e a földön, vagy csak kereskedik...

De van nekem egy másik módszerem is ám. Olyantól vásárolok, akinek mindenből egy kicsike van. Nénitől, bácsitól. A szegedi piacon vannak azért ilyenek. Kicsike répa, kicsike hagyma, kicsi paradicsom... Nem olyan nagy, hibátlan darabok, hanem pont olyanok, amiről tudom, hogy egy kertben ilyen nő. Mint Maminál gyerekkoromban Az íze is jobb, bizony.

Ma reggel például ham and eggs-et ettem gyöngyös-tojással. (Nénitől vettem persze) A tojásokat alig bírtam feltörni, olyan vastag volt a héjuk. Német Schwarzwalder-Schinken-re ütöttem a homokháti gyöngytyúk-tojást... Tessék, itt az igazi európaiság...

tita · http://hetkoznapi-mesek.blogspot.com 2008.07.13. 13:47:59

Biogazdálkodóktól veszem a zöldféléimet itt a szigeten, gyakran úgy, hogy kimegyek a földjükre és rámutatok arra, amit szeretnék, ott szedik le nekem, frissen. Pontosan tudom, mennyi munka van vele, mennyi víz kell, mennyi szervestrágya, odafigyelés, mert nem használnak vegyszereket. Ők nem adnak el nagyban, nem is termesztenek nagy mennyiséget, csak valamivel többet, mint ami nekik maguknak kell így jut belőle párunknak. Nem is adják drágán.

De amit a felvásárlók művelnek az őstermelőkkel, az bűncselekmény a szememben. Én mondjuk annál jobban megbecsülöm az ételt, hogy a földre borítsam, mint ők a meggyet meg a dinnyét, de ingyen osztogattam volna megfelelő helyeken, az biztos, ahelyett hogy pár forintért a felvásárlóknak. A szívem szakadt meg, mikor láttam a sok dinnyét a betonon szétloccsanni. És ha erre gondolok, akkor azt sem tartom kizártnak, hogy úgy van, ahogy mondod, Lola. Lehetnek köztük olyanok is, akik a Tescoban veszik. Mert aki szívvel-lélekkel csinálja, az nem vágja a földhöz.

Pas · http://pasthelod.hell-and-heaven.org 2008.07.13. 15:56:50

hm, hm. igazából jó ez a kert dolog, de én csak úgy csinálnám, hogy első körben csinálok egy duplafalú tartályt (medencét), feltöltöm fasza humusszal (meg pár gilisztával), körbelocsolom gázolajjal, fölé fólia/üvegház. és így nem kell kapálni, mer' nincs gaz meg nem kell pajort írtani ^^

meg ha esetleg van áram meg térerő, akkor összehekkelni egy távmonitor rendszert GPRS/EDGE netkártyával webcammal. lefektetni a szépen luggatott csöveket, esetleg ilyen sprinklert feltenni :)

hightech kertészkedés lusta informatikusoknak :)

phaidros 2008.07.14. 09:19:36

Gratulálok, Lola, látom, Téged is elkapott a gépszíj. :) Viszont a fényképezőt Te sem vagy képes egyenesen tartani. }:-> (Én sem :( )

phaidros 2008.07.14. 09:23:29

Egyébként nagyon tudom ajánlani az alginitet ha öntözési problémák vannak. 1 kg több mint egy liter vizet tart magában. A balcsin még közel is van a bánya (pl. Nagyvázsony), ott 30 kg 500 Ft körül van, itt fenn Pesten már 1090 volt.

Én a füvesítéshez használom - elfelejtettem locsolni egyik nap, és bár már második napja tűzött a nap, a felső réteg is vizes volt még foltokban, a fű meg egy két után már kb. 3-4 centis, egyébként színtiszta homokon.

Ferdinand Navarra 2008.07.14. 09:50:31

Lola, csodálatosak a terményeid.

Én szeretnék a gazos szigetszentmiklósi földön termelni, de kéne hozzá egy mini kapagép (olyan, amire rá lehet ülni: kerti minitraktor).
TRAKTOR Közösség! Akinek van kedve beszálhatna. 40 ezerért lehet olyat kapni, amire kaszát is lehet szerelni.
süti beállítások módosítása