Gyurcsány Ferenc láthatóan a végletekig el van szánva arra, hogy csinálja a finomat a népnek, a köztársaságnak. A Metrónak adott mai interjújában mondja: „Számítottam rá, hogy az első két év nagyon nehéz lesz. Elvégeztük a szántás és a vetés igen nehéz munkáját, amiben nagyon el lehet fáradni. Itt tartunk most. De miért gondolják, hogy ezután félreállunk, hogy az aratást más végezhesse el? Eddig csökkentek a jövedelmek – de az év második felétől már azt érezhetik az emberek, hogy nőnek a jövedelmek, nő a fogyasztás, folytatódnak a nagy beruházások, és elkezdődnek újak.”
Nyilván nem véletlen, hogy miniszterelnökünk az ország legnagyobb példányszámú és második legolvasottabb napilapjában hirdette meg az aratást (a napi sajtóban ennél csak a Blikk segítségével lehetett volna több embert elérni, de lehet, hogy ott már inkább másra tesznek). A Nagyar Reformer, Aki Szakított a Hazugság Politikájával május elsején is adott egy kis ízelítőt a baloldali fordulatból. A Városligetben tartott beszédének lényeges része volt, hogy idén már több lesz a fizetés, több lesz a nyugdíj. A Metro-interjúban tovább fokozza a tempót, a szlovák euróbevezetést elintézi annyival, hogy nálunk csak azért nincs, mert nem lehet harmadára csökkenteni a családtámogatásokat és 30%-kal csökkenteni a nyugdíjakat. Az egykulcsos adótól is csak a szegényeket védi a gazdagok (muhaha) ellen, a kizsákmányoló kisvállalkozások ellen pedig a szakszervezeteket hívja segítségül.
Pont ma egy hónapja írtuk, hogy az utódpárt a lovak közé dobja a gyeplőt. Gyurcsány Ferenc nem éri be ennyivel, az ostorral is oda-odasuhint a gyeplő nélkül nekiiramodó lovak hátára. Az egymást követő ígéretek is azt mutatják, hogy vagy nincs tisztában az ország/gazdaság szomorú helyzetével, vagy csak nem érdekli. Nyerni akar, nyerni bármi áron. A következő címkefelhőből aztán mindenki kiválaszthatja, hogy milyen jelzők jutnak eszébe minderről:
hataloméhes populista gátlástalan államférfi felelős új reformkor népszerűséghajhász falusi Elvis reformer nemdemokrata
Valószínűleg Ferenc is tudja, hogy a nagy baj az, hogy nem volt itt vetés, szántás is csak ötletszerűen: ha a párt zúgolódott a traktor haladásának iránya miatt, mindig került egy új tárca, bizottság vagy legalább főosztály. Akár az első, akár a második Gyurcsány-kormány track recordját nézzük, nem sok helyeselhető döntést látunk. A tb-járulékfizetések rendezése jut eszembe, meg az állami finanszírozású és a költségtérítéses helyek közötti átjárhatoság megteremtése a felsőoktatásban (ha majd megvalósul). A költségvetés lyukait a közterhek növelésével vagy éppen új sarcokkal tömködték be (szolidaritási- és telefonadó, ohh yeah), az infláció elszaladt, a gazdaság megfagyott.
Két év van hátra a menetrendszerinti országgyűlési választásokig. Két kilátástalan, hosszú év.
A bejegyzés trackback címe:
https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr86461100
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
CrL 2008.05.09. 12:15:48
Turul, egy gyors off kérdés: ha éppen úgy alakul, van alkotmányos vagy bármilyen jogi akadálya annak, hogy egyidőben rendezzék az EU Parlamenti és előrehozott országos választásokat?
Francois Pignon 2008.05.09. 12:26:01
Tudtommal nincs, azt hiszem az EU sem tiltja, az Országgyűlési választásokkal egy időben helyi szavazások is szoktak lenni, legutóbb is.
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.09. 12:30:26
CrL:
Egyetértek Francois Pignonnal, de nem találom hozzá a jogszabályi hátteret - tehát ez inkább csak egy erős sejtés. :)
Egyetértek Francois Pignonnal, de nem találom hozzá a jogszabályi hátteret - tehát ez inkább csak egy erős sejtés. :)
Francois Pignon 2008.05.09. 12:34:45
Én viszont most gyorsan utánanéztem. ;) Luxemburgban legutóbb egyszerre tartották a kettőt, tehát EU részről sincs akadálya.
Nálunk meg, mint említettem, simán tartanak helyi referendumokat parlamenti választásokkor, szóval a precedensek alapján mehet a dolog.
Nálunk meg, mint említettem, simán tartanak helyi referendumokat parlamenti választásokkor, szóval a precedensek alapján mehet a dolog.
CrL 2008.05.09. 12:39:41
ok köszi, onnan jutott eszembe, hogy Angliában költségminimalizálás és egyebek miatt eddig direkt összehangolták az EU Parlamentit és országosat, amit itthon is meg lehetne lépni 2009 májusban - feltéve ha most nyár elején vagy ősszel odáig feszül a helyzet, hogy a kormány bukik. A két év vergődést, a hosszú és brutáldrága kampányokat és a 2010-es választást is meg lehetne spórolni vele, ez persze csak erős kalkuláció feltételes módban ;]
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.09. 12:40:32
Francois Pignon:
Nem a precedensek számítanak, hanem a választási tv. :] De nem találtam benne erre vonatkozó szabályozást.
Nem a precedensek számítanak, hanem a választási tv. :] De nem találtam benne erre vonatkozó szabályozást.
sz_ 2008.05.09. 12:59:39
CrL: ha még idén nyáron buknak, akkor csak néhány (4?) milliárd megspórolása miatt maradjanak még ügyvezetők 1 évig?
mikor van szavazás a költségvetésről?
mikor van szavazás a költségvetésről?
Bummer 2008.05.09. 13:00:22
A költségtérítéses és államilag finanszírozott között korábban megvolt az átjárási lehetőség, legalábbis az egyetemek megoldhatták maguknak, szóval ez nem eredmény. Maradjunk a TB-potyautasok összeszedésénél (ami egy szoftver írásából állt, nem kellett hozzá nagy politikusi teljesítmény).
Bummer 2008.05.09. 13:01:23
Ma nyilatkozta a Horn Gábor, hogy ha kormányon lennének, nem hagynák a kormányátalakítást, mert ez most 6 hónap tétlenséget eredményez. De így, hogy nincsenek kormányon, így majd jól megszavazzák hahaha.
Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.05.09. 13:02:54
Vissza a lenini útra. Miért nem vagyok meglepve?
CrL 2008.05.09. 13:25:34
amúgy meg fennt a könyvcímben a My helyett ma már egy No az aktuális.
érdektelen 2008.05.09. 14:09:42
Dörmögődömötör:
Amiből eddig: hitelből.
Amiből eddig: hitelből.
bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.05.09. 14:15:45
Ez vagy idióta, vagy nagyobb görény, mint ahogy eddig elképzeltem.
Nem fogja fel, hogy az a pénz, amit most szétoszt, az a holnap Molotov-koktélja?
Nem fogja fel, hogy az a pénz, amit most szétoszt, az a holnap Molotov-koktélja?
Bummer 2008.05.09. 14:18:22
Tudtátok, hogy ma Békenap van? A kirekesztés ellen vonul fel Gyurcsány.
medve2 2008.05.09. 14:25:27
Szánalmas.
tréfás kedvű felhasználó 2008.05.09. 14:34:01
Dörmögődömötör 2008.05.09. 13:52:19
kőcsönből. szakértelem és tapasztalat meg van hozza
kőcsönből. szakértelem és tapasztalat meg van hozza
2008.05.09. 15:50:03
"Nem fogja fel, hogy az a pénz, amit most szétoszt, az a holnap Molotov-koktélja?"
Az a koktél már gránát lesz. Remélem.
Az a koktél már gránát lesz. Remélem.
Devil Inside 2008.05.09. 15:53:19
Bármibe is kerül nekünk, ő megint megpróbálja visszahozni a választásokat a szarból.
Mert szakított a hazugság politikájával és mostmár teljesen őszintén elkúrhatja még 5-6 évre a költségvetést.
Nagyon sok csúnya szó jut az eszembe...
Mert szakított a hazugság politikájával és mostmár teljesen őszintén elkúrhatja még 5-6 évre a költségvetést.
Nagyon sok csúnya szó jut az eszembe...
jbb 2008.05.09. 16:26:52
Nyugi, a teljes megtisztuláshoz csak ez az út vezet. Előtte a teljes káoszba kell jutnunk, Ferinál alkalmasabb főhős pedig nem is lehetne.
Szeptembertől amúgy is permanens antifasiszta tüntetést fog szervezni, éjjel-nappal a szerettei között a Duna parton.
Szeptembertől amúgy is permanens antifasiszta tüntetést fog szervezni, éjjel-nappal a szerettei között a Duna parton.
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.05.09. 16:39:44
jbb 2008.05.09. 16:26:52:
"Szeptembertől amúgy is permanens antifasiszta tüntetést fog szervezni, éjjel-nappal a szerettei között a Duna parton. "
Most miert is benitotta le az MSZP a varost?
Tamadnak a feherterroristak vagy mi?
"Szeptembertől amúgy is permanens antifasiszta tüntetést fog szervezni, éjjel-nappal a szerettei között a Duna parton. "
Most miert is benitotta le az MSZP a varost?
Tamadnak a feherterroristak vagy mi?
jbb 2008.05.09. 16:56:07
Hát ha már kormányzást nem tudnak felmutatni, legalább egy jó kis rémiszgetés és megvégéd belefér. Szánalmas. Feri le fogja járatni még ezt is. :) Ö, illetve, hajrá!
Bummer 2008.05.09. 16:59:32
Addig jár a korsó a kútra, amíg el nem törik.
Mária 2008.05.09. 17:24:04
Olvassátok el a Rábeszélőgépet! (Pratkanis - Aronson)...
És nézzétek meg ezt, van ott pár érdekes kampányszemét:
maria.blog.hu/2008/02/12/majdnem_retro_marketing_1
És nézzétek meg ezt, van ott pár érdekes kampányszemét:
maria.blog.hu/2008/02/12/majdnem_retro_marketing_1
denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.05.09. 17:33:03
most akkor élvezzen el mindenki nyíltszínen, mert végre valaki lefuttatott egy kurva SQL selectet a TB adatbázisában, hogy
select név,cím from tb_befizetések where egyenleg
select név,cím from tb_befizetések where egyenleg
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.09. 17:33:21
Ha jól hallom, ismét helikopter köröz Budapest belvárosa felett. Talán lélegeztetőgépesíteni kéne? :)
denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.05.09. 17:35:02
lemaradt a vége a buzi html tag filter miatt.
select név,cím from tb_befizetések where egyenleg kisebb mint 0
a kimenet meg belement a magyar postába.
mert ennyi kábe a pozitív tb kassza története.
Két év kormányzás sikeressége egy sorban.
select név,cím from tb_befizetések where egyenleg kisebb mint 0
a kimenet meg belement a magyar postába.
mert ennyi kábe a pozitív tb kassza története.
Két év kormányzás sikeressége egy sorban.
ÁrPi 2008.05.09. 17:38:17
"Most miert is benitotta le az MSZP a varost?
Tamadnak a feherterroristak vagy mi?"
Békenap van, május 9-én ért véget a II. Világháború. Most ezért bénította, na.
Tamadnak a feherterroristak vagy mi?"
Békenap van, május 9-én ért véget a II. Világháború. Most ezért bénította, na.
Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.05.09. 17:47:36
ÁrPi 2008.05.09. 17:38:17:
"Békenap van, május 9-én ért véget a II. Világháború. Most ezért bénította, na."
Hahaha, a szemet fasisztak akkor is megszivtak. Unnepelni kell.
"Békenap van, május 9-én ért véget a II. Világháború. Most ezért bénította, na."
Hahaha, a szemet fasisztak akkor is megszivtak. Unnepelni kell.
Vidéki 2008.05.09. 18:14:14
Amit az egykulcsos személyi jövedelemadóval kapcsolatban mondott az reálisnak látszik: a jelenlegi progresszív adóztatás megszüntetése a gazdagok érdekében áll, akik ennek érdekében tevékenykednek, az ő malmukra hajtják a vizet!
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.09. 18:19:54
Vidéki:
Aki ma a 36%-os szja-sávba esik, az még nagyon messze áll a gazdagságtól. A minimálbér adómentessége, a hirtelen nagyot ugró kulcsok pedig jövedelem-eltitkolásra ösztönöznek.
Aki ma a 36%-os szja-sávba esik, az még nagyon messze áll a gazdagságtól. A minimálbér adómentessége, a hirtelen nagyot ugró kulcsok pedig jövedelem-eltitkolásra ösztönöznek.
vattafák 2008.05.09. 19:29:48
eközben arról is el kellene gondolkozni, hogy menyire tartjuk elképzelhetőnek az esetleges újabb MSzP-győzelmet. 2 év osztogatás, esetleg egy adócsökkentési program, feltámadó pannon puma a médiában, ötletet ne én adjak, sejthető a menetrend. 2003-ban aligha volt sok ember, aki ne Fidesz-győzelmet vizionált volna 2006-ra, és láttuk. Szóval nagyon is érzem a veszélyét az újabb Gyurcsány-győzelemnek, az arra vezető útra legalábbis ráléptek. 2/3-ról beszélni most több mint önámítás...
nemkellvagta (törölt) 2008.05.09. 19:56:02
vattafák. akkor végre lezárjuk a kibaszott hidakat és kikiáltjuk a budai köztársaságot
Red Velvet 2008.05.09. 20:22:30
Asszem ehhez megtaláltam a mehgfelelő képet:
barsonyosreform.blog.hu/2008/05/09/gyurcsany_az_aratas_idoszak_kovetkezik
barsonyosreform.blog.hu/2008/05/09/gyurcsany_az_aratas_idoszak_kovetkezik
Papa Doc 2008.05.09. 20:33:06
Sikeres osztogatóprogramot Gyurcsány csak akkor tud átnyomni a parlamentet, ha új koalíció köttetik a nyáron a Fodor vezette SZDSZ-szel. (A kívülről támogató SZDSZ-nek nem igazán érdeke megszavazni az MSZP kampányintézkedéseit.) Szerintem nagyon valószínű, hogy ez így is fog történni: koalíció lesz, aztán hitelfelvétel és osztogatás. Ebben az esetben csakugyan mindegy, hogy mit mutatnak jelenleg a közvéleménykutatások - az utolsó 4-5 hónapban dől el minden, az 50%-os nyugdíjemelés és minden idők legnagyobb áfacsökkentése utáni hetekben. Az MSZP helyzetét viszont 2006-hoz képest nehezíti, hogy egyrészt felmerül az SZDSZ kiesésének lehetősége, másrészt pedig a természetes kihalás (ami évi 0,3-0,5% gyengülést okoz) egy olyan tényező, amivel mindig számolni kell az MSZP szavazótáborának megítélésekor. Valószínűleg a demográfiai tényező okozza azt, hogy nagy vonalakban az MSZP 6 éve eső trendben van, a Fidesz pedig emelkedőben (igaz, ez utóbbi már kb. 10 éve).
tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.09. 20:42:38
CrL,
takarékossági okból össze lehet voni választásokat: mondjuk egyszerre lehetne megtartani a következő 5 ciklus választását.
Van, aki csodálkozik az aratós dumán?
Néhány koala-hívó, aki itt osztotta az igét márciusban a vizitdíj, tandíj ügyében, most igazán jöhetne elmagyarázni nekünk, hogy jött el az aratás ideje, 1 hónap alatt, hiszen még a vizitdíj pótlásra sem volt pénz áprilisban.
takarékossági okból össze lehet voni választásokat: mondjuk egyszerre lehetne megtartani a következő 5 ciklus választását.
Van, aki csodálkozik az aratós dumán?
Néhány koala-hívó, aki itt osztotta az igét márciusban a vizitdíj, tandíj ügyében, most igazán jöhetne elmagyarázni nekünk, hogy jött el az aratás ideje, 1 hónap alatt, hiszen még a vizitdíj pótlásra sem volt pénz áprilisban.
CrL 2008.05.09. 20:50:56
tölgy, ők felszívódtak. de nem is baj
Paranoid Android2 2008.05.10. 12:41:55
Ilyenkor mindig Hitler 44 szeptemberi megnyilvánulásai jutnak az eszembe:
"45-ben visszafoglaljuk Ukrajnát!"--mondta Antonescunak.
És tényleg, sőt még Moszkvát is.
Gazdasági összeomlás után szerintem a magyar választók kurva idegesek lesznek és lehet, hogy nem is a szavazófülkében élik ki magukat és a végén még elitváltás lesz:)
"45-ben visszafoglaljuk Ukrajnát!"--mondta Antonescunak.
És tényleg, sőt még Moszkvát is.
Gazdasági összeomlás után szerintem a magyar választók kurva idegesek lesznek és lehet, hogy nem is a szavazófülkében élik ki magukat és a végén még elitváltás lesz:)
Papa Doc 2008.05.10. 13:19:40
PA2: nem lesz gazdasági összeomlás. Az a kisebbik baj lenne, ui. gazdasági összeomlást kormányváltás követne, és egy új kormány képes lenne olyan politikát folytatni, amely a gyorsabb fejlődést lehetővé tenné. Jelenleg a nagyobbik rossz van kibontakozóban: Gyurcsányék elég okosak ahhoz, hogy az ország gazdasági túlélését és így a saját politikai túlélésüket biztosítsák, de ahhoz nem, hogy nemzetközi összehasonlításban is versenyképesek legyenek. Az eredmény a folyamatos, lassú leszakadás, amit itthon "siker"-ként lehet eladni. Ez sohasem elég feltűnő belföldön ahhoz, hogy megrengesse a tömegek bizalmát, de elég ahhoz, hogy az ország Albánia szintjére csússzon 20 év alatt. Nem az összeomlástól, hanem a jelenlegihez hasonló 1-2% éves növekedéstől kell félni. Mondom, az egyetlen dolog, amiben reménykedni lehet, az a Fidesznek kedvező demográfiai folyamat.
Paranoid Android2 2008.05.10. 13:29:06
Szerintem a lassú agóniának azért kicsi az esélye, mert a kormányzat már nem képes befolyásolni semmit, véletlenek szabják a trendeket.
A fletó pedig addig harcol és köti le a szocik energiájit, míg egy brutális krízis lehetőséget teremt a leváltására. De akkorra már nem lesz a szociknak annyi hitele, hogy bepróbálkozzanak valami új emberrel.
Hat éve nincs kormányzás, ezt nincs ország ami kibírná. És már nem is lesznek képesek imitálni se.
A fletó pedig addig harcol és köti le a szocik energiájit, míg egy brutális krízis lehetőséget teremt a leváltására. De akkorra már nem lesz a szociknak annyi hitele, hogy bepróbálkozzanak valami új emberrel.
Hat éve nincs kormányzás, ezt nincs ország ami kibírná. És már nem is lesznek képesek imitálni se.
Papa Doc 2008.05.10. 13:43:38
Bírja. A külkereskedelmi mérleg pl. éppen pozitív. Ha jól emlékszem, 1990 óta először - ráadásul egy vitatható árfolyampolitika közepette. Az államháztartás egyenlege javul. Most majd romlik egy kicsit, meg megnő az adósságállomány - sebaj, 2010-12-ben megint le lehet faragni. Tehát objektíve semmi olyan gazdasági problémát nem látok, aminek az "utca embere" számára érezhető, viharos következménye van.
Ha évente 1%-ot nőnek a reálbérek, azt az "emberek" helyesen növekedésként, sikerként észlelik. Amit nem észlelnek, az az, hogy közben az ország leszakad. Nem lassú agóniáról beszélek, hanem folyamatos "sikerekről", amelyek leszakadást jelentenek nemzetközileg. Emlékeztetnék arra, hogy kb. 1870 óta ezen a pályán van az ország. Egyfolytában fejlődik, miközben kb. 20 év kivételével leszakad a Nyugattól gazdaságilag. Máig mindenki azt hiszi, hogy 1867-1914 jó időszak volt, mert hú de fejlődött az ország - fejlődött is bizony, csak lassabban, mint Európa nagy része.
Ha évente 1%-ot nőnek a reálbérek, azt az "emberek" helyesen növekedésként, sikerként észlelik. Amit nem észlelnek, az az, hogy közben az ország leszakad. Nem lassú agóniáról beszélek, hanem folyamatos "sikerekről", amelyek leszakadást jelentenek nemzetközileg. Emlékeztetnék arra, hogy kb. 1870 óta ezen a pályán van az ország. Egyfolytában fejlődik, miközben kb. 20 év kivételével leszakad a Nyugattól gazdaságilag. Máig mindenki azt hiszi, hogy 1867-1914 jó időszak volt, mert hú de fejlődött az ország - fejlődött is bizony, csak lassabban, mint Európa nagy része.
Paranoid Android2 2008.05.10. 13:59:07
Legalább tíz olyan gazdasági probléma van, amelyiknek a meglódulása helyből a vég.
További gáz és olajár, élelmiszerár emelkedés (20%). Árfolyamspekuláció, komolyabb világgazdasági válság. Két három rosszabb hónap a költségvetés számára, önkormányzati csődhullám. Belföldi tömeges jelzáloghitel visszafizetési képtelenség a lakosságnál. Stb.
És a magyar tulajdonú kis és középvállalkozások tömeges bedőlése (amiért a kormány 6 éve mindent megtesz)
További gáz és olajár, élelmiszerár emelkedés (20%). Árfolyamspekuláció, komolyabb világgazdasági válság. Két három rosszabb hónap a költségvetés számára, önkormányzati csődhullám. Belföldi tömeges jelzáloghitel visszafizetési képtelenség a lakosságnál. Stb.
És a magyar tulajdonú kis és középvállalkozások tömeges bedőlése (amiért a kormány 6 éve mindent megtesz)
CrL 2008.05.10. 14:09:14
demagóg tudom, de pl a 350-360 ft benzinárat hogy fogják bírni a zemberek?
Papa Doc 2008.05.10. 14:24:26
Az élelmiszerár-emelkedést megfékezi az idén várható jó termés.
Ha a forint gyengülne, az csak az egyébként is fideszes (értsd: jellemzően 50 éves kor alatti) lakáshiteles rétegeket sújtaná. Egyébként nem fog gyengülni: évek óta rácáfol az efféle várakozásokra.
A benzinár egy komolyabb kérdés, de 360 Ft az csak 20%-kal több, mint a mostani árszint. Ha mégsem bírják a zemberek, akkor az állambácsi besegíthet mondjuk adótartalom-csökkentéssel (van ötletem, honnan lehet pénzt elvonni: önkormányzatoktól, kutatás/fejlesztéstől, oktatástól, eü-től). Továbbá a benzinár nem a kormány hibája.
Ha volt közvetlen válságveszély, az már elmúlt.
Ha a forint gyengülne, az csak az egyébként is fideszes (értsd: jellemzően 50 éves kor alatti) lakáshiteles rétegeket sújtaná. Egyébként nem fog gyengülni: évek óta rácáfol az efféle várakozásokra.
A benzinár egy komolyabb kérdés, de 360 Ft az csak 20%-kal több, mint a mostani árszint. Ha mégsem bírják a zemberek, akkor az állambácsi besegíthet mondjuk adótartalom-csökkentéssel (van ötletem, honnan lehet pénzt elvonni: önkormányzatoktól, kutatás/fejlesztéstől, oktatástól, eü-től). Továbbá a benzinár nem a kormány hibája.
Ha volt közvetlen válságveszély, az már elmúlt.
CrL 2008.05.10. 14:28:24
"Továbbá a benzinár nem a kormány hibája."
egyértelmű, de ez mintha nem lenne tisztázva rendesen a köztudatban.
egyértelmű, de ez mintha nem lenne tisztázva rendesen a köztudatban.
tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.10. 14:29:13
Papa Doc,
nem tudhatom mit értesz válság vagy válsághelyzet alatt.
A krízis válaszutat jelent, döntési helyzetet. Ennyiben pedig Mo válságban van, mert elég nagy az egyetértés a közgazdák közt arról, hogy változtatni kell, az eddigi gazdaság-politika-stb. nem folytatható.
nem tudhatom mit értesz válság vagy válsághelyzet alatt.
A krízis válaszutat jelent, döntési helyzetet. Ennyiben pedig Mo válságban van, mert elég nagy az egyetértés a közgazdák közt arról, hogy változtatni kell, az eddigi gazdaság-politika-stb. nem folytatható.
Paranoid Android2 2008.05.10. 14:37:04
A válság attól válság, hogy hirtelen fordul tűrhetetlenbe a helyzet (tudod a tömegek már nem bírnak a régi módon élni, ahogy azt a politikai gazdaságtan tanította:)).
Lakáshitelt, 80%-ában a deklasszálódás határán álló bérből és fizetésből élő középosztálybeliek vettek fel. A kormány középosztályt sújtó politikája pedig ezt a réteget nyomja leginkább.
A középosztálynak már nincsenek tartalékai és ellentétben a szegényekkel, a tecnikái is elég csököttek amiket a túléléshez használ. Nem beszélve arról mennyire megviseli lelkileg, ha csődbe megy.
Forradalom pedig akkor lesz, konkrétan azután másnap este, amikor kiderül, hogy az EU-s pénzeket nem adják, mert a kormány nem tudja megszervezni, vagy amikor kiderül, hogy a 8000 milliárd 77 %-a a kormány üzletfeleihez és rokonaihz megy.
Lakáshitelt, 80%-ában a deklasszálódás határán álló bérből és fizetésből élő középosztálybeliek vettek fel. A kormány középosztályt sújtó politikája pedig ezt a réteget nyomja leginkább.
A középosztálynak már nincsenek tartalékai és ellentétben a szegényekkel, a tecnikái is elég csököttek amiket a túléléshez használ. Nem beszélve arról mennyire megviseli lelkileg, ha csődbe megy.
Forradalom pedig akkor lesz, konkrétan azután másnap este, amikor kiderül, hogy az EU-s pénzeket nem adják, mert a kormány nem tudja megszervezni, vagy amikor kiderül, hogy a 8000 milliárd 77 %-a a kormány üzletfeleihez és rokonaihz megy.
Papa Doc 2008.05.10. 14:43:03
"Változtatni kell" stb., ezt minden benzinkutas és trafikos tudja - és az osztogatás során ezért az osztogató intézkedéseket mindig úgy fogják "kommunikálni", hogy "mert már megtörtént a Reform és a Változtatás, és most ennek gyümölcseit élvezzük". Egyébként az említett közgazdászok pontosan a leszakadástól tartanak, nem azt mondják, hogy ha így mennek tovább a dolgok, akkor eljön a nap, amikor eltűnik a kenyér a boltból és kikapcsolják az áramot stb., hanem azt, hogy ha nem változtatunk, 25 év múlva leköröz Albánia. És lekörözhet Albánia úgy, hogy ezt közben az itteni lakosság sikert sikerre halmozásként élje át. Beszélgess egyébként egyszer egy tipikus MSZP-szavazóval, vagyis nosztalgiázó komcsival. Áradozni fog arról, hogy "micsoda fejlődés volt itt" a szoci időkben. Tényleg volt fejlődés, csak lassabb, mint nyugaton. Tudom, sarkított a megfogalmazásom, és azt sem hiszem, örökké folytatódhat az, ami most megy (csakis és egyedül demográfiai okokból ez ugyanis valószínűtlen), de 10-14 évig még simán lehet ezt játszani.
CrL 2008.05.10. 14:50:11
Papa, 10-14? no way (out). és mi a helyzet a maaaaastricht-i kritériumokkal?
Papa Doc 2008.05.10. 14:54:20
"Lakáshitelt, 80%-ában a deklasszálódás határán álló bérből és fizetésből élő középosztálybeliek vettek fel. A kormány középosztályt sújtó politikája pedig ezt a réteget nyomja leginkább."
Pontosítsunk! A középrétegnek nem az idősebb tagjai vettek fel lakáshitelt. A 40 év felettieknek általában van lakóingatlanjuk. A lakáshitel-mizéria a 25-40 éveseket veszélyezteti. A családtámogatások esetleges szűkítése ugyanígy.
Teljesen MINDEGY, mi történik a 25-40 évesekkel, ugyanis ők már rég elvesztek az MSZP/SZDSZ számára. A felmérések szerint 10-15%-uk támogatja a két "demokratikus pártot". Ez nem újdonság, hanem sok éve így van. Ingadozik persze ez is, de a 25-40 korosztályban harmada-fele a baloldal támogatottsága az idősebbek között mért értéknél. Ez a maradék 10-15% különben is valószínűleg rendíthetetlen igazhívő. Akkor is hű marad a Párthoz, ha beledöglik. Ezzel egyidejűleg az 50 év felettiek körében még a mostani mélyponton is 30% körül szerepel az MSZP. A legracionálisabb kormánypárti politika jelszava az lehetne, hogy "mindent a nyugdíjasoknak, semmit az 50 év alattiaknak".
"amikor kiderül, hogy az EU-s pénzeket nem adják"
Szerintem ez senkit sem érdekel, mert nem érezzük a bőrünkön. Ha kivetne Gyurcsi fejenként 10 ezer Ft rendkívüli hadiadót, abból lázadás lenne. Ha az ország elesne 10 ezer milliárdtól, az nem zavarna senkit, mert ilyen nagy számokat az emberek nem tudnak felfogni.
"amikor kiderül, hogy a 8000 milliárd 77 %-a a kormány üzletfeleihez és rokonaihz megy."
Lehet, hogy így van. Senkit nem lepne meg, ha kiderülne, hogy így van. És a válasz: "orbánéknál is ez menne".
Az a konklúzióm, hogy semmiféle válság nem lesz, nem lesz drámai esemény, ami hirtelen nyugtalanságot okozna, és ezért igazából az ellenzék térfelén pattog a labda: nekik kell kitalálniuk valami új stratégiát, mert azzal biztosan nem fognak nyerni, hogy "egyre rosszabbul élünk" stb.
Pontosítsunk! A középrétegnek nem az idősebb tagjai vettek fel lakáshitelt. A 40 év felettieknek általában van lakóingatlanjuk. A lakáshitel-mizéria a 25-40 éveseket veszélyezteti. A családtámogatások esetleges szűkítése ugyanígy.
Teljesen MINDEGY, mi történik a 25-40 évesekkel, ugyanis ők már rég elvesztek az MSZP/SZDSZ számára. A felmérések szerint 10-15%-uk támogatja a két "demokratikus pártot". Ez nem újdonság, hanem sok éve így van. Ingadozik persze ez is, de a 25-40 korosztályban harmada-fele a baloldal támogatottsága az idősebbek között mért értéknél. Ez a maradék 10-15% különben is valószínűleg rendíthetetlen igazhívő. Akkor is hű marad a Párthoz, ha beledöglik. Ezzel egyidejűleg az 50 év felettiek körében még a mostani mélyponton is 30% körül szerepel az MSZP. A legracionálisabb kormánypárti politika jelszava az lehetne, hogy "mindent a nyugdíjasoknak, semmit az 50 év alattiaknak".
"amikor kiderül, hogy az EU-s pénzeket nem adják"
Szerintem ez senkit sem érdekel, mert nem érezzük a bőrünkön. Ha kivetne Gyurcsi fejenként 10 ezer Ft rendkívüli hadiadót, abból lázadás lenne. Ha az ország elesne 10 ezer milliárdtól, az nem zavarna senkit, mert ilyen nagy számokat az emberek nem tudnak felfogni.
"amikor kiderül, hogy a 8000 milliárd 77 %-a a kormány üzletfeleihez és rokonaihz megy."
Lehet, hogy így van. Senkit nem lepne meg, ha kiderülne, hogy így van. És a válasz: "orbánéknál is ez menne".
Az a konklúzióm, hogy semmiféle válság nem lesz, nem lesz drámai esemény, ami hirtelen nyugtalanságot okozna, és ezért igazából az ellenzék térfelén pattog a labda: nekik kell kitalálniuk valami új stratégiát, mert azzal biztosan nem fognak nyerni, hogy "egyre rosszabbul élünk" stb.
tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.10. 14:56:56
Papa Doc
"A válság attól válság, hogy hirtelen fordul tűrhetetlenbe a helyzet (tudod a tömegek már nem bírnak a régi módon élni, ahogy azt a politikai gazdaságtan tanította:))." - igen ez Marx, de a forradalmi helyzet meghatározása.
Azt írod változtatni kell, mert leszakadunk. Akkor, a szó eredetei értelmében krízis van - új módon kellene cselekedni, változtatni kéne. (A kormány pr-t hagyjuk meg Demosnak, Political Capitalnak, Vision Consultingnak).
Ha olvasod a 70-es évek neokonjait, a kapitalizmus és a jóléti állam válságáról írtak, és ezért sürgettek új politikát. Pedig nem volt forradalmi helyzet, a GDP nőtt akkor is.
A válság csak annyit jelent, változtatni kell valamit. Ennek felismeréséhez nem kellenek lámpaoszlopon lengedező holttestek vagy égő házak, államcsőd bejelentése.
A gond az, hogy miképpen Kádárék sem maguktól mentek el, hanem külföldről beüzentek nekik, azt hiszem Ferkót sem fogják a szocik leváltani józan belátásból.
"A válság attól válság, hogy hirtelen fordul tűrhetetlenbe a helyzet (tudod a tömegek már nem bírnak a régi módon élni, ahogy azt a politikai gazdaságtan tanította:))." - igen ez Marx, de a forradalmi helyzet meghatározása.
Azt írod változtatni kell, mert leszakadunk. Akkor, a szó eredetei értelmében krízis van - új módon kellene cselekedni, változtatni kéne. (A kormány pr-t hagyjuk meg Demosnak, Political Capitalnak, Vision Consultingnak).
Ha olvasod a 70-es évek neokonjait, a kapitalizmus és a jóléti állam válságáról írtak, és ezért sürgettek új politikát. Pedig nem volt forradalmi helyzet, a GDP nőtt akkor is.
A válság csak annyit jelent, változtatni kell valamit. Ennek felismeréséhez nem kellenek lámpaoszlopon lengedező holttestek vagy égő házak, államcsőd bejelentése.
A gond az, hogy miképpen Kádárék sem maguktól mentek el, hanem külföldről beüzentek nekik, azt hiszem Ferkót sem fogják a szocik leváltani józan belátásból.
Papa Doc 2008.05.10. 15:01:17
CrL: eddig tartják a konvergenciaprogramot. Lényegében 5-féle kritériumnak kell megfelelni. Ebből valószínűleg 1-nek vagy 2-nek sikerül megfelelni 2010-re, ami "siker". Akkor majd bejelentik, hogy mondjuk 2014-re mindnek meg fog felelni az ország, és lesz nagy taps. Ne azt vizsgáld, hogy a hozzád hasonló értelmiségi hogy látja, mert nem ezekkel nyeri a választást az MSZP, hanem kevés 50 alatti igazhívővel és sok 50 feletti nosztalgiázóval.
tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.10. 15:03:57
Papa Doc,
az 50 felettiek csak részben nosztalgiáznak. Ők már az állami ellátásra, segélyre, járadékra hajtanak. CSak ki a munkaerőpiacról.
Ezért termelődik újra bővítetten a szoci tábor, ahelyett, hogy kihalna.
az 50 felettiek csak részben nosztalgiáznak. Ők már az állami ellátásra, segélyre, járadékra hajtanak. CSak ki a munkaerőpiacról.
Ezért termelődik újra bővítetten a szoci tábor, ahelyett, hogy kihalna.
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.10. 15:07:32
tölgy:
Bizony. Hiába a siránkozás, hogy mennyire mást jelent itthon jobb- és baloldal, mint nyugaton, de a főszabály itt is működik: ha inaktív vagy, szavazz balra, ha aktív, szavazz jobbra!
Bizony. Hiába a siránkozás, hogy mennyire mást jelent itthon jobb- és baloldal, mint nyugaton, de a főszabály itt is működik: ha inaktív vagy, szavazz balra, ha aktív, szavazz jobbra!
Papa Doc 2008.05.10. 15:20:12
tölgy: ezt nem támasztja alá semmi, noha észszerű feltételezés. Ti. ha bővített újratermelés lenne, akkor a 2000 körül 45 évnél lévő nagy törésvonal most nem lenne 50 év körül. A szocialista generációk mennek kifelé, és bejönnek újak, akik számára érthetetlen a szocikhoz való érzelmi ragaszkodás.
Nézd meg a Gallup értékrendfelmérését. A két szavazótábor közötti egyetlen komoly értékkülönbség a Kádár-kor megítélése. Ez azonban nem termelhető újra: ez levonul, mert akik a mai világban "szocializálódnak", azok nem tudnak Kádár-nosztalgiát kifejleszteni.
Az az elgondolás, hogy a szoci tábor bővítetten újratermelődik, mert a segélyre stb. hajtókból áll, azon a szerintem téves feltevésen alapul, hogy a magyarországi bal- és jobboldali szavazótáborokat politikai elvek (bal- és jobboldaliság) és nem törzsi elvek (egyéni és családtörténeti vonatkozások) határozzák meg. Az utóbbinak mármost egy felületes "álcája" az előbbi. Ezt két empirikus megfigyelés támasztja alá: (1) a jobb- és baloldaliság közötti korhatár évről évre való eltolódása és (2) az értékrendfelmérés eredménye.
A jobb- és baloldal pontosan azért jelent itt mást, mint nyugaton, mert a magyarországi "jobb"-oldal és "bal-"oldal csak kis részben szerveződik politikai elvek "mentén". A törzsi jellegű alakulás fontosabb tényező. Mondom, ez nem biztos, én csak az említett felmérésekből szűröm le (meg sok másból is, de most nem mennék bele).
Nézd meg a Gallup értékrendfelmérését. A két szavazótábor közötti egyetlen komoly értékkülönbség a Kádár-kor megítélése. Ez azonban nem termelhető újra: ez levonul, mert akik a mai világban "szocializálódnak", azok nem tudnak Kádár-nosztalgiát kifejleszteni.
Az az elgondolás, hogy a szoci tábor bővítetten újratermelődik, mert a segélyre stb. hajtókból áll, azon a szerintem téves feltevésen alapul, hogy a magyarországi bal- és jobboldali szavazótáborokat politikai elvek (bal- és jobboldaliság) és nem törzsi elvek (egyéni és családtörténeti vonatkozások) határozzák meg. Az utóbbinak mármost egy felületes "álcája" az előbbi. Ezt két empirikus megfigyelés támasztja alá: (1) a jobb- és baloldaliság közötti korhatár évről évre való eltolódása és (2) az értékrendfelmérés eredménye.
A jobb- és baloldal pontosan azért jelent itt mást, mint nyugaton, mert a magyarországi "jobb"-oldal és "bal-"oldal csak kis részben szerveződik politikai elvek "mentén". A törzsi jellegű alakulás fontosabb tényező. Mondom, ez nem biztos, én csak az említett felmérésekből szűröm le (meg sok másból is, de most nem mennék bele).
Papa Doc 2008.05.10. 15:23:16
Ja és még valami: erről nincs konkrét felmérési adat, de valószínűleg az emeszpésség újratermelése a családokban lecsengő jelleggel folytatódik. Erre abból következtetek, hogy a kétezres évek elején a legfiatalabb szavazók következetesen nagyobb arányban voltak szocik, mint a 25-35 évesek. A 18-25 évesek körében a családból örökölt kultúra még erősebben meghatározza a gondolkodást, mint a saját élettapasztalat. Persze ez már csak az én feltvésem, nagyon spekulatív, és nincs bizonyítva.
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.10. 15:28:21
Papa Doc:
Ez a kérdés (mennyire öröklődnek/hagyományozódnak át a családon belül a politikai preferenciák?) engem is régóta foglalkoztat.
Ez a kérdés (mennyire öröklődnek/hagyományozódnak át a családon belül a politikai preferenciák?) engem is régóta foglalkoztat.
tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.10. 15:59:36
Papa Doc,
van rá vizsgálat, de nem publikus. Eszerint a 3 millió fidesz-szavazó és az 1 millió szoci szavazó (durva számok) közt már semmi "kemény" különbség, még a vallásosság terén sem. Pici eltérés még van, a szocik öregebbek valamelyest és ezzel járnak bizonyos egyéb tulajdonságok.
A Fidesz is elfogadta a munkae4rő-piaci menekültek igényeit :(
Ha a szoci szavazást nosztalgiával magyaráznád csak, akkor lassan ki kéne hallniuk, de ehelyett nem csökken a számuk 1994-2006 közt (mai adatok nem a fent elmondottak miatt nem érnek: a szoci szavazók egy része átment a fideszhez). Inkább az lehet, hogy a politikailag inaktívak aktívak lesznek, amint bejuthatnak az állami/szocialista ellátó rendszerbe, ahol politikai döntéstől és nem személyes teljesítményektől függ a jövedelem.
van rá vizsgálat, de nem publikus. Eszerint a 3 millió fidesz-szavazó és az 1 millió szoci szavazó (durva számok) közt már semmi "kemény" különbség, még a vallásosság terén sem. Pici eltérés még van, a szocik öregebbek valamelyest és ezzel járnak bizonyos egyéb tulajdonságok.
A Fidesz is elfogadta a munkae4rő-piaci menekültek igényeit :(
Ha a szoci szavazást nosztalgiával magyaráznád csak, akkor lassan ki kéne hallniuk, de ehelyett nem csökken a számuk 1994-2006 közt (mai adatok nem a fent elmondottak miatt nem érnek: a szoci szavazók egy része átment a fideszhez). Inkább az lehet, hogy a politikailag inaktívak aktívak lesznek, amint bejuthatnak az állami/szocialista ellátó rendszerbe, ahol politikai döntéstől és nem személyes teljesítményektől függ a jövedelem.
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.10. 16:10:49
tölgy:
Dehogynem publikus, szerintem te a Papa Doc által is hivatkozott Gallup-kutatásról beszélsz.
Dehogynem publikus, szerintem te a Papa Doc által is hivatkozott Gallup-kutatásról beszélsz.
tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.10. 16:19:21
Turul,
én is Gallup felvételre gondoltam, de mostanira. És az elemzés, amiről beszéltem nem tudom nyilvános-e?
én is Gallup felvételre gondoltam, de mostanira. És az elemzés, amiről beszéltem nem tudom nyilvános-e?
TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.10. 16:22:28
tölgy:
Akkor lehet, hogy igazad van, még nem találkoztam vele (valószínűleg az 1-2 évvel ezelőttit ismételték meg).
Akkor lehet, hogy igazad van, még nem találkoztam vele (valószínűleg az 1-2 évvel ezelőttit ismételték meg).
Papa Doc 2008.05.10. 16:33:32
"a 3 millió fidesz-szavazó és az 1 millió szoci szavazó (durva számok) közt már semmi "kemény" különbség"
De. Életkorban nagyon komoly különbség. Ez azonban kevésbé látszik, ha a pártok szavazótáborai felől közelíted a kérdést. Közelítsd a korcsoportok pártpreferciái felől. Azt nézni amúgy is hasznosabb.
"még a vallásosság terén sem."
Még jó hogy nem. Ha a Fidesz a vallásos kisebbség pártja lenne, örök esélytelen lenne. Lásd KDNP, mint az egyik legutáltabb párt. Megint csak a Gallup értékrendfelmérésre utalnék, mely alapján az SZDSZ szavazótábora az egyetlen, mely kimutathatóan vallásosabb a 3 másik párt táboránál (nem sokkal).
"A Fidesz is elfogadta a munkae4rő-piaci menekültek igényeit :("
Igen, ld. 2006-os kampány. Alátámasztja azt, amit az előbb mondtam: a magyar "jobboldalon" a jobboldaliságnál fontosabb a "jobboldal" nevű élmény-, múltfelfogás- és sérelemközösséghez való lojalitás szempontja, mint a jobboldaliság. Nem állítom persze, hogy az utóbbinak nincs szerepe. Ugyanez, szintén részben, igaz a baloldalra. (Ezért mondja sok jobboldali, hogy két baloldal verseng, meg pl. TGM ezért siránkozik, hogy 2 jobboldal verseng.)
"Ha a szoci szavazást nosztalgiával magyaráznád csak, akkor lassan ki kéne hallniuk"
Természetesen nemcsak azzal magyarázom, de legalább 1/2-részben azzal.
Kihalási tendenciájukat alátámasztják a kutatások. Hasonlítsd össze ezeket:
www.gallup.hu/Gallup/release/ppref010608.htm
www.gallup.hu/Gallup/release/ppref061020.htm
Nem a konkrét számok, hanem az arányok érdekesek.
Azt nézd meg, hogy melyik életkor-kategóriánál van a határ, amitől lefelé a Fidesznek, fölfelé a szociknak kedvezőbb a helyzet. 2001-ben 40-49 az első markánsan szoci korcsoport, 2006-ban az 50-59.
"nem csökken a számuk 1994-2006 közt"
Ezer dologtól függ, hogy hány %-on van éppen egy párt. Ha meg akarnánk kapni a demográfiai folyamat hatását, akkor ezeket szét kellene választani, ami lehetetlen. Az évi 0,3-0,5% demográfiai eredetű MSZP-gyengülés olyan kicsi (4 év alatt 2%), hogy 2-3 cikluson át nem döntő, hanem más tényezők erősebbek. Kampány idején 5% hátrány egy hét alatt behozható a szociknak, pl. ha Mikola mond valami félreérthetőt.
Mellesleg ha a tőzsdén szokásos módon behúznánk az MSZP népszerűségének trendvonalát, akkor 2002 tavasza óta tartó csökkenő trendet látnánk. Ugyanígy a Fidesznél 1996 óta tartó erősödést. Ez persze nem egy tudományos megközelítés, csak egy szemléltetése annak, hogy a pillananyi helyzet hektikus ingadozást mutathat akkor is, ha egyébként a háttérben tartós és egyenletes tendenciák is vannak. Kicsit sem mond ellent az általam most nagy vonalakban felvázolt modellnek az MSZP 2002-es és 2006-os győzelme. Modellem szerint sokkal több alapvetően szoci hangoltságú ember van az országban, mint nemszoci, és ez a helyzet csak 5-10 év múlva kezd kiegyenlítődni. A Fidesz tehát olyan pályán játszik, ami az ő kapuja felé lejt, noha az idő neki dolgozik.
De. Életkorban nagyon komoly különbség. Ez azonban kevésbé látszik, ha a pártok szavazótáborai felől közelíted a kérdést. Közelítsd a korcsoportok pártpreferciái felől. Azt nézni amúgy is hasznosabb.
"még a vallásosság terén sem."
Még jó hogy nem. Ha a Fidesz a vallásos kisebbség pártja lenne, örök esélytelen lenne. Lásd KDNP, mint az egyik legutáltabb párt. Megint csak a Gallup értékrendfelmérésre utalnék, mely alapján az SZDSZ szavazótábora az egyetlen, mely kimutathatóan vallásosabb a 3 másik párt táboránál (nem sokkal).
"A Fidesz is elfogadta a munkae4rő-piaci menekültek igényeit :("
Igen, ld. 2006-os kampány. Alátámasztja azt, amit az előbb mondtam: a magyar "jobboldalon" a jobboldaliságnál fontosabb a "jobboldal" nevű élmény-, múltfelfogás- és sérelemközösséghez való lojalitás szempontja, mint a jobboldaliság. Nem állítom persze, hogy az utóbbinak nincs szerepe. Ugyanez, szintén részben, igaz a baloldalra. (Ezért mondja sok jobboldali, hogy két baloldal verseng, meg pl. TGM ezért siránkozik, hogy 2 jobboldal verseng.)
"Ha a szoci szavazást nosztalgiával magyaráznád csak, akkor lassan ki kéne hallniuk"
Természetesen nemcsak azzal magyarázom, de legalább 1/2-részben azzal.
Kihalási tendenciájukat alátámasztják a kutatások. Hasonlítsd össze ezeket:
www.gallup.hu/Gallup/release/ppref010608.htm
www.gallup.hu/Gallup/release/ppref061020.htm
Nem a konkrét számok, hanem az arányok érdekesek.
Azt nézd meg, hogy melyik életkor-kategóriánál van a határ, amitől lefelé a Fidesznek, fölfelé a szociknak kedvezőbb a helyzet. 2001-ben 40-49 az első markánsan szoci korcsoport, 2006-ban az 50-59.
"nem csökken a számuk 1994-2006 közt"
Ezer dologtól függ, hogy hány %-on van éppen egy párt. Ha meg akarnánk kapni a demográfiai folyamat hatását, akkor ezeket szét kellene választani, ami lehetetlen. Az évi 0,3-0,5% demográfiai eredetű MSZP-gyengülés olyan kicsi (4 év alatt 2%), hogy 2-3 cikluson át nem döntő, hanem más tényezők erősebbek. Kampány idején 5% hátrány egy hét alatt behozható a szociknak, pl. ha Mikola mond valami félreérthetőt.
Mellesleg ha a tőzsdén szokásos módon behúznánk az MSZP népszerűségének trendvonalát, akkor 2002 tavasza óta tartó csökkenő trendet látnánk. Ugyanígy a Fidesznél 1996 óta tartó erősödést. Ez persze nem egy tudományos megközelítés, csak egy szemléltetése annak, hogy a pillananyi helyzet hektikus ingadozást mutathat akkor is, ha egyébként a háttérben tartós és egyenletes tendenciák is vannak. Kicsit sem mond ellent az általam most nagy vonalakban felvázolt modellnek az MSZP 2002-es és 2006-os győzelme. Modellem szerint sokkal több alapvetően szoci hangoltságú ember van az országban, mint nemszoci, és ez a helyzet csak 5-10 év múlva kezd kiegyenlítődni. A Fidesz tehát olyan pályán játszik, ami az ő kapuja felé lejt, noha az idő neki dolgozik.
ÁrPi 2008.05.10. 20:15:01
Papa Doc 2008.05.10. 16:33:32
Te Doc!
A jövőprognózisodban Albániához való zárkózásunkat láttatod 20 év múltára (ha nem váltunk jobban teljesítő jobb irányba),
ez nemde inkább olyan tartalmú jövőkép amelyben
a "bal" focipályarésze mögött egy nagy-nagy hegy
épül - magasbbodik???
Írtad:
"A Fidesz tehát olyan pályán játszik, ami az ő kapuja felé lejt, noha az idő neki dolgozik."
Tehát kérdem én Hogyhogy a Fidesznek dolgozik az idő? Ezzel a félszázalék per éves mozgással???
Te Doc!
A jövőprognózisodban Albániához való zárkózásunkat láttatod 20 év múltára (ha nem váltunk jobban teljesítő jobb irányba),
ez nemde inkább olyan tartalmú jövőkép amelyben
a "bal" focipályarésze mögött egy nagy-nagy hegy
épül - magasbbodik???
Írtad:
"A Fidesz tehát olyan pályán játszik, ami az ő kapuja felé lejt, noha az idő neki dolgozik."
Tehát kérdem én Hogyhogy a Fidesznek dolgozik az idő? Ezzel a félszázalék per éves mozgással???
Papa Doc 2008.05.10. 22:25:56
Nem Mo. zárkózik Albániához, hanem Albánia Mo.-hoz, miközben Mo. egyhelyben toporog. Ez persze költői túlzás, de képzelj el mondjuk 4 ciklusnyi Gyurcsány-kormányzást (az első 2 évben megszorítással, második kettőben osztogatással): lassú növekedéshez vagy stagnáláshoz vezetne.
A Fidesznek dolgozik az idő azzal a félszázalék per év mozgással. Tudom, hogy emberi léptékkel ez nem sok, de nem is nulla.
A Fidesznek dolgozik az idő azzal a félszázalék per év mozgással. Tudom, hogy emberi léptékkel ez nem sok, de nem is nulla.
ÁrPi 2008.05.11. 06:56:23
Papa Doc 2008.05.10. 22:25:56
""Nem Mo. zárkózik Albániához, hanem Albánia Mo.-hoz, miközben Mo. egyhelyben toporog. Ez persze költői túlzás, de képzelj el mondjuk 4 ciklusnyi Gyurcsány-kormányzást (az első 2 évben megszorítással, második kettőben osztogatással): lassú növekedéshez vagy stagnáláshoz vezetne.""
Értelek, és érteni vélem hogy így gyurcsány érája valami neokádárizmus (még 4 ciklussal jujj még időtartamában is az), s Magyarországnak ez csupán a hitelekböl megvalósított
létezés.
""A Fidesznek dolgozik az idő azzal a félszázalék per év mozgással. Tudom, hogy emberi léptékkel ez nem sok, de nem is nulla.""
Ja, de azért ilyen mozgás-lépték láttán a neveket mint "Fidesz" és mint "MSZP" ésatöbbi erősebben vagy legalább határozottabban idézőjelben lehet megemlíteni, mert az emberi szerveződések pártok is át-átalakulnak nagy időtávokon...
""Nem Mo. zárkózik Albániához, hanem Albánia Mo.-hoz, miközben Mo. egyhelyben toporog. Ez persze költői túlzás, de képzelj el mondjuk 4 ciklusnyi Gyurcsány-kormányzást (az első 2 évben megszorítással, második kettőben osztogatással): lassú növekedéshez vagy stagnáláshoz vezetne.""
Értelek, és érteni vélem hogy így gyurcsány érája valami neokádárizmus (még 4 ciklussal jujj még időtartamában is az), s Magyarországnak ez csupán a hitelekböl megvalósított
létezés.
""A Fidesznek dolgozik az idő azzal a félszázalék per év mozgással. Tudom, hogy emberi léptékkel ez nem sok, de nem is nulla.""
Ja, de azért ilyen mozgás-lépték láttán a neveket mint "Fidesz" és mint "MSZP" ésatöbbi erősebben vagy legalább határozottabban idézőjelben lehet megemlíteni, mert az emberi szerveződések pártok is át-átalakulnak nagy időtávokon...
Paranoid Android2 2008.05.11. 07:20:09
A nagy szvazatszámáttörés időszaka mindkét nagy pártnak a 98-02 időszak volt akkor mozdult egy nagy részvételű választáson bőven két millió fölé mindkettő. Sőt a Fidesz a második fordulóban még talált rendesen szavazókat. A fidesz a kampányban vesztett.
A rendkívül hatékony szoci hazudozáson kívül nincs igazi társadalmi oka, hogy hogyan sikerült ezt nekik még 2006-ban is megismételni. Hacsak nem a kampány, de a szocikhoz eltéphetetlenül kötődő szavazók, 1,5 millióan vannak kb, de ezek egy része is hajlamos otthonmaradni lásd 2004 uniós választás.
A Fidesz egy hatatalmas ellenpárt lett mostanra a szoci elit ellenpártja. De hogy alkalmas-e az elitváltásra, meg maga milyen az egy másik kérdés.
A rendkívül hatékony szoci hazudozáson kívül nincs igazi társadalmi oka, hogy hogyan sikerült ezt nekik még 2006-ban is megismételni. Hacsak nem a kampány, de a szocikhoz eltéphetetlenül kötődő szavazók, 1,5 millióan vannak kb, de ezek egy része is hajlamos otthonmaradni lásd 2004 uniós választás.
A Fidesz egy hatatalmas ellenpárt lett mostanra a szoci elit ellenpártja. De hogy alkalmas-e az elitváltásra, meg maga milyen az egy másik kérdés.
Papa Doc 2008.05.11. 16:04:28
ÁrPi:
"a neveket mint "Fidesz" és mint "MSZP" ésatöbbi erősebben vagy legalább határozottabban idézőjelben lehet megemlíteni, mert az emberi szerveződések pártok is át-átalakulnak nagy időtávokon..."
Azért tartom pontosnak még ilyen időtávon is ezeket az elnevezéseket, mert jobboldalról és baloldalról beszélni pl. jóval pontatlanabb lenne. AZ MSZP szavazótábor alapvetően nem úgy szerveződik, hogy ők a baloldal (ez utóbbi puszta név). Hanem úgy, hogy ők a Piros Párt. Az átlagos választó számára semmilyen logikus összefüggés nem látszik a mai, liberálist játszó MSZP és mondjuk a Horn-Medgyessy féle neokádárista párt programja között. De mivel mindkét programot ugyanaz a konkrét Piros Párt hirdette meg, mindkettőben vakon hisznek. Az átlag szoci törzsszavazó konkrét személyekhez (a párthoz) kötődik, nem pedig eszmékhez. Az eszméket cserélhetik hetente: akkor a szavazók is cserélik őket. A "baloldal" már annyi átértelmezésen ment át az elmúlt néhány évben, hogy világos, hogy nem elvi, hanem személyi tartalma van. Baloldal az, amit a hivatásos baloldaliak csinálnak.
A jobboldal részben hasonlóan működik. Ezért pontosabb fideszes oldalról beszélni jobboldal helyett. Azt nem tagadom egyébként, hogy a magyar "jobb"-oldalon vannak inkább a jobboldali elemek; csak hát nem ez a jellemző, nem ez a legszembeötlőbb tendencia, ami definiálja ezt az oldalt, hanem ahogy PA2 is mondja, a Fidesz és a fideszes oldal az ellenoldal a szoci elittel szemben. Ha az MSZP szervezetileg széthullana, többé nem tudna annyi szavazót vonzani mint most, mert az a szervezeti-történeti folytonosság szűnne meg, ami valójában a támogatásukat adja. Ezért az MSZP-nek elemi érdeke, hogy 20 év múlva is emeszpének hívják és piros legyen a logója (a többi egyébként nem számít). Ha az MSZP megszűnne, más szervezetek nem tudnák továbbvinni a funkcióját. Akkor lengyel/cseh módra összeomolna a posztkomcsi politika. (Ezzel ellentétben viszont ha a Fidesz szétesne pl. egy 2010-es kudarc után, más pártok be tudnák tölteni a helyét és hosszú távon a "jobb" (értsd: nememeszpés) oldal erős maradna és erősödne, hiszen ahhoz, hogy az ország fele velük legyen, elég közölniük, hogy ők nem az emeszpé).
"a neveket mint "Fidesz" és mint "MSZP" ésatöbbi erősebben vagy legalább határozottabban idézőjelben lehet megemlíteni, mert az emberi szerveződések pártok is át-átalakulnak nagy időtávokon..."
Azért tartom pontosnak még ilyen időtávon is ezeket az elnevezéseket, mert jobboldalról és baloldalról beszélni pl. jóval pontatlanabb lenne. AZ MSZP szavazótábor alapvetően nem úgy szerveződik, hogy ők a baloldal (ez utóbbi puszta név). Hanem úgy, hogy ők a Piros Párt. Az átlagos választó számára semmilyen logikus összefüggés nem látszik a mai, liberálist játszó MSZP és mondjuk a Horn-Medgyessy féle neokádárista párt programja között. De mivel mindkét programot ugyanaz a konkrét Piros Párt hirdette meg, mindkettőben vakon hisznek. Az átlag szoci törzsszavazó konkrét személyekhez (a párthoz) kötődik, nem pedig eszmékhez. Az eszméket cserélhetik hetente: akkor a szavazók is cserélik őket. A "baloldal" már annyi átértelmezésen ment át az elmúlt néhány évben, hogy világos, hogy nem elvi, hanem személyi tartalma van. Baloldal az, amit a hivatásos baloldaliak csinálnak.
A jobboldal részben hasonlóan működik. Ezért pontosabb fideszes oldalról beszélni jobboldal helyett. Azt nem tagadom egyébként, hogy a magyar "jobb"-oldalon vannak inkább a jobboldali elemek; csak hát nem ez a jellemző, nem ez a legszembeötlőbb tendencia, ami definiálja ezt az oldalt, hanem ahogy PA2 is mondja, a Fidesz és a fideszes oldal az ellenoldal a szoci elittel szemben. Ha az MSZP szervezetileg széthullana, többé nem tudna annyi szavazót vonzani mint most, mert az a szervezeti-történeti folytonosság szűnne meg, ami valójában a támogatásukat adja. Ezért az MSZP-nek elemi érdeke, hogy 20 év múlva is emeszpének hívják és piros legyen a logója (a többi egyébként nem számít). Ha az MSZP megszűnne, más szervezetek nem tudnák továbbvinni a funkcióját. Akkor lengyel/cseh módra összeomolna a posztkomcsi politika. (Ezzel ellentétben viszont ha a Fidesz szétesne pl. egy 2010-es kudarc után, más pártok be tudnák tölteni a helyét és hosszú távon a "jobb" (értsd: nememeszpés) oldal erős maradna és erősödne, hiszen ahhoz, hogy az ország fele velük legyen, elég közölniük, hogy ők nem az emeszpé).
Paranoid Android2 2008.05.11. 19:49:30
Ez utóbbi teljesen pontos meghatározás a maszop kohéziós erejére.
Én pl minden szempontból baloldali vagyok (preferenciák, értékek), de már egyetlen európai szocdempártra se szavaznék, mert a konzervatív pártok általában balosabbak.
M-on meg fasisztának számítok, mint azt észrevettétek már nyílván.:)
Én pl minden szempontból baloldali vagyok (preferenciák, értékek), de már egyetlen európai szocdempártra se szavaznék, mert a konzervatív pártok általában balosabbak.
M-on meg fasisztának számítok, mint azt észrevettétek már nyílván.:)